بازدید 19159
واحد اطلاعات اقتصادی اکونومیست گزارش داد:

خطرات نفتی برای ایران در سال ۲۰۱۳

واحد اطلاعات اقتصادی اکونومیست در آخرین گزارش خود، به وابستگی ایران و بودجه سال ۲۰۱۳ به نفت اشاره و ادامه این روند را برای ایران بسیار خطرناک توصیف کرده است.همچنین این گزارش از وابستگی شدید ایران به چین در فروش نفت نیز به عنوان یکی از موقعیت‌های خطرناک ایران نام برده است. این گزارش روش‌های دور زدن تحریم‌ها از سوی ایران را فضای مانور ایران دانسته و دیپلماسی ایران را نیز بسیار فعال خوانده است.
کد خبر: ۲۹۶۶۸۰
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۴ 09 January 2013

واحد اطلاعات اقتصادی اکونومیست در آخرین گزارش خود، به وابستگی ایران و بودجه سال ۲۰۱۳ به نفت اشاره و ادامه این روند را برای ایران بسیار خطرناک توصیف کرده است.همچنین این گزارش از وابستگی شدید ایران به چین در فروش نفت نیز به عنوان یکی از موقعیت‌های خطرناک ایران نام برده است.

به گزارش «تابناک»، واحد اطلاعات اقتصادی اکونومیست در آخرین گزارش خود درباره ایران به موضوعات مهمی در خصوص اقتصاد کشور در دوره تحریم و همچنین ادامه وابستگی بودجه سال آینده به نفت پرداخته است.

این گزارش با اشاره به این که در سال میلادی جدید، شانس کمی برای برداشته شدن تحریم‌ها وجود دارد، از وابستگی ایران به بازار نفت آسیا در این سال خبر می‌دهد و ضعف اقتصاد ایران را در ادامه وابستگی به نفت یادآور می‌شود. از سویی دیپلماسی ایران در دوره تحریم را فعال خواند و اشاره‌ای نیز به مذاکرات هسته‌ای کرده است.

ادامه وابستگی بودجه به نفت

این گزارش در بخشی از مطلب خود آورده است: بودجه سال آینده ایران، تقریباً با روزانه صادرات ۲. ۲ میلیون بشکه نفت بسته خواهد شد. اقتصاد ایران به شدت به درآمدهای نفتی برای به حرکت درآوردن موتور خود نیاز دارد و ۸۰ درصد از کل صادرات و همچنین ۵۰ تا ۶۰ درصد از درآمدهای دولتی وابسته به بودجه نفت است.

به اذعان این گزارش، تحریم و کاهش درآمدهای نفتی به ۵۰ درصد که شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد چندی پیش به آن اشاره کرده، به معنی آن است که پیامدهای سنگینی برای اقتصاد ایران در پیش روست.

یکی از پیامدهای کوتاه مدت این امر، کاهش و فشرده شدن سرمایه گذاری‌ها در بخش‌های مولد است. برنامه پنجم توسعه با هدف گذاری ایجاد سالیانه یک میلیون شغل، در صدد است تا نرخ بیکاری را با کاهش 8 درصدی به ۷ درصد برساند. در حالی که کاهش درآمدهای نفت، دولت را برای سرمایه گذاری در این امر به شدت در فشار می‌گذارد.

مورد دوم که در اثر کاهش درآمد نفتی به شدت تحت فشار خواهد بود، بخش خصوصی است. بخشی از این امر ناشی از آن است که این بخش در اقتصاد ایران بر خلاف دولت چندان قادر به دور زدن تحریم نیست و بخشی ناشی از آن که در تجارت خارجی به شدت وابسته به دولت است و دولتی که درآمد‌هایش کاهش یافته، بر خلاف هدف‌گذاری‌ها نمی‌تواند کمکی در این راستا به بخش خصوصی کند.

از سویی کاهش درآمد نفتی به معنی کاهش سر ریز شدن ارز خارجی به ایران است. این امر و بی‌ثباتی نظام ارزی در ایران، منجر به فشار دوچندان بر تجارت بخش غیر نفتی ایران می‌شود.

ایران و مشتریان آسیایی

تقریباً اکنون همه نفت ایران به سمت چین، ژاپن، کره جنوبی و هند صادر می‌شود؛ مشتریانی که تا سال ۲۰۱۳ برای کاهش واردات از ایران از تحریم مستثنی شده‌اند.

هم‌اکنون ایران وابستگی شدیدی به چین دارد، زیرا تقریباً نیمی از نفت صادراتی این کشور به چین می‌رود. این یک موقعیت خطرناک برای ایران است، زیرا خرید نفت ایران از سوی چین در دست دو شرکت دولتی در چین است؛ هرچند چین در شورای امنیت رأی به مخالفت با تحریم ایران داد، به‌‌ همان اندازه از اهمیت روابطش با آمریکا باخبر است. چین در یازده ماهه سال ۲۰۱۲ میزان ۲۳ درصد خرید نفت خود از ایران را کاهش داده است.

هند، ژاپن و کره حتی از چین نیز روابط نزدیک‌تری با آمریکا دارند و گویا به تدریج خرید نفت خود از ایران را به میزان بیشتری کاهش دهند. هند میزان خرید نفت از ایران را ۱۷ درصد کاهش داده و گزارش‌ها حاکی از آن است که در سال ۲۰۱۳ بین ۱۰ تا ۱۵ درصد دیگر کاهش واردات از ایران خواهد داشت.

بزرگترین پالایشگاه ژاپن جی ایکس نیپون، نیز پیشنهاد کاهش ۱۵ درصدی واردات نفت از ایران را در سال ۲۰۱۳ داده است. در کره نیز گزارش‌های پالایشگاه‌ها حاکی از احتمال کاهش واردات ۲۰ درصدی از ایران تا شش ماهه نخست سال ۲۰۱۳ است.

فضای مانور

ایران اما تجربه خوبی در دور زدن تحریم‌ها دارد که از مسیرهای اعمالی ایران در این راه، بارگیری و تخلیه در بنادر دوردست و خارج از منطقه، امتزاج نفت خود با نفت دیگر کشور‌ها و همچنین انتقال کشتی به کشتی نفت است. همچنین ایران به خریداران بزرگ نفت خود پیشنهادهای مناسبی می‌‌دهد؛ برای نمونه، به پاکستان پیشنهاد خرید صد هزار بشکه‌ای با مدت پرداخت بلند مدت را داده است. ایران همچنین به لحاظ دیپلماتیک بسیار فعال است. اما مشکل ایران در اینجاست که همه کشور‌ها به رغم نیازشان به نفت، به بازار آمریکا و تجارت مبتنی بر دلار نیز احتیاج بسیاری دارند.

در پایان، گزارش واحد اطلاعات اقتصادی اکونومیست، اشاره‌ای نیز به مذاکرات هسته‌ای و صدای مذاکرات مستقیم با آمریکا نیز داشته و آورده است: اما چه ایران بخواهد با آمریکا یا هر گروه بزرگ‌تری وارد مذاکره شود، هر گونه پیشرفتی در این مذاکرات بسته به خواست طرف دیگر نیز هست؛ در حالی که اکنون گویا آمریکا هیچ تمایلی به ادامه برنامه هسته‌ای ایران ندارد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸۳
انتشار یافته: ۱۹
کدام کشور تمایل دارد که ایران هسته ای رو بپذیرد!از اینکه ایران قدرت منطقه ای باشد هراس دارند و برای به زانو دراوردن ما از هیچ جنایتی کم نمی گذارند.فقط خدا به مردم ما طاقت زیادی عطا بفرماید.
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
البته طاقت مردم به اندازه کافی هست اگر عده ای از این آب گل آلود پورشه وارد نکنند و با احتکار خون مردم رو تو شیشه نکنند...
بهتر از این نمی شود!
واقعا چه دیپلماسی قوی و قدرتمندی داریم !!! فروش بلند مدت نفت !!! فروش نفت زیر قیمت !! واقعا .....!!!!!!
باید یه بار برای همیشه این دندان رو (نفت) کند و انداخت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
ما که هنر فروختن ماشین و انرژی رو به چند برابر قیمت به مردممون داریم. هر چی هم گرون کنیم کسی آخ نمیگه... پس چرا قید نفت رو نزنیم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
باید از این نعمت خدادادی نهایت استفاده را کرده وباپول فروش اقدام به تقویت زیر ساخت ها وتوسعه و درنتیجه ایجاد رفاه و......!!؟
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
آره با این زیرساخت های موجود صد در صد هملی میشه!!!!
اگر روزی چین از ما نفت نخرد چه اتفاقی می افتد؟؟؟ ما باید در تولید علم و تجاری سازی آن تلاش کنیم که در غیر اینصورت آن روز روز مرگ اقتصاد ما خواهد بود.%
والله اعلم
با وجود بوش و عدم وجود مشکلات اقتصادی در جهان و قیمت پائین نفت روابط ما را با دنیا بسیار گرم شد حال با وجود حضور اوباما در کاخ سفید و اقتصاد خراب جهانی و قیمت بالای نفت تحریم ها را باعث شدند و متاسفانه جز چند کیلووات برق هسته ای چیزی ندیدیم.
آنچه در خاك تو رست اي مرد حر
آن بپوش آن فروش و آن بخور
خدا خودش به خير بگذرونه.
چه دیپلماسی فعال و راههای مناسبی،نفت زیر قیمت و بلند مدت،آیا این سرمایه ملی را به تاراج بیگانگان دادن نیست؟این به نفع منافع ملی است تابناک جان که با افتخار مقاله کرده اید؟بخاطر اتم همه چیز را بر باد دادن و گرانی و تورم و بیکاری و خرابی اقتصاد داشتن؟به چه بهائی از 20 سال پیش تا به امروز نیروگاه اتمی ساخته ایم که هنوز هم برقش در مدار نیسشت،نمی توانشتیم با دنیا در مصالحه باشیم و بسازیم؟
دیگه حالمون داره به هم می خوره
نمی دونم چرا بقیه کشورها اینقدر برای هسته ایی شدن اذیت نشدن؟؟؟؟
به همه اینها اضافه کنید تصمیمات بی برنامه و هزینه زای دولت را که هر سال تورم را بالاتر می برد. تورم بالا یعنی بی ارزشی پول ملی و کاهش قدرت خرید مردم و...
اين مجله بزرگنمايي كرده است. اقتصاد ما هم وقتي نفت بشكه اي 8 دلار بود همين بود. يعني نفت بشكه اي 80 دلار با نفت بشكه اي 8 دلار تاثيري نداشت.
اقتصادی که توش فقط وابستگی باشه میشه همین ، اقتصاد کشور ما کاملا وابسته به نفت هست دشمن های ما هم میدونن چیو هدف قرار بدن که ما رو منزوی کردن ، کاش چند سال پیش فکری به حال نفت میکردیم لااقل نقت رو به محصولات پتروشیمی تبدیل میکردیم یا یه همچین چیزی که بشه یه بازار جدید پیدا کنیم گرچه اونم تحریمه
کم کاری و تنبلی از خود من و شما هست و کسی مقصر نیست چون خودمون رو باور نداریم و همیشه در گذشته سیر میکنیم
راه علاجش تنها این هست که از طریق دیپلماسی حل بشه و انشالله درست بشه
اقتصادمون که ترمیم شد دولت یه فکر ریشه ای بکنه ما نه از نظر سطح IQ کم داریم نه اینکه دانشمند در هر زمینه ای کم داریم این ها رو مدیریت قوی میخواد که در یک راستا جهت شکوفایی اقتصاد قرار بده
برای فرزندان ما اگر اینطوری بخواد پیش بره هیچی نمیمونه
خطر واقعي براي ايران ، قبول ارز محلي مثل روبيه ، يوان ، ون كره ميباشد. اكر اين ارز ها با تقليل ارزش در مقابل ساير ارز هاي جهان شمول روبرو باشند ، به يكباره موجودي حساب هاي ايران به ارز هاي محلي (در مقابل ارزهاي معتبر) تقليل خواهد يافت . دراين صورت نفتي كه به ٨٠ دلار فروخته شده ممكن است خيلي كمتر از اين مبلغ نصيب كشور ايران شود . مطالبات هنكفت ايران از اين قبيل كشور ها ، خود باعث سياست تقليل ارزش ارز محلي ميتواند باشد.
ان شخص محترمی که میگوید دندان نفت باید کند بر چه اساسی میگوید ما چه زمینه ای توسعه یافتیم که بتوانیم جایگزین نفت کنیم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی