بازدید 5603

دستور کری برای تحقیق مجدد درباره ویدئوی برجام

وزیر خارجه آمریکا بعد از ناموفق بودن تحقیقات اولیه برای یافتن نفرات دخیل در حذف یک ویدئوی حاوی توضیحاتی درباره «برجام»، دستور انجام تحقیقات دوباره در این باره را صادر کرده است.
کد خبر: ۵۹۶۰۴۱
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۲ 09 June 2016
وزیر خارجه آمریکا بعد از ناموفق بودن تحقیقات اولیه برای یافتن نفرات دخیل در حذف یک ویدئوی حاوی توضیحاتی درباره «برجام»، دستور انجام تحقیقات دوباره در این باره را صادر کرده است.

به گزارش فارس، بعد از شدت گرفتن انتقادات از دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا به دلیل حذف بخشی از یک ویدئو کنفرانس خبری درباره «برجام» از آرشیو وب‌سایت وزارت خارجه آمریکا، جان کری، وزیر خارجه این کشور دستور انجام تحقیقات مجدد در این باره را داده است.

وزیر خارجه آمریکا هفته پیش هم وعده داده بود با انجام تحقیقات لازم نهایتاً تا روز چهارشنبه (دیروز) جوانب این موضوع را آشکار کند. بعد از آنکه تحقیقات مذکور نتیجه‌ای به بار نیاورد،  مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که جان کری خواستار ادامه تحقیقات در این باره شده است.

کری پیش از این حذف این ویدئو را نابجا و احمقانه توصیف کرده بود.

«تونر» گفت که مشاور حقوقی وزارت خارجه آمریکا در حال انجام بررسی‌های لازم برای یافتن سرنخی بر اساس ایمیل‌های رد و بدل شده جهت یافتن عامل یا عاملان حذف ویدئوی مذکور است.

رسانه‌های آمریکایی پیش از این، از حذف ویدئویی مربوط به سال 2013  که در آن جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حال ارائه توضیحاتی درباره مذاکره محرمانه با ایران بر سر برنامه هسته‌ای ایران بود، خبر داده بودند.

وقتی در سال 2013 مشخص شد که ایران و آمریکا مذاکرات محرمانه برای حل مناقشه هسته‌ای داشته‌اند، جن ساکی، سخنگوی وقت وزارت خارجه آمریکا پذیرفت که دولت آمریکا برای مخفی نگهداشتن مذاکرات با ایران واقعیت را نگفته است.

در ویدئوی حذف‌شده جن ساکی در پاسخ به پرسش خبرنگار فاکس نیوز که پرسیده بود آیا خانم نولند درخصوص مذاکره محرمانه با ایران واقعیت را گفته، تصریح کرده بود: دیپلماسی برای این که بتواند به اهداف خود دست یابد نیازمند حریم خصوصی است.

حذف این ویدئو همزمان با جنجال‌هایی انجام گرفت که گزارشی از روزنامه نیویورک‌تایمز، دولت اوباما را به مهندسی اطلاعات و فریبکاری برای بازارگرمی درباره برجام متهم کرده بود.

موضوع اصلی گزارش مفصل و 28 صفحه‌ای نیویورک‌تایمز در اصل، شرح زندگی «بن رودز»، معاون مشاور امنیت ملی آمریکا و نحوه رسیدن او به یکی از اثرگذارترین مناصب کاخ سفید بود.

ماجرا از آنجا آغاز شد که «دیوید ساموئلز»، نویسنده گزارش «نیویورک‌تایمز» «بن‌رودز»، دست‌یار باراک اوباما را با توجه به سابقه‌اش در داستان‌نویسی، مهارتش برای استفاده بی‌همتا از قابلیت‌های زبانی و تسلط به شکل‌دهی افکار عمومی در فضای جدید رسانه‌ای طراح اصلی روایت‌های کاخ سفید در حوادث مختلف، و حتی، معمار اکثر سیاست‌های دولت اوباما تصویر کرد.

«ساموئلز» بر اساس تحقیقاتش در زندگی «بن‌رودز» درباره او نوشت: «رودز، همانند اوباما داستان‌نویسی است که از ابزارهای یک نویسنده برای پیشبرد برنامه‌هایی که در قالب سیاست بسته‌بندی می‌شوند، اما اغلب کاملاً شخصی هستند، بهره‌ می‌برد. او در ساختن پی‌رنگ‌هایی (طرح داستان) فراگیر با قهرمان‌ها و تبهکارهایی که تعارضات و انگیزه‌هایشان را با صفات به دقت انتخاب‌شده، نقل‌قول‌ها و اظهارات مقام‌های ارشد بی‌نام و نشان و یا آشنا توصیف می‌کند، فردی چیره‌دست است.»

در توصیف بن‌رودز، علاوه براین آمده است: «او قالب‌ریز و فروشنده روایت‌های سیاست خارجی اوباما، در زمانی است که موج بنیان‌افکن رسانه‌های اجتماعی، قلعه‌های شنی رسانه‌های سنتی را شسته‌ و از میان برده‌اند.»

اما بخشی از گزارش نیویورک‌تایمز که جنجال زیادی به پا کرد قسمت‌های مربوط به نقش «رودز» در شکل‌ دادن به روایت‌های رسمی کاخ سفید از توافق هسته‌ای ایران و نوعی زد و بند با رسانه‌ها برای ایجاد بازارگرمی برای آن روایت‌ها و «برجام» است.

نیویورک‌تایمز در بخشی از این گزارش می‌نویسد: «آنچه اکثر مردم درباره توافق ایران می‌دانند - یعنی اینکه دولت اوباما از سال 2013 در راستای بهره‌گیری از واقعیت سیاسی جدید ایجاد شده در ایران پس از روی کار آمدن میانه‌روها در انتخابات تعامل جدی با این کشور را آغاز کرده - تا اندازه زیادی جهت ایجاد بازارگرمی برای توافق ساخته شده بود.»

نمایندگان کنگره آمریکا و منتقدان آمریکایی برجام بلافاصله بعد از انتشار این گزارش، آن را شاهدی از عدم صداقت دولت اوباما در تعامل با منتقدان این توافق هسته‌ای دانستند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی