بازدید 13771
۶
وعده‌هایی که تکرار می‌شوند

راه‌آهن ارومیه–مراغه امسال هم به نتیجه نمی‌رسد

بیش از 12 سال از آغاز عملیات اجرایی راه آهن ارومیه – مراغه می گذرد و با وجود وعده های متعدد مقامات کشوری و استانی طرح هنوز به نیمه راه نرسیده و بر اساس اعلام استاندار آذربایجان غربی امسال هم امیدی به شنیدن سوت قطار در ارومیه نیست...
کد خبر: ۳۴۲۰۶۷
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۹ 31 August 2013
بیش از 12 سال از آغاز عملیات اجرایی راه آهن ارومیه – مراغه می گذرد و با وجود وعده های متعدد مقامات کشوری و استانی طرح هنوز به نیمه راه نرسیده و بر اساس اعلام استاندار آذربایجان غربی امسال هم امیدی به شنیدن سوت قطار در ارومیه نیست...

طرح راه آهن مراغه – ارومیه از سال 80 به طول 184 کیلومتر با هدف اتصال مرکز آذربایجان غربی به شبکه سراسری راه آهن کشور، آغاز شده و هم اکنون در مجموع با صرف یک هزار و 750 میلیارد ریال اعتبار به نتیجه دلخواه نرسیده است.

اردیبهشت سال گذشته معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شركت توسعه و ساخت زیربناهای حمل و نقل كشور در اظهارنظری خوشبینامه خبر از بهره برداری این طرح یکسال زودتر از موعد مقرر داده و اعلام کرده است: این پروژه باید در سال 92 آماده بهره برداری شود كه پیش بینی شده با تزریق اعتبارات بیشتر، شتاب بخشی در عملیات اجرایی و سه شیفته كردن زمان كاری آن، تا پایان امسال به بهره برداری برسد.

هر چندخلف وعده مسئولان تنها به اظهار نظر صادقی محدود نمی شود بلکه مقامات کشوری و استانی هر کدام در نشست ها و بازدیدهای متعدد خبر از بهره برداری این طرح تا پایان دولت دهم داده بودند اما بعد از 12 سال استاندار آذربایجان غربی اعلام کرد خط ریلی ارومیه امسال به اتمام نمی رسد.

کمبود اعتبار، همکاری نکردن برخی سازمانها در اجرای پروژه راه آهن مراغه - ارومیه در تملک و آزادسازی اراضی طی سالهای گذشته و هزاران مسایل و مشکلات موجه و غیر موجه زیادی پیش روی در حالی مطرح می شود که طرح مشابه راه آهن ارومیه – مراغه در کشور سالهاست به سرانجام رسیده است.

ضریب نفوذ شبکه ریلی در یک کشور، شاخص مهمی از توسعه اقتصادی بوده ولی با وجود قدمت 80 ساله راه ‌آهن در کشورمان، این زیرساخت مهم توسعه اقتصادی و ترانزیتی در آذربایجان غربی از ضریب نفوذ کمتری برخوردار است.

اعتبارات راه آهن ارومیه – مراغه تخصیص کمتری دارد

استاندار آذربایجان غربی در خصوص روند اجرای طرح راه آهن ارومیه – مراغه گفت: با وجود همه مشکلات و محدودیت ها قبل از زمان مدیریت من در استان یعنی چهار سال قبل طرح راه آهن ارومیه از پیشرفت بسیار ناچیز برخوردار بود و از تا منطقه ملکان پیش آمده بود.

وحید جلال زاده در گفتگو با خبرنگار مهر ادامه داد: این طرح در 5 قطعه در حال احداث است و در این مدت دو ایستگاه به بهره برداری رسیده و ایستگاه سوم نیز در آستانه اتمام است.

وی افزود: این طرح یکی از اولویت های اصلی و مهم دولت در استان به شمار می رود ولی متاسفانه امسال تخصیص اعتبارات طرح با کاهش مواجه بوده است.

با بیان اینکه هم اکنون طرح راه آهن ارومیه – مراغه در مجموع از 73 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است افزود: اگر اعتبارات طرح همانند سالهای 90 و 91 تزریق می شد امروز شاهد پیشرفت بالای این طرح بودیم.

وی با بیان اینکه ایستگاه ارومیه هم اکنون 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد اعلام کرد: متاسفانه به دلیل کمبود اعتبار این طرح امسال به نتیجه نمی رسد.

نقده امسال به خط ریلی کشور وصل می شود

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه هم اکنون مهاباد و میاندوآب به خط ریلی کشور وصل شده است افزود: نقده امسال با وجود محدودیت های اعتباری پیش بینی می شود به خط ریلی کشور متصل شود.

جلال زاده تاکید کرد: برای اتمام خط ریلی ارومیه نیز باید 20 الی 30 میلیارد تومان امسال به پیمانکار طرح تزریق شود تا سال آینده خط ریلی ارومیه اجرایی شود اما شاید ایستگاه ارومیه امسال خاتمه یابد اما خط ریلی آماده بهره برداری نمی شود.

وی ارتقای ضریب ایمنی سفرها، صرفه‌جویی در هزینه ‌ها، افزایش سرعت در جابجایی محصولات مراکز تولیدی و صنعتی را از مهمترین مزایای طرح راه آهن مراغه – ارومیه عنوان کرد و گفت:

مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی نیز گفت: در حال حاضر با وجود محدودیت‌های اعتباری عملیات زیرسازی و ریل گذاری خط ریلی مهاباد- ارومیه در دست اقدام است و پیش بینی می‌شود در آینده نزدیک این طرح آماده بهره برداری شود.

خلیل محبت خواه با بیان اینکه برای اجرای طرح ملی راه‌آهن مراغه – ارومیه 12 شرکت پیمانکاری به‌ کارگیری شده ‌اند، تصریح کرد: شرکت‌های پیمانکاری از عملکرد قابل قبولی برخوردار هستند.

وی ادامه داد: در طرح راه آهن مراغه – ارومیه، احداث هشت ایستگاه راه آهن طراحی شده که از این تعداد پنج ایستگاه شهری در شهرستان‌های مراغه، ملکان، میاندوآب، نقده و ارومیه وجود دارد و نیز سه ایستگاه بین راهی قزل قلعه، شیرین بلاغ و رشکان در حال احداث است.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی ادامه داد: این پروژه جزئی از طرح های مهر ماندگار است و تاکنون بالغ بر 2 هزار میلیارد ریال هزینه شده و یک هزار و 500 میلیارد ریال دیگر نیز  برای احداث این پروژه  اعتبار نیاز است.

با این کمبود اعتباری که امسال گریبانگیر طرح های ملی و استانی آذربایجان غربی شده باید منتظر ماند و دید بر اساس وعده های جدید مسئولان سال آینده این طرح دستخوش چه تغییراتی می شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۶
راه آهن می خوایم چیکار،با ماشین میندازیم تو دریاچه ارومیه سریع میرسیم!
و همچنین راه آهن تبریز ارومیه بازرگان که راه آهن کشور رو به اروپا وصل میکنه ...
لطفا پیگیر راه اهن میانه تبریز هم باشید که سالیان سال قرار است افتتاح شود
اینکاره نیستیدبابا....
رضا شاه با اون امکانات چطور راه آهن سراسری رو اجرا کرده بود !
سلام به نظر من دست هایی پشت پرده همیشه ارومیه را عقب نگه می دارد شما اگر به قیمت اتو بوس های ارومیه به تهران نگاه کنید می بینید که در حدود34تا30 هزار تو مان است در حالیکه با قطار 20 هزار تومان می شود و شاید کمتر وجدای این شب راحت می خوابی ودر اتوبوس زانو درد و ورم پ و گردن می گیری ودر آخر خطر تصادف و کشته شدن با اتو بوس کجا و قطار کجا
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان