بازدید 45281

چه کسی روغن پالم در شیر ریخت؟!

پس از تایید استفاده از روغن پالم در تولید شیر پرچرب از سوی وزیر بهداشت و اعلام ورود دولت و شخص رییس‌جمهور به این مسئله، هر کدام از تولیدکنندگان، صنایع لبنی و دستگاه‌های ذیربط واکنش‌های متعدد و جالبی نسبت به موضوع نشان داده و توپ را به زمین دیگری می‌اندازند؛ حال باید پیدا کرد پرتقال‌فروش‌را!
کد خبر: ۴۲۲۷۵۱
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۲ 05 August 2014
پس از تایید استفاده از روغن پالم در تولید شیر پرچرب از سوی وزیر بهداشت و اعلام ورود دولت و شخص رییس‌جمهور به این مسئله، هر کدام از تولیدکنندگان، صنایع لبنی و دستگاه‌های ذیربط واکنش‌های متعدد و جالبی نسبت به موضوع نشان داده و توپ را به زمین دیگری می‌اندازند؛ حال باید پیدا کرد پرتقال‌فروش‌را!

به گزارش ایسنا، تا چندی پیش گفته می‌شد شیر کم چرب شیری است که میزان چربی آن در فرآیند تولید کارخانه‌های لبنی کاسته شده اما شیر پرچرب دقیقا همان محصولی است که از دامداران خریداری می‌شود و به غیر از فرآیند پاستوریزاسیون و بعضا کاهش چند دهم درصدی چربی آن، عملیات دیگری روی آن انجام نمی‌شود؛ بنابراین شیر پرچرب همان شیر کامل است.

اما حال که وزیر بهداشت استفاده از روغن پالم در تولید شیر پرچرب را تایید کرده چربی محصولات لبنی و شیر زیر سوال رفته که از کجا تامین می‌شود؟

البته پس از این افشاگری وزیر بهداشت، واکنش‌های جالبی مطرح شد که جای تامل فراوانی دارد ؛چراکه کارخانه‌های لبنی و دامداران علیرغم وابستگی به یکدیگر که به نوعی لازم و ملزوم هستند، بر اساس کدورت‌های دیرینه‌ای که دارند همچون همیشه یکدیگر را زیر سوال برده‌اند و هر یک می‌گویند" دیگری دروغ می‌گوید و این تخلف در حوزه کاری آنها امکانپذیر نیست".

کارخانه لبنی که تخلفش در این زمینه محرز شده اعلام کرد که این تخلف در دامداری صورت گرفته است اما دامداران به صراحت این موضوع را رد و تصریح کردند: " صنایع لبنی دروغ می گویند چراکه آنها هستند که به دلیل فشار مالی از افزودنی در محصولاتشان استفاده می‌کنند".

در این میان دبیر انجمن صنایع لبنی روز گذشته طی نامه‌ای به وزیر بهداشت تصریح کرد: وزارت بهداشت به جای ارائه گزارش به رییس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی و مصاحبه مطبوعاتی و تشویش اذهان عمومی با متخلفان استفاده روغن پالم در شیر پرچرب برخورد کند.

اکنون کار به جایی رسیده که شورای شهر تهران هم بهموضوع ورود و اعلام کرده این موضوع را که سلامت شهروندان را به صورت جدی تهدید می کند پیگیری می کند و وزارت بهداشت نیز باید در این زمینه مداخله جدی داشته باشد.

به گفته رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شواری شهر تهران ترانس موجود در روغن پالم بسیار بالاست و عوارض متعددی بر سلامت جسمی افراد از جمله بیماریهای قلبی و عروقی دارد بنابراین باید صاحبان صنایع و متولیان از این کار اجتناب کنند و وزارتخانه‌های بهداشت و جهاد کشاورزی باید با افزایش حیطه نظارتی‌شان اطمینان لازم را به افکار عمومی بدهند که این موضوع حل و مسئله‌ای سلامت آن ها را تهدید نمی‌کند.

البته جای این سوال باقی است که وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید شیر و لبنیات و سازمان دامپزشکی به عنوان تایید کننده سلامت این محصولات که طرح پایش سلامت محصولات مختلف کشاورزی از جمله شیر را انجام داده اند چرا با این مسئله مواجه نشده اند یا در صورت مواجه شدن چرا آن را اعلام نکرده‌اند. از سوی دیگر در حال حاضر که این گزارش وزیر بهداشت به دستشان رسیده چرا سکوت کرده‌اند؟!

در این میان سازمان استاندارد هم که مردم به اعتماد آنها این محصولات را مصرف‌می کنند روزه سکوت گرفته و هیچ توضیحی در این باره ارائه نکرده‌اند که خود تامل‌برانگیز است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳۵۷
انتشار یافته: ۳۲
وزارت بهداشت و اداره استاندارد
تشکر که این همه دلسوزانه به فکر سلامتی مردم عزیز کشورمون هستین !!!!
چه بیچاره ای هستیم ما .
تنها چیزی که فکر میکردیم سالمه این از آب در اومد . چه کسی میدونه که به چی یا کی می تونیم اعتماد کنم؟!؟!؟
پاسخ ها
احسان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
جالبه که من خودم همیشه خریدار شیر پرچرب به دلیل سلامت و عدم دخالت زیاد کارخانه در روند فرآوری آن بودم...
چرا اسم شرکتی که این کارو کرده اعلام نمی کنید تا مردم دیگه محصولاتش رو نخرند
پاسخ ها
احسان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
آره حتمأ الان اسمشو به این صورت میگن: کارخانه (چ ل) همون نگن بهتره
بهتره "پالم" رو با زبان خودمونی بگیم تا همه بفهمیم که مقصود چیه !!!!؛
پالم یعنی "نخل"!!!! و قدیم تر ها که یه کمی رودربایستی و وجدان مطرح بود و یه کمی هم "پارسی را پاس تر می داشتند" ، به جای "پالم-اولیو"می گفتند : نخل زیتون !!!!؛
حالا کار به جائی رسیده که نه در روغن خوراکی ، بلکه حتی در"ماست " که مستقیما و بدون اجاق وحرارت دیدن مصرفش می کنیم ، به عنوان افزودنی(البته نه مجاز ، که بسیار خطرناک!!!!) ، "روغن صنعتی!!!!! نخل " می افزایند ؛
آیا نهاد های نظارتی نباید ، این سود جوئی غیر انسانی را ، در شمار اقدام برای سلب سلامتی و در ادامه ، اقدام برای قتل سازماندهی شده ، به حساب بیاورند و تحت پیگرد قرار دهند ؟!؟!؟!؟!؟!؟
این روغن پالم ممکنه مرگزا نباشه چون بقیه روغن های جامد هم همین وضعیت را دارند اما در پزشکی ما به مادران توصیه می کنیم که حتی اگر نمی خواهند به بچه خود شیر دهند آغوز شیرشان را برای بالا بردن کارکرد سیستم ایمنی حتما به آنها بدهند. ریختن روغن پالم به جای چربی شیر واقعا غیر انسانی است مخصوصا در مورد کودکان که شدیدا برای سلامت بدن به آن نیاز دارند.
با سلام . شير سالم و طبيعي حدود 5 درصد چربي دارد . لاكن بعضاً ديده مي شود ماست با چربي 10 درصد هم عرضه مي شود . پيدا كنيد پرتقال فروش را !!
پاسخ ها
هادی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
حسن جان درصد چربی رو نسبلت به اشباع ماده میسنجن / یعنی در هرلیتر شیر مثلا سه درصد چربی وجود داره / شما یتونی همون شیرو تو خونه بجوشونی و وزنش یک چهارم بشه و ماستش کنی که میشه ماست با چربی ده درصد - البته پرتقال فروشی درکار نیست - یعنی اصلا پرتقالی درکار نیست چون دوستان روغن خرما رو به شیر میزنن میشه پرچرب
بهترین کار اینکه اسم این شرکتها رو بیارین تا ما مردم از محصولاتشون نخریم اونوقت شرکتشون ورشکست میشه و بقیه هم عبرت میگیرن ولی افسوس از این همه لا پیشونی
داداش همش تقصیر گاو هاست که پالم خوردن وگرنه ...
راستی معادله یک مجهولی؟
ورودی کارخانه لبنی 5تن در روز خروجی 15تن !
هنر نزد ما ایرانیان است و بس...
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
تقصیر مردم هست که پالم براشون ضرر داره!
اولا به مردم بگيد روغن پالم چيه و چه عواغبي براي بدن انسان داره دوما اين چربي شير رو که ميگيرند وبجاش روغن پالم جايکزين ميکنند کجا مصرف ميشه ثانيا اين همه ارگان دولتي که مستقيما در اين رابطه مسئول هستند مثل وزارت کشاورزي .وزارت بهداشت .سازمان استاندارد و سازمان مثلا حمايت از توليد کننده و مصرف کننده چکار ميکنند.ثالثا يکي از اين سازمانها در يک روز به تمامي توليد کنندگان شير مراجعه و نمونه برداري ميکردندوبمردم اعلام ميشد که کدام يک از توليدکنندگان اين تخلف را انجام دادند تا ماهم از آن شير آن شرکت مصرف نميکرديم .ببينم آقاي تابناک اين مطلب من منتشر ميشه يا مثل بقيه اتتقادات مردم قابل اتشار نيست ؟
دقیقا سازمان استاندارد است که باید پاسخگو باشد.
خدا پدر وزیر را بیامرزد که به فکر جان مردم است تو رو خدا در این موارد تسامح نکنید این خیانت است
مطمئن باشید وضعیت سلامت تنها مربوط به شیر نیست

من بطور غیر مستقیم از استانداردی ها شنیده ام که در بسیاری از محصولات استاندارد رعایت نمی شود

مثلا:
چندی پیش یک شیشه عسل از فروشگاه خریدم ( با یک مارک مشخص) بعد از دو هفته که از مسافرت آمدیم مشاهده کردم عسل مذکورمثل روغن نباتی بسته شده است
به شرکت مذکور زنگ زدم که مساله را حتما پی میگیرم
پاسخ دادند: آدرس بدهید هر نوع عسل مرغوبی که می خواهید برای شما بفرستیم
به فروشگاه مراجعه کردم ( بعد از حدود 2 ماه - چون فرصت نشده بود) مسئولین مربوط بدون حتی ارایه فاکتور مبلغ کالا را به من پرداختند و قبول داشتند عسل تقلبی است
بعد ها دیدم همان برند باز هم در این فروشگاه به وفور عسل عرضه می کند؟؟؟؟؟
پاسخ ها
علي - كارشناس زنبور عسل
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
دوست عزيز چون اين اشتباه رايج است اين مطلب را درج ميكنم.
بعضي ها به غلط معتقدند كه عسل طبيعي رس نمي كند يا به اصطلاح شكرك نمي زند در صورتيكه عسل طبيعي مانند هر ماده قندي ديگر تشكيل كريستال ميدهد كه به شكلي در مي آيد كه شما ديده ايد.
براي جلوگيري از اين حالت برخي توليد كنندگان عسل خود را تا 80 درجه حرارت ميدهند كه اين عمل باعث شكسته شدن كريستالها ميشود و در نتيجه عسل رس نميكند.
پسي در نتيجه تنها تفاوت ميان عسلي كه رس ميكند يا رس نميكند حرارت ديدن آن است.
در نتيجه عسلي كه خريده بوديد مشكلي نداشته و حتي بهتر بوده چون حرارت نديده بوده و ويتامينهاي خود را حفظ كرده بوده است.
بمن در خصوص شركتي كه شما نوشته بوديد چيزي نميدانم ولي اگر تنها دليل شما براي تقلبي بودن رس كردن عسل بوده دليل موجهي نبوده
براي اطلاع شما در برخي كشور ها مانند روسيه عسل رس كرده مشتريان خاص خود را دارد چون معتقدند كه حرارت نديده
استفاده از روغن پالم که جای خود داردفکری به حال وایتکس وسایر افزودنی هایی که ماندگاری مواد لبنی را افزایش میدهد کنید
واقعا اگر اين كار دركشور ديگري انجام ميشد چه هياهويي به پا ميكرديد
اب آهک هم داخل شیر می ریزند خلاصه کلام این که شیر طبیعی وجود ندارد شیر ها حدود 90 درصد مصنوعی هستند اقای مدعی العموم کجایید
مهندس اون عشلت رو نباس داخل یخچال می ذاشتی!! شکرک زده و خراب نشده. برای اینکه عسل شکرک زده هم مثه سابق بشه اون رو تو هوای اشپزخونه بذار بعد دو روز درست میشه!
,درست عزيز عسل رئيس به شير جي بود ؟ بعدش عسل بموته رس مي كنه با به تحقيق كوجوكو متوجه أين مسأله ميشي
همه چیزمون آلوده و بیماریزاست :
هوا
آب
سبزیجات
میوه ها
شیر
گوشت و مرغ
سوخت خودروها
و ...
پالم که جزئ از مصرف روزانه ایرانیان شده به امار واردات هم نگاهی بندازید بد نیست الان در روغن به اصطلاح سرخ کردنی و نیمه جامد و پنیر و ماست و شیر و....... پالم موجود است نیازی به ازمایشات انچنانی نیست وقتی گلویتان در زمان مصرف می سوزد مطمئن باشید پالم به خوردتان دادند .یادم رفت رستورانها تمام سرخ کردنیشان از روغن پالم است بخاطر قیمت پایین
اين از شير،اون از بنزين،ديگه چي واسمون دارين؟تعارف نكنين بگين لطفا
روغن پالم روغن درخت نخل هستش.تو این مملکت همه دارن به هر طریقی پول در میارن. یکی گوشت الاغ رو بجای گوشت گاو میده به خورد مردم. یکی روغن صنعتی رو میریزه تو خوراکی یکی هم گنجشک رو رنک میکنه میگه مرغ مینا هستش ولی نژاد جدیده.تو دنیا ما چه کاره هستیم؟ بعضی وقتها میگم چرا آدما وقتی دستشون به دهنشون میرسه دیگه وجدانشون به خواب میره!؟این همه مردم گرفتارن.این همه جوون بیکارن. این همه فقیر وجود داره ولی نگاه میکنی چه پولهایی تو مملکت جابجا که نمیشه.
سوال من اين است كه چرا در طول اين سالها كسي متوجه اين موضوع نشده است. مگه مملكت سيستم بازرسي ندارد؟؟
برای یک ماه مردم اصلا لبنیات مصرف نکند
وزارت بهداشت بايد برابر قانون پروانه توليد كارخانه متخلف را باطل كند نه اينكه با ايما و اشاره موجب كاهش مصرف لبنيات شود و به توليد كنندگان پاكدست ضرر بزند.
من چند گربه دارم كه عاشق شير هستند ولي مدتي است وقتي برايشان شير مي ريزم بو مي كنند و فرار مي كنند!!!! حدس زدم كه بايد ناخالصي در شير موجود باشد كه حيوانات بدليل حس شبويايي قوي آنرا تشخيص مي دهند. پس جريان اينه. البته تقريبا" تقلبات در تمامي محصولات به وفور ديده مي شود از شامپو و لوازم بهداشتي آرايشي گرفته تا مواد خوراكي كه فقط روز به روز گران تر، بي كيفيت تر و از نظر كمي نيز تقليل مي يابند و در عوض مردم بيچاره بايد از نظر بيماري هاي قلبي، كليوي، كبدي و سرطان و .... رتبه هاي بالا را در جهان كسب نمايند.
نیازی به پیگیری و ... نیست! اسمشو بگین فقط! مردم با تحریم محصولات اون شرکت بهترین مجازات رو انجام میدن.
چند سال پيش كره هاي گياهي در بازار وفور بود و ارزان آنها هم حتماً اين روغن درست مي‌كردند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل