بازدید 31454
۷

دو سوم مردم ترکیه نسبت به هر کشور دنیا نظر منفی دارند

مردم ترکیه به بسیاری از کشور‌ها نگاهی منفی دارند. به طور کلی، نگاه حدود دو‌سوم مردم این کشور‌ نسبت به اتحادیه اروپا، چین، برزیل، روسیه، ایران و رژیم اسرائیل نگاهی منفی است. مردم ترکیه حتی از عربستان سعودی هم بدشان می‌آید. نگرش منفی نسبت به عربستان سعودی ۵۳ درصد است و بیشترین نگرش مثبت در میان کشورهای مورد بررسی نیز به همین کشور و به میزان ۲۶ درصد است.
کد خبر: ۴۴۶۵۸۲
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۷ 02 November 2014
چند سال پس از اعلام سیاست تنش صفر در سیاست خارجی ترکیه و در شرایطی که ترکیه با بسیاری از همسایگان خود مشکلات بسیاری دارد، سرشماری‌های انجام شده در مؤسسات معتبر غربی، نشان می‌دهد که مردم ترکیه به طور کلی خود را در حال ستیز با همه کشور‌ها می‌بینند.

به گزارش «تابناک»، مؤسسه تحقیقاتی پیو مستقر در واشنگتن‌، از سال ۲۰۰۲ به این سو‌، در حال بررسی افکار عمومی ترکیه نسبت آمریکا بوده است و از نگاه مثبت تنها ۱۹ درصد از جمعیت ترکیه نسبت به ایالات متحده خبر می‌دهد.

این نظرسنجی البته نشان می‌دهد که نگاه منفی مردم ترکیه نسبت به آمریکا، پدیده جدیدی نیست و ‌بلافاصله پس از حملات یازده سپتامبر در سال ۲۰ به این سو‌، اوضاع همین گونه بوده است. اوج آمریکاستیزی اتباع ترکیه در سال ۲۰۰۳ و پس از حمله آمریکا به عراق بوده که در آن سال، نگاه منفی به آمریکا تا ۸۳ درصد افزایش یافته است.

جاکوب پوشتر از اعضای پروژه بررسی جهانی نگرش‌ها در مؤسسه پیو به این نکته اشاره می‌کند که مردم ترکیه به بسیاری از کشور‌ها نگاهی منفی دارند. اسرائیل با ۸۶ درصد در صدر این فهرست است و پس از آن، ایران با ۷۵ درصد در رده دوم قرار دارد. ایالات متحده و روسیه نمره مشابه ۷۳ درصد دارند.

به طور کلی، نگاه حدود دو‌سوم مردم این کشور‌ نسبت به اتحادیه اروپا، چین، برزیل، روسیه، ایران و رژیم اسرائیل نگاهی منفی است. مردم ترکیه حتی از عربستان سعودی هم بدشان می‌آید. نگرش منفی نسبت به عربستان سعودی ۵۳ درصد است و بیشترین نگرش مثبت در میان کشورهای مورد بررسی نیز به همین کشور و به میزان ۲۶ درصد است. مردم ترکیه حتی نسبت به ناتو نیز نگرش منفی ۷۰ درصد دارند.

در واقع به جز خود کشور ترکیه، هیچ کشور ‌یا سازمانی وجود ندارد که مردم ترکیه نسبت به آن نظر مساعدی داشته باشند. به گفته پوشتر، بررسی‌های سال ۲۰۱۲ نشان می‌دهد که ۷۸ درصد آن‌ها نگاه مثبتی به کشور خود دارند.

احتمالا به همین دلیل است که با وجود سیاست‌های ناکام ترکیه در منطقه و روابط خاص این کشور با غرب، کرد‌ها و گروه داعش، رجب طیب اردوغان به ندرت نسبت به از دست دادن افکار عمومی ترکیه احساس خطر می‌کند.

بنا بر این گزارش، اردوغان این هفته و در پاریس، غرب را به داشتن استانداردهای دوگانه در موضوع کوبانی متهم کرد، زیرا به گفته وی، غربی‌ها اهمیتی را که به کوبانی می‌دهند به دیگر مناطق سوریه ـ که در معرض حمله داعش هستند ـ نمی‌دهند.

از سوی دیگر، تحقیقات نشان می‌دهد که احساسات ضدآمریکایی در ترکیه در همه سال‌های اخیر شدید بوده است. در میانه دهه نخست قرن جاری، فیلم ضدآمریکایی دره گرگ‌ها که در اوج سال‌های جنگ در عراق به نمایش در‌آمد، به فروشی فوق‌العاده در ترکیه دست یافت. در این فیلم، نظامیان فرشته‌صفت ترکیه در مقابل شیطان‌صفت‌های آمریکایی قرار داشتند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۸۵
انتشار یافته: ۷
این موضوع ناشی از تفکر احیای امپراطوری عثمانی و روحیه خود اسطوره پنداری ترکیه ای هاست.
این ها تو رویای عثمانی هستن برای این حسشون از هیچکس خوششون نمیاد.
اون همسایه ما هست و رابطه خوب با همسایه مهمتر هست. امیدوارم داعش و پژاک و اسرائیل باهم نابود بشن
تابناک از کجا میدونی که این آمارها درستند؟ البته اینکه نفرت مردم ترکیه از اسراییل در رده اول قرار داره درسته ولی از مردم ایران نه تنها متنفر نیستند ( لااقل در رده دوم ادعایی) که دوستدار ایرانیها هم هستند.به خاطر پیشرفت هسته ای و دشمنی با اسراییل و دوستی با فلسطین و ......
بنظرمن این نظراصلاًکارشناسانه نیست.اگربه ترکیه رفته باشیدمحبوبیت ایران رونزدمردم ترکیه درک خواهیدکرد.
حالا هی برین انتالیا وپولهاتونو بریزین تو گلوی اینها یی که چشم دیدن شما رو ندارن
به گاز ایران نظر منفی ندارند که مصرفش میکنن فقط به ملتش دارند . گازش رو هم مصرف نکنن دیگه اگه نگاهشون منفیه .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار