بازدید 10266

پیشنهاد طرح جدید حذف ۳۰درصد یارانه‌بگیران

عضو کمیسیون انرژی مجلس از یک طرح جدید در مورد اجرای هدفمندی یارانه‌ها در بودجه ۹۴ خبر داد و گفت: در این طرح قیمت حامل‌های انرژی تنها برای دهک‌های بالا آزاد می‌شود و ۳۰ درصد یارانه‌بگیران که در دهک بالا قرار دارند حذف می‌شوند.
کد خبر: ۴۶۳۵۸۶
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۱ 04 January 2015
عضو کمیسیون انرژی مجلس از یک طرح جدید در مورد اجرای هدفمندی یارانه‌ها در بودجه ۹۴ خبر داد و گفت: در این طرح قیمت حامل‌های انرژی تنها برای دهک‌های بالا آزاد می‌شود و ۳۰ درصد یارانه‌بگیران که در دهک بالا قرار دارند حذف می‌شوند.

مهدی موسوی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با اشاره به کاهش درآمدهای نفتی در ماه‌های اخیر گفت: باید درآمدهای دیگر جایگزین درآمدهای نفتی شود در غیر این صورت در مورد بودجه سال 94 دچار مشکل خواهیم شد.در سال‌های گذشته هیچ گونه اقدام مؤثری برای کاهش وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی انجام نشد. این در حالیست که اگر بودجه سال آینده مبتنی بر نگاه قبلی تدوین شود، خیانت به کشور و نظام خواهد بود.

وی افزود: در طرحی که توسط تعدادی از نمایندگان مجلس آماده شده و مورد قبول اقتصاددان هم است، بخش زیادی از اعتبارات یارانه‌، جایگزین درآمدهای نفتی خواهد شد. در دنیا یارانه رسم است که یارانه به افرادی که مستحق هستند داده شود اما در حال حاضر یارانه به همه افراد پرداخت می‌شود. بر همین اساس پرداخت یارانه نقدی به 30درصد از خانوارها که دهک‌های بالا را تشکیل می‌دهند متوقف می‌شود و درآمد حاصل از این عدم پرداخت جایگزین درآمدهای نفتی خواهد شد.

وی با طرح این سؤال که چرا باید به افرادی که الگوی مصرف را رعایت نمی‌کنند، یارانه پرداخت کرد؟ گفت: هم اکنون هزینه مصرف آب و برق به صورت پلکانی محاسبه می‌شود و بر این اساس بهای مصرف آب و برق مشترکانی که بالاتر از الگوی مشخص شده مصرف می‌کنند 95 درصد نرخ واقعی آب و برق محاسبه می‌شود؛ این یعنی اینکه افرادی که بیش از الگوی مصرف هم مصرف می‌کنند، یارانه دریافت می‌کنند!

موسوی نژاد ادامه داد: در طرح مورد نظر، تعرفه‌ای خاص (زیر قیمت تمام شده) برای خانوارهایی که الگوی مصرف آب و برق را رعایت می‌کنند مشخص شده است،‌ اما خانوارهایی که بیش از الگو مصرف می‌کنند باید هزینه‌ای بیش از قیمت تمام شده پرداخت کنند.

نماینده مردم دشتستان در مجلس با بیان اینکه در همه جای دنیا کسانی که متمول هستند، بخشی از هزینه‌های اقشار کم درآمد را پرداخت می‌کنند گفت: با ایجاد کمربند امن انرژی می‌توان از اقشار ضعیف حمایت کرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه هم اکنون بابت هر متر مکعب گاز مصرفی 10 تومان عوارض از مصرف کنند دریافت می‌شود گفت: این رقم باید برای خانوارهایی که بیش از الگو مصرف می‌کنند تغییر کند.

وی با اظهار اینکه هم اکنون پنج میلیارد لیتر گازوئیل در سال بیش از نیاز کشور توزیع می‌شود گفت: با آزاد شدن قیمت این سوخت از قاچاق گازوئیل جلوگیری خواهد شد. البته در این شرایط باید سوخت مورد نیاز بخش کشاورزی با قیمتی مناسب عرضه شود. سهمیه گازوئیل بخش حمل و نقل را نیز باید دوباره و این بار به درستی تعریف کرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اعلام اینکه در این طرح سهمیه بنزین به جای اینکه به خودرو اختصاص یابد به خانوار داده می‌شود گفت: هم اکنون برخی خانواده‌ها چندین خودرو دارند و این موجب شده است که برخی یارانه‌ بیشتری دریافت کنند در حالی که برخی خانواره‌ها حتی یک خودرو هم ندارند.

 وی گفت: در این طرح خانوارهایی که فاقد خودرو هستند می‌توانند معادل یارانه بنزین را از دولت دریافت کنند. همچنین باتوجه به اینکه سهمیه 60 لیتری برای برخی اقشار ضعیف جامعه مانند روستائیان جوابگو نخواهد بود،‌ سهمیه‌ای منطقی متناسب با مصرف تعیین خواهد شد.

موسوی‌نژاد با بیان اینکه قیمت حامل‌های انرژی تنها برای قشری خاص آزاد می‌شود تأکید کرد: در این طرح قیمت حامل‌های انرژی آزاد نخواهد شد بلکه افرادی که بیش از الگوی تعیین شده مصرف کنند، باید هزینه‌های انرژی مصرفی خود را معادل نرخ آزاد یا بیش از آن پرداخت کنند. در این حالت به جای فشار بر همه مردم تنها ثروتمندان هزینه افزایش قیمت‌ها را پرداخت می‌کنند.

این نماینده مجلس اظهار کرد: اگرچه دولت می‌توانند از حسابهای بانکی افراد برای مشخص کردن دهک‌ها استفاده کند اما دهک‌ها بالا را می‌توان بر اساس قبوض آب، برق و گاز مصرفی شناسایی کرد و نیازی به حساب‌های بانکی افراد نیست؛ چراکه به طور دقیق نمی‌توان از طریق حساب بانکی این موضوع را تشخیص داد.

وی با اعلام اینکه با انجام این تغییرات در بودجه سال 1394 بخش قابل توجهی از کاهش درآمدهای نفتی را می‌توان جایگزین کرد گفت: از 50 هزار میلیارد تومان یارانه پرداختی می‌توان 50 هزار میلیارد تومان را جایگزین درآمدهای نفتی کرد. در صورتی که دولت به دور از مسائل سیاسی و حاشیه‌ای این طرح را بررسی کند، می‌توان بخش اعظمی از کاهش درآمدهای نفتی را جبران کند.

وی در پایان تأکید کرد: به دلیل کاهش ارزش ریال بهتر است بودجه بر اساس یک شاخص ارزشی دیگر تدوین شود؛ چراکه برخلاف اینکه هر سال اعتبارات بودجه افزایش می‌یابد اما اقدامات صورت گرفته متناسب با آن صورت نمی‌گیرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۲۰
خواهشا اگه میخواید حذفممون کنید یه 6 ماه جلوتر بگید که چالشو پرکنیم
اين يارانه هم براي خودش كابوسي شده . . . . !!!
واقعا که . بابا تمام پزشکان طلا فروشان شرکت داران معدن داران کارمندان کشاورزان بنگاهداران تجار و غیرو دارای اتحادیه و صنف هستند چطور شما نمی توانید دهک ها را تشخیص دهید
بیشتر مردم راضی هستند که یارنه نگیرند ولی قیمت ها ثابت بمونه .....

شما دلار رو رو 3000 تومان ثابت کنبد ، یارانه مال خودتون .
بر اساس دلار تدوین شود و حقوق ها نیز بر اساس دلار تعیین شود چون هم چیز با دلار بالا می ره
شما چرا همه روستاییان را جز اقشار ضعیف جامعه می دانید سوای بعضی روستا های دور افتاده الحمد لله وضع روستاییان از شهری ها بهتر است حتی اکنون اکثرا شهری ها را پز عالی وجیب خالی خطاب می کنند وواقعا هم این طوری است کل خرج یک خانوار روستایی در طول سال هزینه رفت وآمد یک خانوار شهری است ویا کل هزینه تحصیل خانوار شهری در سال چقدر است آیا روستا ها ملیاتی می دهند عوارض دارند وهزار درد ومرضی که در شهر وجود دارد حساب کنید گوسفند 700-800 هزار تومانی وگاو چند میلیون تومانی را که سرمایه هر روستایی چقدر استاگر مثلا صد تا گاو وگوسفند داشته باشد با یک نفر شهری که مغازه ای اجاره ای با جانه ای اجاره ای را شهری مثل تبریز یا خدا نکرده تهران !!با 3-4 سر عائله ومخارج معلوم اداره می کند وبا سیلی صورتش را سرخ می کند وکسی هم دلش به حالش نمی سوزد و تازه جز هیچ بیمه وقشر آسیب پذیری هم حساب نمی شود وفردا یا از دست چک وطلب کار فراری وزندانی می شود یا در اوایل 50 سلگی سکته می کند وروی دست خانواده می ماند
زمانی که آقای روحانی از مردم درخواست کرد تا از دریافت یارانه انصراف دهند، من انصراف دادم هرچند وضع در آمدی خانواده سه نفری من در حد متوسط است لیکن دریافت پول یارانه شبهه دار را به نگرفتنش ترجیح دادم.
اما یاد دارم آقای روحانی وعده داده بودند که علاوه بر گزارش عوایدی حاصله از انصرافها به کسانی که انصراف داده اند ترجیحات اجتماعی داده شود.
البته من انتظاری از این بابت ندارم و صد البته که مبالغ بدست آمده از انصرافها در حد انتظارات نبوده است لیکن جناب آقای روحانی ، رئیس جمهور محترم و منتخب بنده:
المومن اذا وعد وفا
اگر امتیازی نمیدهید امور به نحوی رقم نخورد که جریمه بفرمائید
خدا توفیقتان دهد
پيشنهاد مي كنم بجاي ريال اگر از دلار استفاده شود ديگر نه تورم خواهيم داشت و نه كسري بودجه. (واحد پول از ريال به دلار تغيير يابد!)
دولت هیچ اطلاعی درستی از درآمد کسبه ندارد فقط مشرف به حقوق کارمندان است به قولی قاضی پور نماینده مجلس قطعا کاری میکنند حقوق کارمندان ضعیف وبی خانمان را لپ قرمزها بخورند
دوستان خداوکیلی از این معادله n مجهولی چیزی متوجه شدید؟ ما با کیا طرفیم!!!!!!
كمونيستي شديم رفت
تا وقتی خود ما از بکار بردن "ریال" طفره می رویم و از واحد موهومی تومان استفاده می کنیم باید هم شاهد کاهش روز به روز ارزش "ریال" باشیم.
خوب خانواده ما شش نفره است بالطبع مصرف آب و برق ما با یک کنتور بیشتراز مصرف یک خانواده دونفرهاست پس چرا باید ما پر مصرف محسوب بشیم ؟
دوم خانواده ما کسی ماشین نداره خوب فرق ما با همسایه ایی که سه تا ماشین داره و برای هر سه ماشین بنزین میگیره چیه ؟ پس می بینید اصلن نمیشه اینجوری تقسیم بندی کرد
بهتره یارانه را کلا قطع کنید
این چه دنیاییه که فقط کاستی هاش رومیگین 0 یک بار هم امکاناتش را بگین 0
حق ما از دانیا فقط کم وکاستیهاش باید باشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اینقدر "در همه جای دنیا"، "در همه جای دنیا نکنید" آقایون مسئول !

کجای دنیا هزینه اتلاف 25% شبکه توزیع آب شهری رو از مردم میگیرن ؟
کجای دنیا مردم فقط موقع محاسبه هزینه ها شریکند ولی تسهیلات، برای برخی است ؟
کجای دنیا به مردم به زور ماشین مزخرف تحمیل میکنن و به بهانه حمایت از تولید نمیزارن مردم ماشین خوب با قیمت مناسب سوار شن ولی خودشون ماشین خارجی سوار میشن ؟
کجای دنیا موقع پول گرقتن از مردم همه مسئولن ولی موقع حل مشکل آلودگی هوا که کلی سرطان و مریضی جورواجور داره هیچکس نیست ؟
کجای دنیا با پارازیت و آب با نبترات بالا و سبزی و برنج و گوشت آلوده و.... هیچ برخوردی نمیشه ولی موقع کم شدن عایدی کشور، مردم باید بیان وسط؟
کجای دنیا .......؟؟؟

باز هم بگم ؟

تابناک بزار این کامنت منو تا ببینی بقیه چقدر موافق این نظر هستند و این درد دل هممونه !
البته باید این را هم در نظر گرفت که با توجه به استاندارد نبودن خانه های قدیمی از لحاظ صرفه جویی در مصرف انرژی و نداشتن عایقهای حرارتی مناسب لاجرم انرژی بیشتری مصرف میشود که در این صورت بازهم اقشار ضعیف دوباره آسیب خواهند دید.
سلام
اگه شما مي توانيد كه سه دهك بالا را شناسايي كنيد، پس چرا تا حالا نسبت به قطع يارانه اونا اقدام نشده است.
اگر قراره كه مبلغ يارانه قبلي به همه پرداخت بشود و هزينه سه دهك بالا بر اساس نرخ آزاد حساب شود، پس تكليف اوناي كه از يارانه انصراف دادن چي ميشه؟!
يعني يارانه اونا هم كه با اين توصيف حقشان است برقرار مي گردد؟!!
از همه مهمتر اين كه شما هزينه را كه داريد بر اساس نرخ هاي اروپا و آمريكا محاسبه مي كنيد، چرا حقوق ملت را بر اساس اروپا و آمريكا نمي پردازيد؟!!!
حد اقل حقوق در اروپا 3000 يورو يعني معادل 14 ميليون تومان است، چطوری مي خواهيد آن را با حداقل حقوق 700000 تومان مقايسه كنيد؟!!!
خیلی ها کنتور گاز و آب و برق را دستکاری میکنند
یا منقل برقی استفاده میکنند و 5000 پول برق میدهند
یا با شعله 20 سانتی و 24 ساعته بخاری 12 تومن پول گاز میدن
اونایی هم وجدان دارند سعی میکنند با قناعت و پوشیدن لباس گرم زمستان را سپری کنند.
اول کنتور مناسب بسازید بعد ببینید بدون حذف یارانه نصف صرفه جویی میشود.
باور ندارین؟؟زنگ بزنین 118 بپرسیننننن
طرح جدیدی برای ادامه دادن یارانه بگیری فقط با حذف یک دهک:
اگر دهک( غیر واقعی) اختلاس را کنترل کرده ودر مسیر حذف آن تلاشی مضاعف صورت گیرددیگر نیاز ی به حذف هیچ دهک واقعی نیست.
جور بیکفایتی و بی تدبیری آقایان را مردم باید بکشند؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار