بازدید 24106
۷

فاجعه‌ای در سیوند در حال رخ دادن است

آب رودخانه سیوند در شهرستان پاسارگاد پس از برداشت کشاورزان به طور کامل قطع می شود و پایین دست آن فاجعه بزرگ زیست محیطی در حال رخ دادن است.
کد خبر: ۵۲۲۸۶۰
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۴ 08 August 2015
آب رودخانه سیوند در شهرستان پاسارگاد پس از برداشت کشاورزان به طور کامل قطع می شود و پایین دست آن فاجعه بزرگ زیست محیطی در حال رخ دادن است.

به گزارش تابناک فارس، برداشت بی‎رویه از آب‎ها  شامل دو دسته است، دسته اول برداشت از آب‎های زیرزمینی و چاه‌ها است که بر اساس قانون می‎توان با آنها برخورد کرد، در خصوص استفاده از آب چاه‎ها صرفا به منظور آبیاری محدوده مشخصی از اراضی مجوز صادر می‌‏شود و کشاورزان نباید از حد مجاز تعیین شده تخطی کنند.

دسته دوم برداشت بی‎رویه آب شامل آب‎های سطحی و روان است. سودجویان با لوله‌گذاری‎های غیرمجاز در مسیر برخی رودخانه‌‏ها مانند رودخانه سیوند که توسط کشاورزان شهرستان خرمبید و برخی از کشاورزان شهرستان پاسارگاد انجام می شود، اقدام به آبیاری مزارع خود و بعضا  اقدام به فروش آب در شهرستان همجوار می‏‌کنند که برخورد قانونی با این دسته از افراد همچون متخلفان استفاده بی‎رویه از چاه‎ها باید در دستور کار متولیان امر قرار بگیرد.

همچنین از کشت درختان در اراضی بستر رودخانه سیوند نیز باید جلوگیری کرد و تمهیداتی نیز در خصوص درختان کشت شده در سال‎های پیش اندیشیده شود چرا که هم اراضی در بستر رودخانه به طور غیر قانونی به کشت درخت اختصاص داده شده وهم آبی که از این روخانه برای همین درختان برداشت می شود،غیر مجاز است.

البته برداشت بی‎رویه از آب برخی از رودخانه‎ها مانند رودخانه سیوند به تجارت پرسودی برای سودجویان استان فارس تبدیل شده است.

این برداشت آب از رودخانه سیوند که البته به طور کاملا گسترده در شهرستان خرمبید توسط سود جویان انجام می شود،باعث شده که حق آبه شهرستان پاسارگاد از سهم این رودخانه صفر شده و پس از برداشت همین باقیمانده کم آب رودخانه، توسط کشاورزان مزررعه قصردشت و برخی از کشاورزان پایین دست سد سیوند،فاجعه های زیست محیطی در مسیر این رودخانه در شهرستان پاسارگاد و شهرستان های بالا دست همچون شهرستان خرم بید، به وجود آمده است.

اما آب  رودخانه سیوند در شهرستان پاسارگاد پس از برداشت کشاورزان به طور کامل قطع می شود و پایین دست آن فاجعه بزرگ زیست محیطی در حال رخ دادن است.

تلف شدن هزاران ماهی به واسطه برداشت آب به وسیله پمپ و لوله از روخانه سیوند و همچنین آتش سوزی های نیزار واقع در مسیر رودخانه که به دلیل خشکی وبی آبی رودخانه رخ می دهد و باعث تلف شدن پرندگان این اقلیم آب و هوایی شده، تنها گوشه ای از فاجعه زیست محیطی در کنار  این رودخانه از بالادست تا این نقطه می باشد.

 برخورد با این دسته از افراد و سود جویان جدی و ضروری است و مسئولان باید توجهی بیش از پیش به این مقوله داشته باشند.

در حال حاضر و با توجه به جدی شدن هرچه بیشتر معضل کم آبی همکاری بیش از پیش مسئولان از اهمیت بالایی برخوردار است.نظارت بیشتر دستگاه‌‏های مسئول یکی از فعالیت‏‌های پیش‌گیرانه به منظور جلوگیری از برداشت بی‌‏رویه از منابع آب چاه‏‌ها و آب‏‌های سطحی و روان است.



تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷۳
انتشار یافته: ۷
اگر روزی یک خبر از فاجعه های زیست محیطی نباشه بایستی تعجب کنی
کشورهای حوزه خلیج فارس کلی هزینه می کنن که تا یه محیط زیستی تو بیابان ها برای خودشون درست کنن ما هم داریم با دست خودمون محیط زیست مون را نابود می کنیم
دیگه تخریب محیط زیست تو مملکت ما به فرهنگ تبدیل شده
به خاطر اینهمه بی توجهی , ناآگاهی , سودجویی و...... متاسفم ..........
کیه که رسیدگی کنه؟
از بلاياي طبيعي درس عبرت نمي گيريم كه ...
افسوس
تا زماني كه در اين استان كم آب برنج كشت شود وضعيت از اين هم بدتر خواهد شد
آخه استان فارس جاي كاشت برنجه؟؟؟؟
واقعا جای تاسف داره .چرا محیط زیست هیچ اقدامی انجام نمیده.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی