بازدید 17726
۴
سرانجام از مقام نخست در یک آمار تلخ، کوتاه آمدیم؛

اگر دست من بود، پراید را پلاک نمی‌کردم!

برخی از تصمیم‌ها در حوزه اختیارات ما نیست. قانون می‌گوید، اگر خودرویی را سازمان استاندارد و محیط زیست تأیید کردند، ما ناچاریم پلاکش کنیم، ولی بسیار صریح می‌گویم اگر دست من بود، هیچ گاه اجازه نمی‌دادم خودرویی چون پراید یا وانت بار پیکان یا نیسان پلاک شوند!
کد خبر: ۲۹۴۲۶۶
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۱ - ۰۷:۵۸ 29 December 2012
کاهش چشمگیر آمار تلفات رخدادهای رانندگی نسبت به سال‌های گذشته، نوید روزهای خوبی را به همراه می‌آورد؛ هرچند هنوز به میانگین آمار جهانی نرسیده‌ایم و در مقوله ایمنی خودرو به گواه رئیس پلیس راهور، کار بسیاری نشده و هنوز به انجام برخی امور ناچاریم!

به گزارش «تابناک»، آمار و ارقام ارائه شده از سوی سازمان پزشکی قانونی کشور درباره جان باختگان رخدادهای رانندگی در هشت ماهه سال جاری، خبر از کاهش تلفات این نوع حوادث در کشورمان به نسبت گذشته دارد تا جایی که می‌توان گفت، سکوی نخست در آمار جان باختگان تصادفات در جهان، بر خلاف دهه گذشته دیگر از آن کشورمان نیست.

بر پایه آمار، مجموع سالانه شمار جان باختگان رخدادهای رانندگی در کشورمان که در سال ۸۴ به حدود ۲۸ هزار تن رسیده بود، در هشت ماهه امسال به نزدیک چهارده هزار تن (۱۱ هزار و ۷۴ نفر مرد و سه هزار و ۵۲ نفر زن) رسیده است که با توجه به پلاک شدن سالانه نزدیک یک میلیون خودرو در کشورمان، حکایت از کاهشی چشمگیر و چه بسا قابل افتخار دارد؛ هرچند هنوز با انبوه تصادفات جاده‌ای روبه‌رو هستیم که به طور میانگین روزانه ۵۱ تن از هم‌وطنانمان را به دیار باقی می‌فرستند.



این در حالی است که با نگاهی به آمار جان باختگان رخدادهای رانندگی در سال‌های گذشته، درخواهیم یافت که طی ده سال گذشته، مجموعا چیزی نزدیک ۲۴۲ هزار نفر از ایرانیان بر اثر تصادفات جان به جان آفرین تسلیم کرده‌اند که به طور میانگین، ۶۶ فوتی در روز و یا یک جان باخته در هر بیست و دو دقیقه را بر جای می‌گذارند.

بد نیست بدانید، از مجموع ۱۴۱۲۶ جان باخته تصادفات در هشت ماه نخست سال جاری، نزدیک شصت و دو درصد (۸۷۱۸ مورد) در مسیرهای برون شهری، تقریبا بیست و هشت درصد (۳۹۳۷ مورد) در مسیرهای درون شهری، ‌ کمتر از ده درصد (۱۳۹۷ مورد) در مسیرهای روستایی و ۷۴ مورد در مسیرهای نامعلوم ثبت شده‌ است.
بدین ترتیب نه تنها زنده ماندن نزدیک نهصد تن از هم‌وطنانمان در هشت ماه امسال به نسبت مدت مشابه در سال گذشته جای خوشحالی دارد، بلکه بررسی یکی از شاخص‌های مهم سنجش تصادفات، نشان می دهد که آمار جان باختگان تصادفات در کشورمان به نسبت سال‌های گذشته، بسیار متعادل تر شده است.

سردار اسکندر مؤمنی، رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به این موضوع می‌گوید: یکی از شاخص‌های سنجش تصادفات، شمار کشته‌ها به ازای هر ده هزار وسیله نقلیه است که بر این اساس، آمار اخیر نشان می‌دهد که به ازای هر ده هزار وسیله نقلیه در کشورمان، ۸.‌۱ تن کشته شدند که میانگین این عدد در آسیا ۱۰.‌۹ تن و در دنیا ۷.‌۵ کشته است؛ یعنی نزدیک ۰.‌۶ درصد از میانگین جهانی عقبیم؛ در حالی که در سال ۸۵ با ۲۳ کشته به ازای هر ده هزار وسیله نقلیه در کشورمان روبه‌رو بودیم.

وی که در یک برنامه تلویزیونی حضور یافته بود، در پاسخ به پرسش مجری برنامه با گلایه از ایمنی خودرو‌ها گفت: این که چرا به رغم افزایش شمار خودرو با کاهش تلفات مواجه هستیم، دلایل بسیاری دارد؛ اما به نظر من، در بحث ایمن سازی خودرو‌ها و حتی راه، هر چند رویدادهای خوبی رخ داده اما در مجموع کارکرد قابل قبولی نداشته‌ایم. ما باید حداقل‌های مورد نظر را در خودرو‌هایمان داشته باشیم.

سردار مومنی افزود: اکنون شما می‌پرسید که چرا پلیس این خودرو‌ها را شماره می‌کند؟ در پاسخ باید بگویم برخی از تصمیم‌ها در حوزه اختیارات ما نیست. قانون می‌گوید اگر خودرویی را سازمان استاندارد و محیط زیست تأبید کردند، ما ناچاریم پلاکش کنیم، ولی خیلی صریح می‌گویم، اگر دست من بود، هیچ گاه اجازه نمی‌دادم خودرویی چون پراید یا وانت بار پیکان یا نیسان پلاک شوند.

وی در ادامه با اشاره به بهبودهایی که در ایمنی خودرو‌ها ایجاد شده، گفت: الحمدلله همه خودرو‌ها به سیستم ترمز ضد قفل مجهز شده‌اند و در زمینه کیسه‌ هوا نیز به جز یک خودرو که آن هم تا پایان سال مجهز به کیسه‌هوا خواهد شد، موفقیت خوبی داشته‌ایم، ولی هنوز گلایه داریم که خودروسازان همپای دیگر مؤلفه‌های کاهش تصادفات پیش نرفته‌ و همچنان در بحث کاتالیست و سایر تجهیزات ایمنی خودرو، با استانداردهای جهانی فاصله داریم؛ اما باز هم از مردم می‌خواهیم با وجود همه این مشکلات، برای حفظ ایمنی خود و عزیزانشان در رانندگی از شتاب و تعجیل پرهیز کنند.

بد نیست که بدانید: بر پایه گزارش پزشکی قانونی، استان‌های تهران (۱۱۰۲ فوتی)، فارس (۱۰۷۸ فوتی) و خراسان رضوی (۱۰۴۸ فوتی)، به ترتیب بیشترین آمار فوتی‌های تصادفات در هشت ماهه سال ۹۱ را از آن خود کرده و در همین مدت، استان‌های ایلام (۱۰۷ فوتی)، ‌ کهگیلویه و بویراحمد (۱۲۶ فوتی) و خراسان جنوبی (۱۵۶ فوتی) کمترین جان باختگان حوادث رانندگی را داشته‌اند.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی با بیان ‌اینکه متأسفانه هنوز در بحث خودرو، چه در ایمنی و چه آلایندگی به دلیل نبود رقابت، خود خودروساز تصمیم‌گیرنده است، گفت: هر چند بر این باوریم زمان آن گذشته که قانونی تصویب شود و پلیس آن را اجرا نکند، ولی در عین حال انتظار داریم دستگاه‌های ذی‌ربط نیز مجوز ادامه کوتاهی‌های برخی خودروسازان را ندهند، چرا که پلیس در بحث ایمنی خودرو قاطع است و به هیچ وجه کوتاه نمی‌آید.

وی در ادامه با اشاره به شناسایی نقطه حادثه‌خیز در راه‌های کشور افزود: ۲۱۸۳ نقطه حادثه‌خیز در راه‌های کشور وجود دارد که برای رفع و اصلاح آن به مسئولان مربوطه اعلام کرده‌ایم و افزون بر آن، از نمایندگان مجلس تقاضا داریم تا با گرفتن تصمیمات لازم نسبت به رفع و یا حتی آشکارسازی آن‌ها با استفاده از نشان‌های مورد نیاز اقدام کنند.

مؤمنی در پایان به مؤلفه دیگری در گزارش اخیر اشاره کرد و گفت: بر پایه آخرین آمار سازمان پزشکی قانونی، ۵۰.‌۳ درصد افراد در‌‌ همان صحنه تصادف جان خود را از دست داده و مابقی (۴۹.‌۷ درصد) در مسیر انتقال به بیمارستان جان می‌بازند که این رقم در دنیا نزدیک ۱۵ تا ۲۰ درصد است.

به عبارتی بهتر، علاوه بر مثلث تصادف (خطای انسانی، خودرو و راه)، افزایش سرعت کمک‌رسانی به حادثه دیدگان هم می‌تواند در ‌‌پایان به کاهش آمار جان باختگان منجر شود؛ اینجاست که روی ناخوش آمار پزشکی قانونی آشکار شده و با رشد ۶.‌۷ درصدی مصدومان حوادث رانندگی به اوج می‌رسد، چراکه گزارش‌ها حاکی است، شمار مصدومان حوادث رانندگی از ۲۱۶ هزار و ۲۷۸ مورد در هشت ماهه سال گذشته به ۲۳۰ هزار و ۷۶۷ مورد در هشت ماهه سال جاری رسیده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶۳
انتشار یافته: ۴
تابي جون فك نميكني سهميه بندي بنزين و وضع معيشتي مردم باعث شده مسافرتها هم كم بشه و آمار تصادف و مرگ و مير بياد پايين!!!!!!
با وجودی که یکم به طور کلی نسبت به آمارها مشکوک هستم ولی چون خبر خیلی محم و خوبی رو میرسونه امیدوارم درست باشه!
انشا الله آمارها درست باشد نه مثل آمار های بعضی ها که همه دستکاری شده و همه اش دروغ باشه. انشاالله راست است.
دوستان پراید سوار ببخشید که اینو میگم.ولی از وقتی که پراید زیاد شده تصادفات هم زیاد شده.متاسفانه اکثر دوستان پراید سوترمون خیلی بد و خطرناک رانندگی میکنند
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی