بازدید 105508

قمه‌زنی با چهره شیعه در جهان چه خواهد کرد؟

در چنین روزهایی، شاید بتوان با اندکی تأمل در فلسفه ضعیف قمه‌زنی این پرسش را مطرح کرد که آیا قمه‌زنی ارتباطی با فلسفه عاشورا دارد و یا ذره‌ای از جنبه‌های عزای امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) در آن لحاظ شده است و پس از آن برای پیوستن به چنین حرکت‌هایی تیغ برکشید؛ شیعه بیش از تیغ‌ به اندیشه نیاز دارد.
کد خبر: ۳۵۷۸۹۶
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۶ 15 November 2013
مردمی با قمه‌ای در دست؛ اگر در روزهای معمول سال، شخصی با چنین مشخصاتی را در خیابان‌ها ببینید، یک تماس با پلیس کافی است تا دستگیر شود؛ اما در عاشورا قمه زنی راه را برای قداره‌بندی باز می‌کند. از آن عجیب‌تر، تیغ‌زنی است که خوشبختانه در کشورمان باب نیست، ولی گروهی از شیعیان افغانستان و عراق به سهم خود، جورمان را در این زمینه می‌کشند!

به گزارش «تابناک»، کوبیدن تیغه قمه بر فرق سر، یک روش قمه زنی است که منجر به مرگ هم شده‌ و کوبیدن مکرر لبه کند قمه بر فرق سر و سپس یک برش‌ روی محل مکرر ضربه خورده، روش دیگری است که قمه زنان به کار می‌گیرند و این عمل را نیز در راستای ‌ارادت به حضرت ابالفضل عباس (ع) می‌دانند؛ هرچند برخی دیگر بر این باورند این کار تماماً از سر ارادات نیست و انگیزه‌های دیگری نظیر خودنمایی نیز در آن هست؛ جنبه‌ای که در سینه زنی ساده قابل تبلور نیست.

با این حال حتی اگر قمه زنی از سر ارادت به شهدای کربلا به ویژه حضرت عباس باشد، قطعاً مورد رضایت قلبی معصومین نیست، چرا که ایشان برای جلوگیری از انحراف دین خدا جان دادند و ظلم بزرگی به اسلام و ‌تشیع است‌که شیعه را با تیغ و قمه معرفی کرد و فلسفه عاشورا را آنچنان در چنین امور انحرافی کشاند که با جست‌و‌جو در منابع غیرفارسی زبان پیرامون محرم و عاشورا و تاسوعا، با حجم انبوهی از تصاویر سر‌ها و تنهای خونین مواجه شد که در میان آن‌ها کودکان نیز هستند.

‌«انّ استعمال السّیوف و السلاسل و الطبول و الابواق و ما یجری الیوم أمثاله فی مواکب العزاء بیوم عاشورا انّما هو مُحرم و هو غیر شرعی / به کار بردن شمشیر‌ها (=قمه‌زنی) و زنجیر‌ها و طبل‌ها و بوق‌ها و کارهایی مانند این امور که امروزه در دسته‌های عزاداری و در روز عاشورا معمول است، همه حرام و غیر شرعی است»؛ این فتوای سید ابوالحسن اصفهانی استاد بزرگانی چون زنده یاد علامه طباطبایی و آیت الله بهجت به حمایت از علامه سید محسن امین و در حرمت قمه بود.

این فتوا پس از آن صادر شد که علامه سید محسن امین پس از نگارش رساله‌ای با نام التنزیه لاعمال الشبیه، که در آن اثبات کرده بود قمه زنی و پاره‌ای از رسوم عزاداری عوام، اعمال غیرشرعی، حرام و شیطانی‌اند و به واسطه همین رساله مورد خشم مردم عوام قرار گرفت و پس از تهمت‌ها و توهین‌های فراوان طردش کردند. شبیه همین فتوا را سید محمدحسین کاشف الغطاء نیز داد و البته در مقابل این نظریات، شیخ نائینی بود که دیدگاهی کاملاً مخالف داشت که بسیاری نیز از نظر آیت الله نائینی در قمه زنی پیروی کرده و می‌کنند.

به دنبال پیروزی انقلاب اسلامی ایران، امام خمینی نیز مبارزاتی را با افراط گرایی در عزاداری پی گرفت و چهره‌هایی چون آیت الله محمدباقر صدر و شهید آیت الله مرتضی مطهری نیز در این زمینه گفتارهای صریحی داشتند. استاد مطهری در این باره در کتاب جاذبه و دافعه علی گفته است: «قمه زنی و بلند کردن طبل و شیپور از ارتودکس‌های قفقاز به ایران سرایت کرد و چون روحیه مردم برای پذیرش آن آمادگی داشت، همچون برق در همه جا دوید‌».

مقام معظم رهبری نیز درباره چنین اقداماتی در سال ۷۳ در جمع روحانیون صراحتاً تأکید نمودند: «من حقیقتاً هر چه فکر کردم دیدم نمی‌توانم این مطلب [قمه‌زدن] را که قطعاً یک خلاف و یک بدعت است به اطلاع مردم عزیزمان نرسانم. این کار را نکنند. بنده راضی نیستم. اگر کسی تظاهر به این معنا کند که بخواهد قمه بزند من قلباً از او ناراضی‌ام. این را من جدا عرض می‌کنم. یک وقت بود در گوشه و کنار چند نفر دور هم جمع می‌شدند و دور از انظار عمومی مبادرت به قمه‌زنی می‌کردند و کارشان تظاهر، به این معنا که امروز هست، نبود. کسی هم به خوب و بد عملشان کار نداشت، چرا که در دایره محدودی انجام می‌شد. اما یک وقت بناست که چندهزار نفر ناگهان در خیابانی از خیابان‌های تهران یا قم یا شهرهای آذربایجان و یا شهرهای خراسان ظاهر شوند و با قمه و شمشیر برسر خودشان ضربه وارد کنند. این کار قطعاً خلاف است. امام حسین (علیه السلام) به این معنا راضی نیست. من نمی‌دانم کدام سلیقه‌هایی و از کجا این بدعت‌های عجیب و خلاف را وارد جوامع اسلامی و جامعه انقلابی ما می‌کنند‌».

در چنین شرایطی در کشورمان به رغم ممنوعیت قمه زنی برای جلوگیری از وهن تشیع، شاهد تکرار فراوان چنین رفتاری هستیم و همین امسال نیز در بازار تهران برخی ‌مردم از انجام در خفای قمه زنی به خبرنگار «تابناک» می‌گفتند، هرچند هیچ کدام نه حاضر شدند درباره جزئیات این ماجرا‌ها جلوی دوربین سخن بگویند و نه نقدهایی را که به این خونریزی‌ها داشتند ‌به هر شکل ممکن بیان کردند. طلب نشانی محل‌های قمه زنی را نیز به سادگی رد می‌کردند، تا احیاناً مسیر تیزی به سمتشان تغییر جهت ندهد!

با این حال در دیگر کشور‌ها از جمله عراق و افغانستان تیغ زنی و قمه زنی ‌‌کاملاً علنی پابرجا بود تا رسانه‌های اروپایی باز هم چنین تصاویری را برای معرفی عزاداران حسینی برگزینند و وهن تشیع بار دیگر رخ دهد؛ امری که پیش از این با هشدار برخی علمای بزرگ و حتی قرار دادن حرمت برای آن همراه شده و در مقابل حتی در این زمینه برای برخی علمای بزرگ نیز داستان‌هایی در راستای مشروع سازی این عمل آوردند که خوشبختانه در‌‌ همان زمان حیات ایشان رد شد.

با این اوصاف، در چنین روزهایی، شاید بتوان با اندکی تأمل در فلسفه ضعیف قمه‌زنی این پرسش را مطرح کرد که آیا قمه‌زنی ارتباطی با فلسفه عاشورا دارد و یا ذره‌ای از جنبه‌های عزای امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) در آن لحاظ شده است و پس از آن برای پیوستن به چنین حرکت‌هایی تیغ برکشید؛ شیعه بیش از تیغ‌ به اندیشه نیاز دارد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۴۳۳
انتشار یافته: ۱۵۴
کسی که دلش بحال خودش نمی سمزد چطوربرای سالارشهیدان خواهدسوخت ؟ بنظرشما ایا این کار از روی ریا وظاهرنیست؟
پاسخ ها
لیلا از آلمان
| Germany |
۲۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
آقایان تابناک ! ضمن عرض سلام و آرزوی قبولی عزاداری هاتون
لطفا لطفا لطفا این عکس های دلخراش و شیعه خراب کن را از روی سایت بردارید تا سوژه جهان نشدیم!!!
مدیر پایگاه مخاطب محترم

«تابناک»

این تصاویر به نقل از رسانه های بین المللی منتشر کرده است


ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
قسمت اول حرفتونو قبول ندارم .
چون عشق و حب به امام اولی تر از خود انسانه.
مثلا بودند یارایی که دقیقا سر دقیقه ی نود دلشون به حال خودشونو زن و بچه اشون سوخت و امام رو ترک کردند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
آبروی اسلام و شیعه رو بردند این ادمهای ...
پسر
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
این بدن پیش ما امانت چطور میخوان تو آخرت جواب بدن؟
امام حسین تو بهبوهه جنگ نماز اول وقت خوند.حالا با این قمه زنی چرا به خارج نشین میفهمونین شیعه به بدن خودش رحم نمیکنه.بسه دیگه عزاداری چشه،قمه میزنین.خدا باعث بانی این کار ...
ناشناس
| United States |
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
اینا میخوان بگن حاضرن بخاطره امام حسین جونشونم بدن یه زره خون که چیزی نیست

به جاش شما ها فقط تو حرف با امام حسین هستین ولی تو عمل امام حسین رو ترک میکردین میرفتین
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
باید جرم بحساب آید تا این مسئله حل شود.
ناشناس
| United States |
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
شما که از اینا ایراد میگیرن و میگین اینا آبروی شیعه رو بردن تا حالا برنامه های مسیحی ها رو دیدین یا نه البته نه قسمت رسانه ای شو که نشون میدن اگه وقت کردی برو ببین .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
گفتند که به عمل کار برآید

اما این عمل نیست
عمل اصلی مبارزه با نفسه نه چندتا زخم رو بدن ایجاد کردن و آبرو از خودت و شیعه بردن

اونایی که می گن نه این کار نشانه از خود گذشتن و به سمت امام زمان رفتنه،...
نوید
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
کار خوبی کردید منتشر کردید
شاید مسئولین با طعنه های بیگانه به فکر بیفتند که بساط اینکارها را بصورت جدی و یکبار برای همیشه جمع کنند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
چطور در باره نیت آدم ها میشه قضاوت کرد. چیزی که واضحه برای وجهه اسلام حقیقی در حال حاضر خوب نیست. ولی این رو در نظر بگیرید که اگر کسی متوجه عمق مصیبت باشه دیگه اصلا متوجه خودش نیست.
hamid
| Iran, Islamic Republic of |
۰۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
این اشخاص اگر ارادت داشتن بجای خود رنی می زفتن خون اهدا می کردند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
اولا تمام یاران امام تو عاشورا دلشون برا خودشون نمی سوخت دوما شیعه ها هر کاری که بکنن براشون حرف درست میکنن سوما دینداری این نیست که ببینی کی ازت تعریف میکنه بری اون کارو بکنی به نظر من هر کس براساس عقایدش آزاده اعمالشو انجام بده حالا قمه زدن هم یه جور عزاداریه
سلام برحسین واصحاب آن حضرت.متاسفانه در شهر ما هرساله قمه میزنند ولی باآنها مخالفت ومانع این کار نمیشوند جالب است که بگویم تمام این افراد یا .. ویا ...هستند وقتی که باهاشون صحبت میکنیم میگویند به عشق حسین است. آیا درست میگویند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ این عمل درست است؟؟؟؟
پاسخ ها
مسعود
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
اگر این عزاداری ها (همه شون) واقعا خالصانه و عاشقانه و از روی شناخت است، پس چرا این همه مشکل داریم ؟ چرا مشکل اقتصادی هست ؟ چرا خمس نمی دیم ؟ چرا انقدر بداخلاقی ها و بی فرهنگی ها در جامعه مون زیاده ؟
چرا این عزاداری ها باعث نشده ما کمی رنگ و بوی مولایمان را بگیریم در فکر و عمل ؟
dametoon garm.ali bood
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
با کی هستی عالی بود؟ قمه زنان؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
با تابناک که اینقدر خوب و محترمانه به این مسئله پرداخت
بابا یه جور دیگه این مشکلاتو گوش زد کن الان همین فیلمو سایتای خارجی و وهابیا و ... برمیدارن سوء استفاده میکنن. همه شیعیان که قمه زنی نمیکنن. یه عده هم میرن نذری میدن یه عده خون اهدا میکنن و این همه رسوم خوب هم هست اما اونا میرن همینا رو نشون میدن.
پاسخ ها
علی یکت
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
هزاران بار از این فیلم وعکسها بدترش رو وهابی ها دارن توی سایتهاشون تبلیغ می کنن کجایی. در ضمن خود تابناک هم گفته همه این تصاویر از سایتهای خارجی گرفته شده یعنی همه جا پخش شده
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
برادر عزیز تو خواب تشریف دارید سالها است که پس از مراسم قمه زنی رسانه ها، کانالهای ماهوا ره ای، و... خارجی با نشان دادن این مراسم نهایت استفاده را در ضربه زدن به تشیع می کنند و علما اگر صلاح بدانند بایستی چاره ای بیندیشند
بميرم براي امام حسين هنوزم مظلوم است حتي مظلوم تر از گذشته روز عاشورا تعداد يارانش كم بود ولي بصيرت داشتند ولي اكنون هم كم هستند هم ....
امثال این کارها، فقط برای خود نمایی است. متاسفانه همیشه از بی آبی و زخم های امام حسین صحبت می شود، ولی خیلی کم از اندیشه و اهداف اماام حسین (ع) صحبت می شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
جمله اولت دیگه خیلی بی انصافی بود.
اگرمن غیر مسلمان بودم و این تصاویر میدیدم کاملا نسبت به اسلام بد بین میشدم امیدوارم فقها درتمام کشور ها این عمل را حرام اعلام کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
نگران نباش در اکثر کشورهای اسلامی خبری از این مراسمات نیست !
حرام است بدعت وگناه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
شما مجتهدی ..؟ فقیهی ..؟یاعالم به این موضوع هستی که سر خود در مورد حرمت وبدعت چیزی که نمیدانی فتوا میدهی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
به ناشناس 23:54
اقا جان حلاله! همين الان برو يه قمه وردار بزن تو سرت !بدو! بدو تا يه محله از شرت راحت بشن.
بابا اين چه حركتيه ديگه.
اون عكس اولي واقعا حال آدم رو بد ميكنه.
تابي جون رو تيتر خبر يه +18 هم ميزدي بد نبود
پاسخ ها
مسعود
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
نگران نباش تو عکس اولی کاملا مشخصه که بخش زیادی از اون مرکوکروم یا آب گلیک است که همرنگ خون است و برای جلوه بیشتر رو لباس طرف ریختن!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
عدد بالاتری هم میزد کم بود!
ناشناس
| United States |
۲۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
دادا جون چند سالته؟
Hamed
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
براي اين تصاوير ... حداقل كاري كه ميتونستيد بكنيد اين بود كه يه +18 بذاريد!!!
تازه اينجور تصاوير.... ممكنه به برخي افراد +18 هم آسيب بزنه!!!


چرا اينكارو نكرديد؟؟؟؟؟؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
وحشتناک بود.مثه اینکه واسه ی شما این چیزا خیلی عادیه که +18 نذاشتین.
اثر بد این اعمال بی شک در آینده بر شیعیان خواهد گذاشت اینگونه رفتار ... گونه هیچ امتیازی ببار نخواهد آورد.
بقیه ادیان هم کارهایی میکنند که از نظر ما مسلمان ها درست نیست.هزاران سال در تمام دنیا به شکل های متفاوت این مسایل وجود داردوجلوی آن را نمیشود کرفت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
چه توجیه و استدلال مسخره ای! مگه شما مسلمون شیعه عقل نداری بفهمی چه کاری نادرسته که...؟
هرکاری که سبب وهن مذهب شود حرام است... تابناک چرا به کارهایی که در ایران می شود اشاره نمی کنی.. تبل و شیپور.. سینه زنی به شیوه رقص.. نوحه هایی که بر آهنگ های پاپ خوانده می شوند... خنده ها و شوخی ها همراه با سینه زنی... بد حجابی و بی حیایی و ... متاسفانه ما عادتاعزادار هستیم... تابناک اگر شیعه هستی سانسور نکن
تو کشور ما الحمدلله خیلی کمه و کمتر شده .
باید یه فرهنگ سازی جهانی بشه .
تو برخی از کشورها هنوز رایجه
خداوندا به ما ... قدرت شناخت دین خود را عطا فرما!امین
واقعا جای تاسف داره ، بابا امام حسین و آقا ابوالفضل نخوان شما براشون عزاداری کنین بایست کی را ببینن .
نکن جون هر کی دوست داری ، نکن جون مادرت...
چرا سال یه سال خرافات بیشتر میشه؟
به قول شهید مطهری شمر 1400 سال پیش مرد رفت به فکر شمر های زمانه باشیم
حضار هم ميگن قبولت باشه.قبول چي!!؟
آقا این کارهارو دارن تو شبکه ماهواره ای ...زنده پخش می کنن و حتی علنا مکان های گردهمایی قمه زنان و تیغ زنان را تو سطح جهان آدرس میدن!!!...این شبکه فارسی زبان هم هست و مجری و دست اندکارانش همه ایرانین...همین ها هستن که آبروی تشیع را به اسم زنده نگه داشتن عاشورا می برن...توروخدا مسئولین را از وجود همچین شبکه هایی آگاه کنین...شبکه های خبری مثل euronews هم هر ساعت تصاویر این صحنه هارو به اسم "Ashora-day" نشون میده...خدا لعنت کنه کسایی که آبروی شیعه را می برند...
هر عملی که موجب وهن اسلام و تشیع گردد شرعا حرام و باطل است.
پاسخ ها
داش حامد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
غیب گفتی ها.
این رو که تابناک بنده خدا گفته بود
کجاشو دیدید! من خودم یه فیلم دیدم تو همین تهران خودمون تو اکبرآباد همینکارو می کردند!!!
پنهانی یک کیسه خون دادن دل میخواد...
پاسخ ها
داود
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
من مریض سرطانی بودم و بعضی روزها تا 12 واهد پلاکت(پلاتت) میگرفتم که قسمتی از خون است که همیشه هم کمبود بود آخه باید تازه باشه و نمی تونه زیاد بمونه اگر دیر میرسید اگر نمی رسید نمی دونید چه حالی داشتیم ما مریضا چقدر دعا بجون اونهایی میکردیم که بفکر ما بودن یکی به این...بگه اون خونی که باهاش سر و وضع خودتو فرشو مسجدو .... کثیف میکنی و با این کارت مایه... میشی بخدا میتونه جون خیلیا مثل منو نجات بده امام حسین جونشو ...ایثار کرد دینتو نجات بده تو راست میگی کمی از خونتو ایثار کن جون کسی رو نجات بده.
تابناک جان نظرات بیشتری تائید کن تا جزء پربحث ترین خبرات باشه و افراد بیشتری این موضوع رو بخونن با این امید اینکه آگاهی در این باره بیشتر بشه.
جزائکم عند الله
کاش به عشق امام حسین می رفتند خون می دادند تا بیماری از ان بهره می گرفت خوب است سازمان انتقال خون از سال بعد مراکز سیاری برای این امر در نظر بگیرد .
خیلی راست میگید از مکتب عاشورا درس بگیرید و در طول سال گناه نکنید امام برای امر به معرف و نهی از منکر قیام کرد نه برای این که تو قمه بزنی راست میگید کاری بکنید خیرتان به مردم برسد بعضی ها گناه می کنند و منتظر شفاعت امام حسینند امام حسین از گناه بیزار است قیام کرد تا ریشه ظالمان و گناه کاران را بزند در چه فکرید ؟؟؟؟؟؟؟
فقط قمه زنی نیست که ریا است.بلکه طبل و شیپور،علم گردانی،زنجیر زنی و.....همه و همه مصداق بارز ریا در بین جوانان و احساسات در سالخوردگان است. اگه راست میگن و خیلی مردن برن به اون بدبخت محتاج سر کوچشون برسن ،به ناموس مردم نظر بد نداشته باشن،...ال حلال کسب کنن،عمرشون رو به بطالت نگذرونن و 1000 مورد دیگه . من که تو جمع اینا بودم هیچ کدومشونو ازشون ندیدم.از فردا همان آش و همان کوزه.
امان از تفریط و افراط
انسان باید عاقل باشد اهدای یک کیسه خون بهتر از ...قمه زدن می باشد .چرا که آن بزرگوار درماجرای عاشورا خواست به ما بفهماند دنیا پست تر ازآن چیزی که شما می خواهید . معامله با خدا هیچ وقت ضرر ندارد
اگرچه بعید میدانم اینو پخش کنین اما؛

نمیخوام طرف داری کنم از قمه زنی اما انصاف هم خوب چیزی ه. علت جرمتش اونی نیست که توی فیلم گفتن و شما میگین.

اولا اینا بلد نیستن قمه بزنن. با قسمت صاف شمشیر آروم آروم میزنن, بعد از یه مدتی ورم میکنه, مثل حجامت و بعدش یه ضربه ی ساده ی میزنن که نه درد داره نه ضرر قابل توجه, ضررش اگر درست انجام بشه در حد حجامت ه.
ثانیا, عزاداری ها هیچکدام با این دید اصالتی ندارند, مثل خود تابناک که آداب و رسوم سنگ زنی و غیره رو گذاشته بود. ""مهم"" اینه که آیا این نحوه ی عزاداری در عرف اون جامعه نشانه ی عزاداری است؟!

زمان های کمی قبل تر, یا حتی الان در عراق و غیره این نماد و شعار عزاداری است.
مثل علم بلند کردن, مثل سینه زنی. یک حدیث بیاورید زمان ائمه سینه زنی وجود داشته. اینها همگی نماد هستند.

نگاه بفرمایید بعضی از مراجع هم حرمتش را علاوه بر وهن نماد عزاداری نبودن میدانند.

ثالثا, بسیاری از مراجع در مورد حرمت ذاتی قمه زنی نظری ندادند که شما با عنوان نظر مراجع پخش میکنین. تقریبا میشه گفت همگی فرمودند اگر موجب وهن بشود, یا اینکه خودشان چنین تشخیصی دادند و بعد فرمودند از این رو حرمت دارد. اما شما دارید حرمت ذاتی برایش میتراشید که باید حجت فقهی و شرعی و قرآنی ارائه کنید. اینها احکام ثانویه هستن نه ذاتی.

رابعا, بزرگتر از گناهی که وهن دارد, ضبط و پخش چنین مراسمی است, چون باعث سواستفاده میشود. حتی با نیت خیری که علی الظاهر تابناک دارد.

والسلام علی من اتبع الهدی
پاسخ ها
حامد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
هیچ به حرف خودت فکر کردی؟ یه چیزی که یواشکیش خوبه اما علنیش بد؟ تو به بوی خون معتادی و با بوی خون نئشه میشی چرا گناه اعتیادتو گردن امام حسین میندازی؟
مریم
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
دوست عزیز
شاید من اطلاع کمی از مسائل فقهی و شرعی داشته باشم ولی در اسلام قاعده لاضرر و لا ضرار وجود دارد. این کار اگر حتی نماد عزاداری هم باشد ضرر محض برای بدن است.
اگر هم شما میگویید قمه همان حجامت است که شکر خدا کسی در کشور ما حجامت را منع نکرده بلکه توصیه هم کرده.ما و تابناک با این شکل عزاداری که قمه نام دارد به شدت مشکل داریم و از مسئولان هم میخواهیم که از انجام شدن این کار در سطح کشور جلوگیری کنند.
والسلام
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
تاب جان لطفا تائید:
اولا ممنون از آموزش قمه زنی شما!
ثانیا نماد عزاداری که سراسر آسیبه (بحداقل ، یش از 80 درصد) نباشه خیلی بهتره!
ثالثا مراجع حرمت این قضیه رو با شرایطی اعلام کرده اند که اغلب این قمه زنی ها او شرایط رو دارند و حرام هستند حتی اون حلالش هم خالی از اشکال نیست وقتی ابزار تخریب دین و مذهب میشه(یعنی حتما باید این شمشیره بخوره تو سر بعضی ها تا ارادتشون به امام تجلی پیدا کنه!؟ یعنی همه جوره اخلاص خودشونو ثابت کردن فقط مونده قمه زنی بین هزاران چشم و دهان !؟ باشه آقای مخلص قبول ،حالا که همه جوره کارت درسته خب برو یه خلوتی واسه خودت بزن چه اصراری داری این کار عظیم و برجسته و این اثر هنری رو که وسط کله ات میکاری به همه نشون بدی!؟)
رابعا تابناک منبع گزارش رو معرفی کرده استاد.
مثل اینه :
ما یه خطایی تو خونه ی خودمون مرتکب شدیم همه عالم ازش خبر دارند بعد یکی از اهل خونه میاد و میگه، این اشتباه ما رو همه فهمیدن و داره دهن به دهن میچرخه ، بجای اینکه ازش تشکر کنیم با سیلی میزنیم تو دهنش و میگیم هیس!
یا قضیه ی اون کبکی که سرشو کرده تو برف و وقتی میگی بابا شکارچی داره میبیندت ، عوض تشکر ناراحت میشه.
برادر عزیز اگه نیت خیر از قمه زنی داری برو جایی که هیشکی غیر خودت و خدا کسی شاهد نباشه
و کفی بالله شهیدا.
یا علی
یا علی.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
برادر من به خدا اولین نعمتی که خداوند سبحان به انسان می دهد عقل است.فرض کن توی تلویزیون اهل یک دین را ببینی که این کار را میکنند.چه حسی به آنها پیدا میکنی؟زیباتر وخداپسندانه تر نبود اگر این جماعت دسته جمعی به سازمان انتقال خون مراجعه میکردند تا به یک بیمار هم کمک کرده باشند؟یا دسته جمعی پول جمع میکردند و به فقرا می دادند به نیت سالار شهیدان؟به قول شهید مطهری یکی از آفات دین ما عوام زدگی برخی علماست که مجبورند دنبال مردم بروند وگرنه به سرنوشت مرحوم ابولحسن اصفهانی روبرو می شوند.ولی به نظر من اسلام ما امروز بیش از همیشه به علمای شجاع نیاز دارد تا این پیرایه ها را از چهره دین کنار بزنند.
تابناك
جرا نظر مخالف رو روي سايتت نميزاري؟؟؟
غيرت ميخواد
بنده موافق قمه زني هستم ولي نه بصورت علني
در همه حال بايد به رأي علماء بزرگوار احترام كذاشت حال جه موافق باشند يا جه مخالف.
پاسخ ها
حامد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
جناب محسن خان نمیدونم خودت هم قمه میزنی یا نه؟ ولی اینو میدونم کسانی اینجور کارهارو میکنن که مودبانه ترین صفت براشون ...، آدم ... هرکاری رو بی حد و مرز انجام میده، برای هرکاری میخواد بترکونه، چه عاشق باشه چه منتفر فقط میخواد خون به پا کنه همین، تنها زبونی که بلده زبونه خونه چون سواد نداره، منطق نداره، دلیل نداره، نمیتونه با زبون منطق حرف بزنه اینجوری حرف میزنه وگرنه چرا علما واسه عزاداری از این کارها نمیکنن؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
فقط اینو بگم که راه های زیادی برای نشان دادن ارادت به امام حسین (ع) است.البته محسن خان امیدی به اصلاح شما نیست انشاالله خدا شما را هدایت کند
حسن
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
بزن تا جونت در بیاد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
غیرت، مردونگی و انسانیت به پاره کردن فرق سر نیست. حتما هستن دور وبرت آدمایی که از سختی شرایط زندگی براشون جهنم شده. چقد حاضری برای راحتی اونا این در و اون در بزنی؟؟ چقد حاضری مالی رو که خودت به سختی به دست میاری برابر با اونا تقسیم کنی؟؟ چقد حاضری برای برآورده شدن خواسته های اونا خفت بکشی آما کم نیاری؟؟مدام از کسی که چاره کار دستشه نه بشنوی و تحقیر شی ولی به خودت بگی مهم نیست، مهم اینه که بتونم گره از کار اون بنده خدا وا کنم...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
غیرت رادرمردان جنگ ایران وعراق ببین نه درقمه زدن غیرت درخانواده ایست که 4فرزندش را درجنگ ازدست داده ویواشی گوشه هیات میایسته وسینه میزه
کی میگه تو ایران باب نیست ؟ یه سری روز عاشورا به شهرستان اطراف تهران بزنید (حنوب شرق ) بعدش باچشم خود ببینید که چگونه آبروی شیعه ی علی (ع)را براحتی میبرند اونم با فیلم برداری و قرار دادن در شبکه های مجازی . ...
من با موافقین قمه زنی زیادی بحث کردم. محال امره اینا اصلاح شوند. ... بد دردی است. خدا نصیب کسی نکنه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
محال نیست چرا شما فکر میکنید کاملترین نوع بحث و ادله رو ارائه دادین و اونا نپذیرفته اند!؟
به همه دوستان یه توصیه دارم: یکبار کلمه عاشورا رو تو تصاویر گوگل سرچ کنید یکبار هم کلمه ashura رو. خدایا ما رو ببخش...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
واااااااااااااااااای فاجعه هست .
راه حلش اینه که به زبان انگلیسی داده های مناسبی رو اینترنت باید گذاشته بشه
حسين(ع)بيشتراز"آب"تشنه ي"لبيك"بود،اماافسوس كه به جاي افكارش،زخمهاي تنش رانشانمان دادندوبزرگترين دردش را بي آبي ناميدند
شهيددكتر علي شريعتي
پاسخ ها
علی دانشجوی فوق لیسانس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
واقعا که خدا بیامرزدت دکتر....دکتر شریعتی زنده ای در متن تاریخ
با دیدن این تصاویر و یه سری از عزاداری های افراطی به غیر شیعیان حق میدهم که از ما چهرهای خشن و افراطی به دنیا معرفی کنند، حیف نیست کار بسیار بزرگ امام حسین رو با یه یک سری کارهای سخیف زیر سوال ببریم ؟؟
باید صدا وسیما با صراحت تمام با این موضوع برخورد جدی کنه،...
سلام برادران دینی من از اهل سنت هستم و عرض می کنم که در شهادت امام حسین ع تمام انسانهای آزاده عزادار هستند و این تنهامربوط به شیعه نیست . شیاطین از حراس شکل گیری امت واحد اسلامی از همان بدو اسلام در تکاپو بودند تا شکاف ایجاد شود و اکنون شکل این عزاداریها بگونهای گردیده که این شکاف را عمیق تر می کند . تبلیغ به آگاهی از اندیشه حسین جای خود را به عزاداری و کوبیدن طبل و پخش نذری خوراکی داده باید بیدارتر عمل کرد شمر زمان کجاست ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
خدایی درست میگه این برادر.
امسال چقدر نذری و... میدادن ، بنده با دادن نذری مخالف نیستم خدا نذورات همه رو قبول کنه.
اما چقدر از وضع و اوضای همسایه ات و افراد نیازمندی که میشناسی باخبری!؟
حسین و عاشورا باید بیاد وسط زندگی ما...نه گوشه ای از سال و یک روز و چند ساعت.
باید حسینی و عاشورایی زندگی کرد.
سلام تابی جون من اهل سده اصفهانم و هر سال قمه زنی با شور زیادی اینجا برگزار میشه . ولی همونطور که گفتی بعضیاشون برای خودنمایی سرشون رو می شکافن ولی بعضی دیگه واقعا از سر خلوص و ارادت به امام حسین .(با معرفت ترین دوستای من دوستای قمه زنم هستند)
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
اتفاقا همین سده(خمینی شهر) رو وقتی دولت میخاست جلوی قمه زنیش رو بگیره یه آشوب بزرگی به پا کرده بودند من خودم دانشجوی دانشگاه صنعتی اصفهانم وقتی که از دانشگاه میخاستم وارد اصفهان بشم (معمولا واحدهای دانشگاه از خمینی شهر رد می شوند بعد وارد اصفهان می شوند) یه آشوب بزرگی راه انداخته بود...
یار آخرین سردار از اصفهان
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
سلام به شما
چرا دوستانتون به کمک مردم بدبخت و بینوا که روزانه چندین نفرشان به دست جلادان سفیانی کشته می شوند، نمی شتابند؟
این ها جواب امام زمان را چگونه خواهند داد؟
دیگر وقت کمی برای توبه باقی است.
از من گفتن بود.
به جای این کارها نمیشه این جوانها بیان وسط همان جمعیت وبا صدای بلند اعلام کنند که ما بخاطرامام حسین(ع)تا محر م سال بعدمثلا دروغ نمیگوئیم- با موتور از پیاده رو عبور نمیکنیم-از چراغ قرمز عبور نمی کنیم-به پدر ومادر احترام میگزاریم-نمازمیخوانیم- خوب درس میخوانیم -از گناه اجتناب میکنیم-برای یکبار هم که شده اهداف امام را در واقعه عاشورا مطالعه میکنیم و................کاش این موارد در منبرها ومجالس مذهبی در کنار مراسم عزاداری گوشزد شود. به امید آنروز
بسیار کار شایسته ای کردید که عکس ها نشان میدهید چند سالی است که این حرکت ... شده عامل فخر فروشی و ریا و شاهد بودیم در یکی از... یک ... پسرش را جهت استخدام اورده بود تمام مدت کلاه از سر فرزند خویش بر میداشت و به تک تک کارمندان نشان میداد که فرزندش عاشق امام حسین ع است و بر دیگر متقاضیان ارجحیت دارد . هیچ عاشق دلباخته ای به عشق معبودش چنین حرکت ... انجام نمیدهد مگر اننکه ... .مولانا میفرماید :در جهان تنها یک فضیلت وجود دارد و ان اگاهی است و تنها یک گناه و ان جهل است .
اگر دفت کنیم در اردوی امام حسین (ع) احترام و نظم خاصی تا اخرین لحظه شهادت وجود داشته
متاسفانه اداب عزاداری سنتی و مدرن اشکالاتی دارد که فکر میکنم (عامدانه نیست بیشتر ... است) و در شان والا سید الشهداء نیست .
این طرز قضاوت راجع به سنت عزاداری نیست! اولا باید تمام ادله آنان را ببینیم و بعد قضاوت کنیم:
1. آیا می دانید فرق سرور و سالار شهیدان در کربلا شکافته شد.
2. آیا می دانید فرق علمدار کربلا حضرت ابالفضل العباس شکافته شد؟
3. آیا می دانید فرق اکثر شهدای کربلا شکافته شد.
4. آیا امام حسین علیه السلام جزو آیه مودت نیستند؟ اگر کسی به سفارش خدا که فرموده به ذوی القربی مودت بورزید ، اگر محبی به خاطر مواسات با آن حضرت مواسات خون کند چه مانعی دارد؟
5. آیا به دنیا گفته ایم فلسفه این عزا چیست؟
6. برخی به نام اسلام با شمشیر و قمه سر انسان های بی گناه را جدا می کنند، انها هستند که آبرویی برای اسلام نگذاشتند نه اینان.
پاسخ ها
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
آیا می دانید که گلوی امام حسین (ع) در کربلا پاره شد پس لطف کنید در عاشورای سال بعد دوستان بجای فرق سر، گلوی خود را پاره کنند و ارادت خود را بیشتر نشان دهند
چه ايرادى دارد حضرات آيات عظام و علما و نوحه خوان هاى از شروع ماه محرم بطور روزانه در صدا و سيما ومنبرها و هيأتها حرام بودن قمه زنى و برخى حركات با علم هاى چند صد كيلويى و زنجير زنيهايى كه خون از كول زنجيرزنان و برخي كه اصطلاً اوخ ( وزنه با سيخ به سينه خود اويزان ميكنند ) و خون جارى ميشود و طبل وشيپور قره نى و سنج و نى و .. مينوازند حرام بودن اينها راتكرار و در محلهايى كه اين چنين است روحانيون و نوحه خوانها حاضر نشوند
واقعا براي مردمي كه از امام حسين فقط اينو فهميدن بايد گريست.
ارادت واقعی رو اینا دارن

بزن منفی رو!
شما که خود را زخمی می کنید ، اگر راست می گویید و پیرو امام حسین (ع) هستید با نفس خود مبارزه کنید ، تقوی داشته باشید و از گناه دوری کنید. خود زنی فقط خودنمایی است.
فقط بگم ، مشکل اصلی تظاهره، تو مملکت ما اگه تظاهر رو ریشه کن بکنیم ، همه چی حله ...
اولم باید از مسئولین عزیزمون شروع بکنیم .
امام حسین قاتل خود را قبل از شهادت نصیحت فرمودند و برای هدایتش تلاش نمودند. قبل از عاشورا نیز بارها آنها را نصیحت کردند و هدفشان امر به معروف و نهی از منکر بود .آنگاه پیرونمایان ...چه می کنند!!!!!!!!!!
حق الله ؛ حق الناس ؛ حق النفس. آیا این کار غیر از حق النفس است. ؟؟
دوستان عزیز
خداوند در قرآن میفرماید اگر روزه به بدن شما ضرر بزنه و یا مریضی داشته باشید نباید بگیرید
یعنی عمل واجب رو به تاخیر بیاندازید..

حالا قمه زدن، این چنین کارهایی که ضرر قابل توجه ای به بدن میزنه و باعث وهن مذهب میشه چطوری توجیه میکنن این چنین آدم هایی!؟!
تابناک از خدا بترس !!!

کجا قمه زدن موجب مرگ شده ؟!!!

اتفاقا اگر به فکر نشر فرهنگ اسلام و قدرت خدایی تشیع هستید به این قمه زنها نگاه کنید ...زخمها و شکافهای عمیق آنها در اسرع وقت و به طور معجزه آسا خوب میشود ...یک معجزه زنده ... این را به مردم جهان برسانید .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
پرفسور اونایی که حرفه ای قمه میزنن میدونن چطور بزنن که مشکلی پیش نیاد اما در کل کار ... ای هست
غارنشين
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
كاردي كه به سر مي خوره وخون مياد حد اقلش باعث شيوع ايدز ميشه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
معجزه کجا بود؟ این حرکات سخیف رو مرتاضهای بودایی هندی و بعضی از دراویش به ظاهر مسلمان بهتر از شما قمه زنان ... انجام میدن!
این مستند و بردارین خواهشا. دلم آدم به درد میاد.
فرض كنيم كه اين كار كاملاً مباح بوده. آيا انجام كارى كه الان موجب توهين به مذهب تشيع بشه مورد رضايت اهل بيته؟
با یک نگاه ساده به کتب معتبر شیعه درمی یابیم که چقدر این مکتب دقیق و روشن است برای کوچکترین عمل مستحبی هم آداب آن ذکر شده ازآداب نظافت فردی حمام رفتم و ناخن گرفتن تا نماز های مستحب و... هرچه گشتم در مفاتیح مرحوم شیخ عباس قمی که از بزرگان شیعه بوده آداب قمه زدن را پیدا نکردم خواهش میکنم کمک کنید اگر حدیث یا روایت ولو ضعیف السند در استحباب و آداب قمه زنی وجود دارد به ایمیل بنده یا در همین سایت بیاورید یا لااقل چنانچه یکی از مشایخ شیعه از کلینی صدوق مجلسی رحمهم الله تا مراجع گذشته و حال قمه زده اند با سند و مدرک تاریخی ذکر فرمایید اگر سند دارد گور پدر خارجیها بگویید هست تا همه به این سنت عمل نمایند اگر نیست پس بدعت است...
من نه با قمه زنی بلکه با طبل و زنجیر و هر گونه آسیب رساندن افراطی به خود مخالفم.
- آیا نمی شه عوض مجروح کردن خود غریبانه در مصیبت آقا گریست؟
-آیا نمی شه به جای حمل زنجیر در روز عاشورا، یک سجاده زیر بقلت لوله کنی بیایی مراسم.
- آیا نمی شه به جای تماشا کردن، فقط تماشا کردن عزادارها، روی شیشه ماشینت؛هرچی هم مدل بالا باشه، بنویسی " صلواتی | عزادار ها رو جابجا کنی؟...
روز عاشورا همسایه دیوار به دیوار ما مراسم قمه زنی راه انداخته بود، 100-150 نفر توی حیاط کوچک قمه زنی میکردن.
پدر مریضی دارم که تحمل اینجور سرو صداها رو نداره، منظورم اربده کشی و داد و فریاد هست.
اون ها از امام اجر بخوان...
من هم پیش خدا نفرینشون کردم.
با احترام به نظرات همه عزیزان. من 30 سالمه و از 10 سالگی با قمه زنی و دسته های قمه زنی بوده و هستم. قمه زنی عزاداریه که نزدیکترین حس به بودن در کربلای سال 61 رو به من و خیلی از قمه زنها میده. تایید می کنم خیلی از این اشخاص ریاکارن ولی جمعی که ما هر سال هستیم کسی حق فیلم برداری و عکسبرداری نداره و این کار جلوی خیلی از ریاکاریها و خودنماییهارو میگیره. خیلی ها هستن که به تعداد قمه زدنشون یا شدت قمه زدنشون افتخار می کنن و این تماما ریاست. وقتی جمعی برای خودش و به روش خودش عزاداری می کنه بدون این که به جامعه و افراد دیگه ضرری برسونه به نظر من هیچ اشکالی نداره.
ما صبح عاشورا غسل شهادت می کنیم نماز صبح به جا میاوریم زیارت عاشورا می خوانیم و عزاداری می کنیم تا گوشه ای از دردی که اقامون حسین و علمدارش عباس در روز عاشورا کشیدن رو تجربه کنیم بدون اینکه به کسی ضرری زده باشیم یا فیلمی از ما پخش بشه که باعث وهن تشیع بشه.
پاسخ ها
داود
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
خیلی از رزمنگان ما هیچ کدام از این کارها را نکردند ولی وقتی که هنگام عمل شد به امام حسین اقدا کردند و مردانه ازجونشون و همه چیزشون گذشتن
مثلا یکی مثل دکتر چمران من حتی نمی تونم تصورش را هم بکنم مثلا علم کشی کنه قمه زنی کنه طبل بزنه
اما دیدیم که چگونه پشت به همه دنیا زد دنیایی که رو به اون اورده بود یادگرفتن راه امام حسین یعنی این یعنی وقت ایثار دریغ نکن
مجتبی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
آره این کار رو تو خفا میکنید ولی همتون با سر باند پیچی شده و کلاه تا شب توی محل میچرخین تا همه قشنگ ببیننتون که قمه زدید. اینش ریاست دوست خوبم. سعی کن سر مشتری و همکار کلاه نذاری حق دیگرانو نخوری امام حسین رو درست بشناسی و زندگیتو مثل اون کنی اونوقت تا حدی تونستی ارادت خودتو نشون بدی. بهتره کامنت اون دوستی رو که سرطانی بود و به پلاکت خونی نیاز داشت رو بری بالاتر بخونی تا بفهمی چی صواب داره و چی گناه
.... و آنهایی که از این ... حمایت می کنند خیلی هنوز پرتند و امیدی به آگاه شدن اینها نیست عذر می خوام ..... نخوانیم بهتره
با سلام و عرض ادب
بسیار آموزنده است. ممنون از این که به طور صحیح فرهنگ سازی می کنید. یاد حسین و یارانش گرامی باد
مگر امام حسین(ع) نفرمودهاند کل یوم عاشورا وکل ارض کربلا و مگر هم اکنون در سوریه یه همچنین وضعی وجود نداره که شیعیان سر میبرند پس بهتر نیست این قمه زنان داوطلبانه به آنحا برن و بجای اینکه تو سر خودشون بزنند قمه تو سر سلفی ها بزنند
شور بی شعور مساوی جهالت اندر جهالت است.
درست است که در ملاء عام ممکن است که باعث وهن مذهب شود و بهتر است در خفا اینکار انجام شود ولیکن کاش یکطرفه به قاضی نرویم تا راضی برگردیم
مثلا قبل از اظهار نظر کمی راجع به فلسفه قمه زنی تحقیق کنیم و نیز از برادران قمه زن که خودم نیز یکی از آنها هستم خواهش می کنم تا زمان ظهور امام زمان(عج) که حق از باطل مشخص میشود در ملاء عام قمه نزنند....
پاسخ ها
مجتبی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
کاش به اندازه یک اپسیلون امام زمان رو میشناختی تا این حرف رو نزنی. متاسفم که با شما در یک جهان نفسم میکشم. مهدی فاطمه ببخش ما را که رو سیاهیم
در جاهاییکه شیعه در اقلیت هستند مخصوصا هند و افغانستان و پاکستان این وسیله ای در نشان دادن قدرت و از جان گذشتگی شیعه است و ترس زیادی در دل دشمنان آنها می اندازد در بمبعی این مورد باعث جدایی مقلدین زیادی از مرجعیت شیعه در ایران شد
بنده از این کار در شرایط فعلی دفاع نمی کنم. ولی واقعیت اینه که ما عمق مصیبت رو متوجه نیستم. واقعا نیستم.
انصاف نیست بدون توجه به حقیقتی که تو ذهن این اشخاص هست رفتارشون رو کامل ببریم زیر سوال.
و بهر حال همونطور که ما مجبور نیستیم، اونها هم مجبور نیستند تفکر ما رو بپذیرند.
ولی میشه گفت آقا شما که به این کار معتقدی برو تو خونت بزن. این رفتار شما در علن به وجهه جامعه و اعتقادات ما در سطح دنیا آسیب میزنه.
پاسخ ها
عسگری
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
دوست عزیز این رفتار هیچ چیز را ثابت نمی کند حتی اگر در خانه ات هم این کار را بکنی اشتباه محض است باید با انجام اعمال خوب ارادت به امام حسین و اولیا الهی را نشان داد ما از انجام حتی یک دستور ساده دین که میگوید نظافت نشانه ایمان است عاجز هستیم اما برای خودمنایی و ارضاء خواهش های نفسانی همه نوع توجیهی داریم
فقط میگم امام حسین شرمندتیم...
من لغت ashura را توی گوگل زدم.عرق شرم کردم.باید یک جنبش شیعی صورت بگیرد.دوستانی که موافق این کار هستند فکر کنند بیشترین سود را از این کار که می برد جز صهیونیستها و وهابی ها و در کل دشمنان تشیع؟
این حرفهای شما با کمال تاسف انسان را به یاد دشمنان مولا علی (ع) یعنی خوارج می اندازد...تعطیل عقل و دنبال این کارها رفتن تا کی؟هزار تا حدیث و روایت هم که بیارید تا با عقل سلیم منطبق نباشد قابل پذیرش نیست.....این عین حکم اسلام است.
:عجیبه؛ مردم ایران طبق نظرات داده شده نشان میدهد چقدر فقیه عارف فیلسوف و دانشمند هستند بخصوص در زمینه عزا داری امام حسین علیه السلام اما در زمینه های دیگر از وضع زندگی و رفتار و اخلاق اسلامی
چیز دیگری برداشت میشود همه متخصص!!!
آقا من امسال یه حرکت جالب دیدم که بعضی از کسایی که تا پارسال قمه میزدند امسال اومدن انتقال خون!!! خیلی قشنگ بود! لطفا اطلاع رسانی کنید تا فرهنگسازی بشه!!!
به نظر حقیر اگر قمه زنی یا زنجیرزنی به حدی که خون از پشت انسان جاری شود ارادت به ائمه علیهم السلام بویژه امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) و شهدای کربلا را نشان میداد هیچوقت علمای اعلام که خود دین اسلام را توسط منابر و جماعات به ما تفهیم نموده اند سکوت نمیکردند و خود اول کسانی بودند که قمه میزدند! در حالی که علما موقع سینه زنی هم خیلی آهسته به سینه میزنند و گهگاهی مشاهده شده برای شور انداختن در مساجد و تکایا مجلس را ترک میکنند. از علما اعلام به عنوان یک ایرانی و مسلمان استدعا دارم این مسئله سینه زنی تا یک نیمه شب بعد از آن دادن شام را در روضه خوانی ها به بانیان خیر تذکر دهند که اول شام بدهند بعد عزادارای کنند که عزاداران هم شام به موقع بخورند و هم نماز صبح آنها قضا نشود!این مسئله حل شود انشاء الله مسئله قمه و قمه زنی هم به مرور حل خواهد شد.
پاسخ ها
حسین
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
یعنی به نظر شما مشکل کلاً شامه که باید زود بدن؟!
آقا شرمنده كلا ول معطلين.به جاي اتلاف وقت برين يه كتاب بخونين
در ماهی که جنگ و خونریزی حرام است چرا قمه بدست؟اینا فقط واسه خود نمایست !آسیب رساندن به خود در هر حالتی حرامست .
سر من پيشكش آن صنم بي كفنم /سر زينب به سلامت سر خود ميشكنم
سلام
مي گويند وقتي مي خواهي كسي را خراب كني خوب بهش حمله نكن بلكه بد ازش دفاع كن .!
كسانيكه اين كار را مي كنند دانسته يا ندانسته بايد بدانند كه جز زير سوال بردن قيام امام حسين چيز ديگري بدست نمي آورند.
این قمه زنی دراسلام حرام است.اگر یک خربنگار مانند خقبرنگاری این فیلم را تهیه کرده چند سوالی شرعی از قمه زنان بپرسد.مثلا نماز یومیه خمس وزکات واحترام به پدرومادروحرام وحلال ومحرم ونامحرم.
شیعه بیش از تیغ به اندیشه نیاز دارد.

چقدر این جمله زیباست. واقعا ایول
بهترین عرض ارادت و وفاداری به حضرت اباعبداا... الحسین (ع) و یاران گرامی ایشان پیروی از راه و مشی و مسیر ایشان است. که این ارادتمند را مشمول رحمت الهی، و توجه قرار خواهد داد.
من بعنوان يك شيعه متعصب و دوستدار و عاشق واقعي حضرت علي و فرزندان معصومش و كسي كه قمه زني را از نزديك ديده اين عمل را محكوم ميكنم و از ديدن اين صحنه ها حالم دگرگون ميشود و من نتوانستم اين فيلم را تا اخر ببينم ارادت به امام حسين ع راهاي زبادي دارد
صد سال پیش ملک الشعرای بهار در شعری با ردیف "من با کیم؟" در این مورد گفت:
گویم این شمشیر را بر گردن ظالم بزن/لیک شیطان گویدش بر خود بزن، من با کیم؟
تابناک عزیز، در مورد گل مالی لرستانی های عزیز هم گزارشی نوشته بودید. ای کاش حکم چنین مواردی را که متاسفانه از جانب دیگران بسیار باعث وهن عزاداری ست، می پرسیدید و ارائه می کردید.
گرچه این موارد مانند بستن خیابانها و جلوگیری از تردد آسان مردم، صدای نخراشیده ی اکوها و ... بسیارند، که بنظر هیچیک از اهداف سالار شهیدان نیست! سپاس.
آقا تو شهر ما که هرچی کفترباز و قهوه خونه ای شدن قمه زن! نمیدونم به اینها اصلا میشه چیزی رو فهموند یا نه!
درود بر لطمه زناي حسين
وقتي به جايي از بدن ضربه بزنيد كه كبودي آن مشخص شود شامل ديه ميشود حالا .....
واقعا که "یک لحظه فکر کردن و اندیشیدن از 100 سال عبادت بهتر است"
دم شما گرم... خیلی عالی بود
با سلام محضر تمامی عزیزان عرض می دارم متاسفانه در گذشته برخی از خانواده ها بنا دلایل زمان خویش و باورهای خویش معمولا اقدام به نذر برای اینگونه حرکات داشته اند و شاید امروز خودشان هم از درون مایل نیستند که قمه زنی نمایند ولی نذری که دارند مانده اند . تنها و تنها راهش فتوای از طرف علما با توجیهه اینکه گناه ندارد و می توانند نذر را بشکند و ... برچیده می شود .
هیچ وقت فیلمشو ندیده بودم. واقعا حالم بد شد...
رسانه‌هاي خارجي سوژه خود را از ما مي‌گيرند. امسال تحت نام فستيوال عاشورا تمام عكس‌هاي خود را از لرستان گرفته بودند كه سر تا پا گل آلود شده بودند حتي گوش و چشم. اين يعني ظلم به امام كه قيام حضرت را تا سطح يك فستيوال با شكل و شمايل جالب توجه براي ديگران پايين آوردن.
به شخصه خودم دوسال قبل که از مرز مهران در ایام عاشورا و تاسوعا به صورت انفرادی به کربلامشرف شدم مشاهده کردم اغلب افرادی که به صورت انفرادی امده بودند در روز عاشورا قمه زدند ومتاسفانه دیدم در روز عاشورا که از صبح تا ظهر عاشورا فقط قمه زنان وارد حرم قدسی امام حسین شدن وبا ریختن خون نجس خود تمام صحن و دیوارها وبین الحرمین و تمام خیابانهای اطراف را آغشته به نجاست خون !کردند آیا واقعا کسی نیست بگوید که ای ارادتمندان !بی بصیرت نجس کردن صحن و سرای امام حسین و کربلا حرام است حالا بگذریم از فضای رعب و وحشت و چندش انگیزی که ایجاد کرده بودندمتاسفانه صحبتهای بنده با تعدادی از هم اتاقیها موثر نبود وبه نظر میرسد باید در این خصوص بیشتر فرهنگ سازی شود
شیعه قبل از شور شعور دارد برادران
ماهميشه از جانب اين افاطگرايان ضربه خورديم چه انهايي كاسه داغتر از آش ميشوند چه آنهايي كه ميخواهند عاشورا را فقط در سينه زدن خلاصه كنند واز معني ومفهوم تهي كنند
قمه زدن ما به امام حسين هيچ كمكي نمي كنه كه هيچ! به خودمان هم كمك نمي كند! اما اگر بعضي ها فكر مي كنند خون از بدنشان روان شود دلشان آرام مي گيرد بهتر است اين خون را به جاي بيهوده از دست دادن به هلال احمر ايران اهدا كنند تا امام حسين از آنها راضي باشد. مي توانيم طرحي را بگذاريم كه در روزهاي محرم عاشقان امام حسين با اهدا خون خود به هلال احمر نيكوكاري كنند! (آقايان حوزه و علم و دين مي توانند مبدأ اين طرح باشند و از حالا براي اين برنامه ريزي شود. مي توانند با يك پيام همگاني از حدود يكماه قبل از ماه محرم قمه زني را كاملاً غير شرعي اعلام كنند (و اهداء‌ خون به نيازمندان را جايگزين آن كنند) مطمئناً هم رضاي خداوند و هم رضاي سالار شهيدان حاصل مي شود ضمن اينكه براي خيلي ها هم در شرايط بحراني حياتشان عمر دوباره خواهد بود. پس بيائيد به اين خونريزي بي حاصل معناي دوباره زندگي دهيم و سنت هاي پوچ و غلط را نيز از ميان ببريم كه ريشه در سنت هاي ديرين قومي و غيراسلامي دارد!
مثل اینکه من و شما که تخصصی در پیوند قلب نداریم، بیایم و نظر بدیم.

بحث، بحث فقهی است، و باید هر کسی طبق نظر مقلدش عمل کند

و البته این کار فقط کار شیعه نیست:
self flagellation
را دوستان در ایترنت جستجو کنند می بینند که ادیان دیگه هم دارند این رو.
به غیر از این: خدا به پیغمبر دستور داد که فرزند خودش ( حضرت اسماعیل را ذبح کند)
که قطعاً این عمل عمل اشتباهی نبوده وگرنه خدا به آن حکم نمی کرده...

قمه زدن هم از ذبح کردن فرزند خودِ آدم کمتره قطعاً...

البته با تمام اینها، شیعه باید عاقل باشه، یعنی اگر به فرض قرار است که چنین کاری بشود، باید در خفا باشد، احتیاجی نیست که در میان جمعیت و جلوی دوربین انجام شود....
در صفحه 16و17مقدمه کتاب مدرسه حسینی تالیف دکتر دلشاد تهرانی حادثه تاریخی تکان دهنده ایی را اشاره کرده مبنی بر اینکه در یک روز ده دوازده هزار قمه زن در تبریزقمه زدند ولی در همان روز صرفا 200روس تزاری که بر آنجا مسلط بودند ودر همان روز عاشورا عده ایی از آزادیخواهان ازجمله مرحوم ثقه الاسلام را نیز بر دار کردند. وقتی آزادیخواهان با سر دسته قمه زن ها تماس میگیرند ومیگویند لا اقل در محل اعدام قمه بزنید شاید این غاصبین ستمگر بترسند واز اعدام خودداری کنند سردسته قمه زنها میگوید:«آقاجان!اولارین توفنگی وار،آدامی اولدرللر»یعنی آقاجان،آنها تفنگ دارند ومارامیکشند.
روح امام خمینی شاد باد وخدا به مقامش بیفزاید که با قدرت این کار رامذموم اعلام کرد.
برادرهای دینی به یک نکته هم باید توجه کرد : در روایات و احادیث تاکید شده که اولین سئوال بعد از مرگ نماز است و اولین نشانه مسلمانی هم نماز است همه این را قبول داریم و باید پایبند به نماز باشیم خوب برای خواندن نماز هم طهارت یکی از شروط اصلی است خوب سئوال اینجاست کسی که قمه میزنه چگونه محل مس سرش را پاک میکنه تا نماز بخونه این زخم که عمدی ایجاد شده و خون ازش تا مدتی جاری است و باید پانسمان بشه و قابل آب کشیدن نیست تا پاک بشه واگر زیر دوش آب هم برن و چون آب از بالا میریزه و نجاست رو با خودش پایین میبره پاک شدن محال است مگر این که زخم کاملا خوب بشه و در محل دیگر خونی نباشه و برای پاکشدن آن هم باید آب طوری جاری بشه که محل زخم پایین ترین نقطه به زمین باشه و چون با آگاهی این زخم توسط خود اون شخص ایجاد شده هیچ عذری هم ازش پذیرفته نیست خوب حالا این آقای قمه زن چه جوری می خواهد به آقا امام حسین که بخاطر نماز و برپایی اون از جان خودش و تمام عزیزانش گذشت وامر واجب هم هست اقتدا بکند یکی از قمه زنها لطفا جواب بده فکر کنید بعد از مرگه فرشته های نکیر و منکر الان حاضرند ودر خصوص اولین شرط مسلمانی از شما جواب میخواهند نماز ، نماز خواندن واجب است یا قمه زدن و قمه زنها چگونه خودشونو برای ادای فریضه نماز پاک میکنن؟؟؟
باسمه تعالی عزداری برای حضرت سیدالشهدا ع اگر برای تبعیت از نفس است هر کاری میتوان انجام داد اگر برای رضای خداست میبایست به روایات منقول از ائمه اطهار علیه السلام اجمعین وفتوای مراجع تقلید که بر گرفته از قران وکلام معصموم است مراجعه کرددرشرایط کنونی اکثر مراجع به اتفاق قمه زنی را جایز نمیدانند
پيام اصلي عاشورا و مكتب اهل بيت عليهم السلام انجام واجبات و دوري از محرمات با تبعيت از ولايت است ونه اين قبيل كارهامسلمانان بايد ارادت خود را از اين طريق به رخ دشمنان اسلام بكشند
به مدیر تابناک..(!؟)
آقا(یاخانم)شما موضعتو مشخص کن بامایی یا باآقاشیره؟! اگه بادشمنای مایی که هیچ.اما اگه بامایی خوبه یک بخش تحلیلی بزاری با عنوان انحرافات و افراطها در مذاهب که لینکای تصاویرمسیحیان و بودائیانی که برای مناسک مذهبیشون ،خودشون رو به روی شیشه شکسته هامیکشن! یا مسحیانیکه با میخ خودشونو به تخته مصلوب میکنن رو نشون بده که هموطنامون تصورنکنن این کارا فقط مال شیعیانه...
با سلام
تمامی اعمالی که به جسم صدمه وارد کند حرام است. این اعمال شامل سینه زنی های شدید و زنجیر زنی نیز می شود. سعی کنیم به هدف و روح عزاداری لطمه نزنیم.
به نظر من حدود 95 درصد این کارها برای خود نمایی افراد هست . یه پیشنهاد دارم :
اگه میخوان این کارها رو هر سال انجام بدن ، برن یه جایی که هیچ چشمی نظاره گر اونا نباشه
اگه نتونستن ،که نمیتونن....شک نکنید که همش تظاهره
خدایا به همه ما علاوه بر شور حسینی شعور حسینی نیز عطا بفرما
قمه زني در ابتدا يك آموزش نظامي براي سربازان بوده تا سربازات جوان تشجيع شده و از آسيب رساندن و آسيب ديدن نهراسند. اين آموزش همراه با شعارهي مزحبي و ديني بوده كه به مرور انگيزه نظامي آن فراموش شده و گمان برده شده كه اين يك مراسم ديني است.
به نظرمن به جاي سرشكستن بيايند قرآن بخوانند به ضرررساندن به جسم خوداشتباهي بزرگ است وبدآموزي دارد اميدوارم اينجورآدمها به خودشان بياييند وبراي جامعه مفيد باشنداينهاديوانه بيش نيستندالان عصراينترنت است.
همین کار هارو میکنن که قمه کشی واسه جوونا و مردم عدی میشه . به خدا من دیدم طرف بچشو آورده قمه زده تو سرش بچه ای که هنوز نمیتونه راه بره .عکش رو تو اینترنت دیدم . تو بغلش بود سر و صورتش پر خون . این کارها از لحاظ فرهنگی واقعا فاجعه به بار میاره . قمه کشی عادی میشه واسه مردم . من که میترسم . خدارو شکر هیچوقتم تو این مراسما نمیرم چون کاملا حرام هست و تو هیچ کتابی هم در مورد این کار تعریفی نشده که بخواییم این مراسم رو از لحاظ دینی بهش عمل کنیم . فقط میتونم بگم باید جلوی این کار زشت رو گرفت . همینطوره که میگن ایرانی ها... . کافیه 4 تا خارجی اینو ببینن . دیگه باید قید جذب توریسم رو زد . با تشکر فراوان از تابناک . من یکی از طرفدارای 2 آتیشه شما هستم چون آزادی بیان تو تابناک کاملا بهش عمل میشه و نظرات منتشر میشه بر خلاف تمامی سایت های دیگه . عاشق تابناکم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل