بازدید 33021
حاشیه‌نگاری بر اظهار‌نظر دو مقام عالی‌رتبه در همایش ملی سربازی:

چگونه سربازی حرفه‌ای بد می‌شود و سربازی غیرحرفه‌ای خوب؟!

معاون هماهنگ‌کننده ستاد کل نیروهای مسلح در حالی ایده ارتش حرفه‌ای را مردود می‌داند که استدلالش برای آن، بسیار سست به نظر می‌رسد: «سرباز باید جوان باشد، چرا که شجاع و بی‌باک است و با توجه به ویژگی‌ غرور و خودنمایی که در وی وجود دارد، می‌خواهد آنچه ‌در درونش است، به نحو احسن بروز دهد و از همین روست که ما برای تحقق امنیت، نیازمند جوانان هستیم‌».
کد خبر: ۳۸۰۰۵۰
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۰:۳۷ 18 February 2014
صحبت از سربازی که می‌شود، بسیاری از کسانی در سال‌های اخیر با این مقوله دست و پنجه نرم کرده‌اند، تغییرات متعددی را به یاد می‌آورند که زندگی‌شان تحت تاثیر آنها قرار گرفته است؛ یکی توانسته از موهبت خرید خدمت بهره‌مند شود و یکی نه، بعضی هجده ماه خدمت کرده‌اند و برخی تاوان ادامه تحصیل را با خدمت طولانی‌تر داده یا می‌دهند و هستند کسانی که از معافیت کفالت استفاده کرده‌اند و البته هستند کسانی که همان شرایط را دارند اما معاف نمی‌شوند و... !

به گزارش «تابناک»، در شرایطی که تغییرات متعدد قوانین سربازی و چرایی تغییر رویکرد مسئولان به این امر مهم، همواره برای بسیاری پرسش‌برانگیز بوده و ابهاماتی به همراه داشته است، روز گذشته در «همایش ملی خدمت سربازی» دو اظهار‌نظر متفاوت در این باره منتشر شد که نشان می‌دهد تا چه اندازه سلیقه و دیدگاه مسئولان دست‌اندرکار تهیه و تدوین این قوانین متفاوت است.

در حالی که سردار اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی از احتمال تغییر در الگوی سربازی سخن گفت و برخی الگوهای مطرح در این باره (مانند الگوی پیمانی خدمت سربازی که پیشتر با عناوینی مانند سربازی حرفه‌ای مطرح شده است) را برشمرد، سرلشکر حسنی سعدی، معاون هماهنگ‌کننده ستاد کل نیروهای مسلح در اظهار نظری کاملا متفاوت، ارتش حرفه‌ای در ایران را فکر خامی برشمرد که به درد نمی‌خورد!

چگونه سربازی حرفه‌ای بد می‌شود و سربازی غیرحرفه‌ای خوب؟!

اینکه در همایشی که رویکرد نخست آن، بهینه‌سازی خدمت سربازی عنوان شده است، یکی از فرماندهان از احتمال تغییر در الگوی سربازی سخن گفته و «الگوی بسیج»، «الگوی سربازی گسسته (چند دوره کوتاه به جای یک دوره طولانی) و «الگوی پیمانی خدمت سربازی» را به عنوان برخی الگوهای مطرح در این باره برمی‌شمارد، چندان عجیب نیست؛ اما اگر بدانیم فرمانده ارشد دیگری به صراحت از به درد نخور بودن الگوی ارتش حرفه‌ای سخن گفته و تلویحا هر گونه تغییری در الگوی سربازی را رد می‌کند، حکایت از اختلافی عمیق دارد که برای افراد مشمول، کسانی که در آینده نزدیک یا دور مشمول می‌شوند و یا خانواده‌های ایشان، نگران کننده است.

به عبارت بهتر، اگر بتوان با منطق سخنان احمدی مقدم کنار آمد که کاهش شمار مشمولان به دلیل کاهش موالید، افزایش سطح تحصیلات سربازان ـ که به دلیل فراهم نبودن شرایط به‌کارگیری تمامی ایشان در پست‌های مرتبط با تحصیلات، موجب به کار گماردن سربازان در پست‌های نامرتبط با تحصیلاتشان و به دنبال آن، دور شدن ایشان از فضای علمی می‌شود ـ برقرار بودن معضلات همراه با دوران سربازی مثل ابتلای بخشی از ایشان به سیگار و... را دستمایه تغییر الگوی خدمت و بالا بردن سطح حرفه‌ای یگان‌ها می‌داند، کنار آمدن با منطق سخنان حسنی سعدی به این سادگی‌ها نیست.

معاون هماهنگ‌کننده ستاد کل نیروهای مسلح در حالی ایده ارتش حرفه‌ای را مردود می‌داند که استدلالش برای آن، بسیار سست به نظر می‌رسد: «سرباز باید جوان باشد چرا که شجاع و بی‌باک است و با توجه به ویژگی‌ غرور و خودنمایی که در وی وجود دارد، می‌خواهد آنچه ‌در درونش است ‌به نحو احسن بروز دهد و از همین روست که ما برای تحقق امنیت نیازمند جوانان هستیم‌».

به عبارت بهتر، این مقام در حالی فراموش کرده که ایده سربازی حرفه‌ای به جای به‌کارگیری همه جوانان برای برقراری امنیت، در برخی کشور‌ها به اجرا در‌آمده و اگر نگوییم ایده‌ای پذیرفته شده است، دست کم ‌‌ایده‌ای قابل تأمل خودنمایی می‌کند، که دلیل استواری برای رد آن سراغ ندارد که اگر داشت، هیچ‌گاه ویژگی‌های نکوهیده‌ای مانند «غرور و خودنمایی» را عامل برتری نیروی جوان بر نیروی متخصص و دوره دیده نمی‌دانست.

ماجرا اما هنگامی جالب‌تر می‌شود که بدانیم این مقام یک جا مدعی شده که موفقیت‌های به دست آمده در چند سال ابتدایی جنگ تحمیلی ناشی از «به کارگیری بسیجیانی بود که در دوران پیش از انقلاب به سربازی رفته و آموزش دیده بودند» و کمی بعد گفته است: «ارتش حرفه‌ای یعنی اینکه یک نیرو بیاید ۱۰ سال، ۱۵ سال و حتی ۲۰ سال بجنگد و این در حالی‌ است که این امر به درد ما نمی‌خورد و ما نیازمند جوان ۱۸ ساله هستیم، چرا که یک فرد ۳۵ ساله جسارت این جوان را نداشته و نمی‌تواند مانند وی به دشمن حمله کند‌».

جدای این مسائل، ابهامات زمانی افزایش می‌یابد که بدانیم معاون هماهنگ‌کننده ستاد کل نیروهای مسلح به برخی ایراداتی که به‌کارگیری سربازان ناخواسته به همراه دارد، اذعان دارد و از یک سو از نیروی انتظامی می‌خواهد ‌برای مقابله با مشمولانی که خدمت نمی‌روند، وارد عمل شده و ایشان را جلب کند و از سوی دیگر می‌گوید: «باید تحقیق کنیم و ببینیم ‌چه اقداماتی باید انجام شود تا جوان برای آمدن به سربازی ترغیب شده و انگیزه داشته باشد؛ ببینیم چه امتیازاتی باید برای جوان در نظر گرفته شود تا به سربازی بیاید‌» تا آشکار شود که بی‌دلیل نیست برخی بر این باورند که رغبت جوانان برای اعزام به خدمت کم شده و بعضی در تلاشند که امتیازاتی مانند گسسته کردن خدمت را جایگزین خدمت دوساله سربازی کنند.

جالب‌تر اینکه خوبی‌های خدمت سربازی به شیوه کنونی با استدلالاتی بیان شده که می‌تواند محل شکل‌گیری بحث‌های دیگری شود. حسنی سعدی در این باره گفت: «امروزه نتایج نشان می‌دهد هر فردی که در دوران سربازی‌اش موفق بوده، در دوران پس از سربازی و زندگی آتی نیز از مدیران موفق بوده؛ همان طور که امروز شهردار، استاندار، وزیر و وکیل ما با‌‌ همان نظم و انضباطی که در پادگان بوده، مدیریت می‌کنند و آن را در حوزه مسؤلیت خود اعمال کرده‌اند‌».

با فرض قابل قبول بودن این سخنان، آیا نمی‌توان استدلال کرد ‌افرادی که در سربازی موفق نبوده‌اند، در دوران پس از سربازی نیز موفق نبوده‌اند؟ آیا این اثباتی بر مزیت سربازی رفتن است؟ آیا می‌توان استقرا کرد ‌افرادی که به هر دلیل سربازی نرفته‌اند، موفق نبوده‌اند؟ آیا اداره شهرداری، استانداری، وزارت‌خانه و... بر اساس نظم پادگانی قابل قبول است و می‌توان این گونه نتیجه گرفت که با نظم و انضباط پادگانی هر نهادی به بهینه‌ترین شرایط خود می‌رسد؟

اکنون اگر فرض را بر این بگیریم که ماحصل خردجمعی مقامات تصمیم گیرنده درباره سربازی در آینده (فارغ از آنکه این آینده به زودی رقم خواهد خورد یا سال‌های ‌بعد فراخواهد رسید) به دیدگاه امثال احمدی مقدم نزدیک شده و به سربازی حرفه‌ای ختم شود، چگونه می‌توان تاختن بر این ایده را فراموش کرد و توقع داشت مخاطبان سخنان روز گذشته قانع شوند که اتفاقی به درد نخور تبدیل به قانونی گره‌گشا و کارآمد شده است؟

با این تفاسیر، شاید بد نباشد همانگونه که مقامات، بار‌ها رسانه‌ها را از اظهار‌نظر شتاب زده درباره سربازی برحذر داشته‌اند، از ایشان بخواهیم اگر بحثی در این باره لازم می‌بینند، نخست در مراکز تصمیم‌گیری در این باره مطرح کنند، نه اینکه یکی از تغییر احتمالی در آن سخن گفته و الگوهای مطرح در این باره را شاهد بیاورد و دیگری از الزامات امنیتی و لزوم مقابله با تمام توان در مقابل دشمنان گفته و غرور و خودنمایی را عامل برتری به‌کارگیری جوانان به جای نیروهای کارآزموده و متخصص در مسائل ریز و درشت جنگی بداند!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۲
در انتظار بررسی: ۲۱۰
انتشار یافته: ۱۳۶
یعنی واقعا فرق سرباز حرفه ای و غیر حرفه ای ..... کمترینش اینه که سرباز حرفه ای این ریسک ها رو پذیرفته ومتناسب با اونها اموزش میبینه و حقوق میگیره تازه با توجه به مدت خدمتش تجربه بیشتری دارند
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
قرار نیست یک کشور دائم در حال جنگ باشه که دائم هم به تعداد بالای سرباز نیاز داشته بشه بهترین حالت برقرای سربازی حرفه ای و ذخیره قراردادن بقیه برای دوره جنگ احتمالی
من خودم مشکل قلبی دارم 4 تا دکتر پاش رو امضا کرند آخرش تو نظام وظیفه بهم گفتند برو بمیر !!!
سرباز یعنی .........
به عنوان کسی که رفته سربازی:
سربازی به جای اینکه روحیه دلاوری و شهامت به سربازها بده اعتماد به نفس رو ازشون میگیره
پاسخ ها
سید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
اتفاقا به نظر من که سربازی رفتم جسارت و اعتماد به نفس میده که هیچ، به آدم (مخصوصا اگر لوس باشه) یاد میده زندگی کردن یعنی روی پای خودت بایستی!
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
موافقم با سید.
الان پنج سال پیش رفتم سربازی الان یادم رفته اسلحه چه شکلیه . اضافه وزن و ... هیچ . فکر می کنی آقا جان من برم جنگ می تونم جز گند زدن به تاکتیک کار دیگه ای انجام بدم!!! . فکرشو کن . سربازی اجباری دو سال وقت گذراندن است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
تلف کردن بهتر بود!
ناشناس
| Kenya |
۰۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
کسانی که رفتند حنگ دست کمی از شما نداشتند ولی غیرت داشتند و رفتند و نه تنها گند نزدند بلکه شاهکار هم کردند.
من سی و سه روز در پادگان بودم و بعد معاف شدم ولی واقعا متحولم کرد. واقعا واجبه البته قبول دارم 24 ماه زیاده
پاسخ ها
مونا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
نکنه تو جنگ 33 روزه بودی که اینقد متحولت کرده!
شاهین
| India |
۲۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
بله عزیزم باید هم نفست از جای گرم بلند شه ، منم سرباز بودم اما نه 33 روز بلکه 18 ماه .. و تو دوران خدمتم هم آدمای مثل شما زیاد دیدم که از من سالم تر بودن اما چند هفته نیومده معاف میشدن ... سوالم اینه : شما که داشتی متحول میشدی خوب به جای به این در و اون در زدن واسه معافی ، میموندی خدمتت تموم شه که دیگه صد در صد متحول شی !!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
عزیزم اگه در نیروی محترم انتظامی خدمت کرده بودی (از راهور ، پیشگیری ، امنیت عمومی ، آگاهی و یگان تکاور ) بازم این خرف را می زدی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
اگه واجبه چرا مثه مرد خدمت نکردی و رفتی دنبال معافیت؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
آخ گفتی جنگ سی و سه روزه!!!!!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
از سربازی فقط بیماریش برام موند همین
به مدت 5 سال ارتش سرباز اجباری و سپاه سرباز حرفه ای به کار بگیرند بعد ببینند کدوم بهتر جواب میده.
سربازی باید اجباری باشد تا جوانان مملکت ساخته بشوند.
خیلی سخت بود ولی شرایط جنگی خیلی وحشتناک تر از شرایط سربازی هست قبال قیاس نیست.
سرابازی فقط یک تصویر و یک کاریکاتور از وضعیت جنگی هست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
آقا کریم به خاطر همین تفاوت جنگ و سربازی و صد البته عدم همخوانی آموزش هاست که 5 تا جوونمون تو اسارت هستند.هیچ آموزشی در کار نیست.فقط و فقط نیروی کار بی مزد (خیلی خیلی کم مزد)که ................
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
ساکت!!!!!
همه مثه شما بیکار نستن!!!!!!
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
شما کامنت خودت رو دوباره بخون تا ببینی چقدر ساخته شدی.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
کسی نگفته اجباری نباشه. ولی یک دکتر یا کارشناس و یا حتی دیپلم فنی کل خدمت بره تو برجک یا متهم دستبند زدرو ببره دادگاه؟
طنز تلخ
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
سربازی حرفه ای یعنی این که آموزش های لازم رو یاد بگیری تا در مواقع ضروری (‌که هیچ وقت خدا نکنه بشه ) استفاده بشه .

نه این که ۲ سال یک جون رو عمرش ُ .... و ... بگیری بعد بگی مرد شد !
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
منفي هاتو نگاه كن و ديگه نظر نده
زبل خان اینجا،زبل خان اونجا،زبل خان همه جا.به نظر من هم بسیار سست است.
پاسخ ها
زبل خان
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
شکار بعدیم کسایی هستن که منفی میدن.
پیشنهاد میکنم آقای حسنی سعدی یکبار داستان نبرد بهرام چوبین و سپاه ده هزار نفریش که همگی بالای چهل سال داشتند با خاقان چین و سپاه بزرگ او را مطالعه بفرمایند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
ایول. داستانش جالبه. بقیه هم بخونن جالبه، برا همین لینک میدم:
http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A8%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%85_%DA%86%D9%88%D8%A8%DB%8C%D9%86
تابناک لطفا منتشر کن تا مردم ببینن چه حکایتای جالب تر از جومونگی میشه تو تاریخ کشور خودمون پیدا کرد که اگه ساخته بشه (حتی کارتونی) چقدر میتونه جذاب باشه برا مردم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
تو سن سی سالگی واسه اولین بار بود که نشستم داستان بهرام چوبین رو خوندم!!!
عبدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
من هم پیشنهاد می کنم حکایت هانیبال (فرمانده اسطوره ای کارتاژ که استراتژی هایش بعد از حدود 3 هزار سال هنوز قابل تامل هست (گاز انبری از ابداع های همین استراتژیست جنگی هست !)) هانیبال هم ارتش گزیده ای داشت از کهنه سرباز ها . و وقتی ارتشش از هم پاشید و مجبور شد دوباره سرباز گیری کند , سرباز های بی تجربه مسبب شکستش شدند
من که رفتم میگم همش تلف کردن عمره با ارزش ماست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
ما که کل عمرمون تلف شده ولی لااقل همین دو ساله که ازش خاطرهای خوب و بد تعریف میکنیم
زمانی که جوان ها رفتند و از مملکت دفاع کردند شرایط خاص خود را داشت. امروز کاملا برعکس است. امروز به جرات می توان گفت درصد بسیار بالایی از جوان ها هیچ تمایلی به رفتن به سربازی ندارند، که هیچ، در فکر فرار از این معضل در زندگی خود هستند.(نه به دلیل بی خیالی، بلکه به این دلیل تغییر وضعیت،امروز کشور نیاز به بستر آزاد کاری برای پیشرفت علم و تکنولوژی و ... دارد، نه نیروی سرباز وظیفه)
این معضل جلوی کار و زندگی و آینده آزاد ما را گرفته.
فقط ای کاش مسئولین زودتر سربازی را تا در نشده حرفه ای کنند، البته اگر دیر نشده باشه
میخوام یه چیز بگم مرد باشید برسونید به دست این آقا (معاون هماهنگ‌کننده ستاد کل نیروهای مسلح)

بنده پدر و مادرم خیلی وقت پیش فوت کردند و ضمن اینکه یک خواهر مجرد نیز دارم .
با قوانین سربازی اجباری شما چون خواهرم از مستمری استفاده میکنه بنده معاف نمیشم . حالا بماند که کوله باری از مشکلات و مریضی های مختلف دارم ولی معافیت پزشکی هم تا کسی رو به قبله نباشه بهش تعلق نمیگیره، من هم بدون پارتی باید با مدرک مهندسی به مدت 2 سال تمام برم خدمت.

******حالا یه سوال . تو این مدت 24 ماه برای من که هیچ کسی رو برای تامین مخارج زندگی ندارم و به خاطر سربازی، شغلی هم نمیتونم داشته باشم و با حقوق بسیار ناچیز سربازان وظیفه >> شما لطفا بگید بنده مدت 2 سال باید حداقل کرایه ماشین و خرید لباس و مخارج اولیه زندگی رو چی کار کنم؟؟؟؟؟؟؟؟ باید از کجا پول در بیارم ؟؟؟

همه که مثل بچه های شما پارتی گردن کلفت ندارن یا معاف بشن یا تو یه هتل 5 ستاره سربازی برن .. شما بگید من تو این مدت 24 ماه باید چه کار کنم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
زدی به هدف
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
درود بر شرفت.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
نماینده ها به معاون هماهنگی ستاد کارت بدن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
من هم به خاطر بیماری غیبت کردم چاره ای نداشتم اصلا نمی تونم برم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
آقا وضعی شده این معافیت پزشکی تا میت نباشی معافی نمیدن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
میلیون مثبت هم کمه برات
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
آفرین
یک طرحی هم تصویب کنند که خانم هایی که مشغول به کار می شوند لااقل در همان محل کارشان د و سال سربازی حساب کنند
من با هم کلاسی ام با هم تو یک رشته و یک دوره بودیم ولی الان او به راحتی کار گرفت و الان شوهر کرده و زندگی اش توپ ولی من هنوز بعد از سربازی موفق به کار نشدم بدون همسر ؟!!!
پاسخ ها
l
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
تو جنست مذکره یا مونث؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
اینشالله موفق به کار می شی برادر
ناشناس
| France |
۰۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
نه اینه نه اون
سربازی برای جوانان بایستی باشه چون یک تجربه باارزش برای بقیه عمرحساب میشه منم دوسال ودوروز (اضافه خدمت)خدمت کردم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
شما کجا خدمت کردید؟ لب مرز؟ پلیس راهور یا آگاهی؟ چی یاد گرفتید؟ ما که اولین چیزی که در خدمت دیدیم اول انواع پیچاندن کارها و مستولیت و دوم انواع دشنام
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
کلی خندیدیم!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
والا ما رفتیم فقط الافی بود نمیدونم شما چه تجربه با ارزشی به دست آوردید
داش حامد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
اره واسه شما خیلی خوب بوده چون شما مثل ما برای رفتن به دانشگاه مسافر کشی نکردی.
دست به دامن همه واسه پیدا کردن کار نیمه وقت نشده بودی.واسه این واست خوب بوده که قبل سربازیت نرفتی جایی کار کنی .واسه اینه که سختی نکشیدی.
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
خوب دو تجربه با ارزش
1- به هیچ کس اعتماد نکن
2-همه آدما نامردن مگه اینکه خلافش ثابت شه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
من هم مثل شما تجربه با ارزش چایی ریختن و نون پنیر سرشیر آوردن واسه مافوق رو داشتم
اگر از مشمولان قبل از اعزام سوال كنيد دوست داريد سربازي برويد فكر ميكنيد چند درصد جوابشان مثبت است و اگر از سربازاني كه خدمت سربازيشان تمام شده است سوال كنيد حاضرند كادري شوند چند درصد پاسخ شان بله است . سربازي بايد حرفه اي شود يا اگر حرفه اي نمي شود شرايطش را بهتر كنند.
یعنی آمریکایی ها الان ارتششون بدرد نخوره که حرفه ای؟
البته از فوایدشم بگیم . حسین اقا نامی میگفت بابک نامی رفته خدمت میلیاردر شده . یعنی میشه ؟ مردم میشه ؟ قربون کیفیت دوربین !
پاسخ ها
امیر
| Germany |
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
دمت گرم
واضحه که سازمان های نظامی بهتره بجای جذب نیرو بصورت دوره ای و آن هم نیروی آماتور، نیرو را به استخدام خود در آورند تا جای تربیت نیرو بصورت حرفه ای باشد. این کار 2 حسن عمده داراست:
افراد استخدام شده به این شکل خود را بمیل شخصی داوطلب کرده و ضمن منبع درآمد ، برای پیشرفت بیشتر تلاش می کنند.
دوم آنکه نیروی جذب شده بدین صورت ، تاکتیک ها و کنش و واکنش های مختلف در انواع شرایط جنگی را فرا می گیرد که این خود مهمترین امتیاز در غلبه به دشمن است .
من تازه از سربازی مرخص شدم.مطمئنم اگر جنگی اتفاق بیوفته هیچکدوم از این سربازا نمیتونند از کشور دفاع کنند.اکثرا تحصیل کرده هایی هستند که سر و ته تفنگ رو نمیشناسن....................
باید ترکیبی از سربازی حرفه ای و غیر حرفه ای ایجاد کرد . کارهای تخصصی و امنیتی با سربازان حرفه ای و یک دوره اموزش و سربازی کوتاه مدت هم برای سایر موارد
من حاظرم بمیرم ... ولی خدمت نرم ...
24 ماه ...
2 سال از عمرم میره ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
حاجی تو که حاضری بمیری یعنی از کل عمرت گذشتی که
همون دو سال رو بری بقیه اش میمونه واست
یه حسابی بکن باز :)
کسی هم درباره بار مالی سبازی حرفه ای فکر کرده؟
سرباز حرفه ای مال کشوریه که دولت این اندازه بزرگ نیست، نه کشوری که همه چیز دولتیه؟
اگه سربازی هم حرفه ای باشه، حقوق سربازا رو کی میده؟
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
مثلآ بیشترین ذخایر گاز و ... رو داریم!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
می توان از مردم جریمه نرفتن به سربازی رو گرفت و به عنوان حقوق به سربازان حرفه ای داد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
منو معاف کنید تا حقوق 2 سال 2 سرباز رو حاضرم بدم .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
من حاضرم حقوق سربازی که جای من هستو بدم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
پولیش کنن از اونایی که نمیرن بگیرن بدن به اونایی که میرن بنده حاضضرم 100 میلیون بدم
سربازی فقط دوره آموزشی باید باشه و بقیش همه .... .... با 24 سال سن و مدرک کارشناسی ارشد باید ..... فقط و فقط وقت تلف کنیه ..... غیر از اینه ؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
گل گفتی
غرور که تا حالا بد بود؟ چی شد که الان خوب شده؟
خیلی مقاله خوبی بود و به درستی به تناقضات منطقی اشاره کرده بود. امیدوارم مسئولین دلسوزانه به سرباز و سربازی نگاه کنند.
یک پسر بیچاره که مثلا فوق لیسانس برق گرفته به جرم پسر بودن باید دو سال بره بدون حقوق کار کنه و از محیط علم و کار و فناوری دور بشه و بعد از هزار تا ... به جامعه!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
حرف دل منو زدی
سربازی اجباری=اتلاف عمر جوانان
انتشار نیافته داره به یافته نزدیک میشه.....
من چشمام ضعیف و می تونم معافیت پزشکی بگیرم خیلی مرددم که بگیرم یا نه چون میگن تو کار مشکلی پیش میاد دوستان نظر بدید(از لحاظ پزشکی دیدم کامل و می تونم عمل کنم مثل روز اول شه)
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
اولا که کاری اون بیرون در کار نیست پس برو با خیال راحت معافیت رو بگیر. ثانیا من شنیدم کسایی که چشمشون رو عمل می‌کنند به ضربه حساس می‌شن. من فقط شنیدم برو از متخصص پیگیری کن.
اصلا در شرایط امروز دنیا ( و لابد ایران !!!!) که همه چیز تخصصی شده ، اینکه یک فارغ التحصیل کارشناسی ارشد ( در هر رشته ای!!!! که باشه) ، پس از دوران آموزشی ، مأمور بشه که مدتی حدود 18 ماه ، درآشپزخانه سربازخونه بر دیگ و قابلمه !!!! نظارت کنه ، یا در درب پادگان ، آمار ورود و خروج خودرو ها را تهیه کنه ، یا در خیابان ها برای رانندگان متخلف ، برگۀ جریمه بنویسه ، یا......، آیا اسراف و هدر دادن عمر جوانان آینده ساز کشور و تحمیل ضرر به سرمایه های هزینه شدۀ علمی کشور ، به جای بهره گیری ، سود اندوزی و بهره وری لازم پیش بینی شده ، نیست ؟!؟!؟!؟
جا داره ، بدون هیچگونه تبعیض و هرگونه بند معاف شوندگی اعم ازمادی !!!! تا معنوی !!!! ، 8 جوان برومند ایرانی ، هر کدوم به مدت 3 ماه و یا در نهایت ، 6 جوان به مدت 4 ماه درپادگان ها به فراگیری همه فنون نظامی بپردازند ، نه آنکه عده ای از ما "بهترون " باشند و دیگران " بد ترون " !!!!؛
تابناک خواهشا یه آمار از سربازی مدیران کشوری بگیر ببین وکسایی که مشهور شدن یا به جایی رسیدن ببین چندتاشون به معنای واقعی سربازی رفتن ومحل خدمتشون کجابوده وچقد؟نمونش آقای .... که اصلا نرفته؟بعدم بد نیس واقع گرا باشید.ا...........
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
یه آماری هم از ایرانی های موفق بیرون از ایران بگیرین ببینین اونا چه قدرشون سربازی رفتن؟ لابد استیو جابز و بیل گیتس و مارک زوکربرگ تمام کارآفرینای بزرگ دنیا هم سربازی رفتن.
ناشناس
| Japan |
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
آقا افراد معروف از جمله بازیگران تلویزیون و سینما و مجریان را هم بذار تو لیست
حیف میشم اگه 24 ماه سربازی بشه
دیگه امیدی به ازدواج ندارم
تجرد قطعی سلام
جر تلف کردن اوقات جوانی و علمی افراد و امثال من هیچ شودی نداره. من 16 ماه رقتم و وقتی ترحیص شدم همه چیز یادم رقته بود حتی اینکه فوق لیسانس چی دارم. بدترین روزای عمرم بودن. کار خاصی نمکردیم فقط الاف به تمام معنا..........
من تو دوران جنگ 28 ماه خدمت کردم بعدش با خیلی از دوستان تو جبهه بصورت داوطلب بسیجی موندیم تا پایان جنگ البته خیلیها شهید شدند. کاشکی جوونای امروزی میدونستند چه حالی داشت جبهه ها!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
دلت خوشه به خدا! آخه جنگ چه حالی میتونه داشته باشه؟
ناشناس
| Germany |
۰۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
دوباره برین خدمت!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
الان میدونم که خیلی حال داره برای شما
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
علی آقا بنده بر دستان شما بوسه میزنم.ولی اون زمان کشور وضعیت جنگی داشت که الان نداره
farhad
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
دریییییییینگ (این صدای زنگ ساعته) ، علی جان صبح شده پاشو عزیزم انگار داری خواب میبینی چقدر گفتم تا دیر وقت فیلم جنگی نبین !!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
شما برو لب مرز که اینقدر تشنه هستی شربت رو بنوشی...همین بلوچستان خودمون ....خدا رحمتت کنه.ادم خوبی بودی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
علی آقا اگه خیلی دوست داری خدمت کنی من بهت اجازه میدم به جای من افتخار خدمت مقدس سربازی نصیبت شود
10 سال از خدمت سربازيم گذشته وقتي دفترچه دستم بود دو ماه دو ماه براي اعزام تمديد خوردم تا شد 8 ماه كه به گفته ي مسولان اعزام هنگ نگران نباشيد جز خدمت حساب ميشه ولي نشد فقط گولمون زدن . ..........
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
ساده اي عزيزم! اشكال نداره مي ري سربازي راه راه مي شي!!!
با سلام
با اینکه حرفای دلم رو نوشتم اما ارسال نکردم و همه رو پاک کردم چون هر چی بگم کم گفتم و فایده ای نداره ریش و قیچی دست خودشونه حرف توی دلم زیاد دارم البته به عنوان یک سرباز اطلاعات و عملیات ارتش در زمان حمله آمریکا به عراق
آخ آخ آخ آخ... من وقتی سربازی 18 ماه بود نرفتم چون ارشد قبول شدم. حال بعد 2سال و نیم و با مدرک بالاتر باید 24 خدمت کنم. اگه این قانون و زودتر میگفنم جا درس میرفتم خدمت ... ظلمی که به ما دهه 60 تیا شد به هیچ نسلی نشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
اره از امریکا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
از آمریکا نیست، با وی پی ان اومده دلبندم
به نطر من بهتره به جای سه ماه اموزش . نه ماه اموزش کامل بدهند اون هم به صورت حرفه ای تا هر سرباز بتونه در حد یک تکاور بشه. بعدش اونهایی رو که میخوان بمونند به صورت پنج ساله با حقوق کافی به خدمت بگیرند. و اونهایی هم که نخواستند ادامه بدند توی همون نه ماه کارت پایان خدمت بهشون بدهند. به این صورت هم زمان خدمت کوتاه میشه و وقت جوانان تلف نمیشه و هم هزینه مملکت میاد پایین و هم اگه زمانی هم مملکت توسط کشوری دیگه تهدید بشه . جوانانی که اموزش تکاوری دیدند و خدمتشون تموم شده داوگلبانه میتونند از کشور دفاع کنند. به این صورت خواسته های این دوعزیز که نظرشون تفاوت داره. تامین میشه
«امروزه نتایج نشان می‌دهد هر فردی که در دوران سربازی‌اش موفق بوده، در دوران پس از سربازی و زندگی آتی نیز از مدیران موفق بوده همانطور که امروز شهردار، استاندار، وزیر و وکیل ما با همان نظم و انضباطی که در پادگان بوده، مدیریت می‌کنند و آن را در حوزه مسؤلیت خود اعمال کرده‌اند.»


این نتایج رو دقیقا از کجا به دست آوردن ایشون؟
پاسخ ها
سرگروهبان كادري
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
1- كي حال داره به اينا آموزش بده؟
2- كي بره صبحونه بگيره، چايي دم كنه، جارو بزنه، نامه تايپكنه واسه مرخصي به ما التماس كنه ما يه كم حال كنيم.
آخ آخ آخ آخ... من وقتی سربازی 18 ماه بود نرفتم چون ارشد قبول شدم. حال بعد 2سال و نیم و با مدرک بالاتر باید 24 خدمت کنم. اگه این قانون و زودتر میگفنم جا درس میرفتم خدمت ... ظلمی که به ما دهه 60 تیا شد به هیچ نسلی نشد
ما دهه 60 ها شبیه آقای همساده هستیم
شرایط همیشه طوری رقم میخوره که له له هستیم
نمونه اش همین سربازی
من یک سربازم 19 ماه خدمتم از همه شرایط خوب و زندگی باز موندم خالی شده از حس جوانی و افسرده 3 ماه دیگه خدمت دارم جدای از 3 ماه اضافه خدمتی که به واسطه چند روز دیر دفترچه پر کردم یعنی 6 ماه دیگه؟خنده داره آره؟ولی من اشک رو به چشمای خودم و خانوادم دیدم شما رو مولامون علی به انسانیت توجهه کنید!
40 سالمه اینقدر در زمان ما ظلم و اجحاف به سرباز زیاد بود که قسم خوردم هیچگاه به سربازی نرم بعد از دانشگاه هم نرفتم اینقدر نرفتم حتی فروختن اما نخریدم تا آخر خود به خود معاف شدم هنوز هم در قرن 21 وقت و عمر بچه ها با بی برنامگی و سیستم بد آموزشی هدر میرود
من اسفند 89 با لیسانس اعزام شدم اون موقع خدمت 18 ماه بود که با یک ماه کسر به خاطر لیسانس میشد 17 ماه. هفت ماه خدمت کردم و به علت قبولی در دانشگاه از خدمت ترخیص گرفتم الان که دارم اعزام میشم میگن شما باید 21 ماه خدمت کنید و با شما مثل اعزامی های جدید برخورد میشود. نمیدونم با چه منطق و عدالتی این قانون رو گذاشتند!! یعنی چون اومدم ارشد خوندم به جای 17 ماه باید 21 ماه خدمت کنم؟ صدامون به هیچ جا نمریسه نمیدونیم باید به کی بگیم. بابا این قانون رو حداقل برای افرادی مثل من که کم هم نیستند و در زمانی که خدمت 18 ماهه بود استثناء قائل شید...
خیلی بی عدالتیه
بدتر از همه اینه که روز گرفتن کارت پایان خدمت بیایند و در بُرد پشتیبانی شرایطی رو بزنند که شما معاف بودید!! متاسفانه!!
حرفه ای یعنی مثل فوتبالمون
اینا که با این افکارشون انتظاری نمیشه ازشون داشت ... در حال حاضر تنها امیدمون نماینده های مجلس یا دولت فعلیه ...
تو رو خدا بالای 30 ساله ها رو یا معاف کنید یا امکان خرید فراهم کنید ....
پول ندارم
کار ندارم
زندگی سالم ندارم
از ترس شرایط بد اقتصادی و فرهنگی جرات نمی کنم به ازدواج فکر کنم
خودمو کشتم از جنوبی ترین نقطه تهران که بوی مواد تو هواش می پیچید ارشدم رو از دانشگاه تهران گرفتم
الانم به راحتی می تونم پی اچ دی قبول بشم ، ولی دیگه خسته شدم 26 سالمه برای ماهی 100 تومن باید به جیب پدر 70 سالم نگاه کنم ، نصف عمرم رفته حالا باید 2 سالم الاف باشم تا یه پایان خدمت داشته باشم بعد از اون هم ......
جالب اینجاس از درسم زده شدم 12 ماه کار می کنم رو یه پروژه تا بتونم یه مقاله رو با هزار التماس چاپ کنم اونوقت میبینم یه از ما بهترون 4 میلیون میده در عرض 20 روز صاحب 2 تا آی اس آی میشه
خدا جون لطفا عدالتتو برقرار کن
زندگیم خیلی داغونه و امثال من فراوان
بنظر من تابناک هم خیلی اسمون ریسمون سرهم کرده تا به این نظریه بتازد
دو سال امروز مثل دو سال گذشته نيست امروز دو سال بيست سال ممكنه ادم را عقب بيندارزه واقعا بايد اىن سيستم عوض بشه
من معاف شدم. به نظرم جونها حتماً باید برن سربازی تا بفهمند زندگی به همین راحتی هم که فکر می کنند نیست.
سرباز سرباز است این چه تیتری است؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
خيليييييييييييي
اقا سربازی با این شکلی که الان هست بزرگترین ظلمه به جوونای این مملکت
در واقع همون برده داریه!!!
دهه شصت نه، دهه زجر
کسی که رفته سربازی میدونه سربازی یعنی عمر هدر دادن و تلف کردن بهترین روزهای جوانی . سربازی حرفه ای باشه خیلی خیلی بهتر از روش فعلیه .
من 9 ماه از خدمتم رد شده و الان مرخصی ام. خداییش شرایط سخته . دور از شهر ...... تو غربت.... ای کاش به فکر ما که نیستن حداقل یه حقوق خیلی زیاد هم نه ، حداقل نصف یک کارمند به ما میدادن تا لااقل دلمون به اون خوش باشه.
من باید چن ماه دیگه برم تو رو خدا کسی نیست بره به جا من باور کنید مزدشو همم جرینگی بهش میدم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
اگه ماهي 2 ميليون بدي من همين الان ميرم
كار كجا بود فعلا با سربازي سرتون را مشغول كنيد
سلام بنده متولده 1361 هستم تمام هم سن و سال هاي من خدمت را در ان زمان (1380) خريدن من به علت نداشتن پول كافي نتوانستم خريد خدمت كنم ...در حال حاضر بيشتر از 14 سال گذشته و با زن وبچه هر روز تهديد به بازداشت مي شويم ......
خب بعد از بازداشت دباره بايد به كنار خانواده برگشت به هر طريق حتي فرار ....
تا كي بايد اين داستان ادامه پيدا كند
پاسخ ها
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
حرف دل خیلی از مشمولان غایب با سن بالا رو زدی .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
دمت گرم واقعا" مشمولان بالاي 30 سال كه ديگه يه مرده متحرك هستند ... اينها بي خيال شيد حداقل
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
این عادلانه یا دلیل مناسبی نیست!
چون پول نداشتی بخری، نرفتی ؟!!!
سرباز باید جوان باشد چرا که شجاع و بی‌باک است... یعنی چی؟! سربازی اگه قراره واجب باشه فقط دوره آموزشیش، دوران امروز که مثه قبل نیس، الان حرف اول رو تجهیزات جنگی مثه هواپیما و موشکو تانک و تاکتیک جنگی میزنه نه تعداد نیرو و بی باکیشون مگه میخوایم حمله انتحاری کنیم، بنظرم اگرم میخوان کسی رو ببرن سربازی این آدمای الاف و مزاحم رو ببرن که نه دنبال درسن نه کار و فقط فکر شرارت و آزار و اذیت رسوندن به مردم و خانوادههاشونن بلکه آدم شن کاش یه فکرم واسه دخترا بکنن اونا هم نه به شکل پسرا ولی یه جوری به مملکتشون خدمت کنن یه آموزشهای ام ببینن حداقل بعداً بتونن از پس اداره زندگیشون بر بیان نه اینکه هی تو خیابون بچرخن و خودشون و بقیه رو سرگردون کنن.
تابناک جان ما ازت انتظار داریم همچنان پیگیر موضوع سربازی حرفه ای باشی تا به نتیجه برسد...
موفق باشید
بايد سربازي رو جذاب كرد
مسئولين خلاقيت نشون بدن
:)))))))))))))
درسته که میگن 40 درصد تهرانی ها معافیت گرفتن؟
اعزام من 12/1 بود انداختم 2/1 بلکه یه اتفاقی بیافته حرفه ای خدمت کنیم
پاسخ ها
ایمان
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
خیلی دلت خوشه.
اگر سیستم انتخاب به نحوی باشد که نیروهای جوانی که در باشگاههای بدنسازی خود را پرورش میدهند و به جنگ هم تمایل دارند و عموما وارد غعالیتهای خلاف میشوند به جای سرگردانی در خیابانها به سربازی اشتغال یابند آیا چندین مشکل را یکجا حل نکرده ایم
خواهش می کنم تایید کنید
ما نمی گیم سربازی اجباری نباشه ما می گیم سربازی اجباری وحرفه ای در کنار هم باشند و از مدت خدمت سربازی اجباری کاسته بشه 21 ماه واقعا خیلی خیلی زیاده
ای خداااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
من خودم تازه خدمتو تموم کردم. به نظرمن سربازی بایدبه این شکل باشه که تمام جوانها دوره اموزشی رابرن تا درزمان بحران وجنگ با اصول نظامی گری وکاربااسلحه اشناباشند. بعدازاموزشی هم باتوجه به تخصص هرفردازانها درابادانی کشوراستفاده کردو تنها بخشی ازانها که ازتخصص خاصی برخوردار نیستند وبه اصطلاح سربازصفرندبه عنوان سربازدرکنارسربازحرفه ای بکارگرفته بشن
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی