مدیران ایرانی هوس کاخ‌سازی خود را چگونه ارضا می‌کنند؟!

داستانی تاریخی می‌گوید که شیخ بهایی به شاه عباس توصیه می‌کند به جای هزار کاروانسرا، ۹۹۹ کاروانسرا بسازد. دلیل توصیه مشاور شاه صفوی به وی، هر چند‌ شاید فقط داستانی پندآموز باشد، گویا هنوز بر رفتار مقامات ایرانی حاکم است!
کد خبر: ۳۶۷۵۸۹
| |
55807 بازدید
|

گویند که روزی شاه عباس به مشاور خود شیخ بهایی گفت: می‌خواهم در سراسر ایران هزار کاروانسرا بسازم. نظر شما چیست؟ شیخ بهایی پاسخ داد: به نظر من، نهصد و نود و نه کاروانسرا بسازید. شاه عباس با تعجب گفت: اینکه فرقش فقط یکی است. شیخ بهایی پاسخ داد: بله ولی گفتن کلمه نهصد و نود و نه خیلی بیشتر طول می‌کشد تا گفتن هزار؛ بنابراین، اگر می‌خواهید کارتان بیشتر به چشم مردم بیاید، نهصد و نود و نه تا بسازید شاه عباس خندید و حرف شیخ را پذیرفت.

به گزارش «تابناک»، هرچند ‌شاید این داستان واقعی نباشد، نشان می‌دهد که به چشم آمدن کار‌ها از سالیانی بسیار قدیم، یکی از اهداف انجام پروژه‌ها و برنامه‌های مقامات و مسئولان کشور بوده است.

نوشتن کتیبه‌های سنگی و ایجاد بناهای بزرگ از جمله راه‌هایی است که شاهان قدیم برای باقی گذاشتن نام خود در تاریخ از آن استفاده کرده‌اند. در کنار این، ساختن کاخ‌های پرشکوه ابزاری بوده که شاهان برای نشان دادن جلال و جبروت خود به دوست و دشمن داخلی و خارجی استفاده کرده‌اند.

با جدی‌تر شدن حقوق مردم در مقابل حاکمان و ضرورت پاسخ گفتن آن‌ها به مردم خود در قبال اقدامات و کارکردشان، شانس حاکمان برای کاخ ساختن برای نشان دادن قدرت و ثروت خود به مردم کاهش یافته است، ولی میل به خودنمایی همچنان در بعضی مقامات ‌مانده است. ساخت بناهای بزرگ و انجام پروژه‌های پرطمطراق نیز ابزار باقی نهادن نام خود در تاریخ شده است.

چنین مشکلی نه تنها ممکن است در ایران پیش بیاید، بلکه بسیاری از کشورهای کمتر توسعه یافته برای نشان دادن پیشرفت ویترینی خود، اقدام به ساخت بناهای بزرگ کرده‌اند. پروژه‌هایی از این دست که نام‌هایی چون بزرگ‌ترین و یا بلند‌ترین و یا دراز‌ترین را با خود یدک می‌کشند، ‌گاه چنان به درازا کشیده‌اند که خود نشانه‌ای از ناکارآمدی مجریان آن‌ها شده‌اند. اگر نمونه‌های داخلی چنین پروژه‌هایی به فراموشی سپرده شود، می‌توان به یک هتل ۳۳۰متری در کشوری مانند کره شمالی اشاره کرد که کار آن از بیست و پنج سال پیش بدین سوی همچنان ادامه دارد.

اینکه ساخت چنین هتلی چه کمکی به اقتصاد کره شمالی می‌کند، مسأله‌ای جداگانه است ولی خسارات و هزینه‌های آن برای مردم گرسنه کره شمالی قابل چشم‌پوشی نیست.

سد سازی در ایران نیز در دوره‌ای به خارج از اندازه منطقی خود کشیده شد؛ برای نمونه، سدسازی‌ها نه تنها به خشک شدن تدریجی دریاچه ارومیه کمک زیادی کرد، بلکه کار را به جایی رساند که وزیر فعلی نیرو صریحا اعلام کند که «منابع آب کشور به مرحله بحران رسیده و میزان ظرفیت ذخیره سازی سدهای کشور، ۱.‌۵ برابر موجودی آب رودخانه‌های کشور است».

انواع و اقسام طرح‌های مسکن که در بیشتر دولت‌ها مطرح ‌و نسبت هزینه به فایده آن‌ها بعد از چند سال کمرشکن شده، طرح بنگاه‌های زودبازده که بنا بود بیکاری را به نحو جدی کاهش دهد و تمایل به انجام یکباره هدفمندی یارانه‌ها نمونه‌های دیگری از علاقه مدیران ایرانی به انجام کارهای عظیم و تاریخی است.

پس از اینکه شهرداری تهران، ساخت بزرگراه طبقاتی صدر را با هزینه‌ای سنگین و البته در زمانی معقول به پایان رساند، تب ساخت راه‌های دو طبقه به عنوان روش جدید جایگزین تمایل مدیران به ساخت کاخ‌های با شکوه مطرح شد. یکی از مقامات استان البرز، طرح دو طبقه کردن اتوبان کرج ـ تهران با هزینه ده هزار میلیاردی را در شرایطی مطرح کرد که انجام احتمالی آن جز تراکم و تمرکز بیشتر جمعیت در تهران و کرج نتیجه دیگری نخواهد داشت. چنین آرزوهایی در حالی مطرح می‌شوند که کمتر ماهی است که واگن‌های مسیرهای قدیمی راه آهن کشور از خط خارج نشوند.

اگر قرار است، کشور توسعه‌ای متوازن و کم‌هزینه‌تر داشته باشد، شاید لازم باشد راهی برای مهار این هوس‌های بزرگ مدیران جستجو شود.

اشتراک گذاری
سلام پرواز
سفرمارکت
گزارش خطا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۴۵
انتشار یافته: ۷۴
سوبای سلطان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
تو رو به ابوالفظل به شهرستان بیله سوار هم برسید فرقی با روستا ندارد
پاسخ ها
ایرانی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
هر چی ساخته بشه بالاخره ازش استفاده میکنن
بازم بسازن بهتر
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
ابوالفضل درست است ، نه ابوالفظل!!
ولی واقعا راست گفتی ها!
جلالی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
خدایش این بنده خدا درست میگه ،البته نه فقط بیله سوار بلکه تمام شهرهای استان اردبیل بجز شهر اردبیل این چند ساله فقط پس رفت داشته اند.من نزدیک 30 سالمه ،یادم نمیاد از نظر شهری و امکاناتی این شهر ها رشدی داشته باشند .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
میتوان پل را تخریب کرد و یک شهر را فلج کرد اما در مورد تونل اینطور نیست در ضمن بزرگ راه های منفی یک مثل امام علی که به نوعی تونل است از پل بهتر است فقط مترو باید ان را انقدر بومی کنید که در تمام ایران کسترش پیدا کند به اتومبیل تکنولوژی واگن ان را کاملا بومی و ارزان کنید
پاسخ ها
آريا
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
خودت يكبار چيزي كه نوشتي بخون ببين ميفهمي چي نوشتي؟
بهی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
عاشق نظرتم
حمید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
وجدانا خودت فهمیدی چی نوشتی؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
آقا جون متنت رو خوب بخون بیسوادی یا همینجوری نوشتی؟؟؟
ناشناس
|
United Kingdom
|
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
چرا این هزینه ها را صرف سیستم راه آهن و هواپیمایی و جاده های کشور نمیکنند؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
بجای هزینه های بیهوده که فقط تعداد اتومبیلها رو زیاد می کنه حمل و نقل عمومی را امن ، سریع ، کافی و قابل اطمینان کنند تا مردم کمتر از خودرو شخصی استفاده کنند
جعفر
|
France
|
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
مدیران با این ساخت وسازهای این چنینی میخواهند از خود قهرمان بسازندکاری به هزینهای گزافی که به مردم تحمیل مشود ندارند
ناشناس
|
United States
|
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
یه داستان هست که می گه تو بعضی کشور ها ، کارخانه ها برای تشخیص کارتن های خالی دست به کشف لیزر زدند که هزینه چند هزار ملیاردی داشت ولی همین کار در کشور هند به وسیله یک پنکه انجام میشد که نظر یکی از مهندسان اون شرکت بود.
نه اینکه کشف لیزر بد باشه منظور اینه که هر چیزی باید سر جای خودش و می شه به ساده ترین شکل انجام بشه.

من فکر نمی کنم که تو کشور ما قبل از ساخت یک پروژه دست به شبیه سازی اون پروژه زده باشند. البته شبیه سازی با نرم افزار های خاص انجام میشه که باید اساتید امار و کارشناسان انجام بدهند
پاسخ ها
ناشناس
| Taiwan, Province of China |
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
عزیزم مثال نبود و واقعیت بودش، کارخانه صابون سازی هم بودش، اما لیزر هم نبودش و ایکس ری بودش کشف هم نبودش خرید و آموزش متخصص دستگاه اسکن ظروف خالی بودش....
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
نکته ای که وجود دارد این است که دو طبقه کردن اتوبان کرج مشکل ترافیک آن را حل نمی کند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
به دنبال چی می گردند جز اسمو رسم،به فکر همه چی هستند جر مردم مردم مردم...
احسان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
بزرگراه های طبقاتی آتی همون تمثیل دوختن کت به خاطر یه دکمه ست ... اون جرثقیل دروازه ایی عجیب و غریب با هزینه های حمل و نقل و نگهداری و تعمیرش، باید به صرفه ی خریداراش بشه یا نه... حالا میخواد هزار میلیارد هم بشه، بشه، جرثقیل رو دریاب.
صد البته چون مسیر تهران- کرج مسیر هر روزه ی منه، به خیلی از مشکلاتش آشنام. دو طبقه شدنش بار یه زجر هر روزه رو از دوش کرجی ها بر میداره. نویسنده ی محترم توجه نکرده که بزرگراه تهران کرج شاهراه دسترسی به بسیاری از شهر های شمالی و شمال غربیه و فقط مختص کرجی ها نیست. من صرفا" با دو طبقه شدن این یه مورد یعنی بزرگراه کرج تهران کاملا موافقم. ما گناه نکردیم که با هر تعطیلی و پا به پای اونایی که میخوان برن مسافرت حال کنن دو تا سه ساعت تو ترافیک گیر کنیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
عزیزم با مترو برو و بیا! من هم اهل کرجم ماشینم رو وقتی شلوغه پارک میکنم میزنم به مترو... خیلی هم عالیه!!! حالا مونده ما یاد بگیریم مثل اروپایی ها از مترو و اتوبوس استفاده کنیم!!!
اینجوری که مردم ایران عقده ماشین سواری دارن با پلهای 5 طبقه هم مشکل ترافیک حل نمیشه!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
دوست عزیز خب وقتی شما قراره تو کرج زندگی کنی و اجاره خونه ارزون تر از تهران بدی ولی میخوای تو تهران کار کنی و درآمد یه تهرانی رو داشته باشی، باید پیه تو ترافیک موندن رو هم به تنتون بمالید
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
یک ضربالمثل قدیمی میگوید:پختن نان را به نانوا واگذار یعنی کار را به کاردان بسپار بلی اگر مسولین متخصص نباشند کار ما همچنان زار است برادر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
قربون دهنت.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
راست ترین سخن .
برچسب منتخب
# خروج از ان پی تی # مکانیسم ماشه # جنگ ایران و اسرائیل # عملیات وعده صادق 3 # مذاکره ایران و آمریکا # آژانس بین المللی انرژی اتمی # حمله آمریکا به ایران # حمله اسرائیل به ایران # اسنپ بک
نظرسنجی
مهم‌ترین اولویت دولت چه باید باشد؟
الی گشت