بازدید 33092

دلیل واقعی لغو سفر پادشاه سعودی به آمریکا چه بود؟

در حالی که انتظار می‌رفت ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی، شخصاً طی هفته جاری به آمریکا سفر کرده و در کمپ دیوید با رئیس جمهور ایالات متحده دیدار کند، امروز‌ ناگهانی خبر لغو این سفر منتشر شد. هرچند مقامات سعودی تأکید دارند ‌این تصمیم نشانگر هیچ گونه اختلاف نظری با آمریکایی‌ها نیست، ‌گمانه‌زنی‌ها و تفسیرهای متعددی در این زمینه در عرصه بین‌‌المللی شکل گرفته است.
کد خبر: ۴۹۹۳۹۲
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۵ 11 May 2015
دلیل واقعی لغو سفر پادشاه سعودی به آمریکا چه بود؟در حالی که انتظار می‌رفت ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی، شخصاً طی هفته جاری به آمریکا سفر کرده و در کمپ دیوید با رئیس جمهور ایالات متحده دیدار کند، امروز‌ ناگهانی خبر لغو این سفر منتشر شد. هرچند مقامات سعودی تأکید دارند ‌این تصمیم نشانگر هیچ گونه اختلاف نظری با آمریکایی‌ها نیست، ‌گمانه‌زنی‌ها و تفسیرهای متعددی در این زمینه در عرصه بین‌‌المللی شکل گرفته است.

به گزارش «تابناک»، عربستان سعودی امروز‌ رسما اعلام کرد ‌ملک سلمان، پادشاه این کشور در نشست هفته جاری کمپ دیوید با رئیس جمهور آمریکا ـ که به منظور آنچه تلاش برای کاهش نگرانی کشورهای منطقه از توافق هسته‌ای ایران خوانده می‌شود، طراحی شده ـ شرکت نخواهد کرد.

عادل الجبیر، وزیر خارجه سعودی در بیانیه‌ای که در خبرگزاری رسمی عربستان منتشر شد، اعلام کرد، تصمیم به عدم حضور سلمان، به دلیل اوضاع یمن و آغاز آتش بس در این کشور از روز سه شنبه گرفته شده است. مقامات آمریکایی نیز در‌‌ همان ساعات اولیه اظهار داشتند، این تصمیم ربطی به نارضایتی عربستان از تعهداتی که قرار است ریاض از واشنگتن بگیرد، ندارد.

با ‌وجود این، به عقیده واشنگتن پست، این اقدام از آن جهت غیرمنتظره تلقی می‌شود که جان کری، وزیر خارجه آمریکا، هفته گذشته و پس از دیدار با مقامات سعودی در ریاض و پاریس، اطمینان داد که سلمان در کمپ دیوید حاضر خواهد بود. حتی روز جمعه و زمانی که کری و جبیر مشترکاً موضوع آتش بس در یمن را اعلام کردند، هنوز انتظار می‌رفت سلمان خود ریاست هیأت سعودی در کمپ دیوید را بر عهده داشته باشد.

یک مقام ارشد دولت آمریکا می‌گوید، جبیر عصر روز جمعه در پاریس بار دیگر تأکید کرده بود که پادشاه سعودی به واشنگتن سفر خواهد کرد و پیش از آن نیز خود سلمان در پایان دیدار خود با کری به وی گفته بود: «هفته آینده شما را ملاقات خواهم کرد». یک مقام وزارت خارجه آمریکا می‌گوید، تصمیم عدم حضور سلمان جمعه شب به واشنگتن اطلاع داده شده و روز شنبه از سوی سعودی‌ها ‌تصدیق شده است.

با این حال، این مقام آمریکایی، این موضوع را که عدم حضور سلمان به دلیل اختلاف با آمریکا بوده ‌رد می‌کند. یک منبع نزدیک به آل سعود نیز می‌گوید دلیل این عدم حضور ترکیبی از وضعیت یمن و همچنین «ماهیت فنی» مذاکراتی است که قرار است در کمپ دیوید انجام گیرد و به همین دلیل، سلمان حضور محمد بن نایف، ولیعهد خود را در این نشست مناسب‌تر دیده است.

با ‌وجود این، واشنگتن پست می‌نویسد این تغییر ناگهانی برنامه‌ها، بسیاری را به این جمع بندی رسانده که دلیل تصمیم سلمان، آزردگی از آمریکایی‌ها بوده است. جان آلترمن، مدیر برنامه خاورمیانه در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی می‌گوید، اوباما در عمل عقب نشینی خود را در موضوع ایران به رهبران عربی اعلام کرده و اکنون می‌خواهد با آن‌ها به طور شخصی ارتباط بگیرد. به عقیده وی، این موضوع در حالت حداقلی سبب رنجش و در حالت حداکثری سبب عصبانیت رهبران کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس شده است.

ژان فرانسوا سزنچ، مدرس سیاست در منطقه خلیج فارس در دانشگاه جان هاپکینز دیدگاه دیگری در این زمینه دارد و می‌گوید حضور محمد بن نایف در نشست کمپ دیوید، نشان می‌دهد ‌او دارنده قدرت واقعی در عربستان سعودی است، نه سلمان. وی می‌گوید با توجه به این موضوع، اتفاقاً حضور محمد بن نایف نشانگر آن است که سعودی‌ها خواستار مذاکرات جدی‌تر و محتوایی تری با آمریکا هستند.

سایت شبکه خبری «بلومبرگ» نیز در مطلبی که درباره این موضوع منتشر کرده، نارضایتی عربستان سعودی از رویکرد آمریکا در قبال ایران را به عنوان یک گزینه جدی در تحلیل عدم حضور سلمان در کمپ دیوید مورد اشاره قرار داده است. به عقیده این سایت، رهبران کشورهای عرب منطقه بر این باورند که توافق هسته‌ای، سبب تغییر توازن قوای منطقه‌ای به نفع ایران خواهد شد. آن‌ها همچنین دیگر اعتمادی به نقش آفرینی آمریکا به عنوان تضمین کننده امنیت خود ندارند.

مصطفی آلانی، تحلیلر مؤسسه تحقیقات خلیج فارس در ژنو می‌گوید: «پس از شش سال وعده توخالی، تعلل و انفعال» آمریکا در قبال بحران‌های منطقه، بی‌اعتمادی عمیقی نسبت به دولت اوباما در میان کشورهای منطقه به وجود آمده است.

مارسیل وهبه، سفیر پیشین آمریکا در امارات نیز که اکنون ریاست مؤسسه مطالعات کشورهای عرب منطقه خلیج فارس در واشنگتن را بر عهده دارد ‌با اشاره به سیاست‌های آمریکا در مسائلی همچون سوریه، می‌گوید، «برخی تنش‌ها و همچنین انتظارات بیشتری درباره آنچه آمریکا می‌تواند و می‌بایست انجام دهد» در میان کشورهای منطقه وجود داشته است.

مطلب کم و بیش مفصلی که «نیویورک تایمز» درباره عدم حضور سلمان در کمپ دیوید منتشر کرده، فرضیه ‌این تصمیم به دلیل نارضایتی از رویکردهای آمریکا را بیش از پیش تقویت می‌کند. این روزنامه می‌نویسد از دید شماری از مقامات کشورهای عربی، این تصمیم نشانه‌ای از نارضایتی سلمان از آن چیزی است که آمریکا حاضر است در نشست کمپ دیوید به عنوان تضمینی در مقابل ایران به کشورهای عربی ارائه کند.

به نوشته این روزنامه، مقامات دولت آمریکا می‌گویند سران کشورهای عربی خواستار امضای یک پیمان دفاعی با ایالات متحده هستند که بر اساس آن، واشنگتن متعهد شود در صورت هر گونه حمله خارجی، به دفاع از آن‌ها برخیزد. با این حال، چنین پیمانی ـ‌ مشابه آنچه ‌هم اکنون میان آمریکا و ژاپن وجود دارد ـ‌نیازمند تأیید کنگره است و اوباما نیز تمایلی به آن ندارد. در عوض، اوباما قصد دارد با صدور یک بیانیه ریاست جمهوری بر تعهد نسبت به این کشور‌ها تأکید کند؛ بیانیه‌ای که به اندازه یک پیمان رسمی الزام آور نیست و رؤسای جمهور بعدی نیز تعهدی نسبت به آن نخواهند داشت.

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» نیز در مطلبی در همین زمینه به نقل از یک مقام ارشد سعودی می‌نویسد، ریاض خواستار دریافت یک سامانه دفاعی و همچنین همکاری نظامی با آمریکا، مشابه آن چیزی است که آمریکا به رژیم اسرائیل ارائه کرده است. به گفته این مقام سعودی، عربستان خواستار دسترسی به تجهیزات نظامی پیشرفته، موشک‌ها، هواپیماهای نظامی و همچنین تجهیزات ماهواره‌ای و نیز دریافت آموزش‌های نظامی بیشتر از آمریکا هستند.

اما در این میان و در شرایطی که به نظر می‌رسد همین موضوع، یعنی ناخرسندی سعودی‌ها از آنچه قرار است از سوی اوباما در کمپ دیوید به آن‌ها ارائه شود، دلیل اصلی تصمیم سلمان برای عدم حضور در این نشست بوده، برخی منابع‌ جسته و گریخته به دلایل دیگری نیز اشاره می‌کنند. به عنوان مثال، «مجتهد»، فعال سیاسی عربستانی در صفحه شخصی خود در «توئیتر» دلیل تصمیم سلمان را ابتلای وی به آلزایمر دانسته و نوشت امیر کویت به سلمان توصیه کرده که به دلیل وضعیت جسمانی، از رفتن به آمریکا خودداری کند.

به هر حال، با اعلام لغو سفر سلمان به واشنگتن، تعداد رهبرانی که در نشست کمپ دیوید شرکت خواهند کرد، به دو نفر کاهش یافت. شیخ خلیفه بن زاید، حاکم امارات و سلطان قابوس، پادشاه عمان اعلام کرده‌اند که به دلیل بیماری به آمریکا نخواهد رفت. شیخ حمد بن عیسی، امیر کویت نیز به تازگی اعلام کرد که به جای خودش، ولیعهدش را به کمپ دیوید می‌فرستد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۶
انتشار یافته: ۴۲
وای به حالتون که روز محشر در مقابل قضاوت خداوند چه کار خواهین کرد زن و بچه مردم را در عراق وافغانستان وسوریه و یمن به خاک وخون می کشی وای بر شما که نوکری امریکا واروپا بر گردن گرفتی که حکومت کنی
پاسخ ها
dariush
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۲
دقیقا....
همیشه فکر میکنم چطور یک موجود تا این حد میتونه پست باشه ؟؟؟
اینا هیچ فکر کردن یه روز میمیرن ؟؟؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۲
عربهای حوزه خلیج فارس اگر غیرت و مردانگی عربهای ایران را داشتند الان برای خودشان کسی بودند نه اینکه نوکر باشند. فردا که نفتتان تمام شود همین کشورهای آمریکا و اروپا پرتتان می کنند اونور
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۲
کسانی که منفی دادن یعنی با این نسل کشی ها موافقن؟!!!!!!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۲
چه ربطي به اين خبر داشت؟
برادر عزیز این بابا آلزایمر داره !!
و اگه بره آنجا میگه ما برا چی اومدیم اینجا !!!
و اینها که نمیتونن این موضوع رو شفاف بگن که پادشاهمون الزایمر داره !!
این سیاست ودرایت ایران است که بین این حضرات شکر آب شده لذا بهترین فرصت برای ایران است که نهایت استفاده را بکند وشاه ماهی بگیرد.
گاهی اوقات استرس و ترس چنان بلایی سر آدم میاره که همه چیز یادش میره.
این مردک سعودی از ابتدای حمله به یمن خواب نداشته و میدونه که وارد باتلاقی شده که انگلیس و اسراییل و آمریکا براش تدارک دیده بودند و راه برگشتی هم نداره . چیزی به فرو رفتن کامل عربستان در باتلاق یمن نمانده.
در سیاست کثیف استعمار به پدرخواندگی انگلیس ، هیچ کشوری در خاورمیانه دوست انگلیس و فرزندان غربی این کشور خائن نیست و همه پادشاهان تاریخ انقضای مشخصی دارند که شاه سعودی هم با ورود به جنگ با یمن، عملا بازی خورد و راه برگشت هم نداره.
خاک برسر این سعودی های احمق که نفهمیدند از کجا دارن می خورن !
بدبخت فکر میکنه عددی شده برای ارباب خودش شاخ نشون می‌کشه نمیدونه که اگر حمایت ارباب نباشه هیچی نیست
لعنت بر آل سعود کودک کش.
مرگ برآل سعود
تنهاکشورسعودی پول باداورده راخرج گشتن مردم بیگناه عراق سوریه لبنان وحال یمن کشورفقیرکرده است یادتان باشدترکیه بیشترازسعودی گناه کرده تمام ادم گشهاراازسراسردنیااورداموزش دادتجهیزشان کردفرستادتاانسانهای بیگناه رابگشندامیدوارم بزودی خون بیگناهان دامن همه این تکفیریهاوعثمانی هارابگیردانشاالله
همه از رده خارجند. مجبور هستند ولیعهدها رو بفرستند.
حالا این امریکاست که بیش از پیش به اتحاد با ایران نیاز داره
وای از ان روز که مورد غضب خدا قرار بگیرید.حقا که مورد نفرین علی(ع )قرار گرفتید.هر روز بیشتر تو لجن فرو میرید
شاید یادش رفته امریکا چیه و کجاست گفتن زشته بره هی بگه هاااا؟!!
دلیل لغو سفر سلمان شاه لوس بازی و قهر کردن از آمریکاست

میخواد با اینکار نشون بده که با توافق با ایران مخالفه

اینهم از آخرین حربه ها و آخرین ترفندها برای برهم زدن توافق غرب با ایرانه. عربستان به عینه داره منزوی شدن خودشو میبینه
قافيه را باخته است ديگه كجا بره بدبخت؟
سلمان نگران کودتاست که از جاش تکون نمیخوره .
بابامیگن جناب پادشاه که جدیدا شده امام سلمان کنترلی بر اعصاب وحرکات ورفتار خودش نداره یه وقت دیدن دستور حمله به امریکا رو صادر کرد یا اصلا زد تو صورت اوباما خلاصه کلا واسه اینکه ابروریزی نکنه نبردنش وجدانا کشوریکه شخص اولش این باشه میتونه 24ساعت دربرابر شیرمردان سرزمین اریایی دوام بیاره?اینها رو اصلا نباید با ایرانی جماعت مقایسه کرد چه برسه اینکه مقابل ما قرار بگیرن
این بنده خدا آلزایمر داره یادش رفته قول ملاقات با اوباما داده شما چرا اینقدر بزرگش می کنید
علی اقا این ذات نوکر صفتی اینهاست
به ضعیف رحم نمیکنند ودر مقابل قوی دولا میشند
پیری و بیماری یا رنجش از تصمیم فرمانده و بازیگردان اصلی ، چه اهمیتی دارد ؛ مهم این است که آمریکا روی نظام ها و آدم های بیمار برای مقابله با نفوذ تاریخی ایران حساب باز کرده و مهره های محلی با اتکا به اقتصاد متزلزل نفتی خود و توان نظامی آمریکا می کوشند در برابر ایران قد علم کنند . مسئله ما چگونگی تبدیل این همگرایی به ضد خودش است ؛ آن هم نه فقط از موضع سلبی و تخریبی ، بلکه از موضع ایجابی و بالنده .
به دلیل ترس احمقانه به دشمن مسلمانان پناه میبرند
این همه پول متعلق به مسلمانان را سلاح خردیده اند
باز تضمین امنیتی از امریکا میخواهند بجای این اعمال احمقانه به ملت خود تکیه کنید.
یا مهدی ادرکنی - نصرمن الله وفتح قریب . به امید روزی که پوزه تمامی اجانب خصوصا شیوخ عرب وجاهل به خاک مالیده شود انشاالله.
دلیل اصلی اینه بیچاره می ترسه پشت سرش کودتا کنن
با این حال با اوباما سرسنگینی می کنه که بقیه سران عرب یاد بگیرن کلکش کنده است بزودی
افرین علی اقا واقعا که حکام سعودی در درک اسفل جهنم خواهند بود انشا...
شک نباید کرد که ال سعود همان صهیونیزم است ولی با یک چهره دیگر
از كودتاي داخل عربستان ميترسند
چقدر احمق هستند اینها
و چقدر امریکایی های زیرک هستند
با مذاکره با ایران هم خیالشون از بابت ایران راحت شده هم کلی سلاح به این شیوخ نگون بخت میفروشند
چون الزایمر داره ترسیدن تو جلسه یهو بگه:من کی هستم.اینجا کجاست؟ اینو کی گذاشته رو میز؟
ملک سلمان اسم خود را به امام سلمان تغییر داده است و قصد دارد سوریه و عراق و یمن را یا ضمیمه عربستان کند و یا خدمتگذار به عربستان.غافل از اینکه با تغییراتی که در بدنه دولت و سیاست خارجی انجام داده است ..اضمحلال پادشاهی سعودی را آغاز کرده و اتمام آن از دستش خارج خواهد بود.و از طرف دیگر جنایاتی که با کشتن انسانها در یمن انجام داده باعث میشود که قهر طبیعت این ظالمان را کیفر دهد.
اوف بر اين سران عرب كه فكر ميكنن جمهوري اسلامي ايران براي انها تهديد است نه رژيم صهيونيستي براي يكبار هم كه شده به خودشون زحمت نميدن كه ببينن ايران تا حالا شده به كشوري حمله كنه؟و خدايا چيكار كنيم كه رژيم آل سعود كليددار حرمين شريفين است
ننگتان باد جیره خواران غرب و امریکا . الهی . ترمیهم ئبحجاره من سجیل
سلام
این که آمریکایی ها و دیگران هی تکرار میکردند که ملک سلمان می آید، خود نشانه این بود که احتمالا نمیخواد بیاد، منتها آمریکایی های نمیخواستند بگن که بینشون اختلاف هستش. محمد بن نایف فردی مورد تأیید اسرائیل و آمریکا برای سعودیهاست و میخواستن این فرد به مذاکرات بیاد، منتها هی از آمدن ملک سلمان حرف میزدن که تابلو نباشه. ضمن این که ملک سلمان چندان کاره در عربستان نیست. پاکسازی نژادی و سیاسی ای که در داخل کاخ سعودیها اتفاق افتاد یک طرح از پیش تعیین شده بود برای یکدست صهیونیستی کردن حاکمان آل سعود.
حالا چرا همه رو اين موضوع زوم كردن . شايد يك دليل ديگه عدم حضور سلمان ترس از كودتا و عدم اعتماد به افراد در عربستان باشد.
ترسیده بره اون یکی ها کودتا کنند جاش بنشینن.
الان اوضاع داخلی خودشون خیلی اشفته تر از این حرفهاست.
بابا این نمیتونه از هواپیما بالا و پایین بره . ضمنا امکان داره وقتی وارد آمریکا شد اسم آمریکا را به یاد نیاره .
دیرنیست که سوال شودبای ذنب قتلت
عقب نشيني اعراب از آمريكا فرصتي مناسب جهت بهبود روابط ما با آمريكاست. بنظر بنده آمريكا دغدغه انرژي دارد وگرنه خود بهتر مي داند كه اينها از تمدن بويي نبردند. خوب چرا ما با دوستي با غرب و سلطه بر اعراب و تامين انرژي دنيا كشورمان را مقتدر نكنيم.
اين موضوع از دو حال خارج نيست

1- ترس از حمله مبارزان يمني و معدوم شدن
2 - به دليل فوق الذكر درسكوت شبانه عزم سفر كند كه از مرگ حتمي بگريزد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس