بازدید 42678
پیشنهاد «تابناک» برای تأمین بودجه بستن مرزهای شرقی؛

با این طرح، می‌توان بدون دریافت بودجه، تروریست‌ها را ناکام کرد

سال‌های سال است که تا اتفاق شومی در مرزهای شرقی کشورمان رخ می‌دهد، پای تکمیل نشدن اجرای طرح بستن مرز‌ها به میان آمده و گلایه از تأمین نشدن بودجه مورد نیاز آن مطرح می‌شود. اکنون «تابناک» می‌خواهد پیشنهادی برای رفع این مشکلات بدون نیاز به بودجه مطرح کند که هم قابلیت اجرا در دیگر مرزهای کشور را داراست و هم می‌تواند طرح انسداد را به عالیت رین طرح ممکن مرزبانی ارتقا دهد.
کد خبر: ۴۴۲۰۹۹
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۱ 17 October 2014
هر بار که تروریست‌ها در مناطق شرقی کشورمان خرابکاری می‌کنند و فاجعه می‌آفرینند، بحث انسداد مرزهای شرقی، تنها راهکار مقابله با ایشان مطرح می‌شود؛ اما هیچ اتفاقی در عالم واقع رخ نمی‌دهد و پس از مدتی همه چیز فراموش می‌شود؛ فراموشی زمان داری که در حادثه بعدی منقضی می‌شود.

به گزارش «تابناک»، صبح امروز، سردار اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی، در حاشیه مراسم تشییع شهدای حادثه سقوط هواپیمای ناجا، پس از آنکه توضیحاتی درباره رویداد تلخ رقم خورده داد، تنها راه مقابله با تروریست‌های جیشی را ـ که ‌گاه خسارات و تلفاتی به مرزبانان کشورمان وارد می‌کنند ـ بستن کامل مرزهای شرقی خواند.

رئیس پلیس در حالی امن شدن مرزهای زابل و زاهدان را نمونه کاملی از برقراری امنیت منطقه با انسداد مرز دانست که مشکل پیش روی اجرای کامل این طرح را فقدان اعتبارات لازم خواند و پیرو آن از دولت و مجلس خواست که حمایت بیشتری از بودجه این طرح نشان دهند تا این طرح به ثمر نشسته و تروریست‌ها ناکام شوند.

این در حالی است که اگر این پیشنهاد فرمانده انتظامی را کنار امنیت برقرار شده در مناطقی که مرز در آن‌ها بسته شده قرار داده و فرض را بر حمایت تام و تمام دولتمردان و نمایندگان مجلس از این طرح در زمان تنظیم بودجه سال آتی قرار دهیم، باید بپذیریم که پیگیری عملیات ساختمانی انسداد مرز‌ها تا زمان محقق شدن بودجه آن، یعنی آغاز سال آتی، به تعویق خواهد افتاد که این گزاره معنایی نخواهد داشت، جز پایان عملیات ساختمانی انسداد مرز‌ها در پایان سال ۹۴ یا حتی زمانی دیر‌تر.

البته این تنها راه برای تأمین بودجه مورد نیاز در اجرای طرح بستن کامل مرز‌ها نیست. این را مزایای انسداد این مرز‌ها برای کشورمان می‌گوید؛ آنجا که می‌بینیم با بسته شدن مرز‌ها، از یک سو دست خرابکارانی چون مزدوران جیشی از میهنمان کوتاه خواهد شد و جان گرانبهای مرزبانانمان در معرض خطر قرار نخواهد گرفت و از سوی دیگر، قاچاق سوخت از کشورمان یا ورود مواد مخدر و شهروندان غیر قانونی رقم نخواهد خورد.

همین ملاحظات کافی است تا پیشنهاد درخور اندیشیدن به مسئولان دهیم که بر این باوریم اگر به کار بسته شده و بهانه تراشی در نقد آنجایی نداشته باشد، می‌تواند عملیات انسداد مرز‌ها را با شتاب بسیار پیش برده و در زمانی بسیار عاجل به پایان برساند.

بهترین نقطه برای آغاز این بحث، توجه به صرفه جویی سوخت است. به این صورت که ارزش سوختی را که به صورت قاچاق از مرزهای شرقی کشور خارج می‌شود محاسبه کنیم و بدانیم که اگر بتوانیم مانع خروج این سوخت از کشور شویم، دست کم به دو دلیل سود بزرگی نصیبمان شده است؛ نخست اینکه یارانه اختصاص داده شده به سوخت را در جیب همسایه شرقی کشورمان نریخته و آن را حفظ کرده‌ایم و دوم آنکه موجبات کاهش مصرف سوخت در کشور و نیز کاستن از فشار تولید و حتی واردات سوخت را فراهم آورده‌ایم.

بدین ترتیب می‌توانیم به مانند قراردادهای صرفه جویی انرژی که در دنیای وابسته به انرژیِ امروز، قرادادهای شناخته شده‌ای هستند، بخشی از عواید صرفه جویی حاصل شده را صرف امور دیگر کرده و هزینه انسداد مرز‌ها را نیز از دل این عواید بیرون بکشیم.

به عبارت بهتر، می‌توان گفت در ازای میلیون‌ها لیتر سوختی که با بستن مرز قاچاق نخواهد شد، بخشی از یارانه اختصاص داده شده به آن سوخت‌ها را به جای بودجه مورد نیاز برای مرز بندی، به طرح انسداد مرز‌ها تزریق کرد و مابقی آن را ـ که فعلا در سایه قاچاق سوخت، به جیب همسایه‌های شرقی کشورمان سرازیر می‌شود ـ صرف گسترش زیرساخت‌های کشورمان، از جمله بالا بردن سطح زندگی مردمان مرزنشین کرد.

با این طرح می‌توان بدون دریافت بودجه تروریست‌ها را ناکام کرد

شاید در اینجا این پرسش پیش آید که وقتی هنوز مرز‌ها بسته نشده و قاچاق ادامه دارد، از کدام صرفه جویی سخن می‌گوییم؟ در پاسخ به این پرسش، درخواهیم یافت که بر پایه قوانین موجود، تنها می‌توان درصورت رقم خوردن صرفه جویی بر عواید ناشی از آن حساب کرد و اصلا اساس شکل گیری سازمان بهینه سازی وجود چنین اصلی در قانون است.

با این ملاحظات، درخواهیم یافت که نخست باید انسداد مرز‌ها رقم بخورد و بعد به فکر عواید ناشی از آن باشیم و این موضوع می‌تواند به کل پیشنهاد را تحت الشعاع قرار داده و حتی آن را تهی از مغز جلوه دهد، حال آنکه این مشکل نیز راهکاری بسیار ساده دارد.

کافی است از مجموعه‌های تحت امر نیروی انتظامی کشورمان ـ که از قضا در میان بنگاه‌های اقتصادی نام و رسمی دارند ـ برای همکاری در این کار دعوت کنیم؛ برای نمونه، از بنیاد تعاون ناجا یا بانک وابسته به این یگان بخواهیم بخشی از سرمایه خود را ـ که‌ گاه وارد فاز ساخت و ساز در شهر‌ها هم می‌شود! ـ در طرح انسداد مرز‌ها سرمایه گذاری کنند.

بدین ترتیب می‌توان وقتی انسداد مرز‌ها به پایان رسید و عواید ناشی از صرفه جویی سوخت محقق شد، سرمایه این نهاد‌ها را با محاسبه سود به ایشان برگردانده و حتی تدابیری اندیشید که سرمایه گذاری مشابهی برای کنترل مرزهای دریایی کشورمان در دستور کار قرار گیرد.

اینجاست که اگر عزم مسئولان به همکاری ایشان در قالب طرحی ملی مثل انسداد مرز‌ها گره بخورد، می‌توان با یک تیر چند هدف را نشانه رفته و محقق کرد؛ اهدافی که کوتاه کردن دست خرابکاران، مزدوران و تروریست‌ها به تنهایی برای توجیه کل طرح کافی به نظر می‌رسد و محقق شدن مابقی را می‌توان ارزش افزوده این کار بزرگ و عام المنفعه دانست.

این در حالی است که اگر بخواهیم به این اهداف مهم و حیاتی، رفع نقص انسداد مرز‌ها در برخی نقاط را هم بیفزاییم، می‌توان ایجاد بازارچه‌های مرزی در راستای تأمین معاش مردم مرزنشین از راه‌های اصولی (نه قاچاق) را هم در دستور کار قرار داد و تدبیری اندیشید که سرمایه گذاران طرح بتوانند راه اندازی چنین مراکزی را هم جزو درآمدهای جانبی خود از مشارکت در طرح انسداد مرز‌ها دانسته و حتی در صورت تمایل، به سرمایه گذاری گردشگری خرید در این مناطق چشم بدوزند.

اینجاست که هم طرح انسداد مرز‌ها خیلی پیشتر از تصویب بودجه مورد نیاز در دولت و مجلس اجرا خواهد شد و به پایان خواهد رسید، هم صرفه جویی سوخت خیلی زود‌تر محقق خواهد شد، هم تروریست‌ها دستشان کوتاه خواهد شد، هم قاچاق مواد مخدر تا اندازه بسیاری کنترل خواهد شد، هم معاش مرزنشینان نادیده‌‌ رها نخواهد شد و ... .

این‌ها همه در حالی است که هنوز از ضرورت ورود مسئولان محلی به یاری رسانی برای اجرایی شدن این پیشنهاد نگفته‌ایم و تأکید نکرده‌ایم که امثال ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ستاد مبارزه با مواد مخدر، وزارت خانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اقتصاد و دیگر نهاد‌ها و ارگان‌ها نیز باید به همکاری ناجا و وزارت نفت برای تحقق این پیشنهاد ورود کرده و سهمی در تأمین بودجه این طرح و رفع موانع پیش روی اجرای آن داشته باشند.

با این تفاسیر، آیا جا ندارد منتظر اجرایی شدن این پیشنهاد باشیم و حتی انتظار بکشیم با بهره گیری از راهکار پیشنهادی یاد شده، طرح انسداد مرز‌ها به عالی ترین شیوه ممکن به اجرا درآمده و مدرن‌ترین سامانه‌ها در کنترل آن به کار گرفته شود؟
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۲۱
انتشار یافته: ۶۳
برای من سواله که واقعا میشه مرزی به این طول رو مسدود کرد ؟
با سلام
از سایت وزین تابناک خواهشمندیم این پیشنهاد را به صورت رسمی و مکتوب تقدیم دولت و مجلس نمایند.

با تشکر
پیشنهاد سبکی بود
احسنت
خدا شفات بده. یعنی:
خدا شفایت بدهد. آمین یا رب العالمین
تابناک! باز سبک مغزیت را علم کردی؟
نگارنده محترم تو باغ نیستند!
حفظ و نگهداری دیوار باید مرتب وجود داشته باشد
هر چند دو بار خوندم وهیچی نفهمیدم ولی طرح بسیار جامع وخوبیه ولی یکم کار بیشتری لازم داره اجرایی بشه
بهترین کار این که مرز ها رو مین گذاری کنند
من که نفهمیدم
ممنـــــــــــون.خسـتــــــــــــــــــــــه نباشین.
عالی بود
ميشه اين امر رو به قسمت هاي كوچك تقسيم كرد و به عهده شهر هاي مرزي گذاشته بشه
حرف .
چقدر نوشتی رک میگفتی راهش چی بود من که تا آخر خوندم نفهمیدم !!
خدا قوت تما قد به تمام مرزبانان ایران زمین خدا پشت و پناه شما عزیزان بودن شما باعث دلگرمی مردم ایران است
همیشه پایدار باشید
ما پیشنهاد بهتر از انسداد مرز هم داریم تابی ولی رسانه نداریم که بگیم چیکار کنیم؟؟
من بعنوان یک شهروند زاهدانی بشدت موافقم.
البته كه اگر مسئولين بخواهند بسيار ساده قابل اجرا است.
احسنت
این که پیشنهاد نیست, نتیجه طرح است.
گل گفتی اما هنوز خیلی چیزهای دیگه رو نگفتی.
ايده شما خوب است و من ايده شما را كامل تر ميكنم : با توجه به حجم عمليات عمراني كه بايد در مرزهاي كشور صورت گيرد تا انسداد مرزها تحقق يابد و با توجه به مسايل امنيتي و حاشيه‌هاي بسيار زياد اين پروژه توصيه ميشود تا نهادهايي مثل قرارگاه خاتم و زير مجموعه‌هاي اين نهاد بجاي رقابت نابرابر با بخش خصوصي در پروژه هاي عمران شهري با امكانات و تجهيزات و منابع خود وارد اين طرح ها شوند كه هم ملي است و هم رقيب خصوصي ندارد و هم با شعارها و اهداف اين نهادها سازگار است.
خوب است. برای بانک سرمایه گذار مثل احداث اتوبان و دریافت عوارض از آمد و شد خودرو می شود.
چنان گفتيد راه حل بدون بودجه كه گفتم الان با چيز عجيب و قريبي مواجه ميشم كه به ذهني كسي نميرسه! اينكه از اين جيب به اون جيبه، بعدشم قاچاق سوخت واسه مردم اونجا يه راه درآمد، اونجا كه چيزي ندارن جز اين، پس نياز كه اول از همه اشتغالرايي كنند، همه اينكارا هم پول ميخواد، پس بازم پيشنهاد شما نياز به بودجه داره.
پیشگیری همیشه بهتر از درمان بوده است. راه حل شما درمانی است. چرا راه حل پیشگیرانه ارائه نمی دهید؟ آیا دقت کرده اید که در استانهای شرقی کشور نرخ بیکاری به مراتب بیشتر از سایر استانهاست؟ متاسفانه جوانان مناطق مرزی بدلیل نداشتن شغل ، رو به قاچاق سوخت و مواد مخدر آورده اند . شما مشکل بیکاری و فقر را در این مناطق حل کنید ، مشکلات امنیتی نیز حل خواهد شد.
عالیه ولی بانک ها مگه تن به این کارها میدن داداش
طرح تابناک نشدنی است طرحی بهتر و شدنی سایت خبرده پیشنهاد کرده بود چند روز قبل از شما خیلی شدنیه
باسلام : متاسفانه در عصر ارتباطات و فناوریهای نو که دانشمندان ما در بیشتر آنها سرامد هستند هنوز بدنبال ساختن دژ و قلعه قرون وسطا هستیم ، با تعدادی از اساتید دانشگاه طرحهایی ابداع شده اند که هزینه مملکت را برای حفظ دلیرمردان مرز دار به ده درصد کاهش میدهند ، اگر فرد تصمیم سازی سراغ دارید ،بسم الله
تا وقتیکه دل مردم با دولت نباشه واینهمه تبعیض بین شهرهای بزرگ جون تهران وشیراز واصفهان وشمال با مناطق مرزنشین وجود داره مرزها را با مین هم نمیشه بست بهترین راه پخش درست سرمایه ملی وایجاد سیستم فدرالیسم درکشوره تا مردم هر منطقه خود را جزیی از این میهن عزیز بدانندواز پتانسیلهای بومی برای مهار بیکاری استفاده بکنند.
با بستن مرز زابل مقدار زیادی از زمین های کشاورزی مردم پشت دیوار مانده و افغان ها ادعای مالکیت آن را دارند.
2-با بستن مرز تعداد کثیری از مردم که از راه چتربازی امرار معاش می کردند ،بیکار شده و در حال گدایی یا دزدی هستند.
3- همه می دانند که قاچاق از هر نوعش باعث از بین رفتن تولید و سایر مشکلات اقتصادی می شود،ولی وقتی در کل سیستان 10 شرکت تولیدی یا کارخانه نیست با بستن مرز مردم زابل ازگشنگی رو به گدایی میاورند و مردم استانهایی که کارخانه و شرکت تولیدی دارند وضعیت بهتری پیدا می کنند،اول دولی باید فکری به حال مردم مرزنشین و بیچاره زابل بکند بعد مرز راببندد،اول کشاورزی و دامداری و صنعت و خدمات این منطقه را تامین کند بعد تنها راه امرار معاش مردم را با افتخار مسدود کند.
4-در چند سال گذشته تعداد 30000 خانوار زابلی اقدام به مهاجرت (فرار از گرسنگی)کرده اند خیلی از روستاها خالی از سکنه شده و شهر زابل در حال مردن است. اگر این نقطه از کشور کسی نباشد افغان ها راحت تا یزد و اصفهان خواهند آمد.
دولت میتونه این کارو به قرارگاه خاتم بسپره که هم قوی و هم با انگیزه هست.
پیشنهاد تابناک خیلی بجا وعالیست.ولی یک واقعیت وسوال اساسی این هست که این قضیه بااین اهمیت وحیاتی چرا یک سایت خبری به فکرش باشه چرا مقامات عالیرتبه امنیتی وسیاسی کشور براین کار اصرار ندارند.چرا؟فقط بودجه مشکل نیست،باید دستوری بشه موضوع به این مهمی.
سلام گر چه چند بار است این موضوع را نوشته ام و شما چاپ نکردید ولی باز می نویسم
من و دوستانم دستگاهی ساخته ایم که علاوه بر اینکه می تواند گوشی نگهبان و یا اینکه مرکز مخابرات کوچکی باشد می تواند همزمان دوربین یا هر دستگاهی مبتنی بر بستر IP به آن وصل کرد و بوسیله ارتباط فیبر نوری اطلاعات را به اتاق فرماندهی ارسال کرد من چند بار با پلیس مرزبانی تماس داشته ام و دستگاه را تایید کرده اند ولی می گویند بودجه نداریم آیا جان مردم و امنیت مرز درگیر این موضوع باید باشد نمی دانم
افرين، به نظر من حتي شماره حساب بدهند كه مردمي كه مايلند كمك كنند، حتي كمك اندك مردم جمع ميشه و به حل موضوع كمك ميكنه به اميد حق
عالیییییی
پیشنهادغیرعملی داده اید
اي باباتابناك جان شما هم داري حرف ميزنيا به جاي اين كار ما در شهرها بهتر سود ميكنيم حا لا يه چند نفر شهيد ميشن شما شلوغش ميكني. اه
عاقا رو این پیشنهاد هم میشه فکر کرد. اونقدر سوخت رو گرون کنید تا کسی نتونه بخره قاچاق کنه!!!
طرح خیلی خوبیه . اگر می شد قاچاقچیان مواد مخدر. فروشندگان . مصرف کنندگان . اشرار . مهاجران غیر قانونی دستگیر شده را بکار اجباری و مجانی در این طرح محکوم کرد . هم دیگه دست از اعمال خلافشون بر می داشتند هم بو دجه زندانها کم می شد و هم دیوار ساخته می شد و هم بودجه این دیوار از بیت المال هزینه نمی شد
اسلام وتشکرازپیشنهادشماکوگوش شنوا اگراجراشود آنهایی که یک شبه میلیلردرمی شوند چه کارکنند تازه افغانهایی که بصورت قاچاق واردکشورمی شوند وبرای اتشغال ارزان هم ازکارفرما وهم ازکارگر کارمزدمی گیرند چه کارکنند عزیز من مواظب باش ترورت نکنند
سلام
مناسب ترین راه واقعی کردن قیمت سوخت درمنطقه است وجبران هزینه های مترتبه به مردم ازطریق یارانه های ماهانه
والسلام
بنده به عنوان کسی که سالها دراستان سیستان وبلوچستان زندگی کرده ام ذکر این مطلب رابه مسئولین خدوم ضروری می بینم که انسداد مرزها زمانی موفق است که جهت اشتغالزایی هموطنان عزیز مرز نشین تدبیری صورت پذیرد درغیر این صورت افرادی که کار اصلیشان قاچاق سوخت است -وبنده درمواجه حضوری ، اکثرآنان راانسانهای شریفی دیدم که به خاطر بیکار بودن روی بدینکارآورده بودند وبه خاطر وجدان پاکشان به سمت حمل ونقل مواد مخدر نرفته بودند - روبه تجارت مواد مخدر آورده ویابراثر تبلیغات دشمنان جذب گروههای افراطی وتکفیری می شوند
بهترين راه براي انسداد مرزها اين است كه اين بار را بر دوش نيروهاي نظامي بگذاريم و صرفا نيروي انتظامي را متولي آن ندانيم يعني تيپ ها و لشكر هاي ارتش و سپاه به جاي اينكه در پادگانهاي شهري توان شان هدر برود بر اساس يك برنامه مثلا دوره هاي يك ماهه در مرز مستقر شوند و هرماه جايشان را به يگانهاي جديد بدهند. چطور ما در زمان جنگ مي توانستيم 1200 كيلومتر مرز را كنترل كنيم ولي الان نمي توانيم؟
كاملا با نظر شما موافقم. به نظر مياد كه اين كار مزاياي ديگري هم داشته باشد از اين قرار كه استفاده از نيروهاي بومي براي انجام عمليات بستن مرزها باعث كارآفريني در اين مناطق كه از محروم ترين مناطق كشور مي باشند شده و گامي براي ارتقاي سطح زندگي هم ميهنان مرز نشين برداشته مي شود.
اين طرح خيلي آبكي و بچه گانه است
به قول تابناک ، مسئولان با وقوع نا امنی در مرزها به فکر انسداد و تامین امنیت مرزهای کشور می افتند و سالانه بودجه های هنگفتی صرف این امر می شود این در حالی است که راههای دیگری علاوه بر انسداد مرزها وجود دارد :
به عنوان نمونه در استان ایلام که بیشترین مرز را با کشور عراق دارد یکی از امن ترین نقاط کشور محسوب می شود ، کمترین سرمایه گذاری برای امنیت هم انجام نشده است و فقط مردم هستند که امنیت را برقرار کرده اند در نقطه صفر مرزی ایلام در منطقه میمک مردم با استفاده از آبی که به کشور عراق رفته و هدر می رود اقدام به احداث باغ در مناطق عملیاتی کرده اند و عده زیادی هم در انجا ساکن شده اند ولی متاسفانه به جای آنکه مسئولان استانی و کشوری آنها را تشویق کنند و امکانات در اختیارشان بگذارند متاسفانه مانع کارشان هم می شوند و مسئولان مرزبانی هر ساله باغداران را مجبور می کنند به دایره تشخیص هویت برای انگشت نگاری و دریافت گواهی عدم سوء پیشینه بروند ، از جهاد کشاورزی گواهی بیاورند ، شورای بخش آنرا تایید کند ، و مبالغ زیادی هم بپردازند و برای برداشت محصول هم تنها صاحب کارت مجاز به تردد در مرز است و افراد دیگر نمی توانند به انجا مراجعه کنند و صاحب باغ نمی تواند برای افراد خانواده اش کارت بگیرد تا در موقع برداشت محصول یا کارهای باغ به او کمک کنند چون که شرط صدور کارت داشتن سند مالکیت است این کارها عملا باعث می شود که باغداران زمین های خود را رها کنند تا این مناطق مامن مناسبی برای اشرار و عوامل نا امنی و قاچاق کالا شود.
از مسئولان محترم تابناک تقاط می شود این مساله را مورد بررسی قرار دهند و از مسئولان محترم مرزبانی ایلام دلیل این سخت گیریها را جویا شوند.
ازاقای احمدی مقدم بپرسید اگه بوجه کم دارند پس چرا اخرسال بوجه های نیروی انتظامی رو به دولت باز می گرداندوهزاران سوال دیگر........
اگر مرز را ببندند تابناک جان رانت قاچاق سوخت را کجای دلمان جا بدیم. آقایان خودشان بهتر از همه میدانند ولی افسوس رمز یا حسین (ع) را سالهاست که فراموش کرده اند سیاسیون ما !!! اما مرزبانانمان ما هدیه جانشان این رمز را عاشقانه سینه به سینه منتقل میکنند تا شاید روزی پیدا شود گوش شنوایی در مجلس!
قاچاق چیان مواد مخدر در مرز ها قدرتمند هستند وقرن هاست مرز های شرق ایران در اختیار انهاست اگر تعداد پادگان های نظامی در شرق کشور زیاد تر شود وکنترل دقیق تری صورت گیرد همه این معضلات حل میشود اگر؟؟؟
برو بابا!!!
افرین ایا گوش شنوایی هست
یعنی سوخت را گران کنند؟ عجب طرحی!!!!
نظرات رو چرا منتشر نمی کنید؟
اینایی رو که شما گفتی همه میدونن.
دلیل این که شما همچین مطلبی رو گذاشتی اینه که همین چند روز پیش ضربه دیدیم
ولی چون ما مردم خوش خیالی هستیم بیخیالش میشیمو هیچ کاری نمیکنیم ایشالا موقع انقلاب مهدی مرزمون بسته میشه
اون موقع هم امام میاد میگه مرزو باز کنین
تابناك چرا چرند ميگي اين كجاش پيشنهاده؟؟؟؟
برای مسدود کردن تونلهایی که بعد از دیوارکشی می سازند هم ایده ای ارایه فرمایید.
من یادم هست مادرم در اول انقلاب جهت شرکت در جهاد کشاورزی برای جمع کردن کندم وکمک به کشاورزان بمزارع گندم رفته بود که نه تنها کندمی جمع نشده بود بلکه تمام مزرعه هم از بین رفته بوده کشاورزان دادشان در امده بود که بد بخت شدیم اینجا هم همین طور ....
فقط حرفه اين مطالب كه همه اين مسائل را مي دانند ولي نگفتي چطوري بايد ايم مرز بلند بالا را بست انگار دروازه خونه شون هست و بايد با يك دست كشيد و بستش ،كلي امكامات و ابزار و لجستيك و نيرون ميخواد كه اينها را به هيچ انگاشتي و فكر كردي درب خونه هست كه يك لحظه بسته مي شه
خوب است
سلام
من کارمندم بخدا حاضرم برای انسداد مرزها پول پرداخت کنم. شما شماره حساب بدید ببینید مردم کمک میکنند یا نه
لطفا منتشر کنید:
بابا شلوغش نکنید باید از هند بخواهیم که تجربیاتش در مقابله با نفوذ تروذیست ها از خاک پاکستان را در اختیار ایران بگذارد ان هنگام است که میتوانیم راه مبارزه موثر با تروریست های نفوذی از خاک پاکستان را پیدا کنیم....لطفا مسوولین پیگیری کنن
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل