بازدید 14965
کیوسک بین المللی «تابناک»

بازتاب برگزاری نشست گفت و گوی ملی سوریه در تهران

یکی از مهمترین اخبار امروز مطبوعات جهان درباره ایران، به بازتاب برگزاری نشست گفت و گوی ملی سوریه در تهران اختصاص دارد که با حضور نمایندگان موافقین و مخالفین دولت این کشور و میزبانی ایران برگزار شد. سخنان رئیس مجلس شورای اسلامی درباره ضرورت مسلح کردن فلسطینی ها و گزارش رویترز از تحولات مربوط به نیروگاه بوشهر، از جمله دیگر اخبار مهم امروز است.
کد خبر: ۲۸۶۱۱۱
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۰ 19 November 2012
یکی از مهمترین اخبار امروز مطبوعات جهان درباره ایران، به بازتاب برگزاری نشست گفت و گوی ملی سوریه در تهران اختصاص دارد که با حضور نمایندگان موافقین و مخالفین دولت این کشور و میزبانی ایران برگزار شد. سخنان رئیس مجلس شورای اسلامی درباره ضرورت مسلح کردن فلسطینی ها و گزارش رویترز از تحولات مربوط به نیروگاه بوشهر، از جمله دیگر اخبار مهم امروز است.


به گزارش «تابناک»، روزنامه «واشنگتن پست» با اشاره به این نشست و شعار آن (نه به خشونت؛ آری به دموکراسی) می نویسد حدود 200 سیاستمدار و فعال سیاسی از سوریه و کشورهای منطقه روز یکشنبه در تهران گرد آمدند تا درباره راه حل ممکن برای پایان دادن به خشونتی که از مارس 2011 سوریه را در خود فرو برده، به بحث بپردازند. این روزنامه می نویسد هرچند کشورهای عربی مدعی عدم تمایل ایران به حل بحران سوریه هستند، اما حضور هیئت هایی از تعداد زیادی از کشورها، از جمله روسیه و چین، نشان دهنده میزانی از در اختیار داشتن ابتکار عمل توسط ایران در این زمینه است. واشنگتن پست در ادامه گزارش مختصری از نشست روز گذشته و صحبت های انجام شده در آن را منتشر کرده است.


سایت هفته نامه «تایم» نیز موضوع برگزاری این نشست را مورد توجه قرار داده و گزارش کوتاهی از آن منتشر کرده است. این سایت ضمن اشاره به حضور «علی حیدر»، وزیر آشتی ملی سوریه در این نشست، عمده توجه خود را به مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران سوریه که از زبان علی اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران بیان شد، معطوف کرده است. تایم، نشست روز گذشته را واکنشی به کنفرانس هفته گذشته گروهای معارض سوری در قطر می داند که طی آن، شماری از این گروه ها برای براندازی اسد با یکدیگر ائتلاف کردند. این سایت همچنین اشاره می کند که در ماه اوت سال جاری نیز ایران کنفرانس دیگری را درباره سوریه را حضور نمایندگانی از 30 کشور جهان برگزار کرده بود.


اما روزنامه «دیلی استار»، با توجه به سخنان روز گذشته علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، از درخواست ایران از کشورهای منطقه برای مسلح کردن فلسطینی ها در برابر رژیم اسرائیل خبر داده است. این روزنامه به بخش هایی از سخنان لاریجانی اشاره کرده که گفته بود اگرچه ساز و کارهای سیاسی اتخاذ شده از سوی کشورهای منطقه، قابل ستایش است، اما قطعاً کافی نیست. وی ادامه داده بود از کشورهای منطقه انتظار می رسود کمک های جدی نظامی برای فلسطینی ها ارسال کنند. این روزنامه در ادامه سخنان برخی دیگر از مقامات ایرانی، از جمله سردار احمد وحیدی، وزیر دفاع و علی اکبر ولایتی، مشاور عالی مقام معظم رهبری را که طی روزهای اخیر درباره فلسطین سخن گفته بودند، مورد اشاره قرار داده است.


در نهایت، اخبار مربوط به برنامه هسته ای ایران نیز امروز همچنان در میان مهمترین مطالب مربوط به ایران حضور دارد؛ به ویژه که طی دو روز گذشته و پس از انتشار گزارش جدید آژانس، هر روز بخش های جدیدی از این گزارش از سوی رسانه های غربی مورد توجه قرار می گیرد.

خبرگزاری «رویترز» در این رابطه نوشته بر اساس گزارش جدید آژانس، ایران در ماه اکتبر سوخت بارگذاری شده در نیروگاه اتمی بوشهر را تخلیه کرده و آن را به یک مخزن جداگانه انتقال داده است. این در حالی است که دو ماه پیش، شرکت روسی «روس اتم» از رسیدن این نیروگاه به حداکثر ظرفیت خود خبر داده بود. اما رویترز به نقل از یک دیپلمات ایرانی می نویسد این امر بخشی از یک رویه فنی معمول بوده که در ارتباط با انتقال مسئولیت این نیروگاه از مهندسان روسی به متخصصان ایرانی انجام گرفته است. 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل