بازدید 9180
مروری بر روزنامه‌های امروز 23 آبان ماه ماه؛

پروژه اشغال سایبری ایران/ ورود ایران و اروپا به عصر جدید پسابرجام

مصاحبه های اخیر رئیس جمهور با رسانه های خارجی و همچنین مراسم اختتامیه نمایشگاه مطبوعات در کانون توجه روزنامه های امروز است، حال آنکه پیروزی های اخیر ارتش سوریه و مقاومت و همچنین موضوع نفوذ از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.
کد خبر: ۵۴۷۰۷۰
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰ 14 November 2015

مصاحبه های اخیر رئیس جمهور با رسانه های خارجی و همچنین مراسم اختتامیه نمایشگاه مطبوعات در کانون توجه روزنامه های امروز است، حال آنکه پیروزی های اخیر ارتش سوریه و مقاومت و همچنین موضوع نفوذ از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

در ادامه می‌توانید روایت تابناک از مهم‌ترین مطالب روزنامه‌هایی شنبه 23 آبان ماه را مرور کنید.

«روزنامه وطن امروز» در گزارشی با عنوان «پروژه اشغال سایبری ایران » می نویسد: «بر اساس گزارش‌های منتشر شده، «نزار ذکا» شاه‌مهره لبنانی- آمریکایی دستگیر‌شده در ایران، ماموریتی ویژه در حوزه فناوری اطلاعات ایران داشته و به همین جهت نیز با وزارت ارتباطات مرتبط بوده است. اما سوال اینجاست که این ماموریت چه بوده است؟

فعالیت ذکا در لبنان از سال 2006 تاکنون شامل ارتباط‌گیری با جوامع محلی به منظور ایجاد شبکه‌ای اجتماعی با خواسته‌های جالب توجه در حوزه «حاکمیت اینترنت» است. ذکا 2 سازمان

به اصطلاح مردم‌نهاد لبنانی به نام «اجمع» و «حقنا» در این کشور بنا نهاده که همان‌طور که پیش از این در رسانه‌ها فاش شد، بودجه آنها توسط وزارت خارجه آمریکا، ولید بن طلال سعودی و برخی مدیران غول‌های حوزه فناوری اطلاعات همچون گوگل و مایکروسافت و اینتل و... تامین می‌شود.

خیزش ملت علیه ملیت؟!

آنچه را در اجمع و حقنا به مردم آموزش داده می‌شود می‌توان در بخش فارسی گوگل به نام «به پا خیز» مشاهده کرد که نه تنها فیلتر نیست بلکه به راحتی در دسترس همه ایرانیان قرار دارد. مدیران گوگل به عنوان مجریان دیپلماسی آمریکا، در این بخش در قالب دستورالعمل‌هایی ساده، با مردم کشورمان و سایر جوامع به صورت مستقیم ارتباط گرفته و از آنها می‌خواهند در برابر تلاش حاکمیت کشورهایشان برای «مدیریت اینترنت» به پا خیزند! این موضوع زمانی جالب می‌شود که بدانیم در مجموعه اجلاس‌های جهانی با موضوع «حاکمیت جهانی بر اینترنت»، حق سایر کشورها برای بازستاندن اینترنت از وضعیت انحصاری فعلی که تنها در اختیار آمریکا قرار دارد، به رسمیت شناخته شده اما طبیعتا این «حق» همچون حقوق دیگر جهانی در سیطره «قدرت» سایرین قرار دارد و هیچ بنایی بر واگذاری داوطلبانه آن وجود ندارد.

«وطن امروز» از معدود رسانه‌هایی است که در طول چند سال اخیر، از پشت‌پرده جنگ جدی بدون صدا و خونریزی در حال وقوع برای حاکمیت سایبر خبر داده است. پیش‌تر گفته بودیم درگیری بر سر تثبیت مولفه‌های قدرت سایبری حتی از کشمکش‌های هسته‌ای نیز سنگین‌تر خواهد بود و انتظار می‌رود بلافاصله پس از پایان عضوگیری باشگاه قدرت‌های سایبری جهانی، تحریم‌های سخت و سنگینی علیه دولت‌هایی که از قوانین وضع شده اطاعت نکنند، اجرایی خواهد شد.»


«روزنامه ایران» در گفت و گویی با عنوان «نباید از گردشگر خارجی بترسیم» به نقل از مسعود سلطانی فر، رئیس سازمان گردشگری کشور می نویسد: « این نیست که ما فکر کنیم حتماً گردشگر اروپایی-امریکایی متقاضی یکسری سرویس‌های خاصند. گردشگری امروز کاملاً تخصصی شده و تعداد گردشگر عمومی روز به روز در دنیا کمتر می‌شود. گردشگر فرهنگی و تاریخی از قبل مطالعه می‌کند، بعد ایران را انتخاب می‌کند. قبلاً عراق و مصر و سوریه را هم انتخاب می‌کرد اما این گردشگران امروز به خاطر مشکلات، جنگ و ناامنی دارند به ایران می‌آیند. البته ما از بابت وضعیت داخلی این کشور‌ها راضی نیستیم... .

ما خیلی نباید بترسیم که هر گردشگری که از خارج می‌آید پیام آور یک فرهنگ خاص است و حتماً در تقابل با فرهنگ ماست. رویکرد ما توسعه گردشگری حلال، مذهبی و فرهنگی است. از سوی دیگر گردشگرانی که دنبال اهداف دیگری باشند اصلاً ایران نمی‌آیند، ما می‌خواهیم ایران را به مهمترین کانون گردشگری حلال، مذهبی، زیارتی و فرهنگی و تاریخی جهان تبدیل کنیم.»


«روزنامه کیهان» در گزارشی با عنوان «مقاوت داعش را نقره داغ کرد» می نویسد: « تحولات در عراق و سوریه به سرعت علیه محور تکفیری- آمریکایی در حال رقم خوردن است؛ در عراق عناصر تروریستی داعش که اخیرا در استان صلاح‌الدین ضرب شست سختی را از جانب بسیج مردمی دریافت کرده بودند، اکنون مثل یک ارتش شکست‌خورده و بی‌نظم، مواضع خود را در استان‌های «نینوا» و «الانبار» عراق رها می‌کنند.

شهر «سنجار» که در 110 کیلومتری غرب «موصل» طی یک سال و نیم اخیر تحت اشغال داعش بود، توسط نیروهای پیشمرگ کردستان عراق آزاد شد. تکفیری‌ها پس از برجای گذاشتن 100 کشته، متوجه شدند که دیگر توان مقابله با نیروهای پیشمرگ را ندارند و ترجیح دادند که پس از تسلیم کردن سنجار و 150 کیلومتر مربع از مناطق اطراف، فرار را بر قرار ترجیح دهند و به موصل بگریزند. با آزاد شدن سنجار، جاده ارتباطی میان موصل و شهر «رقه» سوریه عملا قطع شد.

آمریکایی‌ها می‌گویند جنگنده‌های ائتلاف ضد داعش تحت رهبری آنها نیز در این عملیات شرکت داشتند. عملیات زمینی آزادسازی سنجار پنج‌شنبه از سه محور آغاز شده بود و ارتش عراق نیز در این عملیات مشارکت داشت. عناصر تروریستی داعش اوت 2014 (خرداد 1393) شهر سنجار را اشغال و بیش از 400 هزار «ایزدی» ساکن این شهر را ناگزیر به فرار کرده بودند.

از «رمادی» مرکز استان الانبار نیز خبر می‌رسد، نیروهای مسلح عراق متشکل از بسیج مردمی، عشایر و ارتش این کشور آزادسازی کامل رمادی را از سه محور آغاز کردند و از شمال، غرب و جنوب به سوی مرکز شهر حمله‌ور شدند. در این عملیات عشایر اهل سنت به طور گسترده حضور دارند.»

در همین حال، پیروزی‌های درخشان مقاومت و ارتش سوریه در مناطق مختلف این کشور نیز ادامه دارد؛ در استان حلب نیروهای مقاومت و ارتش سوریه پس از درهم شکستن محاصره دو و نیم ساله فرودگاه نظامی «کویرس»، وارد شهر«الحاضر» واقع در 30 کیلومتری جنوب شهر «حلب» شدند. کسی فکر نمی‌کرد این شهر کمتر از 24 ساعت پس از آزاد‌سازی کویرس، فتح شود و تروریست‌های «جبهه النصره» و «احرار‌الشام» فرار را بر قرار ترجیح دهند. کارشناسان با اشاره به اهمیت راهبردی شهر الحاضر، پیروزی‌های گسترده‌تر نیروهای مقاومت و ارتش سوریه را در منطقه پیش‌بینی می‌کنند.»


«روزنامه آرمان» در یادداشتی به قلم صادق زیباکلام با عنوان «فتیله را پایین نکشیم» می نویسد: « هفته پيش بود كه در برنامه كودك و نوجوان «فيتيله» يك اشتباه فاحش و توهین‌آمیز باعث عكس‌العمل هموطنان آذري‌زبانمان و متعاقب آن تعطيلي برنامه فيتيله و حتی توبیخ و اخطار و برکناری چند مدیر صداوسیما شد. اما اينكه فيتيله‌اي‌ها را محروم کنیم من به نوبه خودم رفتار صحيحی نمي‌دانم؛ چرا كه فيتيله اي‌ها نزديك به ربع قرن است كه كودكان ما را سرگرم كرده‌اند و يقينا در مخيله‌شان نيز خطور نمي‌كرده است كه از این رفتارشان چنین برداشت‌هایی صورت گیرد و کار به اینجا بینجامد و آذری‌زبانان ما رنجيده‌خاطر شوند که به‌یقین اگر چنین احتمالی می‌دادند هرگز دست به چنین کاری نمی‌زدند. مسلما قصد فيتيله‌اي‌ها توهين به هموطنانشان نبوده است. سوالي كه بايد پرسيد اين است كه آيا اساسا هيچ‌گونه صبغه سياسي‌اي در برنامه‌هاي 24ساله فيتيله‌اي‌ها سراغ داريم؟ آيا حتي يك‌بار اتفاق افتاده است كه آنها حرفي زده باشند و شعري سروده باشند كه شائبه سياسي بودن داشته باشد؟ كه بتوان آن را طعنه به سياسيون اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا، دانشگاهيان، طرفداران و مخالفان برجام يا هر قشر ديگري دانست؟ واقعيت امر آن است كه با هيچ چسبي نمي‌توان فيتيله‌اي‌ها را به سياست چسباند. اما حالا آنها به واسطه عملی كه به‌هيچ‌وجه فکرش را نمی‌کردند قصد توهين‌آميزي داشته‌ است، مورد اعتراض بحق مردم آذری‌زبان و مسئولان آن دیار و مدیران صدا وسيما قرار گرفته‌اند. در این بین باید گفت مسئولان صدا وسیما بايد از اين اتفاق درس بگيرند و بدانند كه اين علامت ناخوشايندي است. واقع مطلب اين است كه بايد به جاي فلك‌كردن فيتيله‌اي‌ها و پرداختن به شاخ و برگ ماجرا، تامل كرد و اندكي به فكر فرو رفت و به ريشه‌هاي ماجرا پرداخت. دولت آقاي روحاني بايد از حجت‌الاسلام يونسي كه عهده‌دار سمت مشاور رئيس‌جمهور در امور اقليت‌ها و قومیت‌های مذهبی است، بخواهد كه ايشان مساله را بررسي كند. به نظر من بايد به جاي فيتيله‌اي‌ها، آقاي يونسي را مواخذه كرد؛ چراكه ايشان است كه بايد براي رئيس‌جمهور و مجلس درباره وضعيت اقوام گزارش ارائه كند. به هرحال فيتيله اي‌ها وصداوسیما ازمردم عزیز آذری‌زبان رسما عذرخواهی کردند واین قشر از مردم آنقدر باگذشت هستند که با اقداماتی که صورت گرفت، عذرخواهی فيتيله‌اي‌ها را بپذیرند و از مسئولان صدا وسیما بخواهند آنها را دوباره به تلویزیون بازگردانند واین رفتار را با ارائه برنامه‌های خوب وآموزنده خود درآینده نزدیک جبران کنند.»


«روزنامه ابتکار» در گزارشی با عنوان «کلید بازگشایی سفارت آمریکا دست آمریکایی هاست» به مصاحبه اخیر رئیس جمهور با یک رسانه ایتالیایی پرداخته و می نویسد: «در آستانه سفر حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران به فرانسه، ایتالیا و واتیکان، وی در گفت‌وگوهای جداگانه‌ای با شبکه تلویزیونی «رای نیوز» و روزنامه «کوریره دلاسرا» از ایتالیا و شبکه تلویزیونی «فرانس 2» و «رادیو یک اروپا» از فرانسه شرکت کرد. در این گفت‌وگوها، اجرایی شدن برجام، رابطه با آمریکا، نقش ایران در سوریه و آینده این کشور و نیز نگاه ایران به رژیم صهیونیستی از سوال‌هایی بود که مورد توجه خبرنگاران این رسانه‌ها قرار داشت. لازم به ذکر است رئیس جمهوری اسلامی ایران به دعوت رسمی همتایان خود، امروز، شنبه 23 آبان به ایتالیا و سپس فرانسه سفر می‌کند.

روحانی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی فرانس 2 و رادیو یک اروپا و در پاسخ به این پرسش که «آیا این سفر شروع جدیدی در روابط بین دو کشور است؟ و آیا شما فرانسه را به عنوان یک دوست محکم و شریک جدید برای ایران تلقی می‌کنید؟»، گفت: از فرصتی که برای دیدار مسوولان ارشد و مردم بزرگ فرانسه فراهم شده، خرسندم و امیدوارم این دیدار به نفع دو ملت و دو کشور باشد. رئیس‌جمهوری در پاسخ این سوال که «آیا با آغاز نظارت‌های جدید در چارچوب توافق هسته‌ای، ایران تعهدات مربوط به سایت‌های هسته‌ای را رعایت خواهد کرد؟»،‌ اظهار کرد: ایران سال‌هاست که به معاهده منع گسترش تسلیحات اتمی (ان‌پی‌تی) پیوسته و در چارچوب پادمان با آژانس همکاری داشته و همه گزارش‌های آژانس در سال‌های گذشته نیز نشان می‌دهد که همواره همکاری خوبی داشته و امروز هم ایران کاملاً مصمم است که به توافقات مطروحه در برجام پایبند و به آن عمل کند؛ مشروط بر اینکه 1+5 نیز کاملاً به تعهداتش پایبندی نشان دهد. روحانی در پاسخ این سوال که «در این باره که ایران برای همیشه ازساختن بمب اتمی صرف نظر کند، آیا اطمینان وجود دارد؟»، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران هرگز به دنبال ساخت بمب اتمی نبوده و نیست. ما همواره به دنبال استفاده صلح‌آمیز از فناوری هسته‌ای بوده‌ایم و اکنون نیز به دنبال استفاده صلح‌آمیز از انرژی اتمی هستیم. رئیس‌جمهوری افزود: هر چه زمان بگذرد، آشکارتر خواهد شد که این شک‌ها و تردیدها بی‌مورد، بی اساس و واهی بوده است چرا که آژانس بیشترین بازرسی‌ها را در سال‌های اخیر از ایران داشته و همواره نتیجه بازرسی‌ها این بوده که برنامه هسته‌ای ایران هرگز از مسیر صلح‌آمیز، منحرف نشده است. رئیس‌‌جمهوری تاکید کرد: دولت ایران همچنین تاکنون به هر تعهدی که داده عمل کرده است البته مشروط براین بوده که طرف مقابل نیز به تعهداتش پایبند باشد. روحانی در جواب این پرسش که «باتوجه به مخالفت عده‌ای از سیاسیون با این توافق در تهران، آیا این امکان وجود دارد که آنها مانع از انجام تعهدات ایران شوند؟»، گفت: ما در توافق موقت ژنو بیش از دو سال تعهداتی با یکدیگر داشتیم و در این دو سال دقیقاً به تعهداتمان عمل کردیم، ولو اینکه طرف مقابل گاهی وقت‌ها خیلی دقیق عمل نکرد. بنابراین ما به تعهداتمان به روشنی پایبند هستیم، در صورتی که طرف مقابل هم پایبند باشد. از روحانی سوال شد «امروز در ایران شعار مرگ بر آمریکا را می‌شنویم، آیا از نظر شما آمریکا همچنان شیطان بزرگ است یا توافق هسته‌ای این شرایط را تغییر داده است؟» که رئیس‌جمهوری گفت: اخیراً هم رهبر معظم انقلاب این نکته را به خوبی اعلام کردند که مردم اگر مرگ بر آمریکا می‌گویند مقصود نه مردم آمریکاست و نه فرد خاصی، مقصود از مرگ بر آمریکا، مخالفت مردم ما با سیاست‌های آمریکاست. شما می‌دانید که مردم ایران، سوابق خوشی از مداخله آمریکا در منطقه و در ایران نداشتند و بنابراین با آن سیاست‌ها مخالف هستند و شعار مردم مخالفت صریح با ادامه سیاست‌های مداخله‌جویانه آمریکاست.»


«روزنامه شرق» در گزارشی به وضعیت بازار و خرید و فروش خودرو پرداخته و نوشته: «بازار فروش خودروهاي تسهيلاتي چنان گرم شده كه مطابق انتظار كارشناسان، بازار دلالي آن نيز راه افتاده است. دلالي نه از سوي دلالاني كه از شرايط و جو مناسب بازار بهره مي‌برند، بلكه حالا پاي شهرداري‌ها به ميان آمده است. گواينكه شهرداري حاضر است از هر طريقي درآمدي براي خود كسب كند و از بازاري كه براي رونق‌بخشيدن به بخش بزرگ اقتصادي كشور براي خروج از ركود بوده، نيز حاضر نيست بگذرد. رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو، با اشاره به اینکه شهرداری‌ها در چند سال اخیر بازارهایی را برای معاملات خودرو ایجاد کرده‌اند، گفت: متأسفانه ما در جریان کار این بازارها نیستیم و افرادی که به این مجموعه‌ها مراجعه می‌کنند، عموما دلالان خودرو هستند که ماشین‌های دست‌دوم به بالا را خریداری می‌کنند. به گزارش «تسنيم»، منصوری افزود: از شهرداری‌ها تقاضا داریم برای راه‌اندازی این بازارها با اتحادیه‌های خودرو هماهنگی کنند تا مشکلاتی از قبیل کلاهبرداری‌های صورت‌گرفته برای مردم به وجود نیاید. متأسفانه شرکت‌های لیزینگی که پیش‌فروش اتومبیل انجام می‌دهند نیز در طول سال گذشته ٣٣ مورد شاکی داشته‌اند.

بازار داغ اين روزهاي خودروي تسهيلاتي نشان مي‌دهد در پنج روز اجرای طرح فروش خودرو با وام ٢٥ میلیون تومانی، بیش از ١١٠ هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند و ١٠١ هزار خودرو از مجموعه خودروسازی سایپا و ایران‌خودرو به فروش رفته است. مطابق آخرین آمار، ایران‌خودرو تا ساعت ١٣:٣٠ ديروز حدود ٥٣ هزار ثبت‌نام اولیه را انجام داده که از این میان ٤٣ هزار متقاضی وجوه خود را واریز کرده‌اند. پژو ٤٠٥، پژو ٢٠٦ و سمند تاکنون در فهرست پرفروش‌ترین محصولات این شرکت قرار دارند. شرکت سایپا نیز تا ساعت ١٥ پنجمین روز اجرای طرح وام ٢٥ میلیون تومانی، ٥٧هزار و ٨٤٤ خودرو را فروخته است. این شرکت تاکنون ٣١هزار و ٧١٩ دستگاه پراید، ١١هزار و ٥٥٤ دستگاه تیبا، ٨هزار و ١٩٣ دستگاه تندر و پنج‌هزار و ٢٨٤ دستگاه وانت نیسان را به فروش رسانده است.»


«روزنامه اعتماد» نیز در گفت و گو با مجید تخت روانچی معاون وزیر خارجه با عنوان «ورود ایران و اروپا به عصر جدید پسابرجام» به نقل از وی می نویسد: «در حقيقت امريكا سردمدار تحميل تحريم‌ها عليه ايران بود و اروپايي‌ها نيز خواسته يا ناخواسته به آن پيوستند و عمدتا اين اروپا بود كه از اعمال تحريم‌ها ضربه ديد زيرا امريكا كه عملا رابطه تجاري با ايران نداشت.اكنون همه بازيگران مهم بين‌المللي اذعان دارند كه ايران بخشي از راه‌حل معضلات منطقه‌اي است و بدون ايران نمي‌توان راه‌حل عملي و با دوام براي اين معضلات يافت.همان‌هايي كه قبلا ايران را به عنوان بخشي از مشكلات منطقه‌اي معرفي مي‌كردند اكنون اصرار دارند كه ايران نقش خود را در يافتن راه‌حل‌ها ايفا كند.سال‌ها بي‌اعتمادي بين ايران و اروپا وجود داشته است. يك نمونه آن حمايت اروپا از تحريم‌هاي ظالمانه عليه ملت ايران است. اين بي‌اعتمادي يك شبه از ميان نخواهد رفت».

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر