بازدید 51019

ترس از شوک اجتماعی، دلیل افشا نشدن مفاسد اقتصادی

در دولتی که ادعای آن «پاکدستی» است، فسادهای بسیار بزرگی هست. مسأله مهم‌تر آنکه عمده این فساد‌ها هم سهوی نبوده و عمد در کار بوده است؛ یعنی افراد با هدف فساد اقتصادی و دستبرد به بیت‌المال و سوء‌استفاده از موقعیت‌های دولتی و روابطی که داشتند، یکسری کارهایی را انجام می‌دادند.
کد خبر: ۴۰۳۵۳۱
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۰ 27 May 2014
چه کسانی کمک‌های صادرکنندگان خارجی به ایران را می‌بلعند؟از‌‌ همان ‌آغاز کار دولت یازدهم، که با اقدام شوک‌برانگیز دولت قبلی برای برداشت مبلغ کلان از حساب ریاست‌جمهوری ـ که به دستور شخص رئیس جمهور به حساب دانشگاه ایرانیان ریخته شده بود ـ شاید می‌شد ابعاد عظیم سوءاستفاده‌های مالی را در دولت قبلی حدس زد.

به گزارش «تابناک»، این روز‌ها که در همه جا سخن از اختلاس و سوءاستفاده مالی است، به هر جا ‌دست بگذارید، نشانه و آثاری از آن یافت می‌شود. نهاد‌ها نظارتی و حاکمیتی نیز هر یک به نوبه خود، درگیر بخشی از این ماجراست‌ که برخی از آثار آن ملموس است.

بنا بر این گزارش، هم‌اکنون مجلس شورای اسلامی، ‌یکی از مهم‌ترین نهاد‌های نظارتی، در صدر مبارزات علیه رانت و ویژه‌خواری و همچنین فساد مالی است و تحقیق و تفحص از سازمان تأمین اجتماعی، یکی از چند تفحصی بود که به نتیجه رسید و بسیاری از رخدادها در مدیریت این سازمان را آشکار کرد که البته جز این چند، تحقیق و تفحص بزرگ دیگر از جمله بنیاد امور ایثارگران، صنایع فولاد و خودرو‌‌سازی و همچنین تفحص از تبصره ۱۳ به مرحله پایان کار رسیده‌اند، ولی تا کنون هیچ گونه اطلاع‌رسانی در این باره نشده‌ و حتی گزارش آن در مجلس نیز ـ به رغم اینکه باید مد‌ت‌ها قبل قرائت می‌شد ـ خوانده نشد.

در این باره باید گفت، شاید دلیل اینکه تحقیق و تفحص‌های مهمی که در مجلس شورای اسلامی انجام می‌شود و نتایج آن اعلام نمی‌شود، این باشد که ابعاد آن آنقدر بزرگ است که نمی‌شود اطلاع‌رسانی کرد و شاید ‌به دلیل این صحبت خجسته باشد که می‌گوید: «اتفاقات بدی در جریان تحقیق و تفحص‌ها افتاد»، یا به قول غلامعلی جعفر‌زاده از اعضای کمیته‌های تحقیق و تفحص مجلس «ابعاد فساد در پرونده‌های تحقیق و تفحص آنقدر بالاست که می‌ترسیم علنی کنیم».

ناگفته نماند که پرونده‌های تحقیق و تفحص مجلس از دوران مدیریت احمدی‌نژاد، قطعا خیلی‌ها را نگران می‌کند؛ تحقیق و تفحص از صنعت مس و صنایع فولاد و خودروسازی و بنیاد شهید گرفته تا بررسی کارنامه شمار بسیاری از استانداری‌ها و بانک مرکزی و... .

جعفرزاده دلیل می‌آورد که «فساد آنقدر بزرگ است که می‌ترسیم باعث شوک جامعه شود». این یکی از آن اتفاقات بدی است که جعفرزاده، سر‌بسته به آن اشاره دارد. او می‌گوید: «در جریان تحقیق و تفحص‌هایی که من در آن‌ها حضور دارم، با کمال تأسف مشخص شد در دولتی که ادعای آن «پاکدستی» است، فسادهای بسیار بزرگی وجود داشته است. مسأله مهم‌تر اینکه عمده این فساد‌ها هم سهوی نبوده و عمد در کار بوده است؛ یعنی افراد با هدف فساد اقتصادی و دستبرد به بیت‌المال و سوء‌استفاده از موقعیت‌های دولتی و روابطی که داشتند، یکسری اقدامات را انجام می‌دادند».

به گفته جعفرزاده، رویداد بد دیگر، ‌تلاش نیروهای بازمانده از سیستم احمدی‌نژاد است که تلاش می‌کنند به شیوه‌های ‌گوناگون یا «جلوی این تحقیق و تفحص‌ها را بگیرند» و یا باعث انحراف کمیته‌های تحقیق و تفحص شوند. وی از اشاره به جزئیات این فشار‌ها پرهیز می‌کند؛ اما تأکید دارد ‌فشار به کمیته‌های تحقیق و تفحص و دستگاه قضایی آنقدر زیاد است که گاهی واقعا ‌ کار را دچار مشکل جدی می‌کند.

وی درباره نتایج تحقیقات انجام شده تاکنون می‌گوید: «واقعیت این است که برخی از این مفسده‌های مالی به قدری بزرگ و شوک برانگیز هستند که ما اکراه داریم از اینکه در سطح ملی ‌‌علنی مطرح شود. شکل این فساد‌ها و حجم آن‌ها طوری است که ما می‌ترسیم واقعا باعث ایجاد ضربه‌های اجتماعی به جامعه شوند.

جعفر‌زاده ادامه می‌دهد: «مثلا در جریان تحقیق و تفحص از بنیاد شهید ما متوجه شدیم که چطور حقوق قشر عزیز مثل خانواده شهدا و ایثارگران و جانبازان با آگاهی کامل مورد سوء‌استفاده برخی ‌دولتی‌ها واقع شده بود. حالا وقتی حقوق قشری که به قول حضرت امام، افضل‌ترین جامعه هستند این گونه به آن دستبرد زده می‌شود، خودتان ببینید در دیگر حوزه‌ها چه خبر بوده است».

وی با اشاره به ادامه کار کمیته‌های تحقیق و تفحص می‌گوید: «به همین دلیل پیشنهاد ما این بود که علنی شدن ابعاد این فساد‌ها ‌‌یکباره می‌تواند پیامدهای منفی برای کشور و نظام داشته باشد و اعتماد عمومی را ـ که هم اکنون در حال بازسازی است ـ به وضعیتی بد‌تر از پیش برگرداند».

‌این نماینده مجلس می‌افزاید: «من حتی به رغم اینکه بر این باورم، باید با مفسدان اقتصادی ‌علنی برخورد شود، تقاضا دارم، ‌بررسی این مفاسد در دادگاه‌های غیر علنی انجام شود، چون متأسفانه ابعاد فساد آنقدر بزرگ است که می‌تواند به نظام ضربه بزند.

با این حال و با وجود همه مخالفت‌ها، ترس و اجتناب از افشای حقایق، می‌تواند نتایج زیانبارتری نسبت به شوک احتمالی اجتماعی ناشی از صداقت ورزی با مردم باشد. مگر نه اینکه دولت اسلامی کشور ترکیه با تمام مخالفت‌ها و تظاهرات مردمی به افشای بی‌حد و مرز فساد مالی در مقامات بالای حکومتی خود پرداخت و با این کار اعتماد‌ها را به خود جلب نمود؟! شاید دولت روحانی بیش از هر چیز نیاز به برگرداندن اعتماد از سوی مردم دارد تا با این کار بتواند دست مفسدین را از ثروت مردم کوتاه کند و منافع ملی را بر هر چیزی ارجحیت بخشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۷
در انتظار بررسی: ۷۹۲
انتشار یافته: ۳۳
کجایند آنها که از دولت قبلی تجلیل میکردند؟ به آن اعتماد داشتند و خودشان را به خواب زده بودند. چرا صدایشان در نمیاد.
هيچ كس محرم تر از ملت نيست . دستشونو رو كنيد براي مردم .
شما هم سهم خودتون را بگیرید و کنار برین چون با افشا نکردن دیگران را به دستبرد زدن به بیت المال جری تر میکنید اسلام اصیل و مسلمان هیچگاه از نظام اسلامی بر نمیگرد د بلکه حساب مسئول را بر غیر مسئول جدا میکند
بهترین راه علنی کردن مفاسد و اعدام مفسدین است تا درس غبرتی برای دیگران شود.
چون پرده بر افتد نه تو مانی و نه من !
ببین چه کرده اند که حتی با واکسن 3 هزار میلیاردی هم مردم شوکه خواهند شد.
به همین علت دلواپسان بفکر مسائل کشورند وروز بروز اجتماعاتخود را گسترش میدهند که تخلفات بیشتر آشکار نشود
امیر خسروی اعدام شد.
پس به همان علت آنها آزادانه میگردند .قضیه پرونده بیمه چه شد و سایر موارد دیکر
اقای جعفرزاده با کمال تاسف مردم به خوبی از اوضاع نابسامان دولت قبل باخبرند و شاهد این گواه اطلاعات مردم از وضعیت حال و گذشته دولتهاست.اگه شما هم پنهان کاری را پیشه کنید ببیند در اینده از شما چگونه یاد خواهد شد.با مردم باشید و با صداقت رفتار کنید مردم کوچه و خیابان سیاست دنیای امروز رو بهتر از هرکسی تحلیل میکنند و اگه بر این امر واقف نباشید با مردم نیستید
یارو 1000 تا 1000 تا خورده اون موقع یه نیروی شرکت من رفته بیمه تامین اجتماعی درخواست خدمات که وظیفه بیمه هست و کرده 4 ماهه دارن سرمیدوننش خدا لعنتشون کنه من میدونم چه آدمای بدبختی هستند تو مملکتی که حرف از ولایت علی و عدالت علی هست اوضاع اینجوریه تو هر ارگانی میری اول میخوان تیغت بزنن بعد اگه باشون راه اومدی کارتو راه بندازن
چشم نظام روشن
من با پاراگراف آخر مطلب موافقم چون از قدیم گفتن " بدهکار رو اگر رو بهش بدی طلبکار میشه" پس بهتره مشابه دولت ترکیه با این مفسدان و سو استفاده کننده ها از بیت المال برخورد بشه تا مردم متوجه واقعیت بشن و اونها هم رسوا بشن
یعنی خدایا میشه به جایی برسیم که هر کی برده و خورده رو به مردم معرفی کنن و قانون اینقدر قوی بشه که هر کسی بی قانونی کرد سر جاش بشونه و افراد فاسد و شرور در همه عرصه های اجتماعی و اقتصادی و سیاسی رو به حاشیه براند که مردم از دستشون در آسایش باشند. یعنی میشود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
به راستی نهادهای نظارتی و انهایی که دم از قانون و دلواپسی میزنن کجا بودند؟؟؟؟؟
اقشار معمولی هم اینجوری و در حالت عادی زیر ظلم و ستم و جور هستند! حالا ببین این اختلاس ها و قدرت طلبی ها و رانت خواریها و تبعیض ها و صدها مورد این گونه چها که بر سر این مردم نیاورده! از مسئولین !!! تقاضای عاجلانه میشود که با این فسادها مبارزه کنند.
با سلام
بنده قبلایک بار دیگر به آقا دکتر روحانی رئیس جمهور محترم در یک پیام مجازی هشدار داده ام که اگر میخواهید برای مملکت کاری کنید باید هرچه زودتر با جدیت و قاطعیت تمام با مفاسد اقتصادی در کشور مبارزه کنید و بدون هیچ نوع گذشت و اغماضی با کلیه مفسده ها روبرو شوید ومبارزه نمائیدتا آنجا که اکثریت قاطع مردم آنرا باور نمایندو آنگاه به حول وقوه الهی خواهید دید که انشائالله چه آسان کلیه سنگرهای پیشرفت را در کشور میتوانید یکی پس از دیگری به آسانی فتح نمایید ولطفا توجه فرمایید که کلید فتح کلیه این سنگرها با اعتماد ملت به دولت حاصل میگردد که تا کنون متاسفانه هیچ کس پس از انقلاب در این زمینه کاری نکرده ولی بالعکس در زمینه عدم اعتماد به طور وفور.
با تشکر
فساد در همه جا وجود دارد و ما آن را حس میکنیم. آنچیزی که اعتماد سوز است آگاهی از ابعاد فساد نیست بلکه بیخبری شایعه , و عدم برخورد مناسب است وگرنه مردمی که برخورد مناسب حکومت را ببینند مایوس نمیشوند . تبعیض و رسیدگی نکردن به تخلفات نزدیکان مردم را سرخوده و نا امید میکند
این حق مردم است که حقیقت را بدانند . نباید از اعتماد آن ها سوء استفاده کرد .مردمی که همواره پشتیبانی خود را از اصل نظام به اثبات رسانیده اند حق دارند خائنین به وطن ، ملت و اسلام رابشناسند.
هرچه بگندد نمكش مي زنند واي به روزي كه بگندد نمك!!!
باید با فشا گری جلوی فسادهای بیشتر را گرفت و اعتماد مردم را خدشه دار نکرد
خجالت بکشید!
من میخوام وام ازدواج بگیرم میگی 2تا ضامن میخوام!
واسه 3-4 تومن که قراره 6ماه دیگه شاااااید بهم بدن!!! بعد میگی ابعادش گستردس "میترسیم" جامعه شوکه بشه!!!!!!!!!
تمام آن درآمد بالای نفت در زمان احمدی نژاد خورده شده وگرنه کدام یک از فازهای پارس جنوبی و پروژه های ملی اتمام شدند؟ و به بهره برداری رسیدند؟!
وای بر زیاده خواهان....
برخی گمان می کنند قرار است چند هزار سال در این جهان زندگی کنند که این همه حرص می زنند....
آخرت خود را به چه می فروشید؟؟؟ مگر تا پایان عمر چقدر نیاز به خوراک و لباس و ... دارید؟؟؟ خیلی عمر طولانی داشته باشید صد سال است.
خوشا به حال قانعان ، آنان که به آنچه خداوند روزیشان قرار داده قانع و خشنودند. و اگر هم خداوند روزیشان را بیشتر کند در راه خدمت به دیگران آن را صرف می کنند.
فساد آنقدر بزرگ است که می‌ترسیم باعث شوک جامعه شود
natarsid. mardome maa be shok aadat darand
خخخخخخخخخخخ چه مخسره!!!
پاکدست ترین دولت!!!!!!
من خدا شاهده از مجازات مفسدان نامرد اقتصادی تا حدی آرام میشوم ولی وقتی به صورت علنی نگن که چه کسانی بودند و به صورت علنی مجازات نشوند و حکم مجازاتشان انجام نشود دیگر هیچ امید و اعتمادی به هیچ چیز مملکت نخواهم داشت و در اولین فرصت...
در دولت پاک!!!! بیشترین فسادهای مالی و اختلاس و دست یازیدن به بیت المال اتفاق افتاد. در راس این اختلاسها هم نو کیسه هایی بودند که با ظاهر مظلوم و با شعار خدمت به قشر محروم به پیش آمده بودند. گذشته از این که با نظر نگارنده مطلب در پاراگراف آخر کاملا موافقم که بایستی این افراد به شکل سخت گیرانه محاکمه شوند(نه بصورت صوری) نکته دیگری نیز وجود دارد و اینکه هموطنان بیایید فریب شعار را نخوریم بیایید بر اساس ظاهر، کسی را قضاوت نکنیم و بیایید دانش سیاسی خود را افزایش دهیم و حقوق شهروندی خود را بشناسیم تا بازیچه افراد ریاکار نشویم که با ظاهر سازی اموالمان را تاراج نکنند.
به نظر من افشای فساد هر چقدر هم که بزرگ باشد، برای افکار عمومی بسیار اهمیت دارد و باعث آرامش جامعه می شود نه اینکه فکر کنیم شوک اجتماعی به بار می آورد. شوک اجتماعی زمانی به وجود می آید که با مفسدان اقتصادی مماشات شود و این شبهه بوجود آید که نظام قادر به مبارزه با مفسدان نیست و یا اینکه خدای نکرده بخش اعظم مسوولین نظام خود غوطه ور در مفاسد هستند.لذا منطقی ترین و بهترین کار این است که همه چیز برای مردم علنی شود، مردم ایران فهیم هستند و با روشن شدن موضوع آرامش و اعتماد دوچندان به جامعه برخواهد گشت.
کودوم اعتماد عمومی !! ؟؟
شما قسم حضزت عباس ع می خورید در حالی که مردم دم خروس را می بینند !!!
تا کجا مصلحت اندیشی ؟؟؟
آقای جعفر زاده ! ظاهرا خواب تشریف دارید .
دولت روحانی با وزرای سوپر میلیاردر خود نه تنها توانایی برخورد با مفاسد را ندارد ، بلکه به دلیل واهمه از همین نظارت ها مانع بزرگی برای روشن شدن حقایق خواهد بود !!!
عين تذهبون!!!!!
عين تذهبون!!!!!
اکنون ز چه ترسیم که در عین بلاییم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل