بازدید 14007
رشد آمار نزاع در سال جاری؛

هر ساعت بیش از هفتاد نزاع سنگین در کشور ثبت می‌شود!

افزايش و کاهش درگیری‌‌ها، ارتباط مستقيمي با عواملي چون جمعيت، بافت شهري، توسعه فيزيکي و... دارد، به‌ گونه‌ای که با ميزان افزايش اين مؤلفه‌ها‌، آمار نزاع نيز افزايش داشته است، تا جايي‌ که استان تهران، نزدیک يک‌ششم آمار مراجعه‌کنندگان نزاع به پزشکی قانونی در کل کشور را از آن خود کرده است.
کد خبر: ۳۸۶۸۳۳
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۰ 15 March 2014
آن گونه که آمار نشان می‌دهد، در ده ماه اخیر، بيش از نيم ميليون تن از ايرانيان اسیر کنترل نشدن هیولای خشم شده و کارشان تا آنجا بالا گرفته که مجبور شده‌اند به مراکز پزشکي قانوني سراسر کشور مراجعه کنند؛ آماری که اگر تصحیح شده و به واقعیت نزدیک شود، به شدت نگران کننده به نظر می‌رسد.

به گزارش «تابناک»، از آغاز سال ۹۲ تا پایان دی ماه، ۵۲۱ هزار تن از هم‌وطنانمان برای معاینات قانونی پس از کتک‌کاری و زد و خورد، به مراکز پزشکی قانونی سطح کشور مراجعه کرده‌اند؛ حدود ۱۵۸ هزار زن (۳۰ درصد مراجعه‌کنندگان) و ۳۶۳ هزار مرد (۷۰ درصد) که شکایتشان در مرحله رسیدگی قانون بوده و گام در مسیر گردآوری ادله محکمه پسند نهاده‌اند.

هر ساعت بیش از هفتاد نزاع سنگین در کشور ثبت می‌شود!

آشکار است که این آمار قادر به نشان دادن اوضاع وخیم خشم‌هایی که به بد‌ترین شکل در جامعه بروز کرده‌اند، نیست، چراکه بسیاری از درگیری‌ها و زد و خورد‌ها نه به شکایت ختم می‌شود که کار به پزشکی قانونی کشیده شده و در آمار این سازمان لحاظ شود و نه اصولا امکان مراجعه به پزشکی قانونی برای همه افرادی که در نقاط گوناگون کشور اسیر درگیری شده‌اند، فراهم است.

بر پایه این آمار، استان‌های تهران، خراسان رضوی و اصفهان به ترتیب دارای بیشترین آمار مراجعات نزاع به پزشکی قانونی و استان‌های خراسان جنوبی، ایلام و سمنان دارای کمترین آمار مراجعانی از این دست هستند.

بررسی این آمار‌ها نشان می‌دهد، افزایش و کاهش نزاع ارتباط مستقیمی با عواملی نظیر جمعیت، بافت شهری، توسعه فیزیکی و... دارد، به‌ گونه‌ای که با میزان افزایش این مؤلفه‌ها‌، آمار نزاع نیز افزایش داشته، تا جایی‌ که استان تهران، حدود یک ششم آمار مراجعه کنندگان نزاع به پزشکی قانونی در کل کشور را از آن خود کرده است.

هر ساعت بیش از هفتاد نزاع سنگین در کشور ثبت می‌شود!

اما اگر آمار این ده ماه را به یک سال تعمیم دهیم، به حدود ۶۲۵ هزار نزاع ثبت شده در پزشکی قانونی خواهیم رسید که در قیاس با ۶۱۷ هزار نزاع ثبت شده در این سازمان برای سال ۹۱، حکایت از رشد آمار نزاع در آمار پزشکی قانونی خواهد داشت؛ رشدی که می‌توان آن را به استقرا، به رشد آمار نزاع در کشور نسبت داد.

به عبارتی، از میان سیل درگیری‌ها و زد و خوردهایی که پیرامونمان رخ می‌دهد و دیدنشان برایمان تبدیل به اتفاقی معمولی شده، روزانه بیش از ۱۷۰۰ نزاع در کشورمان به پزشکی قانونی راه می‌یابد؛ ساعتی هفتاد و یک نزاع از این دست (ثبت و بررسی شده در پزشکی قانونی) و هر دقیقه بیش از یک درگیری!

اگر فرض را بر این بگذاریم که در نیمی از این درگیری‌ها، یکی از طرفین نیازمند مراجعه به پزشکی قانونی بوده، آمار افراد حاضر در این نزاع‌ها (نه کسانی که نزاعشان به شکایت ختم نمی‌شود و نه کسانی که شکایت می‌کنند اما به پزشکی قانونی فرستاده نمی‌شوند و...) به ‌یک میلیون در سال نزدیک خواهد شد و به دنبال آن، میانگین هفتاد نزاع در هر ساعت، به بیش از یکصد نزاع در ساعت خواهد رسید که بیش از ۴۰ درصد افزایش نشان خواهد داد.

هر ساعت بیش از هفتاد نزاع سنگین در کشور ثبت می‌شود!بدین ترتیب عجیب نیست که آمار «ضرب و جرح عمدی» و «ایراد ضرب و جرح غیر عمدی» رتبه دوم و سوم جرایم رقم خورده در کشور را داشته باشند و تنها سرقت باشد که بتواند از این آمار سهمگین کتک‌کاری‌ها و درگیری‌های سنگین و بیخ‌دار پیشی بگیرد.

عجیب‌تر از این آمار و ارقام بزرگ، واکنش مسئولان به تکرار هر ساله آن و جایگاه نزاع در میان پر تیراژ‌ترین جرایم کشور است که بی‌گمان صدمات زیادی بر پیکره جامعه وارد می‌آورد، جان برخی را می‌گیرد و برخی را روانه زندان می‌کند، آسیب‌های جسمی و روحی زیادی به افراد حاضر در آن و خانواده‌هایشان وارد می‌کند و ده‌ها و شاید صد‌ها عارضه نامطلوب دیگر هم بر جای می‌گذارد؛ اما با کمترین واکنشی بایگانی می‌شود تا سال بعد با‌‌ همان شدن و حدت و‌ گاه شدید‌تر تکرار شود.

نه کسی به فکر افزایش هزینه‌های این نزاع‌ها برای زدودن آن از چهره اجتماع است، نه نهادی دلایل شکل‌گیری آن را ‌کنکاش می‌کند تا بتواند مؤلفه‌های منتج به آن را محدود کرده و غیر مستقیم در کاهش تنش‌ها و بروز و ظهور خشم نقش داشته باشد، نه چرایی آموزش ندیدن مردم در مواقع تنش برای کسی سؤال می‌شود و نه حتی آماری از میزان فرجام یافتن این پرونده‌های قضایی در دسترس همگان قرار می‌گیرد تا اگر قرار است کسی متنبه شود،‌ بشود و اگر قرار است امیدوار بماند، امیدش را از دست ندهد.

بدین ترتیب، بعید نیست که سال بعد در چنین روزهایی، باز بنشینیم و از افزایش آمار نزاع در کشور بگوییم و نادیده‌های اجتماع در این زمینه را مرور ‌و اینقدر این روند را تکرار ‌و تکرار کنیم تا ‌‌به آنجا ‌رسیم که دیگر نتوان هیچ بهبودی بر اوضاع متصور بود!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۵۱
انتشار یافته: ۳۹
ما شاهد مرگ اخلاقیات در جامعه هستیم. مرگ نوعدوستی و گذشت به قدری مردم مشکل دارند که با کوچکترین درگیری عقده هاشون رو خالی میکنن.....
بیشترش به مسایل و مشکلات مادی برمیگرده
پاسخ ها
ایرانی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
نه داداش.
وقتی یک عده جوان بی فرهنگ برای چپ نگاه کردن یا مسائل کوچک، الکی درگیر می شوند؛ به مسائل مادی ربطی ندارد.
سر كوچكترين مسايل ملت گلاويز ميشن. روان مردم و جامعه بشدت پريشان است. مسئولان فكري بكنند.
با این فشار اقتصادی که روی مردم هست دیگه کسی اعصابی براش نمونده که!!
هرچند من با اینگونه رفتار بشدت مخالفم ولی معتقدم همه اینگونه رفتارها برمیگرده به شرایط روحی افراد که متاثر از وضعیت اقتصادی زندگی اونه!
...به نسب جمعیت شاید اول باشد.
لابد اکثر نزاع ها با سنگ شروع میشه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
اقا مردم داغون شدن حرف سیاسی نمیزنم کلا میگم الان خیلی از عادات خوب گذشته مثل دید و بازدید از فامیل حتی در حد یه سر زدن جوانمردی و پهلوانی و سیبیل منشی رخت بر بسته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
سیبیل منشی؟ مگه منشی ها سیبیل میزارن؟ D:
با این وضع اقتصادی آدم از این جور آمارا تعجب نباید بکنه!!!1
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
ربطی به وضع افتصادی نداره
خوب پیدا کردن این افراد به شرطی که تو نمایشگاهی که ایشون داشته آدرس رو میداده اگر دوربین موجود بوده باشه خیلی ساده هست
آموزش های روانشناسی برای کنترل خشم در تلویزیون و رادیو. تبلیغات رفتار و کردار نیک بطور گسترده در کل جامعه ایران. ترویج الگو برداری از صبر بزرگان دین در ادارات و سازمانهای دولتی. و... اینا راهشه البته بنظر من
دیگه با این گرونی و تورم و بیکاری دیگه اعصابی برای کسی باقی نمونده
وحشی هستند
افسوس ! کسی به فکر نیست . روزی از خواب بیدار میشیم که کار از کار گذشته باشه . اون موقع دیگه پشیمونی سودی نداره . ا
با سلام و احترام؛بستگی به خرد اجتماعی دارد و تمام.به قول امام جعفر صادق ع می فرماید عقل چیزی است که به انسان قدرت تشخیص می دهد این عقل به انسان خود-نظم بخشی و خود-کنترلی در مراودات اجتماعی می دهد که متاسفانه نه آموزش پرورش نه دولت و نه خانواده ...مسولیت پرورش خرد فردی و جمعی نسل جوان را عملا تقبل نمی کنند بزرگسالان نابالغ از نظر عقلی را می توان در تصمیمات واکنش ها و انتخاب ها شناسایی نمود که تعداد آنها کم نیستند!...من خرد فردی و جمعی را با موضوع ازدواج آموزش می دهم آیا تابناک می تونه در راستای کاهش تنش های اجتماعی و ....تبلیغات منو رایگان نمایش بده؟با تشکر
مردم قاطی دارن .اوضاعشون خرابه.یه دلیلش اینه که از روستا ها اومدن و در حاشیه شهر ها ساکن شدن و شدن شهر نشین و فقط دنبال شر می گردن و دنبال بهانه برای درگیر شدن هستند.
مسولین کلاهشان را بالاتر بگذارند. آمار ثبت اختراع را هم لطفا اعلام کنید.
یک جمعی بزنید خلافهایی رو که میتونه منجر به زندان بشه میشه تفریبا یک میلیون نفر سالیانه
...
ملت اعصاب ندارن . . .
سر به سرشون نزارید . . .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
یعنی نگذذذذذذذذذذذذذارید
عزیز جان
نگذارید
والا تا اونجایی ک من میدونم اگه نسبت به جمعیت حساب کنی .... تو دنیا اوله
صددرصد به وضع مادی برنمی گردد. برخی از ثروتمندان با گنده کردن هیکل و سوارشدن بر یک ماشین لوکس سرشون برای دعوا درد می کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
این عده چند درصد ملت ایران را تشکیل می دهند؟
تابناک بیکاری اعصاب مارو بیشتر از این خورد میکنی؟بیام بزنم...!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
تابی نگه کی بگه باید مردم این جور چیزا را بدونن خیلی بهتره تا ندونن .
من اگه روزي ٢ تا فك و جلوبندي نيارم پايين شب خوابم نميبره!!
آقا جان این شهر ما رو با این سابقه ی بسیار درخشان چرا توی نمودارا از قلم انداختید؟
95% این موارد به نوع ترتبیت خانواده ها و اینکه معمولا پدر خانواده چون فکر می کند پول را می آورد می تواند با خانواده مانند گاو و گوسفند برخورد کند بر می گردد
همش بخاطر بی تقوای است
افراد جنتل من کم تو خیابون میبینم. فرهنگ لات منشی داره فرهنگ غالب میشه
موضوع اصلی فرهنگ سازی است . بهتر می شود که با ساخت تیزر یا انیمیشن هایی مرتبط با موضوع و ارائه آمار و اتفاقات اطلاع رسانی کرد .
نشأن دادن فيلم هاي بزن بكش وإعدام هادر ميدانهاي شهر وترويج خشونت وووووو حاصل آش خشونت در جامعه است
آقايون كلاهشونو بگذارند بالاتر
با این سریالهای تلوزیون همینطورم میشه
ابراز خشونت و زدوخورد و یا حتی فحش و ناسزا گقتن نشان از تنش درونی فرد دارد و شکست هایی که در زندگی داشته.افراد موفق و شاداب در جامعه متوسل به زور و خشونت نمی شوند.و روحیه گذشت آنها خیلی بیشتر است.
من به عنوان یک فرهنگی از مردم ایران عذرخواهی می کنم. یکی از دلایل اصلی این امر، عملکرد تربیتی دستگاه آموزش و پرورش می باشد.
من به عنوان یک فرهنگی این را از مدتها پیش فهمیدم و تا جایی که توانستم تذکر دادم. باز پیش بینی میکنم وضعیت الان نسبت به چند ساله دیگر بسیار بهتر است. چون ما برنامه ای در خصوص انسانیت، نظم و قانون پذیری در مدراس نداریم. کسی هم پیگیر نیست.
فقط و فقط اعدام
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # رفح # حج # قیام 15 خرداد