بازدید 3517

مذاکره ایران و عراق درباره میادین نفتی مشترک

وزیر نفت عراق گفت: دولت این کشور مذاکره با ایران و کویت را به منظور حل مسئله استفاده از چاه های نفتی مشترک، آغاز کرده است.
کد خبر: ۴۸۲۸۳۵
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۰ 11 March 2015
وزیر نفت عراق گفت: دولت این کشور مذاکره با ایران و کویت را به منظور حل مسئله استفاده از چاه های نفتی مشترک، آغاز کرده است.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری رای الیوم، عادل عبد المهدی در بیانیه ای اعلام کرد: عراق با هدف به حداکثر رساندن تولید و کمک به ایجاد تنوع در تولید نفت این کشور، مذاکره با ایران و کویت در همه زمینه های مربوط به میدان های مشترک نفتی را آغاز کرده است.

عبدالمهدی، ادامه داد: عراق برای افزایش تولید نفت و گاز، سه برنامه راهبردی را مد نظر قرارداده است. برنامه نخست صدور مجوزهای نفتی برای شرکتهای خارجی، برنامه دوم هماهنگی با شرکت های تابعه وزارت نفت در مدیریت چاه های نفت و برنامه سوم توسعه تولید نفت از میدان های مشترک از طریق همکاری کشورهای همسایه است.

وی افزود: وزارت نفت عراق از طریق صدور مجوز برای شرکت های نفتی و یا با تکیه بر شرکت های داخلی به دنبال سرمایه گذاری در سایت های اکتشافی جدید است.

در عراق بیست و چهار میدان نفتی مشترک با کشورهای ایران، کویت و سوریه وجود دارد که از این میان ١٥ میدان در حال تولید هستند اما بقیه میدان ها بدون بهره برداری باقی مانده اند.

عراق که برای تامین بودجه این کشور ٩٥ درصد به صادرات نفت خام وابسته است، روزانه حدود دو میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه نفت خام تولید می کند.

علی ماجدی معاون سابق امور بین الملل وزیر نفت ایران نیز پیش از این در گفت و گو با ایرنا از مذکرات تهران وبغداد در خصوص میادین مشترک دو کشور خبر داده بود.

البته برخی مقامات ایران اعلام کرده اند که این مذاکرات شامل میادین بزرگ غرب کارون نمی شود و تنها در مورد چند میدان مشترک کوچک، رایزنی انجام خواهد شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار