بازدید 55631
گزارش کامل پنجمین روز جشنواره فیلم فجر؛

اکران «محمد» (ص) در جشنواره سی و سوم منتفی شد

علی جنتی گفت: در حوزه سینما نیز ما بر طبق قانون عمل می‌کنیم و خودمان هم می‌دانیم برخی فیلم‌ها قابل اکران نیستند... رضا یزدانی گفت: امیدوارم تیتراژ فیلم‌ها دیده شوند... پرویز پرستویی: همکاری ام به عنوان مشاور با سهیلا گلستانی کارگردان فیلم اول و یا کارگردان های دیگری که از این پس با آنها همراه خواهم بود خمس، زکات و برکت زندگی سینمایی‌ام است
کد خبر: ۴۷۲۸۴۹
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۳ 05 February 2015
پنجمین روز جشنواره فیلم فجر در حالی با نمایش شش فیلم برگزار پیگیری می‌‎شود که نتایج رای پس از شمارش آرای چهار روز نخست مردمی، از پیشی گرفتن «عصر یخبندان» از «رخ دیوانه» حکایت دارد و «مشرف به کوچه بی نام» نیز همچنان در جایگاه سوم قرار گرفته است.

به گزارش «تابناک»؛ روز پنجم جشنواره فیلم فجر با نمایش «رخ دیوانه» تازه ترین اثر ابوالحسن داوودی، مستند «کربلا، جغرافیای یک تاریخ» به کارگردانی داریوش یاری، «دو» ساخته سهیلا گلستانی، «بهمن» دومین ساخته بلند سینمایی مرتضی فرشباف، «اعترافات ذهن خطرناک من» سومین فیلم بلند سینمایی هومن سیدی و «یحیی سکوت نکرد» اولین اثر بلند کاوه ابراهیم پور در بخش هنر و تجربه همرا خواهد بود.

در این میان ظاهراً مهم‌ترین اثری که توجه بینندگان را به خود جلب کرد، سانس نخست اکران‌‌های برج میلاد است. «رخ دیوانه» توسط محمدرضا گوهری (براساس طرحی از ابوالحسن داودی) نگاشته شده و داستان چند جوان است که در یک قرار اینترنتی با یکدیگر آشنا شده و به دنبال یک شوخی و شرط‌بندی در مسیری پیچیده و دلهره‌آور می‌افتند، مسیری که درک جدیدی از زندگی و اجتماع را برای هرکدامشان رقم می‌زند.

عصر یخبندان با شمارش 33957 رای مردمی در صدر
طناز طباطبایی در نمایی از «رخ دیوانه»

بازیگران این فیلم را طناز طباطبایی، صابر ابر، ساعد سهیلی، نازنین بیاتی، امیر جدیدی، سحر هاشمی، رضا آحادی، فرنوش آل احمد .... و بیژن امکانیان، گوهر خیراندیش، امیرمحمد زند تشکیل می دهند.

ابوالحسن داوودی کارگردان «رخ دیوانه» پس از چندین سال کم‌کاری، دوباره بر صندلی کارگردانی تکیه زد و این بار اثری خلق کرد که بنابر نظر مردم جزو بهترین‌های جشنواره سی و سوم محسوب می‌شود و رقابت نزدیکی با «عصر یخبندان» برای سمیرغ بلورین بهترین فیلم دارد؛ هرچند باید تا پایان روز هفتم صبر کرد و شواهد نشان داده هنوز برای قضاوت نهایی زود است.

با دریافت و شمارش ۳۳۹۵۷ رای در روز چهارم جشنواره فیلم های برگزیده عصریخبندان به کارگردانی مصطفی کیایی با میانگین امتیاز ۳/۱۲حائز رتبه نخست، رخ دیوانه به کارگردانی ابوالحسن داوودی با میانگین امتیاز ۳/۰۹رتبه دوم ، کوچه بی نام به کارگردانی هاتف علیمردانی با میانگین امتیاز۳/۰۲ سومین رتبه را در اقبال تماشاگران به خود اختصاص داده اند.

9:10- در کش و قوس جشنواره فیلم فجر، فيلمبرداري فيلم سينمايي «من يک ايراني‌­ام» به کارگرداني محمدرضا آهنج با بازي عليرضا حيدري (قهرمان کشتي ايران و جهان) هفته پیش در سرماي 15 درجه زير صفر اوکراين پایان یافت. اين اولين تجربه بازيگری عليرضا حيدری قهرمان کشتي جهان است که در نقش اصلی مقابل دوربين شهریار اسدی رفته است. عليرضا حيدری به ­همراه احمد نجفی تنها بازیگران ایرانی این فیلم به شمار می­ آیند و بقیه بازیگران اوکراینی هستند.

عصر یخبندان با شمارش 33957 رای مردمی در صدر

9:45- علی نصیریان بازیگر ماندگار تئاتر و سینمای ایران در آیینی چهارشنبه شب با حضور شماری از هنرمندان کشور80 سالگی خود را جشن گرفت و از کسانی که در این مدت وی را در موفقیت هایش یاری کرده اند قدردانی کرد.

نصیریان در این مراسم که به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) برگزارشد گفت: اول از لطف خداوند و بعد از لطف همه همراهان و یاران خودم در این 80 سال بی نهایت سپاسگزارم و من با بودن شما خیلی خوشبختم. نمی دانستم این قدر خوشبختم و نمی دانستم با وجود دوستانی همچون «ایرج راد»، «فرهاد آییش» و سایرعزیزان خداوند چه ثروت گرانبهایی در اختیارم قرار داده است. عاشق تتاتر هستم و به تئاتر عشق می ورزم و سعی کردم برای موفقیت تئاتر کشور از هیچ کوششی دریغ نکنم. 

وی با بیان اینکه باید ارزشها و حرمت ها در جامعه حفظ شود افزود: یک هزار و 100 سال پیش فردوسی پارسی زبان باعث شد فارسی زبان فارسی بماند و باید برای فردوسی و همه کسانی که فرهنگ کشور را حفظ کردند حرمت و ارزش قائل شد. 

در این مراسم بسیاری از هنرمندان، اساتید و مدرسان حوزه تئاتر و سینما خاطراتی و توصیفاتی از «علی نصیریان» بیان کردند.  « فرهاد آییش» یکی از بازیگران تئاتر و سینما گفت: تماشاخانه سنگلج تهران برای بسیاری از هنرمندان خاطره انگیز است زیرا که استاد نصیریان سال ها در این تماشاخانه به بازیگری مشغول بود. نصیریان عاشق تئاتر است و این حس مسوولیت پذیری وی، تئاتر کشور را به موفقیت رسانده است.

رونمایی از رخ دیوانه در وقت پیش افتادن عصر یخبندان

«ایرج راد» دیگر بازیگر تئاتر و سینما و تلویزیون گفت: اولین آثار نمایشی که از ایران به خارج کشور عرضه شد کار استاد نصیریان با عنوان «بلبل سرگشته» بود. این اثر « علی نصیریان» به خارج کشور نشان داد که ایران در تتاتر هم حرفی برای گفتن دارد و مردم ایران به هنر نمایشی عشق می ورزند. 

راد با بیان اینکه «علی نصیریان» خدمات فراوانی در عرصه تئاتر و سینمای کشور ارائه کرده گفت: نمایشنامه نویسی و هنرنمایی بی نظیر وی را در این عرصه نام آور و ماندگار کرد و این هنرمند برجسته کشور از ارزش والا برخوردار است.  وی افزود: این هنرمند یک الگو و شاخصه هنری و هنرشناسی این مملکت محسوب می شود که همیشه در هنر تاثیر گذار بوده و همیشه ماندگار خواهد بود.

10:15- نمایش فیلم سینمایی «رخ دیوانه» به کارگردانی ابوالحسن داوودی در سالن اصلی برج میلاد در میان استقبال وسیع تماشاچیان ساکن کاخ جشنواره آغاز شد.

رونمایی از رخ دیوانه در وقت پیش افتادن عصر یخبندان

10:20- پرویز پرستویی به مهر گفت: فکر می کنم همکاری من به عنوان مشاور با سهیلا گلستانی کارگردان فیلم اول و یا کارگردان های دیگری که از این پس با آنها همراه خواهم بود خمس، زکات و برکت زندگی سینمایی‌ام است و خوشبختانه شاهد هستیم حضور پیشکسوتان به عنوان مشاور در کنار جوان ترها در این دوره از جشنواره فیلم فجر پر رنگ تر است که می توان به حضور بیژن امکانیان در کنار آیدا پناهنده برای ساخت فیلم «ناهید» و یا مسعود جعفری جوزانی برای ساخت فیلم «حکایت عاشقی» در کنار احمد رمضان زاده اشاره کرد.

این بازیگر که در سی و سومین جشنواره فیلم فجر با دو فیلم «بوفالو» و «دو» حضور دارد درباره نحوه حضور خود در سینمای ایران گفت: نکته دیگر این است که من به عنوان یکی از بازیگران سینمای ایران هیچگاه در سینما جوانی نکردم و جزو بازیگرانی بوده ام که فیلم های اول خود را از سال 1362 تا 1366 با کارگردان های فیلم اولی همکاری کرده ام و هیچگاه دست حمایت کننده ای پشت من نبوده است. البته ناگفته نماند من حمایت های خود را از سینما نگرفته ام و اصولا نیازی به سینما نداشته ام و بی اغراق می گویم که سینما همواره دنبال من بوده نه من.

تهیه کننده فیلم سینمایی «دو» در ادامه افزود: حال اینکه اکنون در جایی از سینما ایستاده ام که احساس می کنم دین خود به سینمای ایران را باید ادا کنم و هیچ ایرادی ندارد که از موقعیت پیش آمده بدون هیچ چشم داشتی استفاده و امثال افرادی چون سهیلا گلستانی را هدایت کنم و اگر سهیلا گلستانی نقش اول این فیلم را به من نمی داد باز هم از او حمایت می کردم.

11:34- عباس کیارستمی، کارگردان مطرح سینمای ایران 15 بهمن‌ماه به دیدن فیلم سینمایی «بهمن» ساخته «مرتضی فرشباف» نشست. این کارگردان صاحب‌نام سینمای ایران، در سانس ساعت 15 در سینما فرهنگ 2 همراه مرتضی فرشباف، این فیلم را دید.  «بهمن» دومین ساخته این کارگردان جوان سینما است که پیش از این، با فیلم «سوگ» توانست جوایز متعدد بین‌المللی را از آن خود کند.

12:15- نشست نقد و بررسی فیلم «رخ دیوانه» برگزار شد. در ابتدا ابوالحسن داودی به عنوان کارگردان این فیلم گفت: خوشحالم که این اثر سینمایی ساعت 10 صبح در سینمای رسانه اکران و تا این اندازه هم از فیلم استقبال شد. از کسانی که 6 سال باعث بیکار من شدند تشکر می کنم زیرا موجب شدند روی فیلمنامه رخ دیوانه تمرکز کنم و در نهایت این کار را با این جمع دوست داشتنی بسازیم.

- داودی اظهار داشت: این فیلم در واقع ذهنیتی است که بعد از گذشت چند سال از تقاطع به سراغ آن رفتم. زمان اکران فیلم تقاطع برخی جوانان به من انتقادهایی داشتند که بسیار هم درست بود، آنها معتقد بودند من جوانان را از دیدگاه خودم به تصویرکشیدم، که یک پدر می بیند و این آرمان من است نه واقعیت؛ برای من مهم این بود که به عنوان یک فیلمساز این حق را دارم که آرمان خودم را کار کنم یا نه.  پس از تقاطع سعی کردم بیشتر جوانان را بشناسم و مهمتر اینکه سلیقه خودم را در این کار اعمال نکنم.


- این کارگردان سینما توضیح داد: از ابتدا این پتانسیل وجود داشت و من چیزی به آن اضافه نکردم. در موسیقی هم به همین شکل من با کارن همایونفر یک سلیقه مشترک داشتیم اما باید میدیدیم جوانان امروز چه برداشتی از موسیقی دارند و نباید سلیقه خود را اعمال می کردیم. اتفاقاتی که در فیلم به نمایش درآمد در جامعه موجود است و با انقلاب ارتباطی که امروز در جامعه ایجاد شده است؛ همه چیز تحت شعاع قرار گرفته و باید تمام ارتباط و انزوای آدمها را که دنیای مجازشان حقیقی تر از دنیای واقعی شان شده در فیلم نشان دهیم.

- داودی در ادامه درباره این که چرا به نظر می رسد این فیلم با دروغ آغاز شده است گفت: سینما رابطه‌ای است که ما خلق و با مخاطب ارتباط برقرار می‌کنیم. از هر چیزی برای این ارتباط می توان استفاده کرد، شاید در جایی لازم باشد که در یک فیلم درام دروغ هم وجود داشته باشد.

بیتا منصوری تهیه کننده «رخ دیوانه» نیز در این نشست حضور داشت و گفت: این فیلمنامه قرار بود 6 سال پیش ساخته شود اما با مشکلی که برای فیلم «زادبوم» داودی به وجود آمد این سال ها را تحمل کردم چون می خواستم داودی این فیلم را بسازد. در طول سال های اخیر با فیلم هایی که ساخته شده است، سطح سلیقه مردم را پایین آوردند اما من خوشحالم که سلیقه مخاطب در حال تغییر است.

- محمدرضا گوهری به عنوان نویسنده فیلمنامه «رخ دیوانه» در این نشست حضور داشت در خصوص تعداد اپیزودهای این فیلم بیان کرد: این فیلمنامه را 6 سال پیش نوشتم اما سال گذشته نسخه 3 اپیزودی از این فیلمنامه را تحویل داودی دادم و اما با بررسی هایی که انجام دادیم 4 اپیزود دیگر به آن اضافه شد. از زمانی که نگارش فیلمنامه تمام شد، هر سال قرار بود آن را بسازیم اما شرایط ساخت مهیا نشد. البته این تعویق در ساخت به نفع فیلمنامه تمام شد زیرا ما هر سال آن را بازنویسی می کردیم.

کارن همایونفر که در این دوره از جشنواره علاوه بر این فیلم موسیقی 5 فیلم سینمایی دیگر را نیز ساخته است گفت: بعد از تجربه موفق من و داودی در فیلم زادبوم قرار شد موسیقی «رخ دیوانه» را هم بسازم. در ابتدای شروع ساخت این موسیقی جز معدود کارهایی بود که خودمان هم نمی دانستیم به کدام سمت باید برویم. قصد داشتیم موسیقی برای این فیلم کار شود که با فضای جوان پسند آن همراه باشد و مخاطب با آن ارتباط برقرار کند، بعد از جلسات متعدد که با داودی داشتیم به یک بافت و رنگ تازه از موسیقی رسیدیم. ترانه ای که در انتهای فیلم پخش شد به پیبشنهاد داودی بود و کاوه آفاق به خوبی از پس آن برآمد.

- صابر ابر با اشاره به اینکه از همان 6 سال پیش که فیلمنامه نوشته شد با این فیلم همراه بوده است، افزود: خوشحالم که با این گروه بازیگران کار کردم و امروز جای امیر جلیلی که نقش پیروز را ایفا می کرد تشکر می کنم. درست اجرا کردن نقش و اینکه کارگردان با یک نگاه درست نقش را همراهی می کند باعث خوب شدن یک فیلم می شو. مهم این بود که بتوانیم روایت محمدرضا گوهری را با نگاه داودی به سرانجام برسانیم

- طناز طباطبایی دیگر بازیگر این فیلم عنوان کرد: دومین باری بود که بعد از فیلم سینمایی «مرهم» نقش یک معتاد را بازی کردم. سال ها پیش در مورد مواد مخدر و اعتیاد تحقیقات وسیعی کردم و می توانم ادعا کنم که امروز در این زمینه PHD دارم. ماندانا نماد شخصیتی است که به مواد مخدر گرفتار است و تلاش شد نوع شخصیت پردازی این اثر به برخی جوانانی که امروز اسیر اعتیاد هستند نزدیک باشد.

تعداد بازدید : 54
دانلود نقد و بررسی «رخ دیوانه»

12:45- نمایش مستند «کربلا، جغرافیای یک تاریخ» آغاز شد. این اثر به کارگردانی داریوش یاری، مستندی است درباره حرکت حضرت سید الشهدا(ع) از مکه تا کربلا که وقایع این سفر در این مستند به تصویر کشیده شده است. آهنگسازی این فیلم توسط مجید انتظامی، نریشن آن توسط شهاب حسینی و دوبلاژ صدای شخصیت‌های فیلم با صدای منوچهر اسماعیلی، ایرج رضایی و فرهاد اصلانی انجام شده است. یاری درباره اثرش به مهر گفته است:

- من برای الگو داشتن باید اسطوره ای در مقابلم باشد و این جدای از واقعیت نیست. کسی که مثل آشیل و یا دیگر اسطوره هایی که به آنها تمسک می شود نقطه ضعفی نداشته باشد مثل حسین بن علی (ع) است که می تواند تبدیل به اسطوره و الگو شود همانطور که ما در انقلاب 57 و جنگ ایران و عراق از او کمک گرفته ایم و به پیروزی رسیده ایم.

- من خواستم در یک فضای نمایشی نوعی خلاصه نویسی از این واقعه داشته باشیم و نوعی فرصت دیالوگ برقرار کردن بین کسانی که در ایران اهل دسته و آیین های عاشورایی هستند و آنها که قبولش ندارند، ایجاد شود. برگزاری آیین های عاشورایی یک کارناوال و خردجمعی است. عده ای در کنار هم قرار گرفته اند و کار مشترکی را در قالبی فرهنگی نمایش می دهند. در این آیین نه کسانی که این طرف هستند باید این حرکت را نقد اجتماعی کنند و نه آنها که زیر دسته هستند، دایم با خود بگویند آنها چقدر بی معرفت هستند که به دسته نمی آیند.

- در این فیلم تماشاگر برای یک بار با اینکه «چرا باید واقعه عاشورا اتفاق می افتاد» رو به رو می شود و اینکه در کمتر از 50 سال بعد از پیامبر چه اتفاقاتی برای اسلام رخ می‌دهد که عمر بن سعد فرزند کسی که اولین تیر را برای اسلام پرتاب می‌کند در برابر نوه پیامبر می‌ایستد. اگر مخاطب بفهمد که چه بلایی بر سر اسلام آمده است می‌تواند درک کند که چرا امام حسین (ع) قیام می‌کند او قیام را برای نجات دین خود آغاز می‌کند و حرکتش با خروج از مکه شروع می‌شود.

رونمایی از رخ دیوانه در وقت پیش افتادن عصر یخبندان

12:51-  فرهاد اصلانی بازیگر فیلم در اشاره به موضوع تلخ اجتماعی مطرح شده در فیلم عصر یخبندان گفت: هیچ شکی نیست که عصر یخبندان فیلم هولناکی است و حتی وقتی خودم برای اولین بار به تماشای فیلم نشستم عصبی شدم. مصطفی کیایی فیلمنامه خیلی خوبی نوشته و شخصیت بابک را به خوبی پردازش کرده بود. خیلی تلاش کردم تا بتوانم خودم را جای این شخصیت گذاشته و آنرا درک کنم و معتقدم بازی متفاوتی در این اثر سینمایی نسبت به دیگر فیلم های خود داشته ام.

برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد در سی امین جشنواره فیلم فجر با اشاره به اینکه کار کردن با کارگردانان جوان برای او نوعی ریسک به شمار می رود گفت: خوشبختانه در مورد مصطفی کیایی نگرانی نداشتم چرا که با دیدن سه فیلم قبلی این کارگردان به این نتیجه رسیده بودم که او سینما را خوب می شناسد، قصه گوی خوبی است و بلد است چگونه تماشاچی را راضی از سالن سینما بیرون بفرستد.

رونمایی از رخ دیوانه در وقت پیش افتادن عصر یخبندان

بازیگر فیلم خرس با اشاره به مشکلات مجوز پخش برخی از فیلم های قبلی خود توضیح داد: امیدوارم این بار فیلم سینمایی عصر یخبندان به دست مردم برسد و شاهد اکران خوبی از این اثر سینمایی باشیم.

وی درباره امیدواریش برای دریافت سیمرغ اظهار کرد: در سن و سالی نیستم که خیلی این چیزها برایم تعیین کننده باشد. من تاییدم را از مردم گرفته ام و نگرانی بابت این قضیه ندارم اما بدون شک گرفتن سیمرغ برای جوانان جذابیت بیشتری دارد. برای من امروز این مهم است که در کنار بازی خوب پشت سر یک فیلم خوب بایستم.

بازیگر فیلم "زندگی خصوصی" در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تجمیع اغلب آسیب های اجتماعی از قبیل خیانت، اعتیاد و جنایت به تلخی بیش از حد یک فیلم منجر نمی شود اظهار کرد: این قصه مربوط به چند آدم است و نمی توان آن را به همه جامعه تعمیم داد.

13:00- مهناز افشار گفت: برای نخستین بار در جشنواره فجر فیلمی ندارم و آسوده و بدون دغدغه به تماشای آثار دوستان فیلمساز نشسته ام. بسیار خوشحالم که امسال به کارگردان های جوان شانس دیده شدن داده شده و این امر فرصت مهمی برای سینمای ایران است. خیلی دوست داشتم که کار بهمن فرمان آرا و سامان مقدم نیز در این جشنواره حضور می داشت که در نهایت این مهم اتفاق نیفتاد.

افشار همچنین با اشاره به فیلم عصر یخبندان گفت: بازی های این اثر سینمایی را بسیار دوست داشتم، کارگردانی کار نیز بسیار خوب بود و قصه مناسبی داشت.

دغدغه رضا یزدانی درباره تیتراژ فیلم‌ها

13:20- فرهاد توحیدی به تسنیم گفته است:

- این نکته قابل کتمان نیست که با ورود مدرنیته به مرزهای ایران، ما هم سبک زندگی مان عوض شده است. ما حدود 150 سال است که درگیر موضوع سنت و مدرنیته هستیم، تجدد آمده است و بسته‌های فرهنگی خودش را هم به همراه آورده است که تبعاتی هم داشته است. این روند از دوره قجر به این طرف شروع شده است. شکل نرم افزاری اش این بوده که روشنفکران ما رفتند آنجا و چیزهایی را دیدند. بعد با یک سری پیغام های نرم افزاری به ایران آمدند. این پیغام های نرم افزاری عبارت بوده از عرفی شدن حکومت، بحث عدالت خانه، مشروطه شدن حکومت استبدادی و از این قبیل تا بحث های جامعه شناختی. علاوه بر این ما با مظاهر مدرنیزاسیون هم روبرو شده‌ایم. شاه مملکلت به خارج رفته است و آنجا دیده همه سوار ماشین شده اند بعد گفته یک ماشین بیاورید حالا این ماشین را چه کسی براند؟ گفتند یک راننده هم با آن بیاورید. رفته دیده که دوربین فیلمبرداری آنجاست و خوشش آمده دوربین را هم آورده است. ناصرالدین شاه خودش عکاس قهاری است و عکسهای زیادی را هم از کاخ گلستان گرفته است و خاطراتش را هم ثبت کرده است.

- اما یک این اتفاقی که برای جامعه‌ ما افتاد با اتفاقی که در غرب افتاده متفاوت بوده است. در غرب، ابتدا اندیشه مدرنیته تکوین پیدا می کند و انقلاب صنعتی ثمره و میوه اندیشه مدرنیته است. یعنی اول که بحث اندیشه مدرنیته هست بحث جدایی دین از دولت است، بحث عرفی شدن جامعه و بحث دوران روشنگری است. به همین ترتیب  حاصل مدرنیته در علوم، یافتن و جستن می شود. این موضوع در همه شاخه ها از علوم زیستی بگیرید تا شیمی و ... حاصلش انقلاب صنعتی است که شکل می گیرد.

اما جامعه‌ ما دوره اندیشه مدرنیته را به کلی طی نکرد و بنابراین نمی‌توانیم طبق همان الگویی که درباره گذر جامعه غرب از جامعه و جمع به فرد صحبت می‌کنیم، در مورد جامعه ایران هم صحبت کنیم. جامعه‌ی ما با حاصل مدرنیته و مدرانیزاسیون تصادف کرد. تصادفی که در خیلی جاها با مقاومت هم همراه بوده است، این نوع مقاومت امروز هم وجود دارد. تردیدی وجود ندارد که خواسته یا ناخواسته حکومت پهلوی آمده باشد از یک جنبه کوشش کند که مردم ایران را به زور مدرن کند تا وارد حوزه تمدن به قول خودش بزرگ شود و همین مقاومت زیادی را هم به بار آورده است که البته خیلی از این مقاومت‌ها بعدها شکست خوردند یا اینکه معلوم شد مقاومت بی‌راه و بی‌نتیجه‌ای بوده است.

- در هر صورت فکر می‌کنم این مقدمه تا اینجا کامل باشد که ما وقتی می‌خواهیم در مورد مفهوم «دیگری» در سینما صحبت کنیم، باید حتما به این نکته توجه کنیم که این «دیگری» همان «دیگری» ده‌ها و حتی سال‌های پیش نیست. تغییر پیدا کرده است و اگر بخواهیم آن را به چشم همان سال‌های گذشته نگاه کنیم دچار تناقض و ابهام خواهیم شد. این «دیگری» امروز به شدت فردگرا شده است. از این نظر با آن پیشفرض انتهایی شما مخالفم و به نظرم باید روی آن حرف بزنیم.

- ما با یک واقعیت به نام جمهوری اسلامی روبه رو هستیم که این واقعیت برای پیشرفتش نقشه دارد برنامه دارد آدم های باهوشی دارد توانسته اند کشور را در این مسیر پر پیچ و خم به قدرت اول منطقه تبدیل کنند. این هنر رهبران این مملکت است که جنگ بزرگ هشت ساله را پشت سرگذاشتند و یک وجب خاک مملکت را ندادند از بحران های بزرگ گذشتند تا ایران بتواند در منطقه نقش تعیین کننده ای داشته باشد. امروز  باید خودمان را در داخل کشور متناسب با این نقش، باز تعریف کنیم. باید از هر دو سو تحمل بیشتر شود آرمان جمهوری اسلامی ایران پیشرفت کشور است و برایش برنامه دارد. این برنامه وقتی در دستگاه ها می آید باید اجرایی شود و در هر کدام از دستگاه‌های فرهنگی، نظامی، سیاسی و اقتصادی تعریف خود را دارد.

13:30- علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخشی از صحبت‌هایش در دیدار با اهالی هنرِ اصفهان گفته است: احساس می‌کنم مجموعه‌هایی هستند که این دولت، دولت منتخب آن‌ها نیست و دولت را قبول ندارند و به‌ صورت سازمان‌ یافته و حساب‌شده کانون‌هایی برای تبلیغات بر ضد این وزارتخانه تشکیل‌ شده است. مدارا و تحمل از خصوصیات این دولت است و ما می‌گوییم اگر آنچه هست و وجود دارد بیان کنند، حتی اگر به‌صورت انتقادی باشد، ما قبول می‌کنیم، اما جریاناتی دنبال تخریب و خراب‌کاری و دروغ و تحریف مطالب هستند.

وی در بخش دیگری از صحبت هایش گفت: به‌ عنوان‌ مثال بارها اعلام کرده‌اند که کتاب کلنل دولت‌آبادی مجوز گرفته و چاپ‌شده و من اینجا اعلام می‌کنم که این کتاب نه مجوز گرفته و نه چاپ‌شده است. در حوزه سینما نیز ما بر طبق قانون عمل می‌کنیم و خودمان هم می‌دانیم برخی فیلم‌ها قابل اکران نیستند.

13:40- رضا یزدانی که مهمان جشنواره فیلم فجر شده است، گفت: امیدوارم تیتراژ فیلم‌ها دیده شوند. در تمام جشنواره‌های دنیا، تیتراژ فیلم از بخش های مهم آن محسوب می شود و عمدتا جوایزی نیز برای آن در نظر گرفته می شود، اما در جشنواره فیلم فجر برای این بخش جایزه‌ای اختصاص داده نشده است.

دغدغه رضا یزدانی درباره تیتراژ فیلم‌ها

خواننده آلبوم «ساعت صفر» ضمن ابراز امیدواری پیرامون اینکه تیتراژ فیلم ها نیز در جشنواره فجر دیده شوند، با اشاره به تیتراژ فیلم‌ های این دوره از جشنواره عنوان کرد: در جشنواره سال گذشته فیلم هایی داشتیم که تیتراژ پایانی خوبی داشتند اما این اتفاق امسال کمتر رخ داده است. یزدانی در عین حال خاطرنشان کرد: چند فیلمی که تا کنون در جشنواره فجر دیده‌ام، موسیقی های دلچسبی داشتند.

14:00- جمشید گرگین با اشاره به حضور گسترده مخاطبان در جشنواره امسال و استقبال از فیلم های جشنواره گفت: شلوغی جشنواره نشان از این دارد که تماشاگران بسیار آگاهانه فیلم‌ها را انتخاب می کنند و این اتفاق خوشایندی است.

گرگین افزود: یکی از فیلم های خوبی که در جشنواره امسال دیدم، «عصر یخبندان» بود. معتقدم کیایی یکی از چهره های موفق جشنواره امسال است که می تواند جوایز بسیاری را از آن خود کند. «عصر یخبندان» فیلمی نبود که فقط واژه فرهنگی یا سینمای ارزشی را یدک بکشد، بلکه تمام جنبه های یک فیلم خوب در آن نهادینه شده است.

14:15- اکران فیلم «دو» نخستین ساخته سهیلا گلستانی و به تهیه کنندگی پرویز پرستویی آغاز شد. گلستانی درباره داستان این فیلم گفته است: «"دو" به معنای دو خط موازی است که هیچگاه به هم نمی‌رسند و برای رسیدن به یک زندگی مسالمت‌آمیز درگیری دارند.» پرویز پرستویی، مهتاب نصیرپور، سوگل خلیق، محمد ربانی، مهرانه مهین ترابی، محمدعلی سجادی، سارا قراچه‌داغی، مصطفی زند، پیمان جعفری، سارا پورصبری، الهام شعبانی، سمیه برجی، رضا مسعودی، علی احسانی، جواد فراهانی، امیر جنابی، ارد زند، سمانه وفایی، منیر شاهین و حسام نورانی در این فیلم سینمایی بازی می کنند.

رونمایی از رخ دیوانه در وقت پیش افتادن عصر یخبندان

14:32- حسین ترابی سینماگر پیشکسوت درباره نمایش فیلم های هنر و تجربه در جشنواره فجر اظهار کرد: بدون تجربه نمی توان کار هنری کرد و بدون هنر هم تجربه امکان پذیر نیست. «هنر» و «تجربه» در کنار یکدیگر معنا پیدا می کنند. اگر کسی مدیوم سینما، دوربین، بازی و میزانسن را نشناسد نمی تواند تجربه جدیدی کسب کند.

14:40- برزو ارجمند درباره حضور جوانان در جشنواره امسال اظهار کرد: اینکه به فیلمسازان جوان بها داده شود اتفاق خوبی است اما باید به فیلمنامه نویسان جوان نیز این شانس را بدهند تا دیده شوند. سینمای امروز ایران مشکل فیلمنامه دارد و امیدوارم که این مشکل با همت جوان‌ترها حل شود.

15:19- بازیگر فیلم سینمایی رخ دیوانه گفت: فضای سالمی برای رقابت فیلم ها در سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر مهیا شده و امیدوارم شاهد استقبال مردم از فیلم های سینمای ایران در اکران باشیم. 

جنتی: خودمان هم می‌دانیم برخی فیلم‌ها قابل اکران نیستند

صابر ابر بازیگر فیلم «رخ دیوانه» درباره ویژگی این فیلم گفت: مهم‌ترین ویژگی این فیلم این است که ماهیتا فیلم سلامتی است. وی یادآور شد: خوشحالم که سهمی در یک فیلم خوب بدون اشتباه و لذت بخش دارم.  جمله کلیدی نقشی که در فیلم رخ دیوانه بازی می کنم در مونولوگ اخر فیلم خلاصه می شود؛ در این مونولوگ که تعریف کاملی از تمام آدم هایی که در این فیلم وجامعه زندگی می‌کنند ارائه می شود. خوشحالم از این که «رخ دیوانه» با اقبال خوبی رو به رو شده و برایم مخاطب مهمتر است. جشنواره به هر حال تمام می شود و مهم رضایت مخاطبان و تبلیغات دهان به دهان رخ دیوانه از طریق مردم است.

15:20- روزنامه صبا نوشت: بعد از تماشای «مرگ ماهی» به کارگردانی روح الله حجازی خط داستانی این فیلم ما را یاد فیلم تلویزیونی«تنهایی» به کارگردانی حجت الله قاسم زاده انداخت که چندین بار هم از تلویزیون پخش شده است. در آن فیلم شهاب حسینی ، امیرحسین مدرس ، لاله اسکندری و... نقش‌های اصلی را برعهده داشتند. به همین خاطر با قاسم زاده تماس گرفتیم تا بپرسیم آیا در جریان این شباهت هست یا حجازی با او در این باره مشورتی داشته که قاسم‌زاده پاسخ منفی به این سوال داد و گفت: «هنوز این فیلم را ندیدم اما مثل شما از چند نفر دیگر هم شنیدم که با من تماس گرفتند و گفتند فیلم جدید آقای حجازی شبیه یکی از فیلم‌های من به نام «تنهایی» است. نمی خواهم قضاوت زودهنگام کنم و ترجیح می دهم فیلم را ببینم و بعد نظر بدهم اما  از قول من بنویسید اگر این اتفاق افتاده باشد و ایشان از روی داستان «تنهایی» من ، «مرگ ماهی» را ساخته باشند حتما از طریق قانونی پیگیر موضوع می شوم. به خاطر اینکه این عمل غیر اخلاقی و دزدی است و زحمت تیم من را زیر سوال می‌برد.»

15:40- بهنوش طباطبایی بازیگر فیلم آزاد راه گفت: فیلم مرگ ماهی را دوست داشتم و در مجموع فیلمسازی روح الله حجازی و سبک فیلمسازی این کارگردان را می پسندم.

وی درباره برخی اظهارنظرها درباره تشابه فیلم «مرگ ماهی» با فیلم های دیگری با موضوع مادر اظهار کرد: شاید خیلی وقت ها پیش بیاید که تماشای یک فیلم، مرا را یاد فیلم دیگری بیاندازد ولی اصولا سعی می کنم فیلم ها را با یکدیگر مقایسه نکنم. شباهت موضوعی یک فیلم به فیلم دیگر را نمی توان نقطه ضعف آن دانست چرا که این اتفاق در بسیاری از فیلم های سینمای جهان افتاده است. من هم سعی می کنم موقع تماشای یک فیلم همه حواسم را روی تماشای همان اثر متمرکز کنم و آن را به طور مستقل ببینم.

بازیگر فیلم سینمایی «آزادراه» با اشاره به نقاط قوت «مرگ ماهی» بیان کرد: علاوه بر بازی های عالی بازیگران، می توان از فیلمبرداری فوق العاده، رنگ ها، نورهای چشم نواز و قاب بندی های بی نظیر به عنوان نقاط قوت این فیلم نام برد.

16:15- نشست خبری فیلم «دو» نخستین اثر بلند سینمایی سهیلا گلستانی برگزار شد.  پرویز پرستویی تهیه کننده و بازیگر فیلم «دو» در نشست خبری این فیلم با بیان اینکه تهیه‌کنندگی دغدغه من نبوده و نیست، گفت:‌ پس از شنیدن ایده خانم گلستانی تمام تلاش‌هایم را برای ساخت کار و کمک به کار انجام دادم. به لحظه لحظه فیلمبرداری، فیلمنامه و کارگردانی این فیلم فکر شده است. موضوع فیلم «دو» موضوع پیچیده‌ ای نیست اما نوع نگاه خانم گلستانی و برخوردشان با موضوع من را ترغیب کرد که در این فیلم حضور داشته باشم. من احساس نکردم که با یک کارگردان کار اولی همکاری می‌کنم و از این تجربه راضی هستم.


سهیلا گلستانی کارگردان فیلم «دو»‌در این نشست خبری درباره عنوان این فیلم گفت: «دو» به معنای دو خط موازی است که به هم نمی‌رسند و این فیلم رسوبی بود از یک داستان کوتاه آمریکایی تحت عنوان «کفش‌های خدمتکار» که چند سال پیش آن را خوانده بودم. پس از آن، این داستان کوتاه برای من یک طرح و فیلمنامه شد و شرایط ساخت آن فراهم شد و من توانستم این فیلم را بسازم.

کارگردان فیلم «دو» با بیان اینکه این فیلم اقتباسی نیست، تأکید کرد: فیلمنامه در طول دو سه سال با طرح‌ها و ماهیت‌های مختلف کار شد اما از هنگامی که جدی پای کار رفتیم نوشتن آن چهار ماه طول کشید. از اینکه این جسارت را انجام داده‌ام و این کار را ساخته‌ام راضی هستم و این فیلم دغدغه‌های من است و قرار نیست لزوماً همه آن به مردم رسیده باشد. سردی فیلم عامدانه است و روی تلاشی که برای فیلم کردم اصرار دارم اما نمی‌گویم کارم بی‌نقص است. قصد سنجاق کردن خودم به فیلم را ندارم، این سینمای مورد علاقه من است و برای کمک به بینندگان تنها می‌توانم بگویم تم این فیلم فقدان و همزیستی است.

هایده صفی‌یاری تدوین‌گر این فیلم نیز گفت: فیلم «دو» به علت اینکه فیلم پرجنب و جوش و ملتهبی نیست تدوین مشکلی نسبت به فیلم‌های دیگر دارد و پیدا کردن لحن آن مشکل بود چرا که فیلم پر از جزئیات زیاد است و سعی کردیم کاری بکنیم که بیننده فیلم را تا پایان دنبال کند.

تعداد بازدید : 51
دانلود نقد و بررسی «دو»

16:33- لوون هفتوان که به عنوان بازیگر «مردی که اسب شد» در جشنواره فیلم فجر حضور دارد «هنر و تجربه» را طرح خوبی می داند که باعث حمایت از فیلم های مستقل می شود. وی در این باره گفت: شاید پخش کننده ها حاضر نباشند پخش برخی فیلم ها در اکران را برعهده بگیرند اما با حضور طرح هنر و تجربه فیلم ها دیده می شود. اکران فیلم های تجربه گرا در چهار سالن به نوعی حمایت از سینمای مستقل است و همین موجب شده طرح هنر و تجربه موفق باشد. پرویز هم در این گروه دیده شد اما حیف که در بخش جشنواره فیلم فجر نبود و نتوانست با فیلم های دیگر رقابت کند.

هفتوان با تاکید بر حضور انواع فیلم ها در جشنواره فیلم فجر تصریح کرد:  فیلم ها استانداردهایی دارند که شاخص آنها را برای حضور در جشنواره تبیین می کند؛ فیلم ها با سلایق مختلف ساخته می شوند و همگی از ویژگی هایی به لحاظ هنری برخوردار هستند.

16:40- فیلم «بهمن» دومین ساخته بلند سینمایی مرتضی فرشباف است. بر اساس داستان این فیلم، هما پرستار مجرب بیمارستان پیشنهاد شب کاری و مراقبت از خانم مسنی را می پذیرد. اولین روز کاریش اولین برف سال می بارد. در تمام طول این ۱۰ روز مراقبت نه برفی می آید و نه او می تواند بخوابد... در این فیلم فاطمه معتمد آریا، احمد حامد، فریده اسماعیلی، مریم شیرازی و شیرین یزدان بخش به ایفای نقش می پردازند.

جنتی: خودمان هم می‌دانیم برخی فیلم‌ها قابل اکران نیستند

18:00- مدیر سینما ماندانا نسبت به اختصاص ندادن سه فیلم پرفروش جشنواره به این سینما اعتراض کرد. رییس انجمن سینماداران و مدیر سینما ماندانا با اشاره به جدول‌بندی سینماهای مردمی در این دوره از جشنواره، گفت: متاسفانه در نمایش فیلم‌های خاص در سینماهای مختلف، مساوات رعایت نشده است. به عنوان مثال در سینما ماندانا تعدادی از فیلم‌ها نمایش داده می‌شوند و تعدادی دیگر راه پیدا نمی‌کنند. البته این مشکل از سال‌های قبل برای سینما ماندانا وجود داشت و همیشه مورد تبعیض از سوی مسئولان برگزاری جشنواره قرار می‌گرفت.

اشرفی ادامه داد: در سال‌های گذشته به بهانه اینکه فیلم‌ها کپی 35 هستند، فیلم‌های خوب و پرمخاطب را به این سینما نمی‌دادند، چرا که می‌گفتند رساندن کپی 35 به شرق تهران سخت است.

وی با اشاره به اینکه سینما ماندانا یکی از بهترین سینماهای تهران به شمار می‌رود، گفت: خوشبختانه امسال تمام سالن‌های سینما به سیستم دیجیتال تجهیز شده است و دیگر بهانه‌ای برای رساندن کپی 35 به سینما وجود ندارد، اما باز هم این سینما با اجحاف مواجه شد. در این دوره از جشنواره سه فیلم سینمایی «ایران‌برگر» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی، «عصر یخبندان» به کارگردانی مصطفی کیایی و «کوچه بی‌نام» به کارگردانی هاتف علیمردانی از جمله فیلم‌های پرفروش و پرمخاطب این دوره از جشنواره است که هیچ کدام به این سینما تعلق نگرفته است.

18:32- سیدمحمدمهدی طباطبایی نژاد مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به فارس گفت: در بین آثاری که تاکنون در برج میلاد تهران به نمایش در آمده فیلم‌های سینمایی «چهارشنبه 19 اردیبهشت»، «دوران عاشقی» و «ناهید» را دیدم و آنها را دوست دارم.

وی با اشاره به مضمون واقعی سینمای امید گفت: امید واقعی وقتی اتفاق می‌افتد که از پذیرش واقعیت‌های جامعه سر باز نزنیم، با گفتن امید، امید در جامعه رخ نمی‌دهد بلکه با ایجاد شرایط امید جامعه به امید خواهد رسید.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی خاطرنشان کرد: من فیلم سینمایی «چهارشنبه 19 اردیبهشت» را محصول سینمای امید می‌دانم علیرغم اینکه تلخ است و علیرغم اینکه به سیاهی‌ها واکنش نشان داده است. 

طباطبایی نژاد با اشاره به مرزبندی بین امید و سیاه‌نمایی عنوان کرد: فیلمی که نگاه غیرتمند پشت آن نیست اگر به آسیب های اجتماعی میپردازد آن فیلم سیاه‌نما است ولی اگر در متن سیاهی ها باشد ولی نگاه متعهد داشته باشد این سیاه نمایی نیست این اصلاح گر است، زمانی موضوعی به سیاه نمایی تبدیل میشود که ما از پس آن دریافت صحیحی نداشته باشیم.

وی ادامه داد: وقتی یک فیلمی یک سیاهی و بدی را به عرف تبدیل کند مثلا خیانت در خانواده به قدری متداول شود که عرفی شود این بد است، اما اگر این خیانت در خانواده به شکل یک هشدار نشان داده شود مسئولانه است. از این جهت مرز ظریفی بین سیاهنمایی و امید وجود دارد که یک فیلم سیاه‌نما را به یک فیلم مسئولانه تبدیل کند و البته درک این موضوع نیز بسیار مهم است. هر آسیبی که در اجتماع وجود دارد قابل عرضه در فیلم است اما شرط این است که ما نسبت به آن مسئول باشیم و واکنش مخاطب را برانگیزیم.

18:40- نشست نقد و بررسی فیلم «بهمن» اثر مرتضی فرشباف  با حضور مرتضی فرشباف کارگردان، جواد نوروز بیگی تهیه کننده، نسیم مرعشی نویسنده، فاطمه معتمدآریا، احمد حامد، مریم شیرازی و فریده اسماعیلی بازیگران، پویا پارسا مقدم تدوین گر و بهزاد کزازی طراح صحنه برگزار شد.

نشست خبری فیلم سینمایی «بهمن» بعد از اکران این فیلم در کاخ جشنواره با حضور مرتضی فرشباف کارگردان، جواد نوروز بیگی تهیه کننده، نسیم مرعشی نویسنده، فاطمه معتمدآریا، احمد حامد، مریم شیرازی و فریده اسماعیلی بازیگران، پویا پارسا مقدم تدوین گر و بهزاد کزازی طراح صحنه برگزار شد.


- در ابتدای این نشست مرتضی فرشباف گفت: قصه اصلی این فیلم برگرفته از زندگی واقعی مادر و مادربزرگ خودم است. با این تفاوت که مادربزرگم مرحوم شده است و مادرم در قید حیات است. بسیاری از ویژگی‌های کارکتر دختر و مادر این فیلم را از این 2 فرد زندگی ام گرفته ام و در ادامه با یک داستان کوتاه امریکایی تلفیقش کردم. در حقیقت ماجراهایی که دیدیم ماحصل 3 ماه اخیر زندگی مادربزرگم و ارتباطش با مادرم بود. نسیم مرعشی نویسنده خوبی است و داستان‌های کوتاه خوبی نوشته است. ایده اولیه این کار را 6 بار بازنویسی کردیم و بعد از آن که معتمدآریا به ما اضافه شد چیزی حدود 11 بار قصه فیلم را بازنویسی کردیم.

- معتمدآریا عنوان داشت: در مورد اینکه برخی‌ها می‌گویند چند سالی غیبت داشته ام، باید بگویم آخرین کارم فیلم اینجا بدون من به کارگردانی بهرام توکلی بود.

- وی با بیان اینکه ما هنرمندان با اهالی مطبوعات رابطه بچه محلی داریم؛ افزود: مطبوعاتی‌ها بچه محل‌هایشان را دوست دارند و ما هم که 30 سال به طور مداوم کار می‌کردیم، شاید این 2 سالی که کمتر دیده شدم، خیلی زیاد به نظرشان آمده است.

- نوروزبیگی نیز در این نشست خبری در مورد تنوع در آثاری که ساخته، گفت: وجود تنوع در کارهایم کاملا آگاهانه است و اگر نباشد اصلا نباید از ابتدا سرمایه‌گذاری می‌کردم. ما در دمای منفی 20 درجه فیلمبرداری می‌کردیم که کار بسیار سختی بود. من هم در حد بضاعتم تلاش کردم کار به خوبی پیش برود.

- فرشباف در بخش دیگری از سخنانش راجع به ریتم کند فیلم توضیح داد: مدت زمان این فیلم 100 دقیقه بود و اینکه دوستان در مورد کند بودن ریتم آن صحبت می‌کنند نشان دهنده این است که تماشا کردنش برای مخاطب سخت بوده است. در حقیقت تم فیلم روی ایستایی زمان، توقف و سکون است. فکر می‌کنم چه از لحاظ استاتیک دوربین و بارش برفی که یکسره می‌بارد، احتیاجی به ته‌نشین شدن داشتیم.

- معتمدآریا در ادامه سخنان خود گفت: به دلیل اینکه خودم در این فیلم حضور داشتم، نمی‌خواهم تعریف کنم. اما باید بگویم از صحنه صحنه بازی در این فیلم بسیار مشعوف شدم و از مخاطبین می‌خواهم در حال حاضر که اغلب فیلم‌های متنوع را می‌بینند، کمی صبورتر باشند.

- احمد حامد نیز گفت: من بازیگر نیستم و بازیگری را دوست ندارم. اما خوب به هرحال 2 باری که بازی کرده‌ام، کاملا تصادفی بوده است.

او به شوخی گفت: هرکسی من را می‌بیند فکر می‌کند استعداد بازیگری دارم. در حقیقت یکی از دلایل اصلی من برای حضور در این فیلم بیشتر به این خاطر بود که فرشباف کارگردان جوان و بسیار پی‌گیری است.

تعداد بازدید : 41
دانلود نقد و بررسی «بهمن»

19:10- فیلم «اعترافات ذهن خطرناک من» سومین اثر هومن سیدی اکران شد. او پیش از این کارگردانی فیلم های «سیزده» و «آفریقا» را در کارنامه خود دارد. تهیه کنندگی این فیلم بر عهده جواد نوروزبیگی است. سیامك صفرى، نگار جواهریان، عباس غزالى، امیر جعفری، رویا نونهالی، میترا حجار و چکامه چمن ماه در این فیلم به ایفای نقش می پردازند. داستان فیلم در یك ٢٤ ساعت مى گذرد و داستان مردى است كه در یك روز كامل هیچ چیزى را به یاد نمى آورد.

جنتی: خودمان هم می‌دانیم برخی فیلم‌ها قابل اکران نیستند

19:30- رعنا امینی طراح صحنه و لباس «اعترافات ذهن خطرناک من» گفته است: زمان داستان فیلم زمان معاصر است و چند فلاش بک داریم که سن جوانی شخصیت‌های فیلم را نشان می‌دهد. به دلیل نوع فیلمنامه، بازی‌ها و گریم‌ها لباس‌هایی متفاوت طراحی شد که درعین رئال بودن بسیار با فکر و منطق انتخاب شدند. به طور مثال روپوش تن نگار جواهریان در نگاه اول یک روپوش ساده سیاه‌رنگ به نظر می‌رسد. اما این روپوش واقعا برای این شخصیت طراحی شد و بارها طرح‌های مختلف را دوختیم و بررسی کردیم... این گونه نبود که به فلان بازیگر زنگ بزنم که از کمد لباست دو تا مانتو و تی شرتت را بیاور که در فیلم از آن استفاده کنیم. کفشی که عباس غزالی در فیلم به پا دارد مال خودش است و موقعی که فهمید می‌خواهیم برایش کفشی بخریم گفت نیازی نیست که کفش نو خریداری شود تا بعد کهنه و فرسوده‌اش کنیم. من خرابش را دارم و می‌آورم و مدت‌ها پایم می‌کردم و حس خوبی به‌ این کفش دارم.

20:00- عباس غزالی بازیگر «اعترافات ذهن خطرناک من» به مهر گفت:  اطرافیانم به خوبی می‌دانند و فکر می‌کنم مردم هم دیگر فهمیده باشند که من برای ورود به سینما خیلی صبر کرده‌ام تا با هر اتفاقی، وارد سینما نشوم. حتی اگر این گونه می‌بود که هیچ‌ وقت اتفاقی که خودم دوست داشتم، به من پیشنهاد نمی‌شد، تصمیم گرفته بودم اصلا وارد سینما نشوم، چرا که دوست داشتم قدم محکمی در این عرصه بردارم.

جنتی: خودمان هم می‌دانیم برخی فیلم‌ها قابل اکران نیستند

- این فیلم همان چیزی است که انتظارش را برای ورود به سینما داشتم. حالا هم دیگر هیچ انتظاری ندارم. هر چه است، خواست خداست و او هر چه برایم رقم زد، به آن احترام می‌گذارم. خدا همیشه برای من خوب خواسته است. من با توکل به خدا شروع کرده‌ام و تابه حال ادامه داده‌ام.

21:10- نشست خبری فیلم «اعترافات ذهن خطرناک من» با حضور هومن سیدی کارگردان، جواد نوروز بیگی تهیه کننده، عباس غزالی، بابک حمیدیان، رویا نونهالی، نگار جواهریان، چکامه چمن‌ماه از بازیگران و بامداد افشار سازنده موسیقی‌ برگزار شد.

هومن سیدی در ابتدای نشست گفت: اگر کسی متوجه هدف و پیام فیلم نشده به این دلیل است که شاید من نتوانستم پیام را به درستی منتقل کنم. یک داستان یک خطی در ذهن من وجود داشته که قصد داشتم آن را تبدیل به یک کار سینمایی کنم. شرایط خیلی سختی برای من وجود داشت که تلاش کردم  این اثر شبیه سایر آثار نباشد و باید به سمت دیگری می‌رفتم.

سیدی اضافه کرد: در این فیلم فضا اهمیت زیادی داشت. فردی که به دلیل مصرف مواد مخدر را در برزخ نشان دادم و تلاش کردم تا یک خط داستانی را به هنر سینما منتقل کنند. فیلم «ممنتو» یکی از مهمترین آثار سینمایی است که در این ژانر وجود دارد و البته سعی کردم تا در این مسیر قرار نگیرم چون هدفم این است که در اینگونه آثار حرفی برای گفتن وجود ندارد. با افتخار از بزرگان سینمای ایران و جهان بهره می‌برم و همیشه سعی کردم که شبیه هیچ کدام از آنها نباشم. فکر می‌کنم در فیلم سر راست و شفاف صحبت کردم. به نظر من کارم ضعف و نقصی نداشته است.


سیدی با بیان اینکه سینمای ایران به سمت سینمای مستند نزدیک می‌شود، گفت: من این مسیر را ادامه می‌دهم و اینکه توانستم شخصیت‌های غیرواقعی را واقعی نشان دهم بسیار خوشحالم. علاقه‌مندم که بتوانم قبل از مرگم اگر فیلمساز خوبی شدم مسیر افسانه‌ای و اساطیری ایران را بسازم.

جواد نوروزبیگی تهیه کننده این فیلم گفت: من در آستانه سفر بودم که فیلمنامه هومن سیدی به دستم رسید. به دلیل انصراف تهیه کننده قبلی و به توصیه هومن سیدی کار را پذیرفتم. می‌دانستم که هومن در تمام کارها همه اصول را رعایت می‌کند و از ساخت فیلم راضی است. در فیلم‌هایی که من سرمایه‌گذاری کردم فیلم «اعترافات ذهن خطرناک من» اولین فیلمی بود که عوامل آن نیز به عنوان سرمایه‌گذار در کنار من بودند.

عباس غزالی گفت: من برای ورود به سینما بسیار صبر کردم و سختی کشیدم. در این راه تلاش کردم که با یک نقش خوب پا به عرصه سینما بگذارم و تمام تلاشم را کردم تا در خدمت فیلم باشم. نقش اصلی خودم را بازی کردم و این نقش را بسیار دوست داشتم.

بابک حمیدیان در ادامه این نشست گفت: ویژگی این فیلم در بی‌زمانی و بی‌مکانی آن است که باید چشمان‌مان را برای دیدن اینگونه آثار عادت دهیم. این فیلم ما را با فضا و جهان جدیدی در سینمای ایران آشنا می‌کند که باید سعی کنیم با اینگونه فضاها بیشتر آشنا شویم.

رویا نونهالی در پایان نشست گفت: تا بخواهم تجربه با هومن سیدی را بچشم نقشم به پایان رسید. در زندگی زمان‌های لحظه‌ای بسیاری وجود دارد که باید از آن استفاده کرد. این نقش‌ها به تو یاد می‌دهد تا در لحظه وجود داشته باشی و قدر و ارزش این لحظات را بدانی.

تعداد بازدید : 43
دانلود نقد و بررسی «اعترافات ذهن خطرناک من»

21:35- «یحیی سکوت نکرد» اولین اثر بلند کاوه ابراهیم پور است در بخش «هنر و تجربه» سی و سومین جشنواره فیلم فجر به عنوان آخرین فیلم روز پنجم به نمایش درآمد. بر اساس خلاصه داستان این فیلم، پدر یحیی به دلیل مسایل کاری یحیی را نزد خواهرش می‌سپارد تا از او نگهداری کند. زندگی عمه پر از رمز و رازهایی است که در ارتباط بین این ۲ کشف می‌شود.

تهیه کنندگی «یحیی سکوت نکرد» را تینا پاکروان بر عهده دارد که فیلم «خانوم» را در مقام کارگردان و تهیه کننده ساخته است. فاطمه معتمدآریا، ماهان نصیری، ندا جبرئیلی، تورج منصوری، رابعه اسکویی، علیرضا محمدی، مریم شیرازی و صالح میرزا آقایی در این فیلم به ایفای نقش پرداختند.

جنتی: خودمان هم می‌دانیم برخی فیلم‌ها قابل اکران نیستند

22:28- تسنیم گزارش داد، شنیده‌ها حاکی از آن است که برخلاف شایعات مطرح شده درباره نمایش فیلم «محمد رسول‌الله (ص)» به کارگردانی مجید مجیدی در شامگاه جمعه (16 بهمن‌ماه) در برج میلاد، هیچ برنامه‌ای برای اکران آن پیش‌بینی نشده است.  بر اساس آنچه در گذشته توسط سازندگان «محمد رسول‌الله (ص)» اعلام شده بود، برنامه‌ریزی جهت نمایش این فیلم برای اصحاب رسانه در ایام دهه فجر به زودی اعلام می‌شود.

22:40- حضور عوامل فیلم ها در سالن های سینمای مردمی و تماشای فیلم در کنار مخاطبان واقعی سینما که همان مردم هستند، یکی از آن ایده های جذابی است که از طرف مخاطبان مردمی سینما جذاب است. علاوه بر آنکه عوامل فیلم های سینمایی نیز در این میان می توانند از نظرات بی آلایش مردم در روند کارهای بعدیشان استفاده کنند. گاهی اوقات نیز عوامل به محل نمایش فیلم هایشان در سینماهای مردمی نرفته اند و این مطلب مردم و مخاطبان سینما را دل آزرده کرده است. البته باید در نظر داشته باشیم که با توجه به روزهای شلوغ جشنواره فیلم فجر و تعداد بالای سینماهای مردمی گاه فیلمسازان ناخواسته نمی توانند در تمامی سینماهای مردمی حضور بیابند.

در این ارتباط مهیار فخیمی، دانشجو درباره برگزاری جشنواره گفت: وارد شدن سینما کوروش به سینماهای مردمی جشنواره اتفاق بسیار خوبی بود اما من توقع بیشتری درباره کیفت آثار حاضر در جشنواره سی و سوم داشته ام که امیدوارم در روزهای آتی و با تماشای دیگر آثار محقق شود.

هومن اردانی استاد دانشگاه، گفت: امسال نسبت به سال های گذشته شاهد رشد کمی و کیفی جشنواره فیلم فجر بودیم اما گاه تغییر در جدول برنامه ها به چشم می خورد. طرح حضور عوامل فیلم های سینمایی در سینماهای مردمی بسیار جذاب است و این کار باعث جذب مخاطبان بیشتری در سالن های جشنواره فیلم فجر شد.

فاطمه اسدی طراح، گفت: معرفی فیلم ها قبل از نمایش هر فیلم سینمایی چه از طرف منتقدان سینمایی و چه از طرف خود عوامل فیلم ها، باعث ارتباط بهتر از سوی مخاطبان سینمایی می شود. در همه دنیا چه در غرب و چه در شرق فیلم ها قبل از اکران یک مراسم معرفی دارند. شلوغی سالن های نمایش یکی از مشکلات همیشگی سینماهای مردمی است.

اشکان توتونچی کارمند اداره، گفت: توقع ما تبلیغات بیشتر نسبت به جشنواره فیلم فجر بود اما به هر حال جشنواره امسال از این منظر که میزبان فیلمسازان جوان است رویکرد مثبتی دارد. نقطه قوت این دوره حضور کارگردانان جوان است که امید این می رود، در آینده سینمایی پویا و جذاب داشته باشیم.

سارا عزیزی دانشجوی سینما گفت: از زمانی که خودم را شناخته ام جشنواره فیلم فجر را در سینماهای مردمی دنبال می کردم. جشنواره همیشه نقاط قوت و ضعف های متفاوتی داشت یکی از نقاط قوت امسال نظم برنامه های جشنواره و حضور عوامل فیلم ها در سینماهای مردمی است اما یکی از نقاط ضعف جشنواره امسال نیز این است که بخش مستند در جشنواره های سینماهای مردمی به نمایش در نمی آید.

23:00- همایون ارشادی بازیگر کهنه کار و شاخته شده کشورمان که درخشش او در فیلم های حاضر در جشنواره های بین المللی او را به بازیگری جهانی نیز بدل کرده است و هنوز بسیاری از مردم جهان بازی درخشان وی در فیلم جهانی «بادبادک باز» را به خوبی به خاطر دارند از جمله هنرمندانی است که در تمام پنج روز جشنواره در برج میلاد به عنوان چهره ثابت حضور داشته و به فراخور احوال با هنرمندان، عوامل حاضر آثار اکران شده و رسانه ها به گپ و گفت می پردازد.

به گزارش ایرنا، اما در کنار بازار داغ دعوت مردم از هنرمندان برای گرفتن عکس، درخواست ارشادی برای گرفتن یک عکس با کودک شش ساله (هلنا) به عنوان خردسال ترین بازیگر امسال فیلم فجر که نقش دختر مهتاب کرامتی در فیلم «عصر یخبندان» را ایفا می کرد نگاه های فراوانی را به خود خیره کرد.


23:10- نشست نقد و بررسی فیلم «یحیی سکوت نکرد» به کارگردانی کاوه ابراهیم پور با حضور عوامل آن در سالن سعدی سعدی برج میلاد برگزار شد.

- ابراهیم پور درباره ماهان نصیری، بازیگر خردسال نقش «یحیی» اظهار کرد: توصیف ماهان نصیری مشکل است. ماهان از میان ۲۰۰ کودکی که برای نقش «یحیی» تست دادند انتخاب شد؛ انهم به دلیل خارق العاده بودنش.  از ابتدا تصمیم داشتم که در محله کودکی خودم فیلم را بسازم. داستان فیلم ما گذر زندگی یک کودک و رسیدن او به بلوغ ذهنی است. در واقع «یحیی» مانند جنینی است که تمام مدت با محیط بیرونی ارتباط برقرار می کند. فکر می کردم این فیلم در بخش نگاه نو قرار بگیرد اما به بخش هنر و تجربه آمد.


- فاطمه معتمدآریا بازیگر اصلی فیلم "یحیی سکوت نکرد" نیز به استعداد بی نظیر ماهان نصیری اشاره کرد و گفت که در خوب بودن او بی تقصیر بوده است. طلا معتضدی نویسنده فیلمنامه "یحیی سکوت نکرد" هم که در نشست این فیلم حضور داشت، بیان کرد: این فیلمنامه کار گروهی بود و همه دوستان در هر چه بهتر شدن فیلم دخیل بودند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا فیلمنامه از الگو و فرمول خاصی تبعیت کرده است، گفت: فیلم "یحیی سکوت نکرد" از زمان نوشتن تا انتهای فیلمبرداری، تدوین و مراحل پایانی فنی یک کار تعاملی بوده است.

- تینا پاکروان که بعد از تجربه نخستین کارگردانی‌اش، تهیه کنندگی یک فیلم اولی را برعهده گرفته است، گفت: پیش تولید و تولید عجولانه فیلم اول به دلیل کمبود منابع مالی، به این فیلم ها ضربه می زند اما خوشبختانه برای تولید این فیلم سرمایه‌گذارانی به ما اعتماد کردند که حتی قبل از صدور پروانه ساخت، برای پیش تولید اقدام کردند.  با تکمیل بودن مراحل انتخاب لوکیشن و طراحی دکور، دقیقا سه روز بعد از دریافت پروانه ساخت فیلمبرداری را آغاز کردیم.

حسین جلیلی که فیلمبردار "یحیی سکوت نکرد" بود نیز با حضور در نشست رسانه ای فیلم عنوان کرد: تعاملی که میان من و کارگردان بود و البته تجربیاتی که در ساخت تیزرهای تبلیغاتی به دست آورده بودیم، منجر به ساخت این فیلم شد. طی مشورت های که با کارگردان داشتیم، قرار شد دوربین به عنوان ناظر با فیلم همراه باشد و اگر این اتفاق افتاده است، خوشحالم.

تعداد بازدید : 47
دانلود نقد و بررسی «یحیی سکوت نکرد»

1:02 بامداد پنجشنبه 17 بهمن- فیلم رخ دیوانه در سینماهای آزادی، جوان و چارسو، عصر یخبندان در سینما آزادی، من دیه گو مارادونا هستم در سینما ملت، اعترافات ذهن خطرناک من در سینما کورش، به سانس فوق العاده رسید. رخ دیوانه ساخته ابوالحسن داودی، عصر یخبندان به کارگردانی مصطفی کیایی، من دیه گو مارادونا هستم به کارگردانی بهرام توکلی و اعترافات ذهن خطرناک من ساخته هومن سیدی در پنجمین روز از جشنواره با استقبال مخاطبان روبرو شدند.

نیم نگاهی به روز پنجم جشنواره فیلم فجر داشته باشید:

تعداد بازدید : 46

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۲
جشنواره فجر فقط برای " عکس سلفی گیر ها " خیلی خوب شده .
رخ دیوانه چقدر از اپل پول گرفته که برای ipod داره تبلیغ انجام میده؟
پاسخ ها
بي اطلاع
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
IPOD!!!!!! به اميد روزي كه بياموزيم درمورد مواردي كه اطلاعات نداريم اظهارنظر نكنيم !
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
شما میدونی ipod چه شکلی است و فرقش با iphone چیه؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
واقعا فکر میکنی اپل به تبلیغ شدن تو فیلم رخ دیوانه محتاجه؟
لحظه به لحظه با بی مزه ترین فیلم های دنیا
تا اين لحظه عصر يخبندان و رخ ديوانه اقبال خوبى داشتند
جشنواره‌ای که توش عطاران نباشه فیلم طنزاش همشون میشن خنک!
جشنواره‌ای که توش حاتمی کیا نباشه فیلم جنگیاش همش میشن الکی و بی سر و ته!
جشنواره‌ای که توش ده نمکی نباشه فیلم احساسیاش همش میشن عشقی!
آقای وزیر دستور دهید این فیلم ها همزمان با تهران درز بندرعباس هم اکران شوند
من امروز،فیلم این سیب هم برای تو رو در کرمانشاه دیدم،هرچند که بازی ها خوب بود،اما فیلم به شدت ضعیف و بی سر و ته بود.....
تا این لحظه جنیفر لوپه ، همچنان در صدر قرار داره با دوبله عصر یخبندان!!!
فيلم سينمايي «من يک ايراني‌ام»!!!!!!!!!!!!!

آقایان! خانمها! فارسی را پاس بداریم. درستش این است: من ایرانیم. هیچ نیازی به کلمه "یک" نیست.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار