بازدید 19849
دانشجویان دکترا در انتظار فراخوان پرداخت پژوهانه؛

تنها مقرری علمی دانشجویان دکترای تخصصی قطع شده است؟!

از زمان تصویب اعطای بورس پژوهشی به دانشجویان دکترا تحت عنوان «پژوهانه رساله» در سال ۱۳۸۸، هر ساله در دو نوبت فراخوان، دانشجویان ممتاز دکترا که ‌شرایط دریافت پژوهانه را داشتند، سرشماری شده و اعطای این بورس به ایشان در دستور کار قرار می‌گرفت؛ حال آن که از نوبت دوم سال ۹۱ تاکنون، دیگر خبری از فراخوان در میان نبوده و گویا پرداخت پژوهانه در پایان عمر دولت دهم و آغاز عمر دولت یازدهم فراموش شده است!
کد خبر: ۳۵۱۱۵۵
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۰ 14 October 2013
فردی که دانشجوی دکترا به شمار می‌آید، سوای آن که در حال تحصیل در بالا‌ترین مقطع تحصیلی است، مدارج بالایی را گذرانده و دست‌کم کار‌شناس ارشد در یک زمینه تخصصی بوده و می‌تواند به مثابه ‌یک پژوهشگر قابل اعتنا در آن حوزه به شمار آید؛ پژوهشگری که اگر حمایت شده و در مسیر خاص و سازماندهی شده گام بردارد، حتما نتایج مثبت آن به جامعه بازخواهد گشت و اگر‌‌ رها شود، زیاده‌خواهی خواهد بود که از او توقع تولید دانش داشته باشیم.

به گزارش «تابناک»، در حالی که سال ۹۲ از نیمه گذشته و آخرین روزهای هفتمین ماه آن در حال گذران است، آن دسته از دانشجویان دکترای تخصصی دانشگاه‌های دولتی که در نیمه راه تحصیل بوده و تا اینجا به خوبی از عهده وظایف محوله و آزمون‌هایی مانند آزمون جامع بر‌آمده‌اند، از پرداخت نشدن مبلغ بورس رساله گلایه سر داده و نسبت به توقف این برنامه به شدت احساس نگرانی می‌کنند.

و این نگرانی هنگامی بروز می‌کند که بدانیم از زمان تصویب اعطای بورس بلاعوض به دانشجویان دکترا به نام «پژوهانه رساله» در سال ۱۳۸۸، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری هر ساله در دو نوبت فراخوان (در سال نخست اجرای این برنامه، تنها یک بار فراخوان صورت گرفت، ولی دایره مشمولان دریافت پژوهانه آنچنان بزرگ ترسیم شد تا واجدین شرایط در یک سال قبل‌تر نیز مشمول دریافت این بورس شوند)، افراد واجد شرایط دریافت پژوهانه را سرشماری کرده و اعطای این بورس به ایشان را در دستور کار قرار می‌داد؛ حال آن که از نوبت دوم سال ۹۱ تاکنون، دیگر خبری از فراخوان در میان نبوده و گویا پرداخت پژوهانه به فراموشی سپرده شده است!

این در حالی است که در این بازه، عمر دولتی که این طرح را با استناد به چشم‌انداز بیست ساله نظام و در راستای سیاست‌های کلی برنامه پنجم توسعه بنیان گذاشته بود ـ بدون برگزاری آخرین فراخوان در سال ۹۲ ـ به پایان رسیده و دولتی متفاوت جانشین ایشان شده تا همه چیز تحت تاثیر ‌این تغییر و تحولات قرار گرفته و شکننده بودن ساختار اجرایی طرحی با این همه توجیه آشکار شود.

به عبارت بهتر، اگر از تأکید سند چشم انداز بیست ساله نظام مبنی ‌بر «دستیابی کشور به جایگاه نخست علمی و فناوری در منطقه آسیای جنوب غربی» گذشته و حتی فراموش کنیم که در برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور چه تأکیدی بر «ارتقای کیفیت رساله‌های دکترا در راستای گسترش نهضت تولید علم و حل علمی مشکلات کشور، تقویت رقابت‌پذیری بین‌المللی دوره‌های تحصیلات تکمیلی ایران و تسهیل حضور و تلاش تمام وقت دانشجویان دکترا در دانشگاه‌ها» شده است، صرف ‌آن که بدانیم اعطای پژوهانه موجب کاهش روند خروج نخبگان از کشور شده است، اجرای این طرح با موفقیت همراه بوده است.

تنها مقرری علمی دانشجویان دکترای تخصصی قطع شده است؟!

به عبارت بهتر، جدای از نتایجی که در پایان اجرای طرح پژوهانه متصور هستیم، توجه به نتایج همراه اجرای این طرح در کوتاه مدت، کافی است تا دادن این بورسِ بلاعوض نه در قالب هزینه‌ که در قامت سرمایه‌گذاری بر نیروی انسانی دانش مدار و با کیفیت متجلی شود که در ادامه راه خواهد توانست اهداف بلند مدتی همچون نهضت تولید علم را محقق نماید.

این در حالی است که اگر به تعهد پر ابهامی توجه کنیم که از دانشجویان دکترای تمام وقت در کشورمان، مبنی بر عدم اشتغال‌‌ گرفته می‌شود، به آسانی قابل درک است که دادن مبلغی تا سقف پنج میلیون تومان در سه نوبت (۳۵ درصد پس از تصویب و تأیید پیشنهاد رساله دکترا و با لحاظ دیگر پیش شرط‌های اعطای پژوهانه، ۳۵ درصد دیگر پس از ارائه گزارش تأیید شده پیشرفت پنجاه درصدی طرح پژوهشی و ۳۰ درصد پس از دفاع از پایان‌نامه)، کمترین حمایت از کسانی است که در بالا‌ترین سطح تحصیلی کشور ‌و در صف نخست تولید علم هستند.

با اندکی دقت در این بعد ماجرا درخواهیم یافت که از زمان اجرای طرح پژوهانه تاکنون و در هفت دوره، تنها هفده هزار و ۶۰۵ دانشجوی مقطع دکترا واجد شرایط شناخته شده و مجموعا حدود ۷۸ میلیارد تومان اعتبار برای اعطای پژوهانه رساله به ایشان در نظر گرفته شده که اینقدر رقم کوچکی است که از محل سرفصل برنامه‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری (مندرج در قانون بودجه کل کشور) تأمین شده و خواهد شد و نیازمند تعریف ردیف بودجه‌ای ویژه و مستقل هم نبوده است؛ البته اگر برنامه پرداخت اقساطیِ پژوهانه را مد نظر گیریم، می‌توان گفت ‌چه بسا تاکنون ‌نیمی از این مبلغ ‌پرداخت شده باشد.

بدین ترتیب میانگین مبالغ اختصاص یافته به دانشجویان منضبط دکترای دانشگاه‌های دولتی زیر مجموعه وزارت‌ علوم و وزارت بهداشت (که پیشنهاد رساله خود را در زمان مقرر و بدون دیرکرد به تصویب رسانده و با ثبت در سامانه کشوری در نظر گرفته شده برای این امر، در راستای هدف معینی به پژوهش مشغول هستند؛ آن دسته دانشجویانی که نه بورسیه جایی هستند، نه سابقه مشروطی در کارنامه‌شان ثبت شده و نه...) هر ساله مبلغی نزدیک بیست میلیارد تومان به دست خواهد آمد و روشن است که اگر شتابی در تولید علم در سال‌های گذشته بوده، بخشی از آن مرهون اجرای این طرح است.

اینجاست که چنین طرحی به لحاظ برونداد منحصر به فرد شده و نه قابل جایگزینی و تبدیل خواهد بود و نه بیان مشکلاتی مثل ناتوانی دولت در تأمین اعتبار و یا حتی انتقاد به شیوه نامه اجرای پژوهانه قادر به توجیه توقف آن است تا تنها گزینه‌ای که برای توقف آن در سال جاری ‌می‌ماند، صرفا تغییر و تحولات صورت گرفته در سطح دولت و وزارت‌خانه‌های آن بوده و هر آن انتظار برود که فراخوان نوبت هشتم اعطای پژوهانه از راه برسد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰۹
انتشار یافته: ۴۷
ما دوره هفتم پژوهانه بودیم؛ یعنی مهر 91 باید اولین قسط رو می گرفتیم
اما دولت قبل هیچی نداد و به گردن این دولت افتاد؛ این دولت هم در نهایت شهریورماه قسط اول رو پرداخت کرد یعنی با 12 ماه تاخیر
اما یک سوال دارم؛ خواهش میکنم پیگیری کنید
چطور است که دانشجوی PhD در وزارت بهداشت هر ماه حدود 400 هزار تومان حقوق می گیرد اما وزارت علوم اینقدر مکل مالی دارد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
علت این موضوع درآمد زایی دانشجویان مشغول به تحصیل در رشته های علوم پزشکی برای دولت است. مثلا در بخش بیمارستان های دولتی بخش زیادی از کارها به عهده ی دانشجویان است. تمامی رشته های علوم پزشکی یک دوره ی کارآموزی دارند که برای دولت به صورت مجانی کار می کنند. دانشجویان پزشکی عمومی در دوران اینترنی دانشجویان دوره دستیاری کل دوره ی رزیدنتی و دانشجویان لیسانس ( پرستاری، مامایی، شنوایی سنجی، بینایی سنجی، علوم تغذیه و..) حداقل سال آخر را تخت عنوان دوران کارآموزی برای دولت(وزارت بهداشت) کار می کنند.
هرچند من فکر می کنم بهتره دانشجویان دکتری هر دو وزارت خانه نگرانی مالی نداشته باشند تا بهتر به پژوهش بپردازند. کامنت من فقط جواب چرای شما بود.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
من و همکلاسی هام دوره پنجم بودیم.همه چیزمان هم کامل و صحیح بود. در هیچ جا هم شاغل نیستیم. بعد از 24 ماه ریالی به ما ندادند. 2 سال هم پی گیری کردیم. چه کسی جواب این حق الناس ها را میدهد؟!!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
تو رو خدا یکی به داد ما برسه
من دانشجوی سال دوم دکتری هستم. هیچ منبع درامدی ندارم. هر روز به جای اینکه اوضاع بهتر سه خبرای بدتری می شنویم. بخدا خسته شدم میخوام انصراف بدم برم شاگردی تو نونوایی. اگه به جای بیست سال درس خوندن رفته بودم سرکار الان واسه خودم یه سرمایه خوب داشتم. نه اینکه وابسته به خانوادم باشم. اخه این چه وضعیه .چه عدالتیه
سی سالمه هنوز ازدواج نکردم.
تروخدا انتشار بدین خبرمو
من دانشجوی دکترای دانشگاه تبريز هستم. متاسفانه در اين دانشگاه به دليل کارشکنی پژوهانه تا کنون به هيچ دانشجوی دکتری تعلق نگرفته است. خود من آبان ماه پروپوزالم را تحويل دانشگاه دادم ولی آن را اوايل اسفندماه تصويب کردند و بعد هم گفتند که چون وارد ترم ششم شديد پژوهانه به شما تعلق نمی گيرد. بعضی از دوستانم هم که خيلی پيگر شده بودند متوجه شدند که اين کارشکنی از طرف دانشگاه می باشد نه وزارت علوم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
بله اوضاع دانشگاه تبریز اینجوریه من هم به عنوان یک تبریزی حرف شما را تایید میکنم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
در دانشگاه تبریز دانشجوی دکترا داریم که در دو دانشگاه حومه تبریز حق تدریس میگیره.
در مقابل همدوره همون دانشجو کسان زیادی هستند که نه تنها بورس نشدند بلکه تدریس در یک دانشگاه را هم بهشون نمیدهند
خدا خیرتون بده که به این مسایل هم میپردازید. با هر کی صحبت میکنیم در این زمینه میگن به ما ارتباطی نداره از بالا باید تعیین تکلیف بشه.
با 5 میلیون تومن در عرض 4 سال چه می توان کرد؟ سیاست دولت در جذب بیش از حد دانشجوی دکتری بسیار اشتباده بوده و خواهد بود. من دانشجوی دکتری هستم و قصد انصراف و اقدام برای ادامه تحصیل در خارج کشور را دارم تا باشد این بزنامه های اشتباه تداوم نداشته باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
من هم همینطور. دنبال خارج رفتن هستم. تا کی وعده های واهی؟!!!!
سال4
| United States |
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
دقیقا از سال 89 که بطور ناگهانی ظرفیت دکترا چندین برابر شد، همه امکانات حذف شد. در حالی که هیچ دانشگاهی حاضر به جذب استاد نیست و من باید کیلومترها دور از شهرم جذب بشم . کشور ما این همه دکتر را میخواهد چیکار کنه؟ شغلی هم براشون داره؟ ما را وادار به فرار از وطنمون می کنند
علم را هم به سخریه گرفته ایم یک بار کاغذ پاره می شود یک بار قطع پژوهانه می شود تازگی ها هم که دکتری کیلویی میگیرند بخدا دیگه انگیزه ای برای دانشجویان دکتری نمونده که حتی تز خود را انجام بدهند.
هم کلاسی های من بی انگیزه شده اند و اصلا سراغ درس نمی روند.
تا زمانی که ابعاد اساسی پیشرفت مانند علم، مذهب و اقتصاد بازیچه و ابزار باشن پیشرفت پایداری حاصل نخواهد شد
از یه طرف دانشگاه و اساتید از دانشجویان دکتری انتظار دارند که با حضور تمام وقت در محیط دانشگاه تمامی انرژی خود را صرف پژوهش و فعالیت های علمی کنند.
از طرفی دیگر واقعیت های زندگی این افراد که همگی درجه ای از تأهل را دارند (یا زن و فرزند دارند و یا تازه ازدواج کرده اند) ، مانند تأمین هزیته های زندگی باعث می شود که این دانشجویان به سمت بازار کار رو آورند.
در این میان نیز نمی توان از آینده مبهمی که در انتظار بسیاری از این دانشجویان دکتری پس از فارغ التحصیلی نیز هست، چشم گوشی کرد.
با همه این شرایط آیا می توان از این دانشجویان انتظار تولید علم داشت؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
اون کسی که منفی داده بگه کیه و حرف حسابش چیه؟ شایدم از این دکتری کاغذ پاره ای هاست که حرف دل مردم را نمی فهمه؟!!!!!!
پژوهانه رو به جهنم! کار کو؟؟؟؟
از این خبرتون بسیار ممنون هستم. در دو سال گذشته نه تنها پژوهانه پرداخت نشده، بلکه حتی بوجه پژوهشی هم به داشجویان دکتری پرداخت نمیشه. جالب اینجاست که بدونید بودجه پژوهشی دانشجویان دکتری در دانشگاه شریف که بنده فارغ التحصیل مقطع دکتری این دانشگاه هستم سالی 250 هزار تومان هست. در حالیکه اگر شما فقط بخواهید هزینه پرینت وصحافی پایان نامه رو حساب کنید بیشتر از این حرف هاست. مثلا در دانشگاه شریف شما باید 7 جلد پایان نامه صحافی شده تحویل بدید و چندین پک پرینت هم برای اساتید ممتحن، راهنما و مشاور تهیه کنید.
علاوه بر این سابق بر این به داشنجویان دوره دکتری که برای فرصت مطالعاتی کوتاه مدت اعزام میشدند مبلغی کمک هزینه میدادند. در حالیکه دانشجویان سال 91 که فرصت مطالعاتی رو تموم کردند هنوز این مبلغ رو نگرفتند. بنده از وزارت علوم بابت این موضوع 2100 یورو طلب دارم که هر وقت بهشون مراجعه میکنم میگن فرستادیم خزانه و ه وقت تایید شد پرداخت میشه. جالب اینکه در طی یک سال گذشته هنوز تایید و پرداخت نشده. من هم در آینده حتما و مسلماً با همین کیفیت تو دانشگاهی که عضور هیئت علمیش هستم ندریس می کنم. کما اینکه همین الان همه کلاس هام رو جمع کردم و توی روز جمعه برگزار میکنم و بقیه ایام هفته رو توی شرکت های خصوصی کار می کنم.
واقعا جالبه
تو شرایطی باید درس بخونیم که کاغذ شده بسته ای 20هزار تومن و ...
امیدوارم درست بشه این وضعیت و مسئولا یه فکری به حال ما بکنند...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
صد سال صبر کنید همه چی درست میشه .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
دوست عزیز 100 سال که سهله. اگه فکری نشه 100 هزار سال دیگه هم درست میشه. مگه کارا رندوم انجام میشه که صد سال دیگه
درست بشه؟!
من هم دانشجوی دکتری سال چهارم هستم ولی تاکنون پژوهانه نگرفتم. مسولین دانشگاه می گویند در دولت جدید از پژوهانه خبری نیست.
از سایت تابناک خواهش میکنم این مساله را پیگیری کنند.
سلام. من دانشجوی دکتری دانشگاه امیرکبیر و ورودی 89 هستم . عنوان رساله من در آبان سال گذشته دفاع شد و معدلم هم بالای 17 است و نه درسی افتادم و نه . . . . در هفته 4 روز از صبح تا شب دانشگاه هستم و عملاً کار دیگر و در آمدی ندارم ولی تاکنون 1 ریال هم به من ندادند . تازه پول غذا و . . . هم گرفتن. شما را به خدا آیا این انصاف است!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
من دانشجوی دکتری برق ورودی 88 هستم. معدلم هم 19. امتحان جامع و پروپزال را هم سر وقت دادم و قبول شدم، الان در ابتدای سال پنجم (ترم 9) ریالی که به من ندادند، هزینه های بسیاری در این چند سال برایم داشته مثل مواردی که دوستان اشاره کردند. در مورد بورسیه دکتری شاغل به تحصیل هم از همان ابتدای سال 88 هر سال دو بار شرکت نمودم (حدوداً 8 دوره مختلف) که به جز اتلاف وقت و هزینه شرکت در فراخوان، هیچ عایدی نداشته. جالب اینکه در زمان قبولی ما امتحان دکتری بسیار سخت و غیر متمرکز توسط خود دانشگاه برگزار می شد!!! و تعداد پذیرش کل کشور بسیار اندک بود و با وعده های انتخاباتی آن سال که دانشجوی دکتری باید 80 درصد یک مربی حقوق داشته باشد، دانشجویان تشویق به امتحان می شدند که بعدها شد پژوهانه که پژوهانه هم دریافت نکردیم. حداقل اگر می دانستم از پژوهانه خبری نمی شود می توانستم به کار دیگری بپردازم.
تابناک. ما چند دانشجوی دکتری بودیم که ورودی 88 بودیم و طبق قانون همه شرایط آن را دو سال پیش داشتیم و باید پول پژوهانه را دو سال پیش دریافت می کردیم (دوره پنجم). پس از کلی پی گیری و اتلاف وقت در این دو سال پژوهانه خود را نگرفتیم و هیچ جواب قانع کننده ای هم نگرفتیم. حالا چه رسد به دانشجویانی که تازه می خواهند اقدام کنند!!!!
سلام دوست عزیز اگه به روشها اعتراض دارد مطرح کنید دکترای کیلویی شاید در دانشگاه شما ارائه می دهند ما که جایی ندیده ایم
سلام. من دانشجوی دکتری دانشگاه اصفهان هستم. پژوهانه که نمی دن هيچی به انواع بهانه ها سعی می کنن از ما پول هم بگيرن!!! تنها توهين مجانی بخواهيم جای مزدمون تا دلتون بخواد میدن.
خدا را شکر این رانت که برای برخی دانشجویان دکتری دانشگاه های تهران بود برداشته شد
من دانشجوی ارشد شریف هستم و از نزدیک دیدم دانشجوهای دکتری که استاد با تهدید از کار بیکارشون کرد و هر روز صبح تا شب اجبارا میان دانشگاه.
فرضا که ۵ میلیون هم بدن. با این پول چیکار میشه کرد؟ میشه زن و زندگی چرخوند؟!
خب دانشجو کم بگیرین اما تامینشون کنید مثل دانشگاه های خارج. بنده خودم شخصا حاضرم دانشگاه های شهرستان ادامه تحصیل بدم اما در حین تحصیل فکر مسائل مالی نباشم. اما اینجا سطح بالاترین دانشگاه ها هم کلی مشکل دارن.
یا اگه پول نمیدین لااقل دستاوردها و حق تجاری سازی محصول پایانامه رو در اختیار دانشجو بذارین ...
تابناک اگر نهادی هست که به تخلفات و شکایات از معاونت فناوری ریاست جمهوری در دولت قبل رسیدگی میکند لطفاً معرفی کن. کسانی که بی دلیل پژوهانه خود را در این هفت دوره قبلی نگرفتند، به چه مرجع و نهادی شکایت کنند؟ بالاخره این بودجه ای که به بعضی از دانشجویان در این 7 دوره ندادند صرف کار دیگری شده است و گرنه آمار دانشجویان که معلوم است.
من الان یکسال تو نوبت بورس دانشگاهم بعد از یکسال خوردی گزینش، مصاحبه ذانشگاه ، تایید صلاحت ... همچنان تو نوبت پذیرش با ارائه 5 ISI و 9 کنفرانس و رتبه اولی ...
من بیچاره که قسط سوم پژوهانه که با سر مالیات 1450000 تومان بود دقیقا هم روزی که به حسابم واریز شد به حساب صندوق رفاه بابت هزینه خوابگاه متاهلی واریز کردم. یعنی از این دست گرفتم از اون دست دادم و فقط عامل انتقال پول از یک حساب دولتی به یک حساب دولتی دیگر بودم و نه چیز دیگر!!!
سلام
به نظر من بزرگترین اشتباه دولت قبل افزایش بی برنامه دانشجویان تحصیلات تکمیلی به ویژه دکتری است. منتظر فاجه ای به نام بی کاری دانشجویان دکترا در یکی دو یال اینده باشید.

امیدوارم دولت جدید احساس مسئولیت کنه. بنظرم باید تو بعضی رشته ها تا چندسال دکتری نگیرن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
اخه به کی بگیم
خدایا خودت به داد ما برس
در آلمان تحصیل در مقطع دکترا شغل محسوب میشه و حقوقی به دانشجو پرداخت میشه که خیال اون رو از سایر جهات راحت میکنه تا بتونه روی کارش متمرکز بشه.
اونوقت با این اوضاع فکر مینید از دانشجوی دکترای ما چی در بیاد؟
سلام من دانشجوی دکتری دانشگاه علم و صنعت هستم در دانشکده ما ( صنایع) حتی یک اتاق برای دانشجویان دختر وجود ندارد این در حالی است که به ما می گویند همیشه باید در دانشگاه باشید. و حق کار کردن ندارید با اساتید هم که کار می کنیم برای یک سال کار فقط 500 هزار تومن کف دست ما می گذارند. واقعا فکر می کنند با این اوضاع ما چگونه باید زندگی کنیم.
بابا دوستان هممون بدجوری سر کاریم، کلا میگما نه فقط به خاطر این چندرغاز پژوهانه،...ینی تا به حال متوجه نشدید؟!!
جالب اینه که خیلیا پشت کنکور دارن جز میزنن بیان دکترا.....خخخخخخخخخخخخخخخخخ
بابا ما دانشجوی PhD ورودی 86 دانشگاه تبریز بودیم... بعد از اینکه پژوهانه تصویب شد تو دولت از سال 89 تا 94 خیلی دنبالش بودیم... دانشگاه پولمونو خورد یه پارچ هم آب روش.... تازه کلی فیس و افاده که نمی تونین تو دوره تخصص کار کنید بیرون... آخه من نمی دونم کسی که به قول آقایون تو صف اول تولید علم هستش و افسران جنگ نرم هستیم...!؟ از کجا می خواد تو سن 28 تا 32 سالگی شکم زن و بجش و سیر کنه... والا اشتباه کردیم تو این مملکت دکترا خوندیم کسایی که از لیسانس یا پائین تر رفتن تو بازار کار کردن الان بعد از 12 سال تحصیلات آکادمیک!!! (4 سال لیسانس+2 سال فوق+ 5 سال دکتری تخصصی) دارن به ریش ماها می خندن و کلی هم وضعشون از ماها بهتره ... تازه بعد از فارغ التحصیلی هم کلی باید به بیسوار تر از خودمون هم التماس کنیم که تو رو خدا مارو جذب کنبد تا ماهی 2 میلیون حقوق بگیریم.... خانه از پای بست ویران است
متاسفم
متاسفم دوستان در همه اصناف اگر کوچکترین مساله پیش آید جلوی مجلس صف می کشند.ولی سالهاست به همین منوال است وکسی صدایش هم در نمی آید همین چند سال پیش بود که یک دانشجو خود کشی کرد.
من دانشجوی ترم 9 دکترا هستم، با معدل 18.9. کل هفته از شنبه تا پنج شنبه (حتی بعضی اوقات جمعه ها) صبح تا شب دانشگاهم. تا حالا پژوهانه که دریافت نکردم هیچ، به علت اینکه وارد ترم 9 شدم به عنوان دانشجوی سنوات غیرمجاز حساب شده ام که پول غذا و پول خوابگاه و امکانات رفاهی دانشگاه رو با 2 برابر قیمت مصوب با من حساب می کنند. در حالی که تو رشته ما کمتر کسی تونسته زیر 10 ترم دفاع کنه!
چطور وزارت علوم (یا دانشگاه) تیغ زدن دانشجوها رو در این موارد خوب بلده و تا یه ترم شما پروپوزال دیر دفاع می کنی باید پول بدی (جریمه!!) تا بتونی اون ترم رو ثبت نام کنی، ولی وقتی وقت پژوهانه دادن میرسه کسی موضوع رو پیگیری نمی کنه؟!
من که سال پنجم دکترا رو تو این مملکت می خونم و تقریبا ته راه هستم، واقعا توصیه می کنم اگر کسی مجبور نبود تو ایران دکترا نخونه، یا بره سر کار و یا اپلای کنه بره جایی که قدرش رو بدونن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
من هم دقیقا همین شرایط رو در دانشگاه تهران دارم، هزینه ها برای ما 6 برابر حساب میشه باید دو مقاله در این مدت در آی اس آی چاپ می کردیم، چاپ مقالات در شرایط تحریم کار سختی است، ژورنال های پولی هم با وضعیت یک سال پیش دلار ناقابل دو هزار دلار !!!ژورنال های داخلی با ایمپکت نیم یک سال در نوبت داوری با بدبختی بمانی که امکان دارد بعد از یکسال هم کلا رد شود!!! حالا اگر این ترم مقالاتم پذیرفته نشه که دفاع کنم از ترم بد باید جریمه بدیم!!! مگه ما چه فرقی با ورودیهای قبلی خود داشتیم؟؟ که 7 سال دوره شون بود با یک مقاله بدون هیچ هزینه ای ؟؟؟ قانون گزاران یا از این طرف می افتن یا از اونطرف!!! پول طرح و مقاله و پایان نامه هم در جیب مبارک استاد!!!
از دانشگاه علوم پزشکی تهران هستم و در حال دفاع از رساله خود، در همان بدو ورودمان بود که بحث داغ پژوهانه شد! که بعد از تصویب پرویوزال به همه چه بورس ، چه کارمند و چه ماموریت آموزشی با حقوق میلیونی تعلق گرفت. ولی به ما که رسید آسمون تپید. نه تنها پژوهانه تعلق نگرفت در اثر ادغام دو دانشگاه به چنان وضع اسف باری دچار شدیم که هر چی از جیبمان هم خرج می کنیم هزینه های طرح رساله (فاز اجرا و آنالیز) پایانی ندارد!
سلام، من دانشجوی دکتری سال اول علم و صنعت. وقتی این خبرو میبینم نمیدونم چی بگم. واقعا آینده ما چی میشه تا 4 سال دیگه. همین الانم دیگه جا برا هیئت علمی تو خیلی از شهرهای بزرگ نیست تا چند ساله دیگم رسما دانشجو حتی برای همین هیئت علمی موجودم نیست. کار هم فقط خاطره ای ازش مونده. اونوقت مسئولین در هر فرصتی به تعداد مقالات ایران اشاره میکنن انگار خودشون نوشتن نه ماهایی که خاک کتاب خوردیمو چشامون پای کامپیوتر از سو افتاد. 4 سال 5 میلیون یعنی ماهی 104 هزار تومن یعنی روری 3500 تومن؟؟؟ ارزش کار ما اینه!!!! ما خیلیامون خارج از کشور نرفتیم به خاطر خانواده و مشکلات شخصی. دوستان من خارج از کشور برای کاری ساده تر از کار ما دارن دست کم روزانه 100 هزار تومن میگیرن. حرف زیاده اما گوش شنوا.... انچه جایی نرسد فریاد است
من دانشجوی سال سوم دکترا هستم. قبل از اینکه اینجا مشغول بشم از امریکا و المان پذیرش داشتم ولی به خاطر خانواده ام نرفته ام. از روز اولی هم که تصمیم گرفتم اینجا بمونم فقط به خاطر رضایت خانواده خوشحال بودم و می دونستم که هیچ کمکی از طرف دانشگاه و دولت دریافت نخواهم کرد. الان هم دو جا کار می کنم که مخارجم تامین بشه. این روزها می گذرند ولی مسئولین باید کمی هم خود حساب باشند. انصاف نیست کسی به جرم درس خوندن این قدر سختی بکشه.
از دانشگاه علوم پزشکی تهران هستم و در حال دفاع از رساله خود، در همان بدو ورودمان بود که بحث داغ پژوهانه شد! که بعد از تصویب پرویوزال به همه چه بورس ، چه کارمند و چه ماموریت آموزشی با حقوق میلیونی تعلق گرفت. ولی به ما که رسید آسمون تپید. نه تنها پژوهانه تعلق نگرفت در اثر ادغام دو دانشگاه به چنان وضع اسف باری دچار شدیم که هر چی از جیبمان هم خرج می کنیم هزینه های طرح رساله (فاز اجرا و آنالیز) پایانی ندارد!
سلام و ممنون از سایت خوبتون که تنها سایت مورد اطمینان من می باشد.
لطفا در مورد بخشنامه جدید وزارت علوم مبنی بر اینکه دانشجویان خارح از کشور دلار 900 تومانی را باید 2550 خریداری کنند و بایت این کار باید وثیقه ملکی هم قرار دهند!!!!!! پیگیری کنید.
من دانشجوی دکتری دانشگاه صنعتی سهند هستم. توی این دانشگاه که بالای کوه است در زمستان بعلت نبودن دیوار انواع حیوانات وحشی گرگ و شغال هم وجود دارد. دانشجوی دکتری باید 45 ساعت حضور داشته باشد که با اثر انگشت بررسی می شود. و یک برگ کاغذ مجانی از این دانشگاه ندیدیم چه برسد به پژوهانه. برید شکر کنید که اینجا مثل پادگان هم هست. با تشکر
با سلام خدمات زحمت کشان سایت تابناک
بنده به عنوان دانشجوی دکتری سال سوم، که فارغ التحصیل با رتبه اول دوره کارشناسی، کارشناسی ارشد بوده و در همه مقاطع تحصیلی دانشجوی استعداد درخشان بوداه ام نیز با توجه به اینکه یک سال از گذراندن ازمون جامع بنده میگذرد اما موفق به دریافت ان نشده ام. پژوهانه به کنار، من از عاجزانه از شما تقاضا دارم مطلبی برای اشتغال این قشر از جامعه تهیه نمایید. مخصوصا دانشجویان علوم پایه مثل ریاضی و فیزیک که علنا بغیر از تدریس اصلا کار خاصی نمیتوانند در این کشور انجام دهند. در رشته خود بنده سالهاست بسیاری از دانشگاها کمبود نیرو دارند ولی اصلا جذب نمیکنند ولی در برخی مواقع هم میبینیم که یک اقازاده در دانشگاه جذب شده که در رشته مربوط به ان 10 نفر استاد در ان دانشگاه وجود دارد. حالا فکر کنید من بعد از فارغ التحصیلی اگر بورس نشوم، باید 21 ماه هم دوره سربازی را بگذرانم. خوب شما بگید، واقعا چه بلایی سر نخبه تربن و علمی ترین قشر جامعه دارن میارن؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی