بازدید 3336

باهنر در سال آخر مجلس، نایب رئیس می ماند؟

کد خبر: ۵۰۲۳۳۰
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۰ 22 May 2015

انتخابات امسال هیئت‌رئیسه مجلس به‌عنوان انتخابات آخرین سال فعالیت مجلس نهم خواهد بود؛ «حداد عادل» از سال ٩١ قید رقابت بر سر کرسی ریاست مجلس را زده، بنابراین کار لاریجانی برای حفظ جایگاهش آسان شده و به نظر می‌رسد که این بار نیز «علی لاریجانی» در این انتخابات بدون تجربه رقابتی سخت، بتواند رای اکثریت مجلس را کسب کند، جدال اصلی بر سر کرسی‌های نواب خواهد بود؛ نوابی که جایگاه‌شان هم در فراکسیون اصولگرایان خواهان زیادی دارد و هم در فراکسیون رهروان ولایت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، با این حال دو فراکسیون اصلی مجلس شورای اسلامی هنوز جلسات رسمی خود را برای شناسایی نامزد‌هایشان در این انتخابات تشکیل نداده‌اند. اما نامزدهای حضور در ترکیب هیئت رییسه منتظر برگزاری جلسات نیستند و رایزنی‌های اولیه را از حالا کلید زده‌اند.

باهنر روی صندلی‌ نشسته است که شاید حفظش برای وی در سال پایانی مجلس نهم، بیش از گذشته زحمت داشته باشد. یک سال پیش و با رأی ضعیف رهروانی‌ها در جلسه داخلی‌شان به باهنر، حتی تا آستانه حذف از لیست نامزدهای نهایی هم پیش رفت. آن زمان در رأی‌گیری داخل فراکسیون تنها کنار کشیدن «غلامرضا تاجگردون»، باعث شد تا باهنر‌ نامزد فراکسیون رهروان به صحن علنی معرفی شود.

در انتخابات هیئت‌رئیسه سال گذشته «محمد حسن ابوترابی فرد»، «محمدرضا باهنر» و «الیاس نادران» سه نامزد برای تصدی نواب رئیس معرفی شدند و باهنر تنها با اختلاف 10 رای توانست نادران را پشت سرگذارد و صندلی خود را در هیئت‌رئیسه حفظ کند، اما گویا امسال هم باهنر رقیب جدی‌تری در فراکسیون دارد و بر اساس شنیده‌ها، «کاظم جلالی»، رقیب بعدی باهنر خواهد بود.

این موضوعی است که از سوی برخی از نمایندگان مجلس مطرح شده ‌و نام جلالی را به سمت کاندیدای نواب رئیس مطرح می‌کنند.

اما به جز کرسی‌های نواب رییس، ٩ جایگاه دیگر هیئت رییسه هم برای دو فراکسیون و خصوصا رهروانی‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد. آن‌ها هر چند روی کاغذ طیف اکثریت مجلس محسوب می‌شوند، با این حال سال گذشته یکی از کرسی‌های خودشان را به رقیبی که نام اقلیت را دنبال خود می‌کشد، واگذار کردند.

امسال در آستانه کلید خوردن ائتلاف‌های انتخاباتی، بازپس گرفتن همین یک کرسی برای رهروانی‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد. با این حال هنوز برای رقابت بر سر کرسی‌های دبیران و کارپردازان هیئت‌رییسه اسم‌های جدی در مجلس مطرح نشده‌اند.

هر چند برخی نمایندگان تایید کرده‌اند که رایزنی‌هایی را برای حضور در این انتخابات آغاز کرده‌اند اما طی روزهای آینده باید منتظر شنیدن نام‌های نامزدهای دو فراکسیون مجلس باشیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار