بازدید 6644

گلایه سفیر ایران از ترکیه

کد خبر: ۲۹۷۸۷۷
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۰ 16 January 2013
سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه گفت: گلایه ما از مقامات ترکیه این است که سامانه هایی که در این کشور نصب شده توسط نظامیان این کشور اداره نمی شود و در اختیار غربی هاست و آیا می شود به غربی ها اعتماد کرد.

به گزارش مهر، بهمن حسین پور سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه روز سه شنبه در دیدار گروهی از دانشجویان رشته روابط بین الملل دانشگاه « یدی تپه» استانبول با وی که در محل سفارت ایران در آنکارا برگزار شد ، با اشاره به ادعاهای برخی رسانه های غربی در باره برنامه های هسته ای صلح آمیز ایران اظهارداشت : متاسفانه برخی از رسانه ها که در راستای منافع غرب گام برمی دارند و وابسته به آنها هستند در خصوص برنامه های صلح آمیز هسته ای ایران منتشر می کنند که صحت ندارد. 

وی افزود: ساخت نیروگاه بوشهر از زمان قبل از انقلاب اسلامی شروع شد ولی بعدازانقلاب اسلامی در ایران، فرانسه از تکمیل نیروگاه بوشهر که ۷۰ درصد آن احداث شده بود و هزینه زیادی برای احداث آن صرف شده بود ممانعت کرد و ایران با روسیه برای تکمیل نیروگاه هسته ای بوشهر قرار داد بست. 

حسین پور تصریح کرد: کشورهای غربی در حالیکه با رژیم شاه همکاری هسته ای داشتند و حتی حاضر بودند ده نیروگاه هم در ایران احداث کنند بعداز انقلاب بدلیل اینکه ایران خواهان استقلال سیاسی و عدم فرمانبرداری از غرب بود همکاری هسته ای با ایران را قطع کردند. تمام فعالیت های هسته ای ایران زیر نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام می شود و این آژانس تاکنون یک سند مبنی بر اینکه ایران در پی ساخت سلاح هسته ای است منتشر نکرده است. 

وی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی که ساخت سلاح هسته ای را حرام اعلام کرده اند ، اظهارداشت : آیت الله خامنه ای به عنوان رهبری دینی ایران ، برای آنکه خیال غربی ها راحت شود از اینکه ایران در پی ساخت سلاح هسته ای نیست ، فتوا صادر کردند و استفاده و کاربرد سلاح هسته ایر را حرام اعلام کردند. 

به گفته سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه، غربی ها به خوبی از این امر آگاه هستند که ایران در پی ساخت سلاح هسته ای نیست ، این موضوع دستاویزی است برای فشار به ایران ، این یک نوع فشار سیاسی است. 

وی تأکید کرد: ما حق داریم که دارای انرژی هسته ای باشیم . این حق طبیعی ما است. در منطقه خاورمیانه ،رژیم صهیونیستی دارای ۴۰۰ کلاهک هسته ای است و عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی هم نیست اکنون این سوال مطرح است که چرا غرب نسبت به اسراییل موضع گیری نمی کند. کشورهایی همچون پاکستان ، هند ، برزیل و افریقای جنوبی نیز دارای سلاح هسته ای هستند چرا غربی ها در مقابل آنها موضع گیری نمی کنند؟ 

حسین پور اظهار داشت: پاسخ این سووالات مشخص است ، ایران در مقابل غرب سر تسلیم فرود نمی آورد به همین دلیل با تحریم های غرب مواجه می شود ولی مردم ایران همچنان به مقاومت خود ادامه می دهند. 

وی در خصوص چگونگی تحریم های اعمال شده علیه ایران اظهارداشت : تحریم های غرب علیه ایران از ۳۲ سال پیش آغاز شده است و مردم ایران همچنان مقاومت می کنند چرا که قصد ندارند سر تعظیم مقابل آمریکا فرود آوردند. 

سفیر ایران در ترکیه در ادامه سخنانش به بحران در سوریه اشاره کرد و گفت : آمریکا و برخی از کشورهای دوست واشنگتن به بهانه واهی نبود دمکراسی در سوریه به ایجاد بحران در این کشور پرداخته اند. ایران و ترکیه از نظر مشترکات دینی ، فرهنگی و تاریخی اشتراکات بسیاری با یکدیگر دارند و در طول ۴۰۰ سال گذشته هیچ جنگی بین دو کشور رخ نداده است. 

وی ادامه داد: مقامات ایرانی عنوان کرده اند که در صورتی که از سوی آمریکا و یا اسراییل مورد حمله قرار گیرند ، به پایگاه ها آنها حمله خواهند کرد. سووال من این است اگر کشور شما مورد حمله دشمن قرار گیرد شما چه خواهید کرد آیا شما ساکت خواهید ماند یا اینکه شما نیز به منافع دشمنتان ضربه وارد خواهید کرد. 

حسین پور گفت: گلایه ما از مقامات ترکیه این است که سامانه هایی که در این کشور نصب شده توسط نظامیان این کشور اداره نمی شود و در اختیار غربی هاست و آیا می شود به غربی ها اعتماد کرد. 

وی با اشاره به قطع پخش برخی از کانال های تلویزیونی ایران توسط ماهواره های اروپایی اظهارداشت : غربی ها از صدای مردم ایران هراس دارند به همین خاطر نسبت به قطع کانال های تلویزیونی ایران از ماهواره های خود اقدام کرده اند . این چه آزادی بیان است . غربی ها به دفعات از این موضوع نیز برای محکوم کردن ترکیه استفاده کرده اند. 

حسین پور در پاسخ به سوالی که آیا ایران و ترکیه دو رقیب در منطقه بشمار می روند ، گفت : نخستین بار روس های تزاری برای ایجاد اختلاف بین دو همسایه این کشور ایران و ترکیه از این کلمه استفاده کردند و اکنون نیز غربی ها برای ایجاد اختلاف بین تهران و آنکارا از آن بهره می گیرند. ایران و ترکیه دو کشور با دارای تاریخی کهن و اشتراکات بسیاری از نظر فرهنگی ، دینی ، اجتماعی ، زبانی و ... هستند . چه رقابتی بین دو کشور می تواند وجود داشته باشد. ما معتقدیم که ایران و ترکیه دو بازیگر بزرگ منطقه ای هستند . این دو کشور می توانند بسیاری از مشکلات منطقه را حل کنند ولی متاسفانه غربی ها این اجازه را نمی دهند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل