بازدید 20806
۹
در برنامه «هفت» چه گذشت؟

دفاع شدید افخمی از موضع‌گیری‌اش درباره جشنواره کن

بهروز افخمی که پس از اظهارات قابل تأملش در هفته اخیر، با نقدهای جدی همراه شده بود، در ابتدای برنامه این هفته به تمامی منتقدانش پاسخ داد. او ضمن آرزوی موفقیت برای فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی در کن گفت: جشنواره کن امروز جایزه را بنا بر ارزش های سینمایی تعیین نمی کند. جشنواره زمانی ارزش پیدا می کند که به فیلم های خوب بر اساس ارزش های سینمایی جایزه دهد، نه به فیلم هایی که مطابق با سیاست های خاص خود باشد.
کد خبر: ۵۹۰۹۰۵
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۰ 20 May 2016
دفاع شدید افخمی از موضع‌گیری‌اش درباره جشنواره کن!
برنامه سینمایی «هفت» این هفته با دفاعیه بهروز افخمی درباره گفته‌هایشان درباره کلیت جشنواره‌ها و به طور خاص جشنواره کن آغاز شد و افخمی بدون اشاره به حضور خودش در این جشنواره با فیلم «گاوخونی» به دفاع از این رویداد پرداخت.

به گزارش «تابناک»، بهروز افخمی که پس از اظهارات قابل تأملش در هفته اخیر، با نقدهای جدی همراه شده بود، در ابتدای برنامه این هفته به تمامی منتقدانش پاسخ داد و مشخصاً با نام بردن از هوشنگ گلمکانی سردبیر مجله فیلم، تعابیر عجیبی درباره او به کار برد.

او در عین حال که ابراز امیدواری کرد، فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی در کن موفق باشد، عنوان کرد: جشنواره کن امروز جایزه را براساس ارزش های سینمایی تعیین نمی کند. جشنواره زمانی ارزش پیدا می کند که به فیلم های خوب براساس ارزش های سینمایی جایزه دهد، نه به فیلم هایی که مطابق با سیاست های خاص خود باشد.

پرسش این برنامه «هفت» نیز درباره بین المللی شدن سینمای ایران بود مبنی بر اینکه: «کدام یک از موارد زیر را در بین المللی شدن سینمای ایران موثرتر می دانید؟ 1. نمایش عمومی در سینماهای کشورهای دیگر 2. حضور در جشنواره های جهانی 3. استفاده از داستان هایی با مخاطبان جهانی 4. تولید فیلم های مشترک».

در ادامه این برنامه، افخمی با فریدون جیرانی در خصوص سینمای جشنواره ای گفت وگو کرد. جیرانی در جریان این گفت و گو خطاب به افخمی اظهار داشت: تو از تریبونی در جشنواره ها صحبت می کنی (تلویزیون) که هیچ گاه نظر مثبتی درباره جشنواره ها نداشته و خبر مثبتی از موفقیت یک فیلم در جشنواره خارجی نداده، این حرف درست تو، دیده نمی شود. این حرف تو اگر در یک مجله ای زده می شد، شنیده می شد.

وی در بخش دیگری از گفته‌هایش عنوان کرد: حضور فیلم های ایرانی در جشنواره های خارجی، همواره موافقان و مخالفات ایدئولوژیک فراوانی داشته است. دعواهای همیشگی ما از تحلیل درست درباره جشنواره های خارجی بازداشته است. عده ای هر جایزه در هر جشنواره ای را بی نظیر می دانند و برخی هر جایزه ای را نفی می کنند. عنوان «فیلم های سیاه نما» بعد از دوران اصلاحات درباره فیلم های آن دوره نسبت داده شد.

دفاع شدید افخمی از موضع‌گیری‌اش درباره جشنواره کن!

جیرانی درباره وضعیت جشنواره فیلم فجر اظهار داشت: جشنواره فیلم فجر غیر از ده سال اول که مدیریت ثابتی داشته، دائم در نوسان بوده است. جشنواره فجر بین جشن، اسکار، کن و همه اینها در نوسان بوده است. امروز در سینمای ایران یک بخش سینمای وابسته و علاقه مند به سینمای اروپا داریم که سینمای خرده پیرنگ است و سینمای اصلی و بدنه ما امروز از بین رفته و خیلی ضعیف شده است. من معتقدم جشنواره فیلم فجر باید شبیه به جایزه اسکار شود و به جریان اصلی سینما بها و خط دهد.

او در پاسخ به اینکه به نظر شما امروز از طریق جشنواره های خارجی می توان سینمای ایران را تقویت کرد یا از طریق تولید محصول مشترک و نمایش فیلم برای مخاطبان خارجی، گفت: متأسفانه امروز محصول مشترک ساختن تابعی از جریانات سیاسی است؛ بنابراین، وقتی مناسبات ما با کشورهای مختلف دچار مشکل است من بعید می دانم اصلا بتوانیم به سمتش برویم. محصول مشترک با هند هم محصول مشترک به معنای واقعی نیست. من معتقد به تولید محصول مشترک و خرید سینما در خارج از کشور نیستم. تو نمی توانی «بادیگارد» نشان دهی. مجبوری «ابد و یک روز» اکران کنید. وقتی سینمای اروپایی کرایه می کنید، باید فیلم های باب طبع مخاطب اروپایی اکران کنید.

در ادامه در بخشی تازه با نام «نما به نما» در برنامه «هفت» که اتفاق خوبی بود، چند سکانس مهم از فیلم «گلادیاتور» تحلیل شد. سپس محمد پیغمبرزاده انیماتور کشورمان که سابقه کشیدن استوری برد برای فیلم‌های سینمایی ایرانی داشته و اکنون جزو انیماتورهای موفق آمریکا محسوب می‌شود، معرفی و با او گفت و گو شد.

در ادامه این برنامه، مسعود فراستی در میز نقد هفت با حضور وحید جلیلی و سیدجلال دهقانی اشکذری، کارگردان فیلم سینمایی «دلبری» به نقد و بررسی این فیلم پرداختند اما با توجه به آنکه «دلبری» فیلم چندان قابل دفاعی نیست، عمده زمان این نقد نیز به دفاع از برنامه «هفت» در راستای همان ماجرای جشنواره کن گذشت.

دفاع شدید افخمی از موضع‌گیری‌اش درباره جشنواره کن

در ابتدای ورود به نقد، جلیلی فیلم «دلبری» را با مقایسه اشتباه با «یک حبه قند» بالا کشید، در حالی که «دلبری» به شدت ضعیف است. این برای نخستین بار است که علاوه بر کارگردان، منتقد موافق نیز در کنار کارگردان دعوت می‌شود و فراستی نیز به عنوان منتقد این فیلم، نقدهای محدودی وارد کرد که با کنایه افخمی همراه شد و او را منتقد تقلبی این فیلم خواند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳۳
انتشار یافته: ۹
آقای افخمی نیاز به استراحت و احتمالا بازنشستگی کامل دارند !
اقای افخمی با بلند شدن از بساط .. همه چیزدانی و از ما بهترانی ادم را یاد اقای الماسی می اندازد و واقعا ایشان درک درستی از هنر وسینما ندارد متاسفم از صدا و سیما با این نگاه شخصی و غیر حرفه ای و مجری محترم تحت تاثیر بساط همه چیز دانی
نون به نرخ روز خوردن .. در ایران سالهاست که باب شده .. افخمی هم به جمعشون اضافه شد ..
...
مردم با ایشون موافقن؟ این آمار دقیق از کا اومده؟
جشنواره کن امروز جایزه را براساس ارزش های سینمایی تعیین نمی کند. جشنواره زمانی ارزش پیدا می کند که به فیلم های خوب براساس ارزش های سینمایی جایزه دهد نه به فیلم هایی که مطابق با سیاست های خاص خود باشد.
حالا شما حساب کن ما کی بودیم که به اینا میگفتیم اصلاح طلب و رای میدادیم بهشون- امیدوارم مردم یاد بگیرند و بت سازی نکنند.
زنده باد فریدون جیرانی که ثابت کرد ایرانی بی فرهنگ نیست
آقا بگذار ببین فرهادی اصلا جایزه ای در کن میبرد یا نه بعد بیا برایش بزن بعد حسادت کن بعد جایزه اش را تحقیر کن . من بعنوان یک عکاس عرض میکنم متاسفانه این حب و بغض در مورد همه هنرهای تجسمی هست یک عده ای هستند جشنواره شرکت میکنند دیگرانی هستند بنا به دلایل مختلف دلزده اند شرکت نمیکنند همیشه گروه اول گروه دوم را هنرمند جشنواره ای میخوانند من نمیدانم فیلمهای خارجی که مثلا یک پلیس فاسد را به نمایش میگذارد یا در مورد تصمیمات نا صحیح دولت و ارتش آمریکا صحبت میکند و جایزه می آورد برای آنها هم سیاه نمایی خوانده میشود ؟! این مارک و برچسب زدن به فیلمی که هیچکس ندیده جز جهت گیری و آزار و اذیت هیچ عنوان دیگری ندارد . افخمی هم که همه اش دارد به خودش تکل از پشت میزند کاری با او ندارم .
*ای کاش نظرم را منتشر کنید *
حسادت اصلا چیز خوبی نیست آقای افخمی...
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر