باز هم پرونده‌ای جدید از انبوه‌سازان؛ این بار کارکنان صنعت هوایی اسیر شدند

پرداخت چند ده میلیارد تومان برای نساختن یک شهرک زیبا

زندگیمان در معرض خطر است. چندین سال خون دل خوردیم و پول دادیم؛ اما حالا می‌بینیم ‌نه به خانه رسیده‌ایم و نه می‌دانیم ‌چه بر سر پولمان آمده. هیچ یک از مسئولان هم حاضر نیستند زیر بار اشتباهات رخ داده بروند و با گفتن «به ما ارتباطی ندارد»، از وظایفشان شانه خالی می‌کنند.
کد خبر: ۴۶۲۳۹۸
|
۰۹ دی ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۶ 30 December 2014
|
35406 بازدید
|
«زندگیمان در معرض خطر است. چندین سال خون دل خوردیم و پول دادیم؛ اما حالا می‌بینیم ‌نه به خانه رسیده‌ایم و نه می‌دانیم ‌چه بر سر پولمان آمده. هیچ یک از مسئولان هم حاضر نیستند زیر بار اشتباهات رخ داده بروند و با گفتن «به ما ارتباطی ندارد»، از وظایفشان شانه خالی می‌کنند»؛ این بخشی از گلایه یک از اعضای تعاونی مسکن کارکنان صنایع هوایی است که بعد از سال‌ها واریز پول، ‌دستشان به هیچ جا بند نبوده و کسی خریدار گلایه‌هایشان ‌نیست.

به گزارش «تابناک»، هر چه سابقه انبوه‌‌سازان مسکن در کشورمان با پرونده‌های متعدد قضایی و شکایت هزاران مال باخته، سابقه نه چندان خوشی به نظر می‌رسد، ‌کیست که نداند با نرخ‌های عجیب و غریب مسکن در کشورمان ـ که‌ گاه به فاصله چند روز زیر و رو می‌شوند ـ راه خانه‌دار شدن بسیاری از شرکت در چنین پروژه‌هایی می‌گذرد؛ پروژه‌هایی که اگر وابسته به نهاد یا ارگان خاصی باشند، این اطمینان را به ویژه برای قشرهای حقوق بگیر به وجود می‌آورند که اگر دیر و زود داشته باشد، سوخت و سوز نخواهد داشت.

شاید اگر از انبوه مال‌باختگان پروژه‌های شرکت تعاونی مسکن وابسته به صنعت حمل و نقل هوایی کشورمان، علت سرمایه‌گذاری‌شان ‌در پروژه‌های سپرده شده به شرکتی را که سابقه انبوه سازی نداشته بپرسیم، به دلایلی شبیه آنچه ذکر شد برسیم و از اینکه می‌بینیم ده‌ها میلیارد تومان پول پرداخت شده توسط ایشان به نوعی نیست شده، شگفت‌زده شویم.

ماجرا از این قرار است؛ ‌حدود ده سال پیش، همزمان با بهره‌برداری و توسعه فرودگاه بین‌المللی امام خمینی در جنوب پایتخت، مسئولان صنعت هواپیمایی تصمیم می‌گیرند ‌از فرصت توسعه شهر جدید پرند در نزدیکی فرودگاه برای خانه‌دار کردن پرسنلشان استفاده کنند و‌ سازمان هواپیمایی کشوری، متولی اجرای پروژه ۳۱۰ واحدی در فاز صفر پرند برای مدیران می‌شود و کار را به خوبی و خوشی به پایان می‌رساند.

این در حالی است که در ادامه، پروژه ۱۱۰۰ واحدی در فاز سه پرند طی فراخوانی کلید خورد که سرنوشتش به سرراستی پروژه ۳۱۰ واحدی مدیران نبود و با اینکه بعد از سال‌ها، درصد بالایی پیشرفت داشته، ‌هنوز فرجام نیافته و سرگردانی ۱۱۰۰ متقاضی را برای سالیان متمادی رقم زده است.

جالب‌تر اینجاست که مدیران تازه پیوسته به جرگه انبوه‌سازان، اینقدر از ساخت پروژه ۳۱۰ واحدی مدیران سرمست شده بودند که هنوز فاز دوم را به 20 درصد نرسانده، فاز سوم انبوه سازی را با ۴۰۰۰ واحد کلید زدند تا حاصل این اتفاق امروز چیزی نباشد، جز پروژه‌ای که برخی از آپارتمان‌های آن از خاک‌برداری و تسطیح فرا‌تر نرفته، ولی جمع افراد چشم انتظار را خیلی فزونی بخشیده است.

فاز سوم کار این تعاونی از این روی جالب توجه است که می‌بینیم علاوه بر محوطه سازی، مجتمع‌های جانبی هم برای آن تدارک دیده شده تا دورنمای پروژه برای تبلیغات و جلب متقاضیان، شهرکی مفصل باشد که متقاضیان حاضرند برای سرمایه‌گذاری از آن، روی تمامی توان مالی خود به علاوه تسهیلات بانکی که می‌توانند دریافت کنند، حساب کنند.

اما این تنها نیمی از ماجراست، زیرا متقاضیان خبر ندارند در روزگاری که مشغول دو دو تا کردن برای تراز کردن دخل و خرج روزمره خود و تأمین اقساط خرید این واحد‌ها بودند، شرکت تعاونی کارکنان صنعت هواپیمایی ـ که در رأس آن، هیأت مدیره منصوب به وسیله سازمان هواپیمایی کشوری بود ـ به شکلی عجیب و بدون اعلان به اعضا، به شرکت تعاونی انبوه‌سازان مسکن حمل و نقل هوایی (به اختصار شیده) تغییر یافته و همه چیز از شکل دولتی به خصوصی تغییر ماهیت داده است!

این تغییرات زمانی برای خریداران واحد‌ها معنای دقیق تری یافت که دریافتند پول‌های پرداختی‌شان به ساخت و ساز مجتمع‌ها منجر نشده و اعتراضشان خریداری در بین مسئولان سازمان ندارد، چون به گفته ایشان، شرکت خصوصی است و ربطی به سازمان ندارد و حتی دفتر اداری آن در یکی از ساختمان‌های مجموعه فرودگاه بین‌المللی نیز اجاره است!

یکی از اعضای این تعاونی در این باره می‌گوید: ‌کسی پاسخ نمی‌دهد که اگر شرکت دولتی است، چگونه مدیر پیشینش یکی از مدیران ارشد سازمان بود و دو شغله محسوب نشد و اگر این گونه نیست، چه کسی مجوز خصوصی شدن آن را صادر کرد که امروز با چنین مشکلی مواجه شویم؟ مگر نه اینکه زیر قراردادهای خیلی‌هایمان برای خرید این واحد‌ها مهر سازمان خورده و علاوه بر آن، هیأت مدیره پنج نفره ابتدایی تعاونی، منصوبان سازمان بودند؟

همه این اتفاقات زمانی رخ می‌داد که اقساط تعیین شده مرتب از اعضا دریافت می‌شد و اسناد واریزی‌های ایشان ثابت می‌کرد که طرف قراردادشان شرکتی است که مدیران سازمان در رأس آن بودند؛ مدیرانی که نه همگی، که برخی در تغییر شرکت جابجا شدند تا هیأت مدیره جدید، اخبار تمهیداتی چون سفر به ترکیه برای خرید قالب‌های تونلی را به عنوان حسن انجام امور، در اختیار اعضا بگذارند و مانع از آن شوند که کسی از بابت تغییرات رخ داده نگران شود.

‌امروز‌ به فاصله سال‌ها از آغاز پروژه، زمانی که اعضا بعد از واریز ده‌ها میلیون تومان از اقساط، از پایان نیافتن کار به ستوه آمده و راه شکایت از شرکت به نهادهای مختلف، حتی زیر مجموعه‌های مختلف وزارت راه و شهرسازی ـ به عنوان نهاد بالادستی سازمان هواپیمایی کشوری ـ را پیموده و نتیجه خاصی نگرفته‌اند، آشکار شده که به این زودی‌ها خبری از پایان پروژه نیست و حتی از آن بد‌تر، امکان از دست رفتن همه چیز بسیار محتمل است.

مدتی است که اعضای پروژه چهار هزار واحدی، دریافته‌اند هماهنگی‌های صورت گرفته در قدیم میان شرکت تعاونی و شرکت عمران شهر جدید پرند برای انتقال محل پروژه از فاز چهار این شهر جدید به فاز سه، هزینه‌هایی داشته که مسئولان شرکت پرداخت نکرده‌اند تا مشکلی جدید پیش روی صاحب خانه شدن خود ببیند که راهی برای حل و فصلش سراغ ندارند.

این مشکل زمانی تشدید شد که اعضای معترض متوجه شدند، تعویق در پرداخت بدهی‌های پروژه به بانکی که بخشی از تسهیلات ساخت را تأمین کرده، مدیران بانک را به این راه سوق داده که از تصمیم خود برای به مزایده گذاشتن پروژه سخن بگویند که اگر چنین اتفاقی رقم بخورد، به معنای وارد آمدن ضرری هنگفت و جبران ناپذیر به ایشان خواهد بود.

بدین ترتیب پیگیری‌های ایشان برای استیفای حقوق از دست رفته آنقدر شدت می‌گیرد که ترجیح می‌دهند، به جای مراجعات پراکنده به نهاد‌ها و دستگاه‌های قانونی ـ که همه به هیچ فرجامی نرسیده ـ گروهی از میان خود برای پیگیری مطالبات انتخاب کرده و گروه برگزیده، اقداماتی چون استخدام مشاور حقوقی را برای کاستن از ضرر و زیان وارده در دستور کار قرار دهند.

از جمله اتفاقات مثبت این روند، اطلاع‌رسانی درباره این پرونده به اعضای شورای شهر پرند می‌شود که اعضا از همکاری ایشان بسیار تشکر می‌کنند؛ همکاری‌‌ که با فراخواندن مدیران شرکت، مسئولان شرکت عمران شهر جدید و افراد مطلع دیگر به شکل‌گیری روندی ختم می‌شود که هزاران تن امیدوارند هر چه زود‌تر به ثمر بنشیند، ولی هنوز خیلی زود است درباره فرجامش سخنی گفته شود.

از این روی می‌گوییم زود است که هنوز معلوم نیست پول‌های پرداخت شده توسط خریداران واحد‌ها ـ که از ده‌ها میلیارد تومان فزون است ـ چه شده و چگونه می‌توان با بانک مصالحه کرد، راه سرعت بخشیدن به ساخت مجتمع‌ها و تکمیل واحدهای ناتمام فاز ۱۱۰۰ واحدی چیست، تعیین تکلیف قانونی بودن یا نبودن واگذاری یا تبدیل شرکت سازمانی به شرکتی غیر سازمانی چگونه مقدور خواهد بود و در ‌‌نهایت تکلیف پیمانکاران ساخت پروژه که طلبکارند، چه خواهد شد؟

اگر به این ابهامات، اوضاع به هم ریخته سرمایه‌گذاران این پروژه‌ها را، که برخی بازنشسته‌اند، برخی با خرید امتیاز اعضا، جایگزین ایشان شده و هست و نیست خود را برای صاحب خانه شدن در این پروزه سرمایه گذاری کرده‌اند، بعضی در حاشیه تاخیر طولانی مدت در ساخت و جدال‌های درگرفته، به مشکلات جانبی گرفتار آمده و بخشی نیز از کارکنان صنعت هوایی کشور هستند ـ‌که بی‌دقتی‌های کوچکشان می‌تواند فاجعه‌های بزرگ به بار آورد ـ آن زمان درخواهیم یافت ‌با پرونده‌ای مواجهیم که ابعادش بسیار بزرگ‌تر از پرونده‌های مشابه انبوه‌سازانِ مسأله‌ساز است؛ ابعادی که چه بسا تنها زمانی آشکار خواهد شد و اثرات شومش خنثی می‌شود که مسئولان قضایی به پرونده ورود کرده و یا نمایندگان مجلس شورای اسلامی کنکاش در پس پرده پرونده را در دستور کار قرار دهند تا هم حقوق از دست رفته چند هزار مالک آپارتمان‌های ساخته نشده احیا شود و هم اشکالی که موجب شد کار تعاونی شکل گرفته ذیل یک سازمان دولتی به چنین نتیجه نامطلوبی برسد، شناسایی شده و از آن درس گرفته شود.
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۶
در انتظار بررسی: ۵۸
انتشار یافته: ۱۹۰
نجاري
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
درودبر سايت وزين تابناك كه زبان گوياي خیل مظلوم شده است !
پاسخ ها
فضول
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
حالا که نوشته به نظر شما مشکلی حل میشه ؟
"از این کلاهبرداری ها فراوان است"
فامیل دور
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
که با این درد اگر در بند در مانند درمانند .........
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
مسئولین امر کاری که نمیکنند حداقل عذرخواهی کنند . امید بدهند و یک قدم بردارند (بیشتر هم نخواستیم یک قدم)
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
خدا کنه تلاشی که این سایت محترم برای احقاق حقوق این مالباختگان کرده نتیجه داشته باشه
کیانوش
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
دوست گرامی که با عنوان "فض..." پرسیدید که آیا مشکلی حل میشه؟ اینطوری حداقل نفرات جدیدی با نیرنگ بتگاه تبلیغاتی این شرکت در پرند گرفتار نمی شوند و به خریداران آزادی مثل ما اضافه نمی شوند.
...
مهدی 90085
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۱
خوش بحال تهرانی ها که حداقل به رسانه دسترسی دارند ولی ما شهرستانی ها توی همدان سه سال است که داریم از پله های اداره تعاون برای این دسته گلی که آب داده شکایت میکنیم ولی از رییس گرفته تا سازمان بازرسی تا حراست و......همه لبخند میزنند
رشید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
شما را به خدا مسئولین محترم کمک کنید
آشنا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
هم ناامید میشم که این خبرها را در تابناک میبینم و هم امیدوار میشم که لااقل کسی هست که به مردم اطلاع رسانی کنه .
خلاصه اینکه فساد حتی ژاپن و آلمان با آن قدرت اقتصادی را هم به زانو در میاره ما که هنوز وابسته ایم خدا میدونه !!
مجمد رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
lمتاسفااردنه از این قبیل پروندهها الان تو کشور فراوان است بنده خودم یک بازنشته هستم که تمام داروندارم رو دادم به امید اینکه خانه دار شوم واز مستاجر بودن نجات پیدا کنم و نسبت به پیش خرید یک اپارتمان اقدام کردم ولی متاسفانه پیمانکار مربوطه میلیاردها تومان پول امسال من رو خورده الان هم با بهترین امکانات در زندان بسر میبرد چند سال دیگر هم ازاد میشه و صاحب چند میلیارد سرمایه شده خیلی راحت کلاه برداری میکنند چون با ایشان درست برخورد نمیشه
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
مشخصاتی که فرمودید با .... که کلی آدم رو الاف کرد و ابتدا حکم اعدام براش بریدن ولی بعد کنسل شد!! خیلی شبیه
پدر من سر این داستان پیر شد
سینا
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
lمتاسفااردنه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
جان؟ مشکلی پیش اومده ؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
خدا خیرتون بده که درد دل ما را نوشتید تا شاید مسولی
ببیند و اقدامی صورت گیرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
"شاید" روکه توآب وهوای ایران بکاری بعیده دربیاد.
مهدي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
با تشكر از سايت وزين تابناك
بنده بعنوان يكي از كاركنان بخش عمليات هوانوردي شركت فرودگاههاي كشور كه بطور مستقيم با هدايت هواپيما سروكار دارم در اثر سرمايه گزاري در اين پروژه و از دست رفتن سرمايه ام ديگر هيچ روحيه كاري ندارم و هر لحظه نگران هستم كه در اثر شرايط بد روحي ام خداي نكرده به ايمني پروازها آسيبي وارد شود كه تا قيامت نتوانم خودم را ببخشم .. شما را بخدا قسم كه حق ما را بستانيد
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
آقا مهدی درکت می کنم تو رو خدا نزار برای هواپیما ها اتفاقی بیفتند به زن وبچه مردم رحم کن درسته اون نامردها به شما ها رحم نکردند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
به مسافران بدبخت (که خودشون هم مشابه شما از این مسائل و بدتر از آن را دارند) دیگر چه مربوط است که شما مشکل روحی دارید این یعنی گروکشی اگر مشکل روحی دارید بهتر است کار نکنید و تشریف ببرید خانه تان... واقعا شرم اور است
هموطن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
جناب ناشناس وقتی کسی مشکل روحی و درگیری ذهنی پیدا میکند ممکن است در لحظاتی تمرکزس را از دست بدهدیا دچار پراکندگی فکری شود که این به دست شخص یا به خواسته او نیست.جامعه یک زنجیره است. علیرغم تمام تلاششان احتمال خطای انسانی برای ایشان بیشتر از دیگران است که این تهدیدی برای ایمنی هوانوردی است.
حال شما میفرمایید کسی که با اعتماد به شرکت و سازمانی دولتی تمام هستی و دار و ندارش را در معرض خطر می بیند باید استعفا دهد و از گشنگی بمیرد!!!
اینست راه حل شما!!
سینا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
یواش یواش داریم خاوری و دارو دسته اش را فراموش میکنیم. ..................
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
آقا شما مثل اینکه بیخبری که یواش یواش فراموش میکنی سینا جان . ما که خداروشکر هر روز از این خبرهای اختلاس و کلاهبرداریهای میلیاردی داریم سعی کن زود زود فراموش کنی ...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
درود لطفا صدای اعضا و نمایندگان رو به گوش مسیولین برسونید . سپاس
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
لينك بالا هم حاصل يكي ديگه از اعتماد ما به شركت فرودگاهها و سازمان و مديران ارزشي اون هست! شركت و اداره اى كه هيچ ارزشي براى كارمندانش قائل نيست و نتيجه سالها زحمات ما و شيفت شب دادنها و توي بدترين شرايط كار كردن و آواره اين شهر اون شهر شدن و...را به راحتي خورده اند! و هيچ كس جوابگو نيست .
براي پاس كردن چكهاي ميليوني (وقتيكه كه حقوقمون كمتر از ٥٠٠ تومن بود)اين پروژه كذايي توي گرماي جنوب چقدر سختى كشيديم كافي بود يك روز دير بشه تا چكها رو برگشت بزنند حالا كه همه چكها و وامها رو تسويه كرديم چند تا كاميون مصالح ساختمانى نشونمون ميدن و به ريشمون ميخندند و آقايون ميلياردها تومن پول رو بالا كشيدن ( ميلياردها تومن هم از بانكها وام گرفتند)و بردند خارج از كشور و توي قصرهاشون زندگي ميكنند و اونقدر نفوذ دارند كه راست راست راه ميرند و مارو مسخره ميكنند!
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
درود بر تابناک عزیز حقا که بغض گیر کرده در گلویمان را جاری کردی
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

برچسب منتخب
# قیمت طلا # مذاکره ایران و آمریکا # قیمت سکه # کالابرگ # حقوق بازنشستگان # انفجار بندرعباس
نظرسنجی
توافق نهایی ایران و آمریکا تا چه زمانی انجام می شود؟
الی گشت