بازدید 23822
۸
بازار داغ فروش مدرک‌های جعلی در کشور؛ «بخش سوم»

ثبت نام کنید و به جای اشانتیون، مدرک «تافل» و «آیلتس» بگیرید!

فارغ التحصیلان آموزش های این مؤسسه، می‌توانند چند هزار پوند پرداخت کرده و حضوری در انگلستان و یا هندوستان یا به صورت مجازی، «یک واحد درسی روش تحقیق» بگذرانند و پایان نامه(!) ارائه دهند تا مدیران دانشگاه انگلیسی به شخصه برایشان مدرک دانشگاهی معتبر صادر کنند؛ مدرک «فوق لیسانس مدیرت اجرایی» از دانشگاه انگلیسی!
کد خبر: ۵۳۱۹۰۰
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۴ 15 September 2015
در دو گزارشی که پیشتر درباره بازار داغ فروش مدرک های به ظاهر معتبر خارجی در کشورمان منتشر کردیم، به روایت اسناد، از حقایقی دردناک پرده برداشتیم که متأسفانه چند سالی است در کشورمان ریشه دوانده و شواهد حکایت از آن دارند که به حدی وسیع شده که دامن برخی بزرگان را نیز گرفته!

به گزارش «تابناک»، اگر «مدیریت» تا چند سال پیش رشته‌ای ناشناخته محسوب می‌شد و کسی چیزی درباره «مدیریت اجرایی» و دیگر گرایش های این دانش نمی‌دانست، حالا چند سالی است به مدد تدریس گسترده این رشته در دانشگاه ها و غیردانشگاه ها، اینقدر این رشته معرف حضور همه مان شده که اگر تفاوت MBA و DBA و کارکردهای مدیریت را هم ندانیم، حداقل با این اسامی غریبه نیستیم.

البته اوضاع برای آنهایی که تجربه تحصیل در دانشگاه را داشته‌اند، قدری متفاوت است، زیرا هم درباره این رشته ها آگاهی بیشتری دارند و هم بارها و بارها خود را در معرض آگهی های فراوانی که به تحصیل در این رشته بدون قبولی در کنکور دعوتشان کرده، یافته‌اند و این سوال برایشان پیش آمده که آیا می‌توان به این دوره ها اعتماد کرد؟ چگونه‌ است که عده‌ای باید رنج سالها تحصیل را به جان بخرند تا فارغ التحصیل شوند و بعد برخی مؤسسات مدعی هستند در چند ماه، مدرکی معادل همان در اختیارتان می‌گذارند؟

اوضاع زمانی پر ابهام تر می‌شود که بشنویم برخی مؤسسات مدعی ارائه مدرکی ارزشمندتر از مدرک دانشگاه های معتبر ایران در این زمینه هستند و در تبلیغات خود این گونه می‌نویسند: «در پایان این مجموعه آموزش های مهارتی، فارغ التحصیلانی که با موفقیت کلیه دوره های را طی کرده اند، با گذراندن یک واحد درسی روش تحقیق و سپس ارائه پایان نامه، می‌توانند مدرک فوق لیسانس مدیریت اجرایی از دانشگاه ... [نام یک دانشگاه به ظاهر معتبر اروپایی] اخذ کنند.»

بدین ترتیب ممکن است برای خیلی هایمان سوال شود که چگونه می‌توان با پرداخت سیاهه ای از نرخ ها، مدرکی با مهر و امضای فلان دانشگاه معتبر دریافت کرد؟ آیا غیر از این است که این ماجرا به شدت مشکوک و شبهه دار به نظر می‌رسد و تعیین تکلیف نشدن آن توسط نهادهایی مثل وزارت علوم، موجبات تشدید نگرانی ها در این زمینه را فراهم آورده است؟

ثبت نام کنید و به جای اشانتیون، مدرک «تافل» و «آیلتس» بگیرید!

بگذارید با یک مثال ماجرا را ملموس تر کنیم. در میان مؤسساتی که دوره آموزش مدیریت برگزار می‌کنند و مدرک بین المللی، آن هم از نوع امضا شده توسط مسئولان یک دانشگاه اروپایی به شرکت کنندگان اعطا می‌کنند، مؤسسه ای بی نام و نشان است که ظاهرا برای ارائه خدمات ویژه به مشتریان ویژه تر دایر شده و اگر قرار باشد، اسمی برایش انتخاب کنیم، ناچاریم آدرس اینترنتی‌اش (mbastudy.me) را به جای نام مؤسسه صدا کنیم!

آن گونه که در این سایت آمده، کار افراد پشت پرده این مؤسسه مجهول الهویه، برگزاری دوره های مدیریت در گرایش های «تجارت الکترونیک»، «مو و زیبایی»، «مدیریت آموزشگاه»، «کارآفرینی» و «سلامت» برای متقاضیان پست های مدیریتی، توسط دانشگاه Cardiff Metropolitan کشور انگلستان است و عجیب اینکه یافتن ارتباطی میان این سایت و دانشگاه یاد شده، کاری تقریبا ناممکن است.

عجیب تر اینکه به جای ارائه مجوزهای برگزاری این دوره از وزارت علوم و دیگر نهادهای ذیربط، تنها به معرفی حامیان برگزار کننده این دوره های مدیریتی بسنده شده که در میانشان چند نام خاص هم به چشم می‌خورد: نام هایی مانند «سازمان فنی و حرفه‌ای کشور» و «انجمن سلامت الکترونیک ایران».

جالب تر اینکه وقتی در ماجرا غور کنیم، درخواهیم یافت که ارتباط دادن سایت مجهول با سازمان فنی حرفه‌ای هم ساده نیست و در نقطه مقابل، تا دلتان بخواهد مؤلفه های ارتباط دهنده با انجمن سلامت الکترونیک ایران می‌توان یافت.


با مراجعه به سایت انجمن درخواهیم یافت که گویی مؤسسه برگزار کننده این دوره های مدیریتی، مولود انجمن سلامتی است که جمعی از بزرگان در رأس آن گرد هم آمده‌اند، زیرا در سرصفحه سایت انجمن به وضوح قید شده که برگزار کننده این دوره های مدیریتی با دانشگاه کاردیف انگلستان، انجمن سلامت الکترونیک ایران است!

البته این ماجرا شاخ و برگ های دیگری هم دارد که فعلا از بیانشان صرف نظر می‌کنیم، زیرا کمی کنکاش در سایت (mbastudy.me) برای درک بهتر ماجرا و دریافت گزاره‌هایی که می‌توان به کمک آن نتیجه گیری کرد، کافی به نظر می‌رسد. از جمله این موارد:

مدیران این مؤسسه مجهول مدعی هستند که دریافت خدمات آموزشی شان درباره مدیریت، همراه با برخی مشوق های خاص است که آموزش رایگان برخی دوره های خاص، از جمله آنهاست. جالب تر اینکه برخی هایشان به اعطای جوایزی ختم می‌شود که داوطلب در انتخاب نوعشان، اختیار دارد. مثلا می‌تواند انتخاب کند که مدرک معتبر بین المللی زبان انگلیسی‌ که دریافت می‌کند، تافل باشد یا آیلتس! البته ناگفته نماند این مدرک ها را مؤسسات اصلی تافل و آیلتس ارائه می‌دهند، نه مؤسسات بی نام و نشانی مثل همین مؤسسه!

ثبت نام کنید و به جای اشانتیون، مدرک «تافل» و «آیلتس» بگیرید!

این امتیازات جانبی البته خیلی بیشتر از اعطای مدرک بین المللی زبان به انتخاب متقاضیان است، چراکه در ادامه بررسی سایت متوجه خواهیم شد، دوره اصلی مدیریت اجرایی شامل 200 ساعت آموزش حضوری در مبحث «Marketing» خواهد بود و پس از آن، 1400 ساعت آموزش مجازی، رایگان به شرکت کنندگان عرضه می‌شود. یعنی هفت برابر میزان آموزشی که برایش پول پرداخته‌اند! البته ناگفته نماند که اگر می‌خواهید آموزش‌های رایگانتان به صدور مدرک ختم شود، باید آزمون مرتبط با آن آموزش را که هزینه ثبت نام در آن کمتر از یک میلیون و صد هزار تومان نمی‌شود،پرداخت نمایید!

بد نیست این موضوع را هم متذکر شویم که همه آزمون های این دوره، به صورتی تستی– چهارگزینه ای برگزار می‌شوند و لازم نیست دانش پژوهان سختی زیادی متحمل شده و نگران امتحانات تشریحی و حتی آزمون های شفاهی و غیره باشند!

ثبت نام کنید و به جای اشانتیون، مدرک «تافل» و «آیلتس» بگیرید!

اما بهترین مدرکی که با شرکت در این دوره ها می‌توان دریافت کرد، در انتها توضیح داده شده است: «مدرک دانشگاهی»! در این باره توضیح داده شده که فارغ التحصیلان آموزش های این مؤسسه، می‌توانند چند هزار پوند پرداخت کرده و حضوری در انگلستان و یا هندوستان (نمایندگی دانشگاه معتبرِ انگلیسی در هند نیز قابل یافت است!) یا به صورت مجازی، «یک واحد درسی روش تحقیق» بگذرانند و پایان نامه(!) ارائه دهند تا مدیران دانشگاه انگلیسی به شخصه برایشان مدرک دانشگاهی صادر کنند!

با این حساب، آیا جای تعجب ندارد که ببینیم واکنش نهادهایی چون وزارت علوم در قبال برگزاری چنین دوره‌هایی، جز سکوت چیزی نیست و دیگر نهادهای قانونی هم هیچ واکنشی به برگزاری این دوره های گران قیمت ـ که در سایت به استقبال گسترده برای حضور در آنها اشاره شده ـ بروز نداده‌اند؟

ثبت نام کنید و به جای اشانتیون، مدرک «تافل» و «آیلتس» بگیرید!

در پایان لازم به ذکر است که «تابناک» مستندات دیگری از ارتباط برگزار کنندگان این دوره عجیب، یعنی «انجمن سلامت الکترونیک ایران» با برخی تخلفات در عرضه مدارک عجیب و همچنین چگونگی ارتباط دانشگاه کاردیف با این ماجرا و بررسی برخی ابهامات در همکاری این دانشگاه ولزی با این دوره های مجازی در اختیار دارد که در راستای رسالت رسانه‌ای خود، در گزارش های بعد به آن خواهد پرداخت.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳۲
انتشار یافته: ۸
وقتی ما در ارائه خدمات تخصصی آموزشی از طرف دانشگاه معتبری مثل دانشگاه ایرانیان سنگ اندازی می کنیم باید این موسسات نا معتبر مثل قارچ رشد و نمو کنند و به مدیریت و آموزش عالی کشور ضربه بزنند تنها راه نجات آموزش عالی کشور بها دادن به دانشگاه معتبر ایرانیان است
رفتم سایت رو دیدم. اگر حامیانشون (که شما از نشان دادنش طفره رفتید.) واقعا همان هایی باشند که در سابتشان درج شده است صحبت شما محلی از اعراب ندارد.
کسی که الفبای انگلیسی را هم بلد نباشه میتواند مدرک تافل یا آیلتس بگیره. وقتی شما هزینه امتحان را پرداخت کنید و برید امتحان بدید براتون کارنامه یا مدرک صادر میکنن که نمرتون توش چند شده. مهم این هست که نمرتون چند شده و الا صرف مدرک که چیز خاصی نیست، یک برگ کاغذ هست که نوشته شما در فلان تاریخ امتحان دادید و نمرتون فلان هست.
آقا فقط این نیست. نتایج ارشد دانشگاه آزاد اومده. طرف تمام درسا رو سفید گذاشته و زبان هم منفی زده. قبول شده ارشد عمران سازه آزاد ملایر!!!!!!!!!
مسولان وزارت علوم فقط زورشون به دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه های دولتی میرسه!!!!!
همین دانشگاه ها هم اوضاع بهتری ندارن!
من نمی دونم چرا آخه به اینا داری گیر می دی تابی جان ، خب بزار ملت رو تیغ بزنن دیگه . البته اون کسی که می ره به اینا پول می ده و مدرک می خره همون بهتر که تیغ هم بخوره!؟
دوست عزیز، مدرک تافل رو فقط وقتی‌ دانشگاه‌ها قبول میکنند که خود موسسه ETS براشون بفرسته.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی