بازدید 13773
پژوهشگر مؤسسه بروکینگز:

سیاست اوباما در قبال ایران تغییر نمی‌کند

از چند ماه پیش و با مطرح شدن نام جان کری و چاک هیگل برای سمت‌های وزارت امور خارجه و وزارت دفاع آمریکا، برخی تحلیلگران این گمانه را مطرح می‌کردند که به سبب مواضع معتدل‌تر این دو تن، سیاست آمریکا در دوره جدید نسبت به ایران تغییر می‌کند؛ اما یک تحلیلگر ارشد مؤسسه بروکینگز نظری متفاوت در این زمینه دارد.
کد خبر: ۳۰۷۲۰۱
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۷ 07 March 2013
از چند ماه پیش و با مطرح شدن نام جان کری و چاک هیگل برای سمت‌های وزارت امور خارجه و وزارت دفاع آمریکا، برخی تحلیلگران این گمانه را مطرح می‌کردند که به سبب مواضع معتدل‌تر این دو تن، سیاست آمریکا در دوره جدید نسبت به ایران تغییر می‌کند؛ اما یک تحلیلگر ارشد مؤسسه بروکینگز نظری متفاوت در این زمینه دارد.

به گزارش «تابناک»، تحلیلگران بین‌المللی اندک اندک و جدی به این نتیجه می‌رسند که بسیار نامحتمل است حضور جان کری و چاک هیگل در دو سمت کلیدی دولت آمریکا، تغییری چشمگیر در سیاست‌های این کشور نسبت به ایران پدید آورد.

به نوشته ‌«شین هوا»، مایکل اوهانلون، پژوهشگر ارشد مؤسسه بروکینگز از جمله افرادی است که چنین دیدگاهی دارد و بر این باور است، مسیر اوباما در قبال ایران، کاملاً روشن است. وی می‌گوید: «اوباما تاکنون ‌ادبیات شدیداللحنی در این زمینه به کار برده است».

در این باره باید گفت، مقامات ارشد کاخ سفید، از جمله شخص باراک اوباما تاکنون بار‌ها با طرح ادعاهایی علیه ایران، اظهار داشته‌اند به هیچ وجه اجازه دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را نمی‌دهند و در این راه، از همه گزینه‌ها و امکانات بهره خواهند برد.

در همین راستا و در جدید‌ترین اظهارات در این زمینه، جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه در کنفرانس سالانه لابی یهودیان آمریکا (آیپک) اظهار داشت، تهدید اوباما مبنی بر احتمال استفاده از گزینه نظامی، بلوف نیست و این گزینه همچنان روی میز است.

بایدن گفت: «رئیس جمهور آمریکا نمی‌تواند بلوف بزند و چنین کاری هم نمی‌کند. باراک اوباما بلوف نمی‌زند».

از سوی دیگر، با وجود اینکه انتظار می‌رفت روی کار آمدن کری و هیگل به نرم‌تر شدن رویکرد آمریکا در قبال ایران منجر شود، هر دوی این مقامات آمریکایی در روزهای اخیر، ادعاهای کم و بیش تهدیدآمیزی علیه ایران مطرح کرده‌اند. جان کری در سفر خود به خاورمیانه از محتمل‌تر شدن تقابل میان ایران و غرب سخن گفت و چاک هیگل نیز این روز‌ها به شدت می‌‌کوشد‌ دل اسرائیلی‌ها را به دست آورد.

در این زمینه، اوهانلون می‌گوید: فارغ از این که چه کسی در رأس وزارتخانه‌های دفاع و امور خارجه باشد، موضع اوباما تغییری نخواهد کرد.

وی می‌افزاید: «رئیس جمهور، اوباماست. مقامات کابینه می‌آیند و می‌روند، و هیچ یک از آن‌ها تصمیمی نمی‌گیرند‌. همه آن‌ها پیش از این هم از سمت‌هایشان کنار گذاشته شده‌اند؛ نه تنها توسط اوباما، بلکه در هر دولت دیگر».

وی می‌افزاید: «مهم است به یاد داشته باشیم که ادبیات شخص اوباما درباره این موضوع، نسبتاً شدید و سفت و سخت است».
گفتنی است، موضع‌‌گیری‌های روز گذشته آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز شاهدی بر اظهارات اوهانلون است. در جریان نشست روز گذشته آژانس، نماینده آمریکا ضمن حمله لفظی شدید به ایران، اتهام وقت‌کشی، فریب و کارشکنی در موضوع هسته‌ای را علیه ایران مطرح کرد.

به هر حال، مجموع موضع‌گیری‌های اخیر مقامات آمریکایی که در تقابل آشکار با اظهارات حتی یک هفته پیش آن‌هاست، بار دیگر ثابت می‌کند که آمریکا به طور جدی و واقعی در پی حل و فصل مشکلات و تنش‌ها با ایران نیست و ادعا‌هایش در این باره، بیشتر مصرف تبلیغاتی دارد تا واقعی.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۲
انتشار یافته: ۲۲
سیاستهای غرب و گروه ۵+۱ برای بلند مدت طراحی شده و تنها نگرانی آنها تولید ۲۰ درسدی اورانیوم است که اگر آن نیز حل شود این تحریمها برای سالها ادامه خواهد یافت چون منافع حداکثری بازیگران اصلی‌ این بحران یعنی‌ روسیه، اسرائیل ، و محافل تندروی هر دو سؤ از ادامه این بون بست به بهترین شکل تامین می‌کند، فقط این وسط ملت مظلوم ایران است که باید هزینه بدهد.
اینقدر دلمون رو به دیگران خوش نکنیم.
ما خودمون باید به فکر خودمون باشیم.
امریکا دلش برای ما نخواهد سوخت.
ایران تا وقتی که اسرائیل را به رسمیت نشناسد آمریکا هیچ تغییری در رویکرد خود حاصل نمیکند.ما اسرائیل را یه رسمیت نمیشناسیم و از رویارویی با دشمنانمان نمیهراسیم.زنده باد ایران
اوباما هم در کشور خودش تحت فشار است و نمی تواند در مقابل لابی های موجود خیلی صریح سیاست خود را اعلام کند ولی واقعا اوباما مانند بوش است؟؟!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۷
درست گفتی. اصلا مثل بوش نیست. بدتر از بوش است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۸
هیچ کاری نبوده که اوباما نکرده باشه تا ایران با سر رو زمین نیاد عزیز دل،کمیت و البته کیفیت تحریم های اوباما رو نسبت به بوش که بسنجی باید گفت صد رحمت به بوش!
رامین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۸
هزارلعنت به هردو:بوش واوباما،هردوباحمایت لابی های یهودی برسرکارآمدندوموظفندمنافع یهودرادنبال کنند.
اشکال کار ما این است که با یک غوره سردی و با یک مویز گرمی مان می شود. به محض اینکه دو جمله ملایم در 1+5 گفتند فکر کردیم همین حالاست که در بهشت روی ما باز شود حالا هم که چهار تا جمله برای دلخوشی لابی اسرائیلی ها گفته اند فکر می کنیم همه چیز بر باد رفته. باید بلند مدت تر به موضوع نگاه کرد. این روی خوش نشان دادن ها و مثلاً تهدیدها، تاکتیکی هستند و بهتر است بجای انفعال در برخورد با اینگونه موارد، تاکتیک متقابلی بکار بست که احتمالاً تصمیم گیران مملکت هم همین کار را خواهند کرد. در کل، بنظر من جای نگرانی نیست. در روند مذاکرات و اختلاف نظرهایی با این درجه از اهمیت، این فراز و نشیب ها کاملا طبیعی و قابل فهم است مهم این است که روند کلی کار در جهت مثبت باشد که ظاهراً هست.
واقعاً اگر كسي فكر كرده كوچكترين تغييري در سياست هاي جديد امريكا بوجود امده از ساده لوحي اوست
ایران اگر بخواهد به سلاح اتمی دست پیداکند آمریکا کوچکتر از آن است که نگذرد ایران اتمی شود آمریکا اگر می توانست جلو کره شمالی را میگرفت وباز اگر میتوانست قبلا اتمی شدن هند وپاکستان رامانع میشد پس الکی هارت پورت نکنند
البته اگه سیاست امریکایی ها ام درمورد ایران تغییر کنه چیزه مهمی اتفاق نمیفته چون اگرم اونا تو سیاستشون تغییربدن سیاست ایران درمورد اونا هیچوقت تغییر نمیکنه
پاسخ ها
رامین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۸
سیاست یعنی تغییربموقع وبجا،یعنی استفاده مناسب ازفرصتها،یعنی بپیش بردن امورباهزینه کمتر،یعنی اتخاذبهترین راهبردهاوراهکارهاو... کی گفته سیاست ایران درمورداونا تغییرنمیکنه؟ اگرآنها(اونا)درجهت مثبت(رعایت حقوق ملتهاوعدم زورگویی)حرکت کنند خوب طرف مقابل هم طبعاازاین رویکردحسن استقبال میکند.
خواهش می کنم اصلا معتدل نشوید ورویه تان را هم نرم نکنید ما موظف به تکلیفیم زیر بار ذلت هم نمی رویم رفتار درستی داشته باشید پاسخ متناسب خواهید دید گمان نکنید که عاشق چشم .ابروی شمائیم .میدانیم که شما هم عاشق چشم وابروی ما نیستید توانش را داشتید دیناری یا بقولی یک سنت هم نمی گذاشتید به دست ما برسه پس ما به وظیفه خودمان که همان پایداری واستقلال وعزت و شرف انسانی واسلامیمان پایبندیم واز هیچ چیز هم نمی هراسیم چرا که برای ما مرگ پایان همه چیز نیست وتخمل سختی های انجام تکلیف اجر وقرب الهی دارد
ما تو منطقه خاورميانه هستيم انوقت امريكاييها ميخوان برا منطقه مون از اون سر دنيا تصميم بگيرن ما نبايد بترسيم قبل از اينكه اونا كاري بكنن مشت اول بايد خودمون محكم بزنيم تا حساب كار دستشون بياد
اگراوبامامستقلا اعلام نظركندشك كنيدولي اينطور نيست اوبامانماينده ونوكرومجري يك جريان سياسي مخوف بين المللي است بنام كميته 300 وفراماسيونروسرمايه داران بين المللي . كه اگرتخطي كندبه سرنوشت كندي مرحوم دچارخواهدشد
پاسخ ها
سیدمعین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۸
اقا شدیدا موافقم که اوباما یا هر گنده سیاست مداری در ایالات متحده فقط اجرا کننده ایده های فراماسونی هستند چون کلا پایه امریکا و اساس اقتصادشون از اغاز تا پایان فراماسونی است و تنها اصول و قائده ای که مقابل جریانشون بخوبی قد علم کرده و ازش بشدت میترسن تشیع است که خوشبختانه ماهم شیعه هستیم پس زنده باد ایران و زنده باد ایرانی شیعه
من یک جان بیشتر ندارم .آنرا فقط دراه کشورم وبقای اسلام حاضرم تقدیم کنم.اما امریکا وولد حرام زاده اش صهیونیسم بدانندما ایرانی ها اگر چه باهزاران اختلاف نظر وحتی با مسولان اختلاف داشته باشیم اما اگر بدانیم کشورمان ودینمان در معرض خطر قرار دارند همه متحد ویکدست یک دل دردفاع ازوطن ودین خو د یکی میشویم.وامریکا ومزدورانش خوب بدانند برای تمام متجاوزی که فکر طمع وتجاوز به ایران را در سربپرورانند تابوت های زیادی آماده کردیم چرا که خاک ایران مقبره نجس متجاوزان نخواهد بود وآنها را درخاک خود یک لحظه در دل خاکش جای نخواهد داد.اما برای بدست آوردن یک ذره از خاک ایران عزیز جان ما ارزش آن چنانی نخواهد داشت.شما را نادم وپشیمان خواهیم کرد همانطور که صدام راپشیمان کردیم که شما ودنیایتان پشت آن بودید.چوایران نباشد تن من مباد.....
پاسخ ها
رامین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۸
آفرین،زنده باشیدکه همچنان نمادشجاعت هستید،این سخنان حرف دل تمام ملت ایران است.
رای ونظراوباماودیگردشمنان ملت ایران هرچه که باشدماملت ایران منتظر ترحم هیچکس نیستیم وخودمان گلیممان را ازآب میکشیم. البته ما باتوجه به حقانیت خوداهدافمان را دنبال میکنیم ومیدانیم که این برای دشمنان ماگران تمام میشودوآنهاهرسنگ اندازی ومانع تراشی که بتوانندمیکنند.ماهم علیرغم همه مشکلات مسیرخودرابسوی سربلندی وپیشرفت ادامه میدهیم.رای ونظردشمن هم هیچ تاثیری دراراده ملت ایران نخواهدداشت.
آخه تابناک جان مشکل این هست ما ایرانی ها شدیدا احساساتی هستیم تو 5+1 هیچ خبری نشد حرف های 8 ماهه پیش خود ایران رو به ایران تازه تحویل دادن! بعد خبرگزاری هایی مثل شما همه خبرشون شد همین خبر ، در حالی که سیاست خصمانه ای که ضد ملت ایران گرفتن مشهود هست من به شخصه از این مسائل همیشه دوری میکردم اما وقتی دیدم اینقدر تحریم کردن به بچه طفل معصومی که سرطان داره و دارو براش گیر نمیاد هم رحم نکردم متنفر شدم از اینا
این کاری که غرب میکنه واقعا خلاف حقوق بشر هست
به نظرم ایران نباید حتی اندازه سر سوزنی پائین بیاد اگر نرم بشه ایران مردم دنیا فکر میکنن حتما ایران خبری بوده کار خطایی کرده که تعدیل کردن ، از طرفی وقتی تعدیل داشته باشیم بازم زور باشه چه فایده ای داره؟
من با این سیاست نظام کاملا موافقم باید جلوشون با سیاست وایسیم
از زمان مورگان شوستر تا کنون هیچگاه رابطه ایران و امریکا بر اساس احترام و جذب منافع متقابل نبوده پهلوی دوم در اوج حسن روابط با امریکا با فشار امریکا و انگلیس استان بحرین را از دست داد و تا آخر عمر هم شرمساری نصیبش شد و با این همه خوشخدمتی پس از فرار از کشور حتی حاضر نشدند پناهش دهند و دربدر شد در یک کلام شاه ایران را هم همین امریکایی ها بدبخت کردند سادگی محض است اگر فکر کنیم با تعلیق غنی سازی اورانیوم بیست درصد امریکا راضی میشود و ما را راحت میگذارد این را هم بدانید امریکا هرگز به ایران حمله نظامی نمیکند آمریکا دشمن ما هست ولی دشمن کله خراب مثل صدام نیست امریکا ایران را زنده میخواهد و تنها امیدش به این اختلافات داخلی است و صبرش هم زیاد است اگر با قطع رابطه با ایران ضرر کرده باشد با ترساندن شیوخ مرتجع عرب خلیج فارس تا توانسته اون ها را دوشیده و جبران کرده
به گفته معمار انقلاب آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار