بازدید 103992
در باب دریافت جایزه «فیلدز» توسط مریم میرزاخانی؛

چگونه این زن ایرانی برای جهان ریاضیات افتخار آفرید؟

روزی برادر مریم از مدرسه به خانه برگشت و از آنچه در مدرسه یاد گرفته بود سخن گفت. وی داستان ریاضیدان آلمانی با نام «کارل فردریش گاوس» را برای مریم تعریف کرد که ‌وقتی دانش آموز بوده چگونه در‌ چند ثانیه پاسخ نهایی جمع اعداد یک تا ۱۰۰ را به روشی بسیار خلاقانه داده بود. مریم می‌گوید: این اولین باری بود که لذت به دست دادن یک راه حل زیبا را دریافتم؛ هرچند خود نتوانسته بودم آن را بیابم.
کد خبر: ۴۲۵۲۶۲
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۰ 13 August 2014
چگونه این زن ایرانی برای جهان ریاضیات شگفتی ساز شد؟
مریم میرزا‌خانی ریاضیدان ۳۷ ساله برجسته ایرانی مفتخر به دریافت جایزه «فیلدز» شده که گفته می‌شود معادل جایزه نوبل در ریاضیات است. اینجایزه هر چهار سال یک بار به چند برنده که باید زیر ۴۰ سال باشند، اعطا می‌شود.

به گزارش «تابناک» این جملات کوتاه البته بیانگر و تشریح کننده افتخار بزرگی که این پرفسور ایرانی رقم زده، ‌نیست. برای آنکه بیشتر با افتخار بزرگی که نصیب مریم میرزاخانی شده، آشنا شویم نیاز به آن است که کمی پیرامون جایزه «فیلدز» و شخصیت و افتخارات قبلی مریم میرزاخانی کنکاش شود.

جایزه «فیلدز» چیست و چه اهمیتی دارد؟

جایزه «فیلدز» که‌ رسما به نام ‌مدال بین المللی برای کشفیات برجسته در علم ریاضیات - International Medal for Outstanding Discoveries in Mathematics – شناخته می‌شود، جایزه‌ای است که هر چهار سال یک بار‌، کنگره بین‌المللی انجمن بین‌المللی ریاضیات، به دو، سه یا چهار ریاضیدان برجسته زیر ۴۰ سال تقدیم می‌‌کند. این جایزه بر‌ترین جایزه‌ای است که ریاضیدانان به دریافت آن مفتخر می‌شوند که با یک رقم مالی نیز همراه است که از سال ۲۰۰۶ تا کنون مبلغ آن ۱۵ هزار دلار کاناداست.

چگونه این زن ایرانی برای جهان ریاضیات شگفتی ساز شد؟

نام این جایزه برگرفته ‌از نام «جان چارلز فیلدز» پرفسور برجسته ریاضیات اهل کشور کاناداست که در سال ۱۹۳۲ چشم از جهان فروبست. فیلدز خود اقدام ‌به طراحی اهدای این جایزه و مبلغ مالی آن کرده است.

در این باره باید گفت، این جایزه برای نخستین بار در سال ۱۹۳۶ به «لارس آلفورس» و «جس داگلاس» تقدیم شد و از سال ۱۹۵۰ به بعد هر چهار سال یک بار مراسم اهدای آن برپا شده است. هدف از اهدای این جایزه شناساندن و حمایت از ریاضیدانان برجسته‌ای است که اقدام به خلق شگفتی و اکتشافات جدید در علم ریاضیات کرده‌اند.

جدول زیر نمایانگر میزان جوایزی است که کشورهای گوناگون از زمان شروع اهدای «فیلدز» به دریافت آن مفتخر شده‌اند.

چگونه این زن ایرانی برای جهان ریاضیات شگفتی ساز شد؟
اکنون در سال ۲۰۱۴ مریم میرزاخانی ریاضیدان ایرانی‌الاصل، نخستین زن دریافت کننده این جایزه، مفتخر به دریافت آن شده‌ تا نام ‌ایران نیز در فهرست دریافت کنندگان این جایزه بزرگ ثبت شود.

اما «مریم میرزاخانی» کیست؟


چندی پیرامون شخصیت و فعالیت‌های ‌مریم میرزاخانی‌


مریم میرزاخانی ۳۷ ساله، متولد ایران، دانش‌آموخته دانشگاه شریف ‌ایران است که در سال ۲۰۰۴ دکترای ریاضیات را از هاروارد آمریکا گرفت. وی پیش از این، دو بار برنده المپیادهای جهانی ریاضی بوده و به علت تحقیقاتش در زمینه دینامیک و هندسه‌ سطوح ریمانی و فضاهای مدولی آن از وی تقدیر شده است
.
چگونه این زن ایرانی برای جهان ریاضیات شگفتی ساز شد؟
وی پیش از این هم در سال ۱۳۹۱ عنوان ریاضیدان زن ایرانی برنده جایزه جهانی انجمن ریاضی را از آن خود کرده بود. میرزاخانی در سال ۲۰۰۵ زمانی که با کمتر از سی سال ‌در دانشگاه پرینستون آمریکا تدریس می‌کرد، از سوی نشریه علمی Popular Science به عنوان یکی از ده مغز بر‌تر معرفی شده بود.

اما قدم گذاشتن میرزاخانی در راه ریاضیات، کاری خودآگاه نبوده است. وی در دوران کودکی چندان علاقه‌ای به اعداد و ارقام نداشت و بیشتر توجه وی به سمت ادبیات و شعر معطوف بود. خانه وی در تهران نزدیک به خیابانی پر از کتاب فروشی بود و چون وی اجازه گشت و گذار در بین کتاب‌ها را نداشت، معمولا چند کتاب را ‌اتفاقی انتخاب و خریداری می‌کرد. وی در سال ۲۰۰۸ در مصاحبه‌ای با نشریه دانشگاه آکسفورد گفت: رویای من تبدیل شدن به یک نویسنده بود. تا سال آخر‌ دبیرستان هیچ ‌گاه فکر نمی‌کردم که قدم در راه ریاضیات بگذارم.

چگونه این زن ایرانی برای جهان ریاضیات افتخار آفرید؟
اما این برادر مریم بود که نخستین بار توجه وی را به علم ریاضیات جلب کرد. برادر مریم روزی از مدرسه به خانه برگشت و از آنچه در مدرسه یاد گرفته بود، سخن گفت. وی داستان ریاضیدان آلمانی با نام «کارل فردریش گاوس» را برای مریم تعریف کرد که وقتی دانش آموز بوده چگونه در عرض چند ثانیه پاسخ نهایی جمع اعداد یک تا ۱۰۰ را به روشی بسیار خلاقانه داده بود. مریم می‌گوید: این اولین باری بود که لذت به دست دادن یک راه حل زیبا را دریافتم، هرچند خود نتوانسته بودم آن را بیابم.

بذری که کاشته شده بود با تلاش‌های ناظم مدرسه مریم که تأکیدش بر این بود که شاگردانش از فرصت‌های برابر با پسران برخوردار باشند، شروع به جوانه زدن کرد. میرزاخانی به عنوان یک نوجوان در المپیاد بین المللی ریاضی در سا‌لهای ۱۹۹۴ و ۱۹۹۵ شرکت و مدال طلای این المپیاد را از آن خود کرد.

بعد‌ها به عنوان دانشجو در دانشگاه صنعتی شریف علاقه شدید خود به ریاضیات را کشف کرد. بعد از آن نیز در دانشگاه هاروارد در همکاری با یکی دیگر از برندگان جایزه فیلدز یعنی «کورت مک مولان» شیفته روش‌های ساده و بی‌نظیر وی برای حل مسائل ریاضی شد.

بیشتر مسائلی که مریم میرزاخانی در ریاضیات به حل آن‌ها همت گماشته، مربوط به الگوهای هندسی سطوح و دگردیسی آن‌هاست. توجه ویژه وی اما به ساختار هذلولی است. از دیدگاه انجمن بین المللی ریاضیات مریم میرزاخانی به دلیل ابداع روش‌های خلاقانه و بی‌نظیر در حل مسائل دینامیک و هندسه ریمانی، مفتخر به دریافت جایزه فیلدز شده است.

مریم در مصاحبه‌اش با آکسفورد اشاره کرده است: در حالی که ریاضیات برای همه ‌نیست، بر همین اساس بسیاری از دانش آموزان هیچ شانسی ‌برای ریاضیات قائل نیستند. وی می‌گوید به این دلیل که در دوران مدرسه علاقه‌ای به ریاضیات نداشت، در این درس بسیار ضعیف بوده است. بدون هیچ علاقه‌ای به این علم، تصور می‌کرد که ریاضیات علمی ‌بیهوده است. اما ریاضیات زیبایی و شگفتی خود را تنها برای دانش آموزان صبور نمایش می‌دهد.

میرزاخانی همچنین سال گذشته در سخنرانی خود در انجمن ریاضیات آمریکا گفت: هنوز وضعیت زنان در علم ریاضیات با وضعیت ایده‌آل فاصله بسیاری دارد. هنوز موانع اجتماعی برای دختران علاقه‌مند به ریاضیات تفاوت چندانی با زمانی که من دانش آموز بودم ندارد و یافتن شغل و خانواده و مسائل خانوادگی، هنوز بزرگ‌ترین چالش‌ها هستند. این امر موجب می‌شود ‌بسیاری از زنان با یک تصمیم دشوار روبه‌رو شوند که کار و تخصص آن‌ها را در مخاطره می‌اندازد.
چگونه این زن ایرانی برای جهان ریاضیات افتخار آفرید؟
هم‌اکنون مریم میرزا خانی نه تنها اولین برنده ایرانی‌الاصل بزرگ‌ترین جایزه علم ریاضیات در جهان است، بلکه نخستین زن مفتخر به دریافت این جایزه نیز لقب گرفته، که خود‌ افتخاری جداگانه برای وی به همراه دارد.

پروفسور دامه فرانسز کروان، یکی از اعضای کمیته انتخاب برندگان جایزه فیلدز اظهار امیدواری کرد که کسب مدال مریم میرزاخانی بتواند انگیزه‌ای برای دختران و زنان جوان ریاضیدان در سراسر دنیا شود تا به توانایی‌های خود ایمان یابند و هدف خود را کسب مدال‌ فیلدز قرار دهند. او در این مورد تصریح کرد، با این‌که ریاضی به صورت سنتی رشته‌ای مردانه دیده شده، زنان قرن‌هاست ‌به پیشرفت آن کمک کرده‌اند. او با ارائه این آمار که حدود ۴۰ درصد دانشجویان لیسانس ریاضی در بریتانیا دختران هستند، گفت: با این‌ همه این آمار در مقطع دکترا و بالا‌تر به سرعت کاهش می‌یابد.

میرزا‌خانی نیز پس از مفتخر شدن به دریافت این جایزه عنوان کرده است: این افتخار بزرگی است. خوشحال می‌شوم اگر این موفقیت بتواند دانشمندان و ریاضیدانان جوان را ترغیب کند. اطمینان دارم در سال‌های آینده شمار بیشتری از زنان برنده این جایزه خواهند شد
.
چگونه این زن ایرانی برای جهان ریاضیات افتخار آفرید؟


میرزاخانی ۳۷ ساله هم اکنون استاد ریاضیات در دانشگاه استانفورد است و به همراه همسر و دختر سه ساله‌اش در همین شهر ساکن است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۱۰۳
انتشار یافته: ۸۱
احسنت!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
چه فایده ! ایران قدر این دانشمندان را نمیداند
میلاد حمیدی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
ما هم شروع کنیم یک سری موسسات درست کنیم مثل اروپایی ها خودمون خودمونو تحویل بگیریم و بابت هر سیاستی که دوست داریم در کشورهای دیگر پیاده کنیم جایزه اهدا کنیم!
نظرتون چیه؟
حالا چون اون بنیاد یک بنیاد اروپاییه گرفتن مدالش اینطوری آب دهن همه رو راه می اندازه؟!!!
همچنین نوشتن این کشورها مفتخر شدن انگار که چه خبره!!!
تا یک جا جایزه میدن و سیاسی بازی درمیارن سریع ایرانی ها ندید بدید بازی در میارن.
فلان هنر پیشه میره جو گیر میشه و ماچش می کنن و ...
احسنت به این نابغه و افسوس واسه قدر ندونستن اینها و از دست دادنشون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
از دست نرفتن ، چرا اینجوری فکر میکنین . چرا فکر میکنین توی ایران نبودن یعنی از دست رفتن . بابا از این افکار دست بر دارین
ناشناس
| Belgium |
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
نه از دست رفت
همسر امریکایی
شناسنامه انجا و فرزند امریکایی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
کسی که تابعیتش رو عوض کرده این همه به به و چه چه ندار.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
آره از دست رفته. می توانست بماند و گرهی از مشکلات را حل کند و یا در همین سطح دست سایر هم وطنان را می گرفت. می دانید کسانی که دبیر ریاضی آموزش و پرورش هستند از دانشگاه آزاد مدرک گرفتند و بعضا دارای سطح علمی پایین تر از خود دانش آموزان هستند.
درود بر زن ایرانی
اینقدر اهمیت دارد که یک عکس هم از او منتشر نمیکنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
توي متن عكس ايشون هست
وحيد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
يعني اول مقاله بدون عكس بوده؟!!!!!!!!!!!
می دونید چند نفر که هرکدام می تونستند برای ایران یک میرزا خانی باشند همراه با همین خانم میرزاخانی در حالیکه با اتوبوس به سفر فرستاده شده بودن در سانحه رانندگی از دست رفتند؟؟؟ در حالیکه ورزشکاران بازنده با فرست کلاس جابجا می شوند
پاسخ ها
ایرانی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
ایشان هم در همان تصادف پایشان شکسته بود
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
آره، من یک شریفی تقریبا هم دوره میرزاخانی بودم، واقعه دلخراشی بود که چندین دانشجوی ریاضی تو حادثه اتوبوسی که اردو رفته بود تلف شدند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
اردو نبود دوست عزیز. مسابقات ریاضی بود.
کاش میشد به احترام تو یک کشور را چراغان کرد...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
عالی گفتی.
Ba sepas az gozareshe khobetan
آفرین
مرحبا . هزاران آفرین به این خانم ایرانی . امیدوارم همیشه موفق باشد . برای همه ما ایرانیان افتخار آفرید . خدا پشت و پناهش باشد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
اين كه الان تو ايران نيست
خدمات علمي و فني اين خانم مال غربي هاست
فقط افتخار الكي مال ماست
راستي چرا اينطوريه؟!؟!؟!
..........................
افتخار ایرانی و به تو می بالیم
ایشان باید الگوی جوانان ایران زمین باشند نه آنان که امروزه در کانون توجهاتند
آفرین که از استعدادش به بهترین نحو استفاده کرده !!!!
بازم بگيد ديه زن از مرد كمتره. آخه يه مرد بي سواد و بي دانش و كم فكر و بي ارزش و مقدار با اين خانوم دانشمند قابل مقايسه است.؟
افرین.
آفرين به اين بانوي ايراني
عالی به امیدموفقیت هرچی ایرانی در عرصه های جهانی
آفرين ودردو بر پشتکار و همت اين خواهرمون حقا نام ايران درخشيد اما دوستان ايران سرشار از اين استعدادهاي شگفت گمنام است که متاسفانه در لابه لاي مشکلات اقتصادي و ... گم شده اند.
به نظر شما ادم مدیون کجاست
1 جای که به دنیا اومده؟
2-جای که تربیت یافته ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
اینقدر مغالطه نفرمایید دوست عزیز
ناشناس
| Belgium |
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
در ایران تربیت یافت
در ضمن جایی که دنیا اومده مهمه
ناشناس
| United States |
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
والا هم ایران بدنیا اومد هم ایران تربیت شد!
به هر حال حق نخبه های هر مملکتی ست که در بهترین شرایط شکوفایی خود کار و فعالیت کنند. متاسفانه، در مملکت ما نه تنها جایی برای نخبگان نیست، بلکه آنها با رفتنشان خزانه ی هوشی را نیز با خود می برند.
جدولتون غلطه. امسال چهار تا ریاضیدان جایزه گرفتند که یکیشان هندی بود اما هند در جدول شما نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
.
ظاهر اسم بهارگاوا به هندی شباهت دارد ولی کانادایی- آمریکایی هستند
باتوجه به اینکه ایشان دیگر تابعیت خارجی دارد، چرا از لفظ "ایرانی" استفاده میفرمایید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
تو بقیه سایتای معتبرخارجی، ملیت ایشونو ایرانی زده، حالا شما میگی چرا خودمون ایرانی زدیم؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
اگر تو ایران مونده بود الان فوقش معلم یه مدرسه شده بود یا استاد دانشگاه شریف نهایتا.
با حقوق چند و با چه دلخوشی ؟
ناشناس
| Belgium |
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
خیلی ها چند تابعیت دارند
درمن تابعیت داشتن
یا عوض شدن زبان مانند ترک زبان شدند چیزی از ایرانی بودن کم نمی کنه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
.
به ویکی پدیا صفحه مدال فیلدز نگاه کنید و پرچم ایران را ببینید
چقدر از این نوابغ تو ایران داشتیم و داریم که قدرشون رو ندونستیم و نمیدونیم. این نوابغ باید در جایی باشند که بهش تعلق دارند حیف که داریم تک تکشون رو از دست میدیم. اگه حافظ و فردوسی و ابوریحان و بوعلی هم تو این زمونه بودند لابد تو دانشگاههای آمریکا داشتند تدریس میکردن و ما فقط به ملیتشون افتخار میکردیم و هر دانششون بی بهره
حيف كه نوابغمون رو به راحتي از دست ميديم
افتخاري از راه دور.نمونه اي از فرار مغزها
الان ایم خانم ایرانیه؟

برادر من تو یه شرکت ایرانی کار میکرد پول دیپلمه با کلی سرکوفت میگرفت
با دانشجویان شریف رفت تو یه تیم هندی هد تیم شد.
بانوي نازنين!
واقعاً حيف نيست که آرايش غليظ کردن و دست‌به‌دست تيپاي آنچناني و نيمه عريان زدن و توو اين پاساژ و اون مرکز خريد و توو لاين و تانگو و فيس‌بوک و . . . ارد دادن و وقت گذروندن رو ول کردي و در عوض چسبيدي به علم و دانش؟!!!!!!!!
واقعاً حيف نيست؟
پاسخ ها
محمد جعفر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
آفرین.
این نگین های با ارزش زینت بخش جوامعی خواهند بود که قدردانشان باشد.
آفرين به اين بانوي ايراني
باز هم داستانی تکراری، یک ایرانی ساکن خارج ایران افتخاری جهانی آفرید! آن وقت همان ایرانی اگر هنوز اینجا بود در راهروهای ادارات و مؤسسات ما در حال دویدن به دنبال امور واهی بود.
گیرم که همین ریاضی دان بیاد ایران، به نظرتون چه اتفاقی می افته؟؟ به نظرتون در همون جایی جه تطابق با دانشش داره قرار خواهد گرفت؟
افتخار ایرانی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
ایشان آمریکاییه نه ایرانی
علم مهم نيست،مهم ايمان است.
ممنون از اینکه امید به شکوفایی رو در دلها زنده میکنی و البته دلهره از فرو ماندن و نرفتن و نرسیدن به خویشتن خویش را هم ...
امروز جمله ای از بودا خوندم :
باران از سقفهای سست چکه میکنه و شهوت در مغزهای پوک!
پرواز پر شکوهت بی انتها باد
واقعاً متاسفم که در کشورمان به ایشان بهایی داده نشده و این جایزه الان به نام کشور آمریکا به ثبت رسیده.
پروفسور لطفی عسگر زاده که موسس سامانه های فازی، تبدیل z و بسیار افتخار آمیز هم هستند، ایرانی بودند و در دانشگاه تهران لیسانس گرفتند ولی الان جزو افتخارات کشور آمریکا محسوب میشوند.
این ها که نوابغ دنیا هستند، ایرانی بودند که ما آنها را روانه کشورهای خارجی کردیم و جوایزشان به آن کشورها اختصاص میاید.
خدا را شکر که سایت دانشگاه شریف بالاخره بعد از همه خبر را اعلام کرد.
من واقعا با این حرفها مخالفم که کسی که تمام دانش و علم و پژوهش خود را در کشور و شهر وانشگاهی دگیر بدست اوره و امکانات بی حد و حصر و انجا استفاده کرده وقتی جایزه ای می گیره و افتخاری کسب بکنه ما صرفا چون ایرانیه بیخوایم اون افتخار رو دربست بنام خودمون مصادره کنیم. در مورد این خانوم تنها مساله ای که می توان گفت برانی بودنشه و ما هیچ گلی بسر این خاونم نزدیم که بگوییم افتخارش برای ماست.
حالا که جایزه گرفته شده ایرانی؟!
تا دیروز کسی نمیشناختش!احتمالا اگر میشناختیم هم میخواستن بگن مزدور و از خدا بی خبر و اینا!
کاش ایشون توی دانشگاههای ایران تدریس میکردند.
از اين نوابغ قبل انقلاب زياد داشتيم،كه خيلي هاشون بعد انقلاب رفتن،ولي ديديد ما چطور تونستيم رو پاي خودمون وايسيم.
بايد همه دختران ايراني ايشان راالگو خود قرار دهند.
دمتون گرم، خبر به این مهمی، خبر اولتونه
متاسفانه در اکثر خبرگزاری های ایرانی باید گشت تا اثری از این خبر یافت.
مرحبابه اين همه عزم،تلاش ،کوشش واراده اين فرزندايران زمين که نام کشورعزيزمان وجوانان باهوش واستعدادايراني رابه جهانيان معرفي نمود.کم نيستندجوانان بااستعداد وتوانمندايراني مسلط به علوم وفنون روزدنيا،مهم اين است که باايمان به خداوندمتعال به خودباوري برسيم که مامي توانيم.مهم آن است که بخواهيم.
اشتباه از همونجایی شروع شد که گذاشتند زنها ریاضی بخونند. الان ایشون میتونست پنج شیش تا پسر دانشمند داخل ایران تربیت کنه.
آفرین بر این خانم ایرانی که با تلاش در دل من بعنوان یک هم وطن یک شاخه امید به آیند زده شد
آفرین بر شیر زن ایرانی ،احسنت تبارک ا...
تابناک جان کاش به جای زن ایرانی می نوشتی بانوی ایرانی ...به هر حال خانم مریم میرزا خانی اولین بانوی ایرانی الاصل است که مفتخر به گرفتن این جایزه شده و حتی اگر هم تابعیت آمریکایی دارد باز هم ایرانی است و باعث افتخار تمامی ایرانیان درسراسر جهان...احسنت بر تو بانوی ایرانی افتخار آفرین
واقعاً افتخار ايراني هستش
من اين متن رو به دخترم نشان خواهم داد. تا براي اون يك الگو باشه و يكي مثل خانم ميرزاخاني بشه.
جا دارد دولت مردان و ساير افراد داخل كشور هم رسما اين افتخار بزرگ را به ايشان تبريك بگويند
درود بر شرفت.
بنظرم اشتباه کرده باید می موند تو ایران دلالی معاملات غیر منقول می کرد راس نمگم
چون
ایشان افتخار ایران است و مایه بالندگی ایرانیان
در جهان
اگر يك بازيكن فوتبال در ليگ درجه 3 يك گل بزند صدا و سيما 10 بار نشان ميدهد ولي در اينگونه موارد دريغ از يك خبر!؟
او از جمله بازماندگان سانحه غم‌بار سقوط اتوبوس حامل نخبگان ریاضی دانشگاه صنعتی شریف به دره در اسفندماه ۷۶ است
بهترین تصمیمش این بود که لیسانس رو تموم نکرده از ایران رفت . اینجا بود خیلی از این موفقیت ها رو از دست میداد :-)
مریم میرزاخانی از جمله بازماندگان سانحه غم‌بار سقوط اتوبوس حامل نخبگان ریاضی دانشگاه صنعتی شریف به دره در اسفندماه ۷۶ است. در این حادثه اتوبوس حامل دانشجویان ریاضی شرکت‌کننده در بیست و دومین دوره مسابقات ریاضی دانشجویی که از اهواز راهی تهران بود (مسابقات ریاضی دانشجویی) به دره سقوط کرد و طی آن شش تن از دانشجوی نخبه ریاضی دانشگاه صنعتی شریف شامل آرمان بهرامیان، رضا صادقی - برنده دو مدال طلای المپیادجهانی - علیرضا سایه‌بان و علی حیدری، فرید کابلی، دکتر مجتبی مهرآبادی و مرتضی رضایی دانشجوی دانشگاه تهران که اغلب از برگزیدگان المپیادهای ملی و بین‌المللی ریاضی بودند در اوج بالندگی و شکوفایی علمی ناباورانه، جان باختند.
هر بار که این خانم موفق به دریافت جایزه ای‌ می‌شه دقیقا این جملات تو ذهنم رژه می‌رن... هنوز هم یادمان کشته شدگان اون حادثه جلو دانشکده ریاضی و صنایع تو شریف هست
سلام ای کاش در متن مقاله از تقویم شمسی اسفاده می کردین.در یک مقاله فارسی تاریخ میلادی؟
آفرین
اگه پاش نمی شکست که نمیرفت آمریکاو الان اینی که هست نبود دیدید یه حکمتی تو همه کارا هست حالا بگید ایران جای بدیه. اینجوری میشه که میشن پرفسور دقیقا مثل اخراج انشتین از کلاس درس
این افتخار متعلق به آمریکا و دانشگاهیه که ایشان در اونجا تدریس میکنه نه ایران صرف ایرانی بودن چیزی رو به نفع ایران نمیکنه اگر ایشان مدرک دکتری رو از دانشگاههای ایران میگرفت و در اینجا تحقیق میکرد و جایزه میگرفت افتخارش واسه ایران بود الان فقط حسرتش مال ماست
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار