بازدید 8462

قیمت پلکانی بنزین؛ دکمه‌ای که قرار است برایش کت بدوزند!

از زمان تک نرخی شدن سوخت و برچیده شدن سهمیه ها، برخی کارشناسان و مسئولان، به ویژه دولتمردان سابق که برای تحقق سهمیه بندی سوخت و اجرای این سامانه زحمات زیادی متقبل شده بودند، با آن مخالفت کرده و به دنبال راهی برای احیای کاربرد این کارت های هوشمند بودند.
کد خبر: ۵۸۰۸۹۸
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۵ 14 April 2016
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اقدامی ناگهانی و شگفتی آفرین، تصمیم به الحاق بندی به تبصره هدفمندی گرفتند که بر اساس آن، بار دیگر کارت هوشمند سوخت اهمیت پیدا خواهد کرد و به کمک آن نرخ بنزین پلکانی خواهد شد.

به گزارش «تابناک»، اگر قرار باشد اقدامات شاخص دولت یازدهم در خصوص یارانه ها را احصا کنیم، تک نرخی کردن سوخت، یکی از شاخص ترین هایشان به شمار می‌‌آید؛ تصمیمی که البته با حاشیه هایی به اجرا درآمد و گلایه هایی متوجه عملکرد دولت نمود.

این در حالی است که در نتیجه این اقدام دولتمردان، سهمیه سوخت با همه خوبی و بدی هایش به پایان رسید و عملا کارت های سوخت بی فایده و برچیده شدند؛ کارت هایی که از زمان ظهور و بروزشان، صف های طویل، فراموشی، گم شدن و سرقت کارت، قطعی سامانه کارت های سوخت، خراب شدن و صدور المثنی و... بدی های دیگری به مردم تحمیل کرده بودند و به نظر نمی‌رسد کسی از برچیده شدنشان ناراحت شده باشد.

البته برچیده شدن کارت های سوخت به این سادگی هم نیست، به ویژه آنکه می‌دانیم برای دایر کردن سامانه توزیع هدفمند سوخت در کل کشور، زمان زیادی گذشته و هزینه های فراوانی هم شده است.

قیمت پلکانی بنزین؛ دکمه‌ای که قرار است برایش کت بدوزند!

از جمله این هزینه ها، اتصال جایگاه های عرضه سوخت در کل کشور به سامانه توزیع سهمیه ها بود که البته برچیده شدن سهمیه های سوخت نخواهد توانست مزایای دیگر آن را از بین ببرد؛ اما منجر به بیکار شدن تجهیزات و دستگاه های نصب شده به منظور استفاده از این کارت ها خواهد شد.

همین دلیل کافی است تا از زمان تک نرخی شدن سوخت و برچیده شدن سهمیه ها، برخی از کارشناسان و مسئولان، به ویژه دولتمردان سابق که برای تحقق سهمیه بندی سوخت و اجرای این سامانه زحمات زیادی متقبل شده بودند، با آن مخالفت کرده و به دنبال راهی برای احیای کاربرد این کارت های هوشمند باشند.

اقدامی که مصوبه اخیر مجلس، در راستای آن به نظر می‌‌رسد، چون می‌بینیم بند افزوده شده بر تبصره هدفمندی، به احیای کارکرد کارت های سوخت منجر خواهد شد و به شکلی عجیب آن گونه تصویب شده که گویی هدف اصلی از تصویب آن، چیزی جز این نبوده است:

«بر اساس این الحاقیه، دولت مکلف است حداکثر چهار ماه پس از تصویب این قانون کلیه وسایل نقلیه سبک و سنگین اعم از بنزینی، گازوئیلی و دوگانه سوز را که کارت هوشمند سوخت ندارند، به این کارت مجهز نماید و...»

همان گونه که در ابتدای الحاقیه آمده، دولت موظف به احیای کارت های سوخت است و پلکانی کردن نرخ سوخت، موضوعی است که پس از صدور کارت سوخت برای همه خودروها به اجرا درخواهد آمد. بماند که اتخاذ چنین شیوه ای به خودی خود دارای اشکالاتی است که پرداخت به آن در این مقال نمی‌گنجد.

اشکالاتی که توجه به آن کافی است تا این شائبه تقویت شود که گویی هدف نمایندگان از تصویب این الحاقیه، احیای کارت های سوخت بوده و بس. درست مانند آن حکایت طنز که بی شباهت به این اوضاع نیست؛ حکایت فردی که دکمه‌ای پیدا کرد و سراغ خیاط رفت تا برایش به آن کت بدوزد!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف
وب گردی