بازدید 3299

قرائتی: نباید منتظر مصوبه برای نماز باشیم

حجت الاسلام قرائتی در نشست طرح جهادی اقامه نماز در سفرهای نوروز ۹۴ گفت: ما نباید منتظر مصوبه برای نماز باشیم نماز مصوبه خداست و در قرآن در سوره حج آمده است: هرکس قدرت گرفت در ابتدا نماز را اقامه کند.
کد خبر: ۴۸۰۴۴۴
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۱ 03 March 2015
حجت الاسلام قرائتی در نشست طرح جهادی اقامه نماز در سفرهای نوروز ۹۴ گفت: ما نباید منتظر مصوبه برای نماز باشیم نماز مصوبه خداست و در قرآن در سوره حج آمده است: هرکس قدرت گرفت در ابتدا نماز را اقامه کند.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست طرح جهادی اقامه نماز در سفرهای نوروز ۹۴ با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز شب گذشته ۱۱ اسفندماه برگزار شد.

در این نشست که با حضور مسئولان سازمانها و ارگانهای مرتبط با سفرهای نوروز برگزار شد، حسینی مکارم معاون میراث فرهنگی درباره حجم بالای سفرهای نوروزی سخن گفت و افزود: مصوبه ای در هیئت وزیران به تصویب رسید که در آن ۱۸ سازمان مسئول ساماندهی طرحهای نوروزی شده اند و ۳۱ استان کشور نیز ستاد خدمات اجرایی را زیر نظر اداره کل میراث فرهنگی تشکیل داده اند و به مسافران نوروزی خدمات لازم را ارائه می دهند.

وی در ادامه افزود: اولین تجربه در سال ۱۳۹۳ بود که ۱۴ سازمان در این طرح مشارکت داشتند و پس از آن ۴ سازمان دیگر نیز بدان افزوده شد و در هر شهرستان فرمانداران رئیس ستاد شهرستان خود بودند و این طرح در ۶ منطقه آزاد نیز اجرا شد. در این طرح سازمانهای زیادی ازجمله سازمانهای راهداری، هلال احمر، نیروی انتظامی، سازمان تعزیرات حکومتی، وزارت بهداشت و محیط زیست مشارکت دارند. علاوه بر این، سازمان اوقاف و خیریه نیز در این طرح شرکت داشت تا همه مسافران نوروزی بتوانند از ظرفیتهای این طرح بهره ببرند. این طرح در آذرماه به وزارتخانه‌ها ابلاغ شد و ۳۱ استان در کشور مسئول اجرای خدمت رسانی به مسافران شدند. در این طرح مسائل مهم فرهنگی چون حجاب و عفاف نیز گنجانده شده است و چون تعطیلات نوروز مصادف با ایام فاطمیه است تأکید کردیم که این موضوع را جدی بگیرند.

معاون میراث فرهنگی در ادامه افزود: مساجد، کمپها و ستادهای زیادی را در نظر گرفته ایم و در کمپها روحانیون برای اقامه نماز مستقر هستند. ۱۲۰۰۰ کمپ برای اسکان مسافران نوروزی وجود دارد و علاوه بر این چادرهایی نیز برای اقامه نماز تدارک دیده شده است.

وی یادآور شد: اینک ۵ میلیون اقامت در بقاع متبرکه صورت می گیرد و سعی می شود تا در این اماکن برنامه های فرهنگی برگزار گردد تا همه مسافران بتوانند سفر خوبی داشته باشند.

در ادامه این مراسم حجت الاسلام والمسلمین قرائتی به اهمیت مسئله نماز اشاره نمود و گفت: ما به نماز نرسیده ایم و آن را جدی نگرفته ایم. در عسلویه بودم و بعد از آن به شهرستان جم رفتم. در آنجا هر مسجدی برای اهل سنت بود مناره داشت اما همه شیعیان در حسینیه ها نماز می خواندند.

وی افزود: ما نباید منتظر مصوبه برای نماز باشیم. نماز مصوبه خداست و در قرآن در سوره حج آمده است: هرکس قدرت گرفت در ابتدا نماز را اقامه کند. هر انسانی در هر شرایطی باید نماز را اقامه کند و این مسئله ربطی به سمت مدیرکل و یا معاون یا سایر سمتها ندارد. رسول خدا(ص) هنگامی که به مدینه هجرت کرد اولین کارش تأسیس مسجد بود و حضرت ابراهیم(ع) نیز قرنها پس از حضرت آدم(ع)، کعبه را تعمیر نمود و درست کرد. نماز ذکر است و هر کس از یاد خدا غافل شود مطابق قرآن زندگی بر او سخت خواهد شد.

وی در ادامه افزود: القاب را کنار بگذارید. مسجد بسازید. ما نباید بعد از ۳۴ سال اینک به موضوع نماز بپردازیم. امام(ره) هنگام ساخت مصلی فرمودند: مصلی را محکم و بدون هیچ تزئیناتی بسازید و اینک این مصلی به دلیل داشتن تزئینات متعدد نتوانست به سرانجام برسد و طرح ساخت مصلی شکست خورد.

وی افزود: بیشتر مشکلات به خاطر بی توجهی به نماز است. اگر نماز را جدی بگیریم مشکلات حل می شود؛ چرا در ۸ سال جنگ ریزگرد نبود؟! در منابع اسلامی تأکید شده که برای باران نماز بخوانید چرا که نماز آثاری دارد که ما متوجه آن نمی شویم. ایران هر کاری خواست انجام داد شاه را بیرون کرد و در جنگ تحمیلی وجبی از خاک ایران را از دست نداد. برای نماز باید جنگید و آن را جدی گرفت.

قرائتی تصریح کرد: برای همایشی به یزد رفته بودم تا درباره غذا در اسلام سخن بگویم در آنجا به این موضوع اشاره شد که هر کس با اشتها غذا بخورد کسی که او را می نگرد نیز گرسنه می شود و این بیانگر اثرگذاری و ارتباط بین موجودات است. باید طوری نماز بخوانیم که دیگران با دیدن ما راغب به خواندن نماز شوند.

 وی اضافه کرد: ارکان واجب نماز شکسته کلا ۳۵ کلمه دارد اما در طول نماز ظهر عاشورا به امام حسین(ع) ۳۰ بار تیز زدند اما ایشان نماز دورکعتی خود را در ظهر عاشورا ترک نکرد. ما نیز باید برای نماز غصه بخوریم و درباره نماز همت کنیم. ما تارک الصلاة زیاد داریم و نباید از این موضوع غافل باشیم.

وی به اهمیت نماز اشاره نمود و گفت: اگر کسی در سفر برای نماز پیاده شود و رانندگان به بهانه نماز کمی استراحت کنند آمار تصادف پایین می آید و کم می شود و تغییر جایگاه سبب می شود تا انسان رفتارش نیز تغییر کند و سبب آرامش انسان می شود. ما باید نماز را جدی بگیریم و نباید منتظر بخشنامه باشیم. با عشق با نماز برخورد کنید. همان گونه که مردم تصویر شهید را می بینند و متحول می شوند باید تابلو «الله اکبر» را هم ببینند تا به یاد نماز بیفتند.

حسینی مکارم نیز در انتهای مراسم یادآور شد: ما سعی داریم حسینیه ها و مساجد را تجهیز کنیم و جوانان هلال احمر ۵۰ هزار کاست تهیه کرده اند که مراکز گردشگری آن را توزیع می کنند و به همه موزه ها ابلاغ کرده ایم که باید برنامه ها متناسب با ایام فاطمیه باشد. سخنان حضرت زهرا(س) را در قالب سی دی تهیه کرده ایم و سعی داریم که با تدبیر و درایت دوستان بهترین برنامه ها را در این ایام اجرا کنیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر