بازدید 32888
«پنجمعه» با «تابناک»

نوبت به شنیدن صدای ساز جلال ذوالفنون رسید + فیلم

این هفته اما یادی می‌کنیم از استاد جلال ذوالفنون، نوازنده برجسته سه تار کشورمان که در واپسین روزهای سال 1390 درگذشت و از او خاطرات و آثار ارزشمندش به یادگار باقی ماند تا دوستداران موسیقی با شنیدن صدای ساز استاد، با نقطه اوج موسیقی ایران در این ساز پرسوز، به دیگر ملل فخر بفروشند.
کد خبر: ۳۲۴۰۰۱
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۳:۵۳ 05 June 2013
بسته «پنجمعه» این هفته در پانزدهمین روز خرداد ماه 1392 و در فاصله نه روز تا انتخابات ریاست جمهوری در حالی تقدیم می‌شود که تب انتخابات بیش از هر زمان بالا گرفت و به حوزه فرهنگ نیز تسری یافت. هرچند نسبت به دوره‌های پیشین، شاهد حضور علنی چهره‌های مطرح فرهنگی و هنری کمتری در میان حامیان کاندیداهای ریاست جمهوری هستیم و این گروه‌ها به واسطه تجارب گذشته‌شان ترجیح داده‌اند با چراغ خاموش از این انتخابات گذر کنند، اما در عین حال بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی به حداقل رسیده اما باز هم برای آخر هفته برنامه‌هایی وجود دارد که بتوان پیش رویتان گذارد.

به گزارش «تابناک»، این هفته‌ها به عنوان بدترین زمان اکران فیلم و برگزاری کنسرت و یا حتی رونمایی از آلبوم موسیقی خوانده می‌شود، چرا که وفق سوابق ادوار پیشین انتخابات ریاست جمهوری، در چنین فصلی افکار عمومی تمرکزی بر مجموعه تحولات حوزه فرهنگ ندارد و شاید برخی اتفاقات مثبت در صورت اجرایی شدن در چنین مقطعی، ‌کمتر مورد توجه قرار گیرد و از این منظر، این که آخر هفته پیش روی بتوانید با برنامه‌های جدی اوقاتتان را، پر کنید، به دقت نظر خودتان بازمی‌گردد.

در این اوضاع و احوال طی هفته اخیر خبری جالب منتشر شد که بنا بر آن، هیأت وزیران بنا به پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به استناد ماده (7) قانون تعیین حدود و وظایف و اختیارات و مسئولیت‌های ریاست جمهوری ـ مصوب 1365 ـ تصویب کرد، نشان دولتی درجه یک فرهنگ و هنر به اکبر عبدی و داریوش ارجمند داده می‌شود و این مصوبه از سوی محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شده و بنابراین احتمالاً دیر یا زود این نشان توسط احمدی نژاد به این دو بازیگر اهدا‌ خواهد شد.

اما از این خبر نیز جالب‌تر، همکاری «علیرضا افتخاری» با استقلال و ساخت یک ترانه برای این باشگاه است؛ مسأله‌ای که پیش از این توسط «رضا یزدانی» و «بابک جهانبخش» صورت پذیرفته بود اما در شأن پیشکوستی چون «افتخاری» نبود اما این قطعی شد.

افتخاری راجع به همکاری هنری خود با باشگاه استقلال گفت: هنوز درباره اینکه برای تیم استقلال یک ترانه و یا آلبومی تولید شود، ‌تصمیمی گرفته نشده است و شاعر و آهنگساز کار هم مشخص نیست. با صحبت‌های اولیه‌ای که آقای محسن بزرگی، معاون حقوقی باشگاه استقلال با من داشتند،‌ تصمیم گرفته شد تا برای استقلال بخوانم.

هفته پیش، از استاد داریوش صفوت، استادِ ذوالفنون، مشکاتیان و علیزاده به مناسبت برگزاری مراسم سالگردش یادی کردیم؛ مراسمی که در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد و پیشنهاد کردیم از دست ندهید و البته آنچنان ارزشمند ‌بود که ممکن است پشیمان شده باشید. برای پشیمانی بابت از دست دادن این برنامه، اشاره به این موضوع کافی است که استاد شهرام ناظری علاوه بر سخنرانی در تجلیل از استاد صفوت، به یاد صفوت، نغمه سر داد.

این هفته اما یادی می‌کنیم از یکی از برجسته ترین شاگردان استاد صفوت؛ استاد جلال ذوالفنون، نوازنده برجسته سه تار کشورمان که در واپسین روزهای سال 1390 درگذشت و از او خاطرات و آثار ارزشمندش به یادگار ‌ماند تا دوستداران موسیقی با شنیدن صدای ساز استاد، با نقطه اوج موسیقی ایران در این ساز پرسوز، به دیگر ملل فخر بفروشند.

از هابیت تا اسکای فال روی پرده سینماتک قلهک

همان گونه که اشاره شد، در این روزها، رغبتی برای اکران فیلم‌های مهم سینمای ایران نیست و تهیه کنندگان و کارگردانان ترجیح می‎‌دهند اکران فیلمشان پس از فصل انتخابات باشد که مردم تمرکز بیشتر بر ‌فعالیت‌های فرهنگی دارند.

از این منظر،‌ اکران نشدن «همه چیز برای فروش» دومین ساخته امیرحسین ثقفی پس از «مرگ کسب و کار من است»، منطقی به نظر می‌رسد؛ هرچند شاید در دیگر اوقات به سادگی امکان اکران این فیلم ـ که به واسطه میزان خشونتش پشت در جشنواره فجر مانده بود ـ فراهم نشود.

با این تفاسیر، پایان این هفته ضمن پیشنهاد برای پیگیری «سی دقیقه» تابناک، می‌توانیم توصیه کنیم به سینماتک قلهک سری بزنید و با عضویت در آنجا، از این پس به دیدن آثار روز یا فیلم‌های تحسین شده جهان در این سینما بنشینید. «اسکای فال» و «هابیت» روزهای پنجشنبه و جمعه این هفته در پردیس قلهک روی پرده خواهد رفت.

اسکای‌فال یا سقوط آسمانی، بیست و سومین فیلم از سری فیلم‌های جیمزباند محصول سال ۲۰۱۲ و به کارگردانی سام مندس است. نیل پرویس، رابرت وید و جان لوگان نویسندگان این بخش هستند. دنیل کریگ برای سومین بار در نقش جیمز باند ظاهر می‌شود و خاویر باردم، نقش رائول سیلوا (شخصیت منفی فیلم) را اجرا می‌کند.

این فیلم تاکنون پرفروشترین فیلم از سری فیلم‌های جیمزباند است که بنا بر‌ داستان این فیلم، جیمز باند طی تعقیب و گریزی نفس‌گیر در استانبول، به اشتباه آماج همکار خود ایو قرار می‌گیرد. از نظر سازمان جاسوسی انگلستان (MI6) باند مرده به حساب می‌آید، تا زمانی که خود را نشان می‌دهد، اما با برخورد سرد مأمور M (جودی دنچ) روبه‌رو می‌شود. گویا دسیسه‌ای در میان است. باند برای پیدا کردن یک هارد دیسک حیاتی به سراسر جهان فرستاده می‌شود، در حالی که در پس همه توطئه‌ها یک تروریست رایانه‌ای به نام رائول که از مأموران سابق MI6 است، قرار دارد.

نوبت به شنیدن صدای ساز جلال ذوالفنون رسید + فیلم

«هابیت: سفرغیرمنتظره» نیز که پیش از این در «سی دقیقه» خلاصه‌اش را با نقد تقدیمتان کرده‌‌ایم، یکی از پر‌جزییات‌ترین تریلوژی‌های تولید شده در تاریخ و ‌یکی از پرفرو‌ش‌ترین فیلم تاریخ، جزو بهترین فیلم‌هایی است که سال 2012 بر پرده سینماهای جهان به نمایش درآمد تا پیتر جکسون فیلمنامه نویس، تهیه کننده و کارگردان سه گانه «ارباب حلقه‌ها» با آغاز یک موفقیت تازه به یاری داستانی پیچیده و تصاویر آکنده از جلوه های ویژه نوظهور و کم نظیر روبه‌رو شود؛ فیلمی طولانی که لحظه به لحظه با اتفاقات پیاپی مخاطب را جلوی پرده سینما میخکوب می‌سازد و فروش بخش‌های بعدی این سه‌گانه که اوج داستان را در دل خود خواهد داشت، تضمین می‌نماید.

«هابیت» داستان یک‌ هابیت کوچک به نام بیلبو (مارتین فریمن) است که به خوشی و خرمی در سرزمین شایر، در حال گذران ایام است. او در این مکان سبز و دوست داشتنی، زندگی آرامی دارد و به نظر می‌رسد که زندگی به کام باشد. اما وقتی که وی با یک جادوگر به نام گاندولف (‌ایان مک کلن‌) و سیزده کوتوله دیدار می‌کند، راه زندگی راحتش دستخوش تغییراتی می‌شود. گاندولف و یارانش به رهبری یک جنگجوی قدرتمند به نام ثورین (ریچارد آرمیتج)، در جستجوی بازپس‌گیری پادشاهی کوتوله‌ها هستند و برای این کار می‌بایستی با یک اژدهای مهیب به نام اسماگ، مبارزه کنند.

اما در کمال ناباوری بیلبو که فردی ترسوست، با این گروه همراه می‌شود و این برخلاف خواسته اعضای گروه است که بر این باورند او توانایی سه جنگجو بودن را ندارد. با این حال گاندولف با اصرار بر اینکه او می‌تواند به گروه کمک کند، وی را با خود همراه می‌کند. این گروه در سفر با موجوداتی از جمله اُرگ‌ها و غول‌ها و جن‌ها برخورد می‌کنند و البته بیبلو بزودی به موجودی به نام گالوم (با بازی منحصر به فرد اندی سرکیس) می‌رسد که حلقه مشهور ارباب حلقه‌ها را ‌‌دارد و این حلقه را از او می‌رباید و... .

برنامه کامل سینماتک قلهک در هفته آتی نیز از این قرار است:

نوبت به شنیدن صدای ساز جلال ذوالفنون رسید + فیلم


نوبت به آلبوم‌ها رسید: از سالار عقیلی تا سینا سرلک


پیش از هر برنامه‌ای توصیه می‌کنیم، مجموعه «از درآمد تا فرود» را که به بررسی وضعیت موسیقی کشور می‌پردازد، از شبکه مستند ببینید. این مستند ترکیبی که قرار است هر هفته روزهای پنجشنبه و جمعه از شبکه مستند در ساعت 22 پخش شود و ظاهراً در 27 بخش ضبط شده، به بررسی وضعیت هنر موسیقی کشور، مشکلات و راهکارها می‌پردازد. در این مجموعه مسائلی همچون کپی رایت، تب خوانندگی، عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیما، وضعیت آموزش و جایگاه نقد و پژوهش در موسيقي امروز ایران از دیدگاه پیشکسوتان، استادان و کارشناسان موسیقی تحلیل و بررسی می‌شود.

«از درآمد تا فرود» این هفته با حضور استادانی چون نادر گلچین، نادر مشایخی، تورج شعبان خانی و حمید دیبازر، محمدرضا چراغعلی، عبدالحسین مختاباد، محمدرضا آزادفر، حمیدرضا نوربخش و محمد میرزمانی مدیر کل سابق دفتر امور موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیروز ارجمند رییس مرکز موسیقی حوزه هنری و خوانندگانی چون شهرام شکوهی، رضایزدانی و بهنام صفوی به بررسی کپی رایت و تأثیرات و مضرات آن بر بازار موسیقی می‌پردازد.

در حالی که از این هفته تصنیف‌های سالار عقیلی که برای سریال «کلاه پهلوی» خوانده بود، در قسمت‌های تازه پخش می‌شود و با آوازهایی چهار قطعه آن با ارکستر و دو قطعه دیگر بدون ارکستر اجرا شده، همراه خواهیم شد، همان گونه که هفته‌های پیش خبر داده بود، کنسرت عقیلی نیز به عنوان یکی از معدود برنامه‌های موسیقایی این ایام در روزهای 18 و 19 خرداد ماه در تالار وحدت برگزار می‌شود؛ کنسرتی که موسیقی اش را کیوان ساکت سرپرست گروه وزیری نوشته و سالار عقیلی را «ذوالفقار عسکریان» دو تار نواز ۸۲ ساله کاشمری و یکی دیگر از خوانندگان موسیقی مقامی شرق خراسان همراهی می‌کنند.

اما در میان آلبوم‌های تازه نشر یافته، «بی‌منت می» عنوان آلبوم جدید سینا سرلک است که به تازگی به بازار موسیقی راه پیدا کرده است. این آلبوم شامل ده قطعه، به آهنگسازی، تنظیم و ترانه‌سرایی محمدمهدی باطنی است که اشعاری عاشقانه و ملی‌میهنی را در بر می‌گیرد و شامل پنج تصنیف، سه قطعه بی‌کلام و یک قطعه آوازی است که «راز میان من و تو‌»، «عشق مرا صدا زد‌»، «تکنولوژی تار‌» و «ویرانه‌» بخشی از قطعات این آلبوم را تشکیل می‌دهد. 

نوبت به شنیدن صدای ساز جلال ذوالفنون رسید + فیلم

در این اثر ارزشمند که شنیدنش را توصیه می‌کنیم، محمدمهدی باطنی (سنتور)، مجید محیط (قیچک باس)، مرتضی یگانه‌راد (تمبک)، پژمان صاعدی(بم‌تار و دف)، ایرج دشتی‌زاده (تار)، سینا جهان آبادی (کمانچه قطعات بی‌کلام) و...‌ هنرنمایی کرده‌اند.

همچنین آلبوم «موسیقی بوم» به آهنگسازی حمید رضا دیبازر با اجرای ارکستر فوژان با مضمون "صلح جهانی" با آواز سالار عقیلی توسط مؤسسه فرهنگی و هنری "آوا خورشید" منتشر شد. این آلبوم موسیقی شامل چهارده قطعه آثار سازی با نام‌های کوبان (به تمام نوازندگان و رقصندگان موسیقی محلی ایران)، سوربانگ، جنون، پس از واقعه (به زخمه بر دل داران)، توهمِ جاده - مقدمه، توهمِ جاده، یادگار ـ مقدمه، یادگار (به مادر [م])، پل (به خاک و باد و پرنده)، فوژان (به آنان) که!‌ کُنترپوانِ صنعتی (به!)، ویروس، کودکانه (به کودکان جهان) و بوم (به یاد آنان که دوستشان داریم و از آنان آموخته ایم) براساس موسیقی تلفیقی و یک قطعه آوازی با عنوان «به سپیدی صلح» با صدای سالار عقیلی (که با اشعاری از حافظ و مولانا) است که توسط حمید رضا دیبازر آهنگسازی شده است.

آلبوم «بوم» با مضمون «صلح جهانی» حاصل کنجکاوی حمیدرضا دیبازر آهنگساز این اثر نسبت به فرهنگ‌ها و عقاید ملل گوناگون و میل به ترکیب کردن ویژگی‌های متنوع موسیقی سازی و آوازی آنهاست. از این رو در این اثر، موسیقی سازی و با کلام در کنار هم قرار گرفته و از یک سبک ثابت موسیقی تبعیت نشده است، همچنین آهنگساز در هر قطعه از آلبوم ‌بوم‌ به ارتباط انسان با هستی (عشق، تکنولوژی و...) یا انسان با انسان (خود، دیگری) پرداخته است.

سهراب برهمندی نوازنده آلتو، داو‌د جعفری نوازنده آکاردئون، علی جعفری پویان نوازنده ویلن، فراز خنافری نوازنده پیانو و کیبرد، پریچهر خواجه نوازنده قانون، حمید خوانساری نوازنده عود، عیسی غفاری نوازنده تار و سه تار، بهنود فدوی نوازنده گیتار الکتریک، آرش فلاح نوازنده نی، میرمهدی قاسمی نوازنده گیتار باس، کریم قربانی (نوازنده ویلنسل)، شروین مهاجر نوازنده کمانچه و کمانچه آلتو، هومن نامداری نوازنده ساکسفن، ارشاد واعظ تهرانی نوازنده کنترباس است.

آلبوم «همنوازی استادان» كه به اجرای گروه پایور به سرپرستی زنده یاد فرامرز پایور اختصاص دارد نیز مدت کوتاهی است که از سوی آوای باربد منتشر شده است. این آلبوم شامل تكنوازی فرامرز پایور، هوشنگ ظریف، رحمت الله بدیعی، محمد اسماعیلی و حسن ناهید می شود كه نوازندگان دیگری چون پروین صالح، پروین شكالور، حسین فرهاد پور، حسن منوچهری و محمد دلنوازی آنها را همراهی كرده اند. نوبت به شنیدن صدای ساز جلال ذوالفنون رسید + فیلم

این هفته اما بر خود وظیفه دانستیم تا یادی کنیم از استاد جلال ذوالفنون. جلال ذوالفنون در سال ۱۳۱۶ در آباده متولد شد. در کودکی به همراه خانواده‌اش به تهران آمد و فراگیری موسیقی را در ده سالگی در خانوادهای اهل موسیقی شروع کرد. برای ادامهٔ تحصیل به هنرستان موسیقی ملی رفت و در آنجا با سازهای دیگر چون تار و ویلن آشنا شد. ویلن را نزد برادرش محمود ذوالفنون آموخت.

در هنرستان از رهنمودهای موسی معروفی در زمینه تکنیک سه‌تار برخوردار شد. هم‌زمان با تأسیس رشته موسیقی در دانشکده هنرهای زیبا، به آنجا راه یافت. آشنایی با شخصیت‌های موسیقی ملی ایران از جمله نورعلیخان برومند و دکتر داریوش صفوت، شناخت تازه‌ای از موسیقی اصیل ایران و امکانات وسیع سه‌تار برای وی به ارمغان آورد و از سال ۱۳۴۶ فعالیت خود را روی سه‌تار متمرکز کرد.

او از روش‌های اساتیدی چون ابوالحسن صبا، ارسلان درگاهی و همچنین راهنمایی‌های احمد عبادی بهره یافت. پس از پایان دانشکده در همان جا و در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی ملی به تدریس سه‌تار پرداخت. در این سال‌ها از راهنمایی یوسف فروتن و سعید هرمزی که از نوازندگان قدیمی سه‌تار بودند برخوردار شد. ذوالفنون آثار نوشتاری و صوتی فراوانی در زمینهٔ موسیقی ایرانی از خود به جای گذاشته که از بین آنها می‌توان آلبوم‌های گل صدبرگ و آتش در نیستان با صدای شهرام ناظری را نام برد. همچنین از دیگر آثار او می‌توان به مستانه، سرمستان و شب عاشقان با صدای علیرضا افتخاری اشاره کرد.

ذوالفنون سالیان متمادی در زمینه تحقیق و تتبع گام برداشت و کوشید جوانان را با این قلمرو آشنا کند. مهم‌ترین کار وی پس از تحقیق، تدریس بود. کتابی با عنوان گل صدبرگ که مجموعه‌ای از نوشته‌ها و خاطراتش درباره موسیقی است، از او منتشر شده‌ است. استاد در ۲۸ اسفند ماه سال ۱۳۹۰ در اثر خونریزی داخلی پس از جراحی قلب باز، در بیمارستان البرز کرج درگذشت. استاد ذوالفنون‌ به وصیت خودش و با حضور دوستاران و خویشانش در قبرستان امامزاده طاهر کرج دفن شد.


باران کوثری همچنان حتی نمی‌تواند در تئاتر بازی کند؟!

اجرای نمایش «پاره خط» همزمان با افتتاح تماشاخانه «سه نقطه» از نوزدهم خرداد ماه آغاز می‌شود. نمایش ‌پاره خط‌ را که به کارگردانی و بر اساس متنی از آرش بدرطالعی است، همزمان با افتتاح تماشاخانه "سه نقطه" روی صحنه می‌رود. در این نمایش اثری رئالیستی است که دو داستان را ‌‌موازی روایت می کند، فربد فرهنگ، طاها محمدی، سحر ستوده و خودم بازیگران "پاره خط" نقش آفرینی می کنند.  مدرسه تئاتر "سه نقطه" پیش از این در خیابان سی تیر بود، اما به تازگی مجوز تاسیس تماشاخانه هم دریافت کرده و به میدان ولیعصر منتقل شده است.

در این روزها که تئاترهای جدی در حال اجرا به تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسد، نیما دهقانی که قرار بود خرداد ماه نمایش «پایتخت ریودوژانیرو کجاست؟» را با حضور بازیگرانی چون باران کوثری، رویا میرعلمی و شبنم مقدمی در تالار حافظ به صحنه ببرد، از لغو اجرای این نمایش خبر داد و همین مسأله که منجر به تعوق اجرای این نمایش شد، این شایعه وسیع را در پی داشت که حضور باران کوثری منجر به لغو این نمایش شده است. بازیگری که مدتی با مشکل حضور مقابل دوربین چند پروژه سینمایی همراه بود و حتی از اجرای تئاتری که بازی می‌کرد نیز جلوگیری شد.

نوبت به شنیدن صدای ساز جلال ذوالفنون رسید + فیلم

نیما دهقانی کارگردان نمایش "پایتخت ریودوژانیرو کجاست؟" در این باره گفته است: این نمایش قرار بود خرداد ماه در تالار حافظ روی صحنه برود اما متأسفانه به دلایلی اجرای این اثر به تعویق افتاده است... مخالفت تالار حافظ با اجرای این نمایش ارتباطی به باران کوثری ندارد. در نمایشنامه‌خوانی این متن در برج میلاد هم به حضور کوثری روی صحنه ایراد گرفته شد؛ بنابراین، ما فقط نقش‌خوانی وی را از پشت صحنه داشتیم. برای اجرای عموم نیز با وی صحبت کرده‌ام و او مشکلی با این مسأله ندارد و حاضر است در صورت مخالفت با حضورش، جایش را به بازیگر دیگری بدهد اما خوشبختانه طی مذاکراتی که وی با وزارت ارشاد انجام داده، مشکلاتش در حال برطرف شدن است.

این کارگردان یادآور شد: متأسفانه برخی تالارها از گروه‌های نمایشی قبل از اجرا چک تضمینی می‌گیرند. مبلغ این چک هم 20 تا  30 درصد میزان فروش بلیت‌‌های نمایش است. در صورتی که این کار غیرمنطقی است، چون این تالارها در زمانی می‌توانند این کار را انجام دهند که سالنشان کاملا خصوصی باشد، در حالی که این تالارها نیمه دولتی هستند. تالار حافظ نیز زیر نظر بنیاد فرهنگی هنری رودکی است که نهادی دولتی به شمار می‌آید. این تالارها به جای حمایت از نمایش‌ها، سالن‌هایشان را اجاره می‌دهند.

کارگردان «من و تلخک» یادآور شد: من با پرداخت این چک تضمینی هم مشکلی ندارم اما مشخص نیست چرا با اجرای این نمایش مخالفت می شود. این عدم همکاری با گروه های نمایشی پیش از این هم در تالار حافظ برای نمایش‌های دیگری به وجود آمده است و متاسفانه مسئولان تالار نیز پاسخ درستی در این زمینه به ما نمی‌‌دهند. قبل از ما هم آیدا کیخایی برای اجرای نمایشش در این تالار به مشکل برخورده بود.


گالری‌ها هم میزبان پوسترهای انتخاباتی شدند!

این هفته، گالری محسن شما را به دیدن نمایشگاه گروهی آثار سمانه احمدی، هدیه جعفری، مهدی طالشخانلی فرد، گلاره گودرزی و علیرضا نکوئی با عنوان «بی‌حاصل» دعوت می‌کند. این نمایشگاه که ساعت 16 الی 21 روز جمعه هفدهم خرداد ماه افتتاح می‌شود، از هجدهم تا بیست و دوم خرداد ماه به جز پنجشنبه‌ها میزبان عموم است. گالری محسن را به نشانی بزرگراه مدرس (شمال)، خیابان ظفر، کوچه ناجی، خیابان فرزان، خیابان نوربخش، بلوار مینا شرقی، شماره ۴۲ می‌توانید بیابید.

نوبت به شنیدن صدای ساز جلال ذوالفنون رسید + فیلم

گالری «شکوه» جمعه هفدهم خرداد ماه میزبان نمایشگاه نقاشی خط‌های غلامرضا فیروزی می‌شود. غلامرضا فیروزی در این نمایشگاه سی اثر انتزاعی با ابعاد 150×100 سانتی متر را در معرض تماشا قرار می‌دهد. او در آثار تازه‌اش این بار ادبیات خط را جدا کرده و برخوردی آزاد و رها با خط داشته و تشخص آن را همراه با حالات روحی‌اش که حاکی از خلاقیت و حرکت است، به تصویر کشیده است. شعرهای مولانا، حافظ و سهراب سپهری ملهم آثار وی هستند. او با الهام از شعرهای این شعرای بزرگ به وسیله خط و تاچ‌هایی که بر روی بوم ایجاد کرده، ذهنیتش را در قالب نقاشی خط‌هایی آبستره پیاده کرده است.

استفاده از تکنیک‌های متفاوت مانند اکرلیک، رنگ روغن و آب مرکب بر روی بوم، تنوع رنگی و بهره‌گیری از رنگ‌هایی که به آثار حالت عرفانی می‌بخشند و فی‌البداهه بودن کارهایش، از ویژگی‌های آثار وی در این نمایشگاه است. او در این آثار بداهه‌نگاری کرده است، در واقع برای خلق هیچ یک از این تابلوها هنرمند ابتدا اتود نزده ‌و به صورت حسی و آنی ذهنیاتش را ‌روی بوم آورده است، بلکه هنگامی که وی حس کند آن چیزی که قصد داشته را‌ روی بوم پیاده کرده است، دست از کار می‌کشد.  فیروزی برای آثارش عنوان انتخاب نکرده است، زیرا بر این باور است برای آثار انتزاعی نباید عنوان انتخاب کرد و باید هر بیننده از دید خود آثار را قضاوت کند و برداشت آزادانه خود را نسبت به هر اثر داشته باشد.

همچنین نمایشگاه هنری متفاوتی با نام «ما مردم در حماسه سیاسی ۱۰۰ درصد هستیم» را نگارخانه ابراهیمی نژاد در حركتی نوین و مردمی برای نخستین بار با همكاری خانه ساماندهی فعالیت‌های مردم نهاد شهر تهران برگزار كرده است؛ نمایشگاهی از پوسترها، بروشورها، كاتالوگ‌ها و تراكت‌های تبلیغاتی نامزدهای ریاست جمهوری که به نظر می‌رسد در نوع خود اتفاقی جالب و بی‌سابقه است.


دانلود


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۲۲
خیلی قشنگ بود مرسی.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
تو مایه افشاری زده شده، می نوشتین بد نبود!
خیلی عالی بود روحش شاد و یادش گرامی
چه عجب از مسیقی ایرانی سخن گفتید
روحش شاد و یادش گرامی باد استاد سبک مضراب ساز عاشقان که بی ریا بود و درویش
روحش شاد و یادش گرامی باد استاد سبک مضراب ساز عاشقان که بی ریا بود و درویش
خدارحمتش کند/ازتابناک هم تشکر وقدردانی می شود.
سلطان مضراب روحش شاد
روح و روانش قرین شادی
روح و روانش شاد یادش گرامی باد
به امید قرار دادن فایل سایر اساتید
روح این آباده ای خوش زوق شاد بادا
سلام - موسیقی که شش دقیقه هست ، فقط تا سه دقیقه دانلود می شمود.
خوب بود
تشکر میکنم.
استاد ساده و بی ریا و اهل دلی بود
روحش در جوار رحمت حق شاد
خب كه چي؟! اصلا جالب نبود.. كاش چهچه بلبل را ميشنديم
ممنون
درود بر استاد ذوالفنون و درود بر کسی که یاد آنها را گرامی میدارد.
روحش شاد کاش در زمان حیاتش از ایشان تقدیر میشد!
بزن ذوالفنون پرده بی نیازی بزن ذوالفنون سوز و اشک و گدازی
بزن ذوالفنون آه و درد فقیران
بزن ذوالفنون سوز و درد یتیمان

تو استاد مایی
تو شوق سه تاری

یادش گزامی . روحش شاد
متشکر از اینکه بیاد استاد بودید
شاید خودش رفته باشه ولی آهنگ های که ساخته مارو زنده میکنه...یادش گرامی وروحش شاد.
معجزه ای دیگر از پدر تار ایران بود روحش شاد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان