بازدید 48819

کدخدایی: سن کاندیداها در نظر گرفته شد

کد خبر: ۳۲۰۹۴۲
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۲۳:۳۳ 21 May 2013
سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به این‌که سن در شرط مدیریت برای احراز صلاحیت کاندیدای ریاست‌جمهوری در نظر گرفته می‌شود، گفت: در قانون چیزی برای درخواست تجدیدنظر درباره احراز صلاحیت‌ها دیده نشده و نظر شورای نگهبان، نظر قطعی است.

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم، عباس‌علی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگویی در مورد نحوه رسیدگی به صلاحیت کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در این شورا گفت:  نحوه رسیدگی به صلاحیت‌های کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری با دیگر انتخابات متفاوت است و شورای نگهبان بر اساس قانون انتخابات وظیفه بررسی صلاحیت‌ها را به‌عهده دارد.

 وی ادامه داد: روش کار شورای نگهبان بر اساس اصل 115 قانون اساسی است که در ادوار گذشته نیز جلسات متعدد بررسی‌ها انجام می‌شده است و بعد از توجه به تمامی موضوعات درباره صلاحیت افراد رأی‌گیری می‌شد که گاهی اوقات برای یک داوطلب نامزدی انتخابات چندین جلسه اختصاص می‌یافت.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: بر اساس ماده 57 قانون انتخابات شورای نگهبان می‌تواند مهلت بررسی صلاحیت‌ها را برای 5 روز تمدید کند که در این دوره به‌علت تعدد کاندیداها و لزوم بررسی بیشتر از این فرصت استفاده شد.

کدخدایی تصریح کرد: قانون معیار احراز صلاحیت افراد است اما اعضای شورای نگهبان به‌جز موارد مطرح‌شده در قانون مصادیق عملی افراد را نیز مدّنظر قرار می‌دهند و به سوابق آن افراد نیز می‌پردازند.

 وی در همین زمینه افزود: اصل 115 قانون اساسی معیارهای شورای نگهبان برای احراز صلاحیت داوطلبان است. رجل سیاسی و مذهبی از نظر ما افرادی هستند که سوابق اجرایی در کشور را دارا بودند که اغلب چهره‌های شاخص هستند.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه گفت: برنامه‌‌های کاندیداها برای اداره کشور نیز در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت. شورای نگهبان در چارچوب مصالح عالی نظام حرکت می‌کند و اعضای این شورا معیارهای داوطلبان را بر اساس قانون و با توجه به مصالح عالی نظام مورد توجه قرار می‌دهند.

کدخدایی در ادامه اضافه کرد: در عرف عامه مصلحت‌اندیشی کار بر اساس سلایق است اما مصالح عالی نظام فراتر از مصلحت‌اندیشی است و ما معیارهای قانون را در چارچوب مصالح نطام بررسی می‌کنیم.

وی تأکید کرد: شناخت اعضای شورای نگهبان روی کاندیداها در تطبیق معیارها تأثیر دارد و اگر شخصی در ریاست جمهوری احراز صلاحیت نشد به‌معنای عدم‌صلاحیت وی برای حضور در عرصه‌های دیگر سیاسی نیست.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: سن در شرط مدیریت برای احراز صلاحیت کاندیدای ریاست جمهوری در نظر گرفته می‌شود و اگر از نظر شورای نگهبان فردی سن بالایی دارد علی‌رغم توانایی بالای مدیریت، شرایط جسمانی لازم برای تصدی پست ریاست جمهوری را ممکن است نداشته باشد.

کدخدایی اظهار داشت: در قانون چیزی برای درخواست تجدیدنظر درباره احراز صلاحیت‌ها دیده نشده و نظر شورای نگهبان، نظر قطعی است و ما کسی را ردّ صلاحیت نمی‌کنیم. ما تنها افراد واجد شرایط را معرفی می‌کنیم. در بحث انتخابات شورای نگهبان مرجعی خاص است و نظرش تنها در آن مورد خاص اهمیت دارد.

وی ادامه داد: در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری حدود 40 نفر ازچهره‌های شاخص مذهبی و سیاسی ثبت‌نام کردند که در جلسات مختلف شورا در مورد آنها بحث و بررسی شد.

سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: طبیعتاً بحث‌های مختلفی درباره توانایی‌ها و سوابق افراد مطرح شد و هرکس نظر داشت که در نهایت در مورد اشخاص و صلاحیت آنها به جمع‌بندی رسیدیم.

کدخدایی در همین زمینه افزود: در مورد برخی از افراد ممکن است که دو یا سه جلسه به‌دلیل اختلاف نظرها و زاویه نگاهی که وجود دارد برگزار کرده باشیم. البته همواره معیارها براساس قانون بوده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش به تبصره ماده 57 قانون انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: با توجه به تعدد کاندیداها در این دوره از انتخابات ما پس از استفاده از مهلت 5روزه قانونی از مهلت 5روزه دیگر این تبصره استفاده کردیم.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: به‌دلیل اینکه لازم بود تا بحث‌های بیشتری در مورد کاندیداها انجام شود ما از مدت قانونی مقرر در تبصره ماده 57 نیز استفاده و اسامی را امروز اعلام کردیم.

کدخدایی در ادامه اظهار داشت: ما هیچ‌چیزی فراتر از قانون نداریم و نمی‌توانیم فراتر از آن تصمیم‌گیری کنیم. شرط مدیریت یکی از شرایط بسیار حساس است که قانونگزار در اصل 115 آن را لحاظ کرده است.

وی در ادامه سخنانش افزود: اگر کسی قانون اساسی را قبول نداشته باشد و آن را بیان کرده باشد نباید انتظار داشته باشد که در شورای نگهبان به‌عنوان واجد شرایط شناخته شود.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه هرگونه مصلحت‌اندیشی را توسط شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها را رد کرد و گفت: شورای نگهبان در چارچوب مصالح عالی نظام حرکت می‌کند و وظایفش را فقط در این چارچوب انجام می‌دهد. ما نمی‌توانیم نسبت به کسی که شرایط را دارد بی‌تفاوت باشیم و از کنارش عبور کنیم.

کدخدایی تصریح کرد: اعضای شورا فقط به قانون اساسی، قانون عادی و مسائل عالی نظام عمل می‌کنند و مصلحت‌اندیشی نداریم.

وی افزود: مقام معظم رهبری و حضرت امام همواره فرمودند که مصلحت‌اندیشی با در نظر گرفتن مصالح عالی نظام متفاوت است که ما همواره این موضوع را در بررسی صلاحیت‌ها مدّنظر قرار داده‌ایم.

سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: ممکن است فردی در انتخابات ثبت‌نام کرده باشد که تعبیرش را قبلاً از قانون اساسی مطرح کرده باشد ویا حتی برخی از اصول آن را نیز قبول نداشته باشد که در اینجا اعضای شورا نظر مثبتی نسبت به وی نداشته رأی موافق به او نمی‌دهند.

وی در ادامه به رابطه شرط مدیریت با توانایی جسمی برای کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و افزود: شرط مدیریت شامل همه موارد می‌شود. ممکن است که فردی جوان بوده تجربه نداشته باشد اما از طرفی نیز ممکن است فردی تجربه داشته باشد اما از توانایی لازم برای اجرا برخوردار نباشد که همه این موارد کنار هم توسط اعضا در بررسی صلاحیت‌ها مدّنظر قرار می‌گیرد.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه افزود: مقام معظم رهبری همواره فرمودند که مدیریت در سایر پست‌ها با ریاست جمهوری متفاوت است. حدود 40 نفر چهره شاخص در این دوره از انتخابات ثبت‌نام کردند اما فقط 8 نفر صلاحیت‌شان احراز شد که این بدین معنی نیست که سایرین نمی‌توانند امور دیگر را در دست بگیرند، در صورتی که آنها صلاحیت‌شان فقط برای ریاست جمهوری احراز نشده است.

کدخدایی ادامه داد: زمان در مدیریت فرد برای اعضای شورای نگهبان ملاک بررسی قرار نمی‌گیرد بلکه کیفیت و سابقه مدیریت از اهمیت بسزایی برخوردار است. ممکن است فردی در گذشته مدیر مثمر ثمری بوده اما مدتها از سمت مدیریت دور شده است که این مسئله نیز در بررسی صلاحیت‌ها و توانایی مدیریت فرد مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی در ادامه سخنانش در پاسخ به این سؤال که آیا قانون برای افرادی که صلاحیت‌شان احراز نشده حقی جهت شکایت ویا اعتراض قائل شده است یا خیر، گفت: براساس ماده 59 قانون انتخابات ریاست جمهوری کاندیداها می‌توانند اسناد صلاحیت خود را ضمیمه مدارک کرده به شورای نگهبان ارائه دهند. قانون در این اصل می‌گوید که شورای نگهبان نظر نهایی را در مورد کاندیداها اعلام می‌کند.

سخنگوی شورای نگهبان در همین زمینه افزود: ما در انتخابات ریاست جمهوری ردّ صلاحیت نداریم. افرادی که صلاحیت‌شان تأیید نشده می‌توانند در سمت‌های دیگر ایفای نقش کرده ویا حتی در ادوار بعدی انتخابات نیز ثبت‌نام کنند.

کدخدایی خاطرنشان کرد: در گذشته در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصمیم گرفته شد و کاندیداهای انتخابات می‌توانند ظرف مدت تعیین شده‌ای شکایات ویا اعتراضات خود را اعلام کنند که ما هنوز در مورد انتخابات ریاست جمهوری برای این موضوع تصمیم‌گیری نکرده‌ایم. براساس قانون شورای نگهبان نظر نهایی را اعلام می‌کند که همه باید تابع آن باشند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر