بازدید 11834

بخور و نخورهای مبتلایان به سرماخوردگی

یک کارشناس تغذیه معتقد است، افرادی که سرما خورده‌اند باید از مصرف خربزه و انگور پرهیز کنند.
کد خبر: ۴۴۲۸۷۳
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۰۳:۰۰ 21 October 2014
یک کارشناس تغذیه معتقد است، افرادی که سرما خورده‌اند باید از مصرف خربزه و انگور پرهیز کنند.

آرش نجفی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به آغاز فصل سرما و افزایش سرماخوردگی، از خوراکی‌هایی نام برد که می‌توان در کاهش و بهبود سرماخوردگی موثر باشد.

وی ادامه داد: اولین نکته برای بیماران دچار سرماخوردگی این است که از مصرف غذاهای کنسروی، سرخ شده و آماده پرهیز کنند و تا حد امکان غذاهای تازه و طبیعی مصرف کنند.

به گفته نجفی، این غذاها باید سبک و پرانرژی باشند، چون تحمیل کردن بار اضافه به بدن می‌تواند ضریب سیستم ایمنی را کاهش دهد.

این کارشناس تغذیه مصرف مایعات را برای کمک به افراد سرماخورده موثر دانست و یادآوری کرد: انواع مایعات از جمله چای کم رنگ داغ، چای سبز و نوشیدنی آبلیمو و عسل می‌تواند مفید باشد.

وی معتقد است، مصرف سوپ مرغ نیز به دلیل داشتن خواص ضد التهابی برای بهبود سرماخوردگی مفید است.

نجفی تصریح کرد: مصرف سیر تازه و منابع ویتامین C از جمله انواع مرکبات، فلفل دلمه‌ای، انواع توت و ... نیز برای سرماخوردگی مفید است و غذاهای غنی از روی از جمله گوشت قرمز، حبوبات و نخودفرنگی نیز می‌تواند مفید باشد.

این کارشناس تغذیه به افراد سرماخورده‌ توصیه کرد: از منابع سلنیوم و ویتامین E نیز استفاده کنند.

نجفی همچنین مصرف روغن‌های بدون چربی اشباع و امگا 3 را برای بهبود سرماخوردگی موثر عنوان و اظهار کرد: این نوع روغن در دانه‌های روغنی، غذاهای دریایی، روغن ذرت، روغن آفتابگردان و ... وجود دارد.

وی گفت: مصرف ماست پروبیوتیک نیز برای بهبود سرماخوردگی موثر است و موز نیز توصیه می‌شود.

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه سبزیجات خانواده شلغم، ترب سیاه و سفید و ... نیز برای سرماخوردگی مفید است، تاکید کرد: می‌توان داخل ترب را خالی کرد و آن را با عسل پر کرد و خورد و یا شلغم رنده شده را با عسل پخت و معجون حاصل را برای درمان سرماخوردگی استفاده کرد.

وی افزود: از بین ادویه‌ها نیز زنجبیل و فلفل قرمز برای سرماخوردگی مفید است، البته در صورتی که فرد حساسیت نداشته باشد.

نجفی به افرادی که سرماخورده‌اند توصیه کرد از مصرف غذاهای سرخ کردنی، قند و شکر مصنوعی و همچنین خربزه و انگور که منجر به ترشح هیستامین در بدن می‌شوند، خودداری کنند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر