بازدید 3402

مردم قشم بر لب چشمه تشنه اند!!

در شرایطی که بحران آب کشور را فراگرفته، مردم قشم با مشکل نبود آب شرب دست و پنجه نرم می کنند و علی رغم اینکه از شهریور ماه سال گذشته سعی در تامین آب این جزیره از طریق آب‌شیرین‌کنشده است، اما به دلیل اینکه شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان خریدار کل ظرفیت نیروگاه تولید همزمان آب و برق مپنا نیست لذا این واحد با نصف ظرفیت خود فعالیت دارد.
کد خبر: ۵۷۲۷۰۶
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۵ 05 March 2016
 در شرایطی که بحران آب کشور را فراگرفته، مردم قشم با مشکل نبود آب شرب دست و پنجه نرم می کنند و علی رغم اینکه از شهریور ماه سال گذشته سعی در تامین آب این جزیره از طریق آب‌شیرین‌کنشده است، اما به دلیل اینکه شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان خریدار کل ظرفیت نیروگاه تولید همزمان آب و برق مپنا نیست لذا این واحد با نصف ظرفیت خود فعالیت دارد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، شاید بتوان گفت که مردم قشم مصداق واقعی مثال لب چشمه رفتن و تشنه برگشتن باشند چراکه برخلاف وسعت آبی که در این جزیره وجود دارد اما مردم آن از نبود آب شرب بهداشتی رنج می برند.

تشنگی جزیره قشم گروه مپنا را واداشت تا به فکر تاسیس نیروگاه تولید همزمان آب و برق بیفتد و که بر همین اساس در شهریورماه سال گذشته پروژه تولید همزمان برق و آب قشم مپنا برای نخستین بار در کشور با هدف صرفه جویی در مصرف سوخت های فسیلی و تامین آب شرب سالم برای جزیره قشم به بهره برداری رسید.

این پروژه در شمال جزیره قشم و در فاصله 750 متری از دریا و با هزینه 65 میلیون یورویی اجرا شد و در حال حاضر نیز ظرفیت تولید 50 مگاوات برق وشیرین سازی 18 هزار متر مکعب آب را دارد البته این در حالی است که این مجموعه تنها ۹ هزار مترمکعب آب تولید می کند و متاسفانه مردم بخش اعظمی از روستاهای قشم از نعمت آب شرب سالم بی بهره اند.

در فرایند شیرین سازی آب دریا روزانه حدود100 هزار مترمکعب آب وارد این مجموعه می شود که 9 هزار مترمکعب آن شیرین و مابقی به دریا بازمی گردد و باید گفت باتوجه به اینکه آب حاصل شبیه آب مقطر است، در مجموع به 9 هزار مترکعب آب شیرین سازی شده 1.5 تن مواد مورد نیاز اضافه می شود تا قابل شرب شود.

سید حسین بهاری مدیر پروژه تولید همزمان آب و برق قشم در حاشیه بازدید خبرنگاران از نیروگاه تولید همزمان آب و برق قشم ضمن انتنقاد از این مساله که در حال حاضر تنها نیمی از ظرفیت این مجموعه در حال فعالیت است،اظهار کرد: تاکنون تنها یک قرارداد به ظرفیت 9 هزار مترمکعب بین شرکت مپنا و شرکت آب و فاضلاب روستایی هرمزگان به امضا رسیده است و به دلیل نبود ظرفیت در بخش انتقال و توزیع آب، قرارداد دوم برای ظرفیت 9 هزار مترمکعبی ردیف بعدی آب شیرین کن هنوز به امضا نرسیده و هیچ زمانی نیز برای به امضا رسیدن این قرارداد اعلام نشده است.

وی ادامه داد:هر زمان که شرکت آبفای روستایی اعلام آمادگی کند، ظرفیت تولید در دو واحد 4.5 هزار مترمکعبی تولید آب شیرین در ردیف دوم این پروژه نیز وجود دارد اما در حال حاضر با انتقال این 9 هزار مترمکعب آب شرب، از مجموع 70 روستای جزیره قشم ، 31 روستا از نعمت آب شرب سالم برخوردار شده اند. اما در دیگر روستاهای این جزیره همچنان تأمین آب شرب با استفاده از کوپن و به صورت سیار و گاها به صورت محدود صورت می گیرد.

به گفته وی در حال حاضر دو واحد 25 مگاواتی تولید برق در پروژه تولید همزمان آب و برق جزیره قشم در مدار بهره برداری است که با استفاده از سوخت گاز به تولید برق می پردازد. از حرارت بازیافتی این دو واحد نیروگاهی به منظور شیرین سازی آب دریا استفاده می شود که اینکار، راندمان این نیروگاهها را در سیکل مصرف و تولید انرژی به 80 درصد رسانده است.

وی در خصوص قیمت تمام شده آب در این مجموعه گفت: قیمت تمام شده یک مترمکعب آب شرب در برخی روستاهای قشم با صرف هزینه حمل و نقل و خرید، حدود 7 هزار تومان هزینه در بر دارد و این درحالی است که قیمت هر مترمکعب آب شرب در 31 روستایی که در جزیره قشم به شبکه آب شرب روستایی وصل شده اند تنها 100 تومان است.

علی رغم وجود چنین پتانسیل و ظرفیتی که گروه مپنا در جزیره قشم ایجاد کرده است اما همچنان روستاهای زیادی در این جزیره از نعمت آب شرب بهداشتی محرومند چراکه نیمی از ظرفیت تولید آب پروژه تولید همزمان آب و برق در این جزیره تعطیل است، امید می رود که پتانسیل فعالیت کامل پروژه ایجاد شود تا تمامی مردم قشم بتوانند از این نعمت بهره مند شوند. 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل