بازدید 146028

جزئیات کتاب‌های ششم ابتدایی + تصاویر

کد خبر: ۲۶۱۶۲۳
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۲ 30 July 2012
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به جزئیات کتاب‌های ششم ابتدایی پرداخت و گفت: تعداد مولفان کتاب درسی حداقل 15 و حداکثر 25 نفر هستند، البته یکی دو کتاب تک مؤلفی هستند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا»، دروس پایه ششم ابتدایی شامل قرآن (3 ساعت)، تعلیمات دینی و اخلاق (2 ساعت)، زبان و ادبیات فارسی (5 ساعت)، مطالعات اجتماعی و آداب زندگی (3ساعت)، ریاضیات (4 ساعت)، علوم تجربی (2 ساعت)، هنر (2 ساعت)، سلامت و تربیت‌بدنی (2 ساعت)، تفکر و پژوهش (یک ساعت) و کار و فناوری (یک ساعت) است.

به طور کلی 25 ساعت برای دانش‌آموزان ششم ابتدایی در هفته در نظر گرفته شده است که یک ساعت از درس قرآن به صورت تجمیعی برای تقویت روخوانی و روانخوانی و انس با قرآن اختصاص می‌یابد همچنین مجموع ساعات درسی سالانه دوره ابتدایی شامل 850 ساعت است.

تکمیل، تعمیق و تثبیت اهداف مصوب دوره ابتدایی متناسب با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش همسو با برنامه درسی ملی، تربیت همه جانبه دانش‌آموزان در راستای دستیابی به مراتبی از حیات طیبه متناسب با موقعیت‌ها و نیازهای جدید و پاسخ به اقتضائات آن و کسب آداب و مهارت‌های ضروری برای ورود به دوره تحصیلی بعدی از اهداف کلی پایه ششم است.

تربیت عقلانی و تقویت تفکر و تعقل، تعمیق باور به ارزشمندی نهاد خانواده، وطن، فرهنگ و هویت اسلامی ـ ایرانی و ارج نهادن به میراث فرهنگی، قانون، صداقت و پاکی، تقویت باور به هدفمندی خلقت، آیه بودن آن، ارزشمندی مخلوقات و زیبایی‌های جهان آفرینش، آشنایی با آداب و مهارت‌های زندگی از اهداف برنامه‌های درسی پایه ششم ابتدایی است.

 
کتاب کار، تفکر و پژوهش 

حجت‌الاسلام محی‌الدین بهرام محمدیان، معاون وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با فارس درباره مولفان کتب ششم ابتدایی گفت: مؤلفان عمدتاً گروه‌های کارشناسی سازمان پژوهش بودند، البته از اساتید و معلمان برجسته بیرونی هم دعوت کردیم، ولی محور مؤلفان کتاب‌های درسی، گروه‌های تألیف سازمان پژوهش هستند.

وی ادامه داد: تعداد مولفان کتاب درسی حداقل 15 و حداکثر 25 نفر هستند، البته یکی دو کتاب تک مؤلفی هستند، اما عمده کتاب‌ها چند مؤلفی هستند.

کتاب آموزش قرآن 

حجت‌الاسلام محمدیان اضافه کرد: به عنوان مثال کتاب مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی نوشته ناهید فلاحیان است، البته وی مشاوره‌هایی داشته است.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش به رویکرد کتب ششم ابتدایی اشاره کرد و گفت: رویکرد برنامه درسی ملی، شکوفایی فطرت است که شکوفایی فطرت را در 5 عنصر تفکر، ایمان، علم، عمل و اخلاق خلاصه کردیم.

وی ادامه داد: چهار عرصه ارتباطی با «خدا»، با «خلق»، با «خلقت» و با «خود» و 11 حوزه یادگیری تعریف شد که همه برنامه‌ها متناسب و متوازن با این 5 عنصر در 4 عرصه پرداخته شده است.

 
درس 3، کتاب مطالعات اجتماعی   


درس 24، کتاب مطالعات اجتماعی 
 
حجت‌الاسلام محمدیان با بیان اینکه موارد ذکر شده با هم رابطه تلفیقی دارند، اظهار داشت: بگذارید مثالی بزنم، در کتاب درسی دانش‌آموزان با خواندن درسی مانند علوم نسبت به آفرینش فکر می‌کنند و یقیناً بحث خداشناسی و خداباوری در آنها تقویت می‌شود.

وی ادامه داد: در کتابی مانند هدیه آسمانی، رویکرد شکوفایی فطرت است و سیاست ما توجه به هویت ایرانی، هویت اسلامی و هویت انقلابی است.

معاون وزیر آموزش و پرورش به نحوه آموزش‌ها اشاره کرد و افزود: به عنوان مثال در بحث محصولات کشاورزی به دانش‌آموز درباره محصولات و چگونگی استفاده ها و صرفه جویی آنها اشاره کردیم در حقیقت ورود آمورشی در این زمینه داریم.

وی ادامه داد: در بحث انرژی هسته ای نیز درباره انواع انرژی‌ها صحبت ‌شده و سپس به فعالیت‌های کشورمان در این زمینه اشاره شده است.
 

درس 5، مطالعات اجتماعی    

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه کتاب‌های پایه دوم و ششم ابتدایی که امسال جدید‌التألیف است بر روی سایت‌های «رشد»، «دفتر تألیف کتب درسی» و «دفتر چاپ و توزیع کتب درسی» قرار دارد، اظهار داشت: هر کسی که کتاب‌ها را در دسترس‌ دارد، می‌تواند بخواند و اظهارنظر کند و ما نیز استقبال می‌کنیم

وی ادامه داد: توصیه من این است که وقتی وارد نقد می‌شویم، نقد عالمانه کنیم و نقد احساسی و عاطفی نباشد.

حجت‌الاسلام محمدیان اضافه کرد: اینکه بگوییم از این عکس خوشم نمی‌آید، درست نیست بلکه باید دلیل منطقی داشت و دید که آیا با منطق برنامه‌ریزی درسی ناسازگار است یا با سلیقه یک فرد سازگاری دارد.

 

درس 6، کتاب مطالعات اجتماعی    


درس 8، کتاب مطالعات اجتماعی    



کتاب کار، تفکر و پژوهش   


کتاب آموزش قرآن «عناوین دروس»


کتاب آموزش قرآن «عناوین دروس»


کتاب کار، پژوهش و فناوری    


کتاب مطالعات اجتماعی
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۲۲
انتشار یافته: ۲۵
کتاب اجتماعی که در مورد تاریخ حرف زده! پس بچه ها کجا باید رفتار صحیح اجتماعی را یاد بگیرند تا حداقل حقوق دیگران را محترم بشمارند؟
خیلی جالبه ، تفکر و پژوهش یک ساعت در هفته !!!!
یعنی فقط وقت بچه ها رو با حفظ کردن پر کنیم تا قدرت تفکرشون رو به حداکثر یک ساعت درهفته کاهش بدیم.
اونوقت می خوایم پیشرفت کنیم ، پژوهش گر و متفکر و اندیشمند و... پرورش بدیم.
دستشون درد نکنه با بودجه بندی!
پاسخ ها
مدرس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۹
اگر تو هر کتابی کودک مبحث مرتبط رو با تفکر و انجام فعالیت یاد بگیره قسمتی از کار انجام شده، قسمت دیگه اش مربوط به والدین است که خودشون زحمت بکشن و آموزش قدرت تفکر و خلاقیت در کودک رو یاد بگیرن و برا کودکشون پیاده کنن.
یعنی کشیدن نقاشی جذاب و قشنگ کار سختی بود که این نقاشی های بدترکیب رو چاپ کردند ؟ یا اونجا که نوشته " من و پرسش هایم " اخه کدوم دانش آموزی در طول زندگیش از این لفظ استفاده میکنه ؟ لاقل می نوشتی " پرسش های من " زیبا تر بود
واقعا نحوه برنامه ریزی آموزشی ما اسف بار است. همه اش شده آزمون وخطا؟ تا کی؟ خدا میداند.
يكي از جملات مربوط به متن انرژي هسته اي ايراد املايي-نگارشي دارد
پاسخ ها
محمود
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۹
ایراد نگارشی نیست عزیزم، برداشت شما به این خاطره که تمام جمله رو در تصویر نیاوردن. ولی آفرین بر دقت شما واقعاً گل کاشتی.
پایتخت کشور من !! متأسفانه در هیج جا به معنای این کلمه دقت نمی شود. مگر تخت پادشاهی وجود دارد که مرکز را پایتخت بنامیم. چرا از یک واژه ی نامأنوس که مربوط به دورهی شاهنشاهی است برای تهران به عنوان مرکز استفاده می کنیم. در هیچ کشوری در دنیا از مراکز خود با واژه هایی تحت عنوان پایتخت استفاده نمی شود.
خدا به بچه هاي ششمي رحم كنه.
خدا كند تست و خطا در طرح كلاس ششم به ضرر آنها تمام نشود.
طرح جلد كتاب، از كليپ آرتهاي معروف كه در بازار هر فوتوشاپ كاري مي‌تونه تهيه كنه طراحي شده، كه در شأن ملت ايران نيست با اين همه هنرمند و نگارگر، كاري چنين نازل و با استفاده از تكنيك هاي پيش پا افتاده صورت پذيرد. خواهشمند است ذكر كنيد! اميدواريم اهميت داده شود!
اي كاش فرهنگستان ادب فارسي با اين همه ادعا از اسامي فارسي براي نامگذاري كتابها استفاده ميكرد مثلا به جاي مطالعات اجتماعي كه هر دو واژه عربي است از دانش زندگي استفاده ميكرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۹
واژه "دانش زندگی" جایگزین مناسبی نیست. در صورتیکه این جایگزینی های غالبا با کلمات نامانوس ادامه داشته باشد، زمانی فرا خواهد رسید که کتابهای ادبی کهن سرزمین مان مثل: کلیله و دمنه، بوستان و گلستان، دیوان حافظ و.......غیر قابل فهم برای نسل های آتی میگردد!! اصلا چه اسراری برای خالص سازی زبان است؟ کدامیک از زبانهای زنده دنیا الان صددرصد خالص است؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۹
درود به تو نظر قشنگی دادی.
پس تاریخ و جغرافیا کو ؟
ورزش در کلاس اول تا چهارم برنامه ریزی شد بچه های ماهرسال در کلاس بالاتر بودند لااقل حالا در سال ششم ورزش خوب مثل شنا جایگزین کنید این طفلکی ها شدند موش ازمایشگاهی !!!!!!!!!!!
پس آموزش زبان انگلیسی در برنامه ی درسی پایه ی ششم وجود ندارد؟ در حالی که بیشتر زبان شناسان و متخصصان آموزش زبان انگلیسی معتقدند آموزش زبان باید از سنین کودکی آغاز شود، ما بر عکس آن عمل می کنیم!!!!
خدايا بازهم محفوظات واز بر كردن . پس عمل كجاست بچه هاي ما فرهنگ پاكيزگي يا ترافيك واحترام به ديگران را بايد با از بر كردن ياد بگيرد نه عمل كردن نه دراجتماع بودن وباز يك چهار ديواري زندان مانند به اسم كلاس ويك سخنران يكه تاز به نام معلم . نه تفكري نه همكاري گروهي نه انتقادي نه كارگاهي راستي پس جاي زبان انگليسي كجاست . بچه ي من اگر زبان بلد نبود چگونه انقلاب را مي تواند به دنيا صادر كند!!!
ای بابا. یاد کتابهای قدیمی افتادم .هنوزم داستانهای کتابها تو ذهن بچه های ایران زمیین هستش. ان مرد داس دارد. بابا اب داد .تصمیم کبری. دهگان فداکار. عکسهای جالبی که کتابها داشتن .اما الان چی.یادش بخیر
ادبیات ششم بسیار پر حجم و سطح بالاست بر عکس علوم ششم ابتدائی کم حجم و کم محتواست ایا هدف از ایجاد کلاس ششم وقت گذرانی است یا تقویت بنیه علمی ؟ایا کسی از مسئولان این نظرات را می خواند؟
من هنوز اسم دخترم را نتوانستم بنویسم
پیدا کنید پرتفال فروش را
ای کاش کتاب آداب معاشرت هم به مجموعه کتابهای درسی اضافه شود. خیلی از همین بچه ها وقتی بزرگ می شوند اولین اصول روابط اجتماعی رو بلد نیستند. حتی شاگرد زرنگ ها.

مثلا آداب سلام کردن، چگونگی برخورد با یک خانم یا یک آقا.
آداب لباس پوشیدن. کجا چه لباسی باید پوشید و کجا نباید فلان لباس رو پوشید. و خیلی چیزهای دیگه که به نظر جزئی و بی اهمیت میاد. اما بعد ها همین مسائل ریز و کوچک براشون مشکل ساز می شه
حداقل در نوع انتخاب عکس ها دقت نشده مورد آخری فردی که در حال پهن کردن زیرانداز که با کفش های پاشنه خواب که نماد از بی نظمی می تواند باشد .
پس ریاضی وزبانش کو.شانس ما دختر من امسال مشمول این طرح شده و خدا کنه دچار افت تحصیلی نشه
بدبختی ما را ببین.به جای این که سوال کنند بهترین برنامه مسجد محل شما در ماه رمضان امسال چی بود.پرسیده بهترین سریال امسال ماه رمضان.
ای وای....
در درس 5 مطالعات اجتماعي سوال شده است اگر قرار باشد كشاورز باشيد چه محصولي را ميكاريد؟واضح است كه محصول را نمي كارند محصول همان حاصل كار است -نكته دوم اينكه نام كتاب را مطالعات ... گذاشته ايد در صورتيكه كلمه تعليمات بسيار مناسبتر است زيرا كودكان كار مطالعاتي نمي كنند بلكه در دوران كودكي فقط تعليم مي بيينند-از اين دست نواقص وجود دارد كه مناسب نيست پس بازنگري چنين اغلاط بيني ملاحظه شود.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل