بازدید 26907
نگاهی به لژیونرهای ایرانی در پایان فصل نقل و انتقالات تابستانی؛

وقتی لیگ ستارگان قطر از لیگ‌های اروپایی بهتر است

نگاهی به لیست لژیونرهایی ایرانی، نشان می‌دهد که گویا ایرانی‌ها دلارهای شیوخ عرب را بر بازی در لیگ‌های پر‌مخاطره اروپایی ترجیح می‌دهند و به این ترتیب، وضعیت لژیونرهای ایرانی در فصل پس از جام‌جهانی به ‌گونه‌ای است که لیگ ستارگان قطر، سهم بیشتری از لژیونرهای ایرانی را در خود جای داده است.
کد خبر: ۴۳۲۲۱۸
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۶ 06 September 2014
وقتی لیگ ستارگان قطر از لیگ‌های اروپایی بهتر استنگاهی به لیست لژیونرهای ایرانی نشان می‌دهد که فوتبال ما با دو نسل متفاوت از بازیکنان روبه‌رو‌ست؛ نسل نخست، بازیکنان کنونی تیم ملی هستند که گویا در میانه عمر فوتبالی خود، دست از تجربه‌اندوزی در لیگ‌های سطح اول اروپایی کشیده‌اند به مال‌اندوزی در لیگ‌های دسته چندم عربی روی آورده‌اند.

در مقابل این گروه، البته نسل جدید فوتبالیست ایرانی است که در سال‌های نزدیک جایگزین نسل قبل می‌شوند و با هوش و درایت حضور در سطح اول فوتبال اروپا را برگزیده تا کیفیت بازی خود را بالا‌تر ببرد، به‌ گونه‌ای که این روز‌ها کیفیت لژیونرهای تیم جوانان و امید از تیم بزرگسالان بهتر است.

به گزارش «تابناک»، قضاوت‌ها درباره نحوه بازی ایران در جام‌جهانی متفاوت است. عده‌ای بازی‌های ایران را درخشان می‌دانند و دیگران آن را بزدلانه ‌می‌خوانند؛ اما نحوه نمایش ایرانی‌ها در جام‌جهانی هر چه بود، کیفیت و کمیت لژیونرهای ایرانی پس از جام‌جهانی تابعی از همین نوع نمایش است، به گونه‌ای که این روز‌ها بازیکنان ایرانی غالبا در لیگ‌های عربی بازی می‌کنند و دیگران هم در دسته دو اروپا حضور دارند و تنها سه بازیکن در لیگ‌های روسیه، پرتغال و سوئیس در لیگ دسته اول هستند.

بنا بر این گزارش، هرچند فصل نقل و انتقالات با سپردن دژاگه و گوچی به لیگ امارات قطر، خاطر فوتبال‌دوستان ایرانی را آزرد، در مقابل پیوستن عزت‌اللهی به اتلتیکو مادرید و حضور درخشان جهانبخش و آزمون در لیگ‌های هلند و روسیه، موجب خوشحالی و امیدواری فوتبال‌دوستان ایرانی شده است.

گزارش زیر نگاهی دارد به لژیونرهای این فصل فوتبال ایران.

اشکان دژاگه - از فولام انگلستان به العربیه قطر


وی در چند سال اخیر، بهترین لژیونر تیم ملی کشورمان بود و پس از سال‌ها حضور موفق در بوندسلیگا برای به دست آوردن تجربه‌های جدید راهی لیگ بر‌تر انگلستان شد و یک فصل موفق را در فولام گذراند؛ هرچند تیمش در پایان فصل به لیگ پایین‌تر، چمپیونز شیپ انگلستان‌ سقوط کرد، او یکی از تأثیرگذار‌ترین بازیکنان تیمش بود که خیلی‌ها حدس می‌زدند بار دیگر در لیگ بر‌تر بازی کند؛ اما دژاگه در تصمیمی عجیب و به ‌رغم داشتن پیشنهاد از تیم‌های اروپایی، راهی لیگ ستارگان قطر شد تا بسیاری از هوادارانش را ناامید کند. بازیکن ۲۷ ساله تیم ملی فوتبال ایران با قراردادی سه ساله و در ازای دریافت رقم چشمگیر ۵ میلیون پوند، راهی حاشیه خلیج فارس شد تا لیگ ستارگان قطر یک ستاره درخشان داشته باشد. اشکان دیججاجه!

وقتی لیگ ستارگان قطر از لیگ‌های اروپایی بهتر است

رضا قوچان نژاد ـ لیژ بلژیک (به صورت قرضی به چارلتون انگلستان)ـ الکویت کویت

هنوز هواداران ایرانی از شوک پیوستن اشکان دژاگه به العربیه بیرون نیامده بودند که خبر پیوستن گوچی به الکویت بر بهت آن‌ها افزود. در حالی که کارلوس کی‌روش از پیوستن دژاگه به لیگ قطر انتقاد کرده بود، تنها گلزن تیم او در جام‌جهانی سر از یک لیگ به مراتب بی‌کیفیت‌تر از قطر درآورده بود؛ الکویت کویت. تیمی که حتی فرصت حضور در جام باشگاه‌های آسیا را هم ندارد.

رضا قوچان نژاد که سال گذشته یک نیم فصل ناامیدکننده را در لیژ بلژیک گذرانده بود در نیم فصل به صورت قرضی به چارلتون پیوست و بسیار مورد توجه هواداران و رسانه‌های این تیم قرار گرفت. او با به ثمر رساندن تک گل ایران برابر بوسنی در جام‌جهانی به تنها بازیکن تاریخ این باشگاه تبدیل شد که در جام‌جهانی گل زده است. در حالی که سایت باشگاه چارلتون در تابستان امسال از انتخاب شماره پیراهن گوچی هم خبر داده بود، موج عربی او را هم ربود تا سر از اردو‌ الکویت در قاهره در‌بیاورد.

مهرداد پولادی ـ پرسپولیس تهران ـ الشهانیه قطر


لیگ ستارگان قطر یکی دیگر از ستارگان فوتبال ایران را بلعید. هرچند مهرداد پولادی ‌فصل قبل در بیشتر اوقات مصدوم بود، در جام‌جهانی به پدیده تیم ملی فوتبال ایران بدل شد و بازی‌های فوق‌العاده‌اش، موجب گشت تا خیلی‌ها او را در فوتبال اروپا ببینند. برای همین هم به ‌رغم شروع فصل برای پرسپولیس پولادی به دنبال تیم در اروپا بود؛ اما با بسته شدن پنجره نقل و انتقالات تابستانی پولادی هم از اروپا جا ماند و راهی لیگ ستارگان قطر شد تا ۶۰۰ هزار دلار دریافت کند. البته وضعیت حضور او در قطر هنوز در هاله‌ای از ابهام است و باشگاه پرسپولیس بر این باور است که او بدون اجازه به این تیم پیوسته و به راه‌های ‌قانونی به دنبال بازگرداندن‌ اوست. ژ

سید جلال حسینی ـ پرسپولیس تهران ـ الاهلی قطر


یکی دیگر از خوب‌های ایران در جام‌جهانی هم امسال راهی لیگ قطر شد. سید جلال حسینی، مدافع مستحکم تیم ملی و باشگاه پرسپولیس که سال گذشته خیال دایی را از خط دفاعی راحت کرده بود، در پی اختلافات مالی با باشگاه پرسپولیس، راهی لیگ قطر شد تا همبازی مجتبی جباری شود.

مجتبی جباری ـ تمدید با الاهلی قطر


این روز‌ها ستاره سال‌های گذشته استقلال به دنبال این است که از سال‌های باقی مانده فوتبال خود خوب پول دربیاورد و چه جایی برای این کار بهتر از لیگ قطر.

جباری حتی برای این منظور قید جام‌جهانی را هم زد و با ترس از مصدوم شدن در فشارهای دوران جام‌جهانی پیش از آغاز این رقابت‌ها از تیم ملی خداحافظی کرد. او که فصل پیش جانشین فریدون زندی در این تیم شده بود؛ آنقدر در لیگ قطر خوش درخشید که شیوخ قطری با دلار‌هایشان او را برای دو سال دیگر در این باشگاه نگه داشتند و البته خیلی زود هم نتیجه سرمایه‌گذاری‌شان را دیدند.

جباری در همین شروع لیگ قطر، آنقدر خوب بود که به عنوان بازیکن ماه این لیگ هم برگزیده شد. جباری اگر روی گفته‌اش ‌بماند، دیگر به تیم ملی برنخواهد ‌گشت؛ اما احتمال دارد پس از چند سال ماجراجویی سودآور در قطر برای سال‌های خداحافظی به استقلال بازگردد. سرنوشت مجتبی جباری درس خوبی است برای اینکه بدانیم لیگ‌های عربی چه بلایی بر سر فوتبال ما آورده‌اند.

پژمان منتظری ـ تمدید با ام‌صلال قطر


مدافع تیم ملی در جام‌جهانی پیش از این رقابت‌ها خیال خود را راحت کرد و با ام‌صلال قطر یک فصل دیگر تمدید کرد تا همچنان به مانند بسیاری دیگر از ایرانی‌‌ها مهمان لیگ قطر باشد.

وقتی لیگ ستارگان قطر از لیگ‌های اروپایی بهتر است

سعید عزت‌اللهی ـ ملوان بندر انزلی ـ اتلتیکو مادرید اسپانیا

کاپیتان تیم ملی جوانان کشورمان با هفده سال سن، بهترین خبر روزهای نقل و انتقالات را به هواداران ایرانی فوتبال داد. او که فصل گذشته فرصت چندانی برای بازی در ترکیب ملوان‌ پیدا نکرده بود، از مدت‌ها پیش و در جریان باز‌های تیم‌های ملی رده‌های پایه کشورمان مورد توجه استعدادیاب‌های اتلتیکو قرار گرفته بود و تابستان امسال با یک قرارداد یک ساله ـ که قابلیت تمدید تا چهار سال را هم دارد ـ به تیم اتلتیکو مادرید، قهرمان فصل گذشته لالیگا پیوست.

البته عزت‌اللهی به دلیل اینکه هفده ساله است، نمی‌تواند برای اتلتیکو بازی کند و در تیم جوانان این باشگاه به میدان می‌رود؛ اما پس از هجده ساله شدن، می‌تواند به تیم بزرگسالان بپیوندد. او از آن دست استعدادهای آینده‌دار فوتبال ماست که انتخاب درستی انجام داده و از آغاز دوران حرفه‌ای فوتبالش سطح اول فوتبال دنیا را تجربه می‌کند.

نوید ناصری ـ بیرمنگام سیتی


یکی دیگر از استعدادهای جوان ایرانی که به چمپیونز شیپ انگلستان پیوسته است. هافبک تهاجمی هفده ساله‌ ایرانی ساکن انگلیس با بستن قرارداد رسمی با بیرمنگام و عضویت در تیم زیر ۲۱ ساله‌های این باشگاه درآمد. ناصری از آن دست بازیکنان پرورش یافته در خارج از ایران است که با موج فراخوانی به تیم ملی، سر از تیم علی دوستی مهر درآورد.
 
نوید ناصری ‌در اروپا به دنیا آمده و در منچستر بزرگ شده و پدر و مادری ایرانی دارد. این بازیکن از کودکی در مدارس فوتبال عضویت داشته و از نونهالی تحت نظر آکادمی‌های منچستریونایتد و بلکبرن بوده است. او یک سال نیز رسما در تیم نوجوانان «بری» بازی کرده است.

اکنون نوید ناصری‌ تنها مهاجم ایرانی لیگ انگلستان بوده و امیدوار است با درخشش در تیم زیر ۲۱ سال بیرمنگام هر چه زود‌تر به سطح اول فوتبال این کشور و البته تیم ملی کشورمان برسد.


وقتی لیگ ستارگان قطر از لیگ‌های اروپایی بهتر است

سردار آزمون ـ روبین کازان روسیه

از معدود بازیکنان ایرانی است که در لیگ دسته اول یک کشور اروپایی بازی می‌کند و البته خوب هم بازی می‌کند. استعداد بر‌تر فوتبال ایران که فرصت حضور در جام‌جهانی را نیافته بود، به ‌رغم اینکه در تابستان مورد توجه باشگاه‌های آرسنال و آ. ث میلان قرار گرفته بود، ‌ترجیح داد به جای نیمکت نشینی در یک تیم بزرگ در روبین کازان خود‌ جایگاهش را تثبیت کند.
سردار آزمون این روز‌ها بازیکن کلیدی روبین‌کازان است که هم خوب گل می‌زند و هم خوب گل می‌سازد و به ستاره تیمش تبدیل شده است. آزمون در زمره آن بازیکنان جوانی است که آینده فوتبال ایران به ساق پاهای او بسته شده است.

علیرضا جهانبخش ـ نایمخن هلند


یکی دیگر از جوانان ایرانی که در جام‌جهانی به عنوان بازیکن جانشین بازی‌های خوبی از خود به نمایش گذاشت. او هم از نسل بازیکنان جوان با استعدادی است که به جای دل بستن به پول‌ باشگاه‌های عربی و میلیارد‌ها تومان داخلی، تصمیم گرفته ‌در اروپا بازی کند. او که فصل خوبی را در نایمخن گذرانده، با سقوط این تیم به دسته پایین‌تر ساز جدایی کوک کرده بود؛ هرچند یکی دو مشتری دست به نقد از تیم‌های دسته اولی هلند داشت، سرانجام در‌‌ همان نایمخن‌ ماند تا هواداران این تیم خوشحال و خوشحال‌تر شوند.

جهانبخش در هفته گذشته بسیار خوش درخشید و در حالی که تیمش عقب افتاده بود، دو گل به ثمر رساند و دو پاس گل داد تا منجی تیمش باشد. او اکنون آماده‌ترین لژیونر تیم ملی فوتبال ماست و با توجه به سن کم و استعداد بالایی که دارد، روزهای خوبی انتظار او را می‌کشد.

کریم انصاری‌فر ـ تراکتورسازی تبریز ـ اوساسونای اسپانیا


آقای گل لیگ سیزدهم پس از جام‌جهانی، تصمیم قاطع خود‌ را برای حضور در اروپا گرفت و به ‌رغم پیشنهاد‌ خوب داخلی راهی اروپا شد تا سرانجام سر از اوساسونای اسپانیا درآورد و هم‌بازی کاپیتان نکو شود. انصاری‌فر ۲۴ سال ‌دارد و به نظر فرصت خوبی است تا با بازی در لیگ دسته پایین‌تر اسپانیا، خودش را به سطح اول فوتبال اروپا برساند.

جواد نکونام ـ الکویت کویت ـ اوساسونای اسپانیا


کاپیتان بار دیگر به پامپلونا بازگشت. نکونام که فصل گذشته در پی اختلافات با قلعه‌نویی در نیم فصل راهی کویت شده بود، امسال و در فصل نقل و انتقالات هم بسیار پیگیر بود تا بار دیگر به استقلال بازگردد تا به قول خودش با پیراهن تیم محبوبش از فوتبال خداحافظی کند. اما اختلافات او و قلعه‌نویی، هم پای او را از استقلال برید و هم منجر به یکسری اتفاقات عجیب و غریب میان این دو شد. نکونام که از بازیکنان با سابقه اوساسوناست، پیش از ترک این تیم حتی فرصت حضور در کادر فنی این تیم را هم داشت و حالا بار دیگر به اسپانیا بازگشته تا روابط خود با اوساسونا را ترمیم کند. کاپیتان سابق اوساسونا در یکی، دو بازی نخست این تیم به دلیل مشکلات مجوز نتوانست برای این تیم بازی کند.

دنیل داوری ـ آینتراخت براینشوایگ آلمان ـ گراس هاپرز سوئیس

دنیل پیش از جام‌جهانی تکلیف خودش را مشخص کرد و به جای بوندسلیگای دو تصمیم گرفت که در دسته اول فوتبال سوئیس بازی کند. خیلی‌ها البته به تصمیم او خرده گرفته ‌و مدعی بودند شاید با درخشش در جام‌جهانی، مشتری‌های بهتری پیدا کند؛ اما داوری هیچ شانسی برای بازی در جام‌جهانی نیافت تا فصل بعد را در گراس هاپرز گذراند.

علیرضا حقیقی ـ روبین‌کازان روسیه ـ پنافل پرتغال


یکی دیگر از معدود بازیکنان ایرانی که در دسته اول یک تیم اروپایی بازی می‌کند. ستاره تیم ملی در جام‌جهانی که فصل گذشته‌ قرضی از روبین‌کازان به لیگ دسته دو پرتغال رفته بود، پس از سه بازی در جام‌جهانی و درخشش در دو بازی، توانست خودش را از دسته دو پرتغال به دسته اول این کشور برساند و حالا بازیکن پنافل بشود. بازی او در هفته اول لیگ پرتغال مورد توجه رسانه‌های پرتغالی قرار گرفته است.

‌استیون بیت‌آشور ـ وایت‌کپس ونکوور ـ لیگ آمریکا


بازیکن ایرانی تیم وایت کپس ونکوور که در لیگ دسته اول امریکا بازی می‌کند و ستاره تیمش هم هست. بیت‌آشور یک سالی است ‌در موج فراخوانی ستاره‌های پرورش یافته در خارج از ایران به تیم ملی دعوت شده و چند بازی هم با پیراهن تیم ملی انجام داده؛ اما به رغم حضور در برزیل، فرصت بازی در زمین را نیافت. او هم‌اکنون در وایت‌کپس ونکورو بازی می‌کند و دفاع راست فیکس این تیم است.

مسعود شجاعی - بدون تیم

بازیکن سابق اوساسونا و لاس‌پالماس همچنان به ‌دنبال تیم در دسته دو اسپانیاست و همین روز‌ها، خبر پیوستن او به یک تیم اسپانیایی منتشر می‌شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۲
در مورد آزمون فکر می کنم اشتباه می کنید. سردار بیشتر نیمکت نشین است تا بازیکن اصلی
بهتر است این لیگ های پر هزینه و بی فایده مخارجش صرف درد های مسلمان مظلوم غزه و دیگر بلاد اسلامی شود
خب طبیعی که اشکان باید ب فکر اینده بعد بازیگری باشه وقتی شما هم ۲۸ ساله باشی همین کارو میکنی
باید منطقی بود،ب نظر من تمام بازیکنان تصمیمات مناسبی رو برای ادامه فعالیتشون گرفتند
وقتی اشکان به تیم قطری رفت همه ناراحت شدیم،چرا؟ چون او تنها امید ما برای بازی در تیم های بزرگ اروپا بود و ما توجهی به سن و سال و اینده بعد فوتبالی او نکردیم،ما دوست داشتیم احساس غرور کنیم،ما خودمان را میبینیم بدون توجه ب زندگی اینده اشکان
لیگ اروپا شده سکوی پرتاب به لیگ قطر!!!!!!!!!!!!!!!
حیف دژاگه که به خاطر پول به یکی از بدترین لیگ های دنیا رفت و در اروپا نموند
عمر بازی یک فوتبالیست کوتاه است و هرگاه ممکن است آسیب جدی ببیند بنابراین باید بیشترین پول را در زمان بازی کسب کند تا بیمه باقیمانده عمر خودش و خانوادش باشد
به نظر من دیگه باید قید بازیکنهای مسن مثل نکو نام و تیموریان وغیره رو بزنن و با این جوانها ادامه بدن
سردار ازمون که قراردادش تمام شد و به ایران برگشت از بین همه اینها فقط جهانبخش و عزت الهی بقیه بازیکنهای دوراندیشی نیستند
حال این خوبه یا بد ؟
چرا گوچی به اوساسونا نمیره
به نظم باید تیم های خیلی به جوون ها بها بدن چون به سودشون
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار