بازدید 69401

مصرِ «مرسی» به سمت ایران نخواهد آمد؟!

محمد مرسی، سیاستمدار اسلامگرای مصر، در حالی به عنوان رئیس‌جمهور این کشور برگزیده شده که مسیر پیش روی مصر، به ویژه در عرصه سیاست خارجی، هنوز نامشخص است. مسأله اولویت رابطه با ایران یا عربستان و نیز روابط مصر و رژیم صهیونیستی، از جمله مهمترین چالش‌های پیش روی مرسی است.
کد خبر: ۲۵۳۷۰۹
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۱ - ۱۸:۰۴ 25 June 2012
محمد مرسی، سیاستمدار اسلامگرای مصر، در حالی به عنوان رئیس‌جمهور این کشور برگزیده شده که مسیر پیش روی مصر، به ویژه در عرصه سیاست خارجی، هنوز نامشخص است. مسأله اولویت رابطه با ایران یا عربستان و نیز روابط مصر و رژیم صهیونیستی، از جمله مهمترین چالش‌های پیش روی مرسی است.

به گزارش «تابناک»، پس از چندین روز بحث و جدل و نیز کشمکش‌های آشکار و پنهان، سرانجام نام مرسی به عنوان نخستین رئیس جمهور مصر پس از مبارک اعلام شد. با این حال، وی برای تعیین مسیر سیاست خارجی خود، باید با چالش‌ها و موانع مهمی دست و پنجه نرم کند.

در این میان، آنچه بیش از هر چیز بر تصمیمات مرسی در این عرصه تأثیرگذار خواهد بود، مسائل موجود در حوزه سیاست داخلی مصر است.

در این رابطه، بیش از هر چیز باید به این موضوع توجه داشت که مرسی با وجود داشتن حامیان قاطع و پرشمار، همچنان نماینده بیشتر مردم مصر و همه گروه‌های سیاسی این کشور به شمار نمی‌رود و برای تشکیل یک دولت وحدت ملی و یکپارچه‌گرا، راه درازی در پیش دارد.

بر پایه آمارهای رسمی کمیته انتخابات مصر، نزدیک ۵۱ درصد از واجدین شرایط در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کردند و مرسی نیز نزدیک ۵۲ درصد از آرا را از آن خود کرده است؛ حتی اگر معتقد به این باشیم که شورای نظامی در آرا دستکاری کرده و آرای مرسی را کمتر از میزان واقعی اعلام نموده، باز هم این تنها ۲۵ تا ۳۰ درصد واجدین شرایط بوده‌اند که مرسی را برگزیده‌اند.

هرچند این امر در مشروعیت ریاست جمهوری مرسی به هیچ وجه خللی وارد نمی‌کند، نشان دهنده چنددستگی شدیدی است که در جامعه مصر پس از انقلاب حکم‌فرماست.

بنابراین، باید گفت اولویت مرسی، دست‌کم در کوتاه مدت و در دو سال آینده، غلبه بر چالش‌های درونی و ایجاد وحدت میان گروه‌های سیاسی به منظور برقرار کردن ثبات در مصر خواهد بود و وی زمانی برای پرداختن جدی به حوزه سیاست خارجی نخواهد داشت.

افزون بر این، حتی اگر موضوعات سیاست خارجی نیز در دستور کار وی قرار بگیرد، موضوعاتی چالشی همچون چگونگی روابط مصر با ایران و عربستان ـ که رابطه با هر یک طرفداران و مخالفان خاص خود را دارد‌ ـ و یا موضوع موافقتنامه «کمپ دیوید» با رژیم صهیونیستی، زمینه اینکه به سادگی در فضای کنونی مصر مطرح شوند را دارا نیستند.

از سوی دیگر، با توجه به قدرت فوق‌العاده شورای نظامی در ساختار سیاسی کنونی مصر و با عنایت به اینکه این شورا روز به روز درصدد تحکیم بیشتر قدرت خود نیز هست، بعید به نظر می‌رسد که تحولی جدی در حوزه سیاست خارجی مصر بروز کند، زیرا دید امنیتی و نظامی این شورا ـ که بازمانده دوران مبارک است ـ اجازه تحولی جدی در جهت‌گیری‌های این کشور را به مرسی نخواهد داد.

بر این اساس، اخبار متناقضی که هر روز از تمایلات مرسی به عربستان یا ایران منتشر می‌شود، چندان عجیب و غیرمنتظره به نظر نمی‌رسد، زیرا اصولاً وی هنوز برنامه و دستور کار خاصی برای اجرا در حوزه سیاست خارجی ندارد.

در مجموع، می‌توان گفت تنها پس از گذراندن موفقیت‌آمیز یک دوره گذار، تشکیل یک دولت ائتلافی، تشکیل دوباره پارلمان و احتمالاً غلبه بر اقتدار بیش از اندازه شورای نظامی است که مرسی خواهد توانست، جهت‌گیری مستقلی در عرصه سیاست خارجی از خود نشان دهد.

البته تازه در آن شرایط نیز ترکیب نیروهای حاضر در دولت ائتلافی و نیز پارلمان، نقش تعیین کننده‌ای بر استراتژی‌های سیاست خارجی مصر خواهد داشت و نمی‌توان به صرف اخوانی بودن مرسی از متمایل شدن بیش از اندازه مصر به عربستان و ترکیه و یا به صرف اسلامگرا بودن وی، از تجدیدنظر اساسی در قرارداد کمپ دیوید سخن به میان آورد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲۴۲
انتشار یافته: ۴۲
مرسی اعلام نموده که اولین کشوری که سفر می کند عربستان است و ایران هیچ اولویتی برای او ندارد. الگوبرداری او هم ار کشور ترکیه است. حتی نمایندهد ایران را برای تبریک هم نپذیرفته است.
درست و دقیق بود
برای مرسی کنار آمدن با ایران یعنی تنش با آمریکا. این یعنی تنش با کشوری که فرزندانش مقیم آنجا هستند و خودش هم زندگی آینده اش را در آنجا در کنار فرزندانش می بیند.پس دوری با ایران می تواند بهترین سیاست برای مرسی باشد.
هنوزخیلی زوده برای نتیجه گرفتن دولت تازه پاکه قدرت ازریاست جمهوری کمترهم شده بایددرآینده دیدکه مرسی واقعاحق مسلمنان کی بهش رای دادن ودفاع کردن آیاازحق مسلمنان دفاع میکند
تا حالاش که از مصر خیری ندیدیم من بعد اینم خیرشو نخواستیم فقط شر نرسونه!
مصر آینده به سوی ایران خواهد آمد برای کلاهبرداری و خالی کردن جیب ایران و به سوی عربستان خواهد رفت برای اینکه با آنها قرابت مذهبی و ایدئولوژیک دارد. روی کار آمدن مرسی یعنی حاکم شدن انگلیسی ها در عرصه سیاست علنی مصر. سیاست انگلیسی هم که پایه اش فریب و حقه بازی است. یعنی دوستی کردن با ایران فقط به منظور چپاول ایرانی ها و دوستی با عربستان و ترکیه به این دلیل که ماهیت نظام جدید مصر به آنها نزدیک است. به هر حال ایرانی ها نباید فریب ظواهر و شعارهای به ظاهر اسلامی مصری ها را بخورند. باید دید اسلام مورد نظر آنها کدام اسلام است. همان اسلام ترکیه و عربستان یا اسلام ایران و سوریه. این محمد مرسی چند روز پیش برای ایران شرط تعیین کرده بود که مصر در صورتی با ایران رابطه بر قرار خواهد کرد که ایران موضعش در مقابل سوریه تغییر کند. از همین موضع او پیداست که ماهیتش چیست.
این چیز کاملا طبیعی است شما ببینید حکومت عراق که شیعه و همسنگر ایران در مبارزه باصدام و بیشتر انها مهمان ایران بودند هنوز جرات نداره که عملا از طرفداری از ایران سخن به زبان بیاورد حالا دفاع از حقوق ایران مثل پرداخت خسارات جنگ راکه نمیشود انتظار داشت حالا این طرف که هنوز فقط اسما رئیس جمهور شده بیاید هم با قدرت مالی و سیاسی اعراب و هم با تمام دنیا در بیافتد و با ایران نزدیکی کند حکومت بعد از انقلاب تونس هم چنین نکرد و حتی حرفهای ضد ایران زد یک مقایسه بین سوریه واردن که یکی به ایران نزدیکتر و دیگری دشمن ایران است نشان میدهد نزدیک شدن به ایران حتی اگر از نظر اعتقادی مورد قبول هر سیاستمداری باشد ریسک بسیار بالا دارد که حتی برخی از سیاستمداران داخلی خودمان هم گهگداری از ان پرهیز میکنند و حرفهای ضد حکومتی برای دلخوش کردن مخالفین داخل و خارج میزنند
""مسیر پیش روی مصر، به ویژه در عرصه سیاست خارجی، هنوز نامشخص است.""
مسیر اونها کاملا مشخصه، ما خودمون رو به نفهمی زدیم
با سلام
مطمئن باشید با توجه به تحولات سوریه به طرف ایران نخواهد آمد از آن گذشته درصورت تمایل ویا حتی نیم نگاهی به ایران اخوان اهل تسنن کارا به برائت از او خواهند کشاند ضمن اینکه سلفی های میانه رو طرفدار ایشان که نقش بسزایی را در پیروزی ایشان داشتن را باید در نظر داشت
کی می خواید بفهمید؟ اگر آنقدر که به فکر کشورهای خارجی بودید به فکر مردم خودمان بودید اوضاع خیلی بهتر بود
هاهاهاهاها! کیهان حالا پیش خودش میگه چه غلطی کردم!!! چقدر تبیلغ اخوان المسلمین می کرد کیهان ! :دی
اون 49 درصدی که شرکت نکردن یعنی حامی مبارک بودن؟؟؟؟
عزیز بجای این تفسیرها بهتر است واقعیات را ببینید.
طرفدارهای مرسی تو تظاهرات نوشته بودند مرسی اردوغان مصر.
و این یعنی ایران هیچ.
هه هه هه ای خندیدم
ساختار حکومت مصر مانند ترکیه خواهد شد
تا جایی که من میدونم چالش خاصی وجود نداره و ایشون صریحا گفته که اعراب رو به ایران ترجیح میده
اگر مرسی را انقلابی ندانیم و تیم حاکمیت براساس منافع ملی بخواهند مدیریت نمایند چهره سیاسی مصر شبیه ترکیه خواهد شد .اما اگر انحصار طلبی حاکمیت بیدا کند چه از طرف نظا میان چه از سوی احزاب مصرمجددا محکوم استبداد باقی خواهد ماند وبی ثباتی ملی مصررا فرا خواهد گرفت
شما 20.30 نگاه نمیکنین؟؟؟؟؟
فکر نکنم از دیگ مرسی ، آبی واسه ما گرم بشه !!
روابط با کشورها را باید براساس منافع ملی کشور خودم پی ریزی کنیم ...بیادبیاریم که در رابطه با اسلام گرایان ترکیه چه تبلیغاتی راه انداختیم و امروز چه موضعی در مقابل آنان میگیرم....عزت بگوویچ کجاست و امثالهم
ارتش مصر ارتش دوران مبارک است که قدرت زیادی هم اکنون در مصر دارد.
مصر تا امروز جندان هم هزینه ای نداده است و این به این معنی است که این شکل حکومت هنوز غربیها را آزار نداده است مگر اینکه مصر بخواهد ار اسرائیل بگذرد که خط قرمز آمریکایی هاست!!!

مصر آتش زیر خاکستر است.
من نمیدونم کی به این آقای مرسی و دوستانش القاء کرده که ما ایرانیها کشته و مرده چسباندن کشور ضعیف و بی تاثیری مثل مصر به خودمان هستیم؟؟؟
و اصولا مصر چه چیزی دارد که ما یا حتی آن آل سعود به آن نیاز داشته باشد؟
برو برادر چاره سر خود کن
زیاد حدس وگمان نزنید مطمین باشیدشورای نظامی تا ازایشان اطمنان لازم چهت هماهنگی نگرفته اورا رییس اعلام نکرده
امروزهم که اعلام کرد به تمام قراردادهای بین المللی پایبند است این یعنی بیخیال ایران
هرجه باشد او عرب است وانطرف را ول نمیکند
اخه به ما چه هرچي ميخواد بشه بشه ولي بهتر كه نميشه.ليبي موفق شد نظامش دگرگون كنه چرا ديگه خبري ازش نيست منم بهتون پيشنهاد ميكنم ديگه به اين چيزا نپردازيد
با توجه به مصاحبه آقای مرسی با روز نامه الکویتیه که در آن بوضوح رابطه با ایران رد کرده وبه تقویت روابط مصر با عربستان تاکید داشته وهمچنین تکزیب مصاحبه او با خبرگزاری فارس از سوی سخنگوی اقای مرسی اینها همه دال بر این است که آقای مرسی توجه ویژه ای به تقویت روابط خود با جامعه عرب وبالاخص با سعودیها مد نظر قرار داده ومی خواهد از تقارب یا تجدید روابط با ایران صرفنظر کند . در این میان بازنده ای اصلی ایران است چون دستگاه خارجی کشورمان با حمایت ازرژیم بشار بهار عربی را از دست داده وعربستان سعودی بیشترین بهره را از این بهار عربی کسب کرده .
مرسی گفته الگوی ما ترکیه است نه ایران. از طرفی پیروزی مرسی بعلت مقابله با شیعیان باید مورد توجه باشد.
بابا ول کنید این بنده خدا رو بذارید جا بیافته بعد هی بگید میاد یا نمیاد.
بی خیال اینا همشون یه کرباسن!
مگر قرار بود به سمت ایران بیاید؟
ما حتی اگر کوچکترین آگاهی از ساختار سیاسی مصر نداشته باشیم ؛ این یک امر طبیعی هست که مرسی تمام انرژای اش را دو سال آینده صرف بازسازی مصر نماید .
هر سیاستمداری که نسبت به کشور و خلق کشورش و منافع ملی سرزمینش احساس مسئولیت کند ؛ طبعا اولویت را بر بازسازی آن قرار میدهد . ولیکن شرائط دنیای امروز ؛ همانند دوران جمال عبدالناصر یا انور سادات و حتی مبارک نیست . مصر با گذشته خود آبستن حوادث و پیوسته مورد علاقه امپریالیسم شرق و یا غرب بود .حال با فروپاشی اقمار امپریالیسم شرق ؛ دیگر جهان چهره دیگری یافته و روابط کشورها بر پایه منافع مشترک طرح ریزی میشود . بنابراین اگر وی نیز بسمت ترکیه و یا عربستان تمایل بیشتر نشان بدهد تا ایران ؛ اصلا جای تعجب نیست . چرا که اگر بخواهد منافع ملی را در نظر بگیرد ؛ شاقل سیاست وی را به هر سمتی که بیشتر منافع ایجاد کند ؛ خواهد چرخاند .
یه چیز خیلی طبیعی هست که محمد مرسی به سمت عربستان بیشتر پیش بره وتمایل نشون بده تا به طرف ما،،اونها دارای مشترکات مذهبی هستند وبا توجه به تحلیل های که داره میشه خواستار تشکیل مثلث سه کشور قطر وعربستان ومصر با همکاری اسلامگراهای ترکیه برای پیش برد اهداف خود در منطقه هستن..
در سیاست خارجی مصر بدلیل فقر اقتصادی مصر خیلی انتظار نباید داشت دو ملیون مصری در عربستان که اغلب کارگر ساده هستند وچند ملیون کارگر دیگر مصری در کشورهای خلیج فارس چالش مهمی است که انتظار کرنش مصریان درمقابل کشورهای واپس گرای عربی انتظار بعیدی نیست
آنچه مهم است اینکه مصر پس از انقلاب وانتخاب مرسی ازدشمنی مقاومت فاصله گرفته است وتوقع پیوستن به جبهه مقاومت انتظار ومطالبه داخلی وخارجی است که به هر مقدار محقق شود تقویت مقاومت وتضعیف امریکا وصهیونیستهاست
در صورت اجرای احکام شریعت توسط اقای مرسی و الزام به حجاب اجباری و بستن مراکز عیش و عشرت صنعت توریسم که عمده درامد مصر توسط ان تامین می شود بشدت اسیب خواهد دید همچنین ممکن است که دریافت کمک های خارجی هم با مشکل مواجه شود.هر چند اقای مرسی اعلام کرده که یک مسلمان لیبرال است و الگوی کشور ترکیه را برای کشور خود برگزیده است
خیلی دلش بخواد که با ایران قهرمان رابطه داشته باشه
همنون که اردوغان اومد بسه مرسی هم مانند اردغان فقط از اسم اسلام سوء استفاده تبلیغاتی میکنند مطمئن باشید اینم تو زرد از آب در میاد
پــــ ن پــــ توقع داشتین این که خودشو عرب میدونه بقیه اعراب و افراد مسلمان سنی رو کنار بزنه بشتابه به سمت ایران که عرب نیست و شیعه هست ...
یا به شدت از طرف شورای نظامی در فشار یا می خواد با این کار اول جبهه غربی عربی رو از تقابل با خودش منصرف کنه.
ولی خداییش انقلاب ما یه عظمت دیگه ای داشت.هر چند که اونم اولش کسایی مثل بنی صدر اومدن
احتمال اینکه مرسی هم مهره‌ای شبیه به اردوغان باشد زیاد است
به سمت ایران آمدن یا نیامدن حکام مهم نیست . مهم قلب ملت هاست که باید به سمت ایران بیاید که خوشبختانه آمده است و کاری هم از دست مستکبران بر نمی آید . اظهار محبت مردم مصر به ایرانقابل انکارنیست . مگر محبت انقلاب اسلامی پیش از این توسط حسنی مبارک در وجود ملت مصر شکل گرفته بود ؟ عطر انقلاب اسلامی مشام ملت ها را خواهد نواخت .چه استکبار بخواهد ، چه نخواهد .
مطمئنا ایشان نخواهند توانست به ایران نزدیک شوند و یا مواضع انقلابی مثل عملکرد ایران در مبارزه با استکبار جهانی داشته باشند ولی قطعا آمریکا و اسرائیل دیگر مهره ای مثل مبارک را در مصر نداشته و نسبت به گذشته، کار برای آنها بسیار مشکل می شود.
والعاقبه للمتقین
با شناخت از فرهنگ وفطرت عرب خیلی بعید وشاید محال باشد که محمد مرسی بتواند موفقیتی در کشورش از هر جهت بوجود آورد...زیرا اولا دشنان اسلام حتی کشورهای وابسته به غرب مثل عربستان وقطر وامثالهم نمی خواهند مصر مستقل باشد ...علاوه بر این اتحاد بین عربها خیلی بلکه محال است ..لذا مرسی خیلی مشکلات عدیده ای در مقابل خود دارد وبهیچوجه نمی تواند مثل زمان حسنی مبارک ثبات وامنیت واقدار برکشور داشته باشد ...زیرا از خیلی جهات مبارک را غرب حمایت میکرد اما از این ببعد ماشاهد درگیری ها واختلا فات شدید در مصر خواهیم بود چه اختلاف قومی وچه مذهبی
چرا دارين حرفاي بي سر و ته بي بي سي فارسي رو خورد مردم ميدين ؟؟؟؟؟؟؟
... مگه مصاحبه خبرگزاري فارس رو با مرسي نديدين؟؟؟؟
واقعا جاي تاسف داره .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر