بازدید 46235
یک فعال حقوق حیوانات در گفت‌وگو با «تابناک»:

سگ‌کشی غیرقانونی است؛ اما حقوق حیوانات خریدار ندارد

بنا بر مصوبه، کارگروه استانی باید با حضور برخی مقامات استانی، نمایندگان مجلس و شوراهایی شهر، نمایندگان وزارت بهداشت، نیروی انتظامی، دادستانی، صداوسیما، حقوق حیوانات و... تشکیل شده و به این امور رسیدگی کند. حتی پیش‌بینی هزینه اجرای قانون هم شده، ولی در عمل می‌بینیم که حل مشکل با شلیک به حیوانات رقم می‌خورد که جای تأسف دارد.
کد خبر: ۳۶۹۲۰۰
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۸ 05 January 2014
شب که به نیمه نزدیک می‌شود، صدای رعب‌آور تیراندازی آغاز می‌شود. البته همه اهالی می‌دانند که منبع صدا چیست و‌ از اتفاقی که رخ می‌دهد، بسیار دلگیرند و حتی نامه‌نگاری هم کرده‌اند، ولی هیچ تغییری ایجاد نشده و امید تغییر هم به شدت کمرنگ است.

به گزارش «تابناک»، چگونگی رفع آزار حیواناتی که در حاشیه زندگی مدرن امروزی در شهر‌ها و پیرامون آن‌ها پرسه می‌زنند، همواره از آن دست موضوعاتی بوده که هم خواست عمومی است و هم به بد‌ترین شیوه ممکن پیگیری می‌شود و سرانجام نه خواست عمومی محقق و نه موارد قانونی رعایت می‌شود و نه البته صدای کسی از این قانون شکنی در‌می‌آید، چراکه اجحاف متوجه موجوداتی شده که حقوقشان خریداری ندارد.

شاید در آغاز سال جاری، زمانی که شهرداری تهران رسما اعلام کرد برای کشتن موش‌های موذی، ‌شکارچی تفنگ به دست به استخدام درآورده، بازتاب ماجرا موجب شد که مسئولان شهری در شهرهای دور و نزدیک، گمان کنند که می‌توان برای کشتن حیوانات ولگرد دست به سلاح شد و همین آغاز دوباره‌ای بود بر سک‌کشی در حومه تهران، کرج و... .

مریم نگهبان، فعال حقوق حیوانات در این باره می‌گوید: کشتن حیوانات ولگرد با ‌سلاح از جمله موارد غیرقانونی است که هر از چندگاهی در دستور کار مدیران شهری قرار می‌گیرد و در تازه‌ترین موارد از این دست، ساکنان برخی مناطق حومه تهران و کرج هر شب شاهد کشتار بی‌رحمانه سگ‌های خیابانی هستند که هم غیرقانونی است، هم به شیوه‌ای بی‌رحمانه انجام می‌شود، هم مغفول واقع شده و راهی به رسانه‌ها نمی‌یابد و البته راهکار کارسازی هم نیست.

وی در ادامه به دستورالعمل کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد اشاره کرده و می‌گوید: بر پایه این دستورالعمل که بهمن ماه ۸۷ و پس از یک سال بحث و تبادل‌نظر نمایندگان سازمان‌های عضو ستاد مرکزی کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان مصوب شده، این مرکز باید ‌محل نگهداری حیوانات مزاحم باشد که در شهرداری‌های دارای مجوز کارگروه استانی ایجاد می‌شود و دارای مشخصات خاصی باشد.

همچنین باید واحد زنده‌گیری با حضور افراد آموزش دیده داشته باشد و حتی پیش بینی شده که تعداد واحدهای زنده‌گیری بر پایه گستردگی منطقه مورد عمل، برآورد تعداد سگ‌های ولگرد، اولویت‌های زمانی اجرای طرح و ... تعیین خواهد شد، اما همه و همه نادیده گرفته شده و با سلاح گرم به سراغ سگ‌هایی می‌رویم که مزاحم قلمداد می‌شوند.

سگ کشی غیرقانونی است اما حقوق حیوانات خریدار ندارد

این دوست‌دار حیوانات می‌افزاید: بنا بر ‌این مصوبه، باید کارگروه استانی با حضور برخی مقامات استانی، نمایندگان مجلس و شوراهایی شهر، نمایندگان وزارت بهداشت، نیروی انتظامی، دادستانی، صداوسیما، حقوق حیوانات و... تشکیل شود که به این امور رسیدگی کند و حتی پیش‌بینی هزینه اجرای قانون هم شده، ولی در عمل می‌بینیم که حل مشکل با شلیک به حیوانات رقم می‌خورد که جای تأسف دارد.

نگهبان می‌افزاید: این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که ساکنان برخی از این مناطق مانند اهالی کیانمهر کرج، بار‌ها از بابت این اتفاق اعتراض کرده و خواستار توقف این شیوه از مراجع قانونی شده‌اند، ولی حتی آزار ناشی از صدای وحشتناک شلیک سلاح‌های گرم در سکوت شبانه هم موجب نشده تا مسئولان تغییری در روند خود ایجاد کنند؛ هرچند‌ گاه در پاسخ به مراجعات از طرح‌هایی مانند عقیم‌سازی این حیوانات سخن می‌گویند که نمی‌دانم مستند به کدام تصمیم است و آیا توجیه اقتصادی دارد یا خیر.

وی که دکترای تخصصی حشره‌شناسی از دانشگاه تربیت مدرس دارد و در زمینه تولید آفت کش‌های ارگانیک ‌فعالیت می‌کند، به مشاهدات تلخ خود در این زمینه اشاره کرده و می‌گوید: بنده خودم دیدم که شکارچیان سگ‌های ولگرد یک بار سگی را از پا درآوردند که در حال شیر دادن به توله‌های خود بود؛ این صحنه به قدری دردناک بود که فکر می‌کنم اگر رسانه‌ای می‌شد، واکنش‌های رقم خورده می‌توانست این کشتار بی‌رحمانه را متوقف کند، ولی این گونه نشد؛ یعنی تا زمانی که چیزی رسانه‌ای نشده و انعکاس نیافته، حیوانات را بکشیم و توجیه کنیم که کشتن سگ این حرف‌ها را ندارد و اصلا جامعه مشکلات مهم تری دارد و از این حرف‌ها.

نگهبان می‌افزاید: اگر توجه کنیم که از دیدگاه قرآن‌، کوچک‌ترین کار انسان‌ مورد سؤال قرار می‌گیرد، آن گاه خواهیم دانست که نحوه برخورد ما با حیوانات نمی‌تواند نادیده گرفته شود. تعدی به حقوق حیوانات‌، از مصادیق ظلم است که اسلام پیروان خود را از آن نهی می‌کند و اسوة مؤمنان حضرت علی‌ (ع) می‌فرماید: اگر آسمان‌های هفت‌گانه و آنچه در آن است (تمام هستی‌) را به من دهند تا تعدی به یک مورچه کنم و به ظلم دانه‌ای را از او بستانم این کار را نمی‌کنم‌.

وی در ادامه، راهکار برون رفت از مشکل سگ‌های ولگرد را زنده‌گیری و انتقال آن‌ها به طبیعت دانست و گفت: آن طور که به نظر می‌رسد، مشکل اصلی سگ‌های ولگرد، وجود آن‌ها در سطح شهرهاست؛ یعنی راه حل مسالمت‌آمیز و بدون خشونت جلوگیری از تقابل یا ورود سگ‌ها به سطح شهر، زنده‌گیری آن‌ها در پروسه‌هاس منظم زمانی و انتقال آن‌ها به طبیعت است که مزایای بسیاری می‌تواند ‌‌داشته باشد؛ از جمله اینکه حیوانات کشته یا عقیم نشده و هم حقوقشان پایمال نمی‌شود و هم می‌توانند به زندگی طبیعی خود بازگشته و مشکلی برای زندگی شهروندان ‌‌نداشته باشند.

برای دریافت و دیدن آخرین اخبار تابناک، از هر نقطه ای در اینترنت Toolbar اختصاصی تابناک را از لینک زیر دریافت و بر روی مرورگر خود نصب کنید:

لینک دریافت Toolbar تابناک
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۳۳۶
انتشار یافته: ۲۰۰
به نظرم تا حالا سگ دنبالت نکرده اول صبحی یا اواخر شب!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
نظر شما شرم آور است.انسانهایی که به حیوانات رحم نمی کنند مطمئنا در بزنگاهها به انسان هم رحم نخواهند کرد.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
میدونی سالیانه چند نفر به دست همین به قول شما نجس ها نجات پیدا میکنند . بله شاید دنبالت کرده باشند اما بدون ما جای اونها را در طبیعت تنگ کردم . خدا را شاهد میگیرم در منطقه شمال بودم اگه 3 تا سگ با من نبودند گراز ها منو تیکه پاره میکردند . سگ بسیار بسیار با وفاتر از انسان است . ازت هم هیچ نمیخواد بجز توجه و تکه ای استخوان .
حسن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
والا ما تابحال نه شنیده ایم نه خوانده ایم که سگ دنبال کسی کند
سگ اگر حارهم بشه بیشتر فرار میکند
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
با شما موافقم...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۵
مطمئنا" بوی بد می دادی که سگ دنبالت کرده
جای تاسف است. ما در این زمینه کشوری عقب مانده هستیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
کجا جلو افتاده ایم که اینجا عقب افتاده هستیم؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
عزیزم در کدوم زمینه جلو مانده ایم؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
ما در خیلی موارد عقب مانده هستیم!
آخ آخ دوست گرامی حرف دلمو زدید

تابناک خیلی ممنون از اینکه این موضوع را مطرح کردید
لطفا این روش کشتار حیوانات بیگناه ( سگ و گربه) را پایان دهید باور کنید گناهش نابخشودنی است
سگ ها رو نکشید
دلم خیلی گرفت ازاینکه اسم انسان رویدک میکشیم..
تابناک اینجا حقوق انسان ها خریدار ندارد حقوق حیوانات پیشکش..!
پاسخ ها
ناشناس
| Sweden |
۲۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
به نظرتون جانورها حس ندارن؟ درد حس نمی کنن؟ عاطفه ندارن؟ حتی فکر نمی کنن؟ جانوارن فقط هوششان از انسانهای معمولی کمتره. به نظر شما آیا میشه با انسانهای خیلی کم هوش هرجور خواستیم برخورد کنیم؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
عزیزم، اگه انسان واقعا انسان باشد، اینجا حقوقش محفوظ است.
برای حیوانی نجس دل میسوزانید؟!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
شما دوست دارید دیگران شما رو آزار بدهند؟ چجور دلتون میاد با یک جاندار دیگه این جوری برخورد بشه؟ مگر سگ احساس ندارد، جان ندارد یا درد نمیکشد؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
هر حیوانی حق زندگی کردن داره.کجایه قران نوشته کشته سگ ثواب داره؟ یا کدوم پیامبری گفته که سگ رو بکشید؟
اونایی که به جایه پناه دادن به این حیوانات مظلوم و بی سرپناه اونهارو با گلوله میکشن اون دنیا باید جوابگو باشن.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
از سگ نجس تر هیچی تو دنیا وجود نداره.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
برات متاسفم
ناشناس
| Netherlands |
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
اخوی ... درست این حیوان ...... ، که وفا و قدر شناسی و قدر دانیش از خیلی از انسانها بیشتر و کامل تره ، بقول شما نجسسسسس است ، اما در دین مبین و مقدس اسلام ، هیچ آیه ، حدیث ، روایتی ، دال بر سگ کشی که سهله ، حتی سگ آزاری هم سراغ نداریم !!! اونوقت شما در کمال بی احساسی و بی تفاوتی میگی برای حیوانی نجس دل میسوزانید !!! بابا دینو اعتقادتو برممممم !!!
ناشناس
| Germany |
۲۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
پس یه باره بفرمایید که خدا نباید سگ و خوک و موش و .... را می آفرید.
همه جانداران که خداوند در آنها روح دمیده شایسه وجود در این عالمند هر کدام در نظام طبیعت نقشی ایفا می کنند . شاید من و شما ندانیم نقش آنها چیست ولی خداوند حکیم و از اشتباه منزه است
جواد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
شمایی که منفی میدین به این پست مگه مسلمون نیستین؟! مگه نماز نمیخونید؟! اگه مسلمون نیستین که هیچ! ولی اگه مسلمونین بهتون نگفتن چه چیزایی نجسند؟!
ناشناس
| - |
۲۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
پس می خواین از شر همشون راحت بشیم ؟! خدا اشتباه کرده اینا رو خلق کرده ؟!
مجید
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
برای یک موجود زنده دل می سوزانیم که همان خداوندی که به من و شما حق حیات داده، به او نیز حق حیات داده. برای انسانیتی دل می سوزانیم که کم رنگ شده.
برای حیات دل می سوزانیم که با هزاران نعمت دیگر توسط زندگی شهرنشینی در خطر افتاده.
باز هم بگم؟
داود
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
ناشناس عزیز در مواقع زلزله به این حیوان بقول شما نجس محتاجیم ، همین حیوان خیلی وقتها کمک ما میکند حتی اخیراً سگهایی تربیت شده که سرطان را تشخیص میدهد و .....
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
هیچ جای اسلام نگفته در حق حیوان نجس اجحاف کنید.
آرمین
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
حیوان حیوان است نجس و غیر نجس نداره مگه دست خودش بوده که نجس شده این طرز تفکر شما نه انسانی نه دینی.
مینو
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
بله! برای حیوانی! نجس! دل می سوزونیم!
تو چرا ناراحتی!؟؟
هیچ از خودت پرسیدی چرا چنین جمله هایی به ذهنت خطور می کنه و بیان می کنی؟!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
شما بهتر میدانید یا کسی که اینارو خلق کرده؟
عقیده سگ کشی نجس است نه سگ
shahram
| United Arab Emirates |
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
هموطن عزیز .در اسلام و قرآن فقط آمده که سگ حیوان نجسی است و نباید به آن دست زد یا با آن هم زیستی کرد ولی هیچ اشارهای به قتل عام و آزار و شکنجه این حیوان نشده است .و در ضمن یقین داشته باشید که اگر خداوند متعال وجود این حیوان را لازم نمی دانستند سگ الان وجود نداشت یا خود نسلش را منقرض می کرد همانند دایناسورها
آیا منکراین هم می شوید
آراد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
افسوس و هزاران افسوس برای تفکری چون شما....
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
سنگدلی در برابر هر موجود زنده ای محکومه...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
آن حیوان نجس هم افریده خداست و جان شیرینی دارد.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
این حیوان نجس را خدا آفریده و اگر عیب آن نجاست بود نمی آفرید. اما بدان سگ اصحاب کهف روزی چند پی نیکان گرفت و مردم شد.حتما شنیده ای که گرگ شرمنده شد وقتی تهمتش زدند که یوسف دریده ای
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
چشمها را بايد شست. جور ديگر بايد ديد. چترها را بايد بست. زير باران بايد رفت.
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
واقعا برات متاسفم.
دعوت می کنم کمی قرآن طالعه کنی تا روشن بشی
خداوند گناهان همه ما را ببخشاید و به راه راست هدایت فرماید
داود
| - |
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
سگ از لحاظ شرعی و بهداشتی نجس است ولی همه موجودات از جمله سگها مخلوق خدا هستند و حق حیات دارند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
همون حیوان نجس رو پیامبر بهش غذا میداد بدبخت! همون حیوان نجس باعث شد خیلیا به بهشت برن!
از منفی هایی که خوردی خودت بفهم سرتو بنداز پایین یخورده دوستدار حیوانات که اونام مخلوق خدان باش انسان دوپای خودشیفته!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
نجس بودن حکمی بهداستی است و شی نجس محکوم به فنا نیست.
پیکر انسان پس از مرگ و خون انسان هم نجس است.
آیا باید خون خود را از رگها خارج کنیم؟؟؟؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
برادر عزیز،این حیوان نجس هم حق حیات دارد، وگرنه خدا خلقش نمیکرد! البته تابناک هم باید توجه داشته باشد که سگ را اگر در حیات وحش هم رها کنند، دوباره به محل زندگی انسان برمیگردد.
بی تا از قم
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
این حیوان نجس پا به پای اصحاب کهف و همراه آنها بود. یعنی از برخی انسان هاي به ظاهر پاک ارزشمندتر قلمداد شد.
یک انسان
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
دوست عزیز یادمان باشد که این حیوان بقول شما نجس را هم خداوند آفریده و قطعا حکمتی در کاربوده که آفریده شده
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
اونم مخلوق خداونده و حق زندگی داره
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
این حیوان نجس آفریده خداوند هست یا نیست ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
واقعا متاسفم

بحث نجس و پاک یک بحث بهداشتی هست

اگرنه، اون حیوان هم مثل شما درد میکشد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
نجس بودن دلیلی بر کشته شدن یا ازار دیدن نیست در روایات داریم که پیامبر اکرم اسلام در زیر نخلی که استراحت می کردند و غذا می خوردند سگی به ایشان نزدیک شد از غذای خود به آن سگ دادند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
همه حیوانات از جانب خداوند حق حیات دارند، همان خداوندی که مشخص فرمود کدام نجس هست و کدام نیست و هیچ گاه آنرا دلیل قتل عام آنها اعلام نفرمود!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
همه حیوانات مخلوق پروردگارند و حق و حقوق دارند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
خدا هیچ مخلوقش رو بدون دلیل نیافریده حتی اگه نجس باشه و یادت باشه خودت از چی بوجود اومدی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
رسول گرامی اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم توصیه می‌فرمودند:حتی اگر سگی هم به غذا خوردن انسان نگاه کرد یا چیزی به او بدهید و یا او را دور کنید و از حال مردی خبر دادند که در بیابانی سگی تشنه می‌یابد که زبان از شدت عطش بر روی زمین می‌مالیده و در چاهی رفته و با کلاه خود آب برایش بالا می‌آورد و خداوند به واسطه‌ی این عمل گناهان او را عفو می‌فرماید.
محسن
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
نجش باشه یا نباشه جونکه داره. موجود که هست. عجب آدمی هستی تو
علي
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
از نظر شما جان حيوانات بي ارزشه؟!!!!!!! اگر حيواني نجس بود بايد اونو كشت؟!!!!! واقعا با وجود همچين تفكراتي آدم ميمونه چي بگه؟!!!!!!
ارش
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
همین حیوان نجس خدمات زیر را به انسان راریه میده عزیز دل برادر
1- زنده یابی
2- کشف مواد مخدر
3- محافظت از گله
4- محافظت از منازل
5- سنبل وفاداری به انسان
نجس بودن دلیل نداشتن حق حیات نیست اگه اینطور بود خود خداوند اینکارو انجام میداد
ظاهرا ما انسانها بجای خالق این موجودات داریم براشون تصمیم میگیریم که حق حیات دارند یا خیر
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
به اصطلاح مسلمون این حیوون بیچاره مخلوق خداست
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
بابا اشرف مخلوقات
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
شما مثه اينكه اصحاب كهف رو يادت رفته، همين حيوون نجس كه ميگيد مي دونيد چقدر جون همين انسانها رو تا حالا نجات داده.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
مخلوق خداوند است.
سگ اصحاب کهف روزی چند پی نیکان گرفت و آدم شد.
پسر نوح با بدان بنشست خاندان نبوتش گم شد.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
همین حیوان نجس تو سخت ترین شرایط تا مرگش پای صاحبش وای میسته ، شما معلومه تو عمرتون سگ رو از نزدیکم ندیدید که اینجوری نظر میدید ...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
مگه مي خواي باهاش زندگي كني كه مي گي نجسه! مي گن حيوون رانكشيد ببريد تو طبيعت رهاش كنيد درستم مي گن.
عبدالوهاب
| United States |
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
میکروبهای بیماریزا راهم خدا خلق کرده است پس نباید آنها راکشت
رویا
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
مدل تفسیر بعضی دوستان از مسائل دینی و اخلاقی آدمو یاد بن لادن میندازه. ازتون میترسم با این برداشت هایی که از دین دارید
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
حیوان بقول شما نجس و به قول ما با وفا را میکشند , اما انسان خائن و نجس را آزاد ميگذارند تا دنیائی را به نجاست بکشد!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
اخوی/خواهر هرکدام که هستی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
از سگ نجس‌تر کسانی هستند که بیت‌المال را غارت می‌کنند!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۵
بهتر نیست به قرآن رجوع کنی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۴:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۵
پس شما هم خونتو از بدنت تخلیه کن چون نجسه
تارا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
واقعا که!
تو هم از همون بی رحما هستی!
نمی دونم!واقعا نمی دونم چی بگم!
هر چقدر نجس باشه بالا خره زنده است.
درد می کشه
احساس بدی دارم وقتی می بینم با حیوونا اینجوری رفتار میشه و من هیچ کاری نمی تونم
انجام بدم.
الهی همین بلا سر خودت بیاد بفهمی زبون بسته ها چه دردی می کشن.
لعنت بر خودت و هر کی با تو موافقه.
مطمئن مطمئن باشید این شکارچیان گرفتار درد مصیبت خواهند شد.
کشتار سگ های ولگرد واقعاً شرم آور است. در محل جدید سکونت ما یک سگ وجود دارد که در زمین کناری ساختمان زندگی می کند. اوایل بسیار پارس می کرد و ما را دچار بد خوابی کرده بود اما با تشویق همسرم کم کم به او غذا دادیم و باور بفرمایید تا 90 درصد صدای پارسش کم شده است. تصور کشته شدنش هم برای ما عذاب آور است. حیوان بیچاره اگر در یک کشور اروپایی بدنیا آمده بود به احتمال زیاد زندگی بسیار بهتری داشت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۵
خدا خیرتون بده
سلام.کشتن هر حیوانی حتی سگ و...اصلابا اصول انسانیت مطابقت ندارد وهرکسی تحت هر عنوانی اینکار را میکند انسان نیست وبویی از انسانیت ندارد.برادر وخواهر من ما مسلمان هستیم دین اسلام دین کشتن ومرگ نیست.برویدوبخوانید پیغمبر و امامان ما چطور از غذای خود به سگها وگربه ها ودیگر حیوانات میدادند.واقعا متاثر شدم این خبر را خواندم وبدین وسیله اعتراض خود را برای کشتن سگهای ولگرد اعلام میدارم.
99% همین کسایی که به حمایت از سگها کامنت میگذارن یا منفی و مثبت میدن اگه یه سگ تو خیابون ببینن یک لحظه از پرتاب سنگ به اون سگ به قصد کشت غفلت نمیکنن!
ولی خوب دیگه! اینجا اینترنته و ژست منورالفکری!
آقای حشره شناس ازمضرات وانتشار بیماری های گوناگون ومهلک وانواع انگلها توسط سگهای ولگرد اطلاع کافی ندارند .سلامت انسانها مقدمتراست ولی نه بااین روش کشتن
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۰۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
کارشناس بهداشتی که از بهداشت احتمالا فقط دست شستن رو بلدی
حیوانات هم آفریده های خدا هستند و حق حیات دارند. متاسفم از دیدگاههای بعضی ها.
اگر سگ های ولگرد را معدوم نکنند تعدادشان از آدم ها بیشتر میشود.
پاسخ ها
منتقد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
فكر ميكنيد از موشها هم بيشتر شوند ؟ كه از جمعيت تهران بيشتر هستند
...و اینکه معصومی از بهشتی شدن فردی خبر داد که تنها کار خوبش سیراب کردن سگی تشنه بود....
و ما کجاییم وچه نشانی ازانسانیت و مسلمانی که کسی میپرسد:برای حیوانی نجس دل میسوزانید؟!!!
حقوق اولیه من شهروندتامین بشه حیوانات پیشکش !
تو منطقه پارس جنوبی هر سال مبلغ 40000000 تومان بابت کشتن سگهای بیچاره هزینه میشه. اونوقت میگن پول نداریم!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
شما الان دقیقا این آمار رو از کجا اوردی؟
خداوند ناظر اعمال هست، سزاي ظلم و بدي و تحقير خلقت خدا به انسان يا حيوان بصورت قحطي ،تورم ،بيماري هايي مانند سرطان ،ناهنجاري اجتماعي ،،فساد و نامني بروز كرده و خواهد كرد
جناب ناشناس حیوان نجس وجود ندارد و ما اگر انسانیم باید به همه جانداران دل بسوزانیم شما مطمئن باشید که تنها جانداری که دنیا را به نابودی میکشاند ما انسانها هستیم نه ان سگ یا گربه بیچاره یی که تنها تلاش دارد با هزار بدبختی زنده بماند من بنوبیه خودم به عنوان یک انسان از این حرف هموطنم متاسفم از دوستان تابناکی هم بخاطر قرار دادن این خبر با تیتر بزرگ در سایتشان نهایت تشکر را دارم دوستان دستتان دارد نکند
بزرگان ما ازجمله پیامبر اسلام وامامان معصوم گفتار وپندهای زیبایی گفته اند ولی کو گوش شنوا
حقوق حیوانات محترم هست، نجس و غیر نجس رو نداره .
اگه شبها و جاهاي خلوت مجبور بودي از وسط ١٠٠ تا سگ هار ولگرد كه مثل مور و ملخ ول ميگردن رد ميشدي و از ترس گاز گرفته شدن ميلرزيدي اونوقت ميفهميدي كه ما از دست اين كثافتها چي ميكشيم..حقوق حيوانات؟
پاسخ ها
بیدار
| United States |
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۱
بابا جان !! در مورد یک حیوان داری صحبت می کنی عزیز جان
حيوان نجس يا غير نجس مخلوق خداوند هستند.چرا ما اينقدر مغرويم كه فكر ميكنيم دنيا فقط مال انسانها هست؟؟؟؟
متأسفم برای اوناییکه مرگ را حق دیگران (انسان و حیوانات و کلا محیط زیست) می دانند اما زندگی را حق خود!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۶
خب به جای صرف هزینه برای کشتن،اونا رو به مراکز نگهداری حیوانات منتقل کنن
چرا حیوونای زبون بسته رو میکشید .اینها رو خداوند بزرگ آفریدن.از خدا بترسید این مخلوقات خداوند رو به نا حق نکشید.
دوستان خواهش میکنم احساسی برخورد نکنید.این سگ ها در خیلی از شهر ها باعث آزار و اذیت مردم میشن.عابرین و دنبال میکنن یا گاز میگیرن که خوده همین سگ ها بیماری های زیادی دارن.چند وقت پیش یک برنامه دیدم از استان خوزستان بود یادم نمیاد کدوم شهر که درباره مشکلات اون شهر بود یکی از اونها همین سگ های ولگرد بودن که باعث سلب آسایش مردم میشدن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
حرف ما این است که برای حل این مشکل باید راه بهتری پیدا کرد نه اینکه آنها را کشت.
در پاسخ به عزیزی که گفته: "برای حیوانی نجس دل میسوزانید" باید بگم چطور خداوند گناهان اونی که برای این حیوان نجس اب از چاه کشید بیرون رو بخشید و به پیغمبرش گفت این رو به اون شخص بگو؟ حقیقت اینه که این بحث نجس بودن و اینها برای رعایت حریم ها است ونه کشتن اونها.
مثال زیاده. سگ اصحاب کهف و... برای شما که ظاهرا به حلال و حرام معتقدید
اگر حیوان بدرد نخوری بود چرا خدا خلقش کرد ؟
در جواب ناشناس بالا عرض کنم حیوان ازاری کار زشت ونا پسند است و ربطی به نجسی و غیر نجسی نداره و در جواب متن بالا ظاهرا این خانوم کتاب قصه زیاد می خوانند زنده گیری این همه سگ ولگرد؟ بعد این سگها کجا رها بشن؟ کدوم طبیعت و چی بخورن؟ تبدیل به گله های انبوه سگهای وحشی نی شوند کههم انسانها هم دامها هم سایر حیوانات وحشی کمیاب را تهدید جدی می کنند کارشناسان در این خصوص نظر بدن بهتره نه یه حشره شناس دوستار حیوان .در هر حال این سگها یه معضل برای ساکنان هستند که نیاز به راه حل جامع دارد.
کاش اندازه سر سوزنی اهل دین یا انسانیت یا ادمیت و یا هر ادعاهای همیشگیمان بودیم! خداوند چگونه مرا و تورا خواهد بخشید زمانی که کمترین کمک و انجام وظیفه را درباره زبان بستگان انجام نمیدهیم! بجای خرده گرفتن بر دولت و ال و بل دوستان عزیز پاسخ دهید که خود چه میکنیم؟ انصاف و وجدان خود را با زدن حرفهایی برای توجیه خود ازاد نکنید

از پیامبر اکرم (ص) چندین نقل گردیده است:
زنی که در حال گذشتن از بیابانی بود و بسیار تشنه بود ناگهان چاه آبی را مشاهده نمود. سپس به درون چاه رفته و از آب آن چاه نوشید و پس از سیراب شدن از چاه بیرون آمد و بعد از اینکه از چاه بیرون آمد ، سگی را دید که در آن بیابان خشک از شدت تشنگی خاکهای نم دار را می خورد تا بدین وسیله تشنگی خود را بر طرف سازد. وقتی زن شدت تشنگی آن سگ را دید تصمیم گرفت تا دوباره به داخل چاه برود و برای آن سگ تشنه آب تهیه کند و او را سیراب کند. برای این کار به درون چاه رفت و چون ظرفی به همراه نداشت ، کفشهای خود را پر از آب نمود و به دندان گرفت و با کمک دستهایش از چاه بیرون آمد. به این ترتیب آن سگ تشنه را سیراب نمود. پس آنگاه ، خدای متعال کار نیک این زن را سپاس گفت و او را مورد آمرزش و مغفرت خود قرار داد.
« بهار الاتوار للهلامة مجلسی: جلد 65 ، صفحه 65 »
پیامبر به فردی که سگی را بابت به قول شما نجاستش به طرف ان سنگ پرت میکرد ملامت کرد که چرا این کار را انجام می دهی مگر چه ازاری به تو رسانده است اگر شما پیرو ایشان هستید یا در کل انسان هستید من از شما می پرسم که این حیوان چه آزاری به شما رسانده است که میگویید(برای حیوانی نجس دل میسوزانید؟!!!)
روایت داریم همین حیوان نجس با دعا به شخصی که تکه ای نون به این حیوان داده بود و باعث شده بود سینه اش شیر بیاد و به توله هاش شیر بده باعث شد عذاب از این شخص در عالم برزخ برداشته بشه.یه ذره چشمهامونو باز کنیم اگر رحم به حیوانات که قدرت دفاع از خودشونو ندارن نداشته باشیم به همدیگه رحم میکنیم؟
فعلا که حقوق انسان خریدار نداره. آدم نمی دونه حقش رو کجا باید بگیره .. دیگه چه انتظاری داریم به حقوق یه سگ زبون بسته رسیدگی کنن ...بیچاره سگ
لطفاا بیاین سگای روستای مزرجو هم جمع کنید ده هزارتا سگ وجود دارد تو روستای 3000 نفری مزرج
خدایادلهای آدمارو مهربون تر کن
با کشتن خیواناتی مثل سگ منکر خلاقیت میشویم بهتر است در پیشگیری از تولد بیشتر سگها چاره اندیشی شود
داداش من تو به عمرت شب ساعت 2 رفتی
سر نوبت آبت؟میفهنی شب حمله سگ تو تاریکی یعنی چی؟تو آدم شهری از اینا چی میفهمی؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
تو آدم غیر شهری این وقت شب اینترنت از کجا آوردی؟ مگه سر زمین نیستی؟!
آیا فکر کردی چرا خداوند آنها را آفرید
وجود سگ های ولگرد یکی از مشکلات بوشهر هم هست
اقای ناشناس 19:43

این حیوانی که میفرمایی نجس ، خلقت خداوند است دلیلی نداره هرچیزی رو بهر شکلی که دلمون خواست نابود کنیم
خطرناک ترین مخلوقات روی زمین, آسمان انسانهاهستند حیله ومکرنیش حرف بعضی افرادازدرنده ترین حیوانات و خزندگان بدتراست.
اگه یک بار سگه این دوستدار محیط زیستو دنبال کنه حساب کار دستش میاد
واقعا برای این عزیز ناشناس متأسفم!
ممنون تابناک که به حقوق حیوانات اهمیت میدهی.
ما سابقا در محله کاشانک تهران زندگی می کردیم، به شما بگویم سگ های ولگرد آنچنان باعث ایجاد مزاحمت و ترس ما شده بودند که از یک ساعتی به بعد دیگر خیابان نمی رفتیم ، من خودم دیدم یک روز صبح دانش آموز دختری که از ترس سگ به زمین خورده و دچار خونریزی شده بود و گریه می کرد، سگ هم با اون هیبت بالاسرش ایستاده بود.
می خواهم بگویم به شما سگ های ولگرد یکی از بزرگترین مشکلات حواشی شهر هاست که باعث رعب و و حشت مردم و امنیت جانی اهالی را تهدید می کند که باید با گستردگی بسیار زیاد به حل کامل این موضوع پرداخته شود.
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۰۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
خوب ابله خودت میگی‌ بالا سرش وایساده، اگه قصد حمله داشت که واینمیساد، حمله میکرد.
نیش عقرب نه از ره کینه است ، بلکه اقتضای طبیعتش این است.انسانها وقتی توهم اشرف مخلوقات بودن میگیرتش، فکر میکنه میتونه به تمام نقطه هایی که بشر قدم گذاشته حاکم بشه، آخه اگه اون سگ به قول شما ولگرد تو حاشیه شهرم نباشه پس کجا باشه؟ مگه واسه اون بندگانه خدا نقطه ای دیگه ای تعریف شده توسط اشرف مخلوقات؟؟! تمام درد سگ های بی نوا و با وفا تو ایران فقط به خاطر برچسبای ناجوانمردانه ای که بهش چسبوندن.
در شهر رشت یک خانم هست که سگهای ولگرد را جمع اوری و مانع کشتارشان میشود و انها را نگاهداری میکند-به نظرم فعالیت این فرد خیلی از سایر کارهای دیگر که عمدتا عوام فریبی است اولویتدارتر و اهمیت بیشتری پیش خدا دارد- حتی سگهای ولگرد جمع اوری شده را اموزش و واکنش میزند و درمان میکند و با شرایط سختی به خریداران میفروشد و بعد از فروش پیگیر احوال سگش هست.
حتی توجه به این حیوانات در دوره امام علی (ع) هم بود که کفششان را برای اب دادن به سگ تشنه از پا در اوردند و پر از اب کردند و گذاشتند جلوی سگ تشنه.
بنظرم جایگاه این افراد در بهشت است.
در صورتی که مضر بودن اینها اثبات بشه میتونن عقیمشون کنن این خیلی انسانی تر هست.
برای تو آقایی که میگی برا حیوانی نجس دل میسوزانید متاسفم. در روایات هست که امام حسن برای این حیوان نجس دل سوزانده.
در کنار واقعیات تلخ بیان شده در این نوشتار باید به گفتاری که در بسیاری از متون بزینسی به صورت شفاف یا تلویحی بیان می شود نیز نگاهی بیاندازیم. در این متون گفته می شود که در دل هر بحرانی، فرصت های خاصی نهفته است که می تواند بازی بازنده بازنده را به برنده بازتده یا برنده برنده تبدیل کند. ما می توانیم با زنده به دام انداختن این حیوانات و صادرات زنده آنها به کشورهای دیگر جهت نکاهداری و ... و یا مراکز تحقیقاتی آنها، از این محل درآمد داشته و از طرف دیگر به این مخلوقات خداوند یکتا جان دوباره بخشیده و یا آنها را مایه پیشرفت دیگر مخلوقات قرار دهیم.
بنده در یکی از شهر های شمالی ایران که از لحاظ توریستی هم مطرح هست زندگی می کنم. به خاطر مشکل سگ های ولگرد همسر بنده از ساعت 4 بعد از ظهر تنها از خانه خارج نمی شود. حقوق حیوان چیه؟ ما که انسانیم حقوق نداریم؟ (در مورد محدوده شهری و خیابان اصلی صحبت می کنم نه روستا)
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۰۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
آخه آدم بهتون چی‌ بگه، اگه این سگا اینقدر ترسناک بودن که شهرتون تبدیل به منطقه توریستی نمی‌شد. خدا یه عقل و عطوفتی به شما و اون همسرتون و امثال شماها عطا کنه.
حیوانی که به نظر تو نجسه ، جون نداره ؟ زندگی نمیکنه ؟ همین سگ از خیلی آدما مفید تر و با وفاتره. متر و معیارتو عوض کن . کجای دینت به تو گفته برو یه حیوون بی گناه رو با تفنگ بکش ؟
در «ترك الاطناب» ابن القضاعي آمده كه پيامبر(صلي الله عليه و آله) فرمود: «در ميان بني اسرائيل مردي سيه¬دل و گناه¬كار بود، روزي سگي را بر لب چاهي تشنه يافت كه از تشنگي زبان بيرون آورده بود آن مرد به درون چاه رفت و كفش هاي خود را پر از آب كرد و به سگ داد، خداوند به پيامبر زمان وحي فرستاد به آن مرد بگو: به¬خاطر اين مهرباني هر چه كرده بودي بخشيدم.» مردي از ياران آن حضرت برخاست و گفت : آيا ما را نيز به¬خاطر چهارپايان مزد دهد؟ پيامبر(صلي الله عليه و آله) فرمودند: «في كلِّ كبد حرّي أجرٌ؛ در هر جگر تافته اي مزدي هست». حديثِ «در هر جگر سوخته مزدي هست»
من هم یک شب با صدای شلیک گلوله و ضجه های یک سگ که بعد از دومین شلیک خاموش شد سراسیمه بیدارشدم. خیلی وحشتناک بود. بازگرداندن آنها به طبیعت کار خوبیه ولی آیا اونها اصلا توانایی شکار دارن؟ باز دوباره بر می گردن دیگه.
پاسخ ها
تارا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
اشتباهی منفی رو زدم به جای لایک!
من اگه ضجه ی سگ بشنوم که داره کشته میشه از غصه دق می کنم.
ناشناس عزیز ساعت 19:45

زوزی پروردگار تبارک و تعالی به موسی(ع) دستور داد که برو و بدترین ، زشت ترین و پست ترین حیوان را تا فردا انتخاب کن و برایم بیاور.حضرت هر چه گشت چیزی نیافت تا اینکه در روز آخر سگی گر و مریض را دید و لحظه ای با خود اندیشید که این حیوان همانی است که دنبالش میگشتم. اما در آخرین لحظه پشیمان شد.
زمانی که در پیشگاه پروردگار ایستاده بود فرمود: خدایا حیوانی نیافتم که پست و زشت باشد اما امروز در مسیر سگی گر و مریض دیدم که لحظه ای مرا مردد کرد.پروردگار فرمود : به جلال و جبروتم سوگند اگر آن سگ را می آوردی تو را از پیامبری خلع میکردم.

سگ اصحاب کهف نیز نجس بود. ضمنا امامان عزیز ما نیز همواره به حیوانات حتی همین سگی که شما نجس خطاب میکنید و به این بهانه لایق مرگ میدانید ، بها میدادند و به آنها محبت میکردند.
آدمی را آدمیت لازم است.
این بنده خدا تو باغ نیست
زنده گیری و انتقال به طبیعت!!!!!!!!!!!!!!!
از موشهای بزرگ تهران که بهترن
روزی ظهر رفته بودم ورزش تک و تنها آخه بعد از ظهرا میرفتم سر کتر.شروع به دویدن کردم یهو دیدم یگله سگ حمله آوردن با شورت ورزشی رفتم تو خیابون.خدا رو شکر کردم نجات پیدا کردم.بعد شروع به شمارش سگ ها کردم گله ای بالغ بر 20 سگ بود.خدا بهم رحم کرد.نباید در محیط شهری از این چیزها باشه واقعا ناراحت کنندس
بهتره این حیوانهای بدبخت رو عقیم کنند تا نسلشون از بین بره

بهتر از کشتنشون هست
آقای ناشناس لطفا بفهم که چی داری می گی؟
انتقال به طبیعت؟ یعنی سگ ولگردو بزارن تو جنگل؟
خداوند همه موجودات را با رحمت بی پابان خود آفریده، آقای ناشناس شما که نجسی و پاکی برات اهمیت داره چطور رحمت خداوند برای شما اهمیت نداره. به خاطر این دیدگاهت من و امثال من شرمنده ایم.
آقای ایکس مثل سگ می مونه یعنی چه؟ مگر می شود انسان را با سگ و یا حیوان دیگر مقایسه کرد .آدمی می تواند فی احسن القویم باشد و یا اسفل السافلین
اکثر مردم از سگ نگهداری می کنند و استفاده های گوناگون ازش می کنند و خوراک و بهداشتش و تربیتش را تامین می کنند. اما در شهرهای مسلمان نشین مردم اکراه دارند از سگ نگهداری کنند. به همین جهت سگ بدون سرپرست می ماند و بطور هرزه پرورش می یابد این نوع سگها حامل باکتریهای بیماریزا و میتواند برای انسانها خطر ناک باشد . در چنین شرایطی سگهای ولگرد را باید نابود کرد اما این شیوه سگ کشی یک مقدار ناراحت کننده است. چاره دیگری هم نیست
درود به تمامی انسانهای با شرفی که برای دیگر موجودات نیز حق حیات قائل هستند. چه خوب می گوید جناب گاندی: ميزان مدنيت يك جامعه را با معيار رفتار با حيوانات مي‌توان سنجيد.
من مخالف کشتار هستم،همه را ببرند و در یک محیط آزاد رها کنند.
نظرتابناك درست است٠
تابناک نشون دادی که فقط دنبال حقوق انسان ها نیستی و حتی حیوان ها رو هم مد نظر داری
ازت ممنونم
اگه يك بار صبح زود مثل مردم عادي بري سر كار يك گله سگ ول گرد با كلي بيماري به شما كارشناس دل سوز حمله كنن بازم اين حرفارو ميزني ؟
کسیکه در بهترین مناطق شمالی تهران زندگی میکند چه میفهمد درمحله ای که پر از سگ های ولگرد هست ، بزرگ و خردسال از این وضعیت چه روزگاری را سپری میکنند!
بی خودی حرفنزنید! یک شب بچه کوچک خودتان را در این محله ها تنها بگذارید تا بفهمید!
شما خیلی دلتون میسوزه برید یوزپلنگ ایرانی رو نجات بدید؟؟؟؟؟؟؟
سلام . متاسف که میگی برای حیوان نجس نباید دل سوزاند . پس اگه اینطوره هرچی حیوان نجس هست را باید نابود کرد . حتما یادت رفته که سعدی میگه :

میازار موری که دانه کش است
که جان دارد و جان شیرین خوش است
خانم نگهبان. لطفا جنابعالی بیاید با کمال ادب و احترام سگ ها رو جمع آوری کنید
همين حيوان نجس را خدا آفريده و به او جان داده است. تو بهتر است قرآن را بخواني و لااقل بداني خدا چه مرتبه اي به سگ اصحاب کهف داده است تا يکمقدار روشن شوي.
همین حیوانات نجس در بم بسیاری را زنده از زیر اوار دراوردند. و ....
ابدا این اقدام غیر قانونی نیست و برای کشتن حیوانی مثل سگهای ولگرد که عامل انتقال انواع بیماریها هستند توسط شهرداریها پاداش خوبی پرداخت می شود لطفا قبل از نوشتن چنین مطالبی کمی در باره موضوع تحقیق کنید و سطحی نویسی را کنار بزارید
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۰۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
خیلی‌ از به ظاهر انسان‌ها هم عامل انتقال انواع بیماریها هستند، چرا نمیرین اونا رو بکشین
نجسی و پاکی ملاک نیست. سگ هم آفریده خداوندی هست که ما را هم آفریده. پس اون هم به دلیل جاندار بودنش برای خودش حق زندگی داره.
میازار موری که دانه کش است
که جان دارد و جان شیرین خوش است.
ولی خوب وقتی یک حیوان مزاحم زندگی و آرامش زندگی انسان میشه چاره ای جز دفع اون نیست و راحت ترین راه کشتنه. البته قصد حمایت از این کار را ندارم ولی تا وقتی مزاحمت ایجاد میکنه آخرین راه حل کشتنه. بهتره راه حل مناسبتری پیدا کنیم تا بتونیم جایگزین کشتن بکنیم
اگر همین حیوانی که برایش دل می سوزانید به بچه ای حمله کرد آن وقت شما بگویید چه کسی مسئول است ؟؟؟ کمی واقع بین باشید .
کشورای دیگه از سگها برای محافظت از کوچه و شهرشون استفاده می کنند و ما .....

در روستا وجود یک سگ یک نعمته یا برای چوپان یا پاسگاههای بین راهی و ....

چی بگم خواهر!!!!!!!!!!!!
دلمون برای خودمون نمیسوزه به خومون رحم نمیکنیم چه برسه به اینا
تازه یکی هم که در میاد میگه برای چی دل میسوزونید برای حیوانات ......!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
من چون از سگ میترسم موافقم یه جوری از داخل شهرها جمعشون کنند ولی کشتن سگی که توله هاشو شیر میده واقعا نامردیه
این حیوان نجس که میگی،توی زلزله ترکیه و تبریز کلی انسانرو از زیر آوار کشید بیرون
همین حیوان بقول شما نجس وقتی پاش بیفته از جون یه انسان دفاع میکنه.میتونی یه سر به ایست بازرسی ها بزنی ببینی این حیوان نجس چطور کیلو کیلو مواد و شناسایی میکنه.این حیوان نجس نیست بلکه عرق بدن این حیوان نجس هستش.تو ایران حیونا هیچ ارزش و جایگاهی ندارن که جای تاسف داره.
آقاي ناشناس تو که منطق نجس و غير نجس را درک نمي کني اظهار نظر نکن. هيچ کس حق نداره به آفريده هاي خدا آزار برسونه
به نظر می رسد که شما فقط میخواهید با همه چیز مخالفت کنید ولی لطفا یکمی واقع بین باشید.
ما در اندیشه شمالی شهر زیبا ساکن هستیم، متاسفانه اینقدر تعداد این سگهای ولگرد آنجا زیاد است که باعث ترس و وحشت افراد مخصوصا در شب میشود.درست است که حیوانات حق و حقوق دارند ولی حقوق انسانی اولویت است.بنابراین با این اقدام مثبت مخالفت نکنید.اون آقای دکتر هم که خیلی دل سوزانده بودند با این سگها برخورد نکرده اند وگرنه این گونه نظر نمی دادند، متاسفانه ما فقط حرف می زنیم و شعار می دهیم.....
بابا در اسلام حفظ حقوق حيوانات هم مورد توجه قرار گرفته نجس و پاك بودنش دليلي بر كشتن يا دل سوزاندن ندارد لطفا به مطالعات اسلامي خود را غناي بيشتري ببخشيد.
شما که خبر ندارید. در روستاها این قدر سگ ها زیاد شده اند که از نظر بهداشتی همه در خطرند. لطفا فکری به این معضل شود.
آقای محترم معلوم میشه سگ اصحاب کهف رو یادت رفته ؟؟؟
واقعا متاسفم برای اون به اصطلاح آدمی که این قدر بی رحمانه در مورد حیوانات قضاوت می کند.
حیوانات ولگرد مانند سگ عمدتا ناقل بیماریهای واگیر و خطرناک هستند که همزیستی با انها در شهر با انسان خلاف عقل است
زنده گیری انها و نگهداری در قفس هم نوعی ظلم به این حیوان است که خوی وحشی دارد
رها سازی در بیابان هم میتواند اکوسیستم ان منطقه را تغییر دهد
کشتن حیواناتی که باعث ازار میشوند از لحاظ عقلی چه منعی دارد
بذار بکشنشون همین سگهای ولگرد باعثه ترس در زن برادر من شدم و باعث شدن یه خاطز ترس زیاد زن برادرم یجه خودشئ از دست بده وقتی باردار یودن و اینکار یاعث افسردگی شدیدش شده یه نظز من بهترین روش برای کنترله این موحوداته من خودم 22 عدد از اوتا که نزدیک محل زتدگی ما بودنو کشتم و بازم ادامه میدم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۱
خدا لعنتت کنه
ناشناس
| United States |
۰۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
اینکه چیزی نیست شما با این استعداد همین‌جوری که جلو بری آدما رو هم می‌کشی، معلومه که جنایت تو خونته، معلوم نیست بجای شیر چی‌ بهت دادن.
واقعا کار غیر انسانی وبی رحمانه ای است .مگر ما آدمها فقط حق حیات داریم.
کشتن سگ مشکلی رو حل نمیکنه. چون با حذف حیوان از منطقه اکوسیستم اجازه به وجود اومدن یک حیوان دیگه رو میده که از غذا و آب قبلی استفاده کنه. بهترین کار عقیم کردن تا جلوی ازدیاد گرفته بشه و همزمان جمعیت کم بشه. من گربه کوچه خودو رو بردم گروه حمایتی کمپین سفید که واقعا بصورت حمایتی عقیم می کنن.
کشتن این حیوانات که اتفاقا کاری هم با ما ندارند عمل زشتی است حق داشتن جان را خدا به اینها هم داده است.
من خودم توی شهری هستم که قبلن سگها رو میکشتند اگرچه کار درستی نبود ولی خب از دست سگها برای مدتی راحت بودیم.
ولی الان سگها رو نمیکشند یعنی رعایت حقوق سگها
ولی مشکل اینجاست که سگها جمع آوری نمی شوند و به حال خود رها شده اند
این یعنی عدم رعایت حقوق انسانها
همه ی مخلوقات خدا، مانند ما و یک سان با ما خلق شده اند. آیا این درسته که با کشتن آن ها، جای زندگی براشون نگذاریم؟! آیا کسی به نگاه معصوم این حیوانات توچه کرده؟! خودخواهی بشریت تا به کی می خواد ادامه پیدا کنه؟
منهم مانند نا شناس بالا فكر ميكردم كه سگ نجس است و جداً از افراديكه اينها را نگه ميداشتند دورى ميجستم تا اينكه همسايه من ازم خواست دو روز سگش را نگهداريم كه با رودر باسى قبول كردم تا اينكه اين سگ با زبان بيزبانى خودش را بمن نزديك كرد و باور كن عاشق اين حيوان مفيد و با وفا و بباور من بهتر از خيلى از افراد كه من ميشناسم شدم و يواش يواش صاحب پنج تا سگ شدم كه بدرستى از انها مواظبت نمودم تا اينكه همه بدليل كهولت سن فوت كردند. من قبل از اشنائى با سگ هر حيوانى را ميكشتم اما بعد از اين ماجرا حتى مورچه يا جاندار ديگرى نميكشم و اين مسئله باعث شد كه أدمى دلرحم نسبت به تمام موجودات خداوند بشوم و هميشه از جانواران مظلوم دفاع ميكنم و من توصيه ميكنم كه براى همه لازم است كه با اين حيوانات اشنا بشوند و اطمينان دارم همگى نسبت به طبيعت و انسان و حيوان عوض خواهند شد متشكرم
پاسخ ها
رسول
| United States |
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۱
آفرین به شما
خودخواه ترین گونه موجود بر کره زمین "انسان " است
همه موجودات را برده خویش می پندارد تصور می کند چون قدرتش از سایر حیوانات بیشتر است پس حق کشتنشان را نیز دارد
دوستی که میگویی حیوانات نباید در محیط شهری باشند ، فکر نمیکنی قبل از اینکه شهرها گسترش یابند ، محدوده ای که ما الان از آن خود کرده ایم قلمرو و ومحل سکونت سایر حیوانات بوده؟؟؟؟؟؟؟
برای حل مشکل ببینید کشورهای دیگر چه تجربه ای دارند؟ ما ایرانیها همیشه بدنبال اخف اسهل (ساده ترین و کوتاه ترین) راه حل هستیم
واقعا متاسفم
نجس بودنش دليلي بر اينگونه كشتار نميشه.
ما تو روستا يه جورايي زندگيمون به سگ وابسته است. هيچكدوم از شما تا بحال گرگها خودتون و گله تون رو محاصره نكرده، يا شبا كوه نرفتيد كه اونوقت ببينيد همين حيوان نجس چه نعمت بزرگيه. برا نگهباني هم كه به كارمون مياد.
بخاطر همين بارها از غذاي خودم به سگمون دادم چون بهترينه
سگ های ولگرد را باید کشد و هیچ رحمی هم در این مورد جایز نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
تورو باید کشت
خوشحالم که هموطنانم اینقدر خوب فکر می کنند .
سگ با وفاترین و باهوش ترین حیوان روی زمین است. باید به بچه هایمان یاد بدهیم که با حیوانات مهربان باشند.
اگه سگهارو عقیم کنیم تو دراز مدت جواب میگیریم
مسلماً سگ هم مانند سایر مخلوقات خدا و بیهوده آفریده نشده
سگ در اسلام نجس نیست
جمعیت این حیوان زیاد تر از استاندارد است
متأسفم
از سگ نجس تر موجودات دوپايي هستند
سگ تنها حیوانی ست که از او در قرآن تقدیر شده است
واقعا خجالت میکشم
بعضی دوستان بیخودی برای خودشون گناه می خرن
آدمهاي ضعيف و مريض وقتي كاري ازشون بر نمياد به فكر از بين بردن ميافتند
چه خوش گفت فردوسی پاکزاد

که رحمت بر آن تربت پاک باد

میازار موری که دانه کش است

که جان دارد و جان شیرین خوش است
اقا امين واقعا براتون متاسفم كه نظرتون اينه!
اكه سك نجسه پس داستان اصحاب كهف چيه؟ واقعا كه
من خاک توسر دیگه چی سرم میاد بخاطر پول چنتا توله سگ رو یخرده زدم و تحویل شهرداری دادم و پولش رو گرفت.الان عضاب وجدان گرفتم. فقط امیدوارم اون سگها هنوز زنده باشن
سلام اونایی که سگ میکشند روزی سخت دچار اذاب وجدان میشن خواهش میکنم این کار رو ادامه ندین ممنون
اگه كسى واقعا خدا رو قبول داشته باشه به خلقتش احترام ميزاره. كره زمين متعلق به تمام موجوداته و هيچكس حق اين رو نداره جان يك موجود زنده رو بگيره. همونطور كه ما جونمون واسمون عزيزو با ارزشه و براى بقا با مرگ ميجنگيم اونا هم جونشون و زندگيشون واسشون با ارزشه. ما كى هستيم كه به خودمون اجازه ميديم زندگى رو از يه موجود زنده دريغ كنيم؟
همانطور كه ما به افكار و اعتقادات گذشتگان ميخنديم
ساليان بعد آيندگان از اينهمه جهل و نادانى و باور هاى خرافه عصر ما مبهوت خواهند ماند...
واقعا که
سلام کسی برای نگهبانی سگ نمیخواد
جام جم آنلاین نوشت: وحشی شده و جماعتی را به وحشت انداخته، پای زنی را گرفته و بی‌امان پارس می‌کند. جست‌وخیزهایش صبح پاییزی پارک را بحرانی کرده. زن مجروح ترسیده و کمک می‌خواهد. هیچ‌کس ولی جرات نزدیک شدن ندارد، اکیپ سر می‌رسد. بدون این‌که کسی به آنها توضیحی بدهد، به سمت سوژه می‌روند. حین حرکت جهت‌ها را تعیین می‌کنند.

پنج نفر از پنج جهت. می‌خواهند محاصره‌اش کنند. آدم یاد فیلم‌های اکشن پلیسی می‌افتد. کاپشن‌های سیاه، شلوارهای خاکی و البته پوتین‌‌شان این انگاره را تشدید می‌کند. یکی «بلوپایپ» دستش گرفته برای شلیک، یکی هم یک لوله بلندی دارد به نام «خفتگیر».

تا حلقه محاصره تنگ‌تر می‌شود، سگ شروع می‌کند به دویدن. با چنان سرعتی که آدم حیرت می‌کند. تعقیب و گریز آغاز می‌شود. به چند دقیقه نکشیده دوباره سگ را دوره می‌کنند. سگ گرسنه چیزی برای از دست دادن ندارد. این بار به جای فرار حمله می‌کند، اما قبل از این‌که کاری کند، سرنگ شلیک شده اثر می‌کند و از حال می‌رود. خفتگیر را دور گردنش می‌اندازند وکمتر از یک دقیقه بعد، سگ گرسنه، بی‌رمق کف وانت اکیپ «زنده‌گیری» افتاده و آرام ناله می‌کند.

سرنگ، خفتگیر و باقی قضایا...

با این‌که صبح نسبتاً زود قرار گذاشته‌ایم، این اولین سگی نیست که زنده‌گیری کرده‌اند. در وانت 11 سگ دیگر هم هست. از شانس ماست یا ذکاوت هماهنگ‌کنندگان گزارش، اکیپ زنده‌گیری منطقه 18 پرکارترین اکیپ در سطح مناطق تهران است؛ اکیپی که قرار است امروز همراهشان شویم و شغل‌شان را بدون رتوش روایت کنیم.

«طرح زنده‌گیری سگ‌ها بیش از دو سال قبل در تهران آغاز شده است. شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران مسئول اجرای این کار است و در حال حاضر بیش از ده اکیپ فعال در سطح مناطق شهر تهران دارد. هر اکیپ حداقل چهار نفر نیرو دارد و به دو روش کار می‌کند؛ یکی گشتزنی و دیگری پیام‌هایی که شهروندان در سامانه 1888 ثبت می‌کنند و برای جمع‌آوری سگ‌های بی‌صاحب کمک می‌خواهند.»

این را مهندس بردبار می‌گوید که از ساماندهیِ مرکز آمده و مسئول آموزش اکیپ‌های زنده‌گیری است. او از برنامه‌ریزان اولیه طرح زنده‌گیری هم هست و جزئیات آغاز آن و طراحی‌های لجستیکی‌اش را خوب یادش هست. از حرف‌هایش دستگیرم می‌شود که بیهوشی سگ‌ها اساس کار اکیپ‌هاست. برای این کار دو وسیله دارند؛ یکی لوله‌هایی است که با فوت، سرنگ را تا پنج متر پرتاب می‌کند، دیگری هم همان تفنگ‌های پینت‌بال خودمان، فقط با کمی تغییر سازوکار.

«با خانگذاری و کمی تغییر در لوله تفنگ‌های پینت‌بال، کاری کردیم که امکان پرتاب سرنگ تا 30 متری فراهم شود. زمانی که واردات تفنگ بیهوشی، به دلیل تحریم‌ بیش از 200 میلیون تومان هزینه داشت، این تفنگ‌ها را با سه میلیون و دویست هزار تومان تومان طراحی کردیم.»

ابزار مهم دیگرشان خفتگیر است؛ لوله‌ای بلند که می‌تواند به گردن سگ قلاب شود و او را در فاصله یکی دو متری، گیر بیندازد. همزمان با توضیحات بردبار، اولین پیام 1888 از شهرداری منطقه ابلاغ می‌شود. درخواست مربوط به همسایه‌های فردی است که با چند سگ بدون قلاده به جان آسایش اهل محل افتاده؛ آدرس را می‌گیرند و راه می‌افتیم.

امان از شهروندان بی‌مسئولیت

در کمتر از چند دقیقه به مقصد می‌رسیم؛ یک گاراژ بزرگ ماشین‌های سنگین در نزدیکی نعمت‌آباد. محوطه دیوار ندارد و از همان بیرون حداقل چهار سگ را می‌شود دید. به محض توقف ماشین‌های آرم‌دار، آن داخل تکاپویی به راه می‌افتد. انگار اولین بار نیست که با ماموران جمع‌آوری سگ‌های ولگرد مواجه می‌شوند. قبل از این‌که ماموران دست به کار شوند، یکی از سگ‌ها را داخل کانتینر مخفی می‌کنند، یکی دیگر را هم فراری می‌دهند به سمت بیابان‌های پشت گاراژ. دو سگ دیگر، اما گیر می‌افتند. با این حال ولی حین انتقال آن دو به وانت اتفاق عجیبی می‌افتد، یکی دو نفر از داخل گاراژ با آچار شلاقی و چماق به ماموران حمله می‌کنند، داد و فریاد و ناسزا هم چاشنی چوب و چماقشان است. «ابوالفضل خان‌بابایی» که سرپرست اکیپ است، آرام‌شان می‌کند. حرف‌شان این است که چند بار دزد به تعمیرگاه‌شان دستبرد زده و دار و ندارشان را برده است. حالا هم که سگ نگهبان آورده‌اند، شهرداری دم به دقیقه سراغشان می‌آید و اذیتشان می‌کند. همزمان با این حرف‌ها، می‌خواهند به زور سگ‌ها را از پشت وانت بیاورند پایین، اما ماموران اجازه نمی‌دهند. لابه‌لای همین مکالمات نه‌چندان دوستانه، شاهد از غیب می‌رسد. مغازه‌دار روبه‌رویی خودش را می‌رساند و با صورت برافروخته داد می‌زند «خودشه، همین سگ دیشب به من حمله کرد». همین جمله آبی می‌شود روی آتش و غائله را می‌خواباند؛ غائله‌ای که بهانه‌ای می‌شود تا آقای بردبار از مسئولیت‌ناپذیری بعضی شهروندان بگوید.

«با این نرخ زنده‌گیری، طبعا باید قال سگ‌های مزاحم در شهر کنده شود، منتها این اتفاق نمی‌افتد، چرا؟ به دلیل این‌که بعضی باغداران، گاراژداران یا سرایدارها سگ را برای نگهبانی می‌آورند،‌ اما علم نگهداری از آن را ندارند و نمی‌توانند مهارش کنند، سگ جفتگیری می‌کند، بعد دو سگ‌شان تبدیل می‌شود به ده و 15 سگ. بعدش هم که دیگر معلوم است، توانایی نگهداری توله‌ها را ندارند و آنها را رها و برای مردم محله مزاحمت ایجاد می‌کنند.»

سگ‌هایی که نشئه می‌شوند

شکار بعدی، حین بازگشت به تورشان می‌خورد. در بیابان‌های بالادست اتوبان آزادگان، یک سگ می‌بینند و راه را کج می‌کنند. همین که پیاده می‌شوند ولی سگ پا می‌گذارد به فرار. دنبالش می‌دوند و سعی می‌کنند دوره‌اش کنند. یکی‌شان بلوپایپ را شلیک می‌کند و سرنگ به گردن سگ می‌خورد. با این حال از نفس نمی‌افتد. بعد از چند دقیقه تعقیب و گریز سرنگ دوم را هم می‌زنند، اما انگار نه انگار، تازه سرعتش بیشتر هم می‌شود. تلاش‌ها به فرجام نمی‌رسد. هر چقدر می‌دوند، به گرد پای سگ نمی‌رسند. این‌قدر دور می‌شود که دیگر منصرف می‌شوند.

آقای سرپرست می‌گوید که بعضی گونه‌های نادر سگ‌ها، به دلایل ژنتیکی، نه‌تنها داروی‌ بیهوشی روی‌شان اثر ندارد که حتی بعد از اصابت سرنگ، نشئه می‌شوند و تیزتر می‌دوند. از اینجا به بعد است که آمادگی جسمانی می‌شود موضوع صحبت بچه‌های اکیپ.

«ما یک دوره آموزشی 15 روزه دیدیم. مهم‌ترین معیار انتخاب شدن‌مان هم آمادگی جسمانی بود. بیش از نصف داوطلبانی که آمده بودند همان اول کار به دلیل ضعف آمادگی جسمانی رد شدند. مردم به هر کسی که خوب می‌دود، می‌گویند «سگ دو»، این ضرب‌المثل برای شغل ما حسابی کاربرد دارد زیرا از صبح تا شب دنبال سگ می‌دویم و باید این‌قدر سرعت عملمان زیاد باشد که حتی سگ را هم پشت‌سر بگذاریم. به‌جز این، کار دشواری‌های خاص دیگری هم دارد. همین چند روز پیش نیروی زبده ما رفت سگ‌ها را به سمت دیگری هدایت کند تا بچه‌ها بزنندشان، اما گیر افتاد و یکی از سگ‌ها پایش را گرفت و یکی دیگر از بچه‌ها چند هفته قبل دستش مجروح شد. سگ گرسنه، مخصوصا اگر توله هم داشته باشد از گرگ بدتر است، هر چقدر هم مجهز و آماده‌باشی، امکان مجروح شدن هست.»

حامیان حیوانات، مزاحمان انسان‌ها

قبل از بازگشت به مقر، پیام مردمی بعدی می‌رسد و دوباره مسیر عوض می‌شود. نشانی یک مغازه سرامیک‌فروشی را داده‌اند. این بار سگ اگرچه صاحب ندارد، اما یک حامی پروپاقرص دارد. حین انتقال سگ به وانت، پیرمردی سرش را از پنجره طبقه بالا بیرون می‌آورد و شروع می‌کند به آه و ناله و نفرین، یکی در میان فحش هم می‌دهد. کم‌مانده عصایش را از آن بالا پرت کند به سمت‌مان، تصورش این است که سگ قرار است تلف شود. ماموران را به آتش جهنم انذار می‌دهد و می‌گوید حقوقی که می‌گیرند حرام است. به‌جز من ولی هیچ‌کس تعجب نمی‌کند، انگار که گوش‌شان به این حرف‌ها عادت کرده باشد.

«هر روز حداقل به یکی دو مورد از اینها برمی‌خوریم. نفرین می‌کنند، فحش می‌دهند، سنگ پرتاب می‌کنند و گاهی حتی درگیر هم می‌شوند. یکی‌شان چند روز پیش می‌گفت: شما نان سگ می‌خورید! اوایل ناراحت می‌شدیم، اما حالا یک گوشمان در است و یکی دیگر دروازه، ولی واقعیت این است که یکی از دلایل هجوم سگ‌های ولگرد به مناطق شهری، همین ترحم‌های بی‌جاست. به سگ‌ها غذا می‌دهند و در محله تثبیت‌شان می‌کنند. خصوصا در مناطق بالای شهر، بزرگ‌ترین مشکل ما همین‌ تیپ افرادند. آدم‌هایی که مثلا طرفدار حقوق حیوانات هستند، اما عملاً مزاحمت برای دیگران ایجاد می‌کنند. متاسفانه بیشترشان هم خانم‌ها هستند. ما تا حالا ده بار مورد داشتیم که یک همسایه از مزاحمت سگ شکایت کرده، اما همسایه دیگر اجازه نمی‌دهد ما سگ را جمع کنیم.»

چند می‌گیری سگ بگیری؟

بحث که به اینجا می‌رسد همه به حرف می‌آیند. یکی از برخوردهای مردم گلایه می‌کند، آن یکی از نیش‌ و کنایه‌ها و دیگری از سختی‌های کار. بین همه حرف‌ها، بیش از همه چیز، نحوه محاسبه حقوق‌شان توجهم را جلب می‌کند. اصل حقوق را در ازای زنده‌گیری 150 سگ دریافت می‌کنند و 3000 تومان هم به‌ازای هر سگ اضافه می‌گیرند. این یعنی کف کارکرد هر اکیپ چهارنفره، جمع‌آوری 600 سگ در ماه است. عددی که البته محقق نشدنش، صرفا اضافه‌کار را می‌پراند و باعث جریمه یا کاهش حقوق نمی‌شود.

از نظر خودشان، امتیاز ویژه شغل‌شان بیمه شهرداری است که طبق آن دارد و درمان کاملا رایگان برایشان تمام می‌شود. همچنین از لابه‌لای حرف‌هایشان می‌فهمم که به‌جز اکیپ‌های معمولی زنده‌گیری سگ‌های ولگرد، شهرداری یک اکیپ ویژه هم برای این کار دارد.

«اکیپ ویژه دو کارکرد دارد. یکی در مواردی است که چند بار گزارش مزاحمت یک سگ مخابره می‌شود، اما اکیپ‌های معمولی نمی‌توانند آن را بگیرند. اینجا اکیپ‌ ویژه که اعضایش باتجربه‌تر و ماهرتر هستند وارد کار می‌شوند و ایفای نقش می‌کنند، کارکرد دیگر این اکیپ برای جاهایی است که جزو هیچ‌کدام از مناطق محسوب نمی‌شود مثلا پادگان داریم در تهران که جزو خدمات شهری هم نیست، اما وقتی سگ ولگرد داشته باشد، باید اکیپ ویژه برود سگ را بگیرند. مورد داشتیم که در رمپ پایگاه یکم شکاری سگ ولگرد گرفتند، یا حتی در باند فرودگاه مهرآباد و خیلی جاهای عجیب و غریب دیگر.»

تهران چند سگ دارد؟

از کارکرد اکیپ ویژه می‌رسیم به آمار. این‌طور که می‌گویند آمار سگ‌های زنده‌گیری شده در فصل‌های مختلف متفاوت است. گویا سگ‌های ولگرد در زمستان تعدادشان بیشتر می‌شود، دلیلش هم هجوم سگ‌های سرمازده اطراف پایتخت به داخل شهر است. بهار هم فصل زاد و ولد سگ‌هاست و طبعا تعداد را بالا می‌برد.

با احتساب تمام این موارد سرپرست اکیپ زنده‌گیری منطقه 18 کارکردشان را به‌طور متوسط 10تا 15 سگ در روز عنوان می‌کند. از نظر او دیگر تیم‌ها هم تقریبا همین کارکرد را دارند، بنابراین در تهران روزانه صد تا 150 سگ زنده‌گیری می‌شود. با این حال می‌گوید آمار دقیق کلی را باید از مسئولان بالادستی پرسید. بالادستی‌ترین مسئول این کار هم رضا قدیمی، مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل تهران است که پیش از این در دو مقطع متفاوت، تعداد سگ‌های زنده‌گیری شده را 90 و 60 قلاده در روز اعلام کرده است.

این همه سگ را کجا می‌برند؟

هر کدام از این رقم‌ها را ملاک بگیریم، مجموع سگ‌هایی که از آغاز طرح تاکنون جمع‌آوری شده، زیاد است. این‌قدر زیاد که آدم را نسبت به عاقبت‌ و شرایط نگهداری‌ آنها کنجکاو می‌کند.

«غروب که می‌شود همه سگ‌های زنده گیری شده در تمام مناطق را یک جمع می‌کنیم، در مرحله اول یک دامپزشک آنها را پالایش و کدگذاری می‌کند، بعد از آن هم به پانسیون خاصی که شهرداری در اطراف کهریزک برای این کار درست کرده، منتقل می‌شوند. آنجا سگ‌ها را عقیم می‌کنند. درمان و واکسیناسیون هم اگر لازم باشد انجام می‌شود.»

این البته سرنوشت همه سگ‌ها نیست. آنها که مریض باشند، زنده بودنشان برای خودشان عذاب‌آور است و برای سگ‌های دیگر خطرناک. برای همین یوتانایز یا مرگ با ترحم، انتظارشان را می‌کشد. البته دفن لاشه این سگ‌ها درست مثل زباله‌های بیمارستانی ممنوع و خطرناک است. به همین دلیل بعد از یوتانایز که از طریق تزریق دارو انجام می‌شود، لاشه سگ‌ها را در کوره‌های لاشه‌سوزی می‌سوزانند.

سگ‌های سالم هم البته برای همیشه در پانسیون ماندنی نیستند. از دانشکده‌های دامپزشکی و سرم‌سازی‌ها گرفته تا گله‌دارانی که دنبال سگ نگهبان شناسنامه‌دار هستند، مراجعه می‌کنند و از این سگ‌ها می‌برند.

گله سگ‌ها

عقربه‌های ساعت ظهر را نشان می‌دهد. درخواست‌های مردمی همه اجابت شده‌ و اکیپ منتظر پیام جدید است. توقف چند دقیقه‌ای کنار بوستان مجاور شهرداری منطقه 18، نشان می‌دهد که زنده‌گیری سگ‌ها همیشه هم توام با «بدو بدو» و خطر نیست.در اخر بگم که سگ موجودی است با وفا اگر کنترل شده باشد و علم صاحبش را دریافت کرده باشد.مشکل حیوان نیست مردمی است که فکر میکنند حافظ حیوان هستندو با علم نادرست کار میکنند و یه جورایی مرغشان یک پا دارد وباعث مزاحمت دیگران میشود.از سوی دیگر شکارچیان غیر قانونی و مریض هم حق کشتن بی دلیل و بیمورد را نداااارند.بیایید فکر کنیم و احساسی نباشیم و کلمه اشرف مخلوقات بر تن و روحمان بنشیند.ممنون که مطالعه کردید
من خودم به شهرداری زنگ زدم بیاد جمشون کنه به خدا من از دست این سگا خوابو خوراک برام نمونده کامل این محله رو به گند کشیدن شبام که از دست زوزه هاشون آرامش نداریم آخه یه نفر نیست به این آدمهای توهمی بگه خاصیت و مفید بودن سگ چیه غیر از ایجاد آلودگی و مریضی و سروصدای غیر قابل تحمل من خودم قسم خوردم یه بار دیگه سگ بیاد جلوی درم و مدفوع بکنه همشونو میکشمم جمع کنید این سوسول بازیارو برین به یه آدم بدبخت کمک کنین به یه بچه ی بی سرپرست کمک کنین نمیخاد از دل سیریت بیفتی دنبال حقوق سگ این‌همه ما مشکلات داریم برین اونارو حل کنید آخه اگه سگ حیوانی مفید بود باز یه چیزی آخه این حیوان غیر از الوده کردن چه خاصیتی داره دیگه حالم از این آدمهای با پز انسانیت به هم میخوره اینام مخلوقات خدان خب مخلوقات خدا برن تو حریم خودشون زندگی کنند چرا میان جلوی در من زندگی میکنن خدام خودش گفته حیوانی که موجب آزار انسان بشه کشتنش جایز تمام،،تموم کنید این ادای انسان‌های بزرگو درآوردن سگ ولگرد همه جارو گرفته این همه حیوان مفید چرا حامی یه حیوان کثیف و به درد نخوری چون سگ شدید،،من خودم مرگ موش گرفتم هر کدومشون بیام تو حریم خونمون میکشمشون
باسلام و عرض احترام

متهم ردیف اول این پرونده خود انسان است که الان پشت پرده مخفی شده اما تاوانش را حیوان زبان بسته شاید حتی به بهای جانش بپردازد.
آن زمان که حامیان حیوانات و محیط زیست هشدار میدادند و خواسته یا ناخواسته بدون آگاهی یا آگاهانه برخی انسان ها باعث تکیثر سگ ها میشدند آیا مسئولین چه حرکتی میکردند؟ آیا جهت آگاه سازی رسانه ها صدا و سیما چقدر فرهنگ‌سازی میکرد؟
نه خیر دیگر نباید این تراژدی غمگین تکرار شود راه مسالمت‌آمیز هر قدر میخواهد هزینه تحمیل کند. آن وزارت های پردرآمد که عملیات آنها همیشه با تخریب محیط زیست است ( مثل وزارت نیرو با سد سازی ها و اعمال دیگر و یا صنایع و معادن با معدن کاوی ها و اعمال دیگر و راهداری که هر نقطه از طبیعت زخم آنها هست ووو....) نباید درآمدشان صاف به خزانه برود و در صد زیادی از درآمدشان باید در بخش تخریب هایشان خرج شود.
در مورد ایو زبان بسته ها کلمه کنترل مسالمت‌آمیز صحیح است در این معضلات انسانها مسئولند چون متفکر و صاحب شعورند اما حیوانات زبان‌بسته از روی غریزه زندگی میکنند و به اندازه بشر متفکر و صاحب شعور نیستند پس مستحق ترحمند.
انشاالله روزی برسد که دیگر حیوانات را با نام های مهاجم، موذی، شوم، مکار، آفت، خطاب نکنیم آنها هم مانند هر موجود دیگر حرمت دارند.


زنده یاد سهراب سپهری مثل همیشه چه نیکو فرمودند:

شاعری دیدم هنگام خطاب،
به گل سوسن میگفت شما...
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار