بازدید 45053
بنویسید «ملی»، بخوانید Made In China

سرنوشت غم انگیز رقیبِ ایرانی باربی + فیلم

این عروسک کمترین ویژگی‌هایش را که «عروسک ملی» و «ساخت ایران» بودن است، نیز از دست داده و ساخت آن ‌به چینی‌ها سپرده شده است؛ اما هیچ گاه این اخبار تأیید نشد تا اینکه در روزهای اخیر مشخص شد اگر چینی‌ها نباشند، این عروسک نایاب می‌شود و عرضه این عروسک «ملی» و «ایرانی» بسته به میزان تولید و واردات از «چین» است!
کد خبر: ۳۲۳۲۴۱
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۳:۴۷ 01 June 2013
دارا و سارا نخستین تجربه بزرگ تولید اسباب‌بازی ایرانی برای مقابله با عروسک‌های غربی بود و قرار بود این عروسک‌های ایرانی در ایران ساخته شوند تا به مرور زمان متناسب با فرهنگ ایرانی، شاهد تولید اسباب بازی باشیم و البته صنعت بسیار پردرآمد اسباب‌بازی‌سازی در ایران شکل بگیرد؛ اما مرور زمان این عروسک‌ها را نیز همچون بسیاری از کالاها، تنها در لفظ ملی ساخت و «عروسکِ ملی» نیز از چین وارد می‌شود!

به گزارش «تابناک»، ‎ماتیل (mattel) یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های اسباب‌بازی سازی در جهان است که کلکسیونی از مشهورترین اسباب‌بازی‌های جهان متعلق به این کمپانی آمریکایی است. از اسباب بازی‌های معروف این کمپانی، می‌توان به چرخ‌های داغ، شیرشاه، ناروتو، تارزان، بتمن و... اشاره کرد. ‌باربی نیز یکی از عروسک‌هایی است که در مارس سال ۱۹۵۹ توسط این کمپانی تولید و راهی بازار شد.

خانم روث هندلر و جک راین این عروسک را با الهام از عروسکی آلمانی به نام بیلد لیلی (Bild Lilli) ایده برداری و طراحی کردند؛ عروسکی که از 1954 بر اساس یک کمیک استریپ در آلمان تولید و عرضه ‌و پس از پنج سال در آمریکا به این شکل کپی برداری شد و این عروسک آنچنان پردرآمد و پرتیراژ شد که اساساً ماتیل ترجیح داد برای انحصاری کردن چنین سبک عروسک‌سازی، امتیاز بیلد لیلی را در 1964 از آلمان‌ها بخرد و تولید آن را متوقف سازد.

سرنوشت غم انگیز رقیبِ ایرانی باربی

تفاوت عروسک آلمانی و «باربی» به عنوان عروسک آمریکایی با دیگر عروسک‌ها در این بود که یکی از معدود عروسک‌‌های طراحی شده مبتنی بر فیزیک یک شخصیت بزرگسال بود و پیش از آن بیشتر عروسک‌ها در تولید چهره و ساختار کلی، شبیه یک کودک طراحی می‌شد و این گونه بود که تولید این عروسک‌ها با تکیه بر تبلیغات تلویزیونی و شیوه‌های نوین بازاریابی از بیش از یک میلیارد بگذرد و جالب اینکه باربی در میان عروسک‌های کودکان بیش از 150 کشور قرار گرفته بود.

کودکان که به تکرار رفتارهای بزرگسالان در قالب بازی گرایش دارند، از نوع این عروسک که می‌توان گفت ایده آل استایل زندگی غربی بود استقبال کردند و تنوع باربی نیز در توسعه کمیِ‌ این‌ عروسک‌ها بسیار مؤثر واقع شد؛ اما در عین حال هیچ گاه لفظ «عروسک ملی» یا «عروسک آمریکایی» برای آنها در نظر گرفته نشد.

با مرور زمان اما باربی فرهنگ خود را بر ‌کودکان آن دوران و نسل‌های بزرگسال بعدی باقی گذاشت و اساساً باربی به نوعی به عبارتی برای معرفی زنی با فیزیک ایده آل در غرب مبدل شد و بسیاری از زنان برای یافتن چنین فیزیکی اقدام به رژیم ها و ورزش‌های شدید کردند؛ اتفاقی که ثابت کرد می‌توان به ساده ترین راه ممکن، یک سبک زندگی اعم از ایده آل وزنی و ایده آل پوششی را در ذهن یک کودک شکل داد، به گونه ای که کودک در دوران نوجوانی و جوانی در پی نزدیک ساختنِ خود به این ایده‌آل‌ها باشد.

سرنوشت غم انگیز رقیبِ ایرانی باربی

همین بازخوردها،‌ بسیاری از کشورهای مذهبی را با نگرانی‌هایی همراه ساخت و در نزد مسلمانان و یهودیان، شاهد واکنش‌هایی در این باره بودیم، به ویژه که نوع طراحی لباس بسیاری از این عروسک‌ها، ایده آلِ پوششی کودکان آینده را دست‌کم در جامعه مذهبی غیرقابل پذیرش می‌ساخت و اساساً سبک زندگی که باربی با خود به ارمغان می‌آورد، سبک زندگی مذهبی نبود و به همین دلیل کشورهای اسلامی در پی تولید عروسک‌های متناسب با فرهنگشان برآمدند.

فولا (Fulla)، عروسکی محجبه با لباسی تمام قد، همراه با جانماز صورتی رنگش به بازار عرضه شد و به شدت در کشورهای عربی مورد استقبال قرار گرفت، تا آنجا که عنوان پرفروش‌ترین اسباب بازی در دنیای عرب لقب گرفت و به نوعی ایده‌آل اعراب بود اما باربی همچنان مشتری خود را داشت و به همین دلیل عرضه باربی در برخی کشورهای اسلامی ممنوع شد. در ایران نیز طی بیش از دو دهه اخیر، شاهد نگرانی‌هایی در این باره بودیم تا سرانجام طرح موضوع ساخت عروسک‌های ایرانی به عنوان جایگزین در نظر گرفته شد.

بر همین اساس شخصیت‌‌های «دارا» و «سارا» به عنوان کاراکترهای تماماً ایرانی از سال 1375 در چند مدل با پوشش‌های نسبتاً ایرانی و کیفیت نسبتاً بالایی توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان طراحی و پیاده سازی شد. این عروسک‌ها در زمان تولید، یک استراتژی برای تولید اسباب‌بازی‌های متناسب با فرهنگ و سبک زندگی ایرانی خوانده شد اما مرور زمان و چالش‌هایی که پیش روی تولید این عروسک‌ها قرار گرفت، سرانجام منجر به اظهارنظرهایی شد که برخی مسئولان اساساً طراحی این عروسک برای مقابله با باربی را نیز منکر شوند.

سرنوشت غم انگیز رقیبِ ایرانی باربی

این عروسک دقیقاً بر خلاف فلسفه باربی بود و در واقع دو کاراکتر کودک را داشت. همچنین وزن نسبتاً بالایی در قیاس با باربی و عروسک‌های تازه داشت که کودک را خسته می‌ساخت و البته کیفیت «دارا» و «سارا» در کنار تیراژ نه چندان بالا، قیمت این عروسک را آنچنان بالا برده بود که امکان رقابت تجاری به اسباب بازی خارجی را نیافت. قیمت‌‌ها اما با افزایش مواد اولیه که به قالب‌های ساخت این عروسک‌ها تزریق می‌شد، بیش از حد تصور رشد کرد تا اساساً مشتری این عروسک‌ها به حداقل برسد.

پس از این بود که شنیده می‌شد این عروسک کمترین ویژگی‌هایش را که «عروسک ملی» و «ساخت ایران» بودن است، نیز از دست داده و ساخت آنها نیز به چینی‌ها سپرده شده اما هیچ گاه این اخبار تأیید نشد تا اینکه در روزهای اخیر مشخص شد، اگر چینی‌ها نباشند، این عروسک نایاب می‌شود و عرضه این عروسک «ملی» و «ایرانی» بسته به میزان تولید و واردات از «چین» است!

نقطه کشف این ماجرا همین چند روز پیش بود که مرتضی حیدری مشاور اقتصادی و مدیر بازرگانی رئیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درباره خرید عروسک‌های «دارا و سارا» از کشور چین، رسماً به یکی از خبرگزاری‌ها گفت: به دلایلی هنوز خریداری این عروسک‌ها از کشور نامبرده مقدور نیست و هنوز مجوز سفر بنده به کشور چین صادر نشده است.

سرنوشت غم انگیز رقیبِ ایرانی باربی

وی بیان کرد: در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، شورایی هست که ‌پس از گرفتن تصمیمی آن را به شورای بالاتر در آموزش و پرورش‌ و آن نیز موارد را به شورای بالاتر خود یعنی ریاست جمهوری ارائه می‌دهد تا تصمیم نهایی گرفته شود. ظاهراً شورای آموزش و پرورش بنا به مصلحتی و یا به دلیل انتخابات و یا به هر دلیلی که بنده نمی‌دانم، فعلاً مجوز فرستادن بنده به کشور چین را صادر نکرده و خرید عروسک‌های «دارا و سارا» از کشور چین به آینده موکول شد.

بنابراین علاوه بر جذاب نبودن نوع طراحی و سنگینی این عروسک‌ها، مشخص شد دیگر این عروسک‌ها حداقل متعلق به ایران نیز نیست و در خوشبینانه ترین برداشت، توسط یک گروه ایرانی طراحی شده و باید مارک Made In China که به سفارش ایران همراه شده را با صدای بلند خواند و فراموش نکرد در این حوزه‌ها نیز هنوز حرفی برای گفتن نداریم و البته بخش اصلی ناکامی در چنین طرح‌هایی، طراحی‌های نادرست و پیاده سازی با ضریب خطای بیشتر است.

هرچند بر خلاف برخی اشخاص که به ویژه در این مقطع به اشتباه ‌می‌گویند باید تمام نیازهای ایران در ایران تولید شود و این شعار شبهِ کمونیستی را به عنوان یکی از محورهای شعارهای اقتصادی‌شان در برنامه‌هایشان برای ریاست جمهوری نیز قرار داده‌اند، مخالف چنین رویکردی هستیم و اقتصاد دنیا محل تبادل است و تجربه نشان داده بزرگترین ابرقدرت‌ها نیز نمی‌توانند به چنین ایده آلی برسند؛ اما انتظار این است آنچه لفظِ ملی و ایرانی در پی‌اش می‌آید، ایران باشد!

با این که برخی همچنان ‌گمان می‌کنند ساخت عروسک دارا و سارا یک موفقیت بوده و استقبال بالایی نیز از آن در کشورمان شده، واقعیت این است که وقتی میزان استقبال از عروسکی چون باربی را با «دارا» و «سارا» مقایسه می‌کنیم، عملاً با این واقعیت روبه‌رو می‌شویم که همچنان نتوانسته‌ایم در این عرصه موفق ظاهر شویم و ای کاش یک بار بخش خصوصی را در رقابتی واقعی ‌حمایت مالی ‌کرده و چنین عروسک‌هایی را با در نظر گرفتن مزیت‌های اقتصادی طراحی می‌کردیم و اگر راه اندازی چرخه عروسک‌سازی و اسباب بازی سازی به شیوه صنعتی در کشورمان سودآور نیست و سفارش به چین اجتناب ناپذیر است، این عروسک‌ها را ایرانی معرفی نکنیم!

فیلمی کوتاه درباره تاریخچه ساخت باربی ببینید.


دانلود

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۰
انتشار یافته: ۵۸
اصولا خصلت ایرانی ها اینه که تو هر مساله ای جو گیر میشن و شلوغش میکنن!! اما خیلی سریع سریع شل میشن و بی تفاوت و منتظر می مونن که یه مساله دیگه پیش بیاد تا حرکت .. رو دوباره شروع کنن و ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
گل گفتي!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
ای بابا...
فرزاد
| United States |
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
آره آره همینه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
مسئله جوگیر شدن وبعد شل شدن نیست.مسئله کارکارشناسی نکردن در کلیه امور است.من خواستم برای دختر 3ساله ام آن را بخرم ولی هم بسیار زشت هم سنگین و هم گران بود!!! اگر کودکم در حالیکه این عروسک سفت !! بغلش بود به زمین میخورد قطعا استخوان سینه اش میشکست ویا آسیب جدی میدید!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
من با نظر شما موافقم اما خداییش این باربیا هم خودشون معضلین تو ایران که نوع چینی اش اون هم بی کیفیتش با قیمت بالا عرضه میشود از طرفی بدآموزی زیادی هم برای کودکان ما دارد یکی تبلیغ قیافه نحسش ! که با ژنتیک ایرانی سازگار نیست ! باور کنید دختر 6 ساله من از حالا برای باربی شدن رژیم می گیرد و...
ولي باز هم به پاي باربي نمي رسند.از وقتي اينها وارد بازار شده اند قيمت باربي ها بالا رفته است.اگر ساخت داخل بود خوب بود ولي ساخت چين است من هم يكي براي فرزندم گرفتم ولي انداخته يك گوشه دارد خاك مي خورد و با عروسكهاي باربي بازي مي كند.8 تا عروسك مختلف از باربي دارد ولي باز هم به سارا و دارا نگاه هم نمي كند و مي گويد خوب نيست شايد او هم متوجه شده كه جنس كدام خوب است.اكنون بعد از 2 سال كه مثلا سيندرلا خريدم ديروز رفتم كه سيندرلا را كه هنوز باز نكرده بودم با عروسك جديد آن عوض كنم البته نداشت ولي يك مدل داشت و قيمت آن 188000 تومان بود .سرم سوت كشيد.
ما که حتی یکی از این عروسکها رو هم تا به حال در بازار ندیدم تا ازش حمایت کنیم
فقط به درد این می خورن که کلفت وباغبون باشن واسه ی عروسکهای باربی!!!!!
این رو من نمیگم بلکه یک تحقیق ثابت کرده!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
:)))))))))))))))))))))))
وااای مُردم از خنده
:)))))))))))))))))
شهاب الدین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
این نوع نگرشی که شما به کودک خود و به تبع کودک شما به عروسکهاش انتقال میده،
به شما میشه گفت یه وطن دوست !
یک پزشک
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
پسرم میگه من بن تن می خواهم میگم چرا میگه باهوشه کارهای خوب می کنه حالا چرا دارا نمی خواهی میگه مثل خنگهاست
وقتی یه آمریکایی با اون همه تکنولوژی میره باری شو MADE IN CHINA میخره اونوقت اشکالی داره ما هم سارا و دارا مونو ساخت چین بخریم . یادمه یه درس داشتیم به اسم چشمه و سنگ به جای اینکه آب سرسختانه بیاد و از مسیری که سنگ مقابلش بود عبور کنه و آخرشم شکست میخورد اومد اونقدر گشت تا یه راه جدید پیدا کرد و عبور کرد دنیای الان هم با قضیه چین به این شکل کنار اومدن .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
معلومه درس چشمه و سنگ رو خوب نخوندي:
بسي كند و كاويد و كوشش نمود كز آن سنگ خارا رهي برگشود.
در یک کلام تا به حال عروسک ملی را خریده اید یا قیمت کرده اید که ببینید چند است همان قیمت کنید به عقب بر می گردید ...
ما چی چیمون درسته که!!!!!!!!!
همین مونده خودمون هم بشیم چینی وقتی که چینی کومونیست مهرنمازرابه نام تربت پاک سیدالشهدابه جامعه شیعه ماتجارت می کندانتظارداریم عروسک داراوسارانسازد
درباره باربی که بحث زیاده و تبعاتی که همراه با این عروسک وارد میشه از قبیل انواع مد لباس، آرایش و ... که همراه با این عروسک محصولات دیگه هم عرضه میشه یعنی فقط این عروسک نیست که وارد کشور میشه فرهنگ کشورهای غربی است. شما نگاه کنین که انواع لوازم بازی با مارک باربی؛ کیف مدرسه؛ لباسهای دخترانه؛ دفتر؛ لوازم التحریر و ...
و با توجه به اینکه این عروسک چهره بچه گانه ندارد ما را به آن سمت می برد که باربی برای ما الگو شود و شاید راز تمامی اعمال جراحی زیبایی در این باشد که همه دوست دارند باربی شوند موجودی که مورد علاقه همه است. یعنی در واقع طبع ما را نیز عوض می کنند؛ مردان ما هم به دنبال زنانی باربی گونه اند (البته نه همه)و هزاران مشکلی که به همراه دارد که خود یک مقاله مجزا می شود....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
کاملا موافقم عین حقیقتی که شاید خیلی ها نمیخوان قبول کنند.
حال من که به هم میخوره از این عروسکای دارا و سارا
خداییش خیلی زشتن

خودتون برای بچتون خریدید؟
پاسخ ها
سولماز بانو
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
اضافه وزن هم دارن:))
لطفا بفرمایید مسئولین محترم چقدر از تولید این عروسک حمایت فرمودند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
در ادامه صحبت شما و چقدر تبلیغ کردند؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
من خودم این دارا و سارا رو ندیدم ولی طبق گفته دوستان در بالا، وزن و قیمتش زیاده و به نظرم باید مسئولین و دستگاه های ذیربط قسمتی از هزینه رو خودشون تقبل کنن مثلا اگه قیمتش میشه 20000 ، نصفشو باید دستگاه های مرتبط مثلا وزارت ارشاد تقبل کنه و عروسک با قیمت پایین بیاد توی بازار تا مردم بتونن بخرن.
اگر میخواستن دارا و سارا رو واسه بچه ها محبوب کنن باید کارتون و بازیش رو هم درست میکردن اونوقت بود که محبوب بچه ها میشد مثل همون کاری که با باربی کردن ببینین چقدر کارتون و یا فیلم ازش درست کردن
پاسخ ها
پرستو
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
به فرض هم که یه کارتون براش درست کنن میشه مثل بقیه ی کارتونایی که درست میشه! یه داستان بیخود میذارن توش و کلی هم زور میزنن که حتما و الا و بلا سه بعدی بسازنش! لابد بعدش هم باید تو داستاناش چندتا نکته اخلاقی و مفاهیم سطح بالا بذارن تا مجوز پخش داشته باشه!
متاسفانه در کار فرهنگی هم دنبال سود و منفعت خودشان هستند. عروسک هایی که در مقابل رقبای خود بسیار گران هستند. راستی یه فکری هم واسه وزنش کنند. من برداشتم به نظرم خیلی سنگین میومد.
خوب عروسکهای دارا و سارا حتی با ایرانیها شبیه نیستند تازه خیلی هم زشت و بی کیفیت و گران هستند! یک دلیل شما بیاور تا بخریم؟
قبلاها عروسک های سنتی با لباسهای سنتی و دوخت عالی داشتیم که هر کسی یکیش را برای دکور خانه داشت کاش از روی اونها الگو می کردند و درست می کردند.

ضمنا وقتی مردم نمی توانندسنتها ی محلی خود را پاس بدارند و لباس محلی را در خیابان و اداره استفاده کنند شما چه توقعی دارید؟
از اشکالات ما ایرانیها اینه که میخواهیم همه چیز رو در انحصار خودمون دراریم و کلا مردمی انحصارطلبیم. در حالیکه متفکران و بزرگان خلاف این عقیده رو دارند و ضرب المثلهایی هم مست که مثلا می گه هرکسی رو بهر کاری ساختند.
ما حتی می خواهیم فرهنگمان هم انحصاری باشه. توجه کردین چقدر ایرادگیر هستیم؟!
دائما ایراد این و اون رو و این کشور و اون کشورو می گیریم که مثلا امریکاییا الان تو فقر دارن می لولند و الانه که سقوط کنند و با فرق سر بخورند زمین؟!
البته این آرزوهامونو می رسونه.
درحالیکه اصلا خلق باربی یک پروژه ای بوده که هدف اصلیش منفعت اقتصادی بوده و همون شرکت امریکایی اگر دارا و سارا هم پرمنفعت می بود تلاش می کرد تا امتیازشو بخره تا سود کلانی نصیبش بشه.
حتی دولت ایالات متحده هم پشت این طراحی نبوده و این صرفا یک طرح از ذهم یک فرد باذوقی بوده که می خواسته درامدی داشته باشه و حالا که مورد اقبال قرارگرفته سعی در توسعه اون شده و جهانی شده.
اما چون ما درکشورمون همه چی رو کنترل شده می خواهیم و بایاس دار بنابراین تو هرزمینه ای توهم وار با قضیه برخورد می کنیم و تو این زمینه ها هم همینطور اما غافلیم که اینگونه رفتار ما درحقیقت باعث افزایش گرایش افراد به رقیب می شوند چون حس کنجکاوی طرف رو برمی امگیزه که بریم ببینیم این باربی چیه؟ و اونجاست که فرد درمقام مقایسه بر می یاد و طبیعتا تو این زمینه خاص حتی با پرداخت هزینه بیشتر باربی رو انتخاب می کنه چون می بینه اونایی رو که ما می گفتین درحقیقت اونجوریم نیست و در بهترین شرایط می تونسته تخیلات شخصی ما باشه.
همین!
هنوز هیچ کس از رقابت فرهنگی‌ بجز آمریکاییها بخوبی درکی ندارد !

باربی، در المان موزه دارد و حتی در غرب به عنوان عروسک زیبا و گران و مظهر دختر بهشتی‌ می‌باشد (از لحاظ تصویری)

حل اگر در چین ساخته شود ولی‌ "اهداف فرهنگی‌ پارسی‌" را به عمل برساند، چرا که نه
نه آخه جون من خودت رو بزار جای بچه من با این ترکیب رنگ سیاه و نامناسب انتظار داری بچه من با این عروسک ها بازی کنه
حالا هرچند که لباس مربوط به ایل و طایفه من باشه و اصل و نسب من اما بچه من که کاری به این چیزها نداره
مگه لباس و ترکیب رنگ باربی مربوط به اون چیزی میشه که اونها میپوشند یا اون چیزی که بچه ها دوست دارن
آخه همه که ذهن و درک شما آقایون رو ندارن که در سن 3 تا 5 سالگی بخوان درباره تمدن سه هزارساله و فرهنگ غنی بدونن بزارین در بچگی ، بچگی کنند بعد که بزرگ شدند حالا همه فرهنگ رو رو سرشون خراب کنید
از ماست که بر ماست
این که مقابل مشکلات فعلی ما زنگ تفریح هم نیست
ما فقط هزینه میکنیم و بیخودی داد و بیداد میکنیم به خدا حرکت فرهنگی یک حرکت آرام و بی سر و صداست ما چه اصراری داریم که تا یک ایده ای به ذهنمون می رسه زود شرو ع می کنیم به اینکه هیاهو کنیم و قبل از اینکه بهنتیجه برسیم آن را رسانه ای میکنیم حرکت فرهنگی اینه که کم کم جا بیفته و خودش خودشو تبلیغ کنه از قدیم گفته اند مشک آن است که خود ببوید نا آنکه عطار بگوید
خود چین اعلام کرده که (ما نه دوست شماییم نه دشمن شما بلکه طرفدار منافع خودمون هستیم)
باید قبول کنیم جنس های ایرانی کم از جنس های درجه چندم چین که وارد ایران میشه نداره ، مثال همین گوشی های GLX خودمون که مفتش گرونه....
هروقت ایران خودرو تونست با لامبورگینی رقابت کنه، سارا و دارا هم با باربی رقابت خواهند کرد. اشکال اینجاست که بدون هیچ تخصص و تحقیق و برنامه ریزی و ... می خوان مثلا کار و پیشرفت کنن!!!! همه رو هم به زور! به زور ماشین ایرانی سوار شین - و به ده برابر قیمت واقعی - به زور از عروسک ایرانی خوشتون بیاد و باهاش بازی کنین... اگه چیزی با دستور و بخش نامه حل می شد که الان ایران موفق ترین کشور دنیا بود!
بابا باربی رو آدم های بزرگ سال هم دوست دارن چه برسه به بچه ها! عروسک با لباس های گشاد! اینم شد فرهنگ سازی!!!!!!!!!!
پاسخ ها
فرانك
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
جالبه تحقيق كردن باربي باعث بلوغ زودرس ميشه والا من الان 38 سالمه از بچگي هم باربي داشتم چون برادرم خارج از ايران درس ميخوند برام مي آورد نه بلوغ زودرس شدم نه هيچ كلا ما ايراني ها عادت داريم عرضه نداشته باشيم چيزي رو توليد كنيم ميگيم باعث انحراف ميشه حكايت گربه اي هستيم كه دستش به گوشت نميرسه
همش حرف می زنیم ، کدوم یکی از شما که هی مدام انتقاد می کنید کاری انجام دادید؟؟؟
همش حرف مفت که یک غاز هم نمی ارزه ، چه فایده؟؟؟!!
دشمنانمون اول کار می کنند بعد حرف می زنند.
پاسخ ها
نيما
| Germany |
۰۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
بدبختي ما اينجاست كه تفكر غالب مملكت اينه كه همه دنيا بيكارن ، كار و زندگيشون شده دشمني با ما !
حالاشکل عروسک جای خود مراقب باشیدموادتولیدشده برای ساخت اسباب بازی هامشکل دارنباشد
یادی هم از نادر ابراهیمی بکنیم که ابتکار دارا و سارا از ایشان بود و دغدغه حذف باربی را ایشان نخست بوجود آوردند خدا بیامرزدشان .
بله وقتی با قیمتی چند برابر باربی در بازار عرضه می شن معلومه کسی استقبال نمی کنه
دوستان همه چیز گفتین اما اصل کاری نگفتین
ذات انسان زیبایی دوست داره باربی صورت زیبایی داره به همین خاطر بچه ها دوستش دارن دقیقا چیزی که ما اصلا بهش توجه نمی کنیم یا خودمونو توی این جامعه به نفهمی می زنیم و ...
ساخت چین، خیلی گرون، وتعمدا خیلی خپل وزشت. هرگز این رو نباید بخریم ونمیخریم تا خوشکلتر و بلندتر بشه..
چند میلیارد دلار هم این چنین باید به چینی ها پرداخت گردد
سلام من مربی مسئول یکی از شعبه های کانون پرورش فکری هستم عروسکهای دارا و سارا در مدل های مختلف و با لباسهای محلی در کتابخانه های کانون وجود دارد وبچه هائی که عضو کانون هستند این امکان رو دارند که همانطوری که کتاب امانت می گیرند وبه منزل می برند عروسک هم امانت بگیرند وبا خودشون به خانه ببرند این هم یه فکر خوب برای بچه هائی که نزدیک شعبه های کانون هستند و هزینه ی خرید عروسک را ندارند اما درمورد فیزیک این عروسکها قبول دارم که سنگین هستند اما نه آنقدر که بچه ها را اذیت کند در عوض کیفیت بسیار بالایی دارند و به راحتی خراب نمی شود مگر اینکه بعضی از بچه های شیطون بخواهند روی صورت این عروسک ها نقاشی کنند که دیگه نمی شه کاریش کرد اما درمورد
گرونی این عروسک ها باید گفت انصافا در برابر کیفیتی که دارند عدد زیادی نیست چرا که ما اسبا ب بازی های خیلی گران تر از این عروسک ها رو می خریم در حالی که چند ساعت بیشتر دست بچه هامون نمی مونه و سریع خراب می شه این در حالی که من هر روز در کانون مرکزم که یکی از مراکز شهرستان در استان تهران است عروسکهای دارا و سارا را امانت میدهم وهر روز وهر شب در دست بچه های مختلف هستند،ولی کاملا سالم می مانند به غیر از لباسهاشون که نیاز به مراقبت بیشتری دارد .... متشکرم که این مطلب را خواندید.
چه اشکالی دارد که در چین ساخته شوند. آی فون و آی پد شرکت اپل نیز در چین ساخته میشوند. در این عروسکها ایده و طرح ایرانی است و ساخت آن در چین به صرفه تر است زیرا چین کارخانه اسباب بازی جهان است.
پاسخ ها
حلما
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
اگه قرار باشه همه چیزهایی که میخواهیم حتی عروسکهای ایرانی مون تو کشور چین ساخته بشه پس نباید از بیکاری جوانان گله کنیم. چرا باید با عدم حمایت از تولید ملی خودمون بشیم مصرف کننده تولیدات دیگران؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
شما دوست عزیز که در مورد به صرفه بودن تولید در چین اطلاعات دارین حتما اینو هم میدونین که سفارشی که چین واسه اپل میزنه حتما با سفارشی که واسه ایران میزنه فرق می کنه
شما یه سشوار چینی رو جرئت نمی کنی از ایران بخری و اگه خریدی به سال نرسیده احتمالا خراب میشه حالا شما همون سشوار چینی رو از بازار انگلیس بخر باهاش برو باغچه ی خونت رو بیل بزن اگه خراب شد! اینی که میگم تجربه شو دارم
چیز خوب مخاطب خودش رو همه جای دنیا پیدا میکنه . شما یه چیزی مثل برق مثل لامپ مثل هواپیما مثل رادیو مثل کامپیوتر و ..... اختراع کن تمام دنیا حتی امریکا طالبش میشه ، ولی وقتی چیزی رو اونا 50 سال پیش ابداع کردن و توسعه دادن وبراش فرهنگ سازی کردن وبه تمام دنیا ارسال کردن ، حالا ما بخواهیم با اون رقابت کنیم بیشتر به یه لطیفه شبیهه.
اگه بخواهين حاضرم يه مقاله کامل در اين زمينه براتون تهيه کنم و تبعات و آثار عروسک باربي را به طور کامل بررسي و نقد کنم.
عروسک به هر شکلی نمادی از بت و بت پرستی است . بچه های خود را با این نمادهای شیطانی آلوده نکنید.
حال چه باربی باشد چه دارا چه سارا
چرا فکر می کنند همه مشکلات با ملی کردن حل میشه؟ تا کی باید با جهان قهر باشیم؟
تا جوانی میخواد پیشرفت کنه دیوار های جلوی او قرار میدن که میگه غلط کردن نخواستم.


ما رفتیم تولیدی بزنیم هزار جا رفتیم پولامون هم که تمام شد.خدا نکنه گیره مجوز باشی الله اکبر
متاسفانه غریبه پرستی ما بیماری لاعلاج شده و همیشه مدل خارجی رو بهتر میدونیم مثل آدامس که وایت خودمون خیلی بهتر از ریلکس و ... است اما اونا چون خارجی اند(اون هم ترکیه که تا همین چند سال پیش بد بخت بود ...) مردم ما نمی خرند
میدونستید مردم ژاپن اونقدر فیلم عکاسی آمریکایی که کیفیتش خیلی بهتر از ژاپنی بود رو نخریدند هرچی آمریکا به سازمان تجارت جهانی شکایت کرد فایده نداشت
آقا جان وطن پرستی در ما نیست >البته تولید کننده هامون هم باید کیفیت را بالا ببرند اما بعضی اجناس مشابه مثل همین آدامس یا جرم گیر دستشویی و شیشه پاک کن رو به خدا خیلی ها به خاطر چشم وهم چشمی میرن خارجی اونم ترکیه ای رو میخرن.
هموطنان کمی تامل کنیم
اين عروسكها خيلي بد ريخت گنده هستند . اصلا زيبا نيستند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار