بازدید 14703
کیوسک بین‌المللی «تابناک»

ابراز امیدواری غرب به ازسرگیری مذاکرات ایران و ۱+۵

ابراز امیدواری غرب برای ازسرگیری هر چه زود‌تر مذاکرات هسته‌ای با ایران، سفر هیأتی بلندپایه از آژانس به تهران برای مذاکره با مقامات ایرانی، اظهارات جدید نخست وزیر انگلیس درباره برنامه هسته‌ای ایران، نتایج اجلاس وزرای نفت «اوپک» و تبریک ایران به کره شمالی به واسطه آزمایش موفقیت‌آمیز موشکی، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.
کد خبر: ۲۹۱۱۰۳
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۰ 13 December 2012
ابراز امیدواری غرب برای ازسرگیری هر چه زود‌تر مذاکرات هسته‌ای با ایران، سفر هیأتی بلندپایه از آژانس به تهران برای مذاکره با مقامات ایرانی، اظهارات جدید نخست وزیر انگلیس درباره برنامه هسته‌ای ایران، نتایج اجلاس وزرای نفت «اوپک» و تبریک ایران به کره شمالی به واسطه آزمایش موفقیت‌آمیز موشکی، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.


به گزارش «تابناک»، موضوع مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای ایران، مهمترین سوژه‌ای است که امروز مورد توجه مطبوعات جهانی قرار گرفته است. در این راستا، خبرگزاری «رویترز» از ابراز امیدواری غرب به ازسرگیری هر چه زود‌تر مذاکرات گروه ۱+۵ با ایران خبر داده است.

این خبرگزاری در این رابطه به اظهارت سخنگوی «کا‌ترین اشتون»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا استناد کرده که گفته، دیپلمات‌های ارشد ایران و اتحادیه اروپا روز چهارشنبه درباره زمان و محل برگزاری این مذاکرات با یکدیگر گفت‌و‌گو کرده‌اند.

به گفته وی «هلگا اشمید»، معاون اشتون و علی باقری، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در گفت‌و‌گوی تلفنی، درباره این موضوع بحث کرده‌اند.


در همین حال، هیأتی از دیپلمات‌های ارشد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز به ایران سفر کرده تا امروز درباره جنبه‌های فنی برنامه هسته‌ای ایران، با مقامات کشورمان به گفت‌و‌گو بپردازند.

در همین رابطه، سایت شبکه خبری «یورو نیوز» به یکی از مهمترین جنبه‌های این گفت‌و‌گو‌ها اشاره کرده که درخواست آژانس برای بازدید از مرکز نظامی «پارچین» است. در این رابطه، این سایت به نقل از دیپلمات‌های آژانس که رهسپار تهران شده‌اند، نوشته آن‌ها «آماده» هستند که در صورت گرفتن اجازه لازم، از مرکز نظامی «پارچین» دیدار کنند. البته در این مطلب اشاره شده که بازرسان آژانس پیش از این یک بار در سال ۲۰۰۵ اجازه یافته بودند از این مرکز نظامی در شرق تهران بازدید کنند.


اما در میانه این اقدامات دیپلماتیک، «دیوید کامرون»، نخست‌وزیر انگلیس روز گذشته اظهاراتی را درباره برنامه هسته‌ای ایران مطرح کرده و از ضرورت افزایش فشار بر ایران سخن گفته است.

به نوشته روزنامه «جروزالم پست»، کامرون که در گردهمایی «دوستان محافظه‌کار اسرائیل» در لندن سخن می‌گفته، مدعی شده، وی از بنیامین نتانیاهو، همتای اسرائیلی خود خواسته از توسل به اقدام نظامی علیه ایران خودداری کند.

با این حال، کامرون مانند همیشه تأکید کرده که در رابطه با ایران، همه گزینه‌ها باید روی میز باشد. وی همچنین خواستار اعمال «دیپلماسی سرسختانه» در مقابل ایران شده و ادعا کرده، مخالفت انگلیس با هسته‌ای شدن ایران، نه تنها به خاطر اسرائیل، بلکه برای صلح و امنیت جهانی است.


موضوع اجلاس وزرای نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متن و حواشی آن، از دیگر موضوعات مورد توجه امروز است. خبرگزاری «آسوشیتدپرس» ضمن اشاره به نتایج این اجلاس می‌نویسد، شرکت کنندگان در این اجلاس، با حفظ سطح کنونی تولید و عدم تغییر آن موافقت کردند؛ اما از رسیدن به اجماع درباره تعیین دبیرکل جدید این سازمان (پستی که عربستان سعودی، ایران و عراق بر سر آن رقابت دارند) بازماندند.

به نوشته این خبرگزاری، رستم قاسمی، وزیر نفت ایران، در این اجلاس اعلام کرده که ایران خواستار کاهش دو میلیون بشکه‌ای سقف تولید اوپک بوده، ولی به هر حال از سقف تولید تأیید شده کنونی (سی میلیون بشکه در روز)، حمایت می‌کند. 


در پایان، خبرگزاری فرانسه واکنش ایران به آزمایش موشکی اخیر کره شمالی را مورد توجه قرار داده است. این خبرگزاری می‌نویسد در شرایطی که آزمایش موشکی کره شمالی با انتقادهای جهانی روبه‌رو شده و ایران هر گونه همکاری در این آزمایش را تکذیب کرده، با این حال، به دلیل آزمایش موفقیت‌آمیز روز گذشته به این کشور تبریک گفته است. این خبرگزاری به پیامی استناد کرده که سردار مسعود جزایری، معاون ستاد کل نیروهای مسلح در آن به سبب آزمایش موفقیت آمیز اخیر به مردم و دولت کره شمالی تبریک گفته است. 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان