بازدید 7180

واکنش‌ کشورهای عربی به توافق هسته‌ای ایران

کد خبر: ۵۱۷۳۰۰
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۴ 15 July 2015
اعلام بیانیه مشترک ایران و ۱+۵ و جمع بندی مذاکرات هسته ای که روز سه‌شنبه در پایتخت اتریش حاصل شد، با واکنش‌ متفاوت کشورهای عربی منطقه همراه شده است. 

به گزارش «تابناک»، در پی پایان مذاکرات هسته‌ای میان ایران و کشورهای گروه 5+1 که به صدور بیانیه مشترک میان دو طرف منجر شد، کشورهای عربی به این مذاکرات واکنش نشان دادند.

«ایران بدون تحریم» تصویری است که از مدت‌ها پیش نگرانی برخی از کشورهای عربی را برانگیخته است. حالا پس از پایان مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 که روز گذشته در وین حاصل شد،  برخی کشورهای عربیِ نگران آنچه افزایش نفوذ منطقه‌ای و جهانی ایرانی می خوانند، واکنش‌ «محتاطانه‌ای» به این توافق از خود نشان داده‌اند.

عربــــــــــــستــــــــــان ســــــــعــــــودی

عربستان سعودی گفته است از توافقی که از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای جلوگیری می‌کند، حمایت می‌کند. این رژیم همچنین بر اهمیت وجود ساز وکار بازرسی قاطعانه از تاسیسات هسته‌ای ایران و نیز مکانیزم بازگشت تحریم‌های این کشور تأکید کرده است.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس) به نقل از یک منبع مسئول، نوشت: «عربستان سعودی کشورهای عضو گروه 1+5 و جامعه جهانی را در ادامه تحریم‌های اعمال شده علیه ایران به سبب حمایت آن از تروریسم و نقض توافقنامه‌های معاهده‌های بین‌المللی در ارتباط با تسلیحات، همراهی می‌کند.»

این منبع سعودی بدون درنظر گرفتن حمایت دولت متبوع خود از تروریست‌ها در منطقه و  مداخله‌ در امور کشورهای منطقه از جمله یمن، عراق، سوریه و بحرین، مدعی شد«ایران باید منابع خود را به جای استفاده از آنها جهت ایجاد ناآرامی و بی‌ثباتی در منطقه، در خدمت به رشد و توسعه داخلی خود و بهبود اوضاع ملت ایران به‌کار گیرد. همین رویکرد ایران با واکنش‌های قاطع دولت‌های منطقه مواجه خواهد شد.!»

امـــــــــــــــــــارات

شبکه خبری «اسکای‌نیوز» گزارش داد دولت امارات متحده عربی نیز به نوبه خود به «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری ایران «توافق هسته‌ای تاریخی» را تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد که «این توافق به تقویت امنیت و ثبات منطقه کمک کند.»

«شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان» رئیس امارات متحده عربی، «شیخ محمد بن راشد آل مکتوم» معاون نخست‌وزیر و حاکم دبی و نیز «شیخ محمد بن زاید آل نهیان» جداگانه پیام‌های تبریک هسته‌ای به رئیس‌جمهور روحانی ارسال کردند.

کــــــــــویــــــــــــت

از سوی دیگر، «شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح» امیرکویت با ارسال پیامی برای رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهور ایران، توافق تاریخی ایران با کشورهای 1+5 را تبریک گفت.

خبرگزاری رسمی کویت (کونا) اعلام کرد شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح، سه‌شنبه شب با ارسال پیام‌های جداگانه برای سید علی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی و حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، توافق تاریخی بین تهران و کشورهای غربی را بر سر برنامه هسته‌ای ایران تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد این توافق بتواند به حل مناقشات و تقویت امنیت و ثبات در منطقه کمک کند .

بـــــــحــــــــــــــــــرین

«حمد بن خلیفه آل‌عیسی» پادشاه بحرین نیز در پیامی، نتیجه و جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب را به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری این کشور تبریک گفت.

مــــــصـــــــــــــــــــــــــــر

وزارت خارجه مصر نیز به دنبال پایان هسته‌ای ایران و غرب در وین اتریش بیانیه‌ای صادر کرد. سخنگوی وزارت خارجه مصر در این بیانیه ابراز امیدواری کرد که توافق هسته‌ای «به جلوگیری از رقابت تسلیحاتی در منطقه خاورمیانه و عاری‌سازی کامل آن از همه سلاح‌های کشتار جمعی از جمله سلاح هسته‌ای منتهی شود.»

مصر همچنین ابراز امیدواری کرد که این توافق «به ثبات و امنیت در منطقه بیانجامد.»

طبق این گزارش، دیروز ساعاتی پس از اعلام بیانیه مشترک ایران و 1+5 و جمع بندی مذاکرات هسته ای، «بشار اسد» و «فواد معصوم» روسای جمهوری سوریه و عراق در پیام‌هایی به رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهور توافق هسته‌ای را تبریک گفتند.

عــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــراق

به گزارش تسنیم به نقل از الفرات، در پی پایان مذاکرات هسته‌ای میان ایران و کشورهای گروه 5+1 که به صدور بیانیه مشترک میان دو طرف منجر شد، فواد معصوم رئیس جمهوری عراق، پیامی تبریکی برای حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب فرستاد.

فواد معصوم در این پیام آورده است این دستاورد راهبردی، پیروزی بزرگ برای دیپلماسی منطقی تحت رهبری حکیمانه حضرتعالی است.

بر اساس بیانیه دفتر ریاست جمهوری عراق، در این پیام آمده است:"‌با نهایت شادمانی، خبر موفقیت مذاکرات و دستیابی به توافق تاریخی (بیانیه مشترک) درباره پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را دریافت کردیم که این دستاورد راهبردی، پیروزی بزرگ برای دیپلماسی منطقی است که تحت رهبری حکیمانه حضرتعالی به دست آمد و همچنین ثمره تلاش‌هایی بود که طی سال‌های اخیر انجام شد و نشانه تمایل دائمی بر گفت‌و‌گوی انسانی مثبت است که فرصت‌های صلح و پیشرفت و توسعه را ایجاد و تقویت می‌کند."

رئیس جمهوری عراق، این موفقیت را به ملت همسایه و دوست، ایران، تبریک گفته است .

حیدرالعبادی نخست وزیر عراق هم با استقبال از بیانیه مشترک میان ایران و گروه 5+1 خاطر نشان کرده است عراق به اهداف توافق هسته ای در دور کردن منطقه از مصایب و فجایع جنگ ها چشم دوخته است‌.

نخست وزیر عراق همچنین، نتایج پایانی مذاکرات هسته ای ایران و 5+1 را در شرایطی که منطقه به امنیت و صلح و همکاری بیشتر در مبارزه با تروریسم به ویژه تروریست های داعشی نیاز دارد، مهم توصیف کرد.

سلیم الجبوری رئیس پارلمان عراق هم با استقبال از نتایج مذاکرات ایران و گروه 5+1 خواستار بهره برداری از آن در راستای منافع عراق در پایان دادن به تروریسم داعشی شده است.

شیخ همام حمودی از نمایندگان پارلمان عراق هم تاکید کرده است این دستاورد، پیروزی برای گفت‌و‌گو است و نبرد ما با تروریسم را تقویت خواهد کرد.

لـــبـــــنـــــــــــــــــــــــــــــــــــــان

برخی شخصیت‌ها و مقامات لبنانی نسبت به جمع بندی مشترک توافق ‌نامه نهایی هسته ‌ای بین ایران و1+5 واکنش نشان دادند.

نبیه بری رئیس پارلمان لبنان ضمن اعلام این مطلب که  اوضاع کلی بعد از امضای توافق مانند قبل از آن نخواهد بود، ابراز امیدواری کرد که توافق هسته‌ای ایران با غرب به پایان محاصره ظالمانه ایران منجر شود.

وی در تلگرافی به امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امضای توافق هسته ‌ای را به ایشان تبریک گفته و تأکید کرد: ما به دقت صبر و تأنی شما در جریان مذاکرات در زمینه پرونده مسالمت ‌آمیز هسته ‌ای ایران در زمان رسیدن به توافق بین کشور عزیز شما و دولت‌ های 1+5 را دنبال می ‌کردیم. ما از خداوند متعال می‌ خواهیم که به کشور شما توفیق بدهد و بازدارندگی و ثبات و شکوفایی آن را حفظ کند.

رئیس پارلمان لبنان همچنین در پیامی به حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان، امضای این توافق را به وی تبریک گفت. وی همچنین تلگراف‌ های مشابهی برای علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و علی‌ اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان و همچنین علی صالحی رئیس آژانس انرژی اتمی ارسال کرد

در این راستا سلیمان فرنجیه رئیس جریان المرده لبنان در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: امیدوار هستیم که توافق ایران و آمریکا و جو بین‌المللی که برای حمایت از آن ایجاد می ‌شود، پیامدهای مثبتی بر لبنان و منطقه در ابعاد امنیتی و اقتصادی داشته باشد.

میشل عون رئیس فراکسیون تغییر و اصلاح در پارلمان لبنان نیز این توافق را گامی روشن برای ثبات در خاورمیانه دانست.

جبران باسیل وزیر امور خارجه لبنان نیز تصریح کرد: نتیجه توافق هسته‌ای همان طور که پیش‌ بینی می ‌کردیم، مثبت بود و ما امیدوار هستیم که نتایج مثبت آن در جنگ بر ضد تروریسم سریع و ملموس باشد.

جمهوری اسلامی ایران و دولت های عضو گروه 1+5 (شامل آمریکا، آلمان, انگلیس، چین، فرانسه و روسیه همراه با نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپایی) پس از 22 ماه مذاکره سخت و فشرده، سرانجام در روز 23 تیر 1394 برای رفع سوء تفاهم‌ها در مورد برنامه صلح آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و همزمان لغو تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران به جمع بندی مشترک رسیدند.

وزیر خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بیانیه پایانی مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 در وین را قرائت کردند.

تـــــــــــــرکــیـــــــــه

وزارت خارجه ترکیه امروز سه شنبه تاکید کرد که توافق هسته ای ایران خبر مهمی برای اقتصادی این کشور است چرا که این توافق موجب گسترش مبادلات تجاری خواهد شد.

به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، مهمت سیسمک از مقامات وزارت خارجه ترکیه در واکنش به توافق هسته ای ایران و قدرت های جهانی تصریح کرد: توافق هسته ای ایران یک خبر مهم برای اقتصاد ترکیه است. این توافق احتمالا موجب گسترش تجارت و سرمایه گذاری بین دو کشور خواهد شد.

ســــــــــــوریــــــــــــــــــــــــــه

سوریه نیز جز اولین کشورهایی بود که به این بیانیه واکنش نشان داد و پیام های تبریک جداگانه ای به رهبر معظم انقلاب اسلامی و رئیس جمهور ارسال کرد.

بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه با ارسال تلگرافی به امام خامنه‌ای رهبر انقلاب و حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران، رسیدن به توافق نهایی هسته‌ای بین ایران و 1+5 را به ایشان تبریک گفت.

رئیس ‌جمهور سوریه در پیام خود امضای این توافق را بزرگ‌ترین نقطه تحول در تاریخ ایران و منطقه و جهان و ائتلافی واضح از سوی دولت‌های جهان به مسالمت ‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران دانست که متضمن حفظ حقوق ملی ملت ایران و تأکید بر تمامیت جمهوری اسلامی ایران و استقلال تصمیمات سیاسی آن است.


تسنیم
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل