بازدید 4044

مروری به دو سفر مهم روحانی

دیدار با 9 رییس جمهور، 5 نخست وزیر و سخنرانی در صحن علنی سازمان ملل از مهمترین فعالیت های سفر پنج روزه رییس جمهور به نیویورک برای شرکت در شصت و نهمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد بود.
کد خبر: ۴۳۸۶۷۴
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۲ 30 September 2014
دیدار با 9 رییس جمهور، 5 نخست وزیر و سخنرانی در صحن علنی سازمان ملل از مهمترین فعالیت های سفر پنج روزه رییس جمهور به نیویورک برای شرکت در شصت و نهمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد بود.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در سفر خود به نیویورک در حاشیه شصت و نهمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با روسای جمهوری ترکیه، ونزوئلا، فرانسه، اتریش، اسلوونی، بولیوی، سوییس، عراق و گینه و همچنین نخست‌وزیران ژاپن، انگلیس، عراق، گرجستان و لبنان و وزیر امور خارجه آلمان دیدار کرد و درباره مهم‌ترین مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی به بحث و تبادل نظر پرداخت.

رییس‌جمهور همچنین طی نشست‌هایی جداگانه در جمع نخبگان سیاسی اندیشکده‌های آمریکایی، اعضای اندیشکده‌های آمریکایی، فعالان و صاحبنظران و سرمایه‌گذاران شرکت های آمریکایی، رهبران جوامع اسلامی آمریکا، ایرانیان مقیم آمریکا، کارآفرینان ایرانی مقیم آمریکا و اساتید و دانشجویان ایرانی مقیم این کشور حاضر شد و دیدگاه ها و مواضع جمهوری اسلامی ایران را تشریح کرد.

روحانی در این سفر، ضمن گفت‌و‌گوی اختصاصی با شبکه‌های تلویزیونی PBS و CNN، طی نشستی مطبوعاتی در نیویورک به سوالات نمایندگان رسانه‌های بین المللی پاسخ داد.

رییس جمهور همچنین پس از سفر به نیویورک، در چهارمین اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر در آستراخان روسیه شرکت و با روسای جمهوری آذربایجان و روسیه دیدار و گفت و گو کرد.

روز شمار سفر 7 روزه رییس جمهور کشورمان به نیویورک و آستراخان و مهمترین مباحث مطرح شده توسط روحانی در این سفر یک هفته ای به شرح ذیل است:

دوشنبه 31 شهریور

رئیس جمهور عازم نیویورک شد. در این سفر حسین فریدون دستیار ویژه رییس‌جمهور، محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس‌جمهور، حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رییس‌جمهور و ... روحانی را همراهی کردند روحانی پیش از عزیمت به نیویورک در فرودگاه مهرآباد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در نیویورک مسئله ایران‌هراسی را مطرح می‌کنم.

سه شنبه 1 مهر

رییس‌جمهور وارد نیویورک شد و در بدو ورود به فرودگاه جان اف کندی نیویورک، مورد استقبال ظریف وزیر امور خارجه و سرپرست و اعضای نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد قرار گرفت.

روحانی در بدو ورود به نیویورک گفت: امسال راه‌های مقابله با تروریسم و خشونت را بررسی می‌کنیم. رییس جمهور پس از حضور در نیویورک، در جمع مدیران رسانه های آمریکایی بیان کرد: باید ریشه های تروریسم را خشکاند.

روحانی در اولین دیدار خود با سران کشورها، در دیدار با نخست وزیر ژاپن از او برای حضور در ایران دعوت کرد و گفت: نگاه ایران به ژاپن نگاه به یک دوست است. رئیس جمهور پس از آن در نشست سران در زمینه تغییرات آب و هوا شرکت و در اظهارات خود تاکید کرد: نمی‌توان به دلیل تحریم‌های غیرقانونی، سلامت مردم را به خطر انداخت.

رییس جمهوردر حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه دیدار و گفت‌وگو کرد. روحانی در این دیدار رسیدن سطح مبادلات ایران و ترکیه به 30 میلیارد دلار را حق دو ملت همسایه و دوست دانست.

روحانی همچنین در دیدار با نیکولاس مادورو، رییس جمهور ونزوئلا گفت: کشورهای قربانی تروریسم، در مبارزه با تروریسم باید پیشگام باشند.

رییس جمهور در چهارمین دیدار خود با سران کشورها با فرانسوا اولاند، رییس جمهور فرانسه دیدار کرد. روحانی خطاب به اولاند گفت: غرب باید درک کند که ایران قدرتی تأثیرگذار در منطقه است. رییس‌ جمهوری فرانسه نیز در این دیدار، با بیان اینکه مذاکرات ۱+۵ با ایران باید هر چه سریع‌تر به توافق نهایی برسد، گفت: این توافق می‌تواند روابط فی مابین را در سایه اعتماد به سطحی بالاتر از گذشته برساند.

چهارشنبه 2 مهر

روحانی در این روز با هانس فیشر، رییس جمهور اتریش دیدار و تاکید کرد: ایران می‌تواند مرکز انرژی مطمئنی برای اروپا باشد.

رییس جمهور همچنین در دیدار بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد گفت: در صورتی که حقوق ملت ایران مورد خدشه قرار نگیرد، آماده توافق هستیم. روحانی همچنین یادآور شد که جهان امروز با مشکلات فراوانی از قبیل تروریسم ، خشونت و تهدیدهای زیست محیطی مواجه است، اما بزرگترین مشکل، هژمونی قدرت‌های بزرگ و بی‌عدالتی در دنیای امروز است.

در این دیدار دبیرکل سازمان ملل با اشاره به اینکه مذاکرات آرام – آرام به خانه نهایی نزدیک می‌شود، گفت: امیدوارم همه طرفین فرصت موجود را از دست ندهند، زیرا دستیابی به توافق جامع به نفع همگان است و این امر جز با انعطاف و اتخاذ راه‌حل‌های میانه‌روانه محقق نخواهد شد.

روحانی در این روز در پربیننده ترین تاک شو جهان حاضر شد و به سوالات چارلی رز در شبکه پی. بی. اس پاسخ داد و گفت: اهل دیدارهای نمایشی نیستیم. او همچنین در هتل محل اقامت خود در نشست با نخبگان سیاسی اندیشکده‌های آمریکایی، تهدید ایران را بی نتیجه دانست و بیان کرد: حمله خودسرانه به کشورها، هرج و مرج است.

اما مهمترین دیدار رییس جمهور در این روز انجام شد. روحانی به درخواست نخست وزیر انگلیس برای دیدار پاسخ مثبت داد تا تاریخ ساز شود؛ چرا که این اولین دیدار عالی رتبه ترین مقامات اجرایی ایران و انگلیس پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود. روحانی در دیدار با کامرون گفت: استفاده ابزاری از تروریسم نتیجه عکس خواهد داد. رییس جمهور در این دیدار همچنین فتوای رهبر معظم انقلاب را بزرگترین تضمین برای عدم انحراف فعالیت های صلح آمیز هسته ای دانست.

دیوید کامرون نیز در این دیدار با اشاره به اختلاف نظرهای ایران و انگلستان در سالهای اخیر، فرصت برای بازسازی روابط دو جانبه ایران و غرب را مهم دانست و گفت: ظرفیت های زیادی در حوزه اقتصاد و موضوعات علمی برای همکاری و گفت و گو میان دو کشور وجود دارد.

دیدار روحانی و کامرون که می توانست گامی بزرگ در جهت بهبود روابط باشد با سخنان کامرون در صحن علنی به حاشیه رفت، چرا که کامرون در سخنرانی خود مدعی شد: ما با ایران اختلاف نظرات شدیدی داریم. حمایت ایران از سازمان‌های تروریستی و برنامه اتمی‌اش تهدیدی برای مردم ایران است. تمامی این مسائل باید تغییر کند. البته باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا در سخنرانی خود خطاب به ایران گفت که اجازه ندهید فرصت از دست برود.

در این روز روحانی در دیدار با رییس جمهور اسلوونی بر گسترش روابط دوجانبه تاکید کرد. او همچنین در دیدار با رییس شورای اروپا گفت: هیچ توافقی نباید پایه‌گذار تبعیض باشد.

پنج شنبه 3 مهر

رییس جمهور در جمع فعالان، صاحبنظران و سرمایه گذاران شرکت های آمریکایی، اقتصاد ایران را شاهراهی برای تجارت جهانی دانست. او همچنین در دیدار رییس‌جمهوری بولیوی اظهار کرد: رابطه با کشورهای انقلابی و مستقل برای تهران مهم است.

روحانی با نخست وزیر عراق نیز دیدار کرد و گفت: برای کمک به توسعه و امنیت عراق از کسی اجازه نخواهیم گرفت. روحانی همچنین در جمع رهبران جوامع اسلامی آمریکا بیان کرد: تلاش‌ها برای معرفی اسلام به عنوان دین خشونت ناکام خواهد ماند.

در این روز رییس جمهور در صحن علنی سازمان ملل به سخنرانی پرداخت و اظهار کرد: تنها راه‌حل موضوع هسته‌ای مذاکره است. روحانی همچنین رویکرد اصولی ایران را پایان‌ بخشیدن به توهم ایران‌هراسی دانست.

روحانی در ادامه دیدارهای خود نیز با سران کشورهای سوییس و گرجستان دیدار و گفت و گو کرد.

جمعه 4 مهر

رییس جمهور در دیدار ایرانیان مقیم آمریکا گفت: فضای دنیا نسبت به ایران تغییر کرده و کلید موفقیت ما واگذاری امور به کارشناسان است.

روحانی همچنین با وزیر امور خارجه آمریکا دیدار کرد. او در این دیدار یادآور شد: اراده سیاسی ۱+۵، دستیابی به توافق را امکان‌پذیر می‌کند. پس از این دیدار، فرانک والتر اشتاین مایر گفت: هیچ‌گاه تا این اندازه به حصول توافق هسته‌ای نزدیک نبوده‌ایم.

رییس جمهور در جمع کارآفرینان ایرانی مقیم آمریکا نیز بیان کرد: سرمایه گذاران ایرانی برای مشارکت در پروژه ها اولویت دارند. روحانی همچنین در گفت و گو با شبکه سی. ان. ان مذاکره را تنها راه توافق بر سر موضوع هسته‌ای ایران دانست.

روحانی در این روز در نشست خبری با رسانه های بین المللی و داخلی با بیان این که دیدار با اوباما در برنامه هایش نیست، گفت: بمباران هوایی، تروریسم را از بین نمی برد.

شنبه 5 مهر

رییس جمهور در این روز در دیدار با نخست وزیر لبنان، خشونت و تروریسم را مشکل اصلی خاورمیانه دانست. او همچنین با رییس جمهور گینه و اساتید، دانشجویان و دانش پژوهان ایرانی مقیم آمریکا دیدار کرد.

روحانی پس از سفر چهار روزه خود به آمریکا، برای شرکت در چهارمین اجلاس کشورهای حاشیه دریای خزر، نیویورک را به مقصد آستراخان ترک کرد.

رییس جمهور یک شنبه وارد آستراخان شد و دوشنبه در دیدار با رییس جمهور آذربایجان از اراده جدی مقامات تهران – باکو بر توسعه روابط سخن گفت. روحانی همچنین در سخنرانی خود در چهارمین اجلاس سران کشورهای ساحلی خزر گفت: تدوین رژیم حقوقی خزر طوری باشد که نسل‌های آینده بر ما درود بفرستند.

روحانی پس از پایان مراسم امضای ۴ سند همکاری توسط کشورهای ساحلی دریای خزر یادآور شد: برای تامین امنیت دریای خزر و سواحل آن نیاز به کشورهای خارجی نیست. رییس جمهور همچنین با رییس جمهور روسیه دیدار کرد. روحانی و پوتین در این دیدار روند همکاری های دوجانبه را بررسی کردند.

رئیس جمهور پس از پایان سفر هفت روزه خود به نیویورک و آستراخان روسیه جهت شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل و چهارمین اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر دوشنبه شب وارد فرودگاه مهرآباد تهران شد. روحانی پس از ورود به تهران در جمع خبرنگاران در ارزیابی سفر خود به نیویورک، اظهار کرد: امسال شاهد اراده جدی تری در زمینه موضوع هسته ای ایران بودیم؛ گویی همگان مصمم هستند تا برای برنامه هسته‌ای ایران راه حل درستی پیدا کنند.

روحانی با اشاره به دیدارش با کامرون گفت: نخست وزیر انگلیس درخواست ملاقات کرد، ما پذیرفتیم و با او ملاقات کردیم. ما در این دیدار در مورد بحث هسته‌ای گفت‌وگو کردیم. این بحث، بحث خوبی بود گرچه به طور معمول اختلاف نظرهایی دیده می‌شود. ما همچنین درباره موضوع خشونت و تروریسم، مسائل منطقه و بی ثباتی منطقه بحث مفصلی انجام دادیم. ما در این مورد تذکر دادیم که تا به حال غرب چه شیوه‌هایی اتخاذ کرده است و باید چگونه مسیر را تصحیح کند.

رییس جمهور در واکنش به اظهارات نخست وزیر انگلستان در مجمع عمومی سازمان ملل اظهار کرد: اینکه نخست وزیر انگلستان بعدا در نطق خود در مجمع عمومی سازمان ملل جمله ای مطرح کرده به نظر من جمله ای نادرست و غیرقابل قبول بوده است که پاسخ آن را نیز وزارت خارجه داده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار