بازدید 79064
پاسخی بر یک ادعای در حال ترویج در جامعه ایرانی؛

آیا گیاهخواری «خطرناک» است و در ایران «خطرناک تر»؟

کافی است بدانیم میلیون ها تن در کشورهای چون هند و چین به این شیوه زندگی می‌کنند و سالیان بسیار طولانی، گیاهخواری در کشورمان رواج داشته تا به سادگی بتوانیم نتیجه بگیریم اگر این شیوه خطر آفرین بود و به سلامت افراد لطمه می‌زد، می‌بایست تاکنون شواهد زیادی برای اثبات اشکالات آن در دست می‌داشتیم؛ در حالی که این گونه نیست.
کد خبر: ۴۷۶۶۷۶
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۹ 19 February 2015
گیاهخوار، خام خوار، وگن، آنانی که نه گوشت می‌خورند و نه دیگر محصولات و فرآورده های حیوانی را مصرف می‌کنند، کسانی که حتی کفش چرمی نمی‌خرند و نمی‌پوشند چه برسد به آنکه بخواهند شیر و لبنیات مصرف کنند و... مواجه شدن با چنین افرادی در جامعه حکایت از آن دارد که گیاهخواری (به معنای عام آن) خواستاران روز افزونی می‌یابد و روز به روز بر شمار این افراد در کشورمان افزوده می‌شود و به همین دلیل، عجیب نیست که ببینیم گپ و گفت در این باره زیادتر می‌شود و حتی مجادلاتی پیرامون این موضوع در جامعه شکل می‌گیرد.

به گزارش «تابناک»، حتما برای شما هم پیش آمده که با افرادی مواجه شده باشید که خود را گیاهخوار می‌نامند و برای برگزیدن این شیوه زندگی دلایلی ارائه می‌دهند؛ شاهد حتی از این نزدیکتر، در نزدیکان و بستگانتان کسی را سراغ داشته باشید که گیاهخوار است و بر این اساس، اطلاعات بیشتری در این باره داشته باشید. در این صورت احتمالا راحت تر می‌توانید در این باره قضاوت کنید که این شیوه چه خوبی ها و چه بدی هایی دارد و چه سختی ها و راحتی هایی با خود به همراه می‌آورد اما آیا گیاهخواری ممکن است خطرناک باشد و خطرات آن در ایران بیشتر از خطرات گیاه خوار شدن در کشورهای دیگر باشد؟

سوالاتی از این دست شاید به ذهن خیلی‌هایمان رسیده باشد و برایمان چالش آفرین نیز شده باشد ولی ادعای خطرناک بودن گیاهخواری چیزی نیست که ساده بتوان با آن کنار آمد و پذیرفتش؛ به ویژه برای کسی که سالیان سال است گیاهخوار است و در این باره بسیار مداقه نموده، پژوهش کرده و مباحثات بسیاری داشته است.

سخن به طور ویژه درباره مطلبی است که چندی پیش به نقل از «پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر» در «تابناک» باز نشر شده و موجبات نوشتن مقاله‌ای تفصیلی به قلم استاد صاحب نام ایرانی در دانشگاه سوربن را فراهم آورده است؛ استاد مهرداد تدین معروف به هنری مهربان، استاد فلسفه و منطق دانشگاه سوربن، ادیب و نویسنده و موسیقی‌دان ایرانی ساکن استراسبورگ فرانسه و مشاور عالی بنیاد غیر دولتی مکتب حرمت حیات (در ایران) که دارای پیشینه ۲۰ ساله گیاهخواری است.

آیا گیاهخواری «خطرناک» است و در ایران «خطرناک تر»؟مهربان در این مقاله (اصل مقاله تفصیلی را اینجا بخوانید) بعد از آنکه به علمی نبودن مرجع منتشر کننده فرضیه «خطرناک بودن گیاهخواری در ایران» اشکال وارد دانسته و بی مرجع بودن مطالب طرح شده در آن متن را محل اشکالات اساسی خوانده، در رد استدلالات مطرح شده مواردی مطرح کرده که خواندنشان اگر ضروری نباشد، دست کم خالی از لطف نیست.

البته در این مقال، بیشتر از آنکه به دنبال بازخوانی مواضع وی در پاسخ به آن مطلب بازنشر شده باشیم، قصد داریم به استدلالات فردی که سالیان سال است گیاهخواری را برگزیده، برای نشان دادن برتری های گیاهخواری بپردازیم تا شاید در مسیر هم آشنایی بیشتری با گیاهخواری برایمان حاصل آید و هم برتری ها و خاستگاه این شیوه تغذیه برایمان آشکار شود.

آن گونه که مهربان می‌نویسد، برخلاف باور برخی، گیاهخواری نه رسمی جدید و برآمده از غرب، که شیوه‌ای بسیار قدیمی و ریشه دار بوده و مشرق زمین خاستگاه آن بوده است، به گونه‌ای که رواج آن در ایران زمین به عنوان یکی از مهدهای تمدن بشری، ریشه در ازمنه دور داشته و همین گذاره بهترین دلیل برای اثبات بی خطر بودن آن است.

به عبارت بهتر، کافی است بدانیم میلیون ها تن در کشورهای چون هند و چین به این شیوه زندگی می‌کنند و سالیان بسیار طولانی، گیاهخواری در کشورمان رواج داشته تا به سادگی بتوانیم نتیجه بگیریم اگر این شیوه خطر آفرین بود، به سلامت افراد لطمه می‌زد یا مشکلاتی به همراه می‌آورد، می‌بایست تاکنون شواهد زیادی برای اثبات اشکالات آن در دست می‌داشتیم و توصیه های موکد و بسیاری در رد آن به یاد می‌آوردیم؛ در حالی که این گونه نیست.

این موضوع یکی از استدلالاتی که امثال دکتر مهربان برای کافی بودن تغذیه با گیاهان و بی نیازی نوع بشر از مصرف گوشت و دیگر فرآورده ها و محصولات حیوانی مطرح می‌کنند. استدلالی که در ادامه به اثبات مضرات مصرف گوشت گره می‌خورد تا تاکیدی مجدد بر بی خطر بودن گیاهخواری به نسبت همه چیز خواری باشد.

استاد دانشگاه سوربن در ادامه در پاسخ به یک اشتباه دیگر، غنی سازی گیاهان در جوامع غربی برای بی نیاز شدن گیاهخواران از مصرف امثال گوشت را اشتباهی آشکار می‌خواند که نمی‌توان از آن این گونه برداشت کرد که چون آنها گیاهان غنی شده مصرف می‌کنند، پس کار اشتباهی نمی‌کنند و چون ما گیاهان غنی شده نداریم، باید همه چیز خوار باشیم و گیاهخواری برایمان خطرناک است!

شاهد این مدعا هم رواج دیدگاه مصرف محصولات طبیعی (ارگانیگ) در سراسر دنیاست که از مضرات مصرف سموم، آفت کش ها و کودهای شیمایی نشات گرفته است. رویکردی تازه در تغذیه که در کشورمان هم بسیار مورد توجه قرار گرفته و حتی در بازار گوشت هم، با عرضه مرغ ها و ماهی هایی که بی هورمون و مواد شیمایی و صرفا با پرورش به شیوه سنتی تر حاصل آمده اند، روز به روز مخاطبان بیشتری یافته و در حال گسترش است.

بدین ترتیب ثابت می‌شود اگر گیاهخواری به دلیل استفاده بیش از اندازه از سموم و کودهای شیمایی یا دلایلی از این دست در کشورمان خطرناک تلقی شود، این خطرات برای همه چیز خواران هم وجود دارد و نمی‌توان با تکیه بر آن، بر گیاهخواران کشورمان خرده گرفت. بماند که گوشت، لبنیات، تخم مرغ و دیگر محصولات حیوانی نیز از این شمول استثنا نیستند و می‌توانند خطرناک توصیف شوند.

اینجاست که بر اساس استدلال های مطرح شده می‌توان دریافت که مطرح کردن فرضیه هایی چون خطرناک بودن گیاهخواری و بیشتر بودت خطرات آن در ایران، تنها به مشوش کردن اذهان ختم شده و مستقیم یا غیر مستقیم به نفع تولید کنندگان گوشت و دیگر فعالان صنعت دامپروری است؛ موضوعی که مجابمان می‌کند به کل از پرداختن به این مسائل گذر کرده و بگذاریم به مانند همیشه، بحث میان همه چیزخواران و گیاهخواران، هر نوع گیاهخواری که باشند، به مانند قبل عاری از هرگونه شائبه‌ای پیش برود تا هرکسی گیاهخواری را پسندید و برتر دانست، این شیوه را در پیش گیرد و هرکه موافق استدلالات ایشان نبود، همه چیز خواری کند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۱۴۶
خطرناک یا بی خطر فرقی نمی کنه. با این قیمت ها یی که میوه ها دارند من که هیچ هوقت طرف گیاهخواری نمی رم.
ارزونترین چیزی که میشه تو میوه فروشی خرید سبزی های آلوده به انگل فاضلاب و بعد از آن کدو و شلغمه !!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
گوشت هایی که شما میل می فرمایید لاشه های بی جانی هستند که بلافاصله پس از کشتار محیط کشت مناسبی برای انواعی از باکتری ها هستند.
از نظر علمی ثابت شده گوشتخواری منشاء چربی خون بالا، فشار خون بالا، اوره بالاست از نظر متخصصان علم تغذیه هر فرد بالای چهل سال تنها مجاز به مصرف 40 گرم گوشت در هفته است.
پژوهشگران به ارتباط معناداری میان مصرف بالای گوشتخواری با رواج سرطان، دیابت، ام.اس و پارکینسون دست یافته اند.
آشنا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
به نظر شما هر کس که نتونه میوه بخره گوشت می تونه بخره ؟؟؟!!!!
ما در سال فقط 3 کیلو گوشت می خریم. اما می دونم در آینده همینش هم نمی خریم.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
گیاهخواری فقط نخوردن گوشت که نیست...تخم مرغ و شیر و چیزای دیگه هم هست! از فکرشم ضعف می کنم من.
تو وبسایتاشونم برین می بینین خودشونم ضعف می کنن! هی می نویسن برای جلوگیری از ضعف فلان چیز رو بخورین! اگه از گرسنگی غش کردین فلان کارو بکنین. اگه حال نداشتین از جاتون بلند بشین سه تا خرما بخورین!
به جای این کارا در تغذیه تعادل داشته باشین.
مه صفا
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
آشنا خان ( خانم ) شما قیمت گوشت رو با میوه مقایسه کن؟؟؟!!
من خودم سالها گیاه خواری کردم و مشکلی هم نداشتم...ضمن اینکه در آرامش و نداشتن استرس هم بسیار موثره...افرادی که گوشت فرمز و جگر و انیا زیاد مصرف میکنند نسبتا عصبی هستن و به سرعت مشکلات عروقی پیدا میکنند.....تازه چرا فقط کدو شلغم رو چسبیدی ؟ این هم سبزی و صیفی خوشرنگ و مفید ..خوب سعی کن محصولات فاضلابی رو نخوری....میتونی محصولات ارگانیک مصرف کنی از گوشت هم ارزونتر میشه...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
الان اگر بادهواخواری هم کنی بدلیل آلودگی هوا خطرناکه میفهمی خطرناکه بهترین رژیم اینه که هیچی نخوری که نخوری خیلی حال میده اقتصادی هم هست
مهدی س
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۹
سلام . میدونید تمام گوشت هاییکه در دنیا هست الوده اند
kourosh
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
نه که قیمت گوشت خیلی ارزونه.
بعدشم با خوردن گوشت دارین به یک موجودی که حق زندگی داشته ظلم میکنید!
من یه دوستی داشتم شب عروسیم دیدم شام نمی خوره گفتم چرا چیزی نمی خوری گفت اخه من گیاهخوارم . منم دیگه گل عروس رو گذاشتموجلوش گفتموخوب اینو بخور . نمی دونم چرا قهر کرد رفت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
الان احساس کردین خیلی با مزه این؟
چه عکس چندش و مشمئز کننده ای گذاشتی .تابناک لطفا برش دار والا تا یه هفته با دیدن اون حالم بهم میخوره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
تو که گوشت خواری
تو چرا این حرف میزنی
تنها جماعت.... خطرناک بودن گیاهخواری را ترویج می کنند
البته من تا حالا جایی ندیدم
انجمن ارگانیک ایران میتواند در این زمینه کمک بسیار موثری به گیاهخواران نماید. در تولید ارگانیک دیگه مواد شیمیایی جایگاهی ندارد.
امام صادق (ع) : در هر هفته يكبار گوشت بخوريد و خود و فرزندانتان را بدان عادت ندهيد زيرا موجب اعتيادي همچون اعتياد به شراب مي شود نيز آنان را بيش از چهل روز از آن محروم نكنيد چرا كه آنان را بد خوي مي كند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
این هفته که میشه 5 روز!
دانشجو
| United Kingdom |
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
افراط و تفریط در هر چیزی مشکل زا است.
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
با این گرونی گوشت . این خوراک عملا از سبد غذایی مردم حذف شده است
پروتئین داخل گوشت را بدن انسان نیاز دارد. اگر کم بشود آدم رو عصبی میکنه. پرخاش گر و کم تحمل.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
والله ما هر چی گیاه خوار دیدیم آروم بوده
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
از شدت ضعف و بی حالی آروم بودن اونا!
ناشناس
| United States |
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
سویا منبع غنی پروتئین
یکی که از مغزش استفاده میکنه
| United States |
۰۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
جناب ناشناس با آی پی چین لطفا بدون منطق و دلیل و شواهد علمی و منابع معتبر حرف نزنید.
من به شما پیشنهاد میکنم که به مدت یک ماه گیاهخواری رو امتحان کنین اگه احساس آرامش و کاهش خشم نکردین بنده شماره تلفن میدم بیاین با همون پرخاش و عصبانیت حاصل از گیاهخواری زنگ بزنین فحش بدین!!!
یکی که از مغزش استفاده میکنه
| United States |
۰۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
"از شدت ضعف و بی حالی آروم بودن اونا!"
جناب ناشناس من گیاهخوار و بوکسور هستم خواستین آدرس میدم بیاین باشگاهمون ببینیم من گیاهخوار تمرینات سخت بوکس رو بهتر تحمل میکنم یا شمای گوشتخوار...
...
حالا من به دوستان عزیز گیاهخوارم عرض میکنم پیوسته گیاهخوار بمانید که مرغ کیلوی 8500 تومن ناقابل
حالا که نظر استاد فلسفه و هنر را در مورد رژیم غذایی پرسیدید در یک گزارش هم نظر یک متخصص بیماریهای متابولیک را در مورد یک موضوع هنری-فلسفی بپرسید.
پاسخ ها
یکی که از مغزش استفاده میکنه
| United States |
۰۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
جناب با مزه!
اولا که بحث ایشون در مورد نقد مقاله "گیاهخواری در ایران بسیار خطرناک است" بوده نه علم تغذیه!
دوما منطق و فلسه میتونه هر موضوعی رو در بر بگیره حتی گیاهخواری...
سوما ایشون برای حرفاش دلایل منطقی و منابع معتبر آورده و یک بی سواد هم با داشتن منطق و منابع معتبر مجازه راجع به هر چیزی مقاله بنویسه چه برسه به یک فیلسوف...
البته من با حقوق ماهيانه كه مي گيرم هيچ خوارم...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
من نیز هواخوارم.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
کدوم شهری؟ هوا خطریه میمیری
مهدی س
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۹
سلام . از اینکه میبینم با عشق به همدیگه مطلب یاد میدید منهم با شما همراه میشم تا بتونم دانش خودم رو افزایش بدم
بنده به کمترین میزان سموم و شبه سموم و...حساسیت قوق العاده ای دارم چنانچه 10 نوع میوه,سبزی و..باشد فقط یکی از انها با سم و یا...به هر روشی اغشته شوند اگر به تناوب از انها استفاده و مصرف نمایم همان تک وعده خود را نشان میدهد از اوایل دوره ی ان مرد مرده,رفته سعی میکنم کمتر از میوه و سبزی خصوصن در تهران بخورم مگر طی شرایطی و سال 93 بدون استثنا همه ی موارد خورده شده خوب نبوده اند به غیر از یک بار که پرتقالی بدون واکس و..مصرف نمودم که نشانی از سم و واکس نداشت.اعلام میکنم هر کسی حاضر باشد از من و میوه و تره بار تهران با شهرستان تست بگیرد.کمتر از سکته قلبی,مغزی,سرطان بگویید با این وضعیتی که اکنون هست زلزله و سونامی موارد بالا در راه است.9 ماهه نشود و گندش دراید. قابل توجه جهاد کشاورزی,محیط زیست,وزارت بهداشت وووواز جمله وکلای
؛؛مجلس؟
گیاه خواری علاوه بر بهبود وضعیت بدنی و مقاوم شدن بدن در برابر بیماریها و.... باعث سلامت کامل بدن می شود و شما به سرعت میتونید این رو حس کنید که به اصل خود برگشتید
و از همه مهمتر تر لذتی بزرگ و معنوی در گیاهخواری وجود دارد که حسی روحی هست، شما بدون کشتن حیوانات (خصوصا حیوانات با هوش با گوشت قرمز مخصوصا شتر ،بز و گوسفند ) و خوردن گوشت و ناچارا خون که بافت اصلی گوشت هست می توانید باشید،
انسانی آرام تر ، مهربان تر و با اخلاق تر می شوید گیاهخواری لذت زندگی انسانی با رشد روحی،
فیلسوف بزرگ تولستوی: تا وقتی کشتارگاههای حیوانات هستند جنگ بین انسانها نیز خواهد بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
تولستوی فیلسوف بزرگ؟ خوب به غیر از موضوع سلاخی سایر مبانی فکری این فیلسوف بزرگ را نام ببر. بعد شما از کشتن حیوانات ناراحت می شی ولی کشتن گیاهان و از بین بردن دانه هایشان که برای تولید مثل ایجاد کرده اند لذت می بری؟ شما بهتره به خودت کربن تزریق کنی
ناشناس
| United States |
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
مفکر نکنم لازم به توضیح باشه فرق شلغم و من و شما رو، احساسات و شبکه احساسی، هوش و فکر هستند
شما وقتی ناخن میگیری یا موهات رو کوتاه میکنی دردت نمیگیره چون مجموعه ای از سلولها رو بدون هیچ شعور و شبکه حسی و هوش و احساس قطع کردی،
شتری که برای دوری بچش اشک میریزه مثل من و شما هوش و عقل دارع فقط مخلوقی متفاوت هست با درجه هوش کمتر

اینکه ما هنوز نتونستیم خودمان و دنیای اطرافمان را با عقل و درک و معرفت بشناسییم تا با حرف و حدیث و وهم! تقصیر ماست نه آفریدگار
شما کافیست به بدن انسان نگاه دقیق بیاندزید تا ببنید گوشت چه بلایی سر آن آورده
و صحبت بزرگان گیاهخوار انیشتن، ابن سینا، گاندی، استیو جابز ،فلاسفه و موسیقیدانان بزرگ رو راجع به آن بدونیم
گوشت زياد خوردن باعث سنگ دلي و افزايش اوره و كلسترول خون ميشود
و نخوردن اون هم باعث از بين رفتن بنيه بدن ميشود
همچنان كه دوستمون در پاراف بالا از طب الصادق گفتن حداقل هر 2 هفته يا 3 هفته از گوشت و فقط گوسفند استفاده كنيد

كساني كه گوشت استفاده نميكنند داراي زباني بي حال و رنگ پريده دارن كه نشان از كم خوني است و طحالي ضعيف هستند كه طحال ضعيف باعث بي حالي - پر خوابي و خستگي روزانه دارد
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۲۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
برادر من و خیلی ها گوشت نمیخوریم و هیج اینطور نیست
بنده 10 سال هست هیچ نوع گوشتی استفاده نمی کنم و ورزشکار حرفه ای هم هستیم اتفاقا افرادی که گوشت نمیخورن وضع بدنی بسیار سالم دارن دقیقا اونی که انسان باید داشته باشه
انسان موجودی گوشتخوار-گیاهخوار است. در حیوانات، خرس نیز اینگونه است. بنابراین گیاهخواری به تنهایی تمام نیازهای بدن را برطرف نمیکند. چون آنزیمهایی که یک گاو و یا گوسفند در معده خود دارند و قادر به هضم سلولز میباشد، در سیستم گوارش انسان وجود ندارد. نکته مهم عدم افراط در خوردن گوشت است، نه اینکه اصلاً خورده نشود.
پاسخ ها
یکی که از مغزش استفاده میکنه
| United States |
۰۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
دوست عزیز شما اول فرق گیاهخواری و علفخواری رو بدون بعد کامنت بذار خواهشا!
انسان گیاهخوار از میوه ها و غلات و حبوبات و دانه ها و سبزیجات و... استفاده میکنه...
باور کنین گیاهخوارا نمیرن چمنهای پارکها و وسط بلوارها رو بخورن که بدلیل ناتوانی در تجزیه سلولز دچار مشکل بشن!
شما خرس رو مثال میزنی من گوریل رو مثال میزنم که بسیار به انسان شباهت داره و گیاهخواره...
چین و هند بواسطه جمعیت میلیاردی و کمبود منابع غذایی مجبورند گیاهخواری را ترویج نمایند. وگرنه پروتئین گیاهی مانند سویا از نوع پروتئین بی کیفیت بوده و همانند پروتئین گوشت و تخم مرغ نیازهای بدن انسان را تامین نمیکنند.
پاسخ ها
یکی که از مغزش استفاده میکنه
| United States |
۰۲:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
جناب شما تا حالا آیین هندو به گوشت خورده؟!
گیاهخواری هندی ها به دلیل اعتقادات مذهبی نه کمبود گوشت!!!
لطفا اول مطالعه کنین بعد حرف بزنین...
مریم
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
هندیان از دوره باستان گیاه خوار بودند
گیاه خواری خوب است چون از کشته شدن حیوانات که از نظر افرینش در مرتبه بالاتری از گیاهان قرار دارند جلو گیری می کند. اما گیاهخوار کامل بودن به شرایط محیطی و امکانات بستگی دارد. مثلا گیاهخواری در هند رواج فراوانی دارد. هند کشوری است با تنوعات گیاهی فراوان. خط استوا از آن می گذرد و تمام سال سرسبز است. بنابراین با تنوع گیاهی ای که انجا هست می شود تمام مواد مورد نیاز بدن را تامین کرد.
حتی از نظر دین هم خوردن به شرایط مربوط شده مثلا کسی که در حالت اضطرار هست می تواند گوشت اسب بخورد...
بنابراین به نظر من گیاه خوار بودن به صورت مقطعی (مثلا در فصول سبز سال) می تواند از کشته شدن حیوانات جلو گیری کند. همیشه به یاد داشته باشیم که در هیچ کاری افراط و تفریط نکنیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
علاوه بر این خوردن شیر و ماست و پنیر و تخم مرغ هم میتونه بدون کشته شدن حیوانات اتفاق بیفته. و ازاری برای حیوانات نداره
یکی که از مغزش استفاده میکنه
| United States |
۰۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
جناب داشنجو امروزه با پیشرفت علم کشاورزی و بهبود راه ها و اختراع اتومبیل و هواپیما و دیگر وسائل نقلیه و باربری ما محدودیت زیادی در تنوع میوه ها و سبزیجات نداریم!
همونطور که موز داریم و کیوی داریم و آناناس داریم و حتی آواکادو و کلم بروکلی داریم!
وجدانا خودتونو یک لحظه جای گاو گوسفند بزاریم
کدومتون حاظرین خوراک آدم بشین؟
خودخواهی انسان تمامی نداره به خدا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
آهو هم دوست نداره شکار شیر بشه...چیکار کنیم؟
این چه استدلالیه خب!
سارا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
یعنی نظر تو دیگه شاهکار بود!!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
همین که شما خودتو جای گاو و گوسفند گذاشتی برای ما هم کافیه
من الان سي ساله گوشت نميخورم و راضيم
اگر منظور ایجاد تعادل در خورد و خوراک هست اشکالی نداره اما این که پروتین حیوانی باید کنار گذاشته بشه کاملا اشتباهه، بدن انسان به گوشت مثل سبزیجات نیاز داره، اگر هم منظورتون جایگزین کردن سبزیجات بجای گوشت مرغ هست که باید بگم مردم از گرونی گوشت قرمز رفتن دنبال گوشت مرغ که اون هم داره به سرنوشت گوشت قرمز دچار میشه.
لا بطونکم مقابر الحیوانات
شکم هایتان را مقبره حیوانات نسازید.
امام علی(ع)
تا به حال ندیده ام گیاهخواران محترم توضیحی بدهند که پس چرا دستگاه گوارش انسان یا دندان های او مانند گیاه خواران نیست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
عجب!
یعنی به نظر شما دندانهای انسان به گوشتخوران اعم از گربه سانان و سگ سانان شباهت داره؟!
توصیه می کنم یه سرچ اینترنتی بفرمایید با فرم دندان های گیاهخوران و گوشتخوران آشنا بشوید انوقت متوجه می شوید که دندان های انسان بیشتر به دندان های گاو و گوسفند و اسب و الاغ شباهت دارد تا دندان های سگ و گربه!
ناشناس
| Canada |
۰۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
شما لطفاً توضیح بدهید که کجای دندان های انسان شبیه حیوانات گوشت خواره
زهرا
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
خب اگه ما گوشتخوار بودیم موقع بستن دهنمون دو تا دندون نیشمون بیرون می موند
مهدی س
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۹
سلام . یکی از تفاوتهای انسان با حیوانات در باورهای انسان است
ایشون در هر رشته ای به جز تغذیه و پزشکی در هر دانشگاهی فوق تخصص داشته باشند هیچ گونه حق نظریه پردازی در این مورد رو ندارند.
کامنت های شما را دیدم...! ولی.. بالاخره نفهمیدم چی بخورم چی نخورم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
هر چی گیرت اومد بخور آقا...انگار حق انتخاب داریم با این وضع اقتصادی!
هلو
| Slovakia |
۰۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
توبیا اینو بخور!
با سلام در منابع طب سنتی ایران 4 دسته مواد غذا را به عنوان غذاهای اصلی ذکر کرده اند که یکی از آن دسته ها گوشت می باشد. (سایر دسته ها نان و شیرینی و میوه است)
پس دانشمندان و حکیمان طب سنبی همچون ابن سینا و ... نیز اعتقادی به گیاه خواری صرف نداشته اند.
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۰۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
ابن سینا خودش گیاهخوار بوده!!!
به نظر بنده ، تغذیه بر اساس گروه خونی بهترین روش می باشد. می توان از طریق اینترنت جستجو کرد.
نظر مردم عزیز را به کتاب جالب و خواندنی "قابلمه را فراموش کن"در این مورد خاص جلب میکنم.
پيامبراکرم(ص): معده خود را گورستان حيوانات نکنيد ,.
البته افراط در گياهخوارى هم غلط است ومصرف پروتىين از الزامات هست
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom |
۰۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
مفهوم پرخوری نکردن به معنی گیاهخوار محض شدن نیست
تابناک عزیز ایا شما پزشک یا متخصص تغذیه هستید که اینطور مقاله می نویسید . بنده هم هنوز دانشجو هستم و مطلبی که می گویم خارج از اشکال نیست با این حال بر طبق اموخته های 5 ساله بنده :
کسی نگفته گیاهخواری مطلقا خطرناک است اما تامین مواد مغذیی مورد نیاز بدن از راه گیاه خواری به یک برنامه بسیار جامع و دقیق غذایی نیاز دارد که بسیاری از گیاهخوران رعایت نمی کنند واصلا رعایتش کلا سخت و گاهی هزینه بر است .(همین گوشت "مضر " اسید امینه هایی را به وفور دارد و برای بدن نیاز است که مواد گیاهی اندکی انهم به صورت محدود دارند . و برخی ریز مغزی ها را به سختی می توان در مواد غذای گیاهی یافت که در رشته بنده تاکید می شود یکی از عمده بیماران دار سوء تغذیه این ریز مغذی ها گیاهخوران هستند .) و باید توجه داشت گیاهخورانی که شیر و تخم مرغ مصرف می کنند مشکلی در زمینه ی فوق ندارند .
بنابراین خیر گیاهخواری خطرناک نیست ولی راحت خطرناک می شود .
باز مورد توجه شما که در رشته های علوم تغذیه و پزشکی شواهدی بسیاری برای مضرات احتمالی گیاهخواری وجود دارد .
لطفا مقالات اینچنینی را با مشورت با متخصص مربوطه بنویسید .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
جناب دانشجو هنوز هیچی نشده دور خودتون دیوار کشیدید؟ کی گفته تخصص صرفا به مدرک دانشگاهی منتهی میشه؟ مگه ابو علی سینا مدرک پزشکی داشت. وزیر اقتصاد دولت متیران در فرانسه دیپلم هم نداشت! مگه حافظ و سعدی و فردوسی دکترای زبان فارسی داشتند؟ مگه دکتر بی سواد کم داریم؟ آقایون پزشکها که تو کار ساخت و ساز هستند مگه مهندس عمرانند؟ شما بجای دیوار کشیدن دور علم اگه مشکلی در مقاله ایشون میبینی با روش علمی جواب بده! هنوز قوره نشده مویز شدی؟
یکی که از مغزش استفاده میکنه
| United States |
۰۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
دوست عزیز تازه اولشه!
بذار شما فارغ التحصیل بشی من گیاهخوار برم وسط خیابون ماشین بهم بزنه بمیرم علت مرگم رو گیاهخواری مینویسی!!!
نمیدونم چرا فقط پزشکان ایران اینقدر به گیاهخواری آلرژی دارن ولی اونور دنیا از فواید گیاهخواری مینویسن!
شما فقط به کتابای دانشگاهیت اکتفا نکن بیشتر تحقیق کن...
با سلام
بنده نزدیک 9 ماه هست که خام گیاه خوار هستم اگه می خوایین تا عمری که دارین سالم و با نشاط باشین و هر نوع بیماری که دارین از بین بره معجزه خام گیاه خواری رو امتحان کنین صد در صد شگفت زده خواهید شد بنده هزارتا درد و بییماری داشتم و هزاران نفر در ایران و دنیا با خام گیاهی از شر تمام بیماری ها خلاص شده اند تا کسی تجربه نکنه درکش بسیار سخته فرق کسایی مثل من با افراد عادی اینکه بنده هر دو نوع تغذیه رو تجربه کردم و از واقعیت خبر دارم در صورتی که دیگران فقط حرف و گفته دیگران رو قبول دارن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
همش نه ماه؟ دو سال دیگه هزار جور بیماری گرفتین(خدایی نکرده) چیکار کنیم؟
یکی که از مغزش استفاده میکنه
| United States |
۰۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
جناب ناشناس
بنده 3 ساله گیاهخوارم هزار جور بیماری هم نگرفتم!
اگه 3 سال هم شما رو راضی نمیکنه نگاهی به زندگی بزرگان گیاهخوار بندازین و خواهید دید که خیلیاشون حتی 50 سال هم گیاهخوار بودن و تا آخر عمر گیاهخوار موندن و دچار هیچ مشکلی نشدن...
در آلمان ران گوسفند کیلویی ۸ یورو ولی پنیر نه چندان مرغوب ۱۳ یورو قیمت دارد یعنی بیش از یک و نیم برابر گوشت ,اما تقریبا نصف آلمانیها هرگز گوشت نمیخورند و بقیه بسیار کم در مهمانی ها و یا مجالس که غذای دیگری نباشد از گوشت استفاده میکنند معمولا خارجیها مانند افغانی ها یا ایرانیها و یا عربها بیشتر از گوشت استفاده میکنند .اگر طول عمر این سه ملیت را با آلمانی ها مقایسه کنیم متوجه میشویم علتش چه چیزی میتواند باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
برادر شما در یک وعده چهار نفری یک کیلو گوشت را خیلی راحت می توانید میل کنید ولی آیا در هر وعده چهار نفری یک کیلو پنیر مصرف میکنید؟ مقایسه مقداری اینها با هم اصلا قانع کننده نیست.
ماشالله همه دوستان متخصص طب هستند
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom |
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
چه متخصص طب باشی و چه متخصص نباشی هر روز باید غذا بخوری و عاقلانه است که در مورد غذاهایی که می خوری فکر کنی.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
نیاز به تخصص نیست مطالعه داشته باشید کافیه.
چه عجب فرصتي هم به گياهخواران داده شد!! اثر خام گياهخواري و گياهخواري به عنوان درمان و پيشگيري از چاقي وبسياري از بيماريها محرز است. شكم هاي بر آمده در ايران و آمريكا و.. دليل پرخوري و بد خوري اكثر جوامع و شيوع انواع بيماريهاست. خداوند پرهيز كاران و صاحبان شكم هاي صاف و لاغر را دوست دارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
خودتون فرمودید "پرخوری و بدخوری". افراط و تفریط تو هر کاری غلطه، از جمله تو خوردن. ولی به عنوان یک مسلمان معتقدم حلال خدا را "نباید" حرام کرد.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
اتفاقا یکی از دلایل اصلی چاقی، مصرف بیش از حد روغن های گیاهی و قند و شکر است!
پس به قول خودتون پر خوری و بد خوریه ربطی به گیاه و حیوان نداره.
یکی که از مغزش استفاده میکنه
| United States |
۰۲:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
جناب ناشناس مسلمان
ما با چاقومون میوه قاچ میکنیم شما باهاش گلوی یه موجود زنده رو میبرین حالا ما داریم افراط میکنیم؟!
ملخ از دیدگاه اسلام حلال است شما ملخ میخورین؟
احتمالا نمیخورین پس آگاه باشین که دارین حلال خدا رو حرام میکنین!
سلام به همه و با احترام به همه نظرات و دوستان
پیشنهاد میکنم حداقل یک روز در هفته گیاه خوار و نه خام خوار بشوید و لذت و شادابی اون روز را تجربه کنید.
باسلام شخصی رامی شناسم گیاه خواراست درجامعه قدرت هوشی بالای دارد مصمم است ودرکارهایش موفق باابتکار ودربازارمشهور وفای به عهد دارد-مصداق فرمایش امام صادق ع میباشد
من هم گیاه خواری را ترجیح می دهم. ولی نه گیاه خواری مطلق. مثلا خود من در کنار رژیم گیاه خواری برخی فرآورده های با منشا حیوانی مثل تخم مرغ و لبنیات را هم مصرف می کنم.
گیاه خواری خوبه اما نه تو ایران که روی هرچی میوه و سبزیه یه وجب سم نشسته
پاسخ ها
یکی که از مغزش استفاده میکنه
| United States |
۰۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
بله روی هر چی میوه و سبزیه یه وجب سم نشسته و انواع کودهای شیمیایی که خودش سرطانزاس بهش زدن درست...
ولی گوشت هم پر از هورمون و آفت کش و آنتی بیوتیک و... هست
اما مساله اینجاس که گوشت بدون همه اینها باز هم بیماری زا و سرطان زاس!
حالا انتخاب با خودتون میوه و سبزی سرطانزا میخورین یا گوشت سرطانزا به توان 2؟!
بماند که محصولات ارگانیک هم وجود دارن...
یه تحقیق از ......نشون داد برای سه نوع رژیم غذایی. پر گوشت. گیاهخوار و معتدل
گیاهخواری هم معایبی داره و بعد از چند سال بعضی از ذخایر در بدن کاهش پیدا می کنه. بدن به گوشت نیاز داره و البته نه زیاد که حالا با این قیمتای سرسام آور گوشت شما بهتره نگرانش نباشید.....
من 5 ساله که لب به گوشت و فراورده هاش نزدم خدایی الان خیلی نسبت به گذشته که گوشت مصرف می کردم حالم بهتره و بچم هم که 2 سالشه مثل خودم بار آوردم میوه جات و سبزی جاتو خیلی دوس داره و از انواع گوشت هم متنفره.
نگاه گوشت که می کنم حالت تهوع می گیرم.
ضمنا من تمام خوراکیهایی که از کارخانه میاد بیرون رو مصرف نمی کنم.به شما هم پیشنهاد می دم.تجربه کنید تا متوجه شوید.
من الان سي ساله گوشت نميخورم و راضيم
من حدود 5 سال هست که گیاهخوارم و واقعا از این وضعیت لذت می برم. مهمترین دلیلم برای این کار، علاقه زیادم به این شیوه تغذیه ای می باشد؛ مطالعات زیادی را هم انجام دادم. البته لبنیات و تخم مرغ را مصرف می کنم. با پزشکان زیادی مشورت کردم. مهمترین نتیجه این رژیم تغذیه ای برای من، احساس چابکی، خواب راحت و در کل شادابی می باشد. بنده در زندگی شخصی خویش علاقه زیادی به حیوانات و گیاهان دارم و اکنون با وجود اینکه در عسلویه کار می کنم، شرایط خوبی دارم و هیچ مشکلی از نظر جسمی ندارم. پرورش گل و توجه به وضعیت حیوانات در برنامه روزمره ام قرار دارد.
من که فقط نون میمالم رو جعبه پنیر میخورم بعدشم پنیرو تو اعماق یخچال قایم میکنم
تو ایران گیاهخواری هم خیلی پر خرجه ! در خارج مراکز و رستورانهای مختلف و سوپر مارکت های بسیار برای خرید خام گیاهخواران وجود داره و نیازهای بدنی شون کاملا رفع میشه ! اما تو ایرانی چی ؟ یه نمونه فقط میگم که خام گیاه خواران باید از اجیل خام استفاده کنن قیمت اجیل بسیار بالاست سویا تفاله است و ارزش غذایی نداره سبزی جات و میوه جات همش سمی و فاضلابی ! خلاصه تو ایران اگه میخوای خام گیاه خوار باشی هم باید هم ثروتمند باشی هم بیکار !
من یکماهی است که خام خوارم خیلی خوبه میوه بیشتر میخورم احساس راحتی میکنم سرحالم و مشکلی ندارم با یک سیب سیرم میتوانید خودتان امتحان کنید کتاب (قابلمه را فراموش کن) را مطالعه کنید بعد امتحان کنید
من در انگلیس زندگی میکنم و از ۶ ماه پیش بیشتر غذای من سالاد حاوی کاهو اسفناج بروکلی تخم افتابگردان و کدو و آواکادو و کمی پودرهای گیاهی هست. و هفته ای دو بار ماهی میخورم نه نان نه برنج ولی همراه ماهی کمی سیب زمینی. حدود ۱۵ کیلو وزن کم کردم و روزانه ۹ ساعت کار میکنم و ۵۵ سال دارم. تنها تفاوتی که کردم علاوه بر کم شدن وزنم در طول روز سرحال تر شدم و شبها راحت و بدون خروپف میخوابم.
سلام دوستان من از بدو تولد گياهخوار هستم به لطف خدا هم سالمتر از گوشت خواران هستم هم روحيه احساسي و لطيفي دارم همه موجودات و انسانها را دوست دارم واز هر نوع كمكي مظايقه ندارم . به نظر من استفاده از لبنيات و سبزيجات و حبوبات و مغزه ها جايگزين مناسبي براي گوشت ميتونه باشه . غذاهاي ساده و حبوبات مثل عدس پلو و لوبيا پلو و خرما و نهايتا تخم مرغ بهترين خوراكها است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
مضایقه
من معتقدم خام خواری رژیم درستی است نه گوشتخواری و نه گیاهخواری ، خام خواری همان مصرف میوه و سبزیجات خام است وقتی ما غذایی را می پزیم عملا تا حدی ویتامین های ان را نابود کرده ایم ، در ضمن خوردن حتی اندکی گوشت سرطان زاست پس باید فقط میوه و سبزی خام استفاده کرد
من از اول مهر ماه امسال (93) گوشت را کنار گذاشتم. از همان روزهای اول تفاوت ها را احساس کردم. جالب ترین تغییر برای من این بوده که بر خلاف گذشته که دائماً سرما می خوردم دیگر به هیچ وجه سرما نخوردم. در گذشته برای خوابیدن باید دست کم یک یا دو ساعت با موبایل مشغول می شدم یا کتاب می خواندم. اما اکنون سرم که به بالش می رسد خوابم می برد. باورتان نمی شود که صبح که بیدار می شوم بر خلاف گذشته اصلاً احساس خستگی یا خواب آلودگی ندارم. کسانی هم که فکر می کنند گیاهخواری گران تمام می شود یا میوه و سبزیجات کثیف هستند دارند خودشان را گول می زنند.
حالا تو ایران چقدر نگران جون انسان ها شدند
متأسفانه خیلی گوشت دوست دارم ولی هر از چند گاهی انقدر دلم برای این حیوانات بیگناه میسوزه که تصمیم می گیرم گیاه خوار بشم
وقتی گذرم به قصابی می افته و یا گوسفندایی که منتظر ذبح شدن گوشه ای بسته شدن رو می بینم واقعا از خودم بدم میاد
چند وقت پیش عکسی از کشتارگاه مرغ رو دیدم و از خودم بیشتر متنفر شدم
ضمن این که بحث گازهای گلخانه ای هم هست که به دلیل پرورش دام تولید این گازها بیشتر شده و به محیط زست ضربه می زنه
شاید همین روزها اراده کنم و گیاه خوار بشم
مثل انسان اولیه...
از شهر ما که واسه سیب و زردآلوش مشهوره چند بار میوه و سیفی جات به حتی عراق و کشورهای همسایه صادر کردند و به دلیل نیترات بسیار بالا ناشی از کودهای شیمیایی عودت داده شدند. جالب اینجاست که اهالی یکی از کشورهای همسابه که میان اینجا میوه می خرن میوها‌ی کوچک را میخرند و اگه کرم داشته باشه ترجیح میدن و میگن اگه این میوه سمی داشت اول این کرمه می مرد....
ما هم میوه هرچه بزرگتر باشه زودتر میخریم
دقت و وسواسی که گیاهخواران برای تامین انرژی و مواد مورد نیاز از مصرف گیاهان انجام میدهند، اگر همان دقت را در همه چیز خواری هم انجام دهند مطمئنا سالم تر و قوی تر خواهند بود.
فقط همبرگر :)
پس لذت تز زندگی چی میشه؟
دوستان دارای گروه خونی o هرگز سراغ گیاهخواری نروید که دیابت و چاقی انواع ناراحتیهای گوارشی و یبوست مزمن ضعف دائمی و کم خونی شدید از عوارض این رژیم نابخردانه است و خوشحالم که با ترک این رژیم غلط و اشتباه محض سلامتیم را بدست آوردم پس عزیزان گروه O فریب تبلیغات گمراه کننده وسراب گیاه خواری مانند بنده را نخورید که بزرگترین ظلمیست که به بدن خود روا میدارید
دوستان دارای گروه خونی o هرگز سراغ گیاهخواری نروید که دیابت و چاقی انواع ناراحتیهای گوارشی و یبوست مزمن ضعف دائمی و کم خونی شدید از عوارض این رژیم نابخردانه است و خوشحالم که با ترک این رژیم غلط و اشتباه محض سلامتیم را بدست آوردم پس عزیزان گروه O فریب تبلیغات گمراه کننده وسراب گیاه خواری مانند بنده را نخورید که بزرگترین ظلمیست که به بدن خود روا میدارید
مضرات گیاهخواری

به گفته‌ دانشمندان سوئدی، گیاه‌خواری بدن را از کسب مواد مغذی اصلی و حیاتی محروم می‌کند.

از آنجا که گیاه‌خواران از خوردن هر گونه محصولات حیوانی پرهیز می‌کنند، لذا به میزان بسیار ناچیز از مواد مغذی موجود در غذاهای گوشتی مانند کلسیم و ویتامین B12 بهره‌مند
می‌شوند.

پژوهشگران نمونه‌های خون و ادرار افراد جوان گیاه‌خوار را از نظر میزان ریزمغذی‌های اصلی مورد آزمایش و تجزیه قرار دادند و سپس نتایج این آزمایش‌ها، با نمونه‌های مشابه گرفته شده از سایر جوانانی که همه‌چیزخوار (غذاهای گیاهی و حیوانی) بودند، مقایسه کردند.

برپایه نتایج تحقیقات انجام شده، میزان مواد مغذی و مواد معدنی موجود در بدن جوانان گیاه‌خوار در مقایسه با گروه دیگر بسیار متفاوت بود و اکثریت آنها حتی از دریافت مواد غذایی لازم و ضروری برای رشد و نمو در حد متوسط نیز بی‌بهره بودند.

این افراد غالبا دچار کمبود ریبوفلاوین (نوعی ویتامینB)، ویتامین B12، ویتامین D، کلسیم و سلنیوم می‌شوند. حتی پس از آنکه محققان مکمل‌های غذایی را به رژیم روزانه آنها افزودند، درصد کلسیم و سلنیوم بدن آنها به حد طبیعی نرسید.

>> جام جم/ ضمیمه چاردیواری
وای ....بالاخره گوشت خوبه یا بده
من مدت دو سال گیاهخوار بودم یعنی حتی گوشت و لبنیات هم استفاده نمیکردم از نظر وزنی به حد ایده آل رسیدم خیلی سبک وراحت بودم از نظر روحی بی نظیر بودم در حالی که قبلا هم چاقبودم و هم عصبانی ولی بعد دوسال شدیدا موهام شروع به ریزش کرد نصف موهامو از دست دادم دکتر هم کلی دعوام کرد دیگه مجبور شدم ترکش کنم الان دوباره برگشتم به حالت اولیه ام آخرش هم دیگه ندونستم کدومش درسته
بادرود به همه گیاه خواران منم چند سالیست که گیاه. خوار شده ام و راضیم بیشتر از بادنجان استفاده. میکنم بسر حدی برای تخلیه راحت شده ام که دیگر گوشت اگر خدا شود نمیخامش شما هم امتحان کنید ضرر نداره بانجان آب پز یا کباب کنید نوش جانتون
بابا مگه گیاهخوارا هیچی نمیخورن انواع مختلف دارن یکم تحقیق کنید بعد اینارو بگید مثلا من لاکتواووگانم ینی علاوه بر سبزیجات لبنیات و تخم مرغ هم میخورم فقط برای اینکه قطلی انجام ندم گوشت و مرغ و غذاهای دریایی و ....نمیخورم همین
سلام
28 سال سن دارم از بچگیم هیچ نوع گوشت مرغ ماهی نخوردم شیر زرده گیاه خوار هستم یعنی شیر تخم مرغ و گیاه ....تا این لحظه مریض نشدم تمام دندانهام سالم هستن همه چی سر جاش هست
بحانه نیارین خوردن گوشت رو این کار غیر اخلاقی رو همین حالا کنار بزاریم اون وقت معنی زندگی رو بهتر متوجه می شید
عبادت من گیاه خواری
گیاه خواری بهترین روشه من خودم ااماه گیاه خواری کردم سالم شدم تمام دردام تمام شد
کسانی گیاه خواری رو خطرناک می دونن که به ظلم به حیوانات عادت کردن
اولین مزیت گیاه خواری سلامت و کم کردن وزنه
تو ایران یکمی سخت هست ولی خوبه
من خودم به خاطر حساسیت به گلوتن موجود در غلات بیشر به مای کینوا علاقه دارم، چون مای کینوا هم غذای گیاهیه هم گلوتن نداره
دوستانی که معتقدن گوشتخواران سنگدل و بی رحمن توجه داشته باشن که هیتلر گیاهخوار بود
هم نسل کشی میکرد و هم خودکشی
کسانیکه معتقدند گیاهخواران مهربانند یعنی خودشونو از خدا داناتر و مهربون تر میدونند؟
در ضمن هیتلر گیاهخوار بود، و آدمکش قهار و آخر خودشم کشت
به نظر من خام گیاه خواری تو ایران خطرناکه ولی گیاه خواری همراه با مصرف لبنیات مشکلی ایجاد نمیکنه فقط اولش یکم سخته تا بدن عادت کنه من 2سال به این صورت گیاه خوارم و احساس خوبی راجع به این تصمیمم دارم اما اگر گیاه خواری به بدن ضرر بزنه از نظر اسلام درست نیست و بهتره هر 40 روز یک مرتبه مصرف بشه
اتفاقا خطرناکم هست من خودم دوماه ونیم گیاه خواری کردم.پوکی استخوان گرفتم هیچ کلیه چپم دچار مشکل شد دکتر گفتش بخاطر کمبود پروتئین دچارش شدی در ضمن یکی از دوستامم 50 درصد کلیه هاش کار میکرد روی اورد به خام خواری دکتر خرسند الان دوتا کلیه شو از دست داده.خیلی خطرناکه برا من که بود و هرکیو که میشناختم اینکارو کرد دچار یه بیماری شد
اميرالمؤمنين فرمود:«بر شما باد بر مصرف كردن گوشت , زيرا گوشت بدن را چاق مى كند . هر كس چهل شبانه روز گوشت نخورد, اخلاقش بد مى شود.» (1)
باز فرمود:«هنگامى که دچار ضعف شديد, گوشت با شير بخوريد. خداوند اين دو را مقوىّ بدن قرار داده است» (2)
امام صادق (ع)فرمود:«پيامبر(ص)گوشت مى خورد»(3). پيامبرفرمود: «هر كسى چهل روز براو بگذرد و گوشت نخورده باشد, قرض كند و گوشت بخرد و بخورد»(4)
امام صادق (ع)فرمود:«گوشت با شير غذاى انبياي الهي بوده است »(5).
امام رضا(ع) به خدمتكار خود فرمود: قسمت جلوي گوسفند (دست و سينه ) خريداري كن و قسمت هاي آخر بدن گوسفند را خريداري مكن , زيرا قسمت جلوي بدن سالم تر از قسمت عقب گوسفند است .»(6) بنابراين در اسلام استفاده از گوشت حيوانات سفارش شده است .
در عين حال در برخي روايات از زياده روي در گوشت خوردن مذمت شده مثلا آمده است: شکمتان را قبرستان مرده ها نکنيد ؛يعني زياد گوشت نخوريد .
در شرح زندگاني امير المومنين (ع) آمده است :
«لا يأكل اللحم إلا قليلا و يقول لا تجعلوا بطونكم مقابر الحيوان ؛ کم گوشت مي خورد و مي فرمود: شکمتان را قبر حيوان قرار ندهيد» . (7)
و در ضمن آیه 21 مومنون و 26 الذلریات هم قابل تامل است.
پي نوشت ها:
1. شرح نهج البلاغه ،ج1،ص60.
2.همان.
3. همان .
4.همان ، ص 65.
5.همان ، ص 68.
6.همان ،ص 75.
7 . همان، ص 27
انسان اولیه بعد کشف اتش و خوردن غذاهای پخته بود که به انسان امروزی تبدیل شد.حجم مغزش افزایش یافت زیباتر شد و از حیوانات به کلی جدا شد اینو همه مورخان و همچنین دانشمندان تایید میکنن.در ضمن من دوماه ونیم خام خواری کردم خوب نشدک که هیچ دچار سطان تیروئیدم شدم هرروز صدبار خودمو سرزنش میکنم که چرا اینکارو انجام دادم .در ضمن فقط خوردن گوشت مضره و هم فقط گیاه خواری مضره برای انسان انسان دوگانه خواره
پاسخ ها
مهدی س
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۹
سلام بزرگ . بیا تمرینی که بهت میدم روش کار کن مطمئنا مطلبی دستت میاد . تمرین اینه (انسانها رو قضاوت نکن )
مهدی س
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۹
روی حرف دانشمندان زیاد حساب باز نکن چون انها خیلی چیزها رو به ما نگفتند و نخواهند گفت
نوع فک و دهان و دندان انسان نوع بزاق دهان و شیره ها یا آنزیمهای معده نوع تعریق انسان بلند بودن طول روده در انسان احساس نفرت از خون و خونریزی در انسان ناتوانی انسان در دید در شب نوع پنجه یا دست در انسان که مناسب شکار ساخته نشده ناتوانی کبد در حذف سموم ایجاد شده حاصل از هضم گوشت در بدن انسان
تولید بسیار کم جوهر نمک در بدن انسان برای هضم استخوان ناتوانی بدن انسان در برابر اوره بالا که حاصل فرایندهای شیمیایی هضم
پروتئین حیوانی و شکسته شدن مواد پروتوئینی حیوانی در بدن است
سلام من کاملابا خام خوار گیاه خواران موافقم واقعا عالیه احساس سبکی میکنم ولی در عین حال در هفته چند تکه گوشت میخورم چون دینم از نخوردنش منو نهی کرده وهمین طور چند لیوان شیر به نظرم میرسه این طوری تعادل برقرار کردم ومشکلی پیش نمیاد انشالله
سلام دین ما به ما گوش زد کرد که افراط درهرچیزی مبدآ بیماریست تعادل راه درمان است نه سوسیس وکالباس مرغ هرمونی و...نه خوردن تمام پختنیها که دردین ما آمده گوشت گوسفند درمان است واگر نداری پول قرض کن وگوشت بخور ماهی یک بار ممنون
با سلام. تمام نظرات دوستان را دیدم . در تحقیقات بنده در زمینه متافیزیک به نتایج جالبی رسیدم و چند تا از انهارا برای شما میگویم . مطمین باشید نوع تفکر ما بر اعضای داخلی بدن اثر مستقیم و جدی دارد . در نظر دادن در مورد خام خواری باید دایره مطالعاتمان را بیشتر کنیم وتحقیق کنیم با خواندن چند کتاب و دانشگاه رفتن چیزی حل نمیشود اما مطالعه به حل مسائل سرعت میبخشد .
والا ما که چیزی نفهمیدیم کاش به جای این همه حرف یک رژیم کامل غذایی اعم از گوشت خواری و گیاه خواری در اختیار قرار میدادید.
من که گیاه خواری رو همراه فرآورده های حیوانی مثل شیر ، تخم مرغ و ... ترجیح میدم ولی تو ایران گیاه خوار بودن سخته چون هرجا که میری غذاهایی که توش گوشت داره میارن فعلا که گیاه خوار گوشت خوارم :)
دوستان یه زمانی داروین رفت باغ وحش دید میمون ها و در کل حیوانات شبیه انسان ها رفتار می کنند . از مرگ هم نوع خود ناراحت میشن و گریه می کنن و به هم علاقه نشون میدن و ... به فکرش خطور کرد که انسان ممکنه تکامل یافته موجودی باشد . بیشترین تشابه بین انسان و میمون بود . اون دوران این مساله کلا توسط مردم و ... نفی شد . اما بعد ها با رشد علم و کشفیات جدید علم ژنتیک صد در صد ثابت کرد که مساله تکامل درسته . تمامی موجودات تکامل یافته اند . حال خام گیاه خواری و تمامی تئوری ها و اصول هایی که مطرح می کنن کاملا با عقل جور در میاد . بعد از چندین سال تحقیق که نمیشه همشو اینجا گفت عرض می کنم . تغذیه به روش خام گیاه خواری در اصل برگشت به طبیعت است . اشتی با طبیعت هست . چون ذات ما همینه . برای سالم بودن علاوه بر خام گیاه خواری باید جلو نور خورشید بدوید ورزش کنید
تشکر از نظرات دوستان

لفظ "گیاهخواری" و اطلاق اون به انسان در حقیقت به معنای نخوردن گوشت و یا سایر محصولات حیوانی هست وگرنه به معنای این نیست که انسان گیاهخوار هست و باید سبزی و علف بخوره! پر واضحه که اینا غذای حیواناتی نظیر گاو و گوسفند هستند و ایرادی که برخی از دوستان گرفتند کاملاً وارده. انسان در حقیقت میوه خواره و برای انسان باید از لفظ میوه خواری استفاده بشه نه گیاهخواری. میوه ها طبیعی ترین، سالم ترین و مفید ترین غذا برای ما انسان ها هستند و نه تنها هیچ کس از خوردنشون خجالت نمی کشه و احساس شرم یا گناه نمی کنه بلکه کاملاً لذت هم می بره.

ارگانیک نبودن یا گران بودن میوه ها در مورد غذاهای حیوانی هم مصداق داره. اینا به خاطر سیاست گذاری های کلان و تصمیمات اشتباه مردم و مسئولانه. بذار یه بار یارانه ای رو که به نان اختصاص می دن به میوه اختصاص بدن. بذار یه سال به جای شیر و انواع مکمل ها و قرص آهن ها تو مدارس به دانش آموزان خرما و سیب بدن. کدوم یکی از ما در سال حداقل یه درخت میوه می کاریم که حالا از گرانی میوه ها می نالیم؟

بنده خودم شش ساله که با تغذیه طبیعی آشنا شدم و تو این مدت همیشه قوت غالب من انواع میوه ها بودن. نه تنها هیچ مشکلی برام ایجاد نشده بلکه به صورت نیمه حرفه ای انواع و اقسام ورزش ها رو هم پیگیری می کنم. مثلاً رکورد دوی ده هزار مترم 42 دقیقه است (رکورد ایران 29 دقیقه و رکورد جهانیش 26 دقیقه است).
واقعا گیاهخواری معجزه میکنه .... بجای بحث عمل کنید کافیه یکهفته گیاهخوار شوید .... احساس میکنید سبک و فراق بال شده اید ..... اراده میخاهد دوستان عزیز
من به این باور نرسیده ام که گیاهخواری بهتر از گوشتخواری است. احساس می کنم توان بدنی در گیاهخواران کمتر است. از طرفی اگر همه بخواهند گیاهخوار شوند چه بلایی بر سر زمین و تعادل زیستی خواهد آمد؟ اما این را می دانم که باید کمتر گوشت بخورم. اگر همۀ ما کمتر گوشت بخوریم و به قول امیرالمومنین شکم های خود را قبر حیوانات نکنیم، فکر می کنم جنبش گیاهخواری هم به هدف خود نزدیک می شود.
حیوانات حلال گوشتی رو که خدا با این همه دانایی برای ما خلق کرده که بدرستی ازشون استفاده کنیم حالا بعضی ها ادعاشون میشه و دارن حلال خدا رو حرام میکنن استغفر الله ینی شما از خدا بیشتر میدونید به جای این حرفا از اول به اندازه مصرف کنید که بیمار نشید و بعدن مجبور نشید گیاهخار بشید با این که ضعف میکنید الکی بگید من چقد خوشحالم
یه سریا گوشت خوارن یه سریا گیاه خوار خوب عالیه همیشه سعی کنید سرتون تو زندگی خودتون باشه
در وصف گیاهخواری همین بس ک :
گوریل عضلانی ترین و قوی ترین موجود روی کره زمین گیاه خوار است . . .
پاسخ ها
زن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
با سلام من خودم گیاهخواری رو امتحان کردم گوشتخواری رو هم همینطور ولی الان دو تاش رو مصرف میکنم چون گیاهخواری مطلق رو بنا به دلایل کاری و اقتصادی نمیتونم داشته باشم ولی بیشتر گیاه استفاده میکنم و به هرحال به شرایطتتون نگاه کنید زیاد سخت نگیرید با این اوضاع اقتصادی.
سلام.طول عمر یک فیل تقریبا بین 50 تا 90 است .نوع غذایش علف و آب است از کجا کلسیم و پروتئین و .....را بدست می آورد. گاو - گوسفند و.......که منبع مواد مغزی برای انسان هستند خودشان از کجا بدست می آورند و چگونه دارای هیکلی بزرگ و با استخوانهای قوی و نیروی قدرتمند هستند . لطفا بیشتر به قدرت خدا در طبیعت بنگرید.
گیاهخوار بهترین چیزی بوده که من تو سن 14 سالگی باش اشنا شدم .ودر حال حاضر18 سالم هست و هیچ مشکلی ندارم.
بنده 31 سال سن دارم از کودکی هم شیر گوشت مرغ ماهی نخوردم بچه که بودم میدادن بهم حالت تهوع می گرفتم من میوه خوار هستم نه با حیوانات کاری دارم نه با گیاهان .به درختان آب میدم اونا هم به من میوه میدن یه معامله دوطرفه..........راحت تر از این نمیشه زندگی کرد .مرسی
گیاه خواری! اصلا بی حالی و کم توانی نمیاره
مثال:حیوانات گیاه خوار بنیه ای قوی و سالم تر دارند و تا کیلومتر ها بدون خوردن و آشامیدن به صورت مداوم میتونن حرکت کنن
مدفوع و ادرار گیاه خواه خواران خیلی تمیز تر از گوشت خواران هست
حیوانات گیاه خوار چابک تر و تیزتر از گوشت خارا هستن
موی بدن گیاه خواران خیلی محکم تر از گوشت خواذان هست من خودم توی شونه کردن موی سگ با موی بره و بز مقایسه کردم موی بز که تقربا مثل نخ خیاطی محکمه ولی موی سگ و گربه خیلی کم پشت و سست هست و به راحتی از بدنشون کنده میشه در مورد باقی گوشت خوار هم میتونید امتحان کنید
هیچ حیوان گوشت خواری توانایی تحمل ضربه هایی که قوچ وحشی با سرچ میزنه رو نداره صددرصد اگه یک گوشت خوار با گیاه خوار شاخ به شاخ بخورن به هم نتیجه کاملا مشخصه
حیوانات گیاه خوار واقعا زیبا و دوست داشتنی هستن و راحت اهلی میشن
گیاهان تنوع خیلی زیادی دارن که هم به صورت پخته هم به صورت پودر و جوشانده و خام میشه مصرف کرد
انواع اقسام میوه ها و سبزیهارو میشه در یک وعده غذایی مصرف کرد هزینه همون وعده غذایی برابر میشه با همون مقدار گوشت
یک پرس خوراک مرغ میشه تقریبا ده هزارتومن که به نظرم هیچ ارژش غذایی در برابر
یک عدد هلو .سیب.خیار.کمی کلم.کمی سبزی.و چنتا دانه ذرت .مقداری بادوم زمینی.یک عدد نان هم میتونه همین مقدار انرژی رو خیلی راحت و بهتر تامین کنه
(داشتن آرامش زندگی را زیبا میکند)
من الان نزدیک 6ساله که هیچ نوع گوشتی استفاده نمیکنم چون دلم خیلی برای حیوانات پرنده ماهیاو... میسوزه و نمیتونم کشتنشونو هیچ جوره قبول کنم ولی لبنیات و تخم مرغ در حد نیاز میخورم چند نفرو میشناسم اونا از بچگی گوشت نمیخورن الان نزدیک 30 تا 40 سالشونه مشکلی براشون پیش نیومده .اولش هم همه بهم میگفتن 1سال نشده غش میکنی ما بخندیم و میترسوندنم ولی خداروشکر هیچ مشکلی پیدا نکردم که هیچ بیماری هام خوب شده گیاهخواری با تعادل رژیم غذایی مشکلی ایجاد نمیکنه و برای من تصمیم خوبی بوده بیایید یکم منصفانه قضاوت کنیم لطفا یه شبه جوگیر نشیم گیاهخوار یا گوشتخوار بشیم و به سلامت خودمونو وبقیه آسیب بزنیم
یکی از عزیزان من به خاطر رژیم گیاه خواری و افت قند خون تشنج کرد .هوشیاری رو از دست داد.
بستری شد
فشار خون نداشت .
من نزدیک یه ماهه کاملا گیاهخوارم و نتونستم مواد لازم بدنمو کامل تامین کنم و تنوع غذایی رعایت کنم مکمل B12 و آهن و ... هم که ماهانه با هزینه خورد و خوراک خیلی بالا میشه پس مجبورم بازم برگردم به گوشت خواری واقعا گیاهخواری به درد کشورای درحال توسعه و همچنین طبقه متوسط نمیخوره
دلتون برای گوسفند میسوزه نه؟ چرا پس به خودتون جرات میدید یک گل رو از زمین بچینید مگه موجود زنده نیست؟ نکنه فکر میکنید فقط جانور ها جان دارند؟
گیاهخواری اصولی کاملا درسته و ایرادی نداره اگر از مکمل ها استفاده بشه ...
یه دوره هست دوره پاکسازی بین ماه اول تا ماه سه گیاهخواری که بدن به طور کامل پاک سازی میشه یه حس فوق العاده اس اون دوران بعد اون احتمالا کمبود انرژی یا مشکلات دیگه ای حس می کنید که با مکمل ها و یک سری جایگزینا تا حد بالایی اوکی میشه...
اولین گام گیاهخواری کنار گذاشتن مرغ و گوشت و ماهی هست میتونید لبنیات و عسل و تخم مرغ هم استفاده کنید در اون صورت شما ovo lacto vegetarianهستید
اما گیاهخوار های مطلق یا وگان ها عسل و لبنیات و تخم مرغ هم استفاده نمیکنن..
خلاصه که اگه شرایط و حوصله و اراده شو دارید شروع کنید..
ولی اگه حس و حالشو نداریدو می‌خواید هر روز برنج خالی بخورید یا با شیرینی و چایی خودتونو سیر کنید که هیچی:)!
من هم با سابقه‌ حول و حوش دو سال گیاهخواری احتمالا ب دلیل مشغله دوباره برگردم به سبک سابقم ⁦:,-)⁩
ولی هرکس قصدشو داره شروع کنه(((((((اصولی))))))
اگر هم میخواید و نمی‌تونید یه دوره سه هفته ای گیاهخوار بشید..
منم هدف اصلیم حیوانات بودن هرچند ک هنوز یک گیاهخوارم...=)
چ گیاهخوار و چ گوشت خوار چ همه چیز خوار موفق باشید
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر