بازدید 68674

پهپاد آمریکایی چگونه شکار شده است؟

بررسی روش گرفتن پهپاد آمریکایی و مقایسه آن با ادعاهای این روزهای مقامات آمریکایی درباره آن، نشان می‌دهد که چرا پذیرش وجود یک پهپاد سالم از این نوع در دست ایران برای آمریکایی‌ها تلخ است؛ حتی اگر گرفتن این پهپاد از آسمان در نگاه نخست ساده به نظر برسد.
کد خبر: ۲۸۹۶۰۹
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۹ 09 December 2012
سه‌شنبه هفته گذشته، نیروی دریای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد که موفق شده است، یک پهپاد کوچک آمریکایی را سالم در اختیار خود بگیرد. این خبر نخست با انکار طرف آمریکایی روبه‌رو شد و سپس آمریکایی‌ها نیز تنها این را که این پهپاد ساخت شرکت‌های آمریکایی بوده، پذیرفتند، ولی همچنان از پذیرش این که ایران توانسته باشد پهپاد آن‌ها را سالم در اختیار گرفته باشد، طفره می‌روند؛ اما به هر روی، سالم بودن پهپادی که در تصاویر ایرانی دیده می‌شود، بنا به دلایل احتمالی زیر برای آمریکایی‌ها تلخ است.
به گزارش «تابناک»، پهپاد اسکن ایگل، ۱.‌۱۹ متر طول، ۳.‌۰۵ متر عرض (دو سر بال) و هجده کیلوگرم وزن دارد و برای پرواز، نیازمند باند نیست و در عوض با یک سامانه هوای فشرده به بالا پرتاب می‌شود و برای فرود هم یک جرثقیل با طناب و قلاب آن را در میان هوا می‌گیرد.

بنا بر این گزارش، این پهپاد کوچک و ارزان، بنا به راهی که از پیش در آن ذخیره شده و یا بر پایه فرامینی که از مرکز کنترل زمینی دریافت می‌‌دارد، پرواز می‌کند؛ بیشترین سرعت آن، نزدیک ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت و سقف پروازی آن نزدیک پنج هزار متر است و می‌تواند بیش از بیست ساعت استقامت پروازی داشته باشد.

اما آنچه باعث نگرانی آمریکایی‌ها خواهد بود، روشی است که طرف ایرانی، کنترل پهپاد آن‌ها را به دست گرفته است. در میان سخنان آمریکایی‌ها، این ادعا مطرح شده که شاید ایرانی‌ها یک پهپاد سقوط کرده در دریا را به دست آورده باشند؛ اما تجربه سابق سقوط هواپیما‌ها در دریا، ثابت می‌کند که پیدا کردن یک پهپاد در کف دریا، از پیدا کردن یک سوزن در کاهدان نیز به مراتب سخت‌تر است؛ برای نمونه، در رویداد سقوط یک هواپیمای مسافربری با جثه‌ای بسیار بزرگتر و با مسیر پرواز مشخص ـ که در مسیر برزیل به فرانسه سقوط کرد ـ جستجو برای یافتن جعبه سیاه هواپیما نزدیک دو سال طول کشید.

به زبان دیگر، پیدا کردن یک پهپاد در کف خلیج‌فارس تقریبا ناممکن است و اگر هم شدنی  باشد، به هزینه آن نمی‌ارزد. پس احتمالا آمریکایی‌ها مجبورند بپذیرند که نیروی دریایی سپاه با برنامه‌ای از پیش طراحی شده، پهپاد آن‌ها را شکار کرده است.

ویدئوی زیر روش معمول گرفتن پهپاد اسکن ایگل از هوا را نشان می‌دهد. استفاده از این روش به این دلیل است که این پهپاد به خاطر ملاحظات فنی، بدون سامانه فرود ساخته شده است.



دانلود


نکته مهم برای انجام این کار آن است که هم پهپاد و هم سامانه زمینی، هر دو به سیستم جی‌پی‌اس دقیقی مجهزند که امکان کار ظریف فوق را عملی می‌سازد.

این گزارش می‌افزاید، با در نظر گرفتن ویدئوی فوق و سالم بودن پهپادی که در دست ایران است، می‌شود نتیجه گرفت که نخست، ایرانی‌ها از مسیر حرکت آن آگاه بوده‌اند، یا اینکه با نفوذ به پهپاد، کنترل مسیر حرکت آن را در دست گرفته‌اند. دوم آن که اگر شکار پهپاد روی زمین یا با یک شناور در دریا انجام شده، خود را برای دریافت آن به خوبی آماده کرده‌اند.

بنابراین یک ادعای جدی ایران ـ که پذیرش آن برای آمریکایی‌ها سخت است ـ این خواهد بود که تجهیزات راداری ایران، آن اندازه پیشرفت کرده که پهپادی به این کوچکی را به خوبی در هوا رهگیری کرده باشد.

ضربه دوم برای آمریکایی‌ها این خواهد بود که ایران برای انجام چنین کاری، مدتی برنامه‌ریزی کرده است و بنابراین، پهپادهای آمریکایی، مسیر پرواز آن‌ها و روش به زمین نشاندن آن‌ها را به خوبی می‌شناسد.

سومین و احتمالا تلخ‌ترین نکته این خواهد بود که باز هم فرضیه یک سال پیش، یعنی توانایی ایران برای نفوذ به سیستم جی‌پی‌اس پهپادهای آمریکایی مطرح می‌شود.
در این باره باید گفت، هنگام به زمین نشاندن پهپاد RQ-۱۷۰ در شرق کشور، یکی از فرضیه‌های مطرح، نفوذ ایران به سیستم کنترل مسیر پهپادهای آمریکایی بود. اگر فرضیه نفوذ ایران به سیستم‌های جی‌پی‌اس آمریکایی از راه دور باز هم تکرار شده باشد، آمریکایی‌ها با مشکلی پیچیده روبه‌رو خواهند بود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۶۵
انتشار یافته: ۲۹
زنده باد ایرانی
ایران یه چیزهایی داره که آوتا نمی دونند
آخه فاصله برزیل تا فرانسه رو با یه ذره خلیج فارس مقایسه می کنید!
پاسخ ها
صادق
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
شما ايرباس 60 متري را با پهپاد يك متري مقايسه مي كنيد!!؟
ناشناس
| Netherlands |
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
نخیر دوست عزیز برای پیدا کردن جعبه سیاه که کل مسیرو نمی گردن بلکه محل سقوط هواپیما را تا یک شعاعی می گردند که این مطمئنا به مراتب کوچکتر از خلیج فارسه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
هواپيماي مسافر بري بايد از مسير خاص كه از پيش مشخص شده حركت كنند و تخطي در اين حركت مورد قبول نيست اما هواپيماي جاسوسي كاملا مخفي و در مسيرهاي گم و گنگ پرواز ميكند
اگر سرعتش اینقدر پائینه با هلی کوپتر و تور ماهیگیری می شود این پهپاد را در دریا شکار کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
شما اول بايد بتونيد اين پهپاد را رهگيري و كشف كنيد. بعد فكر شكارش باشيد.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
شما یک ماشین کنترلی 18 کیلویی آهنی رو که رویه زمین با سرعت 120 کیلومتر در ساعت راه میره رو اگر توانستی با تور بگیری بعد ما هم به یانکی میگیم هواپیما شما رو تو آسمان با تور گرفتیم !
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
اگر تور ماهیگیریت را توی ارتفاع 5کیلومتری بالای زمین ببری و آنهم تو را نشناسد و طرف تو مستقیم بیاید تو را هم رهگیری نکند ! یکی هم تو بگیر؟
یالثارات الحسین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
آقای ناشناس شما اگه لالایی بلدی چرا خوابت نمیبره!!! از فردا برو خلیج فارس پهپاد شکار کن...
با این نبوغی که داری حتما در چند دهه پیش رو به عنوان مغز های فراری از شما یاد میشود.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
کلی خندیدم با این جکی که گفتی عزیز دمت گرم
به قول دوستان باید اول بشه دیدش بعد به قول شما هلیکوپتر که همون لحظه اونجا مثل جیپ پارک نیست که بشینن توش سریع سوژه رو تعقیب کنن بر فرض اینم بود حالا خودت تجسم کن که توو اسمون در هلیکوپتر به اون عظمت رو باز کردن یکی با تور خم شده یه هواپیما فسقلی رو با تور بگیره عجب صحنهای میشه تو نمیری خوشم اومد از قوه تخیلت:)))))
البته اگر متخصصان ماهم صحنه شکار این پهپاد را نشان میدادند جای هیچ حرف و حدیثی باقی نمی ماند....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
اگر یه همچین فیلمی پخش بشه مطمئنا در طراحی های بعدی اونا خیلی بدردشون میخوره و ضعف سیستماشو میتونن حدث بزنن و می فهمن از کجا ضربه خوردن. ...
آقا اصن تو دریا پیدا کردیم،
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
فوت کوزه گریش لو بره که دیگه بدرد نمیخوره اخوی .
..با غیرت و زکاوت " ایرانی "....
azizan fekresh konid mage asemon kochike ke beshe hamchin kari ro bedone barname rizi anjam dad?
من معتقدم از اوني كه فكرش بكنيد راحتر گرفتنش.
واين قضيه صابت ميكنه كه ايران تو جنگ رواني موجود دسته بالاتر داره
ازکجا معلوم وقتی سقوط میکند میره کف آب . شاید روی آبا شناور میمونه
پاسخ ها
یک مسلمان
| United Kingdom |
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
به نظرت اگه یک هواپیمای 18 کیلویی با اون همه ظرافت با سرعت 120 کیلومتر با اب برخورد کنه چیزی ازش باقی میمونه؟ بابا اول فکر کن بعد کامنت بذار
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
اگر بادبادک باشه بله روی آب میمونه ولی اون وزن برای اون حجم برای شناور موندن خیلی زیاده
حسن بهار
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
شاید هم امریکاییها خودشون کادو کردن تحویل سپاه دادند!!؟؟
ما سومیشم می‌خوایم یالا :)
عجیب است بعضیهابجای اینکه خوشحال بشن ناراحت میشن وکاررزمندگان ومدافعان کشوررابه هرشکلی کوچک جلوه میدهند.گویامرغ همسایه برای انهاغازه.مثلااگرامریکاییهاموفق میشدندقندتودلشون اب میشد.هیهات.
خداییش خیلی کوچیکه!
آفرین به ایران که رادارهاش تا این اندازه قوی هستند
یک فرضیه چهارم هم من دارم:
ایران به مرکز کنترل پهپادهای آمریکایی نفوذ کرده باشد.
اینجور که بعضی دوستان می فرمایند سپاه یه تور در ارتفاع چند هزارمتری توی هوا پهن کرده و یه هواپیمایی در ارتفاع چند هزارمتری که با سرعت120کیلومتر می رفته رو ناگهانی شکار کرده!!!عزیزان!!! اول از همه شناسایی و رهگیری این پهپاد 1متری کار بسیار بزرگی هست،دوما اگر کنترلش رو به دست نداشته باشی که نمی تونی تا این ارتفاع بیاریش پایین که تازه بعدش هم سرعتش رو کم کنی و بعد بیفته توی تور!!بعضی از دوستان توانایی های بچه های ایرانی رو دست کم می گیرند
طفلک این بچه پهپاد کوچولو حتما داشته دنبال مامانش میگشته که گرفتنش....
ببینید این پهباد با یه روش کاملا ایرانی که احتمالا به عقل جن هم نمیرسه شکار شده. این که چطور گرفته شده بماند مهم تر این هست که این اتفاق افتاده.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار