بازدید 2968

ژاپن سفیر چین در توکیو را احضار کرد

ورود یک فروند ناو چینی به حریم آبی جزایر مورد مناقشه پکن – توکیو در دریای چین شرقی رابطه دو قدرت اقتصادی دنیای پاسیفیک را بیش از پیش متلاطم کرد.
کد خبر: ۵۹۶۰۸۵
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۰ 09 June 2016
ورود یک فروند ناو چینی به حریم آبی جزایر مورد مناقشه پکن – توکیو در دریای چین شرقی رابطه دو قدرت اقتصادی دنیای پاسیفیک را بیش از پیش متلاطم کرد.

به  گزارش مهر به نقل از بی بی سی، وزارت امور خارجه ژاپن بامداد امروز پنجشنبه «چنگ یانگوا» سفیر چین در توکیو را احضار کرد تا مراتب اعتراض خود را نسبت به ورود یک فروند ناو چینی به حریم آبی جزایر مورد مناقشه «سنکاکو» در دریای چین شرقی به دولت پکن ابلاغ کند.

از سال میلادی ۲۰۱۲ و پس از اقدام ژاپن به خرید جزایر غیر مسکونی مورد مناقشه از یک مالک خصوصی، روابط توکیو – پکن دستخوش تنش شده است.

این جزایر به دلیل نزدیکی به خطوط حیاتی کشتیرانی، برخورداری از منابع غنی آبزیان و مجاورت با ذخایر بالقوه نفت و گاز طبیعی برای هر دو کشور حائز اهمیت است و از همین رو ادعای مالکیت آنها به چالشی در روابط دو کشور بدل شده است.

به گفته وزارت امور خارجه ژاپن، ناو چینی در ساعت ۰۰:۵۰ بامداد روز پنجشنبه به وقت محلی وارد حریم آبی جزایر سنکاکو شده و تا ساعت ۳:۱۰ دقیقه بامداد منطقه را ترک کرده است. سفیر چین در توکیو نیز در ساعت ۲ بامداد برای ارائه توضیح و دریافت شکایت نامه رسمی دولت ژاپن به وزارت امور خارجه این کشور احضار شد.

 کشتی های گشت دریایی چین هر از گاهی به حریم جزایر مورد مناقشه نزدیک و یا حتی داخل می شوند اما این نخستین بار است که یک ناو چینی دست به چنین اقدامی می زند.

در واکنش به این اقدام نیروی دریایی چین، «یوشیهید سوگا» سخنگوی کابینه ژاپن با برگزاری کنفرانسی مطبوعاتی مراتب نگرانی جدی خود را ابراز کرده و هشدار داد که این موضوع به افزایش تنش ها بین دو کشور منجر خواهد شد.

از سوی دیگر، «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن نیز از اعضای دولت خواست تا در همکاری نزدیک با ایالات متحده آمریکا و دیگر کشورهای جامعه بین الملل به این موضوع رسیدگی شود.

 همزمان با حضور ناو چینی در آب های جزایر سنکاکو، سه فروند کشتی جنگی روسیه نیز به حریم آبی که ژاپن ادعای مالکیت آن را دارد نزدیک شدند که همگی همزمان با خروج ناو چینی و با فاصله زمانی چند دقیقه، منطقه را ترک کردند.

در حال حاضر وزارت امور خارجه ژاپن مشغول بررسی احتمال ارتباط اقدام همزمان ناو چینی و کشتی های جنگی روسیه است.

تا کنون پاسخ رسمی در قبال اقدام اخیر از سوی دولت پکن ارائه نشده است حال آنکه چین پیشتر به ژاپن هشدار داده بود که از اتخاذ هرگونه رویکرد تحریک آمیز در قبال جزایر مورد مناقشه خودداری کند. اما گفته می شود که سفیر چین با دفاع از اقدام نیروی دریایی  کشورش، ورود آزادانه به حریم آبی مورد مناقشه را حق طبیعی چین دانسته است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل