بازدید 27320
از دانشجو به میرزاده، اوضاع بیشتر بیخ پیدا کرد؛

تغییرات دانشگاه آزاد، کار این اساتید را از جذب به اخراج رساند!

نه جاسبی، نه دانشجو، نه میرزاده، هیچ یک مشکل این اساتید را نه تنها حل نکردند، بلکه یکی ایشان را رها کرد، دیگری در خروج را نشانشان داد و آخری اخراجشان را آغاز کرده است. همه این رویدادها هم در حالی رخ داده که قوانین چیز دیگری می‌گفته و می‌گوید!
کد خبر: ۴۲۷۵۵۶
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۹ 20 August 2014
نه تغییر و تحولات گسترده در دانشگاه آزاد که به پایان یافتن دوران ریاست طولانی مدت جاسبی در بزرگترین دانشگاه جهان منجر شد و دانشجو را جانشین وی کرد و نه خداحافظی پیش از موقع با وی در ابتدای دولت جدید و جایگزینی وی با میرزاده، هیچ یک نتوانست گره کور بر جای مانده از قبل را باز کند.

به گزارش «تابناک»، هنگامی که فرهاد دانشجو با پیمودن پروسه‌ای جنجالی، توانست به ریاست دانشگاه آزاد اسلامی دست یافته و عمر طولانی تصدی‌گری عبدالله جاسبی در این دانشگاه را به پایان برساند، خیلی‌ها توقع رقم خوردن تغییرات زیادی در این مجموعه آموزش عالی را داشتند؛ اما کمتر کسی گمان می‌کرد این تغییرات مدیریتی به ارائه تفسیرهای جدید از قوانین هم کشیده شده و باز نبود نظارت بر این دانشگاه، به سرعت به بروز مشکلاتی جدید منجر شود.

از جمله این رویدادها، برخوردی بود که با برخی اساتید این دانشگاه شد؛ آن دسته از اساتیدی که خدمت سربازی خود را از نوع امریه برگزیده و راهی دانشگاه آزاد شده بودند تا پس از پشت سر گذاردن دوران خدمت، بنا بر مصوبه‌ای که موجود بود ـ و البته هنوز منقضی نشده و ضمانت اجرا دارد! ـ جذب هیأت علمی این دانشگاه شوند.

مشکل این گونه آغاز شد که رئیس جدید (بخوانید سابق) دانشگاه، با نادیده گرفتن قوانین و مصوبات، این افراد را مقابل در خروجی گذاشت و دستور داد به جای جذب ایشان، با ایشان تسویه حساب شود؛ یعنی نه تنها در روند استخدام قطعی قرار نگیرند، بلکه دیگر با ایشان ادامه همکاری نشود.

کار که به این دستور رسید، اساتیدی که سربازی خود را در این مجموعه گذرانده و به امید ارتقا یافتن در مجموعه،‌ گاه رنج چند سال تدریس با حقوق و مزایای کمتر را به جان خریده بودند، دریافتند کار ناتمام جاسبی در جذبشان، به دست جانشین وی حل شدنی نیست، مگر آنکه بتوانند صدایشان را به گوش رسانه‌ها برسانند. از اینجا به بعد بود که تحصن ایشان، نشان داد رفتن جاسبی و آمدن دانشجو، تنها صدایی بود که از دور خوش به نظر می‌رسد!

این اتفاق در حالی رخ می‌داد که مستندات حکایت از آن داشت که حق با این اساتید است و تخلفی در حال شکل گیری است؛ همین عامل موجب شد تا «تابناک» (اینجا) و برخی رسانه های دیگر به طرح اشکالات بپردازند و همین رسانه‌ای شدن ماجرا و تحصن این اساتید، موجبات اصلاح امور را فراهم آورد.


سرانجام ماه مبارک رمضان سال پیش، مسئولان دانشگاه در رأی خود تجدیدنظر کرده و تصمیم گرفتند قانون را اجرا کنند؛ به این صورت که متقاضیان در آغاز مصاحبه علمی دوباره‌ای را پشت سر بگذارند و پس از آن، صلاحیت عمومی شان بررسی شده و استخدام شوند.

با انتشار خبر این تصمیم، گویا مشکلات حل شده و دیگر جای نگرانی نباشد؛ اما آینده خواب بدی برای این افراد دیده بود. پیش از آنکه این افراد جذب هیأت علمی شده و قانون درباره‌شان اجرا شود، دانشجو رفت و میرزاده جانشین وی شد تا روند جذب این اساتید دچار وقفه شود.

شاید از بدشانسی این افراد بوده که در دوران جاسبی، کارشان انجام نشده و پس از آن هم از میان انبوهی قوانین، قانون مربوط به جذب ایشان نادیده گرفته شود، ولی با همین گزاره هم نمی‌توان توجیهی برای بد‌تر شدن اوضاع ایشان یافت؛ عملی شدن اخراج این عده!

اخراج سی تن از این اساتید رسمیت یافته و همچنان این روند ادامه دارد تا به نظر برسد، گویی میرزاده کاری را که دانشجو تصمیم به اجرای آن گرفته بود، ولی نتوانست ـ و حتی بعد‌ها با تغییر مسیر، تلاش کرد اصلاحش کند- آغاز کرده و می خواهد با قوت در آن پیش برود؛ اما مگر می‌شود هنوز مصوبات مربوط به جذب اساتید امریه لغو نشده، مشمولان آن را ندید گرفت؟!

مگر می‌شود قانونی را که می‌گوید اساتید امریه را جذب کنید، باشد و برخی با تکیه بر آن، برنامه زندگی خود را تنظیم کرده باشند، حال آنکه زیر پای گذاشته شده و آب هم از آب تکان نخورد؟

مگر می‌شود افرادی را با وعده جذب هیأت علمی شدن، در قالب امریه با هزینه اندک به خدمت گرفت و سال‌ها ایشان را بدون مزایای جذب، با اندک هزینه به کار گرفت و بعد بر خلاف همه قوانین اخراجشان کرد؟

قاعدتا پاسخ این پرسش‌ها باید «نه!» باشد اما در کمال تعجب می‌بینیم که «بله» شده و کادر مدیریتی کنونی دانشگاه آزاد هم به مانند پیشینیان خود دلیلی برای توضیح دادن درباره آن ندیده است. اینجاست که باید از نمایندگان مجلس و دستگاه‌های نظارتی خواست، به ماجرا راه یافته و دست کم برای رفع ابهامات هم که شده نشان دهند «دانشگاه آزاد» هم بخشی از کشور است و می‌توان بر آن نظارت کرد، اشکالاتش را دید و برای احقاق حق در آن تلاش کرد!
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۱۵
انتشار یافته: ۲۶
دانشگاه آزاد دچار مشکلات مالی شده. رشد قارچ گونه دانشگاه های مختلف دانشگاه آزاد را با کمبود دانشجو روبرو کرده و دانشگاه چاره ای جز کم کردن هزینه ها ندارد. راه آن اینست که دانشگاه های غیر انتفاعی و علمی کاربردی غیر استاندارد تعطیل شوند.
پاسخ ها
مهرداد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
"راه آن اینست که دانشگاه های غیر انتفاعی و علمی کاربردی غیر استاندارد تعطیل شوند."
اونوقت دانشگاه های غیر استاندارد آزاد رو بذاریم رو سرمون حلوا حلوا کنیم ها!
ناشناس
| Singapore |
۱۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
باز دانشگاه ازاد.
این پیام نور و غیرانتفاعی ها اصلا آزمایشگاه و دروس عملی تو عمرشون ندیدن!!!
همه اين بلاها بخاطر مديريت جناب رئيس دولت پاك است خدا ازتون نگذره
فراخوان چهارم این دانشگاه(سال 89) شرکت کردم و 4 سال منو بازی دادن
...
از ابتدا نباید این همه دانشگاه تاسیس میشد. الان هم دانشگاه دانشجو نداره که استاد نیاز داشته باشه. متاسفانه فقط میتونیم به چهار تا عدد و رقم و رشد کمی دانشگاه ها (البته رشد قارچ گونه بدون کیفیت) افتخار کنیم و بس!!!...
کاش دردها در دانشگاه آزاد فقط همین یکی بود
تقریبا تمامی دانشگاههای ازاد شهرستانهای کوچک بخصوص استان...دیگر توان نگه داشتن اساتید تمام وقت خود را نیز ندارند و با توجه به قانون دانشگاه ازاد(کمتر از شانزده واحد تدریس نیمه وقت و کمتر از هشت واحد مرخصی بدون حقوق اجباری) اساتید این دانشگاهها دچار مشکلات مالی فراوان شده اند و در شرف بیکار شدن هستند
در دانشگاه ازاد .... راست یا دروغ میگن اینقدر دانشگاه بدهی دارد به استادان گفته قبول پاس نکنند دانشجو ها را !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۰
چه جمله بندی زیبایی!! دانشجو هم احتمالا هستی!!
علم لا ینفع به این می گویند
استادی که نتونه در این بی سواد بازار نون خودشو از لای نمرات شاگردان در بیاره همون بهتر که بره دنبال کار دیگه ای
خیلی ها نون نه تنور نانوایی هم توی دوره کوتاه تدریس زدند و یه آب هم روش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
برخلاف دانشگاه غیرانتفاعی و دولتی، تدریس خصوص منجر به اخراج استاد در دانشگاه آزاد میشه.
من دانشگاه ازاد درس خواندم. به نظر من درجه رفاه اساتید . کلیه ی کارکنان در دانشگاه آزاد خیلی بالاتر از سایر جاها هست.
اساتید که نصف جلسات را نمی ان و اون نصف رو هم که میان که درس درست و حسابی متاسفانه نمی دهند!!!
کارمندان و بقیه کارکنان هم وضع خوبی دارند. چون فوق 2 بار در سال کمی دانشگاه شلوغ شود موقع ثبت نام
بقیه موارد خیلی اوقات بیکار میشود و چون دانشجو دانشگاه آزاد در هیچ زمینه ای حق طلب نیست. اصلا مشکلی ندارند.
پاسخ ها
ناشناس
| Singapore |
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
دانشگاه آزاد برای اساتید عالی هست. چه هیئت علمی چه حق التدریس.
چون نصف کلاس ها تشکیل نمیشه. و دانشجو این قدر بی حال هست که اصلا سوال چالشی نمی پرسه که استاد بخواد کم بیاره. یک چیزی میگه و میره.
من خودم دانشگاه ازاد ی هست م و چه قدر حرص خوردیم که بهمون درس نمیدن اما هیچ کس اعتنا نکرد
سلام
ممنون تابناک

آقای دکتر میرزاده من چجوری با سی و اندی سال سن بعد از 5 سال از دانشگاه اخراج بشم
جواب زن و بچه مریضم را کی بده؟
قسط وام هایی را که بابت بیماری فرزندم گرفتم شما حاضری از حقوقت کسر کنند؟
اگر پول نداری چرا حق مسولیت ها را بیش از 50 درصد افزایش دادی؟
خدایا حالا دیگه امام زمانت را بفرست
همه به ما ظلم می کنند
دانشجو و میرزاده هم نداره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
تو که شغلت مشخص نبود برای چی ازدواج کردی؟!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۹
یعنی بعد سی سال سن ازدواج هم نکنه
تنها راه حل دانشگاه آزاد،منحل کردن دانشگاه های اطراف شهر و زیان ده است.
یک دانشجو دانشگاه آزاد
راه حل منطقی این است که به دانشگاهها بر اساس امکانات و فضاهای آموزشی و آزمایشگاهی و رفاهی و تعداد اعضای هیات علمی تمام وقت و پارامتر های منطقی دیگر مجوز ایجاد رشته و پذیرش دانشجو بدهند. اما متاسفانه اصلا اینطور نیست و بسیاری از دانشگاههای غیر انتفاعی با امکاناتی کمتر از یک مدرسه در بسیاری از رشته ها دانشجو می گیرند
دانشگاه آزاد شهر من در رشته ای که حتی یک هیأت علمی مربی هم ندارد دانشجوی ارشد گرفته
نمیدانم بخندم یا بگریم!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
نه دیگه این طور هم نیست. من تو جریان ارشد دانشگاه ها بودم چند بار. نمیشه این طوری.
شهر شما کجاست؟
پاسخ ها
میلاد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۰
شهر شما کجاست مثبت داره حالا که اینجوره من منفی می دم .
امان از اساتید ضعیف
پاسخ ها
حمید
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
فغان از دانشجویان ضعیفتر که فقط بدنبال مدرک و نمره هستند
"راه آن اینست که دانشگاه های آزاد، غیر انتفاعی و علمی کاربردی همه تعطیل شوند."
من از اساتید ریاضی دانشگاه ازاد هستم اساتید جوان دانشگاه ازاد اکثرا افراد زحمت کشی هستند متاسفانه درامد یک استاد در دانشگاه ازاد با وجود اینکه موظفی تدریسشان از اساتید دولتی خیلی بیشتر است ولی حقوق بسیار کمتری دریافت میکنند از طرف دیگر همیشه نگرانی و استرس تعدیل نیرو بدلیل کاهش دانشجو را دارند و واقعا امنیت شغلی احساس نمی کنند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر