به‌روز شده در: ۲۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۴
تعداد بازدید: ۵۳۴۴۵
تعداد نظرات:
۱۱۱ نظر
خطری که از بیخ گوشمان نگذشت؛
زلزله اخیر هم مانند رخدادهای طبیعی و غیر طبیعی دیگر؛ وقتی سقوط هواپیماهای مسافربری منجر به کشته شدن شمار بسیاری از هموطنانمان می‌شود، زمانی که هر ساله به اندازه کسری از جمعیت همسایگان جنوبی‌مان در تصادفات جاده‌ای کشته می‌دهیم، هنگامی که با ردیف شدن چند مناسبت پشت سر هم، آمار غرق شدگان در سواحل شمالی کشور به سقف می‌رسد و ...، سخن از جان شهروندانی به میان است که ظاهرا شمار جان باختگانشان هر چقدر هم که بالا باشد، حتی منجر به اقدامی در آینده نیز نخواهد شد!
کد خبر: ۲۶۵۱۰۴
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۰:۴۹ - 13 August 2012

بر پایه آخرین گزارش‌های دریافتی، آمار جان‌باختگان و مجروحان زلزله شمال غرب کشور در کمتر از ۲۴ ساعت از وقوع حادثه، به بیش از سیصد کشته و دو هزار مصدوم رسیده است تا بر خلاف تصور مسئولان رسانه ملی و عده‌ای دیگر، خطر از بیخ گوشمان نگذشته باشد! آماری که سوای خسارات مادی وارده بیان می‌شود؛ اما براستی چه شده که به رغم ورود این حجم از انرژی مخرب به جامعه، موج همدردی دولتمردان فرا نمی‌رسد؟!

به گزارش «تابناک»، وقوع لرزه‌های قدرتمند روز گذشته در آذربایجان شرقی برای بار دیگر به یادمان آورد که با توجه به قرار گرفتن کشورمان در نوار زلزله جهانی، سقف‌های بالای سرمان تا چه اندازه می‌توانند ناامن و خطرآفرین باشند، چرا که اصولا نه آموزشی در زمینه ایمنی داریم و نه سازوکاری برای ایمن‌سازی به کار بسته‌ایم.

بدین ترتیب، زلزله اخیر بیشترین آسیب و تعداد جان باخته را در نقاط روستایی به جا می‌گذارد تا با پایان آواربرداری و انتقال مجروحان از مناطق زلزله‌زده، اعلام شود که ۳۳۷ روستا آسیب دیده‌ و برخی از آنها تا ۱۰۰ درصد تخریب شده‌اند؛ جایی که به گواه تصاویر، بسیاری از خانه‌های روستانشینان از نوع سازه‌های سنتی و قدیمی و به عبارت ساده‌تر، کاهگلی بوده‌اند.



این نکته‌ای است که در سخنان شعارزده وزیر کشور ـ که به همراه اعضای شورای عالی مدیریت بحران از صبح امروز در منطقه حضور یافته ـ نیز به چشم می‌خورد؛ جایی که مصطفی محمدنجار در حاشیه بازدید از مناطق زلزله‌زده هریس می‌گوید: «مکان‌های ویران شده، مقاوم و مستحکم بنا می‌شوند».

به عبارتی بهتر، فارغ از مشکلاتی که نصیب بخش بزرگی از جمعیت کشورمان شده ـ و از قضا پوشش اخبار مرتبط با آن هم برای مسئولان رسانه ملی کشورمان به ادله و برهان نیاز داشته است! ـ زلزله ورزقان و اهر، معیاری است برای نشان دادن بافت‌های قدیمی و فرسوده در روستاهای کشورمان که چه بسا در قیاس با مناطق محرومی مانند سیستان و بلوچستان، بسیار مدرن‌تر و به‌روز‌تر هستند.

خانه‌هایی که ‌گاه تا نسل‌های متمادی شاهد جشن و اندوه ساکنان و اقوامشان بوده‌اند، ولی جز تغییرات جزیی، ترکیب نا‌ایمن و فرسوده‌شان دست نخورده باقی مانده و به روزی رسیده‌اند که‌ گاه یک زلزله متوسط هم برای تبدیلشان به آوار بس باشد؛ چه برسد به زلزله‌ای با قدرت ۶.‌۲ در مقیاس ریشتر!

اینجاست که نخستین پرسش در ذهنمان شکل خواهد گرفت و آن اینکه، چه کسی مسئول نوسازی این بافت‌های فرسوده است؛ مردمانی که از طریق کشاورزی، باغبانی و یا دامداری به سختی به امرار معاش می‌گذرانند یا دولتمردانی که بر مسند بودجه عمرانی کشور نشسته‌اند؟

اکنون کافی است برای درک بهتر از عمق فاجعه خاموشی که بیخ گوش شهر‌ها و روستاهای دورترین نقاط کشورمان کمین کرده است، سری بزنیم به آمار سرشماری اخیر که در آن به توزیع واحدهای مسکونی بنا بر نوع اسکلت و بنا به جداسازی نقاط شهری و روستایی پرداخته شده است؛



به گواه آمار، تنها ۴۴ درصد واحدهای مسکونی موجود در کشورمان از نوع سازه‌های محاسباتی فلزی و بتن آرمه (دقت کنید که این سازه‌ها لزوما استاندارد نیستند) هستند و در ساخت بیش از ۵۵ درصد بقیه از مصالحی مانند چوب، آهن، بلوک سیمانی، خشت، گل و غیره بهره برده شده و بسیاری از آنها غیر ایمن هستند.

آیا شباهت این موضوع با مواردی چون به‌کارگیری ناوگان فرسوده هواپیمایی، عرضه خودروهای غیر ایمن و بدون تجهیزات ضروری ایمنی و... اتفاقی است؟

حال بیایید از جنبه دیگری به ماجرا بنگریم تا درد نهفته هموطنان زلزله زده‌مان در آذربایجان شرقی بیش از پیش آشکار شود؛ جایی که با گذشت یک روز از واقعه دلخراش زلزله در شرق تبریز، هنوز پیامی از رئیس جمهور کشورمان مبنی با همدردی با شهروندان آسیب دیده مخابره نشده است؛ هم‌ او که پیام‌های پی در پی‌اش در روزهای گذشته، ظاهرا موفقیت ورزشکاران کشورمان را در رقابت‌های مهم المپیک هدف گرفته بود؛ اما این بار که شمال غرب کشور در بهت و اندوه فرو رفته بود، نه تنها پیامی ننوشته، که انتقادی به عملکرد صداو‌سیما نیز بروز نداده است.

به عبارتی بهتر، باخت مسئولان صدا و سیما در پوشش ندادن اخبار مرتبط با زلزله در حالی رقم خورد که منتقدی چون احمدی‌نژاد هم به میدان نیامده بود تا شاید فردای روز شایبه‌هایی چون بردن دوربین به بین مردم پیش از انتخابات و... برای وی نیز که به سفرهای استانی مشهور است، مطرح شود؛ گویی نه زلزله‌ای رخ داده و نه مردمان چند استان شب را در فضای باز به صبح پیوند زده‌اند!

آیا گلایه‌های بی‌شمار هموطنانمان در چرایی پوشش اخبار منفی جهانیان و ندیدن درد و رنج هموطنان داخلی، ریشه در واقعیت‌های تلخ ندارد؟


این تصویر روایتی است از واکنش دولتمردان‌ به زلزله‌ای که احتمالا تا ماه‌ها بعد ریز و درشت اخبارش را خواهیم دید؛ پیام تسلیت اعضای هیأت دولت (نه «هیات دولت» و نه مجموعه وزیران) که از قضا در سایت ریاست‌جمهوری و نه در پایگاه هیأت دولت منتشر شده است!

اکنون بیایید قطعه بعدی پازل بی‌مسئولیتی را هم در جای خود گذاریم تا بیشتر به درد زلزله زدگان نزدیک شده و تلخی تصمیمات خودخواهانه برایمان آشکار شود؛ جایی که مدیر کل روابط عمومی جمعیت هلال احمر ایران، با اشاره به اعلام آمادگی برخی کشور‌ها برای فرستادن کمک به زلزله‌زدگان آذربایجان‌شرقی می‌گوید: «هلال احمر نیازی به کمک‌های بین‌المللی ندارند».

نا‌گفته پیداست که از یک سو پتانسیل کمک‌رسانی در کشورمان به مدد وقوع رخدادهای تلخ بسیار و تقویت بنیادهای اورژانسی، در سطح بالایی قرار گرفته و از سوی دیگر، ممکن است برخی از متقاضیان ارسال کمک به کشورمان هم نیت‌های سوئی در پس پرده اقدام انسان دوستانه‌شان داشته باشند؛ اما هنوز برایمان جای سوال دارد، هنگامی برخی از هموطنانمان در رنج و محنت هستند، چه ضرورتی به اظهار لخت و عور «رد کمک بین‌المللی» احساس شده که یک مدیر موارد اضطرار به مصاحبه با خبرگزاری شتافته و سخنانی بگوید که تعبیری جز نمک ریختن بر زخم ندارد؟

آیا این دست اظهارنظر‌ها، نشان از آمادگی بالای مسئولان دارد یا رنگ و بوی سیاسی کاری در آن دیده خواهد شد؟

و سرانجام آن که راه رسیدن به مرز ایمنی در مقابل بلایای طبیعی مانند زلزله و حتی سوانح غیر طبیعی مانند سقوط هواپیما قطعا بسیار پر فراز و نشیب و متأسفانه زمان‌بر خواهد بود، ولی آیا چنین توجیهی برای کناره‌گیری دولتمردان از مصیبت‌های وارده بر مردم پذیرفتنی خواهد بود؟!
مطالب مرتبط
بازگشت به ابتدای صفحه
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: 0
در انتظار بررسی: 1161
انتشار یافته: 111
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
00:53 - 1391/05/23
63
1818
فعلا دولتمردان و سیاستمداران ما دایه مهربانتر از مادرند برای سایر ملتها.
پاسخ ها
غضنفر
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
01:18 - 1391/05/23
به نظرم همه مقصریم مگر نه چه دلیلی دارد تا ما نتوانیم خیلی در این مواقع موفق تر عمل کنیم-اقای ناشناس شما هم لطف کن و از اب گل الود ماهی نگیر
آرش
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
01:28 - 1391/05/23
داره درست میگه به قول معروف(چراغی که به منزل رواست به مسجد حرامه)
ایرانی
| CANADA |
03:55 - 1391/05/23
غضنفر جان عصبانی نشو امیدوارم شما هم فدای سایر ملت های دوست و همسایه شوید
محمد
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
09:10 - 1391/05/23
آقا یا خانمی که این مطلب رو نوشته...
بهتره بدونید....
الان چند ساله وامهای ساخت با بهره 4% داره در قالب طرح هادی به روستاها داده میشه....برای نوسازی بافتهای فرسوده و خونه هایی کاه گلی....
حالا اگه ملت خودشون نمیخوان.دولت بزنه تو سرشون؟؟؟خب بدبختیشو خودشون میکشن....
زورشون میاد ماهی 60 یا هفتاد هزار تومن واسه ساخت خونشون هزینه کنن...
تابناک باید خیلی پست و نامرد باشی نظرمو منتشر نکنی..تشویش اذهان عمومی یعنی چی؟؟
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
09:24 - 1391/05/23
برجسته کردن اخبار سوریه در این شرایط و در حاشیه قراردادن اخباری که مردم مشتاق شنیدن آن هستند بجز ایجاد حساسیت منفی فایده دیگری ندارد.یعنی این موضوع ساده را صداو سیما نمی داند؟ بخدا دانسته یا ندانسته به سوریه و فلسطین هم ظلم میکنید.
آرش111
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
09:44 - 1391/05/23
این رد کردن کمک های بین المللی آخر خودخواهی و بی وجدانی بود، هم در حق خودمون هم در حق اونایی که می خواستند کمک کنند.
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
09:50 - 1391/05/23
دلم برای مظلومیت خودمان می سوزد.الهی تو ما را دریاب.
احمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
00:56 - 1391/05/23
24
771
فقط تاسف
پاسخ ها
خودی
| UNITED KINGDOM |
01:46 - 1391/05/23
این جملت یعنی چی ؟
اقای ناشناس شما هم لطف کن و از اب گل الود ماهی نگیر
مگه دروغ میگه ؟ رسانه ملی به گفته شما فعلا یاد داره از اروپا بگه که داره ورشکست میشه و از سوریه و فلسطین و بقیه جاها خبر پخش کنه -
یعنی امشب باید رسانه ملی که 300 نفر از هموطنانمون کشته شدن بیاد خنده بازار پخش کنه ؟
واقعا جای تاسف داره
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
00:57 - 1391/05/23
14
1041
سیاستمدارانی که درد ملت خود را در گرانی ها و بلایای طبیعی نبینند و بگویند اگر مرغ نخورند حالا چه میشود و آسمان به زمین نمی آید ، به زودی دچار آه و نفرین و بد فرجامی خواهند شد. بترسید از سرانجامی دردناک و هلاک شونده
sam
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
00:58 - 1391/05/23
19
1059
دستتون درد نکنه به خاطر انتقاد از آقایون.. اینا به جای مدیریت جهان بهتره به فکر ملت مظلوم ایران باشند.صدا سیما هم درش رو گل بگیر .. سام از کرج
تاب دستی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
01:00 - 1391/05/23
19
796
زیرا دولت برای ملت ایران ارزشی قائل نیست نقطه سر سطر
احتمالا در فکر مردم اسرائیل یا اروپا و امریکا و افریقا و قبرستان و غیر می باشد
ناشناس
|
NETHERLANDS
|
01:00 - 1391/05/23
12
238
واقعن هیچکسی در مورد این مطلب نظری نداده؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
01:00 - 1391/05/23
18
1041
آخه آقایون دارند واسه سخنرانی در مجمع عمومی برنامه ریزی می کنند تا دنیا رو مدیریت کنند ! :)
پاسخ ها
هادی
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
01:19 - 1391/05/23
احسنت دمت گرم که گل گفتی، واقعا متأسم برا این دولت
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
02:29 - 1391/05/23
یعنی واقعا زییییییییییییییییییبا گفتی! آفرین.
مهران
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
01:01 - 1391/05/23
15
507
مرسی از اینکه لااقل یه نفر یه تلنگر به مسئولین زد
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
08:58 - 1391/05/23
تلنگر......هههههههه
ناشناس
|
UNITED STATES
|
01:03 - 1391/05/23
11
591
چرا ؟ واسه اینکه دولت ما دولت شعاره نه دولتی اهل عمل
ناشناس
|
UNITED STATES
|
01:04 - 1391/05/23
10
293
مقاله به جایی بود ... .
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
01:12 - 1391/05/23
10
515
مردم ایران مظلوم ترین مردم دنیان...عکس اولی وجودمو ویران کرد
ناشناس
|
SWEDEN
|
01:14 - 1391/05/23
11
621
فعلاً این آقایان باید به فکر مدیریت جهان باشند .یکی نیست بگه بهشون لازم نکرده شما نگران بقیه کشورها باشین شما هنوز تو مال خودتون موندین .
پاسخ ها
بهروز
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
02:21 - 1391/05/23
آفرین گل گفتی!
حسینی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
01:15 - 1391/05/23
8
324
دولت فقط حرف میزندولی عملی وجودنداردوآنهاخرجی هارامیبینند ولی مردم خودرانمیبینند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
01:16 - 1391/05/23
8
685
خاک بر سر آن سیستم و مسئولان مربوطه که در کل ستاد های حوادث غیر مترقبه این مملکت 300 -400 تا چادر خالی وجود ندارد که دست گدایی به سوی مردم دراز میکنند.وای به روزی که بخواهند در تهران امداد رسانی کنند.
پاسخ ها
آرش
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
01:37 - 1391/05/23
برادر عزیز ناراحت نشو حتما چادرهامون رو دادیم مردم انگلیس و ایتالیا واسپانیا و یونان که تو خیابون نخوابن
آرش
|
UNITED STATES
|
01:16 - 1391/05/23
12
677
و جالب تر از همه پخش خنده بازار از تلویزیون تو این وضعیت
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
02:03 - 1391/05/23
واقعا جای تاسف است
که حتی عزای عمومی هم اعلام نکرد
و داره خنده بازار پخش میکنه
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
02:34 - 1391/05/23
الهی که کسی که این برنامه رو پخش کرد هیج وقت روی خنده و خوشی رو نبینه....
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
01:20 - 1391/05/23
9
422
مگه این یک سال مدیریتی هم بوده که الان بخواد کاری کنه؟؟؟؟ ما که دیگه انتظاری از مسئولان نداریم. فقط می خواهیم که مردم رو به حال خودشون بذارن
مریم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
01:22 - 1391/05/23
677
51
درسته که دولت در خیلی جاها داره کم کاری و سهل انگاری می کنه و در مورد زلزله که یک بلای طبیعی هستش کوتاهی در ساخت و ساز روستایی رو کاملا قبول دارم ولی در مورد تصادفات جاده ای و غرق شدن در دریا نه . بیشتر تصادفات جاده ای به دلیل اشتباه خودمونه و غرق شدن در دریا هم همین طور . همه چیزو گردن کوتاهی دولت نندازید .
پاسخ ها
زلزله زده
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
01:35 - 1391/05/23
اگه مثل من اشناهاتو از دست ميدادي يا سقف ميريخت رو سرت اونوقت ببينم چي ميگفتي؟
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
01:42 - 1391/05/23
ماشینا و جاده هارم لابد ..... میسازه
آریو
| SWITZERLAND |
03:20 - 1391/05/23
مریم خانم تو فیلم هم کنار دریا و خیابان ها و خودرو های دنیا را ندیدی؟
امید
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
09:13 - 1391/05/23
چه ربطی داشت این نظرو نوشتی توجیح کم کاری مسئولین واقعا امکان پذیر نیست . حتی در مورد تصادفات جاده ایو غرق شدن . این اتفاق برای خودت نیافتاده اگر افتاده بود اونوقت این مدلی حرف نمیزدی
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
09:19 - 1391/05/23
احسنت به نکته سنجی شما!!!
چرا ما مواظب جاده های غیر استاندارد نیستیییییییییم چرااااااااا کوتاهی میکنیم
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
01:23 - 1391/05/23
5
297
من هم متعجبم كه چرا مسئولين ما از وزير تا شهردار حداقل در زمينه بافت فرسوده هيچ احساس مسئوليتي ندارند ، بطور مثال در شهر ما كرج كه سومين شهر بزرگ ايران است بيش از هزار هكتار بافت فرسوده وجود دارد و تعداد زيادي گسل و البته مسئوليني كه عين خيالشان هم نيست آيا واقعا صندلي رياست ولو شهردار يك شهر اينقدر مسخ كننده است كه فرد را نسبت به مردم و اطرافش بي تعهد كند؟
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
01:26 - 1391/05/23
3
260
واقعا جای تاسفه خدا خودش کمک کنه و ممنون از مطلب خوبتون هر چند هیچ کدام از مسئولان براشون جون مردم خودشون مهم نیست اینم از وضع صدا و سیما خدایا خودت یاری کن همه این مردم محروم و بی پنا ه و
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
02:02 - 1391/05/23
به خدا
خدا رو هم ما هسته کردیم
از بس گفتبم خدایا تو یه کاری بکن
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
01:27 - 1391/05/23
4
273
آخر باید ژاپنی ها برای ما مسکن ایمن بسازند
تا ...
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
01:28 - 1391/05/23
6
288
تابناک عزیز بی نهایت ازتون ممنونیم بخاطر این مقالاتتون و انتقاداتتون
واقعا باید بهتون خسته نباشید گفت که با این مقالات بسیار زیبایتون مرهمی شدید به زخم ما و تمام ترک زبانان و مردم مهربان ایران زمین .
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
01:30 - 1391/05/23
18
346
اين چه حرفيه الان كشور در شرايط حساسي قرار داره. آمريكا دراه نابود ميشه
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
01:33 - 1391/05/23
3
244
متاسفانه دولتمردان با عملکرد خود نشان داده اند که جان مردم برایشان زیاد ارزشی ندارد.ساخت خانه های مقاوم برای روستائیان زلزله زده نوش دارو بعد از مرگ سهراب است آیا نمی توانستند قبل از وقوع زلزله نسبت به بازسازی روستاها اقدام کنند تا امروز مردم شاهد مرگ عزیزانشان نباشند.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
01:33 - 1391/05/23
11
585
رئيس كمى از غلظت اورانيم كم كن و به استحكام خانه هـايمان اضافه كن , مسلمأ حق مردم در سرزمينى با بزرگترين قدمت معمارى ! جا ماندن و خاموش شدن زير خروارهـا خاك نيست !!!
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
09:15 - 1391/05/23
یعنی هزار تا لایک هم برات کمه.. آفرین
نوری
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
01:38 - 1391/05/23
6
289
الان از دولتمردان بپرسی رزومه از پیش شکست خورده مسکن مهر رو برای توجیه مطرح می کنند که هیچ دردی از روستایی بیچاره که قربانی اصلی زلزله و بلایای طبیعی است رو دوا نمی کنه ... خدا بدادشون برسه چطور می خوان بابت این سوء مدیریت ها جواب بدن ...
پاسخ ها
ناشناس
| UNITED STATES |
02:18 - 1391/05/23
چطور می خوان بابت این سوء مدیریت ها جواب بدن ؟؟!!!
به کی جواب بدن؟؟
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
02:49 - 1391/05/23
طرح مسکن مهر که بر عکس نظر شما شکست نخورده در اصل برای کسانی است که خانه ندارند .
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
01:42 - 1391/05/23
166
34
یک کمی تو ارایه آمار دقت کنید. ما توی جنگ تحمیلی بیشتر از 600 هزار نفر شهید دادریم ولی توی تصادفات که هرسال اینقدر کشته نمی شن. تازه اگه آمار رو هم نداشته باشیم، با یه حساب معمولی اگه هرسال 600 هزار نفر براثر تصادف فوت کنن، دیگه چیزی از جمعیت ایران نمیمونه. بیشتر دقت کنین.
احسان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
01:42 - 1391/05/23
2
216
این "هیات دولت" نیست "حیات دولت" هه!
ارشیا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
01:43 - 1391/05/23
2
435
فقط صدا و سیما نیست روزنامه کیهان امروز بزرگ تیتر زده بود:نا امن کردن مرزهای سوریه سناریوی جدید غرب برای ضربه زدن به مقاوت..... و لابه لای صفحه هاش چند خط در مورد زلزله آذربایجان نوشته بود!!!!
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
01:44 - 1391/05/23
4
204
تابناک ! کاش رسانه تصویری تلوزیونی بودی !

واقعا بعضی ها تو خواب زمسنانی اند..

چک می خواد بزنی که آهای الان تابستونه بیدار شو!
امین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
01:46 - 1391/05/23
376
18
تعبیر درست است نه تابیر
شما که سواد نداری لازم نیست گنده تر از دهنت حرف بزنی. خود شما چی کار کردی برای این مردم مظلوم؟ همه‌ش دولت،‌مسئول،‌ فلان،‌بهمان
یه کم به خودمون بیایم و بفهمیم که در قبال هم مسئولیم.
اگر دغدغه‌های سیاسی‌ مان بگذارد
زلزله زده
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
01:46 - 1391/05/23
5
414
من اهل تبريزم همين الانی كه نشستم توی خونه منتظر زلزله ام. 2 تا ناراحتی دارم. يكی اين كه خيلی انسانها كشته شدند دوم اينكه به جای اينكه صدا و سيما و روزنامه ها واعضای اصلی دولت بيايند يكم به وضع مردم رسيدگی كنند و گزارش های درست بدند از سوريه برامون خبر ميدن.اين انصافه به نظر شما؟
امین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
01:47 - 1391/05/23
12
265
آقای رئیس جمهور خواهشا برای حفظ ظاهر هم که شده یه سفر یک ساعته به مناطق زلزله زده جای دوری نمی ره این مردم جزو محروم ترین های ایرانند
رامین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
01:48 - 1391/05/23
1
239
واقعا مشکل خوراک و نان وجود داره از زلزله زدگانی که در شهر های اطراف فامل دارند در خواست نان و خوراک میکنند.

امروز جوانان ارومیه چندین وانت نان را با پول خودشان بین مردم زلزله زده تقسیم کردند.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
01:48 - 1391/05/23
2
260
آقا يعني چي اين شبكه ي 5 ،‌ خواننده آورده و انقدر اينا شادن ؟!
ناشناس
|
UNITED STATES
|
01:49 - 1391/05/23
2
169
بازم دمت گرم تابناک که یه چیزی نوشتی
شهریار
|
UNITED STATES
|
01:50 - 1391/05/23
5
307
چرا در شب کشته شدن این عزیزان خنده بازار رو پخش کرد؟ کجاش خنده داشت؟ ما تو کشور خودمون هم غریبیم...
غیبت نکن
|
UNITED STATES
|
01:54 - 1391/05/23
321
29
اینقدر پشت سر دولت حرف نزن تابی، روزه ات باطل میشه
ن شفائی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
02:02 - 1391/05/23
541
27
ضمن ابراز همدردی با خانواده های عزیز داغدار من معتقدم که در عوض اینکه مسئولین را متهم بکنیم خود مردم را مقصر بدانیم یک سال و هشت ماه است که دست جلوی دولت دراز کرده اند و یارانه می گیرند در عوض اینکه به تن پروری خودشان را عادت می دهند و کار و کشاورزی و ... را تعطیل می کنند و با درآمد یارانه زندگی می کنند بایستی به فکر تبدیل بافت فرسوده به بافت شهری باشند. مورچه به فکر آذوقه جمع کردن برای زمستانش است چگونه است که این مردم به فکر درست کردن خانه و کاشانه محکم نیستند!! چرا ما ایرانیان یاد گرفته ایم که در همه موقعیت ها خود را تبرئه کنیم و تمام کم و کاستی ها را گردن حکومت و مسئولین بگذاریم!!!
پاسخ ها
من
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
08:59 - 1391/05/23
میشه دقیقا" توضیح بدی با ماهی 48000 تومان به ازای هر نفر، چجوری میشه دست به مقاوم سازی ساختمان زد ؟؟؟؟؟؟
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
09:11 - 1391/05/23
منفی ها رو داری اینها مدالهای شما هستند از این دست تک تک مردم فهیم وآگاه حال کن ژنرال
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
09:34 - 1391/05/23
خانم يا آقاي شفائي رايانه حق مردمه و دولت وظيفشه كه بده. چون پول نفته و نفت متعلق به مردم ايران. دوم اينكه شما كدم شهر زندگي ميكني ما هم بيايم اونجا كه ميشه با رايانه زندگي كرد؟ چندغاز ديگه قابل اين حرفا رو داره با تورم 25 درصدي
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
09:40 - 1391/05/23
هموطن مهربان!
کاربازسازس و مقاوم سازس بافت فرسوده نیاز به طرح هادی و برنامه و محاسبه و... دارد که آنهم کار ارگانها و سازمانهای دولتی میباشد!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
02:05 - 1391/05/23
5
240
بیچاره تهرانی ها که اگر تهران زلزله بیاد ان هم ساعت ا بامداد به بعد ضمن اینکه فاجعه انسانی رخ میدهد و رکود جدید در جهان ثبت می کنیم کسی نیست به دادشان برسه و صدا و سیمایی هم دیگه در کار نیست
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
02:08 - 1391/05/23
2
203
بنی آدم آعضای یکدیگرند....
چو عضوی بدرد آورد روزگار
دگر عضو ها را نماند قرار
تو کز محنت دیگران بی غمی
*نشاید که نامت نهند آدمی*
مریم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
02:09 - 1391/05/23
3
219
اخبار ساعت 20.30 روز یک شنبه تعداد کشته ها رو 250 نفر اعلام کرد.2ساعت بعد در اخبار بعدی 230 نفر اعلام کرد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
09:14 - 1391/05/23
تازه اینکه چیزی نیست صدا سیمای مرکز استان یه مصاحبه گرفته از یک مرد میگه نیروهای امدادی ساعت چند رسیدن به اینجا میگه ساعت 4 حال اینکه زلزله 5دقیقه منده به 5 شروع شد من به نوبه خودم این سرعت عمل رو به صدا وسیما تبریک میگم
اکبر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
02:12 - 1391/05/23
1
185
خدا اون روز رو نیاره که زلزله تو تهران بیاد مخصوصا بافت فرسوده تهران

خانه ما تو بافت فرسوده هست خانه ها باید تحمیع بشن تا ساخته بشن 3 تا خانه راضی هستیم یکی اون وسط راضی نمیشه رفتم شهرداری میگم زلزله نیومنده خونه داره رو سرمون خراب میشه جرا هیچ زور و اجباری تو اون قانون طرح تفصیلی ننوشتید میگه اقا برو وقتمون رو نگیر

خدا اون روز رو نیاره که تو تهران و تو بافت فرسوده زلزله بیاد
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
02:20 - 1391/05/23
2
140
امیدوارم هر چه زودتر واسه این مردم زلزله زده فکری بشه و براشون خونه بسازن
همه چیزشون خراب شده
صدرا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
02:23 - 1391/05/23
9
163
به خدا خوب مردمي داريم!!! قدر بدونيد!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
02:24 - 1391/05/23
4
294
صدا و سیما شرم نکرد تو شرایطی که 300 ایرانی مردن خنده بازار پخش می کنه
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
02:25 - 1391/05/23
5
128
دمت گرم تابناک. حرف دل مردم رو میزنی
واااااای
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
02:25 - 1391/05/23
3
265
کانال 3 داره خنده بازار پخش میکنه. برید ببینید و اگه تونستید بخندید. واقعا برای صدا و سیما متاسفم...
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
02:30 - 1391/05/23
33
73
همه دست به انتقادشون خوبه ولی چه راه حلی میدیند؟؟؟ نمی دونم؟
همه میدونیم که خلی از ساختون هایی که ساخته میشند یا الان وجود دارند نا امن هستند، اما بازسازی و ترمیم و مقاوم سازی اینا بههمین راحتی نیست. کاری نیست که امروز کلنگ بزنی فردا جواب بگیری. این اقدامات ممکن است سالها طول بشکه و عمر دولت هم تموم شه! اصلا کار با دولت فعلی یا قبلی ندارم. ولی اینکه توی این شرایط قلم را برداریم و این مطالب واضح رو بگیم فایده ای نداره و فقط یه جوری ژست گرفتن است. باید کار کرد و پیشنهاد داد.
hassan
|
UNITED STATES
|
02:32 - 1391/05/23
4
134
چه کسی مسئول نوسازی این بافت های فرسوده است؛ مردمانی که از طریق کشاورزی، باغبانی و یا دامداری به سختی به امرار معاش می گذرانند یا دولت مردانی که بر مسند بودجه عمرانی کشور نشسته اند؟
خود این جمله و اینکه مسکن مهرو کارای دولت همش تبلیغاتیه گواه خیلی چیزاست.سنگ چیو ما به سینه میزنیم نمیدونم
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
08:54 - 1391/05/23
دولت تشکیل نشده که برای من وتو خونه بسازه . وقتی مقررات ساخت منزل میذاره یعنی هدایت میکنه ، ما بهش ...... میگیم و از هزار رشوه و پارتی بازی و سهل انگاری استفاده میکنیم پس اول خودومون بفکر باشیم
هریسی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
02:34 - 1391/05/23
7
259
من اهل شهرستان هریس هستم. اگه شما هم جای من بودید و این همه بی کفایتی مسئولین رو می دیدید حتما ناراحت می شدید. خدایا آخه این مردم مظلوم و پاکی که این مصیبت بهشون رسیده چه گناهی کردن که باید قربانی قدرت طلبی و لج بازی عده ای از مسئولین بشن.خدایا چقدر احساس بدی نسبت به صدا سیما پیدا کردم. آخه انصافا جون مردم اینقدر بی ارزشه. مردم ایران لیاقتش خیلی بیشتر از اینه
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
02:37 - 1391/05/23
412
23
چه خوب است
به جای انتقاد ببینیم خود چه کردیم
و برای فرج امام زمان(عج) دعا کنیم.
که چاره همه مشکلات در دست اوست.
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
09:27 - 1391/05/23
حرفی که بیجا زده بشه ارزش اون حرف رو خراب میکنه. امیدوارم هدفت این نبوده باشه و از عدم دانایی این کار رو کرده باشی
علیرضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
02:45 - 1391/05/23
3
186
شما مطمئن باشین استحکام ومسائل امنیتی خانه های روستائی به مراتب بیشتر از مسکن مهر میباشد .
ادم از خودش هم بدش میاد یعنی مردم سومالی از ما بهترن جنس انها با جنس ما فرق داره.
من نیم ساعت میشه از اهر برگشتم یک وانت اب معدنی برده بودم رسیدم اونجا پشیمان شدم خبرهای که شنیده بودم با اونی که دیدم خیلی فرق داره مردم نون خشک وخالی برای خوردن ندارند وافراد مفقود شده خیلی هستن که گمان میره زیر آوار هستند.
دیروز تبریز درب ودیوار ساختمانهامون لرزیدند باور کنید امروز تو اطراف اهر دلم لرزید ارزوی مرگ کردم که کاش .......
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
02:54 - 1391/05/23
8
208
این رو هم اضافه کنید وزیر بهداشت به جای فکر سرویس دهی به 3000 مجروح به فکر کفن 300 قربانیه حادثه هستند.دست گلتون درد نکنه با این قوه مجریتون.ای کاش ما هم شهروند یکی از کشورهای دوستتون بودیم
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
03:07 - 1391/05/23
11
268
یکی نیست بگه بجای میلیون ها دلار خرج قورباغه فرستادن به فضا، مسکن مقاوم : اولین نیاز یک بشر رو تأمین کنید . البته اگه مارو بشر حساب کنید...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
03:16 - 1391/05/23
321
27
ببخشید نقش مردم این وسط کجاست
وقتی خود شخص میدونه اگر بخوابه و تند بره باعث تصادف میشه مقصر دولته یا باید خود مردم درست بشن
در مورد این زلزله دولت تسحیلات داده استفاده هم کردن ولی به برای خونه برای کارهای دیگه شون خوب اونها باید برای خونه استفاده میکردن اینجا باز مقصر دولته
وقتی تا خودمون به فکر خودمون نباشیم و خودمون رو درست نکنیم کشور درست نمیشه عزیر دل برادر
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
09:02 - 1391/05/23
لابد مردم باید خودشون واسه خودشون یه صدا سیما داشته باشن
فاطمه
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
09:23 - 1391/05/23
میشه بگی خرج چی کردن؟؟؟؟؟؟؟؟؟
یه نگاه به سرو وضع و لباساشون بکنی بد نیست
آیدین
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
09:44 - 1391/05/23
شما که می گویید دولت تسهیلات داده اولا باید بدانی که با آن مبلغ وامی که دولت می دهد یک آلونک کوچک هم نمیشه بسازند،ثانیا بهتره که اول املای کلمات را بلد باشی بعد اظهارنظر بکنی. تسهیلات نه تسحیلات.
علی رضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
03:17 - 1391/05/23
4
117
ضمن عرض تسلیت وهمدردی با اسیب دیدگان زلزله ی همشهریان عزیزمان در ورزقان هریس و اهر .دربلاهای طبیعی ازقبیل سیل وزلزله کمک و امدادرسانی جهانی وسراسریست به خاص گروه احزاب و تشکیلات نمی چسید ازاظهار نظر ان نامدیر خیلی متاسفم.
ناشناس
|
INDIA
|
03:21 - 1391/05/23
5
97
باز دم تو گرم تابناک جان!!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
03:45 - 1391/05/23
8
161
من تهران زندگی می کنم ولی اصلیتا تهرانی نیستم.تو روستامون خیلی از خونه ها کاه گلی اند و هستن ادمایی که با اینکه توان مالی اینو دارند که خونشونو مقاوم کنند و از نو بسازند ولی هیچکی انکارو نمی کنه چون به هر کی بگی می گه خدا نکنه زلزله بیاد و این موضوع رو پشت گوش میندازه؟
اصلا چرا راه دور بریم تو خانواده خودمون چند ده بار گفتم که خونمونو از نو بسازیم چون محکم نیست و زلزله بیاد برامون فاجعه به بار میاد .وضع مالیمونم خوبه.تو جواب بهم می گن خدا نکنه اگه خدا بخواد ادمو زیر سنگم نگه می داره.منم قبول دارم خدا هر کاری بخواد می تونه انجام بده ولی اگه قراره تو هر امری برا هر نفر ده تا معجزه رخ بده دیگه عقلو خدا برا چی داده؟ببینید این دیدگاه فقط دیدگاه پدر و مادر من نیست من خیلیا رو با این دیدگاها می شناسم.برای حل مشکلات این چنینی ما باید اول کاری کنیم تا مردم خودشون راغب باشن تا یه خونه امن داشته باشند و این به عنوان یه نیاز براشون باشه.
به نظر شما تو ژاپن همه کارا رو دولت می کنه.تا قبل از اینکه تو ذهن ایرانیا یه خونه محکم یه نیاز واقعی نباشه نه دولت نه من و نه هیچکی نمی تونه کاری کنه.تو این زمینه باید رسانه ها نهایت تلاششونو بکنن و شما هم تابناک مبرا نیستی.الان تا چند روز همه از زلزله می گن اینکه خونه ها باید مقاوم شه ولی بعد دو هفته دیگه همه پشت گوش میندازیم این امرو .
خدا کنه این بار بفهمیم تا دوباره شاهد چنین وقایعی نباشیم.
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
09:23 - 1391/05/23
دوست عزیز اطلاع رسانی و فرهنگ سازی هم جزء اموری است که در پروسه نوسازی انجام میشود تا خود مردم ترغیب به نهادینه شدن یک موضوع بشند
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
09:49 - 1391/05/23
به نظر شما چند درصد مردم در روستاها وضعیت مالی خوبی دارند و می توانند خودشان خانه های محکم وایمن بسازند؟
عباس یزدی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
08:55 - 1391/05/23
8
100
درود بر شرف بی غرض تابناک- این مقاله شما اندوه ما را چند برابر کرد- به مردم بی پناه اما شجاع و مهربان آذری تسلیت عرض میکنیم
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
08:56 - 1391/05/23
8
212
... هیس !! فعلا سوریه مهم تره !!
اجلاس هم که در راهه !!
صداشو درنیارید دیگه !!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
08:57 - 1391/05/23
9
206
بعد میگن ماهواره نگاه نکنیدترکیه بهتراز اینها پوشش دادواعلام امادگی کرد
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
09:03 - 1391/05/23
4
204
چون گفته شده زلزله در آذربایجان رخ داده است احتمالا صدا و سیما تصورش این است که اهر و ورزقان و هریس و روستاهایشان در کشور مستقل آذربایجان واقع هستند و در نتیجه پخش مصائب خارجیها به صدا و سیما ارتباطی ندارد؟ تابناک، لطفا یک کتاب جغرافیای دبستان برای صدا و سیما ارسال کنید.
آذربایجانی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
09:03 - 1391/05/23
1
156
امشب وقت پخش کردن خنده بازار بود؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
09:14 - 1391/05/23
305
10
اين فرهنگ مزخرف فردوسي پوري چيه كه همه اهل خبر ايران رو فرا گرفته
اي تابناك به خودت بيا وگرنه تو هم مثل الگوت(جهنمي پور) منفور ميشي
امین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
09:14 - 1391/05/23
259
20
آخه این چه گیریه که به دولت دادی؟!
اعضای هیات دولت و نه هیات دولت!
مشکل با پیام دادن رئیس جمهور حل میشه؟! اگه اینطوریه که بعضی از آقایون میتونن بهترین رئیس جمهور تاریخ جهان باشن.
همت اینه که در کمتر از 24 ساعت دو وزیرت مستقیم و رو در رو در منطقه زلزله زده و با مردم باشن. پیام دادن صرف که دردی رو دوا نمیکنه.
صدا و سیما رو باهات موافقم تابناک.
صادق
|
MALAYSIA
|
09:19 - 1391/05/23
8
190
مدیریت جهانی در اولویت است !!!!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
09:25 - 1391/05/23
17
75
هموطنای عزیزم تا کار از کار نگذشته و سقفای ایمنمون هم رو سرمون خراب نشده
بیاین دست به دعا برداریم و برای دنیای ظلم و خفقان و خواب زده دعا کنیم دعا کنیم عشق به دنیامون برگرده
دعا کنیم...
افشین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
09:26 - 1391/05/23
191
20
چرا ما همیشه از دولت می خواهیم همه ی این کارها را بکند؟ چرا وقتی که هموطنانمان کشته می شوند ما به فکر کمک و انجام کارهای خیر می افتیم؟ چرا همه می خواهیم تقصیر را به گردن دیگران بیاندازیم و خود را بی تقصیر نشان دهیم؟ و چرا های دیگر!!!!!!
اگر دوستان عزیزی که در شهرها تولیدی دارند هر کدامشان تولیدی خود را به یکی از روستاها منتقل کنند تا 1) مهاجرت به شهرها کمتر شود 2) افراد روستایی دارای شغل های تخصصی تر شوند 3) وضعیت زندگی در روستاها تغییر پیدا کند و سطح زندگی بالاتر رود و ......
امیدوارم که همه به فکر هم باشیم نه این که منتظر باشیم تا دیگران به فکر ما باشند.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
09:39 - 1391/05/23
8
132
آیا با 10میلیون تسهیلات بانکی میشود خانه های روستایی را مقاوم سازی کرد،در شهرها 25میلیون وام میدهند ولی در روستاها که هرینه بردن مصالح ساختمانی را باید به آن اضافه کرد 10میلیون،آنوقت دم از عدالت ودفاع از محرومان هم میزنند
ناشناس
|
JAPAN
|
09:39 - 1391/05/23
5
230
صدا وسيما شرمت باد
آیدین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
09:40 - 1391/05/23
3
132
البته اینکه مسئولان می گویند به کمکهای بین المللی نیاز نداریم احتمالا تعارفی بیش نیست چراکه محموله ای از کمکها از کشور ترکیه توسط یک هواپیما وارد تبریز شده که بعید می دانم بدون هماهنگی همین مسئولان باشد.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
09:44 - 1391/05/23
1
167
بازم شانس اوردیم نصف شب زلزله نشد وگرنه امار تلفات سر به اسمون میکشید
nasir
|
UNITED STATES
|
09:45 - 1391/05/23
141
15
آیا هارپ این زلزله ها را به وجود آورده است؟
ناشناس
|
GERMANY
|
09:47 - 1391/05/23
6
257
ریییس جمهور محترم و مردمی و مخلص مردم ایران و رییس دولت خدمتگذار به جای رفتن به مناطق زلزله زده مملکت خودشان تشریف بردن عربستان ! تا احتمالا از لطف سعودیها نسبت به ایرانیها تقدیر بکنند!!!!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
09:47 - 1391/05/23
2
242
عملکرد صدا وسیما که واقعا شاهکار بود
نام:
ایمیل:
* نظر: