بازدید 10435

افشای جزئیاتی از طرح آنکارا برای مداخله نظامی در سوریه

در شرایطی که در پی حمله اخیر گروه تروریستی داعش به کوبانی، بحث درباره رویکرد دولت ترکیه نسبت به این گروه تروریستی و همچنین چشم انداز آینده سوریه بار دیگر بالا گرفت، جدیدترین اخبار و تحلیل های رسانه های ترکیه، از جدی تر شدن تمایل دولتمردان این کشور برای مداخله در سوریه حکایت دارد. تمایلی که در خود ترکیه نیز با مخالفت های جدی مواجه شده است.
کد خبر: ۵۱۲۶۷۳
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۳ 28 June 2015
افشای جزئیاتی از طرح آنکارا برای مداخله نظامی در سوریهدر شرایطی که در پی حمله اخیر گروه تروریستی داعش به کوبانی، بحث درباره رویکرد دولت ترکیه نسبت به این گروه تروریستی و همچنین چشم انداز آینده سوریه بار دیگر بالا گرفت، جدیدترین اخبار و تحلیل های رسانه های ترکیه، از جدی تر شدن تمایل دولتمردان این کشور برای مداخله در سوریه حکایت دارد. تمایلی که در خود ترکیه نیز با مخالفت های جدی مواجه شده است.

به گزارش «تابناک»، صبح امروز روزنامه حریت ترکیه گزارش داد که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور خواستار مداخله نظامی کشورش در سوریه شده است. به نوشته این روزنامه، دولت آنکارا از ارتش این کشور خواسته به بهانه آنچه مبارزه با افراط گرایان می خواند، با استفاده از توپخانه دوربرد، به اهدافی در خاک سوریه حمله کند. 

با این حال، ژنرال نجدت اوزل، رئیس ستاد ارتش ترکیه با این ایده مخالفت کرده و تاکنون دستور اردوغان در این زمینه را به تعویق انداخته است. وی بر این باور است که با توجه به قوانین بین المللی و همچنین نامشخص بودن واکنش بازیگران و قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای، چنین اقدامی مناسب و سنجیده نیست.

ساعتی بعد از انتشار این خبر، روزنامه «زمان» جزئیات بیشتری را درباره این موضوع و تمایل رئیس جمهور ترکیه برای مداخله در سوریه منتشر کرد. به نوشته این روزنامه، جلسه ای که در آن، اردوغان دستور مداخله در سوریه را صادر کرده، هفته گذشته با حضور مقامات عالیرتبه ترکیه در کاخ ریاست جمهوری این کشور برگزار شده و پس از آن، اردوغان دستور خود را به صورت کتبی نیز به ستاد ارتش ابلاغ کرده است.

در این مطلب نیز اشاره شده که در حال حاضر، مهمترین دغدغه های که سبب شده ارتش ترکیه در عمل به دستور اردوغان جانب احتیاط در پیش بگیرد، نگرانی از واکنش های آمریکا، روسیه و ایران است. به همین جهت، مقامات ارشد ارتش درصدد آن هستند که پیش از هرگونه اقدامی، زمینه آن از طریق برقراری تماس های دیپلماتیک فراهم شود. 

اما در این میان، نکته مهمی که مورد اشاره هر دو این منابع خبری قرار گرفته، این است که مهمترین دغدغه ای که در شرایط کنونی، دولت آنکارا را به اتخاذ اقدامی در قبال سوریه واداشته، تحرکات نیروهای کرد سوری در مناطق مرزی سوریه با ترکیه است. حریت با اشاره به سخنان اخیر اردوغان که گفت اجازه نخواهد داد دولتی کردی در شمال سوریه تشکیل شود، از استقرار 12 هزار نیرو در مرز سوریه برای مداخله جهت ایجاد منطقه حائل خبر داده است.

گزارش روزنامه زمان نیز حاکی از آن است که مداخله نظامی مدنظر اردوغان، قرار است از طریق گذرگاه مرزی قره‌قمیش استان غازیانتپ ترکیه صورت بگیرد و هدف از آن، منطقه جرابلس در سوریه است. در این راستا، مهمترین طرحی که در حال حاضر مدنظر قرار دارد، ورود نیروهای ترکیه به جرابلس و سپس ایجاد منطقه ای امن تا عمق 40 کیلومتری خاک سوریه است و پشتیبانی هوایی نیز از این عملیات صورت خواهد گرفت.

هرچند بر اساس این گزارش، مقامات ارتش حتی خواستار تماس با مقامات دولت سوریه و اطمینان دادن به آن ها درباره این موضوع است که هدف از عملیات، اشغال خاک سوریه نیست و تنها مقابله با تحرکات کردها مدنظر است، اما نگرانی اصلی آن است که با توجه به رویکردهای شناخته شده دولت ترکیه نسبت به سوریه، چنین مداخله ای قطعاً به هدف اعلامی محدود نخواهد ماند و نیروهای ترک پس از ورود، نسبت به تقویت نیروهای مورد حمایت خود در سوریه و اقدام مستقیم جهت براندازی دولت اسد اقدام خواهند کرد.

از سوی دیگر، افشای این اخبار از سوی دو روزنامه معتبر ترک، تحلیل های مطرح شده طی روزهای اخیر درباره دلیل حمایت ترکیه از تهاجم جدید داعش به کوبانی (عین العرب) را نیز تأیید می کند. به عبارت دیگر، ترکیه که اکنون به واسطه ورود حزب دموکراتیک خلق ها به پارلمان، حتی از داخل نیز از ناحیه کردها احساس خطر می کند، تلاش دارد ریشه مسئله را در خارج از مرزهای خود قطع نماید. در این مسیر، طبعاً هرگونه که اقدامی که علیه دولت بشار اسد باشد نیز به عنوان هدف جانبی مورد استقبال آنکارا خواهد بود. 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها