بازدید 22426
۴

تولید شیرخشک کودک با روغن پالم در ایران

روغن پالم به خودی خود مضر یا آلوده نیست و تنها مصرف زیاد آن عوارض قلبی و عروقی به همراه دارد.
کد خبر: ۴۲۸۶۳۸
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۹ 24 August 2014
روغن پالم به خودی خود مضر یا آلوده نیست و تنها مصرف زیاد آن عوارض قلبی و عروقی به همراه دارد.

پایگاه خبری تحلیلی خردادنیوز امروز - یکشنبه - در مطلبی با عنوان ˈ پزشکان پاسخ دهند: روغن پالم برای کودک مفید است یا نه؟ تولید شیرخشک کودک با روغن پالم در بزرگترین کارخانه شیرخشک ایران می نویسد : براساس تحقیقات صورت گرفته، با وجود این سووال اینجاست که تولید شیرخشک کودک با روغن پالم به لحاظ بهداشتی کار درستی است یا نه؟ این سوال را باید پزشکان پاسخ دهند.

هنوز مدت زیادی از جنجال مربوط به آمیختگی روغن پالم به صورت غیرمجاز با برخی محصولات لبنی نمی گذرد که مشخص شده بزرگ ترین کارخانه شیرخشک کودک در ایران، برای تولید محصولات از روغن پالم استفاده می کند.

براساس تحقیقات صورت گرفته، روغن پالم به خودی خود مضر یا آلوده نیست و تنها مصرف زیاد آن عوارض قلبی و عروقی به همراه دارد. باوجود این سووال اینجاست که تولید شیرخشک کودک با روغن پالم به لحاظ بهداشتی کار درستی است یا نه؟ این سوال را باید پزشکان پاسخ دهند.

شرکت شیرخشک «پ» که بزرگترین تولیدکننده شیرحشک ایران است، محصولات لبنی متعددی تولید می کند و از آن جمله شیرخشک کودک است که در آن روغن گیاهی وجود دارد.

این پایگاه خبری می نویسد : براساس مناقصه شرکت شیرخشک «پ» که در روزنامه جام جم 15 خرداد منتشر شده است، شرکت مناقصه خرید 1200 تن روغن گیاهی برگزار کرده است.

اما با مراجعه به سایت شرکت و دانلود اسناد مناقصه متوجه میشویم منظور از روغن گیاهی، همان روغن پالم است.

خردادنیوز بدون قضاوت در مورد این ماجرا تنها یک سووال را مطرح می کندکه چقدر روغن پالم در شیرخشک کودک وجود دارد و آیا این میزان روغن پالم، برای کودک ضرری ندارد؟

جوابیه شرکت شیر خشک نوزاد پگاه:

شرکت های تولیدکننده  شیر خشک نوزاد محصولات لبنی  معمولی  تولید نمی کنند و محصول اصلی آنها شیر خشک مخصوص اطفال است که با سخت گیرانه ترین استانداردها و تحت شدید ترین نظارتها تولید می شود . شرکت شیر خشک نوزاد پگاه  با امکانات پیشرفته و منحصر به فرد و استفاده از آخرین تکنولوژی روز دنیا، تنها تولید کننده کاملاً ایرانی شیر خشک نوزاد در کشور است.

در پایگاه خبری تابناک خبری  تحت عنوان(تولید شیر خشک کودک با روغن پالم در ایران) درج شده که به نقل از پایگاه خبری خرداد نیوز  عنوان کرده است و شائبه تخلف در این شرکت را در اذهان عموم ایجاد نموده است . به منظور تنویر افکار عمومی  حقایقی را  این مورد بیان می نماید.

همانگونه که پیشتر گفته شد، داستان تولید  شیر خشک نوزاد کاملاً متفاوت از سایر فرآورده های لبنی  است. شیر خشک نوزاد در ایران و بسیاری از کشورهای دنیا به علت حساسیت ویژه جزو اقلام داروئی محسوب شده و در فرمولاسیون آن نهایت دقت و مراقبت به کار می رود. شیر خشک نوزاد برخلاف شیر خشک های معمولی که در صنایع غذائی کاربرد دارند از خشک کردن مستقیم شیر حاصل نمی شود بلکه از فرمول بسیار پیچیده ای برای نزدیک کردن ترکیب شیر گاو به شیر انسان استفاده می شود. شیر انسان تفاوتهای بسیاری با شیر گاو دارد که یکی از مهمترین تفاوتهای این دو شیر نوع چربی های آنهاست.  بطوریکه استفاده از چربی شیر گاو به هیچ وجه برای نوزاد انسان مناسب نیست و لذا تمام تولید کنندگان شیر خشک نوزاد در دنیا چربی شیر را جدا نموده و به جای آن مخلوط خاصی از روغن های گیاهی استفاده می کنند که اسید های چرب محصول را به اسید های چرب شیر انسان  نزدیک می کند و همیشه یکی از روغن های استفاده شده برای این مخلوط روغن پالم است. زیرا ترکیب روغن های گیاهی مانند روغن آفتابگردان، سویا و کلزا  بدون حضور روغن پالم  متفاوت از ترکیب شیر انسان هستند و علاوه بر اینکه چربی حاصله شبیه چربی شیر مادر نخواهد شد، مدت ماندگاری محصول نیز کاهش می یابد. همچنین باید توجه داشت که روغن های پالم به دو گروه تقسیم می شوند یکی روغن هائی که از هسته پالم استخراج می شوند که بیشتر مصارف صنعتی و آرایشی دارند و دیگری روغنی که از میوه پالم به دست می آید که کاملاً متفاوت از روغن هسته بوده و آن نیز از نظر نوع و مقدار اسیدهای چرب انواع مختلفی دارد و غالبا مصرف غذائی و خوراکی دارند. در تولید شیر خشک نوزاد تنها از روغن پالم خوراکی استفاده می شود و این روغن با روغن های گیاهی دیگر مانند آفتابگردن، سویا و سایر روغن های گیاهی برای رسیدن به فرمول شیمیایی چربی شیر مادر مخلوط می شود. بنابراین استفاده از روغن پالم در شیر خشک نوزاد برای رسیدن به فرمولاسیون مناسب است و نه به دلیل صرفه جویی در هزینه تولید آن.

مطابق بند 7-3-4-1 استاندارد ایران برای شیر خشک نوزاد (استاندارد ملی شماره 1-2202) بین 30 تا 54 درصد انرژی دریافتی نوزاد بایستی از چربی باشد و مطابق بند 7-3-4-7 همین استاندارد حداکثر مقدار چربی شیر مجاز در این محصول تنها 10 درصد از کل چربی است و حداقل 90 درصد یا بیش از 90 درصد چربی شیر خشک نوزاد باید چربی گیاهی باشد. .

مطابق استاندارد ایران، استاندارد کدکس، استاندارد اروپا وتمام استاندارد های معتبر جهانی استفاده از روغن های گیاهی برای تولید شیر خشک نوزاد نه تنها مجاز بلکه ضروری و اجتناب ناپذیر است و تنها استفاده از چند روغن گیاهی از جمله روغن کتان و روغن کنجد غیرمجاز است و بر همین اساس تمام شیرخشک های نوزاد تولید شده در دنیا حاوی مخلوط روغن گیاهی است. توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که  بدلیل مشخصات خاص ، کلیه روغن های گیاهی مورد استفاده در تولید شیرخشک اطفال از شرکتهای معتبر اروپایی و تحت نظارت و کنترل وزارت بهداشت تامین می گردد.

گرچه انتظار نمی رود نویسنده خبر  دارای اطلاعات تخصصی کافی در مورد محصول پیچیده ای مانند شیر خشک نوزاد باشد اما انتظار می رود حداقل  بر چسب شیر خشک های با برند های مختلف در بازار را مطالعه فرمایند  و قبل از درج این خبر در رسانه عمومی این زحمت را به خود بدهد که با ملاحظه این برچسب ها دریابد که در تمام شیر خشک های نوزاد از مخلوط روغن های گیاهی که یکی از آنها روغن پالم است استفاده می شود . ایجاد شائبه در مردم برای تنها تولید کننده ایرانی شیر خشک نوزاد اگر نگوئیم هدفدار و از روی غرض لااقل غیر مسئولانه و از روی نا آگاهی است.

همچنین لازم به ذکر است که مخلوط  روغن گیاهی حاوی پالم خوراکی بطور گسترده ای در دنیا جهت تولید شیرخشک های صنعتی حاوی چربی گیاهی که به نام  Fat filled نامیده می شوند استفاده می شود و تولیدات این شرکت نیز با توجه به کیفیت بالا  منحصرا جهت صادرات به کشورهای مختلف و کاملا بر اساس مجوزها ی صادر شده  و استانداردهای بین المللی و بر اساس درخواست مشتریان خارجی انجام می پذیرد و مناقصه مورد اشاره نیز جهت تامین روغن مورد نیاز فراورده مذکور می باشد.

حمدالله نادری - مدیر کیفیت شرکت شیر خشک نوزاد پگاه




سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷۸
انتشار یافته: ۴
در صورت اثبات موضوع باید مدیران شرکت مربوطه اعدام بشن
نیاز به پاسخ پزشکان نیست هر فرد بی سوادی هم میداند که عوارض پالم بر روی کودکان بیشتر از بزرگسالان است بی جهت نیست میانگین سنی بیماریهای قلبی کاهش یافته و در افراد جوان هم مشاهده میشود
تا شما بخواهید متوجه شوید ضرر دارد یا نه، تولید کننده بارش را بسته و رفته. این سوالات را قبل از دادن مجوز تولید و ... باید پرسید.
شرکت "پ"، شرکت "د" و . . . .
بابا یک بار هم که شده اسم کامل این شرکت ها رو بگذارید مردم بفهمن از کدوم محصولات نباید استفاده کنند!
یعنی اینقدر جان و سلامتی مردم بی ارزش هست که حتی اسم شرکت ها نباید برده بشه؟!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر