بازدید 28718
اصرار در گسترش اقیانوس یک سانتی تلویزیون

پیش به سوی «حریم سلطان»!

مگر در تلویزیونی که مجموعه ۹۰ شبی پخش کرده، پخش یک مجموعه صد قسمتی چه شق‌القمری است که به نام‌‌ «برای نخستین بار در تاریخ تلویزیون» از آن یاد می‌شود؟ چرا مسئولان صداوسیما اعلام نمی‌کنند به جای این کار «تاریخی»، دستور ساخت چند ده سریال‌ پنجاه بخشی با درجه «الف ویژه» را برای سال ۹۲ صادر کرده‌اند؟
کد خبر: ۳۳۹۷۶۸
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۹ 21 August 2013
با وجود سیل نقدهایی که در چند سال اخیر‌ نسبت به توسعه بی‌وقفه کمی تلویزیون طرح ‌و به این واقعیت اشاره شده که زیاده‌روی در این زمینه، کمیت‌گرایی رسانه ملی را به نقطه ضعف بدل کرده، نگاه کمی در تلویزیون همچنان می‌تازد و گویا قرار است این رویکرد تا بدل شدن به تهدید اصلی رسانه ملی پیش برود!

به گزارش «تابناک»، روبان پشت روبان قیچی خورد و شبکه پشت شبکه افتتاح شد؛ انگار سال‌ها صداوسیما در خواب اجرایی بوده و اکنون به یک باره باید به اندازه کل جهان شبکه تلویزیونی داخلی داشته باشیم و نام را یکی را بگذاریم «ورزش»، دیگری را «نمایش»، آن یکی را «تماشا» و همین سلسله افتتاح‌ها و نام گذاری‌‌ها را به همراه ۲۴ ساعته کردن شبکه‌های استانی از طریق بازپخش برنامه‌هایشان ‌ادامه می‌دهیم تا آماری برای ارائه داشته باشیم.

اما همه چیز به این خوبی پیش نمی‌رود و برخی شبکه‌های ماهواره‌ای، استراتژی مدیران رسانه ملی را به چالش کشیدند و در شرایطی که بودجه بسیار کلانی برای عریض و طویل کردن بیشتر رسانه ملی و افزایش شبکه‌ها هزینه می‌شود، برخی از این شبکه‌های ماهواره‌ای با بودجه‌ای چند ده میلیون دلاری (چندده میلیارد تومانی)، به رقیبی جدی برای رسانه ملی تبدیل شده و بخش چشمگیری از مخاطبانش را جذب می‌کنند.

بخشی از این جذب مخاطب اجتناب ناپذیر است، زیرا شبکه‌های ماهواره‌ای ملاحظات امنیت ملی و مسائلی از این دست را در انتشار خبر ندارند و بلافاصله پس از دریافت یک خبر مهم و بدون توجه به پیامدهایش برای ایران، ‌آن را منتشر می‌کنند و این در حالی است که در خوشبینانه‌ترین حالت،‌‌ همان زمان نحوه انتشار خبر در رسانه ملی در حال بررسی است! همچنین شبکه‌های ماهواره‌ای سرگرمی‌محور نیز معذورات شئونات مذهبی را ندارند و بدین ترتیب با پخش هر نوع برنامه‌ای با سانسور بسیار اندک، توان جذب همه دست مخاطب را دارند.

با این حال آنچه بیش از دو عامل کلیدی در میزان مخاطبان رسانه ملی کارآمد بوده، رویکرد کمیت‌گرا برای جذب مخاطب است، زیرا ‌هر دو نوع شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان بر خلاف رسانه ملی با نگاه کیفی، پخش روزانه هشت ساعت یا اندکی بیشتر برنامه با کیفیت را در دستور کار گذاردند؛ برنامه‌هایی که هزینه تولید هر دقیقه‌اش احتمالاً با تولیدات «الف ویژه» رسانه ملی همتراز است و طبیعتاً بازپخش این برنامه با کیفیت نیز مخاطب جذب می‌کند.

پیش به سوی «حریم سلطان»!
برای طراحی همین سکانس که نگاه ضدجنگ حتی در قبال جنگ جهانی دوم را
به تصویر کشیده، چقدر فکر شده و برای هر سکانس از سریال‌های صد قسمتی چقدر فکر می‌شود؟


در واقع با این این که حجم و دامنه برنامه‌های صداوسیما بسیار وسعت یافته، برای آن که هزینه تولید برای پر نگه داشتن آنتن این تعداد شبکه بسیار بالا رفته، رقم بودجه لازم برای تولید برنامه باکیفیت برای تمامی ساعات تلویزیون و یا حتی ساعات پربیننده (۱۹ تا ۲۴) بسیار سنگین شده و به همین دلیل، مدیران صداوسیما توان اداره این تعداد شبکه و همزمان تولید محتوای با کیفیت (به واسطه کسری اعتبار) را ندارند و البته بخشی از این کمبود اعتبار نیز به شرایط کشور بازمی‌گردد و اجتناب‌ناپذیر است.

البته آنچه مهم است، بی‌توجهی به زیرساخت‌ها برای راه‌اندازی شبکه‌ها نیز بوده و پیش از ایجاد شبکه جدید، لزوم راه‌اندازی، تربیت و بهره‌برداری کیفی با کمترین ظرفیت از ده‌ها استودیوی تازه، امری ضروری بود اما در این زمینه تا چه میزان افزایش ظرفیت رخ داد؟ یا برای راه‌اندازی شبکه مستند، بیش از ضبط مستندهای نشنال جئوگرافی، می‌بایست فعالیت ‌و دست‌کم پنج سال مستندسازی با هزینه بالا و جهانی به عنوان پشتوانه تولیدی در نظر گرفته می‌شد؛ اما سرعت در راه‌اندازی شبکه‌ها فدای کیفیت شد تا مخاطب نیز اقبال مورد انتظار را نشان ندهد.

حال با همین رویکرد کمیت‌گرا که انگار مدیران ارشد رسانه ملی درنیافته‌اند چه ضربه‌ای زده، مدیران تلویزیون از برنامه‌های تازه‌شان می‌گویند که باز هم کمیت‌گرایی در اولویت است.

در همین راستا، علی دارابی در مراسم نشست شورای نظارت در ارزیابی صداوسیما و حضور برنامه‌سازان برنامه‌های ماه رمضان اعلام کرد: «تلویزیون برای نخستین‌ بار در تاریخ خود، اولین سریال ‌صد ‌قسمتی خود را برای پخش در ماه رمضان سال آینده در دستور کار خود دارد‌»

معاون سیما با اعلام این خبر درباره‌ جزئیات آن توضیح داد: «عنوان این سریال ۱۰۰ قسمتی «کیمیا»ست و قرار است به کارگردانی جواد افشار و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی برای شبکه‌ دو سیما ساخته شود. این مجموعه‌ صد قسمتی با محوریت خانواده‌ ایرانی و همچنین موضوع و مباحث انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ساخته خواهد شد»، تا بدین ترتیب مشخص شود اصرار دارابی و همکارانش در گسترش اقیانوس یک سانتی تلویزیون مهارناشدنی است!

مگر در تلویزیونی که مجموعه نود شبی پخش کرده، پخش یک مجموعه صد بخشی ‌چه شق‌القمری است که با نام «برای نخستین بار در تاریخ تلویزیون» از آن یاد می‌شود؟! آیا چنین کمیت‌گرایی با رویکرد پیش به سوی «حریم سلطان» نسبتی دارد و قرار است برنامه‌های تلویزیون نیز کش‌دار اما بی‌کیفیت باشد؟ چرا مسئولان صداوسیما اعلام نمی‌کنند به جای این کار «تاریخی» دستور ساخت چند ده سریال پنجاه قسمتی با درجه «الف ویژه» را برای سال ۹۲ صادر کرده‌اند؟!

متأسفانه این رویکرد‌ها از آنجا سرچشمع می‌گرد که بسیاری از این مدیران عزیز به رغم شخصیت قابل احترامشان، پیشینه قدرتمندِ تخصصی برای تصدی چنین مسئولیت‌ها‌ و تصمیم‌گیری چنین کلان ندارند و در این زمینه از مطالعات تطبیقی نیز کمترین بهره را می‌برند. این در حالی است که هم اکنون در سراسر جهان، بزرگ‌ترین و پرمخاطب‌ترین شبکه‌ها نیز با اعتماد به نفس از ساخت یک سریال صد قسمتی سخن به میان نمی‌آورند و پس از پخش از فصل چند قسمتی از سریال‌هایشان، از مخاطب بازخورد می‌گیرند و اگر سریال موفق نبود، تولیدش را در‌‌ همان مرحله متوقف می‌کنند.

افزون بر این بسیاری از سریال‌های مشهور و بسیار باکیفیت نظیر سریال جنگی «گروه برادران / Band of Brothers»، به یک مینی سریال بودن بسنده کرده‌اند و در عین حال با ده بخش یا حتی کمتر، بسیار تأثیرگذار بوده‌اند و امتیاز ۹۵ از ۱۰۰ را از مخاطبان و منتقدان گرفته‌اند ‌و در واقع رویکرد کمیت گرا اساساً در مدیوم تلویزیون به کلی رد شده اما در کشور، برخی تازه در پی‌اش افتاده‌اند.

البته این رویکرد تا اندازه‌ای قابل فهم است، زیرا وقتی رسانه ملی می‌تواند هر چه تشخیص مدیرانش بود، بسازد، پخش کند و پس از آن با پخش گزینشی نظرات، رضایت نزدیک به مطلق مردم از برنامه‌هایش را اعلام کند و در پایان نیز از سازندگان آن مجموعه‌ها تقدیر کند، چرا باید فصل به فصل سریال بسازد و تا این حد برای توجه مخاطب ارزش قائل باشد و اساساً در چنین معادله‌ای که قرار است منتج به گزارش به مقامات شود، سرمایه‌ای به نام مخاطب چه ارزشی دارد؟! بنابرین دستور ساخت سریال صد قسمتی صادر می‌شود تا بعد‌ها بتوان گفت، نخستین سریال صد قسمتی را من ساختم!
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۱۰
انتشار یافته: ۳۳
امان از دست این آقای دارابی!
مجموعه 77 مهران مدیری حدودا 300 قسمت پخش شد. مثل اینکه یادمان رفته!!
تنها راه ... این مملکت .... ورود بخش خصوصی به همه عرصه های اقتصادی و سیاسی هست. سیاست هم بایستی خصوصی شود.
پاسخ ها
حسن جون
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
بخش خصوصی بدون عرق ملیّ ، بدون تلاش جهادی، بدون تجربه و تخصص، بدون تعهد و تدین نه تنها مید نیست بلکه بدتر از وضعیت کنونی هست...
به نظر من صحبت در مورد صدا و سیما آب در هاون کوبیدن است.
در حالی که شبکه های ماهواره ای با استخدام جوانان خلاق و دارای ایده های نو سعی در ارائه برنامه های مخاطب پسند می کنند، صدا و سیمای ما همان چند نفری را هم که خلاقیت داشتند به خدمت نمی گیرد.
به خدا مدت هاست که در ایام عید های ملی و مذهبی و شادی از دیدن آدم های تکراری و حرفهای تکراری و برنامه های تکراری حالم به هم می خورد.
تابناک عزیز چه انتظاراتی ازجناب آقای ضرغامی داری ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
نمدونم منفی بزنم یا مثبت
ولی مثبت بیشتر بهش میاد
آخه راس میگه تابناک جون چه توقعی از ضرغامی داری آخه؟!
اي كاش اتوبوسي هاي صدا و سيما هم برگردن سر جاي اولشون
پاسخ ها
حمید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
صدا سیما انقدر نیرو جذب کرده که حتی اگر اتوبوسی هاش هم بر گردن، دیگه کسی نمونده که بخواد با اتوبوس بره جای اونها
احسنت تابناک...
ای کاش صدا و سیما به جای آنکه سرمایه خود صرف ایجاد فضا برای تکرار مجموعه فارسی و یا غیر فارسی قبلش کند به فکر این بود تا فقط کمی از کفیت سریال ها و برنامه های زردش را بالا ببرد...
البته همه اینها بر میگردد به عدم حضور کارشناس درست و حسابی در این مجموعه ای که مقدار زیادی از بیت المال را هدر میدهد.
به امید اصلاح این روش...
گل گفتی ولی در رسانه میلی در همچنان بر یک پاشنه می چرخد. تاسیس شبکه های متعدد ولی برنامه های تکراری مکرر که از یکدیگر قرض میگیرند و با تاخیری چند روزه یا چند ماهه پخش میکنند. کاری که امکانش در یک شبانه هم براحتی امکان پذیر است.
مهران مدیری غفوریان وعطاران بیارید ماروازشراین سریالهای ترکی راحت کنید این پدرماهرشب نگاه میکنه حال ماروبهم زده
بابا ایول!خیلی خوب نوشتی
اه تابناک چقدر انتقاد میکنی حتما دولت بهت بوجه نمیده
پاسخ ها
میثم
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
ناشناس محترم
اصلا میدونی انتقاد یعنی چی ؟
تو از همونایی که منتقد رو دشمن میدوننن ، در حالی که نقد باعث پیشرفت میشه ...
در ضمن واقعا فک کردی دولت به تابناک بودجه میداد ؟ اونم دولت دهم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اونا حریم سلطان درست کردن شما کوروش رو درست کنید البته با محتوا نه مثل رستم که خیلی مسخره بود
یکی هم طنز درست میکرد مثل مهران مدیری انداختینش از تلویزیون بیرون البته خنده بازارم بد نیست ولی مهران مدیری داستانی میساخت که به نظرم بهتر بود
بی صبرانه منتظر اتمام دوره ریاست تیم جناب ضرغامی بر صدا و سیما هستیم.
تا ایشان و تیم متخصصشان! برسرکار هستند انتظار بیش از این آّب درهاون کوبیدن است....
چیزی که تلفزیون ایران کم داره اینه که بازیگرها و کارگردان های خوب سینما اونجا کار نمیکنن ، درحالی که تو کشور مصر که سینمای خیلی قوی داره ستاره های سینمای مصر تو اکثر سریال های ماه رمضونی که گذشت کار کردن ، چه سریالهایی شدن ...
اقای ضرغامی بفرمایند به ازای هر دقیقه در این انبوه شبکه های بدون کیفیت داخل چند ... از پول بیت المال هزینه می کنند
آن قدر از شبكه هاي استاني جومونگ و جواهري در قصر و كوچه اقاقيا و ساختمان پزشكان را ديدم كه خسته شدم و به شبكه جِم پناه پردم.
امیدوارم مدیریت صدا و سیما نیز به یه آدم معتدل برسه
پاراگراف آخر محشر بود تابی جون
اگر چند سریال تاریخی از ایران از دوران هخامنشیان......... ساسانیان............افشاریان......وغیره ساخته بشه دیگه کسی دنبال سریالهای بی مغز ترکی و اروپائی نمیره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
همین سریالهای ترکی که شما بی مغزشان میدانید الان در اکثر شبکه های کشورهای عربی در حال نمایشن و سازندگانشان سود سرشاری از این راه بدست آورده اند و از همین راه تونستن موج بزرگی از توریستهای عرب را به کشور ترکیه بکشونن ، به این کار میگن بی مغزی ؟!!!!!!!
بله قصه سينما:
زن و شوهر باهم دعوا مي كنن و هر شب دور از هم مي خوابند اما بعد نه ماه باردار ميشند.
دختره حالش بد ميشه و تو خونه مي افته زمين بابا بالا سرش داد ميزنه نمي تونه تكونش بده.
عروسي در خانه هايي كه ما نمي دونيم كجاي تهرانه برگزار ميشه.
.....
بگذريم طولانيه
پاسخ ها
میم
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
بعد نه ماه باردار نمیشن ، بچه به دنیا میارن !
نه ماه قبلش باردار میشن !
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
تو که میخوای اینجور چیزها را نشون بدهند برو همون ماهواره ات را ببین .هر کس ماهواره نگاه میکنه دنبال همین... است بیخود دلیل تراشی نکنیدخیلی هم ناراحت نباشید اکشنشو خدا در اخرت با کیفیت عالی نشونشون میدهد
صدا و سیما اگه می خواد مثل سریالی که برای رستم ساخته بود سریال بسازه به نظر من نسازه بهتره؛ چنان لطمه ای به اسطوره ایرانی زد که صدتا دشمن نمی زد؛ کشورهای دیگه یک قسمت کوچک از تاریخشون رو چنان بزرگ و با عظمت نشون میدن که آدم جلو تلویزیون میخکوب میشه اون وقت ما با این همه تاریخ و فرهنگ با شکوه؟
به جالب ترین نکته نشست خبری علی دارابی اشاره نکردید شبکه نسیم که به پخش سریالها و فیلمهای طنز پخش شده در سال های اخیر اختصاص داره!!!!!
یعنی سریالهایی که چندین بار از شبکه های اصلی سیما و شبکه های تماشا و آی فیلم و ... پخش شده اند مجددا از این شبکه پخش خواهند شد!
حال زار رفیق گذشته ما را از پخش کرم های حلزون در همه شبکه ها و پخش آگهی کیک بینگو وسط برنامه قناد بپرسید، انشاالله کفیر به دیگ خورده!
ورود به عرصه ی فیلم سازی و سریال سازی در رسانه ملی کاملا با رابطه است کی اومدن بگردن تو شهرستان ها ببینن چه نخبه هایی پیدا میشه
یکی از دوستام در سن 11 سالگی فیلم کوتاهی ساخت که در جشنواره فیلم رشد اون زمان اول شد ولی بعدش چی ؟هیچکس سراغش نیومد اونم وضع مالیش خوب نبود و ..... الان 27 سالشه و به قول خودش قریحش پنچر شده
از مسولان شبکه تماشا بابت پخش طنز ارث بابام تشکر میکنم
بهتر دست اندرارران محترم تولید سریالهای طولانی و پرهزینه; چند ساعتی از زمان گرانبهای خود را صرف تماشای سریالهای موفق جهانی نظیر Breaking Bad و یا فرار از زندان نمایند تا متوجه کیفیت و تفاوت فاحش یک سریال موفق با سریال های داخلی گردند. واقعا سناریو و کارگردانی در سریالهای طولانی یک دانش کاملا" تخصصی است که به نظر می رسد در کشور ما از آن˜غفلت شده است.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل