بازدید 37249
امان از این ترازوی نادقیق مسئولان برای برقراری تساوی!

چه کسی برای پل صدر «عوارضی» طراحی کرد و چه کسی مانع شد؟

بر خلاف آنکه اظهارات مقامات شهرداری، حکایت از کسب تکلیف نشدن دریافت عوارض از شورای شهر دارد، اظهارات برخی ‌اعضای این شورا نشان می‌دهد که چندان هم بی‌اطلاع نیستند؛ افرادی مثل نائب رئیس شورای شهر تهران که در موافقت با اجرای چنین طرحی گفته: می‌توان با گرفتن عوارض به گسترش معابر دیگر شهر کمک کرد!
کد خبر: ۳۶۰۷۵۵
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۲ 28 November 2013
پروژه پل بزرگراه صدر که در ماه‌های اخیر با اخبار پروژه ایران زمین و بابک زنجانی، مالک مشهور آن گره خورده و بر سر زبان‌ها افتاده بود، چند روزی است ‌با یک ماجرای دیگر به سرخط خبرها بازگشته است؛ ماجرایی که بخشی از آن تکذیب ‌و باقی‌اش تأیید می‌شود.

به گزارش «تابناک»، چند روز به افتتاح پروژه دومین طبقه بزرگراه صدر در نیمه شمالی پایتخت، نصب تابلوهای «محل اخذ عوارض» در مبادی ورودی پل، موجب شگفتی شهروندانی شده است که در آن محدوده رفت‌وآمد می‌کنند و این شگفتی هنگامی بیشتر خواهد شد که بشنویم برخی اخبار حکایت از نصب دوربین‌های سامانه اخذ الکترونیکی عوارض (ETC) در برخی ‌مبادی ورودی دارند.

این در حالی است که در روزهای گذشته، تکذیب دریافت عوارض برای عبور از این محور جدید، وجه اشتراک مسئولان پلیس راهور و مقامات ‌شهرداری بوده است؛ البته با اندکی شدت و ضعف و به این صورت که بر خلاف رئیس پلیس راهور تهران که از رد این طرح پس از طرح در جلسه روز جمعه شورای ترافیک شهر تهران خبر می‌دهد، مسئولان شهرداری از قید «فعلا» بهره جسته و می‌گویند: فعلا عوارض نمی‌گیریم، چرا که هنوز مصوبه شورای شهر تهران را نداریم.

چه کسی برای پل صدر «عوارضی» طراحی کرد و چه کسی مانع شد؟

آنچه از سخنان مسئولان ‌بر‌می‌آید، تأیید ایجاد زیرساخت اجرای طرح دریافت عوارض در پل صدر است که قرار است یا هرگز به کار گرفته نشود، یا قانونی شده و اتفاقی عجیب رقم بزند، چراکه برخی از مسئولان شهرداری بر این باورند که این پروژه از محل بیت‌المال ساخته شده و باید سهم مردمانی که از آن استفاده نمی‌کنند، با راهکاری مانند گرفتن عوارض حفظ شود؛ استدلالی با پای چوبین که اگر به رسمیت شناخته شود، همه پروژه‌های شهری را ـ که قاعدتا در یک منطقه اجرا شده و سهم مردم دیگر مناطق در بهره‌گیری از آن‌ها ناچیز است ـ با گیشه‌های عوارضی مزین خواهد کرد!

کوک کردن ترازوی نادقیق «تساوی حقوق مردم در پروژه‌های مختلف شهری» در حالی رقم می‌خورد که اعضای شورای شهر تهران، هنوز چیزی درباره عوارض پل صدر نشنیده‌اند، مگر آنکه اخبار این روز‌ها را رصد کرده باشند، چراکه این ایده شائبه‌برانگیز و پرابهام در شهرداری تهران شکل گرفته و توسط ایشان به مرحله اجرا گذاشته شده و نه تنها وحدت نظری برای چرایی اجرای آن به چشم نمی‌خورد، بلکه حتی مجوزی برای اجرای آن درخواست هم نشده است.

جعفر تشکری هاشمی، معاون شهردار تهران در این باره گفت: این به عنوان یک ایده مطرح شده و این ایده باید حتما مراحل تصویب آن در شورای شهر تهران پیموده شود و تا هنگامی که شورای اسلامی شهر تهران چنین چیزی را تصویب نکند، چنین عوارضی از مردم دریافت نخواهد شد؛ قرار است لایحه آن، تقدیم شورای شهر شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: در بیشتر کشورهای دنیا، این‌گونه است که مردم برای گذشتن از برخی محور‌ها، عوارض پرداخت می‌کنند ولی در کشور ‌و شهر ما، چون شیوه مدیریت، تاکنون این گونه بوده که همه چیز و همه جا در دسترس همه بوده، قطعا این ایده، ‌‌موضوع جدیدی ‌است. حتما همه ما و شهروندان به عدالت اجتماعی اعتقاد داریم و باید به اینجا برسیم که مردم احساس کنند اگر پولشان در بخشی از شهر هزینه شد، به نحو شایسته‌ای از پولشان نگهداری شود.

بر خلاف آنکه اظهارات این مقام حکایت از کسب تکلیف نشدن دریافت عوارض از خودروهای عبوری از پل صدر از شورای شهر دارد، اظهارات برخی از اعضای این شورا نشان می‌دهد که چندان هم بی‌اطلاع نیستند؛ افرادی مثل مرتضی طلایی، نائب رئیس شورای شهر تهران که در موافقت با اجرای چنین طرحی گفته: پل صدر با بودجه عمومی شهروندان تهران ساخته شده و بخشی از شهروندان از آن استفاده می‌کنند نه همه آن‌ها؛ بنابراین می‌توان با گرفتن عوارض به توسعه معابر دیگر شهر کمک کرد و مردم را در آبادی و پیشرفت شهرشان مشارکت داد.

او برای موافقت خود استدلال هم آورده و می‌گوید: پل طبقاتی صدر مکمل شبکه معابری پایتخت است و برای تسهیل در رفت و آمد شهروندان ساخته شده است، بنابراین امکان دریافت عوارض از آن هست. امثال بزرگراه امام علی (ع) یا تونل نیایش بخشی از شبکه معابر بودند. در بیشتر کشور‌ها با عوارض جاده‌ای، بخش خصوصی به طور گسترده‌ای در توسعه معابر و در نتیجه بهره‌برداری آن‌ها نقش دارد. این سیستم‌های پرداخت عوارض به طور گسترده در هشت کشور اروپایی در بافت درون شهری، چه برای جاده‌ها و چه برای پل و تونل استفاده شده و پرداخت مستقیم هزینه توسط استفاده کنندگان پذیرفته شده است.

چه کسی برای پل صدر «عوارضی» طراحی کرد و چه کسی مانع شد؟

آنچه از استدلال این مقام می‌توان نتیجه گرفت، از یک سو رفع ابهاماتی همچون بی‌اطلاعی شورای شهر ـ یا بهتر بگوییم، رد بی‌اطلاعی تمامی اعضای این شورا ـ درباره چنین طرحی بوده و از سوی دیگر، نقض آن را هم نمایان می‌سازد؛ به این صورت که خود طلایی هم اعتقاد دارد گرفتن عوارض در سایر کشور‌ها، چه در پروژه‌های برون شهری و چه در انواع شهری آن‌ها، وابسته به همکاری بخش خصوصی است، نه آنکه طرحی را با هزینه بیت المال پیش برده و در پایان آن را متعلق به خود دانسته و برایش بلیت فروشی کنیم که اگر این شدنی بود، حتی تعویض رویه آسفالت خیابان‌ها هم می‌توانست با دایر کردن گیشه عوارضی، کاری پر سود باشد.

اگر بدانیم اعضای دیگری هم از شورای شهر تهران هستند که در قامت مدافع این طرح به میدان آمده و سخن گفته‌اند، از یکسو زمان طراحی این ایده و چگونگی اطلاع این مسئولان از آن و چرایی بی‌اطلاعی دیگران از آن شگفت‌انگیز خواهد بود و از سوی دیگر، ابهام بسیار بزرگتری ‌به همراه خواهد داشت: چرا در آستانه افتتاح این پروژه، هنوز لایحه دریافت عوارض به شورای شهر فرستاده نشده و چرا بحث‌های گوناگون مطرح ‌در‌باره آن، موجب نشده که طراحان این ایده به میان آمده و حاصل بررسی‌های کار‌شناسی و استدلالات خود در این باره را بیان کنند؟

‌اینجاست که باید طراحان دو طبقه کردن بزرگراه صدر، تأیید کنندگان این پروژه و سایر دست‌اندرکاران این عملیات بزرگ عمرانی تهران را خطاب قرار داده و از ایشان بپرسیم: اگر نفع چنین پروژه گرانبهایی تنها به بخشی از شهروندان خواهد رسید، چرا از ابتدا اجرای آن را در دستور کار قرار دادند؟ آیا نمی‌شد انرژی و توان مالی صرف شده برای ساخت پل صدر را به توسعه حمل و نقل عمومی در شهر اختصاص داد؟ آیا تساوی حقوق شهروندی به این معناست که محرومان را با دریافت عوارض از استفاده از محصولات ساخته شده با عوارض امثال ایشان محروم کنیم؟ آیا حقوق شهروندی ایجاب می‌کند نیمه مرکزی شهر گرفتار ترافیک کمرشکن و هوای به شدت آلوده باشد و بعد خیابان‌های جای دیگری از شهر دو طبقه شود؟

پرسش‌هایی از این دست بسیارند، ولی شاید بد نباشد که همه را فراموش کرده و تنها بپرسیم: چه کسی برای پل صدر «عوارضی» طراحی کرد و چه کسی مانع از اجرای این طرح پر حرف و حدیث شد؟!

برای دریافت و دیدن آخرین اخبار تابناک، از هر نقطه ای در اینترنت Toolbar اختصاصی تابناک را از لینک زیر دریافت و بر روی مرورگر خود نصب کنید:

لینک دریافت Toolbar تابناک
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲۰۸
انتشار یافته: ۱۲۰
واقعا متاسفم به خدا .اخه چرا فکر نکرده حرف ميزنين .من نميدونم اين ايده ها از کجا مياد بيرون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
نه آقایون حواسشون خیلی هم جمع هست.چون می خوان مثل بعضی اتوبانهای شهرهای دنیا البته آن کجا و این کجا پول بگیرند.همین دبی که بغل دستمون همچین داستانی را داردالبته نه به شکل عوارضی ولی این کجا و آن کجا
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
همینجوری بریم باید واسه نفس کشیدنم پول بدیم.
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
بیشترین تمرکز امکانات در کشور در تهران وجود دارد در حالی که ساخت یک پل روگذر در شهرستان 4سال طول میکشد پروزه ای چند برابر آن در تهران ظرف 6ماه تمام می شود حقوق یک کارمند در تهران گاهی تا دوبرابر کارمند مشابه در شهرستان است.بهتر نیست کمی هم تهرانی ها سهم خود از امکانات اظافی را بپردازند؟
اگر عوارض قرار شد بگیرن
لطفا تعداد عوارض بگیرها زیاد باشه!!!
...........................
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
این داستان خیلی دردناکیست که تعریف کردی برادر
ناشناس
| - |
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
عالی بود شیطون!!!!!!!
زرنگ
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
عالی بود
ما که گرفتیم!!!!
بهروووز
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
عجب چیزی گفتی !! آفرین
پرویز
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
عالی گفتی .ای نکته سنج فقط مردم و زود رابندازن
همونایی که دست تو جیب مردم می کنند!
اون وقت صف این عوارضی که میشه همون ترافیک قبل پرفسورا!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
عوارض قرار الکترونیکی باشه یعنی بدون نیاز به ایست خودرو...
ناشناس
| United States |
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
پرداخت الکترونیکیه با دوربین
دانشجوی تهرانی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
باید یه سیستم مثل سیستم دوربین های ترافیکی بذارن وگرنه به صورت سنتی امکان پذیر نیست.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
پایه های پل را از مسیر قبلی بردارند ما همان مسیر قدیمی خودمان را استفاده میکنیم پل مال خودسان. این همه عوارضی که میگیرند هم پس بدن
حرف بیراهی هم نیست، حتما که نباید بخش خصوصی بسازه تا عوارض بگیره، چون بیت المال برای بخش کوچکی از مردم هزینه شده، باید جبران بشه.
پاسخ ها
مردم
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
آقا مجید. عوارض و مالیت جایی میگیرن که همه چیزاش به هم بخوره. شما اول بزا این پلها امتحان بشه و فرو نریزه، بعدا راجع به عوارض بحث بشه
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
این میشه نقض غرض چون غرض از احداث این پل رفع مشکل ترافیکی بوده با تعبیه ایستگاههای اخذ عوارض وتشکیل صف مجددا ترافیک ایجاد حواهد شد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
ببخشید اتوبان امام علی، تونل رسالت و توحید هم برای بخش کوچکی از مردم ساخته شدن!!!!!
آقای تابناک سلام، بعنوان یک شهروند مواردی رو به دیدگاه خودم برای شما طرح میکنم، اینجا هم اگر درج نکنی ، واسه نویسنده این مقاله بد نیست از ابعاد دیگه هم موضوع رو بررسی کنه،
1- محور صدر بین جمع کثیری از هموطنان ساکن در پردیس ، نواحی شرق، حتی جنوب( از اتوبان امام علی) ، نیروهای مسلح ساکن در شهرکهای شمال شرقی، لواسانات، مرکزی ( از اتوبان کردستان ) و و و و و ... به نواحی اداری شمال، مثل عباس آباد و میرداماد، نواحی اداری مرکز مثل یوسف آباد و ... راه کم ترافیک تری ایجاد میکنه ! پس یک سویه به قاضی رفتن راضی بر گردونده شما رو !
2- ایجاد چنین پروژه ای توان فنی رو ایجاد میکنه که میتونه در مناطق دیگه هم راهگشا باشه ! پس ساکنین در حوالی پروژه به دلیل تحمل مشقات آموزش دیدن نیروهای شهرداری در این پروژه باید طلب کار باشند ؟
3- مترو هم هنوز در خیلی از نواحی گسترش پیدا نکرده ! پس اونایی که وقت و بی وقت با عبور مترو از زیر خونه هاشون شاکی میشن باید حق بدی محل زندگی دریافت کنند ؟
من احمدی هستم با شماره ... ، علاقمندم نگارنده این مقاله حداقل به من توضیح بده چرا سعی میکنه یک جرکت رو زیر سوال ببره !
من کارشناس ارشد شبکه هستم و هیچ خط و ربطی هم به شهرداری ندارم ولی به عنوان یک شهروند از چنین پروژه ای خوشحالم البته از انجامش
پاسخ ها
حمید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
دوست من ، هر چی مطلب شمارو خوندم متوجه نشدم موافق عوارض هستی یا مخالف. اگه زحمتی نیست یه توضیح میدی ؟!!
بهروووز
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
آقای کارشناس ارشد ، چی گفتی آخرش ؟؟ ما که نفهمیدیم
واقعا این دلایل را آدم میشنود یاد .... و حیل هایش می افتد
چه ایرادی داره که عوارض بگیرند؟؟؟
تو تمام دنیا این جور مسیرها عوارضی دارند و مردم باید هزینه ساخت پل رو بپردازند
چرا به مفت خوری عادت کرده ایم؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
مردم قبلا هزينه ساخت اين بزرگراه رو پرداخت كردند ولي شهرداري دوباره مي خواد از مردم پول بگيره
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
کجای دنیا وسط شهر عوارض اتویانی میگیرند؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
شما کدوم کشور و دیدین اونوقت ؟
محمدخان
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
بله-دقیقا.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
آقا شما تمام دنیایی که میگین گشتین و دیدین؟؟؟
تو آلمان با اون کیفیت اتوباناش فقط از کامیونا عوارض می گیرن عزیز جان. وقتی از چیزی اطلاع نداریم صحبت نکنیم بهتره.
آرش
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
اولاً با ادبیاتی که خودت لایقش هستی صحبت نکن ثانیاً در اروپا چون بخش خصوصی از جیب خودش پروژه های شهری را انجام می دهد عوارضش را از مردم می گیرد اما در اینجا شهرداری از بودجه عمومی بیت المال هزینه پروژه هایش را پرداخت می کند یعنی یکبار از من و شما پول گرفته اند برای انجام پروژه و دوباره می خواهند عوارض هم بگیرند. لطفاً قبل از نظر دادن فکر کن
جک رو داشته باشید:
"در کشور ما و شهر ما، چون شیوه مدیریت، تاکنون اینگونه بوده که همه چیز و همه جا در دسترس همه بوده، قطعا این ایده، به عنوان موضوع جدیدی مطرح است."
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
:)))
خیلی هم خوبه!!! عوارض دبگیرن هزینه ماشین شخصی رو ببرن بالا به جاش حمل و نقل عمومی رو گسترش بدن ،شاید ترافیک کم بشه.... مردیم از ترافیک و آلودگی هوا...!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
حمل و نقل اگه بالا بره خوبه اما نمیره
همین امروز من 45دقیقه منتظر اتوبوس میدان صنعت-حقانی شدم
نصب سامانه پرداخت عوارض (سالیک) در برخی مبادی اصلی می تواند بهترین راه برای کاهش بار ترافیکی باشد...حتی با طرح عوارض بر اساس ساعات ترافیک و بر مبنای حجم خودروها نیز از جمله راهکارها می باشد.
خیلی امکانات کشورهای اروپایی را داریم که این را با کشورهای خارجی مقایسه می کنیم. واقعا جای تاسف داره.
اصلا بابا جون ما امکانات پولی نمی خواهیم.همون ترافیک بهتره
من کل هزینه طبقه دوم بزرگراه صدر را میدم، از مردم عوارض نگیرید.
پاسخ ها
موسوی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
بابا تو دیگه کی هستی
خیلی از بزرگراهای شهر تو جاهای مختلف و با هزینه های خیلی بالا نه کمتر از این ساخته شده و خیلی از مردم هم از اون استفاده نمی کنند چرا برای اونها عوارضی نذاشتند؟ یا صحبتش نشد؟ آخه این چه دلیل سبکی هست که برا ی دریافت پول مطرح میشه؟؟؟؟
در شهر بانكوك پايتخت تايلند در نواحي كه خيابان دو طبقه است از خودروها عوارض دريلفت مي شود و اين مساله چيز عجيبي نيست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
ما که سال پیش تفریحی رفتیم بانکوک اصلا 2طبقه ندیدیم
SAEID
| Thailand |
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
در پاسخ به هموطن عزیزی که ٔپل‌های بانکوک رو ندیده

۱.ٔپل چنگ وتانا به سمت رما۹ ۴۳کیلومتر

۲.ٔپل چنگ واتنا به سمت دا کانون ۳۳کیلومتر

۳.چنگ واتنا(بانکوک) به شهر آیو طیا ۳۰کیلومتر

۳.ٔپل بنگ انا به سمت چون بوری ۵۰کیلومتر

۴.ٔپل بنگ انا به سمت رما ۲ ۴۷کیلومتر

و ....

تما این پلها از داخل شهر بانکوک گذر می‌کنن و از شمال به جنوب و از شرق به غرب کشیده شدند
شهردار برا جیب خودش کار مکنه.چون ...........
این پل احداث کردند که بار ترافیک روان بشه یا از مردم اضافه پول بستانند؟

خب اسمشو عوض کنین بذارین گردنه طبقاتی صدر!
درود فراوان وعرض خسته نباشید به تمام دست اندرکاران این پروژه بزرگ ملی به عرض میرساند بسیار بجاست است که یک چنین کارهای عمرانی توسط بخش خصوصی اجرا شود و از طریق کسب عوارض تشویقی برای بخش خصوصی باشد.
اما آقای شهردار با توجه به اینکه پروژه هایی مشابه این در مناطق دیگر شهرداری ایجاد شده ولی هیچگاه حرف از دریافت عوارض نبوده حالا چگونه است که چون این پروژه در منطقه یک است باید عوارض گرفت؟!!. آقای شهردار براستی چقدر از درآمد شهرداری که از منطقه یک گرفته اید درمناطق دیگر هزینه کرده اید ( بنا به گفته مقامات شهرداری آنهم با افتخار) . آیا این عدالت است ؟!!
اولا هر پروژه اي در شهر در هر كجاي ايجاد ميشود .بيشتر افراد ان منطقه استفاده ميكنن .دوما عوارضي تهران كرج بخاطر ترافيك زياد حذف شد چون ديدن ضررش از نفعش بيشتر است .سوما فلسفه ساخت اين پل جهت كاهش ترافيك است اگه عوارضي بگذارند نتيجه عكس خواهد داد چهارما به عقل پيشنهاد كنندگان بايد خنديد و تاسف خورد
حتما باید عوارض بگیرند تا کسانی که مایل به استفاده از راحتی عبور از این بزرگراه هستند پول پرداخت کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
مگه تونل توحید و نیایش هم برای شما که میخوای از راحتی مسیرش استفاده کنی پولی شده؟!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
اون رو هم پولی کنن
آقایان مسئولین با هزینه ای که می شد با آن چندین کیلومتر مترو ساخت، پل صدر را ساختند و عملا توسعه خدمات عمومی شهر را چند سال عقب انداختند حالا هم می خواهند بعد از چند سال مزاحمت برای مردم منطقه، هزینه پروِژه را از مردم منطقه بگیرند.
صحبت آقای طلایی هم که این پل مکمل شبکه است و تونل رسالت و توحید و نیایش جزئی از شبکه هستند به شدت مسخره است و بیشتر توجیهی است برای پول زوری که می خواهند از مردم بگیرند!!
تابناک، لطفا منتشر کن شاید! یکی از این مسئولین بخواند!
پاسخ ها
میم میم
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
جناب ناشناس امیدوارم شما هیچوقت شهردار تهران نشوبد
کیوان
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
جناب میم میم
اگه شما هم حاشیه صدر زندگی میکردین و بسیاری شبها صدای ماشین آلات و میل گرد و فریاد کارگران از خواب بی خوابت میکرد و مجبور بودی ساعت 6 صبح با خستگی به محل کارت بری, به این ناشناس خرده نمیگرفتی
٢ سال ترافيك شديد اين ناحيه رو با مشكلات ديگر اون تحمل كرديم، و چه روزهايي بعد از سقوط جرثقيل روي ماشين ها با ترس و دلهره از صدر عبور كرديم، حالا بايد عوارض هم بدهيم! چرا از تونل نواب عوارض نميگيريد اون هم با پول بيت المال ساخته شده و بعضي ها مثل من هرگز از اون عبور نكردند!
پاسخ ها
محمدخان
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
شما میتونید استفاده نکنید.
دریافت عوارض به بهانه مردم خنده آوراست !بیشترین عوارض را مردم نیمه شمالی تهران می پردازنداز شهرسازی سوال کنید نرخ تراکم درمنطقه یک چند برابرمنطقه 20 است؟عوارض پسماند هم وواگر نیمه شمالی ثروتمند تراست مالیات وعوارض بیشتری هم می پردازدچرا از پل جوادیه وبوستان ولایت وامثال آن چیزی دریافت نمیشود؟درضمن مگر عوارضی که از شمالی ها گرفته میشود جنوبی ها مجبور نمیشوند چند برابر آنراپس بدهند؟
به این معاون .... شهرداری بگید اونی که می بینی توی خارج از اتوبانها عوارض می گیرند برای اینه که بخش خصوصی سرمایه گذاری اش را کرده نه اینکه شهرداری با استفاده از عوارض همین مردم داده باشه به خاتم الانبیا که بسازدش. .....!!!! مردم چند بار باید پول به شهرداری بدن؟
اگر مبنا گرفتن عوارض میباشد باید از بزرگراه های امام علی وازادگان و تونلهای نواب ونیایش عوارض گرفته شود
ببنید از لحاظ اقتصادی ،عدالت،... این کار شهرداری میتونه خیلی درست باشه شما فرض کنید پل صدر تنها زمانی می توانست درست بشه که باید عوارض بگیرند.
پس اگر تصمیم بر این بود که این پل ساخته بشه هم کسانی که دارای تمکن مالی بودن واز روی آن رد می شدن سود میکردن وهم کسانی کهاز زیر آن رد می شدن باترافیک کمتری روبهرو می شدن. پس هر دوگروه سود کردن وهم بعد ازمدتی سرمایه برای ساخت چنین پروژه هایی باز می شد
اما گه باین استدلال که فقط یه عده پولدار باید از پروزه استفاده کنن پروژه را تعطیل کنیم هردو گروه متظرر می شوند
از طرف دیگر اگر بخواهیم از شر نفت در اداره شهر یا کشور راحت شویم راهش گرفتن مالیات وعوارض می باشد
شهردای باید به جای عوارض گرفتن از شهروندان بابت ساخت این پل با اینهمه اشکالات شهرساری و مهندسی و فنی خسارت هم بده.
ایکاش این پل اساسا ساخته نمیشد و بجای آن از تونل استفاده میکردند تا هم به لحاظ شهرسازی و منظر شهری مواجه با این سازه بی تناسب نمیشدیم هم میتوانستیم از تونل به جای پل استفاده کنیم ولی افسوس که گوش شنوایی نبود
اگر بخواهند عوارض بگیرند مردم باید به دیوان عدالت اداری شکایت کنند
در اینصورت تنها راه حل تحریم این پل و عدم استفاده از آن است
همه جای دنیا میگیرند ما هم بدهیم تا پیشرفت کنیم
سه هشتم از مالیات بر ارزش افزوده سهم شهرداری هاست ، هزینه های نوسازی و دفع پسماند دریافت می شود ، تراکم فروخته می شود ، موقع گرفتن گذر نامه سهم شهرداری دریافت می شود و ...... ! این همه جریان نقد ورودی به شهرداری ها است . حال سوال من اینست که آیا به اندازه پول هایی که روانه شهرداری می شود آیا خروجی آن متناسب است ؟ یا بهتر بگویم آیا بازده مناسبی از سازمان شهرداری ها دریافت می شود ؟ بهتر نیست شهرداری ها به خصوص شهرداری تهران حسابرسی عملکرد بشود ؟ ( حسابرسی عملکرد متفاوت است حسابرسی صورت های مالی است )
از این اروپاییها مالیات و عوارض گرفتن و خوب یاد گرفتند
ای کاش قانون گرایی و احترام به حقوق شهروندی هم همین طور بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
دمت گرم
واقعا خجالت داره
ای بابا ... چه اشکالی داره که عوارض بگیرند؟ توی خیلی از کشورهای پیشرفته مثل ژاپن که به داشتن بزرگراههای دو طبقه هم مشهور هست اینکار رو میکنن ... یکجوری شما مردم رو به طبقه محروم و غنی دسته بندی میکنید یکی ندونه فکر میکنه حالا چقدر عوارض میخوان بگیرند! ماشالله شهروندان ایرانی که رکورد دار دادن پایین ترین مالیات های شهری هستند!

اصلا این یک چیز کاملا پذیرفته شده در جهانه که شهروندان برای استفاده از بعضی از خدمات ویژه مقداری مالیات بدن و اصولا مالیات هم اگر به شکل درستی گرفته بشه صرف توسعه ساختارهای شهری میشه که قاعدتا خیلی هم چیز خوبیه!

بعدم اینکه یعنی چی که عوارض گرفتن مخالف تساوی حقوق شهروندیه؟ پس در مترو و اتوبوس هم که شما بلیط میخرید حقوق شهروندی نقض میشه چون قاعدتا از نگاه شما افراد محروم از مترو و اتوبوس هم نمیتوانند استفاده کنن؟ بالاخره شهرداری باید محل درامدی برای بدست آوردن منابع مورد نظر جهت توسعه شهری داشته باشه یا نه؟
پاسخ ها
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
لطفاًً در خصوص پرداخت مالیات کارمندان را از این صف جدا کنید چرا که اگر کارمندان مالیات ندهند تو در این شهر نمی توانی زندگی کنی
اونوقت عوارض سالیانه خودرو به چه منظوری گرفته میشه
این طرح هم بی سرو صدا همانند طرح اخذ عوارض اتوبان تهران قم فقط در تهران میمونه که هیچ مجرای قانونی نداره و هرکی میخواد بره فرودگاه امام(ره) و برگرده باید دوبار عوارض بده در صورتی که در مجموع رفت و برگشت فقط از 65درصد طول اتوبان استفاده کرده حالا حساب کنید افرادی که جهت واوان کهریزک و رباط کریم از این محمور استفاده میکنند
وقتی تو ساخت ساز راه ها رو بسته بودند به مردم خسارت میداند تا الان بخوان عوارض بگیرن؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
خدا شاهده دو ساله بزرگراه ارتش که پرنده پر نمی زد از ساعت 7 صبح ترافیک داریم
مگه شهرداری درآمد کمی داره که حالا میخواد عوارض پل و جاده رو هم از مردم بگیره؟
اول تکذیب بعد تایید بعد عملی شدن مردم می گن ای دل کجا بودی که همه چیز راست بود بجای این کارها شهرداری تراکم نفروشه برای جیب خودش
لطفا این نظر را منتشر کنید تا مخاطبان بخوانند و با نظر من هم آشنا شوند.

به نظرم دریافت عوارض منطقی است و برخلاف نظر نویسنده، موجب شگفتی من به عنوان یک شهروند تهرانی نشد. اتفاقا وقتی این خبر را شنیدم در دلم تحسین کردم.
البته این نظر من است. شاید دیگران نظری متفاوت داشته باشند و دلایلی هم برای مخالفتشان داشته باشند.
به نظر من چون عوارض در جیب فرد نمی‌رود، از این عوارض همگان می‌توانند بهره مند شوند. تصور کنید تصویب شود که بخشی از عوارض آن صرف نگهداری خود سازه شود. مانند حمل و نقل شهری به آن نگاه کنید. مثلا چون اتوبوس از بودجه عمومی خریداری شده و حقوق رانندگانش را هم از بودجه عمومی پرداخت می‌کنند باید رایگان باشد؟ یا همینطور مترو؟
نه، آنها هم رایگان نیستند تا هزینه‌های نگهداری شان تامین شود و سرمایه گذاری از بین نرود. در این مورد هم می‌توان با همین دید نگاه کرد.

همچنین می‌تواند بخش بزرگی از درآمد کسب شده از محل عوارض صرف حمل و نقل عمومی شهری شود. با این کار همه مردم می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.
این یعنی یک محل کسب درآمد پایدار برای بهبود کیفیت حمل و نقل عمومی. حتی اگر این کار در مورد دیگر مسیرهای خاص شهری هم انجام شود به نظرم خوب است.
تصور کنید بین دو نقطه در شهر مسیری وجود دارد که کوتاه تر است و پر ترافیک تر.
مسیر دیگری نیز وجود دارد که طولانی تر است و خلوت تر. اگر برای مسیر کوتاه تر عوارض با نرخ تاثیر گذار در نظر گرفته شود می‌تواند منجر به توزیع ترافیک و بار بین دو مسیر و همچنین کسب درآمد برای تقویت حمل و نقل عمومی شود. هرکس می‌خواهد از مسیر کوتاه تر استفاده کند باید همان موقع برای کمک به حمل و نقل عمومی هزینه‌ای پرداخت کند. (در قالب عوارض)

باید بین سود شخصی و سود اجتماعی و کسب درآمد شخصی و کسب درآمد عمومی تفاوت قائل شویم.
مدیریت شهری مانند تهران نیازمند استفاده از تجربیات کلان‌شهرهای دنیاست و لازم نیست ده ها سال بگذرد تا خودمان کشف کنیم و با آزمون و خطا به دانش برسیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
بله همانطور که هدفمندی یارانه ها باعث شکوفایی اقتصاد و حمل ونقل و ...شد این هم همینطور میشه!!!!!!!!
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
آقا محمد این وظیفه شهرداری تهران بوده که در این سالها کوتاهی نموده است و این پروژه در داخل شهر است اتوبان نیست بهتر هر کس تخصص داره راجب آن صحبت کنه
اتوبان ساوه اتوبان قم که عوارض میگیرند آیا وضعیت جاده ها را دیده ای و اینگونه صحبت می کنی
شما هم که خودرو نداری باید عوارض بدهی چون بالاخره شما هم آز تسهیلات این پل استفاده می کنی
و در مورد اینکه این عوارض صرف چه کاری شود بهتر است به خدمات دیگر توجه کنید و تا به حال ببینید چه کاری صورت گرفته است
واقعا مسخرست . جاده اهواز خرمشهر 6 هزار تومان از هر ماشین عوارض میگیرن برای چی ؟ اگر از هر ماشین هزار تومن هم عوارض بگیرن ده برابر هزینه این جاده در میاد بیت المال و پول نفت هم میگیم هیچی . چرا باید این قدر گرون بگیرن ؟
بالاخره باید فرقی بین افرادی که از ماشین استفاده می‌کنند و موجب آلودگی و ترافیک میشن با بقیه قائل شد
اگر تمام بزرگراههای تهران عوارضی بشن از محل درآمد اون میشه در عرض چند سال تمام اتوبان‌های تهران رو دو و سه طبقه کرد
در نتیجه هم ترافیک حل میشه و هم آلودگی کمتر میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
آلودگی کمتر میشه؟
خندیدیم!
اخذ عوارض ویژه برای استفاده کنندگان طرح های این چنینی بد نیست ولی مکانیزم تخصیص عوارض باید درست باشد مثلا سکنه اطراف که ذینفعان ویژه هستند باید عوارض بدهند
پاسخ ها
همسایه پل
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
ما اینقدر این سه ساله عذاب کشیدیم که باید سی سال مجانی استفاده کنیم
منم از خیلی از اتوبان های دیگه تا حالا استفاده نکردم، پس از همه اونا هم باید عوارض گرفته بشه!!!!
خود این کار باعث ایجادترافیک در مدخل اتوبان خواهد شد
دریافت عوارض برای عبور از اتوبانهای خاص در اکثر کشورهای دنیا مرسوم است. شما بهتر است اول راجع به این موضوع تحقیق کنید یا با یک مهندس ترافیک صحبت کنید بعدا مقاله بنویسید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
بابا مهندس ترافیک
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
شما از کدام اتوبان گذر کرده اید که دیگران را مسخره می کنید
آن اوتبان خارج از شهر است نه بزرگراه داخل شهر نه عملیات که با پول مردم شریف تهران انام گرفته است
در ضمن پرداخت عوارض در اتوبانهای اروپا مستلزم داشتن جاده ای استاندارد است
یه چیزی قبلا میگفتن:برای نفس کشیدن هم کم کم تو تهران عوارض باید پرداخت .
هدف از ساختن این پل کاهش ترافیک از گوشه ای از شهر تهران میباشد حالا بخوان عوارض بگیرند چی میشود
سلام
اشکالی نداره، هر وقت از تونل توحید بزرگراه نواب و اتوبانهای غرب تهران عوارض گرفتند، از پل صدر هم بگیرند!!!
مالیات حقوق رو حذف کنن بعد برا هر چیزی عوارض بگیرن، نمیشه که هم مالیات بر حقوق بدی، هم مالیات ارزش افزوده، هم عوارض هر چیزی جداگانه
پس تمامی بزرگراهای شهر و پلها را عوارض بگیرید.
منازل حاشیه بزرگراهها را کم ارزش کردید، آسایش آنها را گرفتید که کسب درآمد بکنید؟
در این صورت همه از طبقه همکف میروند که عوارض ندهند و باز ترافیک صدر همانگونه قبل خواهد بود
اونوقت چند نفر ازش رد میشن؟ اونی که همش 200 متر تو طبقه دوم میخواد بره چقدر باید بده؟ 100 تومن؟
اینهمه ترافیک تحمل میکنیم ترافیک صدر هم روی همه آنها . از پل استفاده نمیکنیم . پل باشد برای خودشان
با گرفتن عوارض اکثرا از پل طبقاتی تردد نمیکنن ، ترافیک دوباره برمیگرده به اتوبان صدر!!!
تو خیلی از کشور ها این کار رو می کنن. اگه این کار باعت تأمین بودجه برای ساخت معابر دیگه بشه چه اشکالی داره
دوستاني كه به نويسنده اين مقاله ايراد گرفتند، يك نكته خيلي ريز تو اين متن بوده كه دقت نكردند بهش، اونم پرداخت كليه مخارج طرح و اجرا و ساخت توسط بخش خصوصي است. هيچكدام از ما مشكلي براي پرداخت عوارض نداريم، ولي اين به شرطي است كه پيمانكار يك ارگان دولتي نباشد، چون در اينصورت اين از بيت المال ساخته شده كه حق همه است اما اين كه تعدادي فقط از اين اتوبان استفاده مي كنند، خب از اتوبان هاي مناطق ديگر هم تعدادي ديگر استفاده مي كنند . اينكه استدلال نيست... در كشور هاي ديگري كه دوستان آنرا مثال مي زنند روش ساخت يك طرح عمراني با قراردادهاي فاينانس اجرا ميشود و شركت مجري بر اساس قرار داد و با توجه به اينكه از خود هزينه كرده است بعنوان مثال تا ٢ سال هزينه ها و سود خود را با توجه به براورد استفاده از اتوبان، از طريق عوارضي اخذ مي نمايد ولي حال كه اين طرح با بيت المال اجرا شده، اخذ عوارض بدلايل فوق صحيح نمي باشد.
مگه با سرمایه بخش خصوصی اجرا شده که می خواهند عوارض بگیرند؟
حیف اتوبان صدر با اون درختای توت زیبای وسطش که تبدیل شده به این سازه زشت و بی قواره و بدمنظر که با یک دهم پولش میشد یه خط مترو زیر همون اتوبان صدر زد واقعا افسوس!!
تجربه برخی کشورها نشان داده است که با دریافت خودکار عوارض بسیار ناچیز (مثلا در حد 1000 تا 5000 ریال) در اینگونه بزرگراهها یا حتی دریافت عوارض ترافیک با مبلغ ناچیز در ساعات پیک می توان ترافیک را نیز مدیریت کرد. یکی از کشورهایی که در این زمینه زیاد کار شده هلند می باشد. فقط باید دریافت عوارض خودکار و از طریق دوربین باشد تا خودش مشکل ترافیکی ایجاد نکند.
هر زمان تمام زیرساخت ها و قیمت و کیفیت وسایل نقلیه ما مانند کشورهای دیگه شد، عوارض هم با دل و جان میدیم ولی مسولان ما فقط از کشورهای خارجی عوارضشو یاد گرفتن
اخه پل داخل شهر را كسي عوارض مى كيره فكر اىجاد ترافيكش را كرديد
اخذ عوارض بسیار منطقی است، هر كسی حاضر است مثلا 500 تومان بدهد و نیم ساعت در ترافیك نماند و دقت داشته باشید كه این عوارض باعث توسعه این زیرساخت در دیگر نقاط خواهد شد و خوب است، ضمنا كسی هم كه تمایل به پرداخت ندارد میتواند از همكف استفاده كند!
٢ سال ترافيك شديد اين ناحيه رو با مشكلات ديگر اون تحمل كرديم، و چه روزهايي بعد از سقوط جرثقيل روي ماشين ها با ترس و دلهره از صدر عبور كرديم، حالا بايد عوارض هم بدهيم! چرا از تونل نواب عوارض نميگيريد اون هم با پول بيت المال ساخته شده و بعضي ها مثل من هرگز از اون عبور نكردند!
به نظر بنده شهرداری محترم پل صدر را به عنوان محدوده طرح ترافیک اعلام کنه بعد مجوز بفروشه به صورت سالیانه وروزانه و هفتگی و به صورت اینترنتی تا مردم از خونه هاشون بتونن طرح بخرن .اگه تونل توحید و رسالت و.....هم اینترنتی بشه خیلی مچکرم آقای شهرداری . بخداما طاقت این همه خوشی رو نداریم .یواش یواش
دوستان عزیز برای این منطقه به دلیل ژیوتکنیک خاک و همچنین عبور از مسیر مترو شریعتی امکان ساخت تونل نبوده چرا که اگر قرار بود تونل زده بشه باید برای عبور از زیر قنوات و مترو خط تجریش این کار در عمق حدود 100 متری زیر زمین انجام میشد که هم هزینه بر بود و هم گران تر تمام میشد
عمل بسیار درستی است در کوالالامپور هم همینطور است منطقی و بجاست
من عوارض مي دهم به شرط آنكه شهرداري هم هزينه اين سه سال ترافيكي كه توي اتوبان صدر ايجاد كرده بود و من هر روز مجبور به تحمل آن بودم رو هم پرداخت كنه.
لطفاً هزینه 2 سال بستن راه مردم را هم حساب کنید. ما باید هزینه هامون را از کی بگیریم؟
این پروژه ایراد فنی دارد............. یکی از گسل های تهران دقیقا در کنارشه......... این پروژه یعنی حیف و میل پول...............
خدمت دوستان عرض کنم که عوارض اتوبان صدر به صورت لکترونیکی است.یک دوربین پلاک خودرو های عبوری را ثبت میکند و در پایان یک بازه یک ساله،اتومبیل هایی که بیش از حد مشخصی(مثلن بیش از هفته ای 3 مرتبه) از این اتوبان استفاده نموده اند،به شهرداری عوارض می پردازند که این عوارض صرف تعمیر و نگهداری پل میگردد.
یکی از بهونه های زیاد کردن قیمت بنزین کم شدن ترافیک بود ولی برعکسش اتفاق افتاد.
قابل توجه ناشناس 15:42
یواش یواش آدمها هم شماره گذاری شده و مشمول اخذ عوارض می شوند.
راستی تکلیف خانه ی مردمی که به کوه های تهران اشراف داشتند اما حالا باید از پنجره پل را ببینند و وارونگی هوای مضاعف و صدا را تحمل کنند چیست؟ مونوریل شهر را زشت می کرد، فرق این پل با مونوریل در زشت کردن شهر چیست؟
عوارض دو سال ترافیک و زشت شدن تهران را کی می دهد؟
همه نقطه نظرات یک طرف نظر جناب آقای رضا جالبست
کجای حقوق پرسنل دولتی تهران نشین 2 برابر شهرستانهاست .
تازه با صرف نظر کردن از اجاره بهای مسکن شدید و گرانی نرخ تعمیرات و ... کرایه و باز بسیار ناگفته دیگر ، این دوری از مرکز و تسهیلات و نقاط مرزی و ... ساعت کار 2.5 و .... پس با ما تهران نشینها می دهند .
با سلام خدمت همه دوستان
به نظر من این بی انصافیه که میگن مردم باید عوارض بدهند ، چون در این مدت ساخت این پل مردم عوارض خودشون را چند برابر پرداخت کرده اند . آن هم بصورت ماندن در ترافیک های سنگین چند ساعته در اتوبان مدرس به صدر .
با سلام چراشهرداري درايجاد زحمات سه ساله به افراديكه از بزرگراه استفاده ميكردند وبعضا باچند دقيقه تاخير مجبور به مسافت طولاني رادرشبها متحمل ميشدند به فكر جبران آن زحمات نبودند كهالان از همانها بخواهند پول بگيرند
از یک طرف شهرداری در بیبوردهای تبلیغاتی خودش زده: با افتتاح بزرگراه طبقاتی صدر، شمال و جنوب و شرق و غرب تهران به هم متصل شد از طرف دیگه اعلام می کنن که فقط بخش خاصی از مردم از این طرح استفاده می کنند؟! پس چرا تبلیغشو می کنین؟
در ثانی مردم این منطقه (که البته بنده جزءشون نیستم سوء تفاهم نشه) حدود 2 سال از ترافیک و سر و صدا و آلودگی این طرح رنج بردند. حالا هم قرار بابت تردد در این مسیر پول هم بدن؟
اگر این طرح اینقدر کم فایده بود چرا 2 سال مشقت و این همه هزینه روی دست مردم گذاشتید؟ چرا اینقدر براش تبلیغ کردید؟
ما كه موافقيم عوارض بگيرن... اصلا خيابون هم واسه پولدارا... ماشين هاي 6 سيلندر دو هزار سي سي به بالا لاستيك مبارك شون رو چشم ما، از طبقه ي دوم بدون ترافيك و بدون دغدغه تشريف ببرن ، بقيه هم چشم شون (چشم مون) كور از ترافيك پايين ....
عوارض مال وقتيه كه از محل بودجه بخش خصوصي ساخته شده باشه . شهرداري يك بار پل رو با عوارض مردم ساخته بعد يك بار هم مي گه عوارض بدين تا ازش استفاده كنين ؟ مثلا اگر كوچه شما رو هم آسفالت كنند بايد فقط اهالي كوچه عوارضش رو بدن ؟ اينها جزو خدمات شهرداري محسوب ميشه و از محل بودجه هاي عمراني بايد تامين بشه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار